"Yaradıcı
insan daxilən azad
olmasa, heç nə yaza bilməz..."
"Fikir bucağı" layihəsinin
yeni mövsümdə ilk qonağı şair, publisist Vaqif
İsaqoğludur.
- Ədəbiyyata və həyata
münasibətdə yaşamağın hansı tərəfləri
yaradıcı insanı dəyişə bilir?
-
Ədəbiyyat elə həyatın özüdür. Sadəcə
olaraq bəzi məqamlarda ədəbiyyat həyata uduzur,
çünki biz ədəbi aləmin sehrini duya bilmirik.
Sözün gücünü, qüdrətini anlamırıq.
"Müasir düşüncə" tərzimiz bizi
özümüzdən ayırır. Özümüz
özümüzə yad olmağa başlayırıq. Ədəbiyyata
və həyata münasibətdə yaşamağın
bütün tərəfləri yaradıcı insan
üçün əzabdır. Şair əzabı ilə
yazır, əzab şairin əsas istiqamətverici qüvvəsidir.
Bəzən ən sadə görünən məsələlərdə
çox əngələ düşmüş kimi rəftar
edirik. Bu da ədəbiyyatın xilaskarlıq missiyasını
anlaya bilmədiyimizdən irəli gəlir. Ədəbiyyat
insanları xilas etmək üçün yox, əslində
necə yaşamağın daha asan olduğunu bilmək
üçün lazımdır. Bunu Tolstoyun əsərlərində,
xüsusilə Çexovun hekayələrində görmək
mümkündür.
- İndiki cavan ədəbi nəsil
sizi yaxından tanımır. Ancaq nəsildaşlarınız
arasında kifayət qədər tanınan
imzalardansınız. Bunun səbəbi nədir?
- Səbəb
təkcə ədəbi mühitdəki soyuqluq, bədii
yaradıcılığa münasibətinin öləziməsində
deyil, həm də mənim özümün uzun müddət ədəbiyyatdan
uzaq düşməyimdir. Çünki ədəbi və ictimai
titulları ilə daha çox tanınanların əksəriyyətindən
fərqli addım atdım: Qarabağda müharibə
başlayanda vətən uğrunda igidliklə
döyüşən vətən oğullarının
döyüş şücaətindən reportajlar
hazırlayırdım. Həmin dövr özümü tamamilə
müharibəyə həsr etdim. İstər Qarabağda, istərsə
də Tovuzda gedən döyüşlərin içindən
yazılar yazıb, sonralar həmin
yazıları kitab şəklində çap etdirdim.
Heç vaxt şan-şöhrət haqqında
düşünməmişəm. Nə də tanınmaq kimi
bir istəyim, arzum olmayıb. Mən öz işimlə məşğul
olmuşam, pis, yaxşı kitablarım var. Bəzilərindən
imtina etmişəm. Bu da təbiidir. Özümü
axtardığım yerlərdə layiq olduğum qiyməti
almasam da, sözdən, ədəbiyyatdan incimədim. Əksinə,
sözə, ədəbiyyata daha çox inandım və
sözlə, ədəbiyyatla daha xoşbəxt oldum.
- İlk yaradıcılıq illərin
necə xatırlanır?
-
Orta məktəbdə oxuduğum illərdən ədəbiyyata,
poeziyaya böyük həvəsim vardı. Hələ 8-ci
sinifdə məktəbimizin "Günəş" adlı
divar qəzetinə redaktor təyin olunmuşdum. Vaqif Məxbub
imzası ilə satirik məqalələr və şeirlər
yazırdım. "Məxbub" sözünün mənası
dost, yoldaş deməkdir. Məktəbdə əlaçı
olduğum üçün bütün müəllim və
şagirdlərin dostu idim. Ona görə də bu imza ilə
çıxış etdim. Həmin illərdə Tovuz rayonunun
"Həqiqət" qəzetində kiçikhəcmli məqalələrim
və şeirlərim çap olnurdı. 1974-cü ildə,
8-ci sinifdə oxuyarkən bizi rayon Komsomol Komitəsinə
aparıb komsomola keçirirdilər. Elə həmin ərəfədə
"Komsomolçu" başlığı altında məqalə
yazdım. Rayon qəzetində çap olunan ilk məqaləm
də məhz "Komsomolçu" olub. Dəqiq xatırlayıram,
həmin məqalədən 2 manat 70 qəpik qonorar aldım və
bu pulla həyətimizdə alma ağacı əkdim. Bir
neçə ildən sonra həmin alma ağacı bar verdi. Hər
il atam bu ağacın meyvəsini aparıb bazarda satardı.
