İtmiş mənalarla oyun…
Son yazı
Olur ki, bəzi
hadisələri (mətnləri də-!) yerli-dibli unuduruq,
çünki yaddaş bir gün yox olacağına görə
həm də unutmaq üçündür, yəni, əslində,
bədii mətn hər zaman çərəyində
özünü unutdurub yenidən canlana bilən bir
kateqoriyadır... Bu ikisinin sərhədində yerləşməklə.
Bədii mətn insanın içində sonsuzluq, tükənməzlik
yaratmaq, ona çatmaq ehtirasıdır, bilə-bilə ki, buna
nail olmaq mümkünsüzdür... Özünü unutdurub
yenidən canlandırmaq klassik, ortaçağ poeziyasında
mükəmməl şəkildə hiss edilir, həm də:
hiss edilir azdır, diqqətlə və dərindən oxuduqda
vizuallaşır. Nizami Gəncəvinin "Lirika" dəftərindən
bir nümunəyə baxaq:
Bu çəməndə (dünyada)
ki, qocalıqdan belim
bükülmüşdür,
Bundan sonra əbədiyyət budaqlarından
nə bəhər götürə bilərəm?
Ağacların (vücudumun) nə
kölgəsi var, nə də acı bir
meyvəsi,
Çünki hadisələrin sərt
küləyi barımı,
yarpaqlarımı tökmüşdür...
İki əks hadisə: unutmaq və canlandırmaq eyni nöqtənin və
məqamın içindən çıxır, ancaq
onların bu halda hiss etdikləri budur ki, sanki bir-birlərindən
bir dünya qədər uzaqdırlar, bu fiktivlik, məzmunu
formaya, bədii deyimə, diskursa çevirən bu hadisə
yuxarıdakı nümunədə mükəmməl şəkildə
əksini tapıb.
İndi
hər hansı ədəbiyyat mütəxəssisinə
müraciət edib Füzulinin "Şair sözü əlbəttə,
yalandır" ifadəsinin mənasını soruşsan yəqin
ki, bir dastanlıq söz qarşısında qalarıq və
hər şey aydın olduğu qədərində mübhəm
və anlaşılmaz olar... Çünki bu tipli nəsnələrin
şərhində həmin ifadələrə dəxli olmayan
plan və müstəvi götürülür, halbuki bu,
sırf forma, kompozisiya məsələsidir, yəni mənanı
tapmaq, yerinə qoymaq ... üçün yalan, yeni fiktivlik
vadisindən keçməlisən. Bunu Marsel
Prustun romanının timsalında izah etməyə
çalışacağıq.
Dediklərimizin əksinə, yaxud
doğrultusunda belə bir fakt da var:
"...Prustu oxumaq öz-özümüzü oxumaq anlamına
gəlir. Prustun söylədiyi hər şey
bizim üçün heç də yeni deyildir. Onun fikir və müşahidələri min dəfə,
bəlkə də milyon dəfə bizim də
ağlımıza gəlib; onun gördüyünü biz də
görmüşük, hiss etdiklərini biz də hiss
etmişik. Yaşadığımız planetdə onun
heyran olduğu şeylər bizi də heyrətləndirib - ürəyimizdən
axıb gedən qürub çağı, gözəl mənzərələr,
qənirsiz, ürək ovlayan gözəlliklər. Onun qorxduğu və ya çimçəşdiyi vəziyyətlər
yarandıqda biz də əsib titrəmişik, ancaq ondan fərqli
olaraq özümüzü elə göstərmişik ki, guya
bu bizi heç həyəcanlandırmır. Onun ən
kiçik detallarına qədər təsvir etdiyi nəsnələr
qarşısında biz istisnasız olaraq eyni emosiyalara
qapılmışıq - elə duyğular ki, bizlərdən
heç birimiz onları etiraf edib dilə gətirməmişik,
biabır olarıq deyə..." (Andre Asiman). Burda bir
müşahidə: 50-ci illərin sonunda Səməd
Vurğunun "Mən tələsmirəm" şeirində
yer alan təzə, o dövr
üçün ənənə olan şeylərə kardinal
şəkildə əks olan incəlikləri kimsə
müşahidə etmişdimi? Əlbəttə, çox adam bunları hər gün ağlından
keçirmiş, təsəvvüründə
böyütmüşdü. Ancaq
ayrı-ayrı, kəsik-kəsik fraqmentlər şəklində.
Heç kəs Vurğun kimi bu hadisəyə kəhkəşanı
seyr edirmiş kimi baxa bilməmişdi.
