Kövrək xatirələrin
krimatoriyası
Sənədli
kollaj hekayə
Uşaqları Siddiqə xanıma xəbər verəndə
ki, Bakıdan qış tətilinə İrəvana
qayıdan tələbə qohumu onu görmək istəyir
ürəyi tez-tez döyünməyə, nəbzi sürətlə
vurmağa başladı. Özünü ələ alıb kövrəkliyini
gizləmək üçün bir az quru,
hətta biganə səslə soruşdu:
- Salam! İmtahanları necə verdin?
-
Yaxşı oldu.
- Tələbə
qiyməti də var?..
- Onsuz
olmur ki...
- Ay səni,
şuluqçu... dərslərini yaxşı oxu. Vaxtını bihudə keçirmə.
- Baş
üstə! Səda xanım, buyurun,
tapşırdığınız kitabdır. Müşfiqin ikinci cildidi.
- Sağ
ol, Allah səndən razı olsun. Gəlib səndən
qəzet üçün müsahibə alacağam. Tələbəlik illəri haqqında. Bax,
qaçıb gizlənməyəsən a...
-
Yaxşı... İcazə verin, gedim.
- Məndən
evdəkilərə salam de.
Mikayıl Müşfiqin bəraət alandan sonra əsərləri
çap olunurdu. Üç il əvvəl nəşr
olunmuş yasəmən rəngli birinci cildi o qədər vərəqləmişdi
ki, kitabın qalın qabığı yumşalıb
süzülmüşdü... Yasəmən rəngi
Bakıda sevinc rəmzi idi, aprelin otuzunda ağac çiçəkləyir,
bir mayda hamının əlində bir budaq yasəmən
nümayişə çıxırdılar. Birinci cilddə
ona ünvanlanan şeirləri görüb fərəhindən
ağlamışdı... Bəzi şeirlərin yazılma
tarixi bilərəkdən dəyişdirilib, şairin evlənmə
vaxtına uyğunlaşdırılmış, hətta
xanımının adı da əlavə olunmuşdu... Onda qısqanclıq duyğuları Sədanı
incidir, ürək sirrini heç kəslə, hətta
anası ilə də bölüşə bilmirdi.
Heç kəsin görmədiyinə arxayınlıqla
indi verilən kitabı bağrına basdı, sonra iyləməyə,
öpməyə başladı. Mətbəə qoxusu
gəlirdi kitabdan. Kövrəldi,
gözündə yaş gilələndi.
Ay
Müşfiq, bəs niyə belə oldu? Tale niyə
belə amansız oyun oynadı?
Gözünün yaşını sildi. Gözlüyünü
taxıb kitabı birnəfəsə oxudu. Onsuz da, kitabı birinci cilddə olduğu kimi əzbərləyəcəkdi,
indi, elə-belə, ilk tanışlıqçün oxudu.
Ötən günlərin xatirəsi həzin film kimi
canalandı... Anası Fatma müəllimənin zabitəli səsi
qulaqlarında cingildədi:
- Səda,
qızım, mənə sənin sinif yoldaşın,
anasıyla keçənlərdə bir söz
çatdırıb. Xeyli araşdırdıq,
bir rəyə gəldik. Dediyi
düzdür? Bəlkə də, qızlar
arasında olur, paxıllıqdan deyib?
Söhbətin hansı mövzuda getdiyini bilsəm də,
özümü sakit apardım. Dərslərimi
yaxşı oxuyuram, keçdiyimiz bütün şeirləri əzbərdən
bilirəm. Müəllimlərimin hamısı məndən
razıdır, - cümlələrini birnəfəsə deyəcəkdim,
anamın sınayıcı əda ilə verəcəyi
sualı qabaqladım:
- Ana, sən
nə barədə danışırsan? Nə
söz deyib otaq yoldaşım Lətifə?
- On yeddi
yaşın var, əlbəttə ki, sənin hisslərinə
hörmət eləyirəm... Ancaq qızım,
bu təhlükəli yaşdı. Hissləri
adamı aldana bilir. Səhvləri düzəltmək
üçün isə vaxt çatmır. Kimdi o? Kimlərdəndi? Atası-anası kimdi? Nə
işin sahibidirlər?
- Şairdir. Adı Mikayıldır, təxəllüsü
Müşfiqdir. Hamı ona Müşfiq deyir.
- Hmm,
görürsən? Adını da demirlər.
- O,
gözəl şairdir...
-
Özü gözəldir, yoxsa sözü?
- Həm
özü, həm də şairliyi gözəldir.
- Hmm. Deməli,
Lətifə düz deyib, dəli kimi sevirsən onu.
- Hə,
ana! Dəli kimi... yox, Leyli kimi...
- Sən
sualıma cavab vermədin.
- Dedim də,
hamısını...
- Bəs
atası-anası kimdi? Nə işin sahibidirlər?
-
Ata-anası yoxdu.
- Necə
yəni yoxdu? Göbələkdi, yerdən
çıxıb?
- Vəfat
eləyiblər. Altıaylığında
anası, altı yaşında olanda atası ölüb.
- Hmmm... deməli, yetimdi? Neçə
yaşı var?
- Məndən
dörd yaş böyükdür. Tələbədir,
dil-ədəbiyyat müəllimi olacaq. Atası da müəllim
olub, sizin kimi...
- Müəllimliyinə
bir sözümüz yoxdur, ancaq şairliyi...
- Şairliyinə iradınız var?
- Yox,
şairliyinə iradım yoxdur, ancaq onu yuxarılarda sevmirlər...
- Cəhənnəmə
sevsinlər. Onu bütün xalq sevir. Bir bölük məmur sevmirsə nə
olasıdı ki?
- Ooo, yox,
o bir bölük məmur adamı sevməsə, aradan
götürərlər. Xalqın
yaddaşından da silərlər.
- Adam pul
deyil ki, onu hamı sevsin. Bir də, bunu haradan bilə
bilərsiz ki?
-
Qızım, lap dürüst yerindən öyrənmişik. Sənin atanın yuxarılarla işbirliyi var. Yoxsa,
dədə-baba sərvətimizi əldə saxlaya bilməzdik,
ermənilərin içində işdən baş
çıxarmaqmı olardı? Bilirik ki, Müşfiqin
ipə-sapa yatmayan xasiyyəti, ürəyindəkilərinin
dilində olması vərdişi, sərhədsiz
azadlığı hökumətin xoşuna gəlmir... Belə adamın gələcəyi olmaz.
Özünü bəladan qurtara bilməyəcəyi bir yana, ailəsini də güdaza verər...
