Ayla Günəş arasında Vətən
Xəlil Rza Ulutürkün ruhuna
ehtiramla
"Məndən başlanır Vətən"...
Tanışlığımız bu kitabla başladı. Əgər buna tanışlıq demək
olarsa... 1988-ci ildə
"Yazıçı" nəşriyyatında çap
olunmuş bu kitabda on üç yaşlı bir uşağı cəlb edən nə olmuşdu? O kitabı kitab mağazasından alıb evə gətirəndə həmin
uşağı hansı
instinktlər idarə
edirmiş görən?
O uşaq kitabdakı hansı duyğunun, hansı hissin izinə düşmüşdü?
Bu müşkül suallara
indinin özündə
də cavab tapa bilmirəm... Amma orası dəqiqdir ki, o kitab həmin
uşağın içində
bir burulğan yaratdı. O kitabın
içindəki şeirlərin
dəli-dolu havası
o uşağın sakit
dünyasına bir təlatüm gətirdi.
O kitabdakı şeirlərin
yazılma tarixçələri
mənə qəribə
görünmüşdü. Hər şeirin sonunda il,
ay, gün və bir də "Türkan" sözü yazılmışdı. Təbii, bu
şeirlər şairin
Türkandakı bağında
yazılmışdı, amma
məsələ burasındaydı
ki, o dövrdə bu kəndin adındakı Türk sözünü dilə gətirmək yasaq idi. Şair isə inadla
hər şeirin sonuna "Türkan" sözünü yazırdı
və içindəki
böyük türkçülük
sevdasını həm
də məhz bu yolla ifadə
edirdi. Hətta bu haqda belə
bir şeiri də var:
Qardaşım oğlu - Türkel,
Doğma kəndim də - Türkan.
Şeirimdə görsən, dərhal pozub qaralayırsan.
Ya Mərdəkan yazırsan,
Ya Şüvəlan yazırsan,
Təki Türkan olmasın.
Dodaqaltı mırtdanıb, söylənib
xısın-xısın
Bəzən aşkar deyirsən:
- Qardaş, "Türkan"
olmasın.
Bu kitabın çapından
az sonra
hər şey dəyişdi və illər boyu xalqın altşüurunda
sıxılıb qalmış
azadlıq, müstəqillik
ideyaları məmləkətin
hər bucağına
yayılmağa başladı.
O ideyanı toxum kimi şüurlara səpən şairlərdən
biri də elə bu şeirlərin
müəllifi idi - Xəlil Rza Ulutürk.
Bir dəfə
də evdən mənə verilən pulları yığıb
kənddəki kitab mağazasından Xəlil
Rzanın "Ayla Günəş arasında"
kitabını almışdım. Neft Daşlarında
işləyəndə ordakı
kitab mağazasına da tez-tez baş
çəkirdim. Bir
gün Xəlil Rzanın "Uzun sürən gənclik"
kitabı gözümə dəydi. Dənizdəki on beş günlük iş növbəsində
o kitab əlimdən düşmədi. İş
yoldaşlarımı da kitaba yoluxdurmuşdum,
iş növbəsindən qayıdanlar növbə ilə bu
kitabı oxuyurdular.
Böyük bir imperiyaya qarşı meydanlara axışan xalqın
dilində ən çox səslənən məhz onun vulkan
kimi püskürən şeirləri idi. Tribunada
xalqın sözünü deyən ziyalıların ön cərgəsində
idi. İstiqlal hərəkatımızın
ideoloqlarından birinə çevrilmişdi. Onun gur səsi Kremlə də gedib
çatmışdı və dünyanın altıda bir hissəsinə
hökmranlıq edən sovet imperiyası o qədər zəifləmişdi
ki, bir şairin şeirləri önündə aciz
qalmışdı və onu real təhlükə kimi
görürdülər. Buna görə də
1990-cı ilin Qanlı Yanvar faciəsindən cəmi bir həftə
sonra sovet DTK-sı onu həbs etdi. Şair
doqquz ay Lefortovo zindanında yatdı, sınmadı, əyilmədi
və ordan "Davam edir 37" kitabıyla çıxdı.
Milyonlarla insanın əlində bayrağa
çevrilən bu kitab Azadlıq hərəkatının
manifestinə çevrildi. Onun şeirləriylə
silahlanmış xalqın əzmi, iradəsi
qarşısında heç bir qüvvə dayana bilməzdi.
"Silahlan" şeiri bir ordunu
döyüşə aparmaq gücündə idi. Xəlil
Rza sanki xalqın yetmiş il ərzində
boğulmuş enerjisi idi, qəfildən püskürdü və
bütün bəndləri vurub dağıtdı.
Bilirəm,
düşmənlərin bərk durub keşiyində,
Alınmışdır əlindən hətta ov tüfəngin də.
Nə qəm, kinlə silahlan!
Topdan, tüfəngdən üstün,
Tankdan, raketdən güclü
qeyrətinlə silahlan!
...Çəkinmə, bu döyüşdə aləm
sənə pənahdır,
Sənin gül təmizliyin, saflığın da silahdır.
Qanında saflıq adlı
daşqın ilə silahlan,
Dünyaya məhəbbətin, eşqin ilə silahlan!
Vurçatlasın içində, elə
bilmə ki, təksən,
Yer də, göy də sənindir, sən qalib gələcəksən!
Bu şeirlər tam zamanında yazıldı, zamanın ruhundan
doğuldu. Xəlil Rzanın poeziyası yeni düşüncəyə
yol açdı. Bütün mənalarda! Bəxtiyar
Vahabzadənin "Gülüstan"ı, Rəsul Rzanın
"Qızılgül olmayaydı"sı, Sabir Rüstəmxanlının
"Ömür kitabı", Məmməd Arazın şeirləri
milli şüurun formalaşmasında önəmli rol oynadı.
