Yerlə göy
arasında...
Şair Xalidə Hicranın
şeirləri haqqında...
Bütün dövrlərdə istedadın çalarları öz müxtəlifliyi ilə seçilib, yəni rəssam olan şəxs yaxşı şeir də yaza bilib, kino aktyoru həm tanınmış rəssam və ya şair olub və ya əksinə. Bütün sənətlərin fövqündə istedad dayanır.
Bu mənada şeirlərindən bəhs etdiyim Xalidə Hicran rəssamdır, gözəl sənət əsərlərinin müəllifidir. Görünür, Xalidə xanım öz rəngarəng duyğularını rənglərə sığdıra bilməyib. Nəticədə şeirə müraciət edib. Çünki rəsmlə şeir arasında bir yaxınlıq var, ikisi də insan duyğularını ifadə sərgiləyir. Hər ikisində süjet xətti insan hisslərinin inkişafına dərin təsir göstərir. Böyük Mikayıl Müşfiq deyirdi:
Rəssam,
sevgilimin şəklini
gəl çək,
Sevgilim gözəldi
sən də gözəl çək.
Nazımı mən özüm
çəkəcəyəm, sən
Nazına çatanda fırçadan
əl çək.
Rəsm əsərləri də şeir kimi oxuna bilir, amma gərək oxuya biləsən, onun dərinliklərinə baş vurasan, əbu-neysan sədəflə birləşib gövhər verdiyi kimi, sən də bu dərinliklərdən nəyisə tapa biləsən. Necə ki, yuxarıdakı şeirdə rəsmin içərisində naz gizlənib, rəssamla şairin çəkə bildiyi duyğular iç-içədir, gərək seçib ayırasan.
Xalidə Hicranın "Hikmət fəlsəfəsi" kitabı belə gövhərlərlə doludur, demək olar ki, abu-neysan Sədəflə birləşib gövhər yarada bilib. Onun dünya, həyat, ölüm və yaşam haqqında dediyi fikirlər duyğu və düşüncələrimizdə öz təsdiqini tapır. Müəllif gəlişigözəl söz və mənaların arxasınca qaçmır, bütün fikirlər həyatın dialektikasına əsaslanır və məntiq yaradır. Aşağıdakı iki misraya diqqət edək:
Sən gör ki, bu qoca dünya yola salıbdı kimləri,
Özü ələkdən keçirir, ələkdən keçirənləri.
Bu iki misrada situasiya bədii ovqat kimi şeirin təsir dairəsini artırır. Ələkdən keçirənlər əslində dünyanın ələyini yaddan çıxarırlar. Necə ki, Məmməd Arazın "Əbədiyə qəh-qəh çəkdi əbədü dünya" misrası baş verənləri təsdiqləyir, eləcə də Xalidə xanım da bu təsdiqdən kənara çıxa bilmir.
Xalidə Hicranın hikmətli misraları mənə Nizami Gəncəvinin "beşliyini", xüsusən də "Sirlər xəzinəsi"ni xatırlatdı. Müasir dünyanın həqiqəti Xalidə xanımın qələmində aydın özünü göstərir. Və bir növ bu həqiqət Nizami Gəncəvi nəsihətlərinin davamı kimi ortaya çıxır.
İnsan xasiyyətində bil ki, unutqanlıq var,
Unudar genişliyə
çıxan kimi yeri dar.
İnsan, görəsən, niyə
unudur? Hələ bunun səbəbi
bilinməyib. Şair yeni
bir səbəb tapır; dar düşüncəli insanlar
həmişə unutqan
olur, insanı bəzən qatilə və ya xəyanətkara
çevirir. Bu iki misranın təhlili üçün
digər məsələləri,
məsəl və misalları göz önünə gətirək.
Məsələn, it nə qədər
zəncirlə bağlıdır,
onun əsarətini unutmur. Çünki boynundadır, onu
sıxır, incidir.
Elə ki, açıldı, başlayır sürətlə
qaçmağa, ətrafda
bir neçə dövrə vurur, sonra zənciri unudur. Düşünmür ki, zəncir
onun başına yenidən keçə bilər. "Yeri dar olanlar" bir az genişliyə
çıxan kimi özləri kimin üçünsə darlıq
yaradır, onların düşüncəsi kiməsə
qəfəsə çevrilir,
amma unudur ki, dünyanın da "ələyi" var, bir gün
onun amansız imtahanına tuş gələcək.
Başqa bir şeirində Xalidə Hicran həqiqətin və haqqın yerini qara rəngdə olduğunu düşünür.
Qaranın içindədi həm
qırmızı, həm
qara,
İçindəki hər rəngdən qaraldı oldu qara.
Yəni əslində işıq aldadıcı və keçici bir şeydir, amma dünyanın tamlığı,
dayanıqlığı qara
rəngin özündədir. Qara rəng
Tanrının qərar
tutduğu yerdir.
