Qarabağ - Əsəd Cahangirin
düşüncə rakursunda
Millətin
həyatında böyük tarixi hadisələr
yaşandığı zaman baş verənlər onun mahiyyətinə
varmaq üçün qanunauyğun olaraq kontekstlə əlaqəli
bir sıra vacib məsələləri sərf-nəzər
etməyi, müqayisə və təhlillər aparmağı
da labüdləşdirir. Çağdaş Azərbaycan ədəbi
fikrinin tanınmış simalarından olan Əsəd
Cahangirin İkinci Qarabağ savaşının təsirilə
qələmə aldığı "Səs" essesi də
sözügedən böyük tarixi hadisədən doğan
bu qanunauyğunluğun nəticəsi kimi ortaya
çıxmışdır.
İkinci
Qarabağ savaşı şəhidlərinin ruhuna ithaf olunmuş
"Səs" essesi Əsəd Cahangirin elmi-bədii
yaradıcılığında xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Essedə Qarabağ mövzusu Əsəd Cahangirin
düşüncə rakursunda müxtəlif yönlərdən
orijinal yanaşma ilə təhlilə cəlb edilir, həmçinin,
müəllifin "dərk etmək istəyi"ndən (Nizami
Cəfərov) doğan maraqlı həqiqət
axtarışları, fikir və qənaətləri əks
olunur. Materialist yorumların o qədər də yer
almadığı mətndə daha çox metafizik məzmunda
yozum və mənalandırmalar üstünlük təşkil
edir. Görkəmli alim akademik Nizami Cəfərovun "Əsəd
Cahangirin esseləri məntiqi-rasional metodla intuisiyanın,
ilhamla vəhyin inteqrasiyası, kəsişmə
zolağında meydana çıxıb" dəyərləndirməsi
onun "Səs" essesi üçün daha çox
xarakterikdir.
Kifayət
qədər həcmli olan mətnin strukturu quruluş etibarilə
üç hissə və yüz bir daxili bölgüdən
ibarətdir ki, bu da mövzuya yanaşma ilə əlaqəli
olub məna və formanın uyumluluğunu saxlayan amil kimi diqqəti
çəkir. Üç Azərbaycan folklor simvolikasında
stabilləşmiş və ən çox rast gəlinən
saylardan biri olub şifahi ənənənin ayrı-ayrı
janrlarının poetik sistemində işlənmə məqamına
və səciyyəsinə görə özünəməxsus
rol oynayır. Əski türk mifoloji düşüncəsində
dünya modeli üçlü sistem halında təsəvvür
edilmiş, həmçinin, türk yaşam sistemində bir
sıra ayin və ritualların icrasında üç statik
şəkil alan və mifik-sakral məzmunda qavranılan
saylardan olmuşdur. Bunlardan bir çoxu indi də öz mahiyyətini
qoruyub saxlamaqdadır. Numerologiyada, əsasən, dəyişkənlik
kimi qəbul olunan üç sayı keçmiş-indi-gələcək
anlamında zaman amililə daha çox əlaqələnir.
Bütün bunlarla yanaşı, üç islamda və
ümumiyyətlə, müsəlman aləmində bir
çox vacib əməllərin yerinə yetirilməsində
xüsusi önəm verilən saylar sırasındadır,
yüz bir isə Allahın müqəddəs adlarının
sayı anlamında kutsal məzmuna malikdir.
Yusif
Balasaqunlunun "Bayat atiğ birle sözüğ
başladım..." sözü ilə və sözdən
başlayır esse. Həm də sözü və tək bir
Sözlə bütün dünyanı yoxdan var edən
Tanrının adı ilə başlayır. Bilavasitə
sözdən bəhs edərkən Tanrının iradəsilə
ən müxtəlif maneə və çətinliklərə
qatlaşıb "insanlığın keçib gedəcəyi
yolla irəliləyərək" gələcəyə
işıq tutan peyğəmbərlər və ruhən daha
çox keçmişə bağlı olan şairlər
haqqında söz açması, bəlkə, onların
sözlərinin forma, ifadə tərzi və məna-məzmunca
(peyğəmbərlərdə!) digərlərindən fərqlənməsidir
- biri seçgin olub mediator funksiyasında birbaşa Tanrı
Sözünün, digəri isə müşahidə,
düşüncə və yaşantılardan doğan poetik
sözün ifadəçisi. Bəlkə, ona görə ki,
peygəmbərlər bütün varlığı ilə,
"nəfsin tələlərindən" keçə bilən
(!) şairlər isə qəlbi ilə ilahi aləmə
bağlı olurlar?.. Böyük təsəvvüf şairləri
İmadəddin Nəsimi, Məhəmməd Füzuli kimi...
