SEV
Romandan parça
Birinci hissə
Mən fələyə neylədim?
Dostum mənə sevgi romanı yazmaq ideyasını verəndə,
açığı deyim, yaradıcı böhran içindəydim. Həmin vaxtlar
keçirdiyim hissin adına yaradıcı
böhran yox, məyusluq desəm, daha doğru olardı.
Düzdür, yazıçı kimi tanınırdım, iki
hekayələr kitabım, dörd il əvvəlsə
romanım çapdan çıxmışdı, ölkəmin
tirajı azalan qəzetlərində, jurnallarında arabir
müsahibələrim, hekayələrim, bəzən də məqalələrim
dərc olunurdu. Hətta İncəsənət
Universitetinin tələbələri jurnalların birində
oxuduqları absurd pyesimi özlərinin buraxılış işi
kimi səhnələşdirmişdilər də. Düzdür, cəmi-cümlətanı bircə dəfə
oynanılan tamaşanın premyerasına məni
çağırmamışdılar, çox yaxşı
uşaqlar idi, sonradan üzümə qarşı demişdilər
ki, elə bilmişik ölmüsünüz. Açığı, nə təəccübləndim,
nə də onları qınadım, çünki bizim
teatrlarda diri dramaturqlardan daha çox, ölülərə
üstünlük verildiyini hamı kimi mən də
yaxşı bilirdim. Nəlbəkidə
fırtınaya oxşayan uğurlarımın
hamısını sadalamağa ehtiyac duymuram, ona görə
ki, bunların heç biri yeni əsər yazmağım
üçün əsas vermirdi, əksinə,
günü-gündən ruhdan düşür, daha da bədbinləşirdim.
Əgər vicdanlı bir ədəbi tənqidçi
vaxtında desəydi ki, sənin nəinki böyük əsərlər
yaratmağa, heç ədəbiyyatın sərhədlərinə
yaxınlaşmağa istedadın çatmır, özünə
əziyyət verib mənasız mətnlər qaralamaqdansa,
bacardığın işlə məşğul ol, bəlkə
də, mən dayanardım, rahat olardım. Amma bir vaxtlar tirajını deməyəcəyim dərgilərdə
haqqımda elə dəhşətli şeylər
yazırdılar ki, özümdən xoflanmağa
başlamışdım. Yaşına-başına
baxmadan kefi istəyən müəllifi gözdən salıb
qaralamaqda ad çıxarmış ölkəmin məşhur
mirzələrindən biri gözləmədiyim halda, nədənsə,
kitablarım haqqında elə tərifli yazı
yazmışdı ki, oxuyan kimi hər iki qoltuğumda
qarpız göyün yeddinci qatına qalxmışdım.
O məqaləni uzun müddət yazı masamın üzərinə
sərib saxlayırdım, sonra günlərin bir günündə
böyük məmnuniyyətlə zibil qutusuna atdım. Həmin
adam bəlağətli cümlələrlə
əsərlərimi vəsf etdikdən sonra özümü də
yaddan çıxarmamış və məni Markeslə
müqayisə etmişdi. Siz mübaliğənin (oxu: ələsalmanın,
rəzalətin və sairənin) miqyasını təsəvvür
edirsinizmi? O vaxta qədər mən Markes deyilən
yazıçının heç bir cümləsini
oxumamışdım, utandığımdan demək olar,
bütün kitablarını tapıb oxudum və özümlə
onun arasında nəinki dırnaq ucu, heç iynənin
sapı keçən dəliyi boyda da oxşarlıq tapa bilmədim.
Əksinə, bizim aramızda vətənimdən
Makondaya qədər uzanan dəf olunmaz, ümumiyyətlə,
təsəvvürə gəlməz boşluq gördüm.
Az qala unutmuşdum, o zamanlar mənim zərli
poqonlarım var idi və onların parıltısından
gözü qamaşan mirzələrin hamısı haqqımda
paytaxt mətbuatından tutmuş, rayon və divar qəzetlərinə
qədər harda gəldi nələrsə yazırdılar,
iş orasındadır ki, bu səfehlər briqadasının,
hara gəldi dürtülənlər dəstəsinin
cızma-qaralarına mən də inanırdım. Poqonlarımın zəri yolunandan sonra da mən yenə
yazmağa davam etdim, özü də əvvəlkindən də
böyük həvəs və şövqlə. Hiss
edirdim ki, gecəmi gündüzümə qatıb öz
üzərimdə işləməyim; qalın-qalın
kitablar oxumağım, saysız-hesabsız bədii
kombinasiyalar qurub eksperimentlər aparmağım artıq bəhrəsini
verməkdəydi, mən əvvəlkindən də
yaxşı yazırdım, ən əsası isə
yazdıqlarım artıq özümün xoşuma gəlirdi.