Bir qara rəngin içində yeddi rəng gizlənib və ya belə
də demək olar, qara rəngdə
yeddi rəng ölür. Hər halda
qara rəngin həqiqəti daha böyükdür, o biri rənglərin o qədər
də yox. Amma bir həqiqət var ki, o biri
rəngləri də qara rəngdən almaq olar.
Xalidə Hicranın hikmət xəzinəsində toplanan
şeirləri iki qismə bölmək olar. Bir qismi ürfan,
haqq yolu, digər qismi isə yaşadığımız
həyatın ictimai-siyasi
görüntülərinə həsr olunmuş şeirlər. Hər iki
qismə aid olan şeirlərin doğuluşunda
müəllifin istedadı
rol oynayır. Birinci qism göylə əlləşir, ikinci isə yerlə. Baxaq:
Oğurluqla milyonu kim
yığsa sandığına,
Özü kimi bir oğru
çıxacaq axırına.
Bu iki misrada təsvir olunan hal, vəziyyət və görüntü cəmiyyətin dialektasının
üzərində qurulub
və hamının bildiyi, lakin inanmadığı həqiqəti
sərgiləyir. Xalqda belə bir misal
var: oğrudan oğruya halaldır. Əgər su bir tərəfdən
azalırsa, demək,
o biri tərəfdən
çoxalır. Kim-kimdən oğurlayırsa,
ondan da oğurlayacaqlar. Yaşadığımız cəmiyyətin yeganə
pategenizi budur. Varidatı oğurlanan ən birinci adam Allahın
inandığı adamdır.
Haqq yolu dünyanın o ilk adamından
başlayıb, bu adam İsadır,
Məhəmməddir, indi
də yolu gələcəyə doğru
uğurlanır.
Hamını bağrına basdı
bu dünyanın əzabı,
O kəslər dilə gəldi, əzaba yoxdur tabı.
Dünyanın ilk adamı dünya əzabına tablaya bildiyi üçün böyükdür. Dünya əzabına tab gətirmək
Allahın sevimlisi olmaq deməkdir əslində. Əzaba tab gətirib səsini
çıxarmamaq, müəllifin
yuxarıda qeyd etdiyimiz qara rəng düşüncəsində
olduğu kimi; qara rəngə alışmaq (gözünü
yummaq) və susmaq ilkinliyin o böyük Allaha qovuşmağın - şəriətin,
mərifətin, təriqətin
və həqiqətin
simvolikasıdır və
şairin "o kəslər
dilə gəldi, əzaba yoxdur tabı" fikrinin təsdiqidir. Hind buddistlərinin fəlsəfəsində
əsas məqsəd dərin meşələrə
gedib gözlərini yumub qaranlığa vərdiş etmək, dinməmək, varlığını
unudub içindəki
məni - eqonu öldürmək idi və onlar bununla
həqiqətə qovuşmaq
istəyirdilər. Xalidə Hicranın
təsbit etdiyi qara rəng dünya planetlərinin və ya qopub
gəldiyimiz yerin ilk və yeganə nişanəsidir. Qara
rəng əzaba tab gətirə bilənlərin
rəngidir. Bu fikir şairin göylə bağlı düşüncəsini ifadə
edirsə, aşağıdakı
şeirin materialı isə artıq yerlə, cəmiyyətlə,
sosial iqtisadi, ictimai-siyasi həyatla bağlıdır.
Ol insanın dürüstü,
sözü demə yolüstü,
Yanan uzaq ocaqdan təkcə görünər tüstü.
Göy adamında
dürüstlük umulmur
və sözlər də yolüstü deyilmir. Yaxından, uzaqdan görünən
tüstü yoxdur.
Görünən nə varsa hamısı sənin canındadır. Kənardan olanların
hamısı artıq
səndə cəmlənib,
sənə birləşib.
Yer adamında isə vəziyyət başqadır,
doğuluş səni
var olanlardan uzaq salıb. Artıq ocaq da kənardadır, tüstü də... Və uzaqda yanan ocağın sənə heç bir xeyri yoxdur,
sadəcə uzaqdan tüstü kimi görünər...
Xalidə Hicranın "Hikmət xəzinəsi" kitabındakı
poezik düşüncələri
yerlə göy arasında çarpışır. O, gah yerin həqiqətini göyə, göyünkünü
isə yerə çatdırır. Aşağıdakı iki misra da
yerin həqiqətidir.
Ədalət çəkidə əskik
gəlincə,
Günah
da çoxalır
haqq əskilincə...
Amma göyün
həqiqəti bütöv
və tamdır. Heç nə
əskilmir, heç nə artmır. Heç nə yaradılışdan
ayrı deyil, eqo sönüb, əzabın bəhrəsi
damaqdadır, dil yoxdur, səs də içə çəkilib. Tək bir
həqiqət var, Allahın həqiqəti.
Qəşəm
Nəcəfzadə
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.-
24 sentyabr.- S.27.