İlahi vergili haqq aşiqləri Qurbani, Sarı Aşıq,
Abbas Tufarqanlı, Xəstə Qasım Tikmədaşlı
kimi...
Əski
türk inancına görə, yerlə göylər aləmi
arasında qarşılıqlı əlaqənin mövcud
olduğu kutsal məkanlar vardır ki, bu məkanlar
insanların göylərlə meditasiya qurmaları
üçün, bir növ, bağ rolunu oynayır və səmavi
mesajlar da məhz bu bağ vasitəsilə qəbul edilir.
Əsəd Cahangirin də qeyd etdiyi kimi, türklər
üçün belə kutsal yerlərdən biri Ötükən
ormanı olmuşdur. Orxon-Yenisey daş bitiklərində əbəs
yerə deyilmir ki, "Türk kağan Ötükən
yış olursar, ilte bung yok". Essedə Qarabağ da
metafizik məzmunda alınaraq yeri göyə bağlayan
"Qara Bağ" şəklində mənalandırılır.
"Qarabağ Qara Bağın görünən tərəfi,
surəti, təzahürü, cismi, təcəllasıdır.
Və məntiqi olaraq, Qara Bağ da Qarabağın gözəgörünməz
tərəfi, orijinalı, mahiyyəti, ruhu,
metafizikasıdır". Bu kontekstdən yanaşsaq və nəzərə
alsaq ki, burada mərkəz və kutsal məkan
Şuşadır, deməli, Azərbaycan və Azərbaycan
türkləri üçün yeri göyə bağlayan
bağ da məhz Şuşadır. Bu zaman assosiasiya və
gerçəkliklər baş verən bəlli tarixi hadisələrin
qeyri-iradi olaraq belə bir analoji idrakını şərtləndirir
- Necə ki, "Türk xaqanı Ötükən
ormanında olarsa, elin sıxıntısı olmaz!" (Yolluq
Tigin), eləcə də, Azərbaycan Əsgəri
Şuşa qalasında - Cıdır düzündə olarsa,
elin sıxıntısı olmaz!
Əsəd
Cahangirin fikrincə, Qarabağ (Şuşa - A.X.) Azərbaycan
mədəniyyətinin Ötükənidir. Həm də
artıq neçə yüzillərdir. XVIII yüzillikdə
poetik istedadına görə müasiri və həmyerlisindən
heç də geri qalmamasına baxmayaraq "gələcək
Azərbaycan ədəbiyyatının inkişaf istiqamətini
Gürcüstanda yaşayan Vidadi yox, Qarabağ xanının vəziri
Molla Pənah Vaqif müəyyən edirdi... Millətin gələcək
taleyinin özülü Gürcüstanda yox, Qarabağda
qoyulurdu!" - "Molla Pənahı Vaqif edən, onun
poeziyasını istiqamətverici amilə çevirən...
Qarabağ"da!
Qeyd
edək ki, "əslində, Vidadi və Vaqif yazılı ədəbiyyata
saza-sözə həssaslığı ilə seçilən
Gəncəbasar mühitinə məxsus el şairliyindən gəlmişdilər"
(Məhərrəm Qasımlı, Aynur Xəlilova). Lakin Vaqifin
sənətkar taleyinin müəyyənləşməsində
Şuşa ədəbi-mədəni mühitinin böyük
rolu olmuşdur. Burada həmin dönəmdə qaynar sənət
həyatına malik Qarabağ aşıq mühitini də
ayrıca qeyd etmək lazımdır. Çünki Molla Pənah
Vaqifi ədəbiyyat tariximizdə dövrün novator sənətkarı
kimi səciyyələndirən başlıca amillər, poetik
irsini nəzəri-tipoloji cəhətdən fərqləndirən
əsas xüsusiyyətlər onun
yaradıcılığına sözügedən dövrdə
Azərbaycanın bütöv tarixi-coğrafi arealında
özünün yüksək tarixi inkişaf mərhələsini
yaşayan aşıq ədəbiyyatından gəlmişdi.