Çünki ailəmiz böyük olub, 7 nəfərlik
külfəti atam çətinliklə dolandırardı.
Aradan illər keçəndən sonra alma ağacı qurudu.
Artıq o ağacın yerində cavan bir alma ağacı
böyüyür. Çox təəssüf ki, qohumlarım
arasında məni duyan, anlayan adamlar olmadı. Çoxu bunu ya
bilərəkdən, ya da etinasız şəkildə
nümayiş edirdi. Qısqanclıqdanmı, ya nədənsə
uğurlarıma sevinən ancaq öz ailəm, bir də rəhmətlik
anam idi. Hərdən düşünürəm ki, taleyimə
yazılan ədəbiyyat ömrünü yaşamasam necə
olardı? İndi harda idim, hansı dünyanın adamı
idim? Bu suallar məni çox düşündürür...
- Hekayələrinizdə
bir üsyan, bir etiraz var. Həm də milli dəyərlərə
söykənən bir
ənənə var. Ancaq
ədəbi tənqid
bu barədə nədənsə susur...
- Ədəbi tənqidin
durumu haqqında danışmaq istəmirəm. Ancaq onu
bilirəm ki, öz imkanları çərçivəsində hərə bir cür dolanır. Ya da məcbur
olub kimisə tərifləyib, bir az da öz peşələrinə
xəyanət etmiş
olurlar. Mən də ədəbi
təhlil yazıları
yazıram. Ancaq daha
yorulmuşam. Səmimi olmayan
bir kimsənin yaradıcılığını oxuya bilmirəm. Bəlkə də bu düzgün
deyil, ancaq yazıçı və şairin şəxsiyyəti
mənim üçün
onun yaradıcılığında
daha önəmlidir.
Bu da sirr
deyil ki, kifayət qədər ziddiyyətli yazıçılarımızın
oxunan çox sayda əsərləri olub. Oxucunu aldatmaq üçün
yazılan romanları
mən bir ilbizə bənzədirəm.
"Aldanış" cəhdlərinin izləri
həmişə görünür.
Bunu ciddi oxucu daha
tez başa düşür. Milli olmayan
nə varsa, mənə yaddır.
Bu ənənəni mən hələ Moskvada oxuyarkən özümə təlqin etmişdim. Lomonosov adına MDU bitirən
kimi Bakıya qayıtdım, qərara gəldim ki, öz Vətənimdə çalışmalıyam, faydalı
vətəndaş kimi
öz missiyamı yerinə yetirməliyəm.
Bu da bir
sınaq idi. Mən bu sınaqdan uğurla çıxdım.
Büdrədiyim vaxtlar oldu, ancaq yıxılmadım.
Heç
kimə də bunu bildirmədim. Sonralar öz hekayələrimdə bunu qeyd elədim.
Demək olar ki, bütün həyatım boyu
milli kimliyimizin müdafiəsi yolunda yorulmadan
çalışdım. İndi ədəbi
tənqid yazsam nə dəyişəcək, yazmasam nə dəyişəcək.
Gözləntilərim də yoxdu desəm, yanılmaram...
- Sanki bir dövr var ki, yaradıcı adam
üçün o dövr daha məhsuldar olur... Bu haqda nə düşünürsünüz?
- Yaradıcılıq dövr
baxımından məhsuldar ola da bilər, olmaya da. Mən
özümü məhsuldar yazıçı hesab edirəm,
ancaq bu məhsuldarlığı düşünərək həyata
keçirməmişəm. Günlərlə
yazı masasından ayrılmadığım vaxtlarda mən
heç vaxt məhsuldarlıq haqda düşünməmişəm.
İndi də bu belədir. Yazı
masam mənim içimdə qurduğum planlı sistemdir.
Bu sistemin əsasında bir sıra fəlsəfi aspektlər
var. Fəlsəfi deyəndə ki, yəni mənim
düşüncə düyünlərimi
açmağıma kömək edən məqamlar:
"özünüdərk" "inam" və "təbiilik"...
Qalan prosesləri həyatın axarına buraxmaq
lazımdı. Ədəbiyyatı həyata tətbiq etmək
qorxuludur... Bu bəzən yanılmalara, isterikaya
və depressiyaya gətirib çıxara bilər. Ancaq yaşamaq üçün ədəbiyyatı
sadəcə olaraq hobbi kimi götürsək, elə də
qorxulu olmaz. Əksinə, bəzi məqamlarda
kömək də etmiş olar.
- "Boz
qurd" kitabınız
o dövrlərdə ən oxunan əsərlərdən
sayılırdı. Bu kitab həm
də böyük əks-səda doğurmuşdu. İndi belə kitablar niyə çap olunmur?
