Taleyini sözün ixtiyarına verən
şair
Mən gənc şair dostlarımdan birinin xahişi ilə "Region poeziyası" adlı silsilə məqalələr yazmışam. "Ədalət" qəzetinin bir neçə sayında dərc olunub. Bunu bilən bəzi həmkarlarım dedilər ki, regionlarda sənin tənqid və tədqiqatına layiq şair yoxdur. Mən heç kimə qulaq asmadım, inad və inamla yazdım (Bax. Şəmsizadə N. "Estetik meyar və bədii mahiyyət" Bakı, "Elm və Təhsil", 2022.s.242-299)
Region sözü poeziyanın ədəbi istiqamət və keyfiyyət göstəricisi deyil, paytaxtdan kənar ərazi mənasındadır. Mən bu yazıda regionda yaşayan 12 şairin - Arzu Baxaşoğlunun, İskəndər Fərhadoğlunun, Mətləb Millinin, İldırım Əlişoğlunun, Ələsgər Talıboğlunun, Elçin Məlhəmlinin, Nəcməddin Mürvətovun, Elnur Baxışın, Natiq Əlisoyun, Gileyli Bəylərin, Gəray Bayramın və İnqilab İsaqın şeirlərinin müasir ədəbi proses kontekstində ədəbi-tənqidi, nəzəri-analitik təhlil predmetinə çevirib, bəzi ümumləşmələr apardım.
Əslində, məqsədim regionda şeir prosesində nələr baş verdiyini aşkara çıxarmaq, bu şairlərin ədəbi-tarixi dəyərini qiymətləndirmək idi. Bu işə məni Gəncə ətrafında yaşayan şair dostum İnqilab İsaqın zəngin və mənalı yaradıcılığı istiqamətləndirdi. Otuz ilə yaxındır ki, İnqilabın yaradıcılığını izləyirəm, onun istedadı və bütöv şəxsiyyəti, inadkar poetik axtarışları bizi həm də dost edib.
Özü demişkən, "Taleyi sözün ixtiyarında olan", Azərbaycanın tanınmış şairi İnqilab İsaq 31 mart 19530cü ildə Daşkəsən rayonunda anadan olub. Bu o deməkdir ki, 2023-cü il martın 31-də şair İnqilab İsaqın 70 yaşı tamam olur. İnqilab həm orta, həm də ali təhsilini Gəncədə alıb, Gəncə ədəbi mühitinin yetirməsidir. Uzun illər pedaqoji fəaliyyətlə məşğul olub - Azərbaycan Müəllimlər İnstitutunun Gəncə filialında baş müəllim işləyib. Yanaşı olaraq jurnalist kimi fəaliyyət göstərib. 2014-cü ildə Prezident mükafatına, 2015-ci ildə Rəsul Rza adına Beynəlxalq Mükafata layiq görülüb. Əsərləri rus, ingilis, ukrayna, özbək, gürcü və türk dillərinə tərcümə olunub. İnqilab ana dilində və bəzisi bu dillərdə çap olunmuş 14 kitabın müəllifidir:
Müəllif haqqında ən obyektiv sözü onun kitabları söylər: "Deməyə sözüm var" (1997), "Aləm cənnətə dönsə" (1999) "Aydan axan bulaq" (1999. Uşaqlar üçün) "Bir çəmənin çiçəkləri" (1999), "Obaları gəzə-gəzə" (2000.Publisistika), "Ümidə borclu dünya" (2014) "İndi elə təkəm ki. (2018), "Nərgizin nərgizləri" (2020. Uşaqlar üçün), "Savaş sevdası" (2020) "Gizli buluşmalar (2020. İstanbul), "Sözün nəbzi" (2022. Gürcü dilində) və "Poeziya, poeziya. İnqilab İsaq imzası" (2021 haqqında).
Sonuncu kitab şair-publisist İniqalb İsaq yaradıcılığını, şəxsiyyəti barəsində məqalələr toplusudur. Bu kitaba İnqilab İsaqın şair və vətəndaş imzasını təsdiq edir.
XIX əsr ədəbiyyatının klassiki, "Sovremenniki" dərgisinin redaktoru Nekrasov deyib: "Sən şair olmaya bilərsən, ancaq vətəndaş olmağa borclusan!" İnqilab həm istedadlı şair, həm də təəssübkeş vətəndaşdır. Bu iki keyfiyyətlə o, ədəbi-ictimai mühitdə seçilib və hörmət qazanıb. Bunu onun ən yaxşı şeirləri əyani olaraq təsdiq etməkdədir.
İnqilab "Taleyi sözün ixtiyarında olan" şairdir. O, öz taleyini Sözün taleyi ilə birləşdirən, Sözü sevən və Sözün sevdiyi şairdir. O söz vurğunudur. Mənə elə gəlir ki, o, sözdən başqa heç nəyi sevmir. Sözdə isə dərdləri sevir, ümumən o dərdi, əzabı, kədəri özünküləşdirməyi sevməyi bacarır:
Səni xoşbəxt eyləyən
Dərdlərin keçib başa?
Məni oyaq saxlayan
Yaşa, əzabım, yaşa!