Bu amil də nəzərdə saxlanılmaqla, Molla Pənahın
məhz Vaqif kimi var olması ümumilikdə Şuşa
faktoru, onun bütün kontekstlərdə cazibəsi və
nüfuzu, Şuşa mühitinin yüksək sosial-mədəni
zəminilə əlaqəlidir. Bu baxımdan essedə həm
Vaqifin yaradıcılığında, həm də
bütövlükdə Azərbaycan ədəbiyyatının
gələcək inkişaf istiqamətinin müəyyənləşməsində
məkan faktorunun aparıcı rolunun önə çəkilməsi
tarixi-kulturoloji cəhətdən də dəqiqdir. Müəllif
XIX yüzillikdə də, çarizmin rejionda əksinə
yönəlmiş bütün çabalarına, həmçinin,
sözügedən yüzilliyin sonlarında Bakının
iqtisadi cəhətdən yüksəlişinə rəğmən,
Şuşanın mədəni mərkəz kimi fəaliyyətini
davam etdirməsini qeyd edir və bunun bariz nümunəsi kimi
dövrün məşhur ədəbi məclislərindən
olan "Məclisi-üns"ü vurğulayır.
"Qarabağı
itirmək öz varlığını itirməkdir"
söyləyərkən də müəllif Qarabağın
(Şuşanın - A.X.) Azərbaycanın mədəniyyət
beşiyi olması faktorunu önə çəkir,
çünki millətin varlığının
başlıca göstəricilərindən biri onun, təbii
ki, geniş anlamda mədəniyyətidir. Mənfur
düşmənin Qarabağı hədəf seçməsinin
başlıca səbəblərindən biri də elə
bununla bağlıdır. Bəllidir ki, hayların özlərinin
etnomədəniyyətləri yoxdur. Çünki onlar etnomədəniyyətin
yaranmasını şərtləndirən amillərdən məhrumdurlar.
Ümumiyyətlə, haylarda mədəniyyət adına nə
varsa, əksəriyyət etibarilə saxta və oğurluqdur və
bunların da böyük bir hissəsi məhz Azərbaycan xalqına məxsusdur.
Hay xislətinə bələd olduğumuz üçün
heç də təəccüblü deyil ki, bu proses indi də
davam etməkdədir.
İngilis
mütəfəkkiri Arnold Toynbinin tarixin Allah və insan,
İlahi çağırış və cavab müstəvisində
dərkilə bağlı fikirlərinə istinad edən
Əsəd Cahangir tarixi hadisələrdə Allahın rolunun
dərkini önə çəkərək tarixə metatarix
rakursundan baxmağa üstünlük verir. "Səs"in
müəllifi bu həssaslıqla yanaşaraq Qarabağ hadisələrini
də məhz metatarixi rakursdan təhlil etməyi lazım bilir
və burada məkanla yanaşı zaman faktoruna da diqqət
çəkir. Çünki "yer və göyün
qarşılıqlı təsiri yalnız məkana deyil,
zamana da aiddir". Axı İlahi çağırış,
səmavi mesaj hər xalqa, hər millətə bizim dünya
üçün mövcud olan konkret zamanda göndərilir. Həmin
zaman isə sözügedən millətin, xalqın taleyi
üçün həlledicidir, yetər ki, o mesajı ala
bilsin və alıb da konkret əməllə müvafiq cavab
reaksiyası verə bilsin. Səfəvilər dönəmində
olduğu kimi! Böyük tarix də belə yaranır!
