Görkəmli mətnşünas alim
Tərlan
Quliyev-60
"Şairlər vətəni bizim
tərəflər,
Tərlanın oylağı yadıma
düşdü...".
Professor Tərlan
Quliyevi hər dəfə görəndə Xalq şairi Səməd
Vurğunun bu məşhur misraları yadıma
düşür. Niyəsini bilmirəm; görünür,
insanda assosiativ yaddaş daha çox inkişaf edib... Bir də
bəlkə ona görə ki, Tərlan müəllim bir elm
adamı kimi qarşıya qoyduğu məqsədə - ova
doğru, elə adını daşıdığı ov
quşu kimi, nəcibliklə, alicənablıqla gedir, ovunu
qansız-qadasız, hiylə-məkrsiz əldə edib,
heç özü də yemir, sahiblərinə - Vətəninə,
xalqına, dövlətinə təqdim edir...
Elə
bil dünəndi... dostlarla balaca bir məclis düzəldib, Tərlanın
əlli yaşını qutlayırdıq. Bu günlərdə
onun üzərindən düz on il keçir. Bu on ildə isə
çox sular axıb. Yaxşı mənada dəyişənlərdən biri və birincisi isə heç
şübhəsiz ki, bu illərdə bir sıra uğurlara
imza atan Tərlanın özüdür - bu gün Azərbaycanın
görkəmli mətnşünaslarından biri olan, filologiya
elmləri doktoru, professor Tərlan Quliyev.
Mən
professor Tərlan Quliyevi yaxşı tanıyıram: həm
şəxsiyyətini, həm də
yaradıcılığını. Çünki uzun illər
ərzində bir yerdə çalışmış, müxtəlif
səfərlərdə yoldaşlıq etmişık. Bu mənada,
mənə elə gəlir ki, bu yazıda - məhz professor Tərlan
Quliyevin 60 illik yubiley yazısında, onun elmi fəaliyyətinə
qısaca bir nəzər salmağın yeridir.
Bəri
başdan onu deyim ki, Tərlan şəxsiyyət kimi saf,
bütöv insandır. Yaradıcılığı isə
göz qabağındadır. Tərlan hələ tələbəlik
illərindən klassik ədəbiyyatımızın əsas
forma zənginliyini təşkil edən əruz vəzni ilə
məşğul olmuş, əruzu dünyaca şöhrətli
alimimiz, professor Əkrəm Cəfərin özündən
öyrənmişdi. Əruzun isə necə mürəkkəb
bir quruluşa malik olduğu hamıya məlumdur. Bu illər ərzində
Tərlan yorulmadan əruz sahəsində tədqiqatlar aparmış
və Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
bu sahənin araşdırılmasının
davamlılığını təmin etmişdir. Şübhəsiz
ki, ilk növbədə Əkrəm Cəfərin və daha
sonra isə professor Tərlan Quliyevin ardıcıl fəaliyyətlərinin
nəticəsidir ki, istər poeziyamızda, müasir ədəbi
prosesdə və istərsə də ədəbiyyatşünaslığımızda
əruza maraq artmış, neçə-neçə gənc
şair məhz bu sahə ilə maraqlanmağa, məşğul
olmağa başlamışdır. Təbii ki, bu yolda professor
Tərlan Quliyevin ilk növbədə "Əruz və qafiyəşünaslıq
tarixi (VIII-XVI əsrlər)", "Əruz" və s.
kitablarının və çoxsaylı məqalələrinin
mühüm rolu olmuşdur.