Qəribədir, anam bunları haradan bilir? Cahana
sığmayan azadlığı barədə haradan xəbər
tutub?
Hə,
yadıma düşdü, Əhəd dayı bir gün mənə
dedi ki, qızım, sizin tərəflərdən bir burnuəyri
cavan oğlan gəlmişdi, səni soruşdu. Dedim: neyləyirsən
onu? Dedi ki, qardaşıma nişanlamaq istəyirik. Mən də
dedim ki, get bala, başqa qız axtar. O,
Müşfiqin nişanlısıdır...
- Əhəd dayı, bəs adını demədi? Görünüşü
necəydi?
-
Qızım, neylirsən onu? Müşfiqin
adını nahaq demişəm? Onu ehtiyatda
saxlamaq istəyirsən?
- Eh,
Əhəd dayı, sən nə danışırsan? Mənə Müşfiqdən başqa bu dünyada
heç kəs gərək deyil. Sadəcə, bilmək
istəyirdim ki, onu kim göndərib? Niyə gəlib?
- Dedi də
niyə gəldiyini...
- Yox,
başqa məqsədçün də gələ bilərdi...
- Məsələn?
- Evimizdən
maraqlanarlar ki, mənim burada onlardan gizli saxladığım
kiminlə dostluğum var...
- Hə...
bu heç mənim ağlıma da gəlmədi.
Bağışla, qızım, sirrini faş elədim,
bir də, elə iyrənc gözləri vardı ki
oğlanın, elə birinci baxışımdan zəhləm
getdi ondan, istəmədim bir də buralara gəlsin.
Hə, deməli, onun vasitəsilə Müşfiqlə
də maraqlanıblar, hətta hansı dairələrin
narazılığını da bilirlər. İndi mən
nə eləyim?
-
Qızım, nə fikrə getdin? Bu sövda baş tutan bir
iş deyil.
- Ana, sən
dərsdə Leyli-Məcnunu necə keçirsən bəs? Heç özün sevməmisən? Atama səni zorla veriblər? Mən sevdiyimdən
başqasına getməkdənsə, özümü
yandırardım...
- Sənin
atan Mirzə Rza indi mənə dediklərini eşitsəydi,
narazı qalardı... Əgər təhsilini
tamamlamaq istəyirsənsə, ağlını başına
yığ, şairi unut. Şeirlərini sevirsənsə,
əzbərlə, ancaq özünü unut!
-
Müşfiqin atası da şair olub. Mirzə
Əbül-Qadir Visaqı imzası ilə yazıb.
- Hmm... tətildən qayıdanda onunla haqq-salamı kəsirsən.
Eşitdin?
- Ay ana,
niyə axı?
- Niyə?
Bir gör sənin atan-baban kimdir? Qədimbəyovlar...
- Nə
olsun? O da Müşfiqdi! Bir də, onun arxadönəni bizdən
əskik deyil ki, artıqdır!
- Söhbəti
burada bağladıq! Sən Leylini də
keçmisən məcnunluqda. Bax, dərsə
qayıdanacan onu unutmağa çalış... Bil
ki, bu günəcən üstündən nəzarətimiz əskik
olmayıb, indən daha da artacaq.
- Necə,
ay ana? Axı o mənim ürəyimdədir, necə
çıxarım oradan?
- Qızım,
adam da şairi sevər? Onların
sözdən başqa nəyi olur ki? Başa
düşmürsən? Adamı sözlə
məftun eləyib məqsədlərinə çatandan sonra,
elə aradan çıxırlar ki, heç günün
günorta çağı çıraqla da onları tapa bilməzsən.
- Sən
nə danışırsan, ay ana? Axı sən müəllimsən!
- Söhbət
burada bitdi. Əgər onun təsadüfən tramvay altına
düşmək xəbərini eşitmək istəmirsənsə,
dediyimi qulağında sırğa elə... Adamı aradan
götürməyin min növü var...
Aman Allah, mən nə eşidirəm? Bunları mənə
anam deyir? Onu itələyib tramvay altına
sala bilərlər? Yəqin ki, hə, axı yolu
keçəndə də öz aləmində, dalğın
olur... Onda mənim halım necə olar?
Yox-yox, təki mən ölüm, Müşfiqimə heç
nə olmasn!..
Soyuq qış günü idi. Atam məni qatarla Bakıya yola
salanda gözlərimin içinə amansız nəzərlərlə
baxıb qəddar səslə dedi: - Qızım! Elə elə
ki, sənə həmişə belə xitab eləyim. Anan mənim sözlərimi deyib sənə.
Unutma onları!
Qatar Bakıya çatanacan gözümə yuxu getmədi,
Müşfiqlə son görüşdə nə deyəcəyimi
fikirləşir, ağıllı bir söz tapa bilmirdim. Axı niyə?
Ona görə ki, Müşfiqin
qızılı, daş-qaşı, pulu yoxdu? Bəs bizim qarışılıqlı pak məhəbbətimiz
necə olsun? Bu hissləri hansı pula satın almaq
mümkündür?..
O qədər
də ağır olmayan yükümlə dar ül-müəllimata
gəlib çatdım. Gözətçi
Əhəd dayı sevinclə məni qarşıladı,
taxta çamadanları əlimdən alıb
otağımın qapısınacan apardı. Pillələrin
üstündə dedi:
-
Qızım, necə istirahət eləmisən?
- Sağ
ol, Əhəd dayı, yaxşılıqdır.
- Onda nədən
belə soluxmusan? Azarlayıb eləməmisən
ki?
- Yox,
Əhəd dayı, xəstələnməmişəm.
- Hə,
başa düşdüm. Şairin xiffətini
çəkmisən. Hər gün
buradaydı, günləri sayırdı. Bilsə
ki, qayıtmısan uçaraq gəlib çıxar.
Nə deyəcəyimi bilmədim. Atamın amansız
baxışlarını xatırlayıb boğula-boğula dedim:
- Əhəd dayı, zəhmət olmasa, bir də onun
adını mənim yanımda çəkməyin.
-
Müşfiqin? Niyə, ay qızım?
Axı sən... Yaxşı-yaxşı,
ağlama. Mənim kövrək balam...
Otağımızın qapısı açıq idi. Yoldaşlarımın
çoxu qayıtmışdı. Sevincək
öpüşüb görüşsək də, özümə
yer tapa bilmirdim. Bizi yeməyə, çay
içməyə çağırdılar. Mənim və aşağı siniflərdə də
oxuyan bir bölük irəvanlı qızlara görə
aşpazımız Əli dayı biz tərəfin sevimli yeməyini
bişirmişdi. Yeməkxanaya endik. "İmam
bayıldı" xörəyinin iştahaçan ətri məni
həmişə məst edirdi, ancaq indi burnumun ucunu
qaşıdı. Qızlar deyib-gülür,
məsələdən bixəbər olanlar mənə həsədlə
baxır, ancaq mənim ürəyimdən qara qanlar
axırdı. Müşfiqə nə deyəcəyəm?!
