Poetik Olimpə gedən yol
Vaqif Səmədoğlunun Serbiyada
nəşr olunan kitabına Veselin Misniçin ön
sözü
Ötən il Serbiyada Vaqif Səmədoğlunun
"Azadlıq və mən" adlı şeirlər
kitabı nəşr edilib. "Computech" nəşriyyatı
tərəfindən çap olunan kitabı serb dilinə Nina
Simiç tərcümə edib. Nəşrin ön
sözünün müəllifi tanınmış ədəbiyyatşünas
Veselin Misniçdir. Nəşrin ön sözünü təqdim
edirik.
Şair,
dramaturq, pianoçu və əsl mədəniyyət xadimi
olan Vaqif Səmədoğlu XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
ən görkəmli ustadlarındandır. O, bütün
ömrünü musiqidən ilhamlanaraq yazıb-yaradan şair
kimi yaşayıb. 1939-cu ildə Bakıda anadan
olan şair 2015-ci ildə doğulduğu şəhərdə
dünyasını dəyişib. İlk dəfədir
ki, Vaqif Səmədoğlunun şeir kitabı, daha doğrusu,
seçilmiş poetik toplusu serb dilinə tərcümə
olunaraq çap edilib. Müəllifin şeirlərinin çoxu sərlövhəsizdir
- nömrələnərək verilib və onlar əksərən,
ellipsislə bitirlər. Bu isə
topludakı nümunələrin özəl cəhətidir.
Böyük
şairlərin ədəbi irsi sərhədləri aşaraq
daha geniş oxucu auditoriyada yayılmağın mütləq
bir yolunu tapır. Daha geniş auditoriyaya xitab edən
bu cür nadir ədiblərin irsi artıq yalnız bir bölgəyə,
bir millətə aid olmur. Beləcə
onlar dünya söz mirasının bir hissəsinə
çevrilirlər. Vaqif Səmədoğlu
böyük Azərbaycan şairidir, amma bütövün bir
hissəsi kimi dünyanın da böyük şairidir. Bu iddia zamanla öz təsdiqini tapır - Vaqifin
artıq aramızda olmadığı vaxtlarda da onun əsərləri
sevilərək oxunur. O, öz yazdıqlarını
mükəmməl səviyyəyə çatdırmaq məsələsində
də olduqca istedadlı idi. Bunları diqqətə
çatdırarkən, onun şair bir atanın, piano
ifaçısı bir ananın qurduğu ailədə, incəsənət
atmosferində böyüdüyünü də qeyd etmək
lazımdır. Çox güman ki,
valideynlərinin hər ikisindən ona istedad miras qalıb.
Amma Vaqif öz mənəvi dünyasının
çağırışlarına qulaq verərək,
Tanrının bəxş etdiyi istedadın fövqünə
qalxa bilib. Vaqif əbədi bir yola qədəm
basana kimi onun bu özünəməxsus dünyasının,
istedadının meyvələri hələ tam layiqincə
qiymətləndirilməmişdi. Onun bir
şair, dramaturq, musiqişünas, pedaqoq kimi verdiyi töhfələrin,
yaratdığı nümunələrin əhəmiyyəti
zamanla yerini alıb, müxtəlif ölkələr, mədəniyyətlər
arasında yayılır. Bu məqam
özü də şairin böyüklüyündən və
ədəbi xadim kimi tutduğu mövqedən xəbər
verir. Lakin Vaqifin poetik irsi zamanla daha
çox dəyər qazanıb, sevilib. 60-cı
illər bir ölkədə həm tarixi, həm sosial
baxımdan ictimai bir oyanış dövrü kimi qəbul
edilir. Həmin illər Azərbaycanda da
etnik-milli köklərə qayıdışı
körükləyən hadisələr kütləviləşmişdi.
Yeni ifadə formaları, dünyaya, həyatın
özünə münasibətdə fərqli baxış
bucaqları formalaşmışdı.
Ədəbi nümunələrin tərcüməsi
zamanı xüsusi poetik ifadələr, adətən, itir. Buna baxmayaraq,
Vaqif Səmədoğlunun şeirlərinin
ötürdüyü güclü ideyalar,
çatdırdığı fikirlər, onun bəşəri
fikirləri başqa bir dilə tərcümə olunarkən də,
təsir gücü azaltmır. Vaqif Səmədoğlunun
poetik irsini serb dilinə tərcümə
edən Nina Simiç Paniçin bu çətin işin
öhdəsindən layiqincə gələ bilmək
üçün böyük əmək sərf etdiyini danmaq
olmaz. Tərcüməçi bizi bu dahi Azərbaycan
şairinin poeziya dünyası ilə peşəkar tərcümələri
ilə tanış etdi.
"Sükut şair" obrazı Vaqifin ədəbi
taleyinin ədəbi simvolu idi. Sovetlər birliyi
dövründə senzuranın təzyiqindən yaxa qurtarmaq
üçün əsərlərinin çapından imtina
etmiş şair əvəzində düşüncə
azadlığını və duyğu təlatümünü
qoruya bildi. O, nə hansısa siyasi, nə də ideoloji təkliflər
qarşısında baş əydi. Uzun illər
bu sükutun və özünütəcridin əzabını
çