İstixarəyə inanmaq:
"Bütün
düşmənlər sizin
ayağınızın altındadır"
Soyqırım dəhşətləri, ermənilərin
azərbaycanlıların başına gətirdiyi oyunlar,
açdığı müsibətlər bütün XX əsr
boyu davam etmişdir. Bu düşünülmüş,
planlı surətdə həyata keçirilən
soyqırım aktı barədə milli müstəqillik
qazandığımız dövrlərdən etibarən daha
açıq, dürüst şəkildə və doğru
faktlarla bəhs edilib. O faktların ehtiva olunduğu məxəzlər
bu gün həm də ədəbi mətnlərdir.
Bu
müstəvidə iki əsər xüsusilə seçilir:
Məmməd Səid Ordubadinin "Qanlı sənələr"
və Mir Möhsün Nəvvabın "1905-1906-cı illərdə
erməni-müsəlman davası" əsərləri. Və bəlkə də tarixi gerçəkləri
ifadə etmək baxımından tarixin bir parçasına
çevrilir. Hər halda törədilən
faciə o qədər tükürpədici və amansız hadisələrlə
zəngindir ki, yazıçı təxəyyülünə
yer qalmır.
Məmməd Səid Ordubadinin
"Qanlı sənələr"
əsərində erməni-müsəlman davasının tarixi aspektləri
XX əsr
Azərbaycan nəsrinin formalaşmasında böyük rolu
olan yazıçı Məmməd Səid Ordubadi
"Qanlı Sənələr" tarixi əsərini 1908-ci
ildə yazıb başa çatdırmış, əsər
ilk dəfə onun "Tazə həyat" qəzeti vasitəsilə
millətin sərvət sahiblərinə müraciətindən
sonra Bakı milyonçu-xeyriyyəçisi Murtuza Muxtarovun
maddi yardımı ilə 1911-ci ildə nəşr
olunmuşdur.
XX əsrin əvvəllərində baş vermiş erməni-müsəlman
davasının müxtəlif bölgələrdən gələn
müxbir məktubları əsasında təsviri XX əsrin əvvəllərində
erməni terrorçularının törətdiyi cinayətlərin
məzmunu və gedişi haqqında geniş təsəvvür
yaradır.
Məlumdur ki, XX əsrin əvvəllərində
Qarabağda azərbaycanlı əhaliyə qarşı ermənilər
tərəfindən kütləvi qırğınlar törədilmiş,
dinc əhaliyə divan tutulmuşdur. Məmməd Səid Ordubadinin qələmə
aldığı hər fakt, hər detal çağın
gerçəklərini dərk etməkdə, erməni
havadarlarının iç üzünü tanımaqda tarixi məxəz
rolunu oynayır. M.S.Ordubadi "Qanlı sənələr"
əsərində Şuşada baş verən hadisələrlə
bağlı yazır: "1905-ci il avqust ayının 8-də
gecə saat iki radələrində ermənilər
küçədə şəhər fanarlarını
yandıran Kərbalayı Məmmədhüseyin adlı
müsəlmanı xəncərlə doğrayıb vəhşicəsinə
öldürməklə ermənilərlə müsəlmanlar
arasında yeni münaqişə toxumları səpdilər".
"Qanlı sənələr" əsərində
erməni hiyləsi və qurnazlığı, bu üzdəniraq
xalqın, nəyin bahasına olur-olsun, türkü yer
üzündən silmək, məhv etmək istəyi, bu yolda
həyata keçirdiyi fitnə-fəsadları incə
detallarla sərgilənir. Ordubadinin təhkiyəsinin əsas
özəlliklərindən biri əsərdə təsvir
olunan hadisələrin reallığa söykənməsi,
gerçək həyatı əks etdirməsidir: "Avqust
ayının 17-də daşnak ermənilər
"Köçərli məhəlləsində 8 evi
yandırıb əhalisini qətlə yetirdilər. Xəlfəli adlanan məhəllədə 10 evin
müsəlmanlarının qətl-qəraət edilməsi xəbəri
kədərli bir surətdə yetişdi. Qəddar erməni
daşnaklarının belə təcavüz və ədalarını
görən islam cavanları artıq ruhani
və rəislərinin nəsihətlərinə baxmayıb
ermənilərə qarşı ümumi hücuma
başlayırlar. Ermənilər Port-Artur misalında olan səngərlərini
daha saxlaya bilməyib boşaltmağa məcbur oldular... Avqustun
18-də daşnak ermənilər dağılmış
qüvvələrini bərpa edib yenidən müharibəyə
girişdilər... Ermənilər çox təlaş
edib keçən günün təlaşını
çıxmaq istəsələr də ağır təlafata
məruz qalaraq öz hissələrini müsəlmanlara verdilər".