- Yeməkxanadan
çıxanda onu dəhlizin başında gördüm. Mənim Müşfiqim gəlmişdi. Qızlar bizi tək qoymaq üçün onunla
salamlaşıb sürətlə uzaqlaşdılar.
Başımı aşağı salıb onun yanından
keçmək istəyəndə kövrək səsilə
dedi:
- Səda,
salam! Xoş gəlmisən!
Mənə "Səda" adını Müşfiq
demişdi. Ad ikihecalı olanda onu asan demək olur. Qədim türk adlarına bax, hamısı
ikihecalıdır. İnciməsən, sənə
Siddiqə yox, Səda deyərdim. İndi mənə
Səda deyə verdiyi suala bilmədim nə cavab verim. Danışa bilmirdim, qəhər məni boğurdu.
...
- Məndən
niyə incimisən, Siddiqə? Hansı
sözümlə xətrinə dəymişəm?
-
Müşfiq, bəlkə daha görüşməyək?
- Sən
necə desən, eləcə də olacaq. Sualımı
təkrar eləyim?
- Sənin
sözündən kim inciyər ki?
- Bəlkə
hansı hərəkətimdən xoşlanmamısan?
- Sən
nə danışırsan? Mən sənin
bütün hərəkətlərini ən əsil-nəcabətli
adamlardan üstün görürəm.
-
Aydındır. Valideyn müdaxiləsi. Məni onlara pis tanıdıblar yəqin.
- Əksinə, səni yaxşı tanıyırlar. Elə ona görə də...
- Onda bəs
niyə?
-
Mikayıl, Səni mənə görə öldürəcəklər!
- Ay
qız kim? Kim məni
öldürə bilər? Səninçün
bütün dünyanın altını üstünə
çevirərəm!
- Bizi
güdürlər. Səni istəməyənlər
hər sözünə əksinqilabçı, xırda burjua
damğası vurub yuxarılara xəbər verirlər.
- Versinlər
də...
- Mən
qorxuram. Səni itirməkdən qorxuram.
Səni itirməkdən qorxduğum üçün səni
itirmək istəyirəm. Əcəb məntiqdir...
Elə bil dəryazla gülləri biçirsən...Yalvarıram,
mənə yazığın gəlsin, səbəbini
soruşma - boğula-boğula deyə bildim. Hıçqırtı
boğazımın yolunu tutmuşdu, nəfəs ala bilmirdim.
Nəhayət, dərindən ah çəkdim,
nəfəsim açıldı. Astadan
ağlamağa başladım. Müşfiqin
də gözləri dolmuşdu. Ancaq mənim eşidə
biləcəyim səslə dedi:
Bu qədər
baş vermə, Səda, dəryaza,
Düşərsən ayağa, başına qurban.
Yazığam,
ömrümü vermə güdaza,
Qəmzəli gözünə, qaşına qurban.
Bir qara
buludam uca göylərdə,
Bu qara baxtımla bizim ellərdə.
Sən
neçin ağlarsan mən duran yerdə,
Nərgiz gözlərinin yaşına qurban?
Sinən
büllur kimi, altında daş var,
Bilməzsən könlümdə nə
iğtişaş var.
Nə qədər
ki, mənim gözümdə yaş var,
Sənin
ürəyinin daşına qurban!
Yox, mənim ürəyim daş deyil, Müşfiq,
özün bilirsən axı... demək istədim, ancaq
göz yaşları məni boğdu. Ağlaya-ağlaya,
qaça-qaça otağımıza qalxdım. Müşfiq donub qalmışdı. Bilmirəm niyə, indi də həmişə onu
yola salandan sonra, pəncərənin qabağına
keçdim. Yenə oradan küçəyə
baxdım, onun hansı istiqamətə yönələcəyini
təyin etmək istəyirdim. Qapını örtüb
küçəyə çıxdı, siqaret yandırıb
küçədə bir müddət dayandı, hara gedəcəyini
təyin edə bilməyən adam təsiri
bağışlayırdı. Nəhayət,
başını aşağı salıb hüzünlü
addımlarla küçənin üzüaşağı
istiqamətilə yeriməyə başladı. Onun bu
halını görüb özümü saxlaya bilmədim,
ucadan hönkürə-hönkürə ağladım... Otaq
yoldaşlarımın suallarına cavab kimi yaxın qohumumun
öldü xəbərini eşitdim - dedim.
***
İndi üstündə redaktə işi getmiş
şeirlərini təkcə mən yox, o vaxt bütün
qızlarımız əzbərləmişdi.
Mən Sədanı
sordum gəlib-gedəndən;
Dedilər, barışmır, küsübdü səndən.
Mən
iltifat etdim, o qaçdı məndən,
Qaçqın
ədasına qurban olduğum...
Onu görməyə gözlərim həsrətdi, ancaq
Müşfiqi görəndə özümü elə
aparırdım ki, guya ona biganəyəm. Canımın
cızdağı çıxırdı, dözürdüm.
Axı niyə dözürdüm? Hər
iş başqa cürə də ola bilərdi...
Onu itirməkdən qorxurdum, çox qorxurdum! Mənimçün
olmasa da, qoy el-obamın şairi çox yaşasın! - deyirdim, özümü sakitləşdirirdim.
Naxçıvanda müəllim işləyirdim. Yaxşı
oxuyan qız şagirdlərimin partasının üstündə
nazik bir kitabça gördüm. Kağızqabıq
kitabın üstündə "M.Müşfiq, "Küləklər"
Azərnəşr, Bakı 1930". Boğazım
tutuldu, danışa bilmədim. Sinifdə
var-gəl edə-edə birinci partaya yaxınlaşdım,
kitabı götürdüm. Vərəqlədim,
Müşfiqin şəklini gördüm.
Qısqanclıq məni boğdu:
- Bu kitab
səndə haradandır?
- Anam
kitabçıdan alıb gətirib.
-
Kitabını həbs eləyib götürürəm. Anana de, səhər gəlsin məktəbə.
- Axı,
ay müəllimə, niyə belə eləyirsiz?
- Sənin
elə bir vaxtındır ki, gərək dərslərini
oxuyasan, qəşəng kişi şəkillərinə
baxmayasan.