Romanımdan sonra yeni hekayələr
kitabımı həmişə olduğu kimi öz cibimin
puluna çap etdirdim, hətta nəşriyyata əlavə
ödəniş də etdim ki, qiyməti iki manatdan baha
qoymasın. Amma bu dəfə mirzələr
heç nə yazmadı. Mənim sadiq
oxucularım da himə bəndmiş kimi qeybə çəkildilər.
Kitablarımı şəhərimizin barmaqla
sayılan kitab mağazalarının vitrinlərindən
yığıb dostlarımın
çalışdığı qəzetin abunəçilərinə
hədiyyə etməkdən başqa çarəm qalmadı.
Hədiyyə deyəndə bir az
böyük çıxır, onlar bunu mənim xətrimə
dəyməmək üçün qəbul etmişdilər. Utanırdım. Bir yerdə ki, müəllifin
poqonlarının parıltısına görə
kitablarıyla maraqlanırlar, bir yerdə ki, oxucuların
hamısını az qala şəxsən
tanıyırsan, bundan sonra yazmağa davam etməyə dəyərdimi?
Gündüzlərini havalı kimi
dalğın, gecələrini səksəkəli
nigaranlıqla keçirdiyim günlərdə mən
yalnız bu haqda düşünürdüm.
Özümü qoymağa yer tapmırdım, çünki bu
dünyada bacardığım ən gözəl iş
yazı yazmaq idi. Məhz beləcə məyusluq
burulğanına düşüb çabaladığım
vaxtlarda dostum mənə sevgi romanı yazmaq ideyasını verdi. Bu sözləri telefonda deyəndə
əvvəl elə bildim zarafat edir, amma görüşüb
ciddi söhbət etmək lazım gəldiyini söyləyəndə,
mütləq nəyinsə baş verəcəyini və yaxud
nəsə böyük bir hadisənin ərəfəsində
olduğumu anladım. Qərara aldıq ki,
şəhərin mərkəzində, iki sinaqoqun arasından
uzanan Qış parkında görüşək.
Bağışlayın, özümü təqdim etməyi
unutdum - "Allahu-əkbər" qışqıran
adamların əhatəyə aldığı avtobusdakı
turistlərin taleyindən nigaran qaldığınız anda
özü haqqında tragikomik şeylər danışaraq
romana dürtüşdürmüş adamın kimliyi ilə
maraqlansanız, əlinizdə tutduğunuz kitabın üz
qabığına baxa bilərsiniz. Yox, əgər bu sətirləri
qımışaraq, hər halda, nəysə mənə elə
gəlir ki, siz qımışırsınız, rahat divanda
uzanıb planşetdə, ya da metronun basabasında ayaqüstə
smartfonda oxuyursunuzsa, onda zəhmət olmasa, əvvələ
qayıdıb müəllifin adına bir də
baxın - tanışlığımıza çox şadam.
- Sənə
yaxşı bir süjet verəcəm, - ağızucu
salamlaşandan sonra dostum dərhal mətləbə
keçdi. Açığı, onun
girişsiz-filansız birbaşa mövzudan danışması
qəribə görünsə də, xoşuma gəldi.
Parıldayan gözlərinə baxanda isə özümü
"Müfəttiş"in süjeti haqqında
danışan Puşkinə heyrətlə qulaq asan Qoqol kimi
hiss etdim. Hər şey məhz həmin andan
başlayır; heç kimin fikir verməyib yanından
ötdüyü, hamının gözünün
qabağında olsa da, görə bilmədiyi xırdaca bir
detal sonradan böyük əsərlərin bünövrəsinə
çevrilir. Sinaqoqların
arasındakı uzun parkda yanaşı addımlayan biz
dostları rus klassikləri ilə müqayisə etməyin nə
boyda allahsızlıq olduğunu başa düşürəm,
amma hər halda, söhbət böyük ideyanın
kökündə dayanan sadə həyat həqiqətindən
gedir. Hansı ki, indi mənim dostum həmin
həqiqəti anladırdı.
- Çox
qəribə əhvalatdır, adamın içini göynədir,
- deyə o, söhbətinə ayaq verdi. Mən
əllərimi arxamda çarpazlayıb ona diqqət kəsilmişdim,
- iki gənci
bir-birini sevdiyinə görə öz vətənlərində
öldürmək istəyiblər və onlar da
sığınacaq almaq üçün bizim ölkəyə
qaçıblar, - o bunu deyib azacıq pauza verdi və düz
gözlərimin içinə baxdı. Puşkin
Rusiyanın ucqar bir əyalətində özünü məmurların
gözlədiyi müfəttiş kimi qələmə verərək
hamını barmağına doladıqdan sonra aradan
çıxan Xlestakovun dələduzluğu haqqında
danışanda Qoqolun hansı hisslər keçirdiyini deyə
bilməsəm də, dostumun rəsmi üslubda söylədiyi
cümlə məndə heç bir təəssürat
oyatmadı. Onun parıltılı gözlərini hələ
də üzümdən ayırmadığını
görüb ruhsuz bədən kimi dilləndim:
- Sonra?