"Qanlı
sənələr" əsərində yazıçı
Şuşada törədilən qanlı toqquşmaları
geniş təsvir etmiş, rus kazakları və rus piyada
birliyinin, eləcə də erməni daşnaklarının əlbir
olub azərbaycanlı evlərinə basqınlar təşkil
etməsini, ancaq azərbaycanlıların müdafiəsi
qarşısında geri çəkilməyə məcbur
olmasını bildirmişdir: "Daşnak erməniləri
başladıqları müharibədə məğlub
olduqlarını görüb hiyləyə əl atmağa
başladılar. Avqustun 19-da erməni arximandriti və
qubernator Baranovski məscidin həyətinə gələrək,
müsəlmanlara yalvarmağa başladı: "Amandı
müsəlmanlar Şuşada ermənilər müqəssir
olsalar da, daha erməni qalmadı. İndi bir ovuc
əlsiz-ayaqsız erməni qalıbdır, onlara rəhm
ediniz!" deyib, ağlaya-ağlaya sülh təklif etdi.
Müsəlmanlar sülh sözünü
eşidən kimi güllə atmağı dayandırıb
sakit oldular. Ermənilər isə evə
qayıdan qubernatoru atəşə tutdular.
Daşnaklar realnı məktəbin təmirində
işləyən 17 nəfər iranlı fəhlənin
başını kəsmişdilər. Beləliklə 1905-ci il avqustun 16-da başlayan müharibə, avqustun
21-də sülh elan edilməsi ilə başa çatdı. Bu müharibədə yüzlərlə azərbaycanlı
qətlə yetirilmişdi".
Ordubadinin əsərində diqqət çəkən
digər məqam general Qoloşşapa münasibətdir. Onun müsəlmanlara nifrəti,
terror hadisələrində ermənilərə kömək
göstərməsini yazıçı xüsusi
vurğulamış, bu rus generalının qəddarlığını
tarixin yaddaşına köçürmüşdür:
"Qoloşşapovun müsəlmanlara iblis münasibəti
bəslədiyini anlayan ermənilər hər an
bir bəhanə axtarırdılar ki, generalı müsəlmanların
üstünə qaldırsınlar. 1906-cı ilin iyul
ayının 12-də bir neçə gün bundan qabaq
ölmüş bir erməninin meyitini generala nişan
verib, "budur bu saat sənin qonşuluğunda müsəlmanlar
qətlə yetirmişlər" deməklə, onsuz da bəhanə
axtaran general Qoloşşapov dərinə getməyib,
Köçərli məhəlləsini topa tutmaq əmrini
vermişdir. Bunun ardından Kazak dəstələri
ilə birlikdə 10.000-ə qədər daşnak dəstələri
azərbaycanlılara qarşı hücuma keçdilər.
Dava başlayanda ermənilərə və ruslara
qarşı vuruşan ancaq Qalada yaşayan müsəlman igidləri
və cavanları idi. Onlara yalnız 3 gündən sonra kömək
gəlmişdi.
Ruslar və ermənilər qarşılarına
çıxan insanları güllələyir, onları
ölmüş halda ya da diri-diri alova atıb
yandırırdılar. Şuşada toplardan açılan atəş
nəticəsində minlərlə ev
dağıdılmış, yüzlərlə insan qətlə
yetirilmişdir".
"Qanlı sənələr" 1905-1906-cı illərdə
Qafqazda baş verən erməni-müsəlman davasının
tarixi aspektlərini öyrənməyə imkan verən aktual
bir əsərdir və bu gün də milli yaddaş problemlərimizin
çözümü və məsələlərə
yaradıcı münasibətin öyrənilməsi
baxımından mühüm ictimai-tarixi əhəmiyyət
daşıyır.
Mir Möhsün Nəvvabın
"1905-1906-cı illərdə
erməni-müsəlman
davası" əsərində erməni
vəhşiliklərinin apokaliptik mənzərəsi
Mir Möhsün Nəvvabın son dövrdə
aşkarlanaraq ilk dəfə 1993-cü ildə nəşr
edilmiş "1905-1906 illərdə erməni-müsəlman
davası" kitabı müəllifin yaşadığı
dövrün mürəkkəb və keşməkeşli
hadisələrə fəal vətəndaş mövqeyini əks
etdirməklə yanaşı, onun vətənpərvər ədib
obrazını ifadə edən mətn kimi qiymətlidir. "Təvarixi-rəzm
və şurişi-taifeyi-əraməniyyeyi-Qafqaz ba
firqeyi-müsəlmanan" ("Qafqaz erməniləri
tayfasının müsəlmanlarla savaş və
iğtişaş tarixləri") adlandırdığı
bu kitabı Nəvvab real faktlar əsasında qələmə
almış, ermənilərin 1905-1906-cı illərdə
xalqımıza qarşı törətdiyi vəhşilik və
cinayət əməllərini, mənfur niyyətlərini tam
gerçəkliyi ilə əks etdirmişdir.