Andre Asiman daha sonra
fikirlərini belə davam edir ki (sanki bu anda bizim də düşündüklərimizi
düppədüz ifadə edir-!), Prust doğrudan-doğruya
göy qübbəsinin altında bizim üçün yeni
olacaq nədənsə yazmır: gecəyarısı
anasının öpüşünü gözləmək
(gözlənti...), indi nə vaxtsa könüldən sevdiyimizə
inanmadığımız insana görə bizi utandıracaq
qısqanclıq hissi keçirmək və bundan üzülmək;
bizim varlığımızdan heç xəbəri olmayan
kimdənsə işarə gözləmək, məktub
gözləmək, telefon zənigini gözləmək; elə
bir yerdə dayanmaq ki, oranın qoxusu bizə keçmişi,
heç zaman ölməmiş və dəfn olunmamış
şeyləri xatırlatsın... Ən ümidsiz şeylər
- artıq dünyadan köçmüş insanlar bizə
sevgi və günahlarımızı xatırlatmaq
üçün geri qayıtsınlar... Bəli, insan kimi sənin
qəlbindən bu hisslər hər gün keçə bilər,
hətta bir gün sənə elə gələ bilər ki,
yolun o tayından, səkiyə yaxın yerdə addımlayan
adam bir zamanlar tanıdığın, vəfat tarixini dəqiq
bildiyin adamdı, geri qayıdıb, ancaq səni
tanımır, sənin onunla bağlı dünyasından
ayrılıb, məsələ və onun ən dəhşətli,
tükürpədici cəhəti elə budur, mən, bu hissləri
bəlkə hər gün keçirirəm. Yazmaq ürəyindən
keçənləri açıq şəkildə, biabır
olmaqdan qorxmadan deməkdir, səninlə vərəq
arasındakı ağ boşluğu
sevincin, sevgin, günahın və səhvlərinlə doldura
bilməkdir. Bir zaman itirdiyin insanlar, yaddaşına indi oxuya
bilmədiyin hərflərlə yazılmış təbəssümlər,
vaxtilə deyilən, ürəyinə nar çiçəyinin
təbəssümü, gülüşü kimi düşən
söz və onun mənası indi geri qayıdır, səni
tanımır, sən bütün gücünü cəmləyib
buna nail olmalısan, itmiş mənalar yazı, ədəbiyyat
səmasına sıx-sıx geri qayıdır, buludlar kimi, səma
qaralır və açılır və sən bu iki əks
qütbün arasında sıxılıb qalarsan, hiss etdiyin
şeylər nə olur-olsun - nəfəs
genişliyi, yaxud ürəyin dayanmaq dərəcəsində
qısılması o itmiş mənaları başqa, daha
gözəl formada həyata qaytarmaqdır, bütün fədakarlıq
bunun üçündür.
Amma...
Şair, sənətkar və yazmalı olduğu mövzular.
Bəzən sən yazacağın
mövzular sən dünyadan köçəndən
sonra gəlir, ona qədər nə yazsan gözləntidən
başqa bir şey olmayacaq, həmin o sənə gecikən
mövzular da elə bu həsrətdən, bu iztirab və
gözləntidən bəhs edir. İki
şeyin bir-birinə qovuşmaması dünyanın ən
gözəl əsəri deyilmi? Bədii mətn gözlənti
kimi... Yəni son deyil, çox böyük və möhtəşəm
nəsnələrin başlanğıcı kimi...
Yenə
Prust. Bütün bunları
qənirsiz şəkildə ifadə etmək
üçün üslubun görüb dibinə enə
bildiyi, ordan kimsənin seçə bilmədiyi nəsnələri
üzə çıxarmaq əsas vasitədir. Onun tədqiqatçıları belə deyir. Belədə əlavə təsvirlərə,
insanı yoran, mətləbdən uzaqlaşdıran təfərrüatlara
yer qalmır, məhz üslub məsələsi Prustu
bütün dövrlərin ən mükəmməl
romançısına çevirmişdi. Prustun
tənqidçisinin fikrincə, məhz bu üslubi gedişlər
bizi olduğu kimi göstərən, nə hiss etdiyimizi dəqiqliklə
fiksə edən (həm də bizi buna inandırmadan, nələr
hiss etdiyimizi sözlü təsvirlərlə təsdiqləmədən
-!). Prust inandırmağa cəhd etmir, hər
sözü və gedişi ilə ayıldır və
sarsıdır... Həm də, "...Onun cümlələri
uzundur, çünki yolda nəyisə gözdən
qaçırmadığına əmin olmalıdır; ancaq
oxucunu belə bir məşəqqətli yolla sonadək apara
bilmək və bütün hallarda ədalətli olmaq
üçün hər cümləyə özünün məxsusi
hekayəsini danışmağa şərait yaratmalı, icazə
verməlidir...".