Və
yaxud, belə bir beyt:
Ürəyim
dərdlərin saxlanc yeridi,
Amandı bərk tutun, yerə salmayın.
İnqilabın
böyük sələfi, dahi Füzuli deyirdi: "Bilirəm
ki, sən dərdli yaranmısan. Dərd isə
şairliyin əsas sərmayəsidir" (6 cildlik əsərləri.
III c. s.15)
Dərd, azar, kədər, qəm insana ən doğma
olan hisslərdir. Onlar insana kənardan verilmir, insanın
öz içindən boy atır.
Ağrıma
əlacı özüm bilirəm,
Çox
sirrin önündə dilsizdi adam.
Yaşadım,
heç kimə gücüm çatmadı
Bu sakit ömrümün davakarıyam.
İnqilabın lirik qəhrəmanı nə yerdə, nə
də göydə qərar tutmayan, yerlə göy
arasındakı fəzada yaşayan insandır.
Udduğum
payız havası
Köçüm köçdə yarpaq-yarpaq.
Bir
ömürə söykənmişəm -
Göyə
yaxın, yarə uzaq...
Şairlər adi insanlardan frəqli olaraq, yerdə
ömür sürsələr də, göydə
yaşayırlar. Çünki onlar göydən gələn
səslərin hənirini duyurlar, şeiri göydən
alırlar. Göydən enən şeir əvvəlcə
onların yaddaşına, sonra da qəlbinə qonur. Həqiqi şeir qəlbin yavrusudur. İnqilabın şeirlərində ümid pöhrələri
cücərir, yaddaş harayları eşidilir, lirik qəhrəman
buludlarla həmsöhbət olur.
Onun lirik qəhrəmanı sevgi dərdi gerçək
olduğu üçün "Xəyalında gizlə məni"
deyir. Xəyalda
gizlənən bu aşiq -
Gözləri
yol çəkən qadın,
Ömür kimi gözlə məni.
İtsəm
əgər bu gerçəkdə,
Xəyalında
gözlə məni
- deyərək sevgisinin ünvanını
nişan verir. Ümumən, ümid, xəyal,
xatirə, ruh, yuxu, bulud, səma onun lirik qəhrəmanlarının
dolaşdığı, sevib-sevildiyi poetik məkanlardır.
İnqilab bədii metaforalardan bacarıqla istifadə
edir. Sözü gözlənilməz məqamda işlətməklə
simvolik bədii mühit yaradır.
Qorxma
Ayaq səsimdən,
Diksinmə baxışımdan.
Uzaqdan gəlirəm,
Sizin
ağacın
Kölgəsindən.
Sənə
deyəcəyim
sözün bəlkəsindən.
Nəbzin
adını döyəcləyir
ürəyimə
Bağışlama
günahımı
hədər,
Sükutun
yaddaşa dönənə
qədər.
"Bağışlama"
şeirindən misal verdiyim bu misralar bədii labirintlər
adlana bilər: "Uzaqdan gəlirəm" - hara imiş bu
uzaq? Sən demə, bu məkan "Sizin
ağacın kölgəsi" imiş. Şair
poeziyada çox işlənən həsrəti belə -
özünəməxsus şəkildə görür. Bu həsrətin ünvanı "Sənə deyəcəyim
sözün bəlkəsidir" "Bəlkə"
güman, ehtimal qeyri-müəyyənlik bildirir. Bu qeyri
müəyyənlik lirik qəhrəmanın - şeirin deyəcəyi
sözün məzmunu kimi çıxış edir: "Nəbzin
adını döyəcləyir ürəyimə" - poetik
metaforası bu Eşqin ötəri yox əbədi olduğuna
işarədir.
Sükutun yaddaqa dönməsi - orijinal deyimdir. Burada
Sükutun sirri açılır.
Sözüm
sözümə baxan deyil
Sözümə
kim baxır indi?
- təkcə söz oyunu sözdən söz
çıxarmaq deyil, bu, bir bədii qayəsi ərköyün
sözə şikayətdir. Daha bir novator poetik
düşüncə tərzi:
Kölgələr
içində kölgəm fikirli,
Yenə qorxulara qaça-qaç düşüb.
Təbirlər
düzəldən nizə ucundan
Körpə bələyinə paslı xaç
düşüb.
Bu bənd bədii-fəlsədi tutumuna görə tarixi
həqiqəti - bütöv bir epoxanı xatırladır. Ümumən, "Qanlı
köynəklərin qəzəbi" şeiri şairin dərin
vətəndaş qəzəbini yaxşı ifadə edir:
Qanlı
köynəklərin qəzəbi kimi
Fələyin üzünə qırpım
sözümü.
Onun lirik qəhrəmanı dünyanı onu dərdlərini
tanıyacağına ümid bəsləyir. "Bəlkə dünya
tanıya" şeirində dəli bir ümid yaşayır:
"Sözlərimin aram yeri - ürəyim" deyə
şair maraqlı bir bənzətmə yaradır:
Hayana yol
aşır, gedir bu axın,
Mən
kimə uzağam, kim mənə yaxın?