- Nə
sonra? Təsəvvür edirsənmi, XXI əsrdə
insanları nəyə görəsə yox, bir-birlərini
sevdiklərinə görə linc etmək istəyirlər.
Başa düşürsənmi, dünyanın
hələ də elə yerləri var ki, orada sevmək
yasaqdı. Dəhşətli deyilmi? - Qış parkını o
baş-bu başa gəzişə-gəzişə o, mənim
nə reaksiya verəcəyimi gözləmədən
danışırdı. Hiss etdim ki, çox sarsılıb və
sadəcə ürəyini boşaltmaq istəyir. Mən müdrikcəsinə susub ona qulaq asmaqdan
savayı nəsə edə bilməzdim. Ona
isə elə gəlirmiş ki, adi protokol cümləsinin təsirindən
mən artıq beynimdə gələcək romanın
kompozisiyasını qururmuşam. Ax sizi məmurlar, məmurlar...
Elə bilirlər ki, yazıçının əlində
sehrli çubuğu var, axşam evdə fırladan kimi
masanın üstündə təzə roman peyda olacaq. Sizə nə deyim axı? Dünyanın
harasına gedirsən get, hamınız bir-birinizə oxşayırsınız;
qalstuklu, kostyumlu, əmrə müntəzir və hamıya məsləhət
verən. Yaxşı ki, bu dünyada
bir-birinə oxşamayan yazıçılar və onların
özlərindən sonra heç kimə bənzəməyən
ləpirləri var. O danışır, mənsə xətrinə
dəyməyib qulaq asırdım və onun hesabına mixəkli
çay içəcəyimiz anı səbirsizliklə
gözləyirdim. O isə maşallah, dil qəfəsə
qoymurdu, yəqin, nitqinin səlisliyinə uyub elə güman
edirmiş ki, məni təzə roman yazmağa ruhlandıra
bilib.
- Bilirsənmi,
mən onların bizim ölkədə, bəli, məhz bizim
ölkədə sığınacaq almaları
üçün əlimdən gələni edəcəm. Onların da xoşbəxt olmaq haqqı var. Bu gün
axır ki, oğlanın izahatını bitirdim. Adı bilirsən nədi? Səid
- gör necə mülayim səslənir. İlk
dəfə onun üzündə təbəssümə
oxşayan nəsə sezəndə mənə elə gəldi
ki, o, uzun müddətdir gülməyi yadından
çıxarıbmış. Necə ola
bilər ki, insanın vətənində, öz
doğmalarının arasında üzü gülməsin? Onun ürəyi özündən iki dəfə
böyükdü. Bəli! O ürəkdə sevgi elə
kök salıb ki... İçi yalnız sevgiylə dopdolu
olan ürəyin döyünməyə haqqı var. Axı adam buna necə biganə qala bilər? Bax, danışdıqca tüklərim biz-biz olur, hətta
gözlərim də sulanıb. Nə
fikirləşirsən?
-
Çay içməyim... ağlamağım gəlir,- suala belə tez və hazırlıqsız
yaxalanacağımı gözləmirdim. Adətən,
universitetdə, universitet demişkən, mən bu məmurla
bir yerdə oxumuşam, hətta bir partada oturmuşam. Elə
dostluğumuzun bünövrəsi də otuz il
bundan qabaq tələbəlik illərində qoyulub. Yorucu mühazirələrdə müəllim yuxulu
gözlərimə baxıb qəflətən sual verəndə
də elə indiki kimi çaşıb qalardım. Dostumun gül kimi lirik, sentimental mühazirəsini də
şuluq tələbə kimi korladım.
-
Yaxşı gəl oturaq, - o, məyusluğunu gizlədərək,
özünü o yerə qoymadı, - həmişəki kimi
mixəyini bol elə, - ofisianta tapşırdı. Bax, bu
başqa məsələ, indi mən buğlanan mixəkli çaydan
qurtuldadaraq, barmaqlarımın arasında ağ
mələk kimi nazlanan sevimli siqaretimdən dərin qullab
alıb lirikanın davamına məmnuniyyətlə qulaq
asardım. Lakin oturan kimi elə bil sual yağışına
düşdüm:
- Hə,
nə düşünürsən? Bir şey
alınar? - səbirsizliklə
soruşdu.