- Ona görə ki, Qarabağ müharibəsi mənim də həyatımı
dəyişdi, uzun müddət ədəbiyyatdan,
yaradıcılıqdan uzaq düşdüm. Yəni
müharibə məni ədəbiyyatdan ayırdı və
1991-ci ildən 2003-cü illərdə mayor rütbəli zabit
kimi Müdafiə Nazirliyində çalışdım.
Qarabağla yanaşı, doğulduğum Tovuz
rayonunun da başı üzərini qara buludlar
almışdı. Yenə qeyd edirəm,
indi özlərini fədakar adlandıran və efirlərdə
"mənəm-mənəm" deyib sinəsinə döyən
bəzi yazarlar kimi şan-şöhrət dalınca
qaçmadım. Günlərim cəbhə
bölgəsində keçdiyinə görə ədəbiyyata
vaxt ayıra bilmədim. Amma Qarabağ
mövzusu, döyüşlərlə bağlı silsilə
yazılarım mətbuatda dərc olunardı. Hətta
"Qarabağda izim qaldı", "Anama deyin ki...",
"Ömür də bir nəğmədir",
"Döyüşə gedən ana", "Alın
yazısı", "Tovuz harayı" kitablarım
işıq üzü gördü. Mənim bu
kitablarımdakı hər bir söz və sətir qanlı səngərlərin
yadigarıdır. 1993-cü ildə
"Qoy ədalət zəfər çalsın" devizi
altında keçirilən respublika müsabiqəsində 1-ci
yerə layiq görüldüm.
- Ədəbi
hesabatınız hansı
kitab və ya əsərinizdə var?
- Mən hər gün özümə hesabat verirəm, kitab və
əsərlərim ruhumun azadlığını ifadə edir,
hesabatım isə daxili bir prosesdir. Bir də
kitablarımın ünvanı hesabat xarakterlidir. Ümumiyyətlə, yaradıcı insan daxilən
azad olmasa, heç nə yaza bilməz. Yazsa
da, alınmaz, öz yerini tuta bilməz. Maddi
çətinlik və qayğılar nə qədər
yaradıcı prosesə mane olsa da, bu, yazıçı və
şairi ruhdan salmamalıdır. Ruhdan
düşmək öz mətninə arxa çevirməkdir.
Öz sözünə xəyanət etməkdir.
Sözlə ömrünü sürənlərin
gileyi səssiz olmalıdır. Sükut əsl
həqiqəti ortaya çıxarmalıdır. Ancaq indi bu mümkün deyil. Necə deyərlər,
"ağlamayana pəpə yoxdu"...
- "Ney səsiyəm"
mahnısının sözlərinin
müəllifisiniz. Ancaq efirlərdə
bu mahnının müəlliflərini qeyd etmirlər. Səbəb nədir?
- Görünür, mən özüm bu barədə laqeyd olmuşam. 1993-cü ildə rəhmətlik Razim Paşayev
"Aldada bilmərəm özümü daha" kitabımdan
bu şeiri oxuyub bəyənmişdi. Bunu mən
çox sonralar bildim. Bu mahnı mənə
populyarlıq gətirə bilərdi, ancaq mən o
populyarlıq sevdasına düşmədim. İndi qeyd edirlər, çünki müəlliflər
haqqında məlumat verilib. Ümumiyyətlə,
Azərbaycanda müəllif hüquqları ilə
bağlı bir sıra problemlər mövcuddur. Müəyyən qədər irəliləyişlər
var. Ancaq bir də görürsən yenə də mübahisəli
məsələlərə rast gəlirsən. Ya da olur ki, plagiat məsələsi ortaya
çıxır və s.
- Son olaraq qeyd etmək istədiyiniz məsələlər
nələrdi?
- Qeyd həmişə var. Təşəkkür
edirəm ki, mənə də yer ayırdınız. Düzü, bunu gözləmirdim. Həm də
düşünürdüm ki, nə ehtiyac var. Ancaq sağ
olun ki, çoxdandı danışmayan məni
danışdıra bildiniz. Mən həyatımda
cəmi bir, ya iki dəfə müsahibə vermişəm.
Heç tarixlərini də bilmirəm. Ancaq "Ədəbiyyat qəzeti"ndə dərc
olunacaq müsahibəmi heç vaxt unutmayacam. Qəzetin bütün əməkdaşlarına təşəkkürümü
bildirirəm. Sənə də "sağ
ol" deyirəm, Tural, atanı suallarınla sevindirdin. Ümid edirəm ki, mən də cavablarımla səni
və oxucuları sevindirə bildim.
Söhbətləşdi: Tural
CƏFƏRLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 10 sentyabr.- S.29.