Xoca Əhməd Yəsəvi və
ona həsr
olunmuş ilk beynəlxalq elmi konfrans
Yəsəvilik
təriqətinin banisi, öz dini-fəlsəfi
düşüncələrini cağatay türkcəsinə
yaxın sadə bir dildə və heca vəznini xatırladan
bir poetik sistemdə şeirləşdirən,
Türkistanın mənəvi böyüyü anlamına gələn
"Həzrət-i Türkistan" mərtəbəsinə
yüksələn Xoca Əhməd Yəsəvi sovet
ideologiyasına uyğun olaraq yasaqlanmışdır. Məsələ burasındadır
ki, sufi
yəsəvilik təriqəti
yalnız Türkistanda,
Orta Asiyada deyil, eyni zamanda,
İran, Azərbaycan və Anadoluda da geniş yayılmışdı.
Anadoludakı Bektaşilik,
Babailik, Heydərilik Yəsəviliyin təsiriylə
meydana gəlmişdir.
Sufi Yəsəvilik təriqətinin
qurucusu, şair, Türk dünyasının
mənəvi həyatını
ciddi şəkildə
etkiləmiş nadir din xadimlərindən
olan Xoca Əhməd Yəsəvi
(1093-1166, Qazaxıstan) Qərbi
Türkistanın Sayram
şəhərində anadan
olmuş, yeddi yaşında atası Şeyx İbrahim vəfat etdikdən sonra bacısıyla Yəsi şəhərinə
köçmüş, burada
yaşamışdır.
Xoca Əhməd Yəsəvi,
sufizmin əsas postulatları olan - nəfsini önləmək,
dünya malına xor baxmaq, dinindən
və soykökündən
asılı olmayaraq insanları bərabər görmək kimi düşüncələrini özünə
məxsus məntiq və inam gücüylə
mənimsəyərək şeirləşdirdiyi
"Hikmət nəsihətləri"
xalqın arasında böyük rəğbət
görmüş və
geniş yayılmışdı.
Əhməd Yəsəvinin "Divan-ı Hikmət"i bu gün də müxtəlif ölkələrdə
yaşayan müridlərinin
baş kitabıdır.
Yəsəvilik Şərq dünyasında
o qədər geniş
yayılmış, o qədər
dini-mənəvi təsir
gücünə sahib olmuşdur
ki, ölümündən
iki yüz il sonra Teymur
Ləng, Əhməd Yəsəvinin məzarı
üstünə türbə,
məscid, karvansaradan ibarət və memarlıq baxımından
çox gözəl bir əsər olan mavzoley tikdirir,
üzərinə də
bu ayəti yazdırır: "Yox olanın açarı Ondadır. Ondan başqa yerini heç kim
bilməz". Bunlar, əlbəttə,
Xocaya verilən böyük dəyərin,
sayğının, sevginin
göstəricisiydi.
Yəsəvinin dini-fəlsəfi görüşlərini
əks etdirən Hikmətlər və o hikmətlərin şeir strukturunun incələnməsi
problemi, ümumtürk
milli-mədəni dəyərlərinin,
sufizmin qədim türk inansları, o cümlədən şamanizm
ilə bağlılığının
öyrənilməsi, mentalitetimizin
formalaşmasında yəsəviliyin
təsirinin araşdırılması,
türk xalqlarının
dini-fəlsəfi, ədəbiyyat
və mədəniyyət
tarixlərinin obyektiv bir şəkildə yazılması baxımından
olduqsa böyük önəm daşımaqda
və türkologiyanın
əsas problemlərindən
biri olmaqdadır. Məhz buna görə də müxtəlif ölkələrdə
yaşayan və sayı çox az olan yəsəvişünasları bir araya gətirərək,
yuxarıda bəhs etdiyimiz problemləri görüşüb dartışmağa
böyük ehtiyac vardı.
Bakı
və Türkiyənin
Elazığ şəhərindən
sonra üçüncü
kollokviyumun "Qədim
Türk runik abidələri: dil, ədəbiyyat, mədəniyyət,
tarix, arxeologiya" mövzusundakı toplantısı
1990-cı ildə Qazaxıstanın
o zamankı paytaxtı
Alma-Atada keçirildiyi
zaman Sovet Türkoloqları Komitəsi
(STK) adından Qazaxıstan
Elmlər Akademiyası
və Nazirlər Kabinetinə belə bir təklif etdim ki, həmin
ilin axırında müxtəlif ölkələrdən
dəvət olunmuş
yəsəvişünas alimlərin
iştirakı ilə
Qazaxıstanın Türkistan
şəhərində Əhməd
Yəsəviyə həsr
olunmuş beynəlxalq
konfrans keçirək.