-
Maraqlıdı, - candərdi dilləndim. Başqası
olsaydı dərhal deyərdim ki, sən Allah
yığışdır bu düşük lirikanı.
Aramızda otuz ilin xətir-hörməti,
ağrısı-acısı vardı, o biri tərəfdənsə
poqonlarımın zəri yolunandan sonra bir vaxtlar başıma
pərvanə kimi dolanan mirzələr, tənqidçilər,
dost hesab etdiyim kəslərin çoxu onsuz da bacardıqca məndən
uzaq gəzirdilər. Cəmiyyətdən az
qala təcrid olunduğum halımla bir tərəfdən də
onu, ən yaxın dostumu itirmək istəmirdim. Sadəcə,
ümumi ifadələr və xoş sözlərlə yola
vermək lazım idi, - sevgi həmişə ədəbiyyatın
əsas mövzularından olub, - dedim. Belə
kitablar da yaxşı satılır, cavanlar alıb oxuyurlar,
bir-birlərinə hədiyyə edirlər. Ümumiyyətlə, sevgi mövzusu bütün
dövrlər üçün həmişə aktualdı.
- Bu adi
sevgi deyil ki? Sən bunu adi oğlan-qız məhəbbəti
kimi başa düşürsən?
- Axı
sən danışdığın kontekstdə söhbət
iki əks cinsin münasibətindən gedir də. Bunu maraqlı etmək üçün
yazıçılar demək olar ki, eyni texnologiyadan istifadə
edirlər; qızla oğlan bir-birini sevir, ya valideynlər
razı olmur, ya hansınınsa hardansa adaxlısı peyda
olur, ya oğlan kasıb olur, qızsa varlı, ya əksinə
- təxminən beləcə oxşar süjetlər
saysız-hesabsızdı.
- Sən
dediyin kombinasiyaların heç biri buna aid deyil. Oğlan da, qız da ayrı dinlərə məxsusdur,
yəni sizin dilinizcə desək, konflikt üzdə deyil, dərindədir.
-
Yazıblar, vallah, onu da yazıblar. İstəsən
mən sənə "Şeyx Sənan"ın bir neçə
versiyasını danışa bilərəm.
İslamın şeyxi sevgisi yolunda dinini dəyişir, hətta
gedir donuz otarır və axırda...
- Saxla! Səid müsəlman olsa da, dinini dəyişmək
istəmir, qız da onu sevir, amma öz Buddasına sitayiş
eləyir. Üstəlik, bu sevgini anlamayan cəmiyyət
gəncləri parçalamağa hazırdı. Bunlar fərqli şeylərdir. Yox,
əgər sən hesab edirsənsə ki, bu
danışdıqlarım cəfəngiyatdı, hə, o
başqa məsələ.
- Nə
danışırsan, qardaşım, - artıq söhbət
ciddiləşmişdi, görünür, o mənim belə
soyuq münasibətimi gözləmirmiş. Neyləyim
ki, həqiqətin dadı çox vaxt acı olur.
Axı qarşımdakı başqa adam
deyildi, uzun illərin dostu idi, onun melodramı xatırladan məhəbbət
süjetini yalandan tərifləsəm və hətta elə bu
gecədən oturub nəsə yazacağımı desəm,
riyakarlıq çıxmazdımı? İndi mən
elə ehtiyatlı cümlələr seçməliydim ki, həm
onun xətrinə dəyməsin, həm də bu söhbətə
birdəfəlik nöqtə qoyulsun, - sənin
danışdıqlarını başa düşürəm,
doğrudan da təsirli əhvalatdı. Elə
Şeyx Sənanın məhəbbətini də cəmiyyət
məhv edir və final da çox təsirlidi - sevənlər əl-ələ
tutub özlərini qayadan atırlar. Nakam sevgi...
-
Bunların sevgisi isə nakam deyil, - o, yenə də
sözümü kəsib israrla öz bildiyini deyirdi, onu fikrindən
daşındırmaq heç də rahat olmayacaqdı. Bu arada ofisiant yaxınlaşıb çayları
süzdü, bayaqdan umsuq olduğum mixəyin ətri burnuma
toxunan kimi dünya gözümdə gözəlləşdi.
Yenidən müdrik poza alıb dostuma qulaq kəsildim,
- nəyə görə hesab edirsən ki, əsl sevgi mütləq
yarımçıq qalmalıdı? Mütləq
nəsə faciəvi sonluq olmalıdı?
- Faciə
maraqlıdı axı, - çaydan bir qurtum alıb mənasız
replika atdım.