Müşfiqin şəkli olan səhifəni ona və
bütün sinfə göstərdim. Şagirdim
ağlaya-ağlaya otaqdan çıxdı. Başa düşdüm ki, o da Müşfiqin
vurğunu imiş. Bir də,
Müşfiqin vurğunu olmayan vardı ki? Səhər şagirdimin anası gəldi,
yalvarıb bir daha qızına göstərməyəcəyi
şərtilə kitabı məndən aldı.
Müşfiq vurğunlarından biri də elə şagirdimin
anası imiş... Kitabçıdan mən də
o kitabı aldım.
Mətbuatı oxumaq üçün gərək
kitabxanaya gedəydim. Hərdən buna vaxt tapırdım.
Dərslərdən çox yorğun gəlirdim, üstəgəl,
hər həftə şagirdlərin qalaq-qalaq dəftərlərini
yoxlamaq... Atam hər həftənim cümə
günü gələr, evə aparardı. Şənbə də dərsim olmadığı
üçün iki günü İrəvanda keçirirdim.
Burada olanda bir gün anam ağzından
qaçırdı ki, dərs dediyim məktəbdə işləyən
çuğul mənə ünvanlanan məktubları
yığıb gizlicə atama göndərirmiş. Bunu
mənə anam 1932-ci ildə Müşfiqin Dilbərlə evlənmə
xəbərini eşitdiyim gün dedi. Bir
böyük topa məktubu göstərdi. Nə
qədər yalvarsam da, məktubları mənə vermədi,
sobaya atdı. Qaçıb yaxına gəldim,
əlimi yanar sobaya soxdum ki, heç olmazsa, bir məktubunu, bir
cümləsini, bir sözünü alovdan xilas eləyə
bilim, olmadı. Əlim sobanın
küncünə çatmadı, isti güc gəldi, geri
çəkildim. Gözlərimin
qarşısında kağızlar yox, kövrək hisslər
yanıb külə döndü. İlk dəfə
olaraq anama nifrət elədim... Bir azdan ağlaya-ağlaya mənə
yaxınlaşdı, başımı tumarlayıb dedi:
- Mənim
qəşəng balam, elə bilmə zalımam, ürəyim
yoxdur. Bunları sənin gələcək
xoşbəxtliyin üçün elədim. Məktubları əvvəl yandırmağa əlim
gəlmədi. Hər vərəqini
göz yaşlarımla isladıb oxumuşam. İlahi, bir adamda bu qədər də eşq
olarmı? Müşfiqin məktublarını
o qədər oxumuşam ki, hamısını əzbər
bilirəm. Ancaq qızım, incimə,
onları özümlə qəbir evinə aparacağam, birini
də sənə deyən deyiləm. İndi
onun ailəsini dağıtmayacaqsan ki, yox? Ona
görə məktubları sənin yanında
yandırdım. Zalım ananı bağışla, mənim
qəşəng balam!
Anama nə deyə bilərdim axı? Hər ikimiz
ağlayırdıq. Məni göz
yaşları içində boğula-boğula öpür, əfv
diləyirdi. Mən də anamı öpdüm, hər bəlanın
taledən gəldiyini, taleyimlə çoxdan
barışdığımı dedim.
Müşfiq mənim gözlərimə ovsunçu
deyir, bədahətən şeirlər qoşurdu. Xahiş eləmişdim
ki, mənə həsr elədiyi şeirləri kağıza
yazıb versin özümə. Böyük
çantaya sığmayan şeirlər
yığılmışdı. Hər gün ən
azı 5-6 şeir yazıb gətirirdi... Sonra o
çantam yoxa çıxdı. Tapa bilmədim.
Yaxşı ki, yadımda qalmışdı... Sonra, qohum
qızların köməyilə kələk qurub gözləri
gözlərimə oxşayan, Gəncədə yaşayan uzaq
qohumum Dilbərlə onu tanış eləməyə
nail oldum. Axı niyə, niyə bu axmaq işi
gördüm? Bilmirəm! Kimdən intiqam
alırdım? Valideynimdən? Özümdən? Müşfiqdən?
Bilmirəm. Bu hərəkətin
məntiqi cavabını indi də tapa bilmirəm, bəlkə
də cavab ümumiyyətlə yoxdur?! Bəlkə də,
istəyirdim ki, məni arvadı ilə müqayisə etsin,
kimi itirdiyini anlasın... Bilmirəm... Toyum oldu,
uşaqlarım dünyaya gəldi. Həyatıma sevinc
axdı... amma köhnə yaram köz
bağlamamışdı...
Bilmirəm, paxılları, bədxahları nə istəyirlər
Müşfiqimdən? Nə qədər onun əleyhinə
yazmaq olar? Özü də insafsızcasına, böhtan
dolu yazılar?..
Sonra, 4 iyun 1937-ci ildə onun həbs olunduğunu
eşitdik.
Anam qaçaraq mənə xəbər verdi.
Dedi:
-
Qızım, görürsən, bu günlərçün
deyirdik. İndi sən azadlıq dərdi çəkmirsən,
öz ev-eşiyin, ailən... Atan uzaqgörən kişidir... Müşfiqin səndə olan yazılarını,
kitabını da yandır, çuğullar görsələr
yerinə xəbər verərlər, səni də incidərlər.
O vaxt,
xalq düşməni kimi həbs olunanların
qadınlarını da tutub Qazaxıstanın Karaqanda vilayətindəki
Akamola, 17-ci xüsusi qadın həbs düşərgəsinə
göndərirdilər. Bura, rusca "Akmolinskiy
laqerğ j¸n izmennikov
Rodinı (ALJİR)", Vətən xainləri
qadınlarının Akamola düşərgəsi
adlanırdı. Nə danım, atamın
uzaqgörənliyinə, Müşfiqə görə həbs
olunmadığıma görə əbləhcəsinə
sevindim, ancaq anama, yaxşı, yandıraram desəm də, məndəki
yadigarları yandırmadım.
Siddiqə xanım gözlərini açdı, xəyalət
aləmindən ərinin evinə qayıtdı. İkinci cildi yenidən vərəqlədi...
Müşfiqin ona həsr etdiyi, öz xəttilə
xatirə dəftərinə yazdığı şeiri kitabda
tapmadı. Nə birinci, nə də ikinci
cilddə o şeir yoxdu. Qısqanclıqla əlinə
qələmi alıb, Müşfiqli anları yazmağa
başladı. Birnəfəsə
yazdı. Evdə maraqlandılar ki, niyə
yatmırsan?
- Qəzetə
təcili material hazırlamalıyam.
