Saniyədə 24 dəfə popkorn yemək və ya Coca-cola içmək
Yadımdadır. Pandemiyanın qorxulu vaxtları idi. Hər kəs evə
yığılmışdı. Və dərsləri onlayn keçirdik. Tələbələrimə iki film məsləhət
görmüşdüm. Piter Farellinin "Yaşıl kitab" və Alfonso Kuaronun "Roma" filmlərini.
Çünki hər dərsin sonunda dərsdən kənar bir kitab və
ya film məsləhət
görürəm tələbələrimə.
Kuaronun filmini bir-iki nəfər xaric, heç kim axıra
kmi izləməmişdi.
"Yaşıl kitab" isə çox bəyənilmişdi.
Hətta
tövsiyəmdən qabaq
çoxları izləmişdi
belə. Doğrudan da,
"Yaşıl kitab"ı
mən də bəyənmişdim. Amerikanın əzəli
və əbədi problemi irqi ayrı-seçkilik
mövzusu kinonun və incə yumorun dili ilə
təqdim edilmişdi.
Əyləndirir, güldürür və düşündürürdü.
Bayağı, qaba görünən
bir adamın incə, zərif musiqiçinin həyatına,
nəcabətli və
qaradərili şəxsin
də sərsəri sürücüsü və
cangüdəninin xarakterinə
təsirləri real və
maraqlı idi. Bu iki qütbün
arasındakı sərhədlər
çox incə və elastikdir.
Bəs Kuaronun filmi gənclər tərəfindən niyə
bəyənilməmişdi? Halbuki mən
son 10 ildə bu qədər zəngin və göz oxşayan kinematoqrafik dili olan film izləməmişəm. Jan-Lük Qodar deyir ki, kinoteatrlar
daha çox popkorn mədəniyyətinə
xidmət edir. Coca-Cola və popkorna
daha çox xidmət edən kinoteatrlarla yanaşı, evlərimizdə də eyni durumdur. Hər dəfə film izlərkən
mütləq popkorn,
kola, dondurma və ya çərəz olmalıdır yanımda.
Ən ciddi sənət filmlərində də, anlıq və gündəlik əyləncə
yönümlü kinolarda
da. Tükətim toplumu məhz
bu deməkdir.
Bu gün istehlak
cəmiyyətində elitar
mədəniyyət yaradan
yazıçı və
rejissorlar var ki, onların əsərlərini oxuyanda
və izləyəndə
bir qədər kütləvi olmayan incə sənət ilə qarşılaşırıq. Bu tip sənət əsərləri
bir festival və ya karnavalı xatırladır. Yenə də
sənət əsəri
olaraq qalırlar.
Onlar yeni estetika, sosial rakurs və
semiotik çalar yaradır. Meksikalı rejissor Alfonso Kuaron
da belə sənət adamlarındandır.
Kuaronun
"Roma" filminin konseptaul
və vizual bir dil konsepsiyası
var.
Bioqrafiya sənət adamının
sənətinə birbaşa
təsir edir. Ancaq fərqli
və qəribə bir formatda olanda
sənətə çevrilir.
Misal üçün, Bertold Brext şəxsi təcrübə və bioqrafiyasını teatr sənətinə tətbiq
edirdi. Yenə də Brext teatrı heç vaxt bioqrafik xarakter daşımayıb.
Klassik teatrın sərhədlərini
keçib. Brextdən sonra
teatr və Küçə teatrı
daha konseptual və estetik çalarlar qazanıb.
Fərqli teatrı, kulis
və səhnə dizaynını Brextdən
öyrəniblər. Kuaron da
"Roma" filminə uşaqlıq
illərini, xatirələri
yerləşdirib. Lakin
geniş plan çəkilişləri
ilə öz lokal bioqrafiyasından qlobal Meksika həyatına keçid edib. Eyni formatda olan ölkələrin taleyini
simvollaşdırıb.
Alfonso Kuaronun "Roma" filmində kinematoqrafik dil olduqca naturaldır. Kadrlar bir-birinin
ardınca axır.
Müəllif ən gərgin,
dəhşət saçan
səhnələrdə belə
səs-küy qoparmır.
Həyatın və insanın
təbii dili ilə danışır.
Hətta dəhşətli
hadisələr, qətliamlar
baş verəndə də kadrlar sakit, sadə bir fonda
axıb gedir. Həyəcanlı bir musiqi də yoxdur arxa fonda. Hadisələr 1970-1971-ci illərdə Meksikada Roma adlı bir qəsəbədə keçir. Orta təbəqədən olan bir ailədir.
Ata elmi tədqiqat
adı ilə evdən çıxır
və bir də geri qayıtmır.
Əslində gənc bir sevgilisi var və
onunla yaşayır.
Evin qadını hər şeyi öyrənəndə
dərin sarsıntı
keçirir, əsəbi
və gərgindir, isterik hallar davam edir. Evin qulluqçusu və dayəsi Kleo uşaqlara böyük sevgi və qayğı
ilə yanaşır.
Uşaqlar da onu sevirlər.