- Faciə
maraqlıdı deyə Füzuli Leylini, Şekspir də
Cülyettanı öldürüb?
- Əşi sən hara getdin çıxdın? Tay elə də
yox də, yəni deməyim odu ki, faciə janr kimi
maraqlıdı.
- Sən
də elə bir əsər yaz ki, orada sevgililər ölməsin,
öz vüsallarına çatsınlar, bizim qəhrəmanlar kimi. Axı yazıçılar niyə gözlərinin
qabağındakı həyatı görməyib, mütləq
özlərindən nəsə uydurmalıdırlar? Mən sənə real həyatdan
danışıram, real insan taleyindən, özündən nəsə
kəşf eləməyə, artırıb-azaltmağa ehtiyac
yoxdu.
Yaman yerdə axşamladıq, buna deyərlər. Büruzə
verməsəm də, artıq əsəbiləşməyə
başlamışdım, bütün məmurluq karyerası
boyu quru, rəsmi dildə izahat və protokoldan başqa bir
şey yazmayan adamın indi mənə Emil Zolya kimi realizmdən
master-klass keçməsinə dözməyə halım yox
idi. Qulaqlarım yavaş-yavaş qızarırdı, bir
az da belə davam eləsəydi yüz faiz
"partlaya" bilərdim. İstədim deyəm
ki, bilirsən nə var, belə ürəyindən keçir,
götür özün yaz, onsuz da sevgili məmləkətimin
o qədər mundirli yazıçısı var ki, biri də
sən ol, bundan ədəbiyyat nə itirəcək, nə də
qazanacaq. Demədim, dost idik axı. Dostluq
belə şeydi də, uzun kəndirə oxşayır, gərək
heç zaman qırılmasın, hərçənd
qırılandan sonra da dartmaq olur, amma ortasında
düyünlər qalır.
- Bilirsən,
qardaşım, - yenə mülayim, bacardıqca diplomatik
formada sözə başladım, - hərənin bir yazı tərzi
var - kimi realizmi sevir, kimi magik-realizmi, kimi naturadan çəkir...
- Amma
hamı həyatdan yazır!
- Sən
mənim canım, sözümü kəsmə də... Əsas odu yazıçı yazmaq istədiyi
mövzuda ədəbiyyatı görsün. Başa düşürsənmi? Həyatda
çox şeylər olur, bilmirəm hər dəqiqə
dünyaya nə qədər insan gəlir, nə qədər
insan ölür. Hərəsi bir taledir, hərənin
özünə maraqlı görünən hekayəsi var,
amma bunların hamısının içində ədəbiyyat
yoxdu axı. Elə sənin
danışdığını götürək, müxtəlif
dinlərə sitayiş edən sevgililər qoşulub
qaçıblar bizim ölkəyə. Deyim sənə
ki, onlar çox zirək tərpəniblər, hiss olunur ki, təzə
əsrin diribaş gənclərindəndilər. Amma Şeyx Sənan
öz Tamarasıyla qayadan atılmışdı, heç yana qaçmamışdı. Elə
bilirsən qaça bilməzdi, əksinə, onlar
hamının gözü qabağında özlərinə qəsd
eləməklə insanlığa dərs verdilər. Bax, buna deyirlər böyük ədəbiyyat.
Sənin danışdığın əhvalatsa
maraqlıdı, amma bağışla, mən orda ədəbiyyatı
görə bilmədim.
-
Qulaqlarıma inana bilmirəm bütün bunları sən
danışırsan? Həyatın öldürə bilmədiyi
sevgililəri ədəbiyyat öldürmək istəyir, bu
ki dəhşətlidi... Yəni onları
öldürsəydilər, ya da özləri əl-ələ
tutub Qanq çayına atılsaydılar, onda ədəbiyyatı
görə biləcəkdin? Bəs onda
"həppi-end"lə qurtaran sevgi romanları, ya da elə
bizim öz dastanlarımız ədəbiyyat deyil?
-
Çox israr edirsən, qardaşım. Demədim
ki, onlar ədəbiyyat deyil, sadəcə mən orada ədəbiyyatı
görmürəm. Yəni bu mənim
mövzum deyil. Axı kitablarımı
oxumusan, nə vaxt görmüsən ki, sənin dediyin tərzdə
nəsə yazım? Ola bilsin, kimsə bu
ideyanı göydə qapıb maraqlı roman yaza bilər, dərhal
da bestsellerə çevrilər, hətta serial da çəkə
bilərlər, amma mən bacarmaram. Bircə
mən yox.