Türkcə
qələmə aldığı bu əsərinin əvvəlində
müəllif Şuşa qalasının Pənah
xan tərəfindən inşa edilməsi və onun varisi
İbrahim Xəlil xanın başına gətirilən
müsibətlər haqqında qısa bilgilər verir, sonra isə
erməni-müsəlman davasının tarixçəsinə
nəzər salır. Yazıçı hadisələrin
başlanğıc məqamına diqqət yönəldərək
yazır: "Ermənilər təpədən dırnağa
qədər silahlandırılırdı. Erməni
daşnaklar müsəlmanlarda olan silahı ələ
keçirmək üçün belə bir hiylə işlətmişlər.
Tüfəng bazarda 20 manata satılırdısa, onlar 100
manata, tapança 6 manata satılırdısa, 30 manata
alırdılar. Nəticədə müsəlmanlarda
olan silahların ermənilər tərəfindən belə
baha qiymətə alınması, müsəlmanların evlərində
nə qədər silah sursat var idisə, tamamən ermənilərin
əlinə keçməsinə səbəb oldu".
16 avqust
1905-ci ildə ermənilərin Şuşada yenidən
hücumu ilə bağlı M.M.Nəvvab tükürpədici
faktlar qələmə almışdır: "Erməni
qımdatları dəstə-dəstə olub bir dəstə
Köçərli məhəlləsinə, bir dəstə
Yuxarı Xəlifəli qapısına, başqa bir dəstə
isə meydana tərəf getdilər. Qalan ermənilər isə
səngərlərə doldular... Köçərli məhəlləsinə
gedən dəstənin içərisində bu məhəllədən
olan Çopur bəyin oğlu və Kolya adlı iki erməni
90 yaşlı Abbas bəyi, onun yeganə oğlunu,
qardaşı oğlunu dilə tutaraq siz bizim qonşumuzsunuz,
sizinlə işimiz yoxdur deyib eşiyə
çağıraraq güllələmişlər, evlərinə
və meyidlərə neft töküb
yandırmışlar".
Mir Möhsün Nəvvabın "1905-1906-cı illərdə
erməni-müsəlman davası" əsəri törədilən
cinayətin, azərbaycanlıların başına gətirilən
amansız müsibətin çalarlarını geniş əks
etdirən əsərdir. Baş verən fəci proseslərin ictimai-sosial
mühitdə doğurduğu əks-sədalar, insanların mənəvi-psixoloji
aləmindəki buraxdığı dərin izlər,
ağrı-acıların yüksək estetik çalarlarla təsviri
yazıçı müşahidəsinin itiliyindən xəbər
verir. Nəvvab 1905-1906-cı illər hadisəsindən
bəhs edən əsərində daşnak terror birləşmələrinin
Qarabağın müxtəlif rayonlarında həyata
keçirdikləri kütləvi basqın, soyqırım, qarət
faktı ilə bağlı önəmli məlumatlar
açıqlayır. Şuşada azərbaycanlılar
yaşayan evlərin top atəşinə tutulması,
basqın və talanlar, yandırılan evlər, insanlara
tutulan divanlar, başı kəsilən insanlar, südəmər
körpələrin divarlara çırpılıb
param-parça edilməsi, bir sözlə, tarixdə misli
görünməmiş türk qətliamı.
Məmməd
Səid Ordubadi kimi Mir Möhsün Nəvvab da müsəlmanların
öldürülməsində Rusiya tərəfindən
Qarabağa və Şuşa uyezdinə təyin
edilən generalların da fəal iştirak etdiyini qeyd edir:
"Bunlardan general Qoloşşapov daha qəddar idi. Qoloşşapov Şuşaya gələn kimi ermənilər
məhəlləsində milliyyətcə erməni olan duma
qalavası Kiki Kələntərovun hazırladığı
iqamətgaha yerləşdirildi. Hər gecə
Kiki Kələntərovun başçılığı ilə,
ermənilərin hesabına general Qoloşşapovun mənzilində
kef məclisləri qurulur. Kələntərovun
seçdiyi və generalın qulluğuna təyin etdiyi 2-3 nəfər
xoşsurət erməni qızları gecə-gündüz ona
xidmət edirdilər. Bir gecə erməni
Kələntərov Qoloşşapova 10.000 rubl rüşvət
verərək, erməni-müsəlman davasında rusların
onlara açıq surətdə kömək etməsini
generaldan xahiş etdi. Qoloşşapovun tədbiri ilə
ətraf kəndlərdən, İrəvandan, Gəncədən
və başqa yerlərdən 7.000 erməni silahlıları,
850 nəfər rus kazakları, neçə min Qalada
(Şuşada) olan erməni, eləcə də 11 top və
topxana səfərbər edilmişdi".