Qazaxıstan rəsmiləri bizim
bu təklifi qəbul etdilər. Erdən Kajıbəy və mənim başçılığım
ilə Sovet Türkoloqlar Komitəsi ilə Qazaxıstan Elmlər Akademiyasının
nümayəndələrindən ibarət təşkilat komitəsi yaradıldı.
Mən konfransa
Azərbaycan alimlərini
də dəvət etmək istəyirdim. Bakıda olduğum
zaman Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru, dərin hörmət duyduğum dostum Yaşar Qarayevə bu istəyimi bildirdim. Yaşar bəylə söhbətdən
məlum oldu ki, bizdə heç kim
Yəsəvinin həyat
və yaradıcılığıyla
məşğul olmur,
görüşdüyüm bəzi alimlər isə onun adını
belə eşitməyiblər.
Biz ədəbi, fəlsəfi
irsimizə, qardaş türk xalqlarıyla ortaq olduğumuz zəngin mədəni abidələrimizə nə
qədər biganəymişik!
Bu konfransda Azərbaycandan
mütləq birinin olmasını istəyirdim,
odur ki, qədim türk runik abidələri üzərində araşdırmalar
aparan və III kollokviyumun iştirakçısı
olan professor Əlisa Şükürlünü konfransa
dəvət olunanlar siyahısına saldım.
1990-cı
il oktyabrın 21-də
"Yəsəvi dünyası"
adlı beynəlxalq konfrans iştirakçıları
- Türkiyədən Yəsəvinin
həyat və yaradıcılığının tanınmış araşdırmaçısı
professor Kamal Əraslan,
professor Zeynəb Qorxmaz,
professor Osman Fikri Sərtqaya, professor Əhməd
Bican Ərcilasun,
professor Mustafa Tahralı, dosent
Xəlil Açıqgöz,
Fransadan professor İren
Melikoff, Polşadan
professor Tadeuş Mayda,
Sovet İttifaqından
SSRİ EA müxbir üzvü
Əthəm Tenişev,
professor Aleksandr Şerbak,
professor Kenesbay Musayev və heyəti müşayiət edən
rəsmilərlə birlikdə
avtobuslarla Alma-Atadan Türkistan şəhərinə
unudulmaz səfərə
çıxdıq. Unudulmaz
deyirəm, çünki
bu yolçuluqda biz uyğurların yaşadığı
kəndləri ziyarət
etdik, uyğur qardaş-bacılarımızla çay içdik, söhbət etdik, dağılmış qədim
Otrar şəhərinin
qala divarlarını gördük, Moskvada yaşayan qazaxıstanlı
məşhur türkoloq
Kenesbay Musayevin yaşının çox
olmasına baxmayaraq at
çapmasının şahidi
olduq.
Türkistana çatan kimi birbaş Əhməd Yəsəvinin məqbərəsinə
getdik. Gördüyümüz mənzərəni sözlə izah etmək mümkün deyil; məqbərənin hər tərəfini qamışlıq, yabanı
otlar bürümüşdü.
Çətinliklə binanın qapısına
gəldik. Qapı bağlıydı.
Bu səhnəni görən
Kamal Əraslan göz yaşlarına
hakim ola bilmir, hönkürtüylə
ağlayırdı. Təşvişə
düşən rəsmilər
ora-bura adam
yollayaraq gözətçini
tapmağa çalışırdılar.
Bir saatdan sonra o adamı tapıb gətirdilər, qapı açıldı və
biz məqbərəyə girdik.
Məscidin içi bərbad
haldaydı, divarlar çatlamış, qapıların
şüşələri qırılmış,
hər yer toz içindəydi.
Məqbərənin bu baxımsız
halı hamını pərişan etmişdi.