Mən hələ ehtiyatda bir-iki arqument də
saxlamışdım, onun növbəti həmləsini
gözləyirdim. Ondan çıxmayan iş, səsini
kəsdi. Hərçənd bunu razılıq əlaməti
də hesab etmək olardı, lakin onun xarakterinə
yaxşı bələd idim, bilirdim ki, belə rahatlıqla
qılıncını qınına qoyan deyildi. O isə
buxarlanan mixəkli çaydan içib susurdu, hər halda,
özünü incimiş adam kimi göstərmirdi.
Mən doğrudan da heç vaxt sevgidən
yazmamışam, deyim sizə ki, bu mövzunu sağmal inək
kimi istismar edən yazıçılara da ciddi
yanaşmıram. İçi məhəbbət
romanları qarışıq, detektiv və ya qorxulu kitablara
aludə olan insanları da heç vaxt başa düşməmişəm.
Əsasən evdar xanımlar üçün sentimental
şeylər yazan kişi müəllifləri
hardasa anlamaq olar, içi mənasız söhbətlər, qeybət
və dedi-qoduyla dolu kitabların tirajı artdıqca ciblərini
doldururlar və heç kim də onları qadınların zərif
hissləri ilə oynadıqlarına görə
qınamır. Amma həyatı əyri-üyrü
krossvord kimi təsvir edən qurama süjetli detektivləri,
insanları milçək kimi öldürən, şiddət
və qorxudan başqa heç bir effekt yaratmayan qorxu
romanlarını başa düşə bilmirəm. Mən bilmirəm, anlamıram, lakin adamlar
anlamadığım bu "əcinnə" kitabları əldə
etmək üçün hətta yağışlı
havalarda belə saatlarla növbəyə dayanmağa
hazırdırlar. Milyonlarla insanın eyni vaxtda
başının xarab olmasını iddia edə bilmərəm, iş orasındadır ki, mən
də dəli deyiləm axı.
Yeri gəlmişkən, sizə bir uğursuz eksperimentimdən
danışım. Nə gizlədim, hərdən ürəyimdən
keçirdi ki, mənasız bir macəra süjeti
götürüm, hadisələri də salım içərisində
qorxulu ruhlar dolaşan şəhər kənarındakı
alaqaranlıq villaya, gətirim ora təzə sevişən
cütlükləri və hamısını kefim istəyən
kimi şaqqalayım. Məni düzgün başa
düşün, axı adam nə qədər
öz cibinin puluna kitab çap etdirər, mən də istəyirəm
sərf etdiyim enerjinin əvvəl-axır bəhrəsini
görə bilim. Nəysə, başladım
qorxu romanı yazmağa, nələr fikirləşməmişdim;
detektiv araşdırma, köməksiz halda vahimə içərisində
bağıran sevgililər, hətta evdar qadınları da
yaddan çıxarmamışdım - sən demə,
camaatı parçalayan manyak həm də peşəkar
aşpaz imiş, arabir yaxşı şirniyyat reseptləri
verirdi. İşlər gözlədiyimdən
yaxşı gedirdi - qorxunu elə kreativ (bu söz hardan gəldi
düşdü kitabın içinə, lap yamaq kimi
göründü. Neynək, qoy qalsın.)
təsvir edirdim ki, axşamlar masanın
arxasına oturanda özümü də vahimə
basırdı, məcbur qalıb yazmağa gecələr yox, səhərlər
davam etdim. Lakin... uzun təsvirlərdən sonra
nəhayət, kimisə öldürmək məqamı
yetişdi, neçə dəfə cəhd elədim...
heç kimi öldürə bilmədim. Aydın
məsələdir ki, söhbət qəddarcasına icra
olunan qətlin yazılı şəkildə təsvirindən
gedirdi. Bacarmadım.
Qılıncla ya qələmlə, həyatda ya ədəbiyyatda
öldürülən insandı axı... Mən adam öldürə bilmədim. Heç
bir prinsip uğrunda yox, sadəcə elə-belə, məzə
üçün insan ölümünün təsvirini
özünün biznesinə çevirmiş
yazıçılar inanıram ki, gecələr yatanda
heç vaxt işığı söndürmürlər.
Qəddarlığa yalnız qorxaqlar sitayiş
edir - bu, yüz faiz belədir. Məsələnin
başqa tərəfi də var - ölümdən ləzzət
alan oxucunu sevgiyə inandırmaq nə dərəcədə
mümkündür? Bax, indi mən dostumla oturub
şəhərimizin ortasında yaşıl zolaq kimi uzanan
parkda çay içirik, səkilərin kənarında,
ağacların altındakı skamyalarda yanlarından ötənlərə
əhəmiyyət verməyən cavanlar qolboyun oturublar.