Mən dərd
güzgüsüyəm, buyurun, baxın
Bəlkə dünya, bəlkə dünya tanıya.
"Dərd güzgüsü" şairin - İnqilab
İsaqın hamının baxdığı, fəqət
heç kimin görmədiyi obrazıdır. Bu
toplayıcı güzgüdür - psixoloji materialdan düzəlib.
İnqilab İsaq tizfəhm deyimlər ustasıdır. "İndi elə təkəm
ki" kitabından bəzi bədii-fəlsəfi və poetik
cəhətdən uğurlu misralara nəzər salaq:
"Ümidi
arxayın şumlama dincəl", "Gecikən yolları
tutma qarğışa", "Ən uca zirvənin sükutu
da lal", "Yenə ürəyimin tutması tutub - Qorxu
böyüdürəm azan səsində", "Həsrətdən
dodağı yarıldı narın - Yağış da
narındı, çiskin də narın",
"Batmış səsin dalğasıyam", "Bir qaya səbrində
bulaq qaynayır", "Sabaha vədəli tale
yolları", "Açılan çiçəklər xəyalım
kimi - könlümü kəpənək köçünə
çəkir" və s. Belə misalların sayını
artırmaq olar. Məxləsi budur ki, bu
obrazlı deyimlərin müəllifi Sözü duyan, söz
fəhmi olan, sözün nazını çəkməyi
bacaran həqiqi şairdir.
"Arzu qızmarında üşüdüm axı -
Neyləyim, nağılım işıq tapmadı"
misraları İnqilabın şair ovqatını dəqiq əks
etdirir. Mən
də şairin yaşıdı və müasiri olaraq son
vaxtlar görürəm ki, ürəyim arzular qəbristanlığıdır,
bu arzular qəbristanlığında qızmar bir
üşütmə var. Bunu ancaq adam 70
yaşa çatanda hiss edir.
İnqilab İsaqın güclü keyfiyyətlərindən
biri də budur ki, o, bu yaşda da gənclik ehtirası ilə
yazıb-yaradır. Onun şeirləri diridir, canlıdır,
insanı gözəl xəyallar aləminə aparır.
Bir daha qeyd edirəm, o, "arzu qızmarında
üşüməyi" bacarır. Bu, əsl
şair fəzilətidir. "Xəyal
gerçəkliyə atılan toxumdur" - deyir böyük
türk oğlu R.T.Ərdoğan. İnqilabın
şeirləri tarixə səpilmiş xəyal toxumlarına bənzəyir,
onlar hələ gələcəkdə cücərib sevgi
gülşəninə çevriləcək. Şeirlərinin birində İnqilab
özünü "Tale məhbusu" adlandırır.
Bu məhbəsdə onun fikri də qəza çəkir":
"tale məhbusu" və "cəzaçəkən
fikir dərin poetik - fəlsəfi mənaya malikdir. "Xəyalları qarğış tutub",
"Sözümün beşiyi, yuxu çimiri",
"Göz yaşında yol uzaqdır" simvolik poetik ifadə
deyil, bəs nədir?! "Burda söykəndiyim fikirli
ağac - Alnımda günəşdi ovcumda torpaq"
misralarında özəl bir məntiq, dialektik
düşüncə tərzi var. Təkcə ona görə
yox ki, fikrirli ağac" metaforası insan obrazı kimi təzədir,
həm də və daha çox ona görə ki,
"Alnında günəş, ovcunda torpaq" tutan adam yerlə göy-torpaqla günəş
arasında nəhəng ümid körpüsüdür və
bu körpüdən həssas insan taleləri keçir.
Böyük filosof Spinoza deyir ki, "Dünyanı
ölçülər idarə edir".
Bu hansı ölçülərdir? İnqilab onu belə
görür: "Dərdə yönlü ölçü mənəm":
Canım,
canın söz odunda
Hər
havaya düşməz adam.
Sətirlərim
qəm möhürü,
Çətin oxunan kitabam.
Söz
şair "mən"ini (Onun lirik qəhrəmanı bu
"Mən"dən boy atır!) belə ifadə edir: Sətirləri
qəm töhürü olan çətin oxunan kitab! Bu
misraları da əlavə etmək olar: "Ahımı
külək danışır".
"Mən
öz eşqimdə bişmişəm"
Göylərin
göy qatında
Bir uşaq yuxu dərir.
Buludların
ovcunda
Dəryadan damla dərin.
Zülmün
qisas yerində
Fikirli bir şam yanır.
Bu
misralarda sufii poeziyaya xas vəhdəti-vücud var:
"Buludların ovcunda dəryadan damla dərin". Adi düşüncəyə görə
"zülmün qisas yeri" mücərrəd səslənir.
Lakin "Zülmün qisas yerində yanan "fikirli
şam" çox ciddi fəlsəsi məzmunu olan poetik
metaforadır...
Beləcə, İnqilab İsaqın lirik şeirlərini
ilmə-ilmə incələmək olar.
Nəticədə,
qarşımıza filosof bir şair çıxacaq: həssas,
duyğusal.
Nizaməddin ŞƏMSİZADƏ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 1 aprel.- S.11.