Qarabağ
xanı İbrahimxəlil xanın və onun Tanrının bir
vaxt "mıxı mismara döndərib" möcüzəli
şəkildə ölümün ağzından çəkib
aldığı vəziri Molla Pənah Vaqifin qətlini
metatarixi kontekstlə əlaqələndirən Əsəd
Cahangir Xürşidbanu Natəvanın Tiflis canişininin yavəri
Xasay Usmiyevlə münasibətinə də birmənalı
yanaşmır. Bu məsələnin çarizmin Qafqazdakı
antiislam və antitürk siyasətinin tərkib hissəsi
olduğunu qeyd edən müəllif, burada, çarizmin, həmçinin,
Qarabağda qadın kultu yaratmaq kimi gizli məqsəd
güddüyünü də nəzərə
çatdırır. Xan babasını vəhşiliklə qətlə
yetirib özünü isə taxta çıxarmaq - "millətin
kişisini öldürüb qadınını taxta
çıxarmaq" idi. Və müəllifə görə,
bunu hamıdan dərin duyan da bəlkə də, elə bu
kultun daşıyıcısı idi.
Özünəməxsus
geokulturoloji yanaşma ilə Azərbaycan
coğrafiyasını (bu günkü!) söz, səs və rəng
bölgələrinə ayırıb Qarabağı səs bölgəsi
kimi alan Əsəd Cahangirin essedə bu üç məfhumla
bağlı düşüncələri mətnin məzmununu
və müxtəlif aspektlərdə məna tutumunu dərinləşdirməklə
yanaşı, mövzunun orijinal rakursdan təqdimini gerçəkləşdirən
əsas məqamlardan biri kimi maraq doğurur: "Yerlə göy
arasındakı vertikalda söz ən yüksəkdə, rəng
ən aşağıda, səs bu ikisi arasında qərar
tutur. Odur ki, səsdə həm sözə, həm də rəngə
məxsus özəlliklər var. Fiziki formaya (dalğa) malik
olması onu rəngə, məzmun (ton, tembr və sair)
daşıması isə sözə yaxınlaşdırır...
Maddi üzü onu rəng, mənəvi üzü isə
sözlə ortaq məxrəcə gətirir". Müəllifə
görə, insanda bu məfhumların üçünün də
təzahür olunmasına baxmayaraq o, səsə daha çox
yaxındır, səsə daha çox bənzəyir.
"Söz insanın ağlı, rəng bədəni, səs
qəlbilə bağlıdır... Əgər kiminsə
sözünü sevirsinizsə, bilin ki, onun ağlını,
rəngini sevirsinizsə, cismini, səsini sevirsinizsə, qəlbini
sevirsiniz. Kimin səsi necədirsə, qəlbi də elədir".
Maraqlı yanaşmadır, deyilmi!? Burada gəldiyi nəticəni
- münasibətin ünvanını və məzmununu izah edən
müəllifin sözügedən məqamda, xüsusilə,
səslə bağlı söylədiyi fikir onun həssas
duyum və bədii-estetik yanaşması ilə diqqəti
çəkməklə bərabər, həmçinin, belə
bir qənaəti hasil edir: Əgər Qarabağ səs
bölgəsi kimi alınıb səslə əlaqələndirilirsə
və əgər səs də qəlblə
bağlıdırsa, deməli, Qarabağ-Şuşa da Azərbaycanın
qəlbidir!
Səsi
həm mifoloji, həm metafizik, həm də mədəni-estetik
səciyyədə alan Əsəd Cahangir mifik və metafizik
konteksti daha çox qabardır və bu zaman təbii olaraq
folklor qaynaqlarına üz tutur: "Səs iki dünya
arasında körpü olduğundan musiqi ruhu bir anda göylərə
qaldırır və insan əbədiyyətlə nəfəs
alır... Öləcəyini bilən Qorqud ata qopuz
çalır və nə qədər ki, qolça qopuz əlindədir,
ölüm ona yaxın düşə bilmir. Qopuzun hər simi
insanla Tanrı arasındakı fələyin qatlarına
uyğundur. Barmaqları bu simlərə toxunan ozan fələyin
qatlarını yararaq yuxarı qalxır və ilkin mənbə
ilə birləşir. O mənbə isə ölüm
tanımır".
Burada
bir vacib məqam diqqətdə saxlanılmalıdır - Dədə
Qorqudu ölümdən qoruyan adi musiqi deyildi, oğuzlar
üçün müqəddəs hesab olunan, qeyri-adi semantik
funksionallıq kəsb edən qopuzun səsinin sehrli
magiyası idi. Dədə Qorqudla bağlı sözügedən
rəvayətdə qopuza və onda ifa edilən musiqinin səsinə
mifoloji və metafizik yanaşma aydın şəkildə əks
olunur.