Əsərdə
Şuşa od içində təsvir
edilir. Su yerinə axan qanlar, yandırılan evlər,
məscidlər, insanlar, ah-nalə səslərinin göyə
bülənd olduğu əzablı şəhər. Qəddarlığın
son həddini yaşayan Şuşa tarixin
növbəti sınağının ən ağırı ilə
üz-üzə qalmalı olur. Nəvvab od
içində qalan Şuşanın tarixi mənzərəsini
belə canlandırır:
- "O evin ətrafında qəbristanadək od vurdular. Külək vasitəsilə
ətraf evlərdən Cəmşid bəyin evinə də od düşüb yandı. Bəhram bəy və
Qriqor bəyin evləri də alovların cənginə
keçdi";
-
"Müsəlman səngərlərinin qarşısında
olan həmin evlərin divarların linglə deşib içəri
daxil olub, od vurub yandırdılar";
- "Evlərə
düşmüş yanğın artıq gəlib Təzə
kilsənin ətrafına çatmışdı";
- "Yanan evin və dükanların alovu və
tüstüsü kəhkəşana yetişmişdi. Həmin günün gecəsi
yanan evlərin işığına neçə mil məsafədə
kağız yazıb oxumaq mümkün idi";
-
"Ərşə qalxan alov ətraf kəndlərdən və
qayalardan görünürdü";
- "Xüsusən taxtalarla dolu olan bir neçə
dükanın alovu fələyin yanına qalxmışdı. Belə ki, həmin
dükanların alovu dörd ağac məsafədən
görünürmüş. Kərgicahan kəndinin
adamları deyirdi ki, həmin gün yanğın vaxtında
saysız-hesabsız yarım yanmış kağızlar
dalbadal kəndin üstünə tökülürdü".
Nəvvab əsərində sanki apokaliptik bir mənzərə
yaradır.
Miqyasına görə hüdudsuz şəkil alan
alov, atəş, yanğının göz önündə
vizuallaşması üçün gərəkli təfərrüatlara
varır. Hadisələrdəki gerçəklik
effektinin lazımı şəkildə ötürülməsi
baxımından bu cür təfərrüatların rolu əlbəttə
ki, çox böyükdür. Bu, hər şeydən əvvəl
yazıçının öz içindəki can
yanğısının nümunəsi kimi təcəssümlənir.
Əsərin
"Erməni tayfasına nəsihətlər" adlanan
xüsusi bir bölümündə yazıçı ermənilərə
Allahı düşünməyi, Allahdan qorxmağı,
zülmdən, vəhşilikdən əl çəkməyi
tövsiyə edir: "Mən bilmirəm fitnə-fəsad
törədib xalqı qırğına verən bu erməni
quldurları o dünyada sorğu-sual zamanı adil Allaha nə
cavab verəcəklər?
Bu qədər zülm, sitəmkarlıq,
insafsızlıq və özbaşınalıqla bu əyalətdə
bayrağınızı qaldırmaq istəyirsiniz. Lakin ona nail
olmayacaqsınız... Bunu yəqin bilin ki, bu
zülmlərin əvəzi çox tezliklə onu törədənlərdən
çıxılacaq".
Bunu, erməni vəhşiliyi qarşısında
haqqın qələbəsinə inanan, onların məğlubiyyətə
düçar olacaqlarına fəhmi ilə əmin olan Azərbaycan
yazıçısının uzaqgörənliyi də
adlandırmaq olar. Əsərdə bu uzaqgörənliklə bağlı
günümüzlə səsləşən ibrətamiz daha
bir məqam var. Ermənilərin evini yandıracağından
bərk narahat olan yazıçı bunun üçün
istixarə edir (istixarə ərəb dilində "xeyir istəmək"
mənasında işlənir və əsasən "Qurani-kərim",
təsbeh və rüqə (rüşk) vasitəsi ilə
yerinə yetirilir): "Bu gecə əyləşib diqqətlə
sual etdim ki, bu davada fəth, nüsrət və qələbə
müsəlmanlarda olacaq, yoxsa erməni tayfası ilə?"
Ardınca müəllif istixarədən ümidverici
cavabın çıxdığını yazır: "Qələbə
yaxın günlərdə sizinlədir. Bütün
düşmənlər sizin ayağınızın
altındadır".
Tarix Nəvvabın
istixarəsinin doğruluğunu isbat etmək üçün
114 il gözlədi. Sözsüz ki, Şuşa müdrikinin özü buna
inanmışdı. Kaş ermənilər də
inanaydılar.
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 1
aprel.- S.6-7.