XXI əsr Azərbaycan ədəbiyyatında
magik realizm: Mübariz Örən
Magik realizm cərəyanı fərqli milli
variasiyaları, hər ədəbiyyata məxsus spesifik
xüsusiyyətlərə malik şaxələrinin
qabarıqlığı ilə digər cərəyanlardan
seçilir. Azərbaycan ədəbiyyatında bu cərəyanın
təsiri Y.Səmədoğlunun, M.Süleymanlının,
Elçinin, Anarın, İ.Hüseynovun (Muğannanın), M.Cəfərlinin,
Z.Sarıtorpağın, M.Örənin və
başqalarının yaradıcılığında izlənilir.
Apardığımız araşdırmalar əsasında
məlum olur ki, Azərbaycan ədəbiyyatında magik realizm
cərəyanının təzahürləri mənşə
etibarilə qədim miflər, şamanlıq və atəşpərəstliklə
bağlıdır. Bununla yanaşı, Azərbaycan
ədəbiyyatında bəzi yazıçılar dünya
mifoloji yaddaşına da müraciət edərək öz əsərlərində
həmin mətnlərin reinterpretasiyasını verir, sitat
texnikası ilə unikal bədii mətnlər yaradırlar.
Azərbaycan ədəbiyyatında milli mifoloji mətnlərlə
yanaşı, slavyan və yunan mifoloji mətnlərinə də
istinad intensiv izlənilir. Yunan mifoloji mətnlərindən
alt mətn, simvol kimi istifadə daha çox Kamal Abdulla və
Mübariz Örən yaradıcılığı
üçün xarakterikdir. Kamal Abdulla
yaradıcılığında yunan mifologiyası postmodern
estetika kontekstində istifadə olunur. Kamal
Abdullanın dilçi və ədəbiyyatşünas kimi
elmi fəaliyyətində də yunan ədəbiyyatına
istinadın mühüm yer tutduğunu xüsusi qeyd etməliyik.
Mübariz Örən
yaradıcılığında da yunan miflərindən mətnin
alt qatı kimi istifadə edilir. Kamal
Abdulladan fərqli olaraq burada məlum mifoloji süjetlər
magik realizm elementi kimi süjetə daxil edilir. Mübariz Örən
yaradıcılığında yunan mifologiyası ilə
yanaşı, Kamal Abdulla süjetlərinə də istinad və
işarələr özünü göstərir, müəllif
özü də əsərlərinin əvvəlində həmin
əsərlərdən epiqraf verməklə bunu qeyd edir.
Yunan mifi və simvollarının işlənməsi
baxımından Mübariz Örənin "Qar
tanrısı" hekayəsini xüsusi qeyd etməliyik. Hekayədə
dağlı çoban Yexiya ilə general arvadı Yesaranın
eşq əhvalatı fonunda mənəvi dəyərlər,
insanın missiyası, qərar və tale, təzadların vəhdəti
kimi məsələlərə işıq salınır.
Qoca Yexiyanın yaddaşının
çığırında irəlilədikcə
keçmişin vaqeələri magik elementlərlə yenidən
canlandırılır. Hekayədə nəql olunan əhvalat
qısaca olaraq belədir: çoban Elbrusu fəth etməyə
gəlmiş ekspedisiyanın rəhbəri olan generalın
gözəl arvadını qaçırıb onunla evlənir.
İllər sonra Elbrusun qərb zirvəsini fəth
etməyə gələn ekspedisiyaya qoşulan Yexiya öz son
yolçuluğuna çıxır. Mübariz Örənin
bu hekayəsində istifadə edilmiş magik ünsürlərdən
ilk diqqəti cəlb edən qar adamı ilə bağlı məqam
olsa da, əslində, mifologiya ilə bağlı elementlər
daha dərin
və çoxqatlıdır. Mübariz Örənin
ustalığı bir söz və bir obraz vasitəsilə mətnə
yeni qatlar gətirə bilməsində, mətnlərarası əlaqəni,
intertekstuallığı təmin etməyi
bacarmasındadır. Bu hekayədə də Mübariz Örən
iki xətti
- dini və mifoloji süjetləri elementlər vasitəsilə
qabartmağa nail olur. Birinci xətt Adəm və
Həvva dini pritçası ilə əlaqədardır.
Yexiya ilə Yesaranın əlaqəsi qadağan
olunmuş meyvənin dərilməsi ilə assosiasiya olunur.