İki dəfə avtoqələmi mürəkkəblə
doldurdu, sarımtıl kağız vərəqləri
qaraladı. Yazdıqlarını qovluqda, köhnə
yazılarının arasında gizlətdi. Sübhün zərrin
şəfəqləri göy üzünü narıncı rəngə
boyayıb yeni günün başlanmasından xəbər
verirdı.
Təcili bir işi yoxdu, başağrısını bəhanə
edib redaksiyadan evə qayıtdı. Çarpayıya
uzanmağı ilə yuxulamağı bir oldu. Neçə saat yatmağının fərqində
olmadı. Durub ev işlərilə məşğul
oldu. Xörək hazırladı. Qovluqdan yazdıqlarını çıxardı,
oxudu. Öz-özünə dedi:
- Seda, on
səkkiz yox ey, qırx səkkiz yaşın var, ailəli
adamsan, oğul-uşaq sahibisən. Gör bir nə
yazmısan? Qohum-qonşu sabah sənə
nə deyər? Qələmi götür,
yazına əl gəzdir, yaz ki, o səni bir bacı kimi, sən
də onu bir qardaş kimi sevmisən. Başa
düşdün?
Qızıl qələmuclu Çin avtoqələmini
qara mürəkkəblə doldurub yazdıqlarını kəskin
redaktə elədi. Bir neçə səhifəni tamamilə
pozub çıxardı. Ovcunda əzdi,
tullamağa əli gəlmədi. Vərəqləri
hamarlayıb oxudu, həsrətlə o günlərə
döndü.
Qorxa-qorxa qanunsuz sərhədi keçmək istəyənlər
kimi duruxdu, özünə gəldi, geri qayıtdı. Siddiqə tumarlayıb
hamarladığı vərəqləri təzədən
ovcunda əzdi, sobaya yaxınlaşdı, kiçik top kimi
yumruladığı vərəqləri ocağa atdı. Kağızlar sobaya düşən kimi
alışıb yandı, bozarıb yumru külə
döndü, sonra girdə bir dünya kimi dağılıb
heçə çevrildi.
Siddiqə:
- Ey kövrək xatirələrimin krimatoriyası, niyə
Müşfiqimlə bağlı anlarımı
yazdığım kağızları yandırdın? Sən nə zalımsan? - deyib
sobadan uzaqlaşdı. Kağızların yanmağından
sanki otaqda hərarət bir az da artdi, hərarətdən
alnında tər damlaları muncuqlandı. - Axı mən niyə
sobanı yamanlayıram? Kövrək hisslər
ürəyimizdə yaranır, sonra övladını
öldürən ana kimi biz oları boğuruq, hətta
yandırıb kül eləyirik. Kövrək
hisslərin krimatoriyası soba yox, elə bizim his basmış
ürəyimizdir.
Yazısını nəşrə hazırladı. Xatiratı 1960-cı ildə
"Ədəbi Ermənistan" almanaxının
üçüncü sayında, 252-261-ci səhifələrdə
bu şəkildə nəşr olundu: ÖTƏN
GÜNLƏRDƏN BİR XATİRƏ (M.Müşfiq
haqqında bir neçə söz).
1925-26-cı dərs ilində Azərbaycan SSR Xalq Maarif
Komissarlığı Bakı Pedaqoji Texnikumu (Darülmüəllimat)
üçün Ermənistana iki yer ayırmış və
birinci növbədə müəllim uşaqlarını
göndərmək qərara alınmışdı. Avqust
ayının sonlarında təhsili davam etdirmək
üçün mən Mirzə Hüseyn Mirzənin
qızı Lətifə ilə Bakıya yollandım. O
zamanlar Bakıda bir neçə internat ("leyli-pansion")
məktəb işləyirdi.
Sonralar oğlanların təhsil aldıqları
Darülmüəllimeynlə birləşərək pedaqoji
texnikumuna çevrilən bizim darülmüəllimat da belə
"leyli" məktəblərindən biri idi. Burada
nizam-intizama ciddi fikir verilir, qayda-qanuna çox dərindən
riayət olunurdu. Müxtəlif şəhər və
rayonlardan gəlmiş müdavimlərlə birlikdə
Bakının özündən də çoxsaylı
oğlan və qız pansionda qalırdı. Dərslərimiz,
iclaslar, dərnək məşğələləri,
müsamirələr oğlanlarla birlikdə darülmüəllimatın
binasında keçirilir, yeməkxana, yataqxana, dərsləri
hazırlamaq üçün otaqlar isə ayrı-ayrı
binalarda yerləşirdi. Qızların
Fatma xanım və Emiliya Karlovna adlı mürəbiyyələri
hər gün növbə ilə pansionda qalır,
oğlanların binasında isə müəllimlər
növbətçilik edirdilər. Bizim
bütün xərcimiz, hətta hər gün opera və dram
teatrları üçün verilən iyirmi bilet də
dövlət hesabına idi. Qızlar hər
gün mürəbiyyələrdən birinin müşayiəti
ilə siyahı üzrə teatra gedirdilər. Bakının özündə evi-ailəsi olan
müdavimlər cümə axşamı dərslərdən
sonra evlərinə gedir, cümə günü
axşamçağı məktəbə
qayıdırdılar. Uzaq şəhər
və rayonlardan gəlmiş uşaqlar isə müdirimiz Pənah
Qasımovun, yaxud müdir müavini Mina xanım Mirzoyevanın
icazəsi olmadan şəhərə çıxa bilməzdilər.
Nə isə... Bakı Pedaqoji Texnikumunda keçirdiyim dörd
il ömür kitabımın ən qiymətli
və unudulmaz səhifələrindəndir.
Mikayıl
Müşfiqlə də məhz Bakıda təhsil
aldığım illərdə tanış
olmuşdum.
Mən Azərbaycan Yazıçılar İttifaqı nəzdindəki
həvəskarlar dərnəyində iştirak edirdim. O zaman gənc şairlərdən
Süleyman Rüstəm, Məmməd Rahim, Mikayıl
Müşfiq, Nigar Rəfibəyli və başqaları dərnəyin
məşğələləri ilə maraqlanır və
vaxtaşırı gəlib-gedirdilər. Mənim
dərnəkdə fəal iştirakım, nədənsə,
Müşfiqin nəzərindən yayınmamışdı.
O, ümumiyyətlə, gənc qələm həvəskarlarına
yaxından yardım göstərir, yazılarını oxuyur,
məsləhətlər verirdi.
Bir dəfə məşğələdən sonra
birlikdə texnikuma yollandıq. Mütaliəyə
marağımı, nə kimi ədəbi əsərlər
oxuduğumu soruşdu.