"Prustu oxumaq bir
yerə, göy qübbəsində nəhayə,t cəm olan qalaktikaya tamaşa etmək
kimidir". (Aleksandar Hemon).
Prust üslub
və təhkiyədir,
üslub və yeni təhkiyə hadisəsidir, yəni yeni
üslub və təhkiyə başlanğıcıdır,
onun dünyaya, sənət, ədəbiyyat aləminə gəlməsi
ilə bütün düşüncə sistemi dəyişdimi? Şübhəsiz,
həm də bu üslub və təhkiyə tipinə
qarşı duran, onu müstəvidən
sürüşdürüb kənarlaşdırmaq istəyən
meyillərə də meydan açdı. Hər təzə,
yeni, həm də kardinal şəkildə orijinal nəsnələr
məhz ilk əvvəl dünyanı tutur, bu dünyanın, ədəbiyyat
qalaktikasının içində olan hər şeyi bir əlin
ovcuna sığışdırır, bütün dünya
boyda olur, nəfəs genişliyi, yazının bütün
çərçivələrdən çıxıb
dünyanı tutması, dünyadan daşdanması yeni poetik
sistemlərin meydana gəlməsini şərtləndirdi:
sonradan elə yazıçılar meydana gəldi ki, onlar
öz üslub və təhkiyə texnikaları ilə bunun əksini
bacardılar: dünyanı öz təfəkkürünə,
öz çərçivənə sığdırmaq. Məsələn, Karla Ove Knausqaardanın "Mənim
nübarizəm" romanı, burada, yuxarıda
vurğuladığımız kimi, bütün dünya təhkiyəçinin
təfəkkür çərçivəsinə
sığınır; bu artıq Prustun əks tərəfidir,
yəqin ki, bu iki müəllifi oxşar adı altında
müqayisə etmək səhvdir. Prustun
romanı bütün masştabı və dəqiq perspektivləri
ilə birlikdə XIX əsr ədəbiyyatından gəlir;
Knausqaardanın romanı, təhkiyə tipi isə
bloqosferanın miniatür, atomlaşmış çərçivəsindən
çıxır.
Tədqiqatçının fikrincə, "İtmiş
zaman axtarışında" təkcə
mövzu deyil, həm də mühitdir. Elə bir mühit ki, buraya
düşən insan sanki yenidən doğulur, qəfil nələrisə
yada salmaqla vaxtilə hiss etdiyi, ona dünyalar bəxş
etmiş sevincin, yaxud onun qəlbini üzmüş kədərin
başqa, çox fərqli tərəfini görür və
bütün bunlar təsadüfi deyildir, bizə sevinc gətirən
hadisələr yəqin ki, təkcə o sevinci bizə
çatdırmaq niyyətini daşımır. Daha
dərində məna və həqiqət toxumları var və
onları "dadmaq" çox dəhşətlidir. Prustu oxuduqda, deməli, onun bu adla yaratdığı
mühitin içində olmaq həm də öz
keçirdiyin hisslərin, duyğu və fikirlərin, həm
də həqiqət və mənanın ardınca
düşüb onu axtarmaq, onu itirməkdən qorxmaq, yaxud bu
qorxu hissindən biryolluq azad olmaqdır.
Mamardaşvilinin mühazirələrində belə bir qeyd var (11-ci
mühazirə): həqiqəti və mənanları
tanımaq, onlara vaqif olmaq üçün uydurma roman
kompozisiyası...
Niyə? Mamardaşvili davam edir:
"Prust memuar yazmadı, çünki o, yaxşı başa
düşürdü ki, xatirələrimizi qələmə
alanda biz istər-istəməz konkret olay və hadisələrdən
bəhs etmiş oluruq və bu hadisələrə, onların
doğurduğu hər şeyə çox yaxın oluruq (həzz
alırıq, bunu öz xeyrimizə yozuruq və kədərlənirik).
Və beləcə, biz belə bir sadə səbəbə
görə həqiqəti tapa bilmərik: biz kompozisiyadan,
fiktiv konstruksiyalardan uzaq düşürük".
Fiktiv, bədii yalan üzərində qurulmuş konstruksiya isə
yeganə şeydir ki, öz məkanında həqiqəti və
mənanı doğa bilər...
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 10
sentyabr.- S.28.