Milli
mədəniyyətimizin professional musiqi sahəsində əsas
təmsilçisi olan, onu inkişaf etdirib zirvələrə
ucaldan dahi bəstəkar Üzeyir bəy Hacıbəyli
haqqında söz açılır essedə - Azərbaycanın
səs məkanının mərkəzindən olub onu
dünyaya tanıdan, özü isə Azərbaycanın və
bütün Şərqin səsinə çevrilən sənət
magikanından. Təbii ki, Qarabağdan, səsdən bəhs
edərkən bu torpağın yetişdirdiyi belə bir parlaq
şəxsiyyətdən söz açmamaq
qeyri-mümkündür. Təsadüfi deyil ki, esseist onu
"sənət peyğəmbəri" kimi xarakterizə
edir və fikrimcə, burada heç də mübaliğə
etmir.
Yaradıcılığında
daha çox folklor və klassik irsə müraciət edən
Üzeyir bəy Hacıbəyli zəmanəsi
üçün səciyyəvi olan problemlərə də
ayrıca yer ayırmışdır. Yox, Üzeyir bəy
Əsəd Cahangirin söylədiyi kimi "o olmasın, bu
olsun" deyib ilahi ölçünü insani arşınla əvəz
etmirdi, əksinə, problemi adi məişət mövzusunda təqdim
edərək bu əvəzlənməyə cəhdin
doğurduğu komik situasiyanı göstərməklə
ölçünün pozulmasına qarşı
çıxırdı. Təsadüfi deyil ki, obraz (yaxud
obrazlar) əndazəyə qayıdıb "o olmasın, bu
olsun" deməklə düşdüyü
(düşdükləri) komik situasiyadan qurtulur (lar) və
bununla da, sanki hər şey öz axarına düşüb tənzimlənir.
Üzeyir
bəy Hacıbəylinin yaradıcılığında səs,
söz və rəng birləşsə də, təbii ki,
aparıcı xətt səsdir və sözlə rəng
burada səsə tabedir. "Şərqin sözü var idi, səsi
yox. Üzeyir bəy bir dahi kimi yüz illərlə
sıxılıb qalmış səsi sözə
çatdırır, "Leyli və Məcnun" və
"Koroğlu"ya qarşılıq operalar
yaradırdı. Bu operaların birindən muğam, digərindən
saz səsi gəlirdi. Üzeyir bəy sənət simurqunun
qoşa qanadları üstündə zülmətdən
işıqlı dünyaya uçur", ənənə və
novatorluq əsasında möhtəşəm sənət
ortaya qoyaraq Azərbaycan mədəniyyəti tarixinin yeni,
orijinal və mükəmməl inkişaf dövrünün əsasını
yaradır, elə dünyaya da "orijinal milli mədəniyyət
faktı kimi çıxırdı". Onun
böyüklüyü, yaradıcılığının
möhtəşəmliyi də elə məhz bu amillə
bağlı idi. Essedə aşıq və muğam sənətinə
nəzərən işlədilən və maraqlı bədii
ifadəliliyi ilə diqqəti çəkən "sənət
simurqunun qoşa qanadları" təyini də həm
Üzeyir bəy Hacıbəylinin
yaradıcılığında, həm də
bütövlükdə Azərbaycan musiqi mədəniyyəti
tarixində hər iki sənətin əhəmiyyətini əks
etdirir.