Dil və
ədəbiyyat müəllimlərimizin həmin dövrün
görkəmli ədib və şairlərindən - Nemət
kamal, Emin Abid, Abdulla Şaiq və Hüseyn Caviddən ibarət
olması şagirdlərin əksəriyyətində şeir
və ədəbiyyata olan marağı daha da
artırırdı. (Yeri gəlmişkən, üzərimə
silinməz bir təsir buraxmış hadisəni qeyd etmək
istərdim: müəllimimiz Hüseyn Cavid
naxçıvanlı olduğu üçün məni həmişə
"qonşu qızı" çağırırdı. Erməni xalqının böyük şairi Avetik
İsahakyan isə "türk qızı", - deyə
müraciət edərdi. Hətta bir dəfə SSRİ
Xalq artisti B.Bağarşyan bunun səbəbini soruşduqda, o,
belə izahat verdi: "Nə üçün yüz il əvvəl
Abovyanın türk qızı ola bilərdi, indiki azad
dövranda mənim tükr qızım olmasın?!". Xalq şairi Səməd Vurğun isə
SSRİ Ali Soveti sessiyaları zamanı Moskvada görüşərkən
həmişə "Vətən qızı, necəsən?",
- deyə əhval tutardı).
Ədəbiyyat həvəskarı olmağım, digər
tərəfdən isə uşaqlıq illərimin
ağır və acınacaqlı keçməsi sanki
Müşfiqin mənə olan səmimiyyətini qat-qat
artırırdı. O zamankı təsadüflərdən biri əbədi
olaraq xatirimdə qalmışdır.
Məktəbimizdə təşkil edilmiş bir
müsamirədə mən də iştirak edirdim. Qızlarla rəqs
edərkən səhnədən salona nəzər saldım.
Müşfiq gözümə dəydi. Doğrusu, çox sevindim. Bizim
çıxışımızdan sonra dram dərnəyinin
hazırladığı tamaşa göstəriləcəkdi.
Cəld paltarımı dəyişərək dəhlizə
çıxdım. Tənəffüs elan
edilmişdi. Mikayıl bir dostu ilə
dayanıb söhbət edirdi. Mən
Mikayılın dostunu dəfələrlə
görmüşdüm. Dostunun qolundan tutaraq mənə
tərəf gəldi və üzünü ona çevirib
dedi:
- Sən
bilirsən ki, mənim kimsəm yoxdur. Bax, bu
xanım qızı görürsənmi? Tanışlığımızın
ilk günündən çox xoşlamışam.
Ata-anadan bir olmamağımız bizim əhdi-peymanla
bacı-qardaş olmağımıza heç də mane ola bilməz. Tanış olun!
Necə tanış olduğumu, onun nə barədə
söhbət etdiyini, mənim nə kimi cavablar verdiyimi
xatırlamıram, yalnız Mükayılın dediklərinin
mənə bəxş etdiyi sevinci təsvir etmək
mümkün deyildir.
Evdən, ailədən uzaq, yad şəhərə
düşmüş bir qız üçün
Müşfiqin dedikləri bir növ təsəlli idi. Mikayılın
şəxsində qayğıkeş, mehriban bir
qardaşım vardı. Fərəhdən
qanadlanmış quşa bənzəyirdim.
Müsamirədən
sonra məni dövrəyə alan rəfiqələrim
sevincimin sirrini öyrənməyə can atırdılar. Məsələni onlara anlatdım.
Gənc
qızların və oğlanların adlı-sanlı adamlarla
necə maraqlandıqlarını kim bilmir!
İndi belə bir görkəmli gənc mənim
qardaşımdı. Odur ki. Rəfiqələrim mənə hətta həsəd
aparırdılar. Günlər, həftələr
bir-birinin ardınca gəlib keçirdi, Müşfiqlə
aramızdakı səmimiyyət də artırdı. Görüşə gələ bilmədiyi günlərdə
telefonla hal-əhval tuturdu.
Yaxşı yadımdadır, Oktyabr bayramını
böyük təntənə ilə qeyd etdikdən sonra
uşaqlar evlərinə, qohum-əqrəbalarının
yanına getmişdilər. Aşpazımız Əli dayı
ermənistanlı olduğundan əziz günlərdə məktəbdə
az sayda tələbə qaldığı
üçün həmişə yerevanlı qızların
zövqünə uyğun xörəklər bişirərdi. Bu gün də o, bütün bacarıq və
qabiliyyətini işə salmış və bizi ləzzətli
yeməklərə qonaq etmişdi. Yataq
otağında bir qədər rahatlandıqdan sonra salona endim.
Buradan nəzərləri oxşayan Bakı gecələrini,
xüsusən belə təntənəli gündə seyrə
dalmağın başqa ləzzəti var idi. Rəngarəng
işığa qərq olmuş küçələrə,
coşqun Xəzərə, ucsuz-bucaqsız insan axınına
bir qədər tamaşa etdikdən sonra pianoya
yaxınlaşaraq sevdiyim "Budaqdan-budağa qonan
könlümü" mahnısını astadan
çalmağa başladım. Salonda kimsə
yox idi. Pianodan çıxan həzin səda
salonun əsrarəngiz alaqaranlığı içərisində
ətrafa yayılır və get-gedə yüksəlirdi.
Birdən çiynimə bir əl toxudu. Geri döndüm.
- Bala,
sinif otaqlarını, yataq otaqlarını bir-birinə vurmuşam,
hardasan? Səni telefona
çağırırlar.
Bəs işığı niyə yandırmırsan? - deyə
müraciət edən gözətçimiz Əhəd əmini
gördüm.
Cəld yerimdən sıçradım. Qəlbimə
çökən kədər birdən-birə qeyd oldu.
Müşfiqin səsi idi:
-
Hazırlaş, gəlirəm, birlikdə kinoya gedək.
-
Mikayıl, mürəbiyyələrdən heç biri indi
burada yoxdur, mən kimdən icazə ala bilərəm?
- Mina
xanıma zəng vur!
- Xeyr, o mənim
işim deyil, eyibdir, nə deyər?! Bayram
günündə onu narahat etmək yaxşı düşməz.
- Elə
isə iyirmi-iyirmi beş dəqiqə sonra
yenə zəng edərəm, gözlə, - deyərək dəstəyi
asdı.
Aradan yarım saat keçməmiş zəng vuruldu. Bu dəfə
danışan Mina xanım idi.
-
Qızım, bilirsən ki, mən Müşfiqin xatirini
çox istəyirəm, səni də öz doğma balam kimi
sevirəm, bir də bu uşağa niyə bu qədər əziyyət
vermisən?
Dəstək əlimdə donub qalmışdım.
