Portağalların səsi
Artıq,
demək olar ki, hər gün hər hansı rəqəmsal
xidmətlər, abunəliklər və elektron poçta
giriş anlarında qarşımıza belə bir bildiriş
çıxır: "Abunəliyinizi təsdiqləməzdən
əvvəl insan olduğunuzu (da) təsdiqləyin". Bir
növ, sübut edin, təsdiqləyin ki, insansınız! Bəli, robot deyil, insan olduğumuzu sübut etməyimiz
lazım gəlir. Rozi Braydotti "Posthumanizm"
kitabında sual verir: "Bu gün kim,
yaxud da nə insandır? 140 ildir ki, Hüseyn
Cavid humansentrik lirikası və dramaturgiyasında gözəllik
və eşq axtarışındadır. Cavidin
humansentrik evrənində antihumanist, hətta posthumanist
dinamikanın sayrışmaları var. Təxminən eyni illərdə
Kafka prefaşist çağın carçısı kimi
çıxış edirdi. "Metamorfoz",
"Məhkəmə" və "Qəsr"
romanlarında posthumanist çağın ədəbi
reallığını yaradırdı. Franz Kafkanın ədəbi,
Rozi Braydottinin fəlsəfi, elmi-intellektual proqnozlarında Yer
kürəsinin "insan olan və olmayan sakinləri"
Dördüncü sənaye inqilabı və Altıncı yox
olma prosesi arasında qalmışdır, qalmaqdadır. Caviddə nəfəslik bir qədər genişlənir.
"Ağla sığmayan (reallığa bənzəməyən)
estetikanın sərhədini Kafka keçdi. Kafkadan sonra bu
sərhəd polissiz və gömrüksüz qaldı, sərhədlər
əbədi olaraq açıldı. Bu,
roman tarixində əlamətdar hadisə idi. Mövzunun səhv
başa düşülməməsi üçün mən
bu ədəbi inqilabın banisinin XIX əsr alman romantiklərinin
deyil, Kafkanın olduğunu düşünürəm. Onların obrazlı fantastikalarının mənası
başqaydı. Yəni real həyatdan
uzaqlaşmışdı, başqa bir dünya
axtarışındaydı". Hüseyn
Cavid də klassik və neoklassik sərhədləri keçmişdir.
Romantik tragediyanın gömrüyünü isə
neoromantik, neorealist və modernist dramaturq, şair kimi ləğv
etmişdir.
Cavidin tematik polifonizmi yalnız metafiziki məzmunda deyil,
həm də fiziki formatdadır. İfadə
estetikası struktur gözəlliyini tamamlayır. Formanın heca və əruzun sərhədlərini
aşması və ya onların xaricində yeni struktur
estetikası yaratması Cavidin empirik, praktiki ifadə və
söyləmlərinin çoxsəsli və çoxqatlı
cəhətlərini gəlişdirir. Çünki
klassik gələnəyə bağlı olan ədəbiyyat
evrənimiz empirik cəhətdən yeni deyildi. Daha çox özünü təkrarlayırdı.
Romantik Cavid pozitivist və empirik şairdir.
Axı Cavidin metaforları beş duyğu
üzvünə və yaradılan dünyanı fiziki olaraq da
hiss etdirməyə, toxundurmağa adekvatdır. Özü
də maddi dünyadan, təbiətdən və naturadan daha
effektiv, təsirli və empirik şəkildə baş verir bu
proses. Misal üçün,
yaşadığımız mühit və dünyada olan
obyektləri həmişə beş
duyğu üzvümüzlə empirik şəkildə duymaq
və hiss etmək mümkün deyil. Forması,
dadı, qoxusu göz oxşayan bir portağal ilə empirik
olaraq əlaqə yaradaq. Dad bilməklə
portağalın dadını, qoxu alma
duyğumuzla ətrini, görməyimizlə rəngini,
toxunmağımızla səthini empirik formatda
yaşayarıq. Amma portağalın səsi
yoxdur. Deməli, eşitmək kimi gözəl
bir duyumdan məhrum qala bilərik. Yaxud da
Ay kimi nazlı bir göy cisminin işığını
görürük və elə duyuruq. Ayın
dadı, qoxusu, səsi yoxdur. Toxuna da
bilmirik. Məhz bu an şair və
onun metaforları prosesə birbaşa daxil olurlar. Cavidin metaforları da belədir. Cavidin
poeziyasında da, dramaturgiyasında da portağalın səsini
eşidirik, Ayın səthinə toxunuruq. Xumarla
Sənanın meracı bütün ənənəvi dini
motivləri, teoloji kanonları dağıdır. Onlar ayların, ulduzların, hətta səmanın
sakininə çevrilirlər. Yerə enməyən
şair - Cavidlə eyni mərtəbə və məkanı,
səmanı bölüşürlər. Necə
ki, Kafka Qreqor Zamzanın qəribə yuxularından ayılarkən
böcəyə çevrilməyini yabanı, quru, mexaniki bir
dillə söyləyir və biz də buna inanırıq.