***
Biz mənfur
düşmənin torpaqlarımızı işğal etməsi
səbəbindən, təxminən, 30 il Qarabağdan ayrı
düşdük və bu ayrılıqda bizim də günah
payımız az olmadı. Buna bədəl olaraqsa Qara
Bağımızı və semantik tutum baxımından ona
uyğun səsimizi də itirdik, yalançı "vətənpərvərlik
pafosu ilə dolu hay-küy" isə Tanrı dərgahında
qəbul olunmur. Bəlkə də, müəllifin dediyi kimi,
biz Qara Bağımızı və səsimizi Qarabağdan
öncə itirdik və elə Qarabağdan ayrı
düşməyimizə nədən də, bəlkə, elə
bu oldu?.. Təxminən, 30 il sonra isə tarixin müxtəlif
dönəmlərində səmavi mesaj göndərilmiş
Azərbaycan xalqına İlahidən yenə belə bir
lütf olundu. Biz Tanrının diktə etdiyi bu həlledici
zamanda, nəhayət, birlik olub torpaqlarımızı mənfur
düşməndən azad etmək üçün haqq
savaşına qalxdıq. Deməli, səmavi mesaj
alınmışdı. İnsana şah damarından da
yaxın olan Uca Allah bütün varlığımızı
saran haqq səsimizi eşidib müqəddəs
dualarımızı qəbul etdi. Qəhrəman Azərbaycan
Əsgəri Allahın iradəsilə 2020-ci ilin bəlli
zamanında kafiri ağır məğlubiyyətə
uğradıb işğal olunmuş torpaqlarımızın
böyük bir hissəsini azad edərək İlahi ədaləti
bərqərar edən vasitəçi-mediator
missiyasını yerinə yetirdi.
Essenin
"Səs" adlandırılması da mövzunun tələbi
və metafizik kontekstdə ifadəsilə yanaşı, fikrimcə,
həm də bu amillə bağlıdır. Təsadüfi
deyil ki, mətnin adı elə ilk baxışdaca qeyri-ixtiyari
olaraq məhz sözügedən məzmunda assosiativ təsir
yaradır.
Essedə
bəlli problem barədə qənaətin - "Əgər
kimsə erməni sorununun nə vaxtsa çözüləcəyi
xəyalındadırsa, yanılır. Bu düymə
açılmaz, bu düyün çözülməzdir və
xalq bu ideyanı neçə yüz ildir ki, qoruyub
saxlayır" - şəklində şifahi bədii
düşüncənin ortaya qoyduğu "Əsli-Kərəm"
dastanına əsasən ifadə olunması və burada, həmçinin,
folklor yaddaşının problemə münasibətinin
vurğulanması doğru yanaşmadır. "Əsli-Kərəm"in
təlqin etdiyi əsas ideya, digər məhəbbət
dastanlarından fərqli ayrıntıları, "sonluqda
arzuolunmaz qovuşuğun - Kərəmin Əslinin
vüsalına yetməsinin qarşısının
alınması milli-etnik düşüncənin bu hadisəyə
tarixi-estetik münasibətini əks etdirir" (Məhərrəm
Qasımlı, Aynur Xəlilova).
Sözdən,
səsdən, rəngdən kontekstlə əlaqələndirilmiş
şəkildə bəhs edilən essedə bəzi məqamlarda
sözə münasibət nisbətən daha qabarıq
müşahidə olunur. Müəllifin fikrincə,
sözün təbiətdəki duallıqla əlaqəsi yoxdur,
o, bir növ, nizamlayıcıdır. Halbuki, təbiətdəki
duallıqlar Tanrının iradəsilə, həmçinin,
onun nizamını saxlamaq üçün mövcuddur. Əsəd
Cahangir sözü ilahi-maddi-ilahi xətt üzrə (söz
İlahidən gəlir, maddiləşir və yenə də
Ona dönür) təqdim edir, mahiyyətə varanda isə
öncəlik gümanı metafizik baxımdan səsə daha
dərin məzmun gətirir. Sözə daha çox önəm
verməsinə rəğmən, dini-fəlsəfi
düşüncə axarı Əsəd Cahangiri də
sözügedən istiqamətə yönəldir və bu
zaman konkret olaraq dünyanın yaradılışı
kontekstində səsin ilahi mahiyyəti sözdən önə
çıxır: Allah "bircə dəfə "Ol"
deyir və ilahi dalğalanma (emanasiya) başlayır. İlahi
səs (kursiv bizə aiddir - A.X.) sınırsız
boşluqlar içində əriyir, amma yoxa
çıxmır, enerjidən maddəyə çevrilir -
dünya yaranır. Dünya Allahın "donmuş səsidir"
(Fridrix Şellinq)".