- Mina
xanım, bağışlayın, mən kimə əziyyət
vermişəm?
-
Yaxşı, indi sən hazırlaş, Mikayıl gələr,
hamısını nağıllar. Dəstəyi
də bir ver Əhəd əmiyə, yoxsa bilirsən ki, mən
deməsəm heç kəsi nə içəri, nə də
bayıra buraxmaz.
Biz artıq Kommunist küçəsilə enərək
"Vostok" kinoteatrına tərəf gedirdik. Belə bir fərəhli
gündə tənhalıq sıxıntısından xilas
olaraq izdihamlı Bakı küçələrilə onunla
yan-yana getməkdən, könülaçan söhbətini
dinləməkdən daha böyük səadət var idimi?
Kinoteatrın binasına çatmışdıq. Bütün
ictimai yerlərdə olduğu kimi burada da, necə deyərlər,
iynə salsan, yerə düşməzdi. Kassa
üzərində bütün seanslara biletlərin
satıldığını bildirən elan
asılmışdı. Müşfiq bir qədr
tutulmuşdusa da, özünü şən göstərməyə
çalışaraq "Forum"a getməyi təklif etdi.
Getdik.
Orada da eyni izdiham, eyni elan...
- Eh,
xanım qız, deyəsən, bu gün bizim kinomuz baş
tutmayacaq.
- Elədir
ki var. Heç ürəyini sıxma, yəqin, bütün
kinolarda da vəziyyət belədir, gəl kino
tamaşasından əl çək! Hərçənd hava sərindir,
bir az dəniz kənarına enək, təmiz
hava alarıq, həm də Mina xanım dedi ki, mən
"uşağı" əziyyətə salmışam,
danış görək bu nə məsələdir?
-
Mikayıl təklifimlə razılaşdı və biz
sahilyanı parka doğru irəlilədik. Yolda o mənə
izahat verirdi:
- Səninlə
danışdıqdan sonra məlumat bürosundan Mina
xanımın telefon nömrəsini soruşub zəng etdim, evdə
olduğunu öyrənib, birbaşa yanına getdim. Doğrusu,
təəccübləndi, məsələni bildikdə isə
çoxluca güldü: "A bala, telefonun nömrəsini
öyrənmişdin, zəng etmişdin, mətləbini elə
telefonla da deyəydin. Daha bu uzun yolu gəlib
çıxmazdın; gəldiyinə görə heç
olmasa, bir qədər əyləşsəydin yaxşı
olardı, amma bilirəm ki, bacını gözlətmək
istəməzsən", - dedi.
İki saata qədər parkda gəzdikdən, müxtəlif
mövzular ətrafında söhbət etdikdən sonra məmnun
halda evə qayıtdıq.
Bir dəfə Bakı kinoteatrlarında italyan filmi -
"Florensiyalı kamançı" nümayiş
etdirilirdi. "Vostok" kinoteatrının yanında məni
gözləyəcəyi haqqında Mikayıl bir gün əvvəl
telefonla xəbər vermişdi. Kinoteatra
yaxınlaşarkən Mikayılın dostunun mənə tərəf
gəldiyini gördüm. Həm sevindim, həm
də təəccübləndim. O, Mikayılın nə
üçün gələ bilmədiyini və üzr istədiyini
bildirdi.
Biz birlikdə salona daxil olduq. Film həqiqətən
olduqca maraqlı, tərtibatı zəngin, musiqisi isə məlahətli
idi. Filmdən aldığım zövqə
baxmayaraq, qəlbimə ağır bir kədər
çökmüşdü. İndi
özünü "qüruba doğru gedən bir günəş"
adlandıran həmin gənc (Mikayılın dostu) o zaman
çox məğrur bir gənc idi. Çox
yaraşıqlı və buna görə də qızların
sevimlisi olduğunu özü də bilirdi. Müşfiqlə
yaxın dost olduğuna baxmayaraq, təvazökarlıqda, sadəlikdə
ona bənzəmirdi. Nə isə, kinoda yan-yana oturduğumuz və
məni məktəb qapısınadək yola
saldığı müddətdə mən anladım ki, bu təkəbbürlü
cavan dostunun sözünü yerə salmamaq üçün mənimlə
birlikdə kinoya getməyə razılıq verib...
Ertəsi gün dərslərdən sonra məni müəllimlər
otağına çağırdılar. Mikayıl idi.
Ümumi məsələlərdən söhbət
açıldı. Dünənki film
haqqında bir kəlmə də olsa soruşmadı. Mən də bir söz demədim.
Müşfiq mənim Hüseyn Cavidə və Əhməd
Cavada olan rəğbətimi və Cavidin şeirlərinin əksəriyyətini
əzbərlədiyimi bilirdi. Çünki
bütün müsamirələrdə, ədəbi gecələrdə,
təntənəli yığıncaqlarda mən həmişə
Cavidin şeirlərindən oxuyardım. Əhməd
Cavadın "Unudulmuş sevda" şeirini oxumağım,
nədənsə, onun çox xoşuna gəlirdi.
Məni
pek gənc ikən ağlatdı zaman,
Çəkərək
pərdə o xoş mənzərəyə,
Mənim
ilk eşqimi, ilk əldə həman,
Gömdülər,
bilmədim amma, nerəyə?..
- misralarını deyərkən mütəəssir
olar, diqqətli nəzərlərlə məni süzərdi.
...O
zamanlar xüsusilə gənc qızlar "sandıq ədəbiyyatı"
adlandırılan "can dəftəri" saxlayır, sevdikləri
şairlərin şeirlərini, oxuduqları romanlardan bəyəndikləri
cümlələri həmin dəftərə
köçürürdülər. Mənim indi
də saxladığım belə dəftərim var idi. Bir dəfə Mikayıl həmin dəftəri vərəqləyərkən
içərisindən qurumuş bir bənövşə
tapdı və dərhal qələmini çıxararaq rus
şairinin şeirindən etdiyi aşağıdakı tərcüməsini
yazdı.
Qoxusuz, xəstə
bir vərəmli çiçək
Görürəm
sinəsində bir vərəqin,
İştə
afaqi duyğularla demək,
Oldu durğun müxəyyələm daşqın.
Açmış of... hansı yazda, of... nerdə?
Çox
zaman parlamışmış kim dərmiş?
Yad,
yaxın əllərimi böylə bu iş?!
Niyə saxlanmış ol, bu dəftərdə?!
Müşfiq öz şeirlərini oxumağı da
çox sevərdi. Qəlbinin tam hissiyyatı ilə
yazdığı və həvəslə oxuduğu şeirləri
haqqında mənim nə fikirdə olduğum onu çox
maraqlandırırdı. Bu və ya digər
şeirlərini bəyənib-bəyənmədiyimi mütləq
deməliydim, yoxsa inciyərdi.