Əsərin ilk cümləsi məhz budur: "Könlünə
alma düşdü, düşdü nədi, lap yeriklədi
almaya…". İkinci -
mifoloji xətt isə yunan mifologiyası ilə
bağlıdır. Dionisin qızı Yesaranın yunan əsilli
olması, illər sonra kənd mağazasında ad günü
münasibətilə alınan "Arqo" konyakının adına sevinib "ah, yunan konyakıdı,
bizim konyakdı!" deməsi bu xəttin görünən
vurğularıdır. Əslində bütövlükdə
süjetin səsləşdiyi, vurğulanan mifoloji xətt Homer
süjeti, Paris və Yelena əsatiridir. Qeyd etməliyik ki, alma obrazının özü də mətndə
ikili xarakter daşıyır, qeyd etdiyimiz hər iki xətti
özündə birləşdirir. Hekayədə alma həm "Adəm və Həvva"
pritçasındakı "qadağan meyvə"nin, həm
də yunan mifologiyasındakı "nifaq alması"nın
bir obraz şəklində təzahürüdür. Hekayədə müqəddəs qadağanın
pozulması, tabuya qarşı gəlmə halında işlənən
günah və cəza mövzusu da
işıqlandırılmışdır. Yesaranı
qaçırmaqla bütün qadağaları pozan Yesara
ömür yolunun sonunda günahının
böyüklüyünü anlayır: "Ağla qaranın
cəngindən ağ qalib çıxmışdı, hətta
öz kölgəsi belə ağappaq qarın üzərində
gah göyümtülə, gah yaşıla
çalırdı. Qara həyat rəngiymiş, hə! Buradan
- ağın ağuşundan öz keçdiyi həyat,
sürdüyü ömür özünə qara gəldi;
günahı üzə çıxdı; Yesaranın
ömrünü oğurlamışdı o! Sinəsinin
başı göyüm-göyüm göynəyirdi. İndi hər şeyindən keçməyə
hazır idi o, təki bu yükü çiyinlərindən
ata bilsin. Lakin… nəyi vardı ki, nə də
keçə, - həyatdan ona qalan bir boğçaydı, o da
boş…"Bütün günahlar qara daşlara
çökür, onun da üstünü qar örtür.
Sənə qar gətirdim, Yexiya!" -
Yesaraydı! Əvvəlki, lap əvvəlki! Yuxuda
gördüyü əprimiş, sallaq əmcəkli Yesara yox, əbədi
daşlar kimi bərk, şux məməli Yesara! - "Görürsən, deyilənlər oldu!
Bu zirvə sənindi, Yexiya! Heç kəsin ayağı bu
zirvəyə dəyməyib! Daha sənə
ölüm yoxdu!"".
Yalnız
süjetlərinin fərqliliyi ilə deyil, bədii dilinin
axıcılığı və zənginliyi ilə
müasir ədəbi prosesdə seçilən Mübariz
Örənin "Ağ buludlar" povesti 2017-ci ildə
"Azərbaycan" jurnalında işıq üzü
görmüşdür. Daha sonralar povest
"Sodomor" adı ilə nəşr edilmişdir. "Ağ buludlar" ("Sodomor") povestinin qəhrəmanı
öz keçmişini axtarır. Özünə
yer tapa bilməyən, əslində nəyi və niyə
axtardığını tam anlamayan qəhrəman Sodomor
adlı qəsəbəyə gəldikdən sonra qəribə
hadisələrlə üzləşir. Daim
buludlu, qara auralı bir yer kimi tanınan bu qəsəbə
onun gəlişi ilə dəyişməyə
başlayır, magik-mistik əhvalatlar baş verir. Mübariz Örən
bu əsərində də yunan mifoloji mətnlərinə
istinad edir, simvollarla üst mətndəki süjeti alt mətnə
bağlayır. Povestdə belə simvol
rolunda "Çar Edip" adlı içki
çıxış edir. Povestin adsız
qəhrəmanı mübhəm bir günahın, əsrlər
öncə baş vermiş insestin
daşıyıcısıdır. Əsər
boyu qəhrəman bu günahdan qaçmağa
çalışır. Lakin Çar Edip
kimi ona da taleyindən qaçmaq nəsib olmur, o uzaq qazax
çöllərində, heç gözləmədiyi bir
anda taleyin qurduğu tora düşür və insestin son
halqası da tamamlanır. Nəslin ruhunu təmsil edən
"kor" Qocanın dediyi kəhanət baş verir: "Gərək
gəlməyəydin bura. Amma gəlməyə
bilməzdin. Səni bura gətirən səbəb var. Bu
əzablı oyunda sən də bir bəndsən! Çevrə qapanmalıdır və o çevrəni
sən qapamalısan". Yalnız
çevrə qapandıqdan və günahkarın
öümündən sonra Sodomor adlı qəsəbə
mistik örtükdən, lənətdən azad olur. Qeyd etməliyik ki, əsərdə hadisələrin
baş verdiyi qəsəbənin adı da təsadüfi
seçilməyib, bu ad da yazıçının mətnə
gətirdiyi mifik simvollardan biridir. Sodomor
adı "İncil"də adıçəkilən Sodom və
Qomorra şəhərlərinin adlarının simbiozudur.