Kleo Alfonso Kuaronun dayəsi Libodur. Film Liboya ithaf olunub. Həmin ailə Kuaronun öz ailəsidir. Gündəlik həyatdan sənətə keçid var. Ordan da yaxın Meksika tarixinə. Məlumdur ki, filmin keçdiyi tarixlərdə Meksikada Korpus Kristi qətliamı baş vermişdi. 1968-ci il tələbə hadisələri və qətliamının davamı idi, bir növ. Kleonu hamilə buraxıb qaçan Fermin Korpus Kristi qətliamının icraçılarından birinə çevrilir. Diktator hökumət Fermin kimi adamlardan gənclərin etirazlarını yatırmaları və qətliam törətmələri üçün istifadə edir. Hadisə baş verərkən Kleo və ev sahibəsinin anası doğulacaq olan uşaqçün beşik almaq üçün mağazadadırlar. Hadisələri böyük və şəffaf pəncərənin arxasından izləyirlər. Meksika hökuməti, xalq və dünya kimi. Fermin silahla içəri girir və qorxudan Kleonun doğum sancısı tutur. Çünki Fermin onu və uşağını öldürməklə təhdid etmişdi.
Filmi kadr-kadr,
detal-detal analiz etmək olar. Yenə də
ən gözəl analiz izləməkdir.
Digər
bir səhnə olduqca təsirlidir. Uşaq ölü doğulur.
Kleo sarsıntı keçirir,
depressiyaya girir. Daha sonra üzməyi bacarmayan Kleo uşaqları xilas etmək üçün özünü dalğaların
qoynuna atır. Uşaqları xilas edir və hönkürərək
deyir: "Onun ölməyini istəmişdim".
Yəni uşağın. Alfonso Kuaron orta təbəqədən
olan bir ailənin başsız, atasız qalması fonunda lidersiz olan, diktatorların oyuncağına çevrilən
Meksikanın taleyini birləşdirir. Kleonu isə
ekzistensial çıxılmazlıqdan
ürəyi, uşaqlara
olan sevgisi xilas edir. XXI əsrdə sənət dili effektiv olan
və insanın daxilinə, həqiqət duyğusuna sadiq filmlər az
çəkilir. Ağ-qara
effektlərlə çəkilən
filmdə gerçək
mənada yaxın plan
çəkilişi yoxdur.
Uzaq plandan götürülür
bütün kadrlar.
Bəzən danışanın
da kim
olduğunu belə müəyyən etmək
olmur.
Alfonso Kuaron olduqca
estet bir rejissordur. Filmə su və təyyarə metaforu ilə başlayıb onlarla da bitirməsi
ilə geriyə axan zaman intervalında
həyat və sənətin ortasında bir dünya-kino yaradır. Filmdə heç nə
artıq və əskik deyil. Uşaqların otaqlarına
asılan 1968-ci il Olimpiya Oyunları və 1970-ci il Futbol üzrə
Dünya Kubokunun afişaları diqqəti cəlb edir. Və afişalar qəfildən kadrdan çıxarılır.
Niyə?
Kuaron demək istəyir ki, xalq müflis
vəziyyətdə yaşayarkən
Meksika və paytaxt Mexiko belə böyük işin altına girib və vitrin
ölkə, vitrin şəhər kimi təqdim edilib. Çünki dünyaya daima
inkişafda olan ölkə imici mesajı verilməlidir.
"Roma" filmi ən yaxşı rejissor, xarici dildə ən yaxşı film, ən yaxşı kinematoqrafiya işlərinə görə
"Oskar" mükafatına layiq görülüb.
Ondan əvvəl Venesiya Kino Festivalında "Qızıl
Şir"i qazanıb.
Ümumilikdə 250-dən çox
mükafat alan
"Roma" elitar kinematoqrafiya
örnəyidir.
"Roma" filmində ağ-qara çəkiliş ən modern və yüksək texnologiya ilə tərtəmiz çəkilib. Film 1970-ci illərlə bağlı nostalji hisslər aşılasa da, çağdaş kino sənətinin parlaq bir nümunəsi olduğunu da göstərir. Bu baxımdan ağ-qara çəkilişlərdən istifadə edən müasir rejissorlardan fərqlənir Kuaron. Misal üçün, polyak rejissor Pavel Pavlikovskinin "Soyuq müharibə" (2018) filmi də ağ-qara çəkilişdir. Lakin Pavlikovski bir qədər kirli, nostalji bir ağ-qaradan istifadə edib. "Soyuq müharibə" filmində 1949-1969-cu illərdə bir-birinə aşiq olan Viktor və Zuzannanın (Zula) eşq hekayəsindən bəhs edir. Nostalji effektlər, ağ və qaranın çaları mövzu və dərin sevgi ilə uzlaşır.
Rəngli və sürətli dünyamızda
"Roma" filmi
sıxıcı və rəngsiz görünə bilər. Hardasa başadüşüləndir. Su metaforu ilə
tozlanmış evlər, həyətlər, həyatlar,
küçələr, ölkələr və
duyğuları təmizləyir bu film. Məhz bu məqamda
dumanlı, xroniki tarixdən aydın
görüntülər qalır. Gözlərimizdə,
zehnimizdə və ürəyimizdə. Farslaşmayan
yeganə tarix də, məkan da, zaman da
sənətin tarixidir Alfonso
Kuaronun obyektivində. Film
bitir, yenə təyyarə uçur, yaddaş səhnəsi
boylanır. Lap popkorn
yeyəndə və Coca-Cola içəndə
də Roma qəsəbəsindəki o aydın görüntülər və detallar yada düşür.
Ürəyimizə nüfuz edir. Ən azı saniyədə 24 dəfə!
Ülvi
BABASOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.-
3 sentyabr.-S.3.