Onlara yaxınlaşıb "sevgi nədir"
sualını versən, adama dəli kimi baxarlar. Bizim zamanın cavanları belə şeyləri
kitablardan öyrənmirlər, onların bildiklərinin
yanında ədəbiyyatın aşılamaq istədiyi ideya
divara vurulmuş lax yumurta kimidir. Fikir vermisinizsə,
artıq çoxdandır ki "sevgi" kəlməsinin
qabağında "ülvi" sözü işlənmir,
çünki buna ehtiyac yoxdur, artıq bu arxaizmdir, sevginin
özü isə çoxları üçün əlverişli
biznes növünə çevrilib. Gənclər rahatlıqla
tanış olur, bunun üçün
kitaba dəxli olmayan saysız-hesabsız vasitələr -
tanışlıq saytları, sosial şəbəkələr
var və rahatlıqla da ayrılırlar. Tərslikdən
həyat da davam edir. İndi mənim dostum
düşünür ki, onun danışdığı əhvalat
əsasında roman yazsam, insanlar bunu oxuyub bir-birlərini daha dərindən
sevə bilərlər, yaxud da sevməyi öyrənərlər.
Bir kitab ki, sevgidən bəhs edirsə, orada mütləq
erotik məqamlar axtaracaqlar, necə ki biz uşaq vaxtı
"Min bir gecə" nağıllarında eyş-işrətli
səhnələri tapıb dönə-dönə oxuyar,
altından karandaşla xətt çəkər, abzasların
kənarında "quş" qoyardıq. Yataq
sərgüzəştlərinin təsviri, əlimin içi
kimi bilirəm, mənim qələmimdə bayağı
alınacaqdı, belə götürəndə heç
özümü əziyyətə salmağa ehtiyac da yoxdu.
Axı smartfonla gəzən gənclər bunun
daha keyfiyyətlisini internetdən asanlıqla tapıb oxuya yox,
baxa bilər. Yox, əgər söhbət ilahi eşqdən
gedərsə, bu haqda heç danışmaq istəməzdim,
bəlkə də, XIX əsrin ikinci yarısında, heç
olmasa XX əsrin birinci yarısında yaşasaydım,
danışardım, amma indi parkda mixəkli çay içərkən
nəinki bu haqda danışan, hətta fikirləşən
yazıçıya adamlar birtəhər baxar.
- Sevgidən
yazmaq həm də xatasızdı, - armudu stəkanına təzə
çay süzərək, dostum nəhayət, sükutu pozdu.
Ağzını açan kimi hiss elədim ki,
artıq taktikasını dəyişib, bu dəfə israrla məni
fikrimdən daşındırmağın faydasız
olduğunu görüb indi qılığıma girməyə
çalışır, - sənin yazdıqlarında ideya
yükü çox olur, həm də həmişə sosial
mövzulara girişirsən, hələ siyasi rəngləri
demirəm. Niyə başını
ağrıdırsan? Fəlsəfə
hamı üçün deyil, sevgisə hamı
üçündür.
- Bəh,
bəh! Təbrik edirəm, yaxşı tənqidçiliyin
də varmış ki. Fəlsəfi
yazdığımı bilmirdim. Düz
deyirsən, fəlsəfə hamı üçün deyil,
amma hamı da sevə bilmir axı.
- Bax, elə
ona görə də istəyirəm bunu sən yazasan,
çünki sevməyi bacarırsan, - o bu sözləri deyərkən
qımışdı, elə bil nəsə zəif yerimdən
yapışıb inadımı alt-üst edəcəyinə əmin
idi. "Sevməyi bacarırsan" nəydi, yəni
bununla nə demək istəyirdi? Bu vaxta kimi bizim
bütün ömrümüz demək olar ki, bir-birimizin
gözünün qabağında keçmişdi,
toylarımız eyni ildə olmasa da, eyni ayda olmuşdu,
uşaqlarımız müxtəlif məktəblərə
getsələr də, bir-birlərini tanıyırdılar, yəni
otuz ili haqlayan dostluğumuzda elə an olmamışdı ki,
yadıma salmağa çətinlik çəkim. Düşünmürdüm ki, bizim aramızda deməyə
çəkindiyimiz, ya heç vaxt dilə gətirə bilməyəcəyimiz
nələrsə qala bilərdi. Yaddaşıma
nə qədər zor eləsəm də ağlıma
heç nə gəlmədi, - yadındadı rus qızı?
- bic-bic gülümsəyib dilləndi, - tut
ağacının altında yanağından
öpmüşdün?
- Nə
rus qızı? - təəccübümdən
donub qalmışdım. Həmən alnımı soyuq tər
basdı, sən bir buna bax, ən yaxın dostum məni
şantaj edirdi, - sən hansı qızdan
danışırsan?