Nəzəri
quruluş baxımından əruz bir vəzn olaraq, heç də
sadə tərtibə malik deyildir. Ona görə də istər
tarixən, istərsə də müasir dövrümüzdə
əruzu bilənlərin sayı
çox azdır. Çünki əruz, onun
araşdırıcısından alim təfəkkürü,
analitik təhlil etmə, nəticə çıxara bilmə
bacarığı istəyir. Bu isə hər tədqiqatçıya
nəsib olan xoşbəxtlik deyil. Ən əsası isə əruz
ritmikası ilə şairin və ya tədqiqatçının
daxili ritmikası bir-birini rezonansa gətirməlidir. Əgər
bu, baş tutmasa, onda heç nə! Apar qaytar! Ümumiyyətlə, bizdə tədqiqatçılar
adətən apardıqları tədqiqatları ya ümumiləşdirə
bilmir, ya da alimlər (əgər varsa) öz ümumiləşdirmələrini
başqalarının apardıqları səhv-düz nəticələrinin
üzərində cəmləyirlər. Professor Tərlan
Quliyev isə tək-tək alimlərdəndir ki, öz nəzəri
tezislərini sırf tədqiqatları üzərində
qurur. Bu mənada, Tərlan
Quliyev bu gün öz elmi intuisiyası ilə əruzun
bütün mürəkkəbliyini qavraya bilən, onun
hüdudlarını və hüdudsuzluğunu dərk edən
alimdir. Bu baxımdan, məsələn, onun cəmi iki il əvvəl
çap etdirdiyi "Ərəb dili, əruz vəzni və rəqəmsal
sistem" adlı məqaləsinin adını çəkmək
kifayətdir. Mənə elə gəlir ki, bu məqalə təkcə
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
deyil, bütövlükdə dünya şərqşünaslığının
uğurlarından biri sayıla bilər. Buna görədir ki, bu gün
professor Tərlan Quliyev Azərbaycan əruzşünaslıq
məktəbinin başında duraraq, onu istiqamətləndirir,
nəzəri və praktik problemlərinin yönlərini
müəyyənləşdirir. Ona görə də bu
uğurların nəticəsidir ki, professor Tərlan Quliyev
artıq əruz öyrənilən, tədqiq olunan ölkələrdə
etibarlı bir mütəxəssis kimi qəbul edilərək,
müxtəlif konfrans, simpoziumlarda yüksək kürsülərə
dəvət edilir. Təbii ki, professor Tərlan Quliyevin tədqiqləri
təkcə əruzun araşdırılması ilə dairələnmir,
o, bu vaxta qədər klassik ədəbiyyatın müxtəlif
məsələləri ilə məşğul olmuş və
onun qələmindən iki yüzdən artıq elmi məqalə
və kitab çıxmışdır.
Dədə
Qorqud mövzusu da Tərlanın
yaradıcılığından qırmızı xətt kimi
keçir. Professor Tərlan Quliyev öz
yaradıcılığında əruza, onun nəzəri və
təcrübi məsələlərinin həllinə hansı elmiliklə
yanaşırsa, Dədə Qorqud mövzusuna da həmin ciddiyyətlə
münasibət bəsləyir və Tərlan əslində nə
zamandan əruzla məşğul olmağa başlayıbsa, Dədə
Qorqudla da o zamandan, hətta daha əvvəldən
maraqlanmağa başlamışdır. Çünki əslində
professor Tərlan Quliyev daha böyük
araşdırmaların, tədqiqlərin peşindədir:
anadilli şeirimizin poetik inkişaf yolunu izləmək istəyir.
Bu yol isə ilk növbədə
heç şübhəsiz ki, Dədə Qorqud
dastanından, onun şeirlərindən keçir. Bu mənada,
bu həvəs, bu axtarışlar, Dədə Qorquda olan bu
sevgi, onu, özü də demişkən, gözlənilmədən
başqa istiqamətlərə də gətirib
çıxartmışdır: Professor Tərlan Quliyev Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığı,
folklorşünaslığı, mədəniyyətşünaslığı
tarixində ilk dəfə olaraq, Dədə Qorqud
kitabının Vatikan nüsxəsini
nəşrə hazırlayaraq çap etdirdi. Bununla da professor
Tərlan Quliyev Dədəqorqudşünaslıq tarixinə
öz adını yazdırmış oldu. Doğrudur, ölkəmızdə
Dədə Qorqudun onlarca tədqiqatçısı olsa da, məlumdur
ki, Dədəqorqudşünaslıq tarixi daha çox bu abidənin
nəşrlərinin tarixi ilə yadda qalır. Bizdə isə
belə müəlliflərin sayı çox deyildir, cəmi
dörd nəfərdir: akademik Həmid Araslı və
professorlar Samət Əlizadə, Fərhad Zeynalov, Şamil Cəmşidov.