Cavid də Sənan və Xumarın metafizikaya keçidini bir o qədər
zəngin söz dağarcığı və dillə ifadə
edir. Kafka statik, Cavid dinamik bədii struktur
yaradır. Əsas odur ki, həmin
reallığa oxucunu inandırırlar.
Cavidin "Xəyyam" faciəsində Günəş
metaforu Xəyyamla bağlı fiziki və metafiziki dəyərləri
ifadə edir.
Günəş həyatın simvoludur. Xəyyam da var olmağın simvolu olan Günəşi
həm metaforik, həm də metanomik kontekstdə hərəkətə
gətirir. Həyat hərəkət və
fəaliyyət kimi metanomikdir. Ardıcıl
baş verir bütün hadisələr. Günəş
kimi parlaq insan olması isə paraleldir. Metaforlar
da paralel bənzətmələrdə üzə
aydınlaşır. Cavid demək istəyir ki,
gözünü yuman özü
üçün zülmət qaranlıq yaradar. Günəş isə öz gözəlliyi,
işığı və istiliyindən heç nə itirməz.
Bu fikirlər Cavidin özünə də aiddir.
"Xəyyam" əsərinə ən
yaxın olan mətn "Şeyx Sənan" faciəsidir.
Cavid hələ bir əsr əvvəl humanist dəyərlərin
necə və nə şəkildə yox olmağa üz
tutmasından söhbət açır. Xəyyamın
Sevdaya, Sənanın Xumara olan eşqi təkcə metafiziki
deyil, həm də fiziki qatda özünü sevmək və kəşf
etməkdir. Özünü sevən, eşqi və
gözəlliyi duyan, görən fərdin sərhədləri
keçməsi onun romantik faciəsinə çevrilir. Cavid özündən əvvəlki klassik mətnlərdəki
eşqdən fərqlənir. Bütün
dinlərin zirvəsinə qalxan yaşamaq sənətini (və
sevgi dinini) posthumanist dinamika və elementlərlə
paradoksallaşdırır. Çünki həyat
və ədəbiyyatın sərhədləri itir. Fizika və metafizika iç-içə keçir.
"İblis", "Şeyx Sənan" və "Xəyyam"
trilogiyası Azərbaycan
ədəbiyyatında posthumanist dinamikanı başladır. Sənan və Xəyyama qarşı çıxan
mühit və İblisin içinin çölə,
çölünün içə çevrilməsi
posthumanist eranı başladan Kafkanın "Metamorfoz"undan
bədii stilistika cəhətdən fərqlənir.
Kəskin
iqlim dəyişikliyi, yüksək texnologiya və hipersənaye
inqilabları insana bu sualları verir: Mən necə bir
varlığam? Funksiya və fiqurasiyam nələrdir?
Robotam? Yaşaya biləcəm?
Bunun üçün pulum bəs edəcək?
Hüseyn Cavid isə portağalın səsinə,
Ayın səthinə və Günəşin
işığı və enerjisinə çatacaq posthumanist
bir model təklif edir. İnsan bərabərdir
Tanrı konfiqurasiyasıdır, bu. Cavid yaşamaq
üçün əlverişli indiki zaman və ümidverici
gələcəklər göstərir. "İblis",
"Şeyx Sənan" və "Xəyyam"
trilogiyasını "Peyğəmbər" tamamlayır.
Bütün teoloji doqmaları dəyişir.
"İblis" və "Peyğəmbər"
Joze Sramaqonun "İsanın İncili" və
"Qabil" romanları qədər effektlidir. Xurafatla qidalanan dini sektaların "saf" inanclar və
inananlardan əldə etdikləri fiziki və mənəvi gəlirləri
sıfırlayır. Yepyeni və
ağappaq yaşam formulu və din təqdim edir. Rəqəmsal,
fiziki və bioloji böhran və kirlənmədən təngə
gələn insan Altıncı yox olmadan xilas olma
yollarını göstərən estetikanın peyğəmbərinə
- Cavid Əfəndiyə
üz tuta bilər.
Amin
Maaluf "Səmərqənd"
romanında "Titanik" gəmisinin batmasını da təsvi
edir və qeyd edir ki, gəmidəki ən məşhur qurban
bir kitab - Ömər Xəyyamın "Rübailər"
toplusu idi. Maaluf Xəyyamın rübailərini
1514 insan canından daha qiymətli görür? Təbii ki, həyatı daha da gözəlləşdirən
heç bir sənət əsəri insan həyatından dəyərli
deyil, lakin bütün həyatlar qədər özəldir,
batmayan Günəş kimidir. Cavid Əfəndinin "Xəyyam"
pyesində son misra onun özünü də ifadə edir:
"Fərqi yok, batsa da, Günəş".
Ülvi BABASOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 22 oktyabr.- S.18.