- Rus yox
e, ukraynalı... kəndinizdə... adı nəydi Marqarita,
Rita, yox, yox Mariyana...
- Mariya?!
- Hə,
Mariya.
-
Qardaşım, sən nə təhlükəli
adamsanmış! Bu hardan yadına
düşdü? Mən onu otuz il
bundan qabaq unutmuşam, sən adını çəkənə
qədər də yadıma düşmürdü. Gör ağlın harda qalıb? "Sevməyi bacarırsan" deyəndə
Mariyanı nəzərdə tuturdun? İncimə
qardaşım, sən məzuniyyət götür, istirahətə
get, bunlar hamısı çox işləməyin fəsadlarıdır.
Sadəcə, başın şişib,
"refleş" olunmalısan.
- A, incimə,
xətrinə dəydim? Kim var burda, söhbətdi
də edirik. Hə, yaxşı,
mısmırığını sallama. Mənə elə
gəlir ki, mənim danışdığım əhvalatla sənin
Mariyanı sevməyin arasında nəsə qəribə əlaqə
ola bilər.
- Əcəb işə düşdük? Bu nə
söhbətdi eləyirsən? Balam, məmur kimi sənin
işinin adı ölkəyə gələn miqrantların sənədlərini
araşdırmaqdı, tay roman
konsepsiyası uydurmaq deyil ki?
- Nahaq elə
düşünürsən? Mən sənə
roman ideyası-zadı vermirəm, sadəcə olmuş hadisəni
danışıram. Bir də, nədənsə,
yadıma sənin Mariyan düşdü, bu qədər.
- Qəribə
oğlansan. Qəribə.., - başımı
bulayıb yalandan dodaqlarımı
qımışdırdım. Əslində,
onun fantaziyasına heyran qalmışdım, özünə
aid olmayan, başqasının çoxdan unudulmuş xatirəsiylə
dünən baş vermiş hadisə arasında əlaqə
axtarmaq üçün məmur yox, yazıçı olmaq
lazım idi. Görünür, bu da taleyin
zarafatı imiş, bizim yerlərimiz səhv
düşübmüş.
Həmin axşam dostum bir daha söhbətin üstünə
qayıtmadı. Lakin mənim içimdəki cin artıq
şüşədən çıxmışdı. Heç nə olmamış kimi tamam başqa
şeylərdən söz salsaq da, hətta arada təzə lətifələrdən
danışıb hırıldaşsaq da, gözlərim yol
çəkirdi. Məndə həmişə
belə olur; yazmağın havası gələndə gözlərim
elə hey yol çəkər, qaşlarım
çatılar, iştaham pozular, yuxularım qarışar,
bir sözlə, dünya gözümdə qoz
qabığına girərdi. Bilirsiniz bu nəyə
bənzəyir? Elə bil, dibi
görünməz sərt uçurumun kənarında
dayanıb düşünürsən - aşağı
tullanıb amansız qayalara çırpılıb tikə-parça
olmaq yox, qanad açıb qaranlıq yarğanın üzərində
uçmaq və bacardıqca buludlara qədər qalxmaq
haqqında düşünürsən. Lakin
addımını atan kimi dərin yarğanın dibinə
yuvarlanıb heç nədən ölməyin və
unudulmağın daha realdı, amma qanad açmaq ehtimalın
da ola bilər. Bax, beləcə içini
didib-dağıdan tərəddüdlərlə ilk cümləni
yazırsan, yəni gözlərini yumub yarğana sarı
addım atırsan və bu zaman bütün
yazıçılara elə gəlir ki, onlar səmanın
yeddinci qatındadırlar, ola da bilsin ki, məhz həmin an
hamımız uçurumun dibinə yuvarlanıb
ölürük, sadəcə xəbərimiz olmur. Yazı necə yaranır? Bu sualın milyon
cür izahı, saysız-hesabsız yozumu ola
bilər, hətta verilən cavablar dünyanın gəlmiş-getmiş
yazıçılarının sayından on dəfə,
yüz dəfə çox da ola bilər. Bax, mənim
yazılarım ürəyimdəki səsdən yaranır.
Bayaq dostum bir zamanlar həyatımı
alt-üst etmiş acı məhəbbət əhvalatıyla
dünən baş vermiş hadisə arasında əlaqədən
danışanda, qulağıma ürəyimdən gələn
zərif bir səs toxundu. Elə bil, nəsə
"tık" elədi.
Mariya... səni necə unuda bilərdim axı,
unutmuşdummu məgər?
Gözlərim yol çəkirdi. Ürəyimdəsə
artıq hay-küy qopmuşdu...
Bakı, yanvar, 2018
Ədəbiyyat qəzeti.-2022.-29
yanvar.-S.14-15