"Can dəftəri"ndən başqa, biz qızlar
birər albom da saxlayardıq. Bu albomun səhifələrində
dost və tanışlar şəkillərini
yapışdırar və arzu etdikləri sözləri
yazardılar. Mikayıl Müşfiq mənim
albomuma öz aşağıdakı şeirini
yazmışdı.
Sən və
mən
Sənin
xəndan olur gül dodaqların
Ondakı
gözümdən yaşlar saçılır,
Çünki
sayəsində gül bulaqların
Çiçəklər açılır, güllər
açılır.
Üzün
şəfəqlənir mən ah çəkincə,
Çünki
od qızarar əsincə rüzgar.
Hər
şeyin axırı heçdirsə, məncə,
Sənin gözəlliyin getdikcə artar.
Çevirib
üzünü nerəyə dönsən,
Könlümün
gözləri düşər ardına,
Çünki
təbiətdən öyrənmişəm mən,
Günəbaxan baxar Günəş yurduna.
Qurumuş
göz yaşım, o gül üzündən
Axar, daim axar, durmadan axar.
Sellər
coşqun olur, çünki qəflətən
Doğunca gəncliyin fəsli ilk bahar.
Bir təşnə qaynayan bulaq görüncə.
İtirər
özünü mənim də könlüm,
Baxıb
gözlərinə vəslə erincə,
Danışmaq istərkən tutulur dilim.
Tikən
gül boynuna qanad gərdimi,
Bülbül
nalə çəkib fəryadə başlar,
Səni hər
yetənlə gəzən gördümü,
Mənim də yazdığım şeir qan ağlar.
İllər keçdi, nəhayət, məktəbi
bitirdim. Maarif Komissarlığı məni Naxçıvana
işə təyin etdi. Bir çox dəfələr
söhbət zamanı texnikumu bitirdikdən sonra mütləq
təhsili davam etdirməyi, pedaqoji institutun dil və ədəbiyyat
fakültəsinə qəbul olunmağı Mikayıl mənə
məsləhət görmüşdü.
Təyinnamələri aldığımız gün biz yenə
görüşdük. Ali məktəbə qəbul olunmaq üçün
lazım olan sənədləri hazırlamağı mənə
tapşıraraq dedi:
-
Naxçıvanda yay aylarında uşaq meydançasında
işlərkən mənim məktubumu gözlərsən. Ərizəni, tərcümeyi-halı və lazım
olan digər sənədləri hazırlayıb mənə
göndərərsən, instituta verərəm, qəbul
imtahanlarının vaxtını da yazaram. Gələrsən, qəbul olunarsan.
1929-cu il, may ayının sonları... Bakı
vağzalı... Dörd il birlikdə
mehriban bir ailədə yaşayıb təhsil
aldığımız yoldaşlar... Gözəl Bakı, əziz
və mehriban qardaşım, əlvida... Xeyr, yenidən
görüşənədək... Lakin
görüş əbədi ayrılıqla sona
çatdı.
Hər
bir gəncin həyatında baş verən təbəddülat,
ev, ailə, doğma Yerevan, ali məktəb...
Yoldaşları, dostları, odlar yurdunu yenidən
görmək mənə müyəssər oldu, yalnız
Müşfiqlə bir daha görüşə bilmədim. Xəzər
dalğaları qədər coşqun istedadlı bir gəncin
qığılcım saçan qartal baxışları,
mehriban təbəssümlü dodaqları, həlim xasiyyəti,
hər kəsin qeydinə qalmaq vərdişi qəlbimdə
silinməz iz buraxmışdır.
***
1970-ci ildə Bakıda olarkən əməkdar jurnalist Səda
(Siddiqə) Qədimova (1912-1986) Müşfiq bağına gəldi. Qırmızı
qranitə dəqiqliklə köçürülmüş
Müşfiqin obrazına, büstünə baxdı. Nə qədər vaxt keçdiyinin fərqində
olmadı, bir də hiss elədi ki, deyəsən, hava
qaralır. Səhər büstün
yaradıcısı, heykəltəraş Münəvvər
xanım Rzayevanın telefon nömrəsini Rəssamlar
İttifaqından öyrəndi, ona zəng vurdu, emalatxanada
görüşəcəkləri barədə vədələşdilər.
Boz gil və ağ gipsdən
hazırlanmış xırda fiqurların bəzilərinin
üstünə pərdə atılaraq görünməz
edilmişdi.
Bu heykəlcikləri niyə gizlətmisiniz?
Bunlar mənim ideyalarımdır. Heykəltəraşlıqda əsas odur ki, obrazın cilvəsini tapasan. İstəmirəm ki, kimsə görüb məndən öncə reallaşdırsın.
Siz Mikayıl Müşfiqin obrazını yaratmısınız. Gipsdəki eskizlərinizə baxmaq olar?
Əlbəttə, bu daha sirr deyil.
Münəvvər xanım arakəsmə pərdəni çəkdi. Müşfiqin büstü göründü. Səda xanım ixtiyarsız ayağa durdu, büstə yaxınlaşdı, yanaqlarını, dodaqlarını tumarladı, üzünü hamar ağ gipsə sürtdü, burnunu burnuna yaxınlaşdırdı, dərindən iylədi. Münəvvər xanım şaşqın sükutla ona baxırdı. Səda xanımın göz yaşları səssizcə yanaqlarından süzülüb ağ ləkələrlə dolu bozarmış taxta döşəməyə yuvarlandı. Bir an sonra Səda xanım özünü toparladı.
- Münəvvər xanım, əlinizi verin, zəhmət olmasa...
- Buyurun... Siz Allah bəsdi, əlimi niyə öpürsünüz?
Torpağa, gilə dönmüş Müşfiqimi torpaqdan tumarlayıa-tumarlaya çıxarmısınız. Siz mənim əllərimlə onu əzizləmisiniz. Siz mənim hisslərimi daşa döndərmisiniz. Çox sağ olun, əziz bacım! Siz sehrkar xanımsınız!
Qəhər onu boğdu, son sözlərini pıçıltıyla dedi. Münəvvər xanımı bağrına basdı, üzündən öpdü. Yavaş addımlarla ondan ayrıldı, emalatxanadan çıxdı. Münəvvər xanım tilsimlənmiş kimi yerində qalsa da, indi görüb eşitdiklərindən bir sənətkar kimi məmnunluqla gülümsədi.
Hacı Firudin
QURBANSOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 10
sentyabr.- S.18-20.