Tanrının
insan idrakından kənar, bəlkə, işıq-nur seli,
yaxud telepatik, kosmik-metafizik səs dalğası... şəklində
təzahür edən "Ol" hökmünü
Tanrının Fövqəl Səsi kimi də təsəvvür
etmək (idrak deyil, yalnızca təsəvvür etmək,
yaxud düşünmək!) olar. Belə olan təqdirdə,
essedə "söz-səs-rəng" kimi təqdim olunan
metafizik sıralanmada da öncəlik səsindir - dərk edəməyəcəyimiz
şəkildə təzahür edən Tanrının Fövqəl
Səsi anlamında! Maraqlıdır ki, peyğəmbərlərə
gələn "vəhy" sözünün də əsas
mənalarından biri "İlahi səs", yaxud "gizli
səs" deməkdir.
Dünyanın
yaranmasında olduğu kimi sona varmasında da ilahi səs təzahür
edəcək. Dolayısı ilə, Səslə yaranan
dünya elə Səslə də dağılacaq, "amma
Allahın yox, mələyin səsilə (təbii ki,
Allahın iradəsilə - A.X.), İsrafil surunu çalacaq və...
Qiyamət qopacaq!" Əslində, dünyanın sonunu gətirən
insanlar olacaqlar - Allahın müqəddəs Kitabımızda
dəfələrlə haqq yoluna dəvətinə, Qiyamət
günü, Cənnət-Cəhənnəm uyarısına rəğmən,
büsbütün günah və çirkab içərisində
olan insanlar. Və... Allahın hökmü ilə esxatoloji akt
gerçəkləşəcək. Surun çalınması
isə Qiyamət gününün və İlahi ədalətlə
üzləşmə zamanının gəldiyinin əlaməti
olacaq.
Essedə
sözdən səsə, səsdən rəngə, rəngdən
sözə keçidlər o qədər iç-içə
verilir ki, bu keçid-əvəzlənmələr mətnin
strukturunda, bir növ, şərti xarakter daşıyır.
Ümumilikdə mətn boyu müşahidə olunan fikir
şaxələnməsi, bir məqamdan başqa məqama
keçid və dönüşlər, müəllifin
düşüncə axarında dərkinə can
atdığı nəsnələrlə bağlı həqiqət
axtarışları, bəzən əlaqəsiz görünən
nüanslar sonuc olaraq bir müstəviyə yönələrək
əsas ana xətdə birləşir.
Gördüyümüz
kimi, Əsəd Cahangir əsas mövzuya - Qarabağ
mövzusuna onun tələb etdiyi həssas, milli-kutsal dəyərlərə
varmaqla hasilə gələn ilmə-ilmə toxunuşlarla
yanaşır. Müəllif düşüncə və qənaətlərini
əsaslandırmaq üçün din, ədəbiyyat, tarix və
fəlsəfəyə, mədəniyyətin ayrı-ayrı
sahələrinə üz tutur, milli kimlik və xarakteri müəyyənləşdirən
başlıca göstəricilərdən biri kimi folklora
söykənir, müvafiq olaraq fərqli və üst-üstə
düşən məqamları seçib mətnə daxil
edir və bütün bunları maraqlı gedişlərlə
vahid mövzu ətrafında birləşdirib kontekstlə əlaqələndirilmiş
şəkildə sintez halında paralel təhlillər və
özünəməxsus bədii-fəlsəfi ümumiləşdirmələr
aparır. "Səs" essesində çeşidli aspektlərdən
təhlillər, mühakimə və orijinal təfəkkür
tərzi Əsəd Cahangirin üslubunda elmi-fəlsəfi və
bədii düşüncənin qovuşuğu şəklində
ortaya çıxır.
Ədəbiyyatımızın
modernist nümunələrindən olan "Səs" essesi ətrafında
müzakirələrə yer açaraq oxucunu
düşünməyə və müəyyən nəticələrə
varmağa sövq edir. Müəllifin əsas qayəsi isə
aydındır - futuroloji varlıq olduğumuz
üçün gələcəyimizi unutmadan tarixi
keçmişimizi də yaddan çıxarmamaq, milli-kutsal dəyərlərimizə,
"Qara Bağ"ımıza sahib çıxmaq, səsimizin
İlahi qata çatması üçün çaba göstərmək...
Əks halda, yalnız göylərdən kömək gözləmək
absurddur. Lakin yenə də hər şeyi bilən Odur!
Aynur XƏLİLOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 29
oktyabr.- S.24-25.