Xəlil Rza isə şeirin sakit səmasında
qəfil bir şimşək kimi çaxdı, azad
düşüncəni buxovlayan çərçivələri
dağıtdı, üsyankar poeziyası ilə milli hissləri
daha da körüklədi. Müstəqillik
qazanmasaydıq, təbii ki, dünya poeziyasının əsintiləri
bizim sərhədlərimizə gəlib çatmayacaqdı.
90-cı illərdə şeirə gələn
gənc nəsil özüylə yeni təfəkkür tərzi
gətirdi. Bu gənc nəsil şeirimizə
məhz azadlıq, istiqlal dalğasında gəlib
çıxmışdı. Onlardan əvvəl
Xəlil Rza Ulutürk, Məmməd Araz, Bəxtiyar Vahabzadə
ideoloji cəbhədə əsarətə qarşı
savaşmışdılar, yeni yol məhz onlar
açmışdılar. Bu yol ədəbi
gəncliyin şüurunda, ədəbi təfəkküründə
intibalar yaratmışdı.
Azadlığı
istəmirəm zərrə-zərrə, qram-qram!
Qolumdakı zəncirləri qıram
gərək, qıram, qıram!
Azadlığı
istəmirəm bir həb kimi, dərman kimi,
İstəyirəm
Səma
kimi,
Günəş kimi,
Cahan kimi!
Çəkil,
çəkil, ey qəsbkar,
mən bu yurdun gur səsiyəm!
Gərək deyil sısqa bulaq,
Mən ümmanlar təşnəsiyəm!
Bu şeir Xəlil Rzanın Vətən aşiqliyinin
zirvəsidir.
O, Azərbaycanın Şandor Petefisi, Musa Cəlili idi. Onların öz xalqlarının taleyində
oynadığı rolu Xəlil Rza öz məmləkətində
davam etdirdi. O həm də dilimizin yad sözlərdən
təmizlənməsi üçün söz çəmənzarında
cəfakeş bağbanlıq elədi. Onu
tanıyanlar bilir, şair nitqində rus kəlmələri
işlədənlərə qarşı olduqca amansız idi.
Yabançı sözlərin
qarşılığını tapıb işlədirdi və
hamını da məcbur edirdi ki, məhz bu sözlərdən
istifadə etsinlər. Xəlil Rza ana dilin
namusunu qoruyan şairlərdən idi. O, çox gözəl
bilirdi ki, dil təfəkkürü həm idarə, həm də
ifadə edir. Mənəvi mədəniyyət,
milli yaddaş məhz dil vasitəsilə maddiləşir.
Ədəbi, mədəni inkişafında
guşə daşında da məhz dilə münasibət
dayanır. Əsarət zamanında dil mənəvi
sərvətlərə varislik funksiyasını da itirir.
Dil o sərvətləri keçmişdən gələcəyə
ötürən bir körpüdür və Xəlil Rza kimi
şairlər bu körpünün sütunlarıdır.
Şairlik onun stixiyası idi, həyat tərzi idi. Mərhum ədəbiyyatşünas
alimimiz Yaşar Qarayev Xəlil Rza haqqında belə deyirdi:
"Xəlil Rza mədəsindən dırnağına qədər,
hüceyrəsindən telinə qədər şairdir".
O, şairliyini Ziya Göyalpın, Əli bəy Hüseynzadənin
bizə əmanət etdiyi türkçülük,
Turançılıq ideyalarının xalqın
şüurunda yenidən ehyasına sərf etdi. Bu mənada Xəlil Rza həm də böyük bir
ideoloq idi. Onun otuz ildən artıq müddətdə
yazdığı gündəliklər özündə
bütöv bir epoxanın ədəbi, kulturoloji, ideoloji
üfüqlərini gözlərimiz önünə sərir.
Bu gündəliklərdə şairin öz zəmanəsinə,
müasirlərinə, ədəbi prosesə münasibətini,
mübarizəsini görürük. Xəlil Rza otuz il boyunca hər gününü gündəliklərində
əbədiləşdirib. Şairin vəfalı
ömür-gün yoldaşı Firəngiz xanım onun zəngin
irsini sistemli şəkildə araşdırıb və vəfatından
sonra poeziyasını, gündəliklərini, tərcümələrini,
elmi əsərlərini ayrı-ayrılıqda kitab kimi nəşr
etdirib.
Bu günlərdə Nizami
Gəncəvinin "Yeddi gözəl"
əsərini Xəlil Rza Ulutürkün tərcüməsində
yenidən oxudum. Şair hər iki dili (Azərbaycan və fars)
dərindən bildiyi üçün istedadını səfərbər
edərək poemanı dilimizə bir köynək də
yaxınlaşdırıb. Əsər tərcümə
sənətimizin bitkin örnəklərindən biridir.
Bizim üçün
zəngin bir xəzinə
qoymuş, ömrünü və övladını Vətənə
fəda etmiş şair artıq tarixin bir parçasına
çevrilib.
Biz o xoşbəxt nəsilik ki,
istiqlalımız üçün döyüşmüş
bu böyük insanları həyatda görmüşük,
onların istiqlal savaşına şahidlik etmişik və
taleyimizdən belə insanlar keçib. Nə
yaxşı ki, Vətənin taleyində Xəlil Rza
Ulutürk imzası var!..
Kənan HACI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.-
22 oktyabr.- S.24.