Və professor Tərlan Quliyevin də adı şərəflə
bu siyahıya əlavə olundu. Özü də əvvəlki
müəlliflər abidənin ancaq Drezden nüsxəsinin
çapı ilə məşğul olmuşlarsa, professor Tərlan Quliyev diqqətini
Vatikan nüsxəsinə yönəltmiş və dediyimiz
kimi, Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
ilk dəfə olaraq, elm aləminə məlum olduğu
gündən altmış altı il sonra bu abidəni
çağdaş Azərbaycan əlifbasında çap
etdirmişdir. Məsələ burasındadır ki, Tərlanın
dediyinə görə "qorqudşünaslar" bu nəşri
cox soyuq qarşılamış, abidə çap olunan zaman
onun haqqında heç bir fikir
bildirməmiş, cəmi bir rəy işıq üzü
görmüşdü. Amma yenə də Tərlanın dediyinə
görə, ancaq akademik İsa Həbibbəyli böyük qədirbilənlik
nümayiş etdirməklə,
son illərdə Dədə Qorqud haqqında çap
olunmuş "Kitabi-Dədə Qorqud": yazılı epos və ya
epopeya" Bakı, "Elm", 2020 adlı kitabında Dədə
Qorqudun Vatikan nüsxəsi barəsində
söz söyləmiş, onun layiqli dəyərini vermiş,
bu çapı Vatikan nüsxəsinin "Bakı nəşri" adlandıraraq, onu bu adla tarixləşdirmişdir.
Mənə elə gəlir ki, akademik İsa Həbibbəylinin
bu münasibəti bu kitab haqqında olan ən
yaxşı təltiflərdən
biri və birincisidir. Çünki təbii ki, elmi əsərin
qiymətini ilk növbədə elm adamı verməli, onu dəyərləndirməlidir.
Yəqin ki, bundan sonra başqa alimlər də bu məsələyə
biganə qalmaz və professor Tərlan Quliyevin şəxsi
kitabı deyil, bütövlükdə Azərbaycan
xalqının ən şah əsərlərindən olan bu
abidə haqqında fikir bildirərlər.
Əruz
elminin nəzəri əsaslarının yaradıcısı
olan Xəlil ibn Əhmədin həyat və
yaradıcılığını öyrənənlər
bilirlər ki, Xəlil sakit bir həyat tərzi
keçirmiş, aza qane olan bir adam olmuş, Xəlilin
yaşadığı illərdə Xilafətin ictimai-siyasi həyatında
müxtəlif hadisələr baş versə də,
onların heç birinə qoşulmamış, ancaq elmlə
məşğul olmuşdur. Mənbələrin verdiyi məlumata
görə, Xəlilin şagirdləri Xəlildən öyrəndikləri
elmlə saraylarda dərs demiş, hər cür mövqeyə
yetişmişlər. Mənə elə gəlir ki, professor Tərlan
Quliyev də ulu müəlliminə bənzəmiş,
çoxları onun elmindən bəhrələnsə də,
özü təvazökar bir həyata qane olmuşdur.
Beləcə,
professor Təlan Quliyev təvazökar, lakin elmlə, şeirlə,
sənətlə yoğrulmuş mənalı bir həyat
yaşamış və nəhayət, gəlib
ömrünün 60-cı ilinə çatmışdır. Mən
Tərlana bundan sonrakı mənalı ömründə
cansağlığı və yaradıcılığında
uğurlar arzulayıram.
Teymur Kərimli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 24
sentyabr.- S.13.