Üstəlik, məlum oldu
ki, Türkistanda nə heyətin qala biləcəyi bir mehmanxana var, nə də
konfransın keçirilməsinə
yarayan yer. Ev sahibləri Türkistana yaxın olan Kentau şəhərinə
getməyimizi və konfransı orada keçirməyimizi təklif
etdilər. Onlar vəziyyəti
bildikləri üçün
əvvəlcədən hazırlıq
görmüşdülər və biz beləliklə Türkistandan Kentauya yollandıq.
Mehmanxanaya yerləşdikdən həmən
sonra Türkiyə heyətinin başqanı Osman Sərtqaya yanıma gəldi və onların təcili olaraq Ankaraya telefon etmək istədiklərini
bildirdi. O vaxtlar hələ mobil telefonlar yoxdu, beynəlxalq telefon əlaqəsini yaratmaq da asan iş
deyildi. Şəhərin
rəhbərləri böyük
çətinliklə Türkiyə
ilə telefon əlaqəsi yaratdılar
və Osman Sərtqaya, Zeynəb Qorxmaz, Türkiyə heyətinin başqa üzvləri Türkistanda
gördüklərini ölkənin
mədəniyyət naziri
Namiq Kamal Zeybəyə həyəcanla
anladır və Türk hökumətinin Əhməd Yəsəvi Məqbərəsini təmir
etmək üçün
memar və inşaatçılardan ibarət
qrupun təcili olaraq buraya göndərilməsini
xahiş edirdilər. Yaxından tanıdığım
və Türk dünyasının mədəniyyəti,
tarixi, ədəbiyyatına
böyük maraq göstərən, Bəxtiyar
Vahabzadənin bir çox şeirini əzbər bilən Namiq Kamal Zeybəyin
bu məsələyə
ciddi yanaşacağına
heç kim şübhə etmirdi.
Türkistan və Kentauda qaldığımız 6 gün
ərzində dəyirmi
masa iştirakçıları
ilk dəfə Sovet İttifaqında Əhməd
Yəsəvinin dini - fəlsəfi düşüncələri,
poetik hikmətləri,
Yəsəvi təriqətinin
özəllikləriylə bağlı problemlər ətrafında maraqlı çıxışlar edir
və konkret təkliflər irəli sürürdülər. Seminarın yekun
mətnində Sovet Türkoloqlar Komitəsi və Qzaxıstan Elmlər Akademiyasına bu görüşün formatının genişlədərək,
iki ildə bir Türkistanda Yəsəvi simpoziumunun keçirilməsi təklif
olundu. Lakin 1991-ci ildə SSRİ-nin dağılmasından sonra kollokviyum kimi, seminar da öz işini davam etdirə bilmədi.
Ancaq bizim Yəsəviyə həsr
olunmuş elmi görüşümüz bir
məsələdə öz
bəhrəsini vermişdi. Biz hələ
Türkistandaykən Namiq
Kamal Zeybək xəbər verdi
ki, Prezident Süleyman Dəmirəl heyətin təklifini qəbul etmış, yaxın zamanda məqbərənin əsaslı
təmiriylə bağlı
bir qrup memar və inşaatçı
oraya göndəriləcəkdir.
Doğrudan da, bir müddətdən
sonra Türkiyə dövləti tərəfindən
Xoca Əhməd Yəsəvi Məqbərəsinin
əsaslı təmir
edildiyini, yenidən ziyarətçilərin üzünə
açıldığını öyrəndik. 1991-ci ildə isə Qazaxıstan hökuməti Türkistan
Dövlət Universitetinin
yaradılmasına qərar
verdi, 1992-ci ildə isə həmin ali məktəbin Türkiyə
və Qazaxıstan Xoca Əhməd Yəsəvi adına Beynəlxalq Qazax-Türk Universitetinə çevrilməsi
haqqında anlaşma imzalandı və
1993-cü ildən bu universitet Türkistanda fəaliyyətə başladı.
Keçən 29 il ərzində
Türkistan sürətlə
inkişaf edərək,
baxımsız bir qəsəbədən gözəl
bir tələbə şəhərinə çevrilmiş,
Türkiyənin yardımı
ilə aparılan təməlli təmir işlərindən sonra Xoca Əhməd Yəsəvi türbəsi əvvəlki
möhtəşəm görünüşünə
qovuşmuş və qapılarını dindarların,
yəsəvi təriqətinə
inanların, turistlərin
üzünə açılmışdır.
Tofiq MƏLİKLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 1 aprel.- S.19.