Dini mətnə görə bu şəhərin
sakinləri düzgün yoldan azdıqlarına, günah və
əxlaqsızlıqlarına görə Allahın qəzəbinə
gəlmiş və yer üzündən silinmişlər.
Mübariz Örən yaradıcılığında izlənən
xətlərdən biri də freydizm, psixoloanalizlə
bağlı məqamların bədii mətnə gətirilməsidir. Yazıçının
"Balıq gülüşü" hekayəsindəki
altı yaşlı uşağın gözündən
görünən dünya, onun arzu və xəyalları,
"ilk günahı", tez böyüyüb kişi
olmaq arzusu fonunda freydizmlə bağlı məqamlar öz əksini
tapır: "İnnən belə nə qədər
ömür sürə bir gün artıq yaşayacaq. O, bu
günü özü qazanıb, - bu qazancın anasına
heç bir xeyri olmasa da, - özü tapıb. Bu
onun ilk qazancıdı. Deməli, yekəlib o.
Böyüyüb!". Qeyd
etməliyik ki, ədəbiyyatımızda freydizm, insest, cinsi
məqamlara işıq tutan mövzuların
işıqlandırılması milli mentalitet, şərq-islam
dəyərləri baxımından məqbul hesab edilməmişdir.
Lakin XXI əsrin əvvəllərində dünyaya inteqrasiya
proseslərinin artması, virtual aləmin gətirdiyi
senzurasız mühit bu mövzuların
açıq-saçıq, qeyri-estetik, bir sıra hallarda
"postmodern təhkiyə" adı altında, psevdo yenilik
kimi ədəbiyyata gətirilməsinə
səbəb oldu. Bu tipli əsərlər çox zaman qurama
effekti yaratdığından, milli mentaliteti zədələyərək
kobud bir şəkildə təqdim edildiyi üçün bədii ədəbiyyatımıza
daxil ola bilmədi. Mübariz Örən isə
freydizmlə bağlı anlayışları, ədəbiyyatımızda
çox işlənməyən, "qadağan"
formatında olan məqamları milli koloritlə, milli realilərlə
təsvir edərək həmin mövzunun bədii mətndə
estetik şəkildə əks olunmasına və oxucu tərəfindən
adekvat qəbul edilməsinə nail olmuşdur.
Qeyd etdiyimiz kimi, Mübariz Örənin
yaradıcılığında əsasən magik realizm cərəyanı
ilə bağlı məqamlar üstünlük təşkil
edir. Lakin
yazıçının "Ağ yel",
"İlıq", "Skayp", "Oğru", "Qum
adası", "Şpaqat vəziyyəti" hekayələrində
realist nəsrimizdən gələn mövzu və üslubun
izlənilməsi onun yaradıcılığında realizm cərəyanının
da elementlərinin olduğunu deməyə əsas verir.
"Şpaqat vəziyyəti" hekayəsinin qəhrəmanı
Eldarın səadət dalınca getdiyi ucqar Rusiya şəhərindəki
uğuru, yadlaşması, həzin sonu insan seçimi və
tale haqqında manifestdir: "Halbuki bir sınıq kərpic nədi,
qıymadı öz kəndlərinə. Bir
daxma qaraltmadı. Elə dedi, edərəm. Sonra eləyərəm. Sonrası da belə... Onun həmişə gülüb lağa qoyduğu
adamlar özlərinə yer-yurd elədi Bakıda, ev-eşik
sahibi oldu. "Nə qalmısınız
"şpaqat" vəziyyətində, - gülüb onlara
eyzən. - Bir ayağınız burda, biri Bakıda...". İndi gül, Eldar müəllim,
gül! Gör indi kim şpaqat vəziyyətindədi...". Bu mövzu müstəqillik dövrü
nəsrində fərqli rakurslardan işlənsə də gətirdiyimiz
nümunədən də göründüyü kimi
Mübariz Örən məlum süjetə özünəməxsus
çalarlar qataraq fərqli mətn yaratmağa nail
olmuşdur.
Mübariz Örən yaradıcılığında əsas
süjetin mərkəzində hadisə yox, obraz dayanır. Yazıçı
bir obrazın həyatına, duyğularına, yaşantılarına
fokuslanaraq, onun baxış bucağından vurğulamaq istədiyi
məqamları, ideya və idealları mətnə gətirməyə
nail olur. Mübariz Örənin
seçdiyi və mətnin əsas düyün nöqtəsinə
çevirdiyi obrazlar yaşına, statusuna,
dünyagörüşünə, missiyasına və
yaşadığı zamana görə fərqlənsələr
də yazıçı bu obrazların hamısını
öz mətnindən keçirərək özünəməxsus
obrazlar qalereyasını yaratmağa nail olur.
Elnarə
QARAGÖZOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 17 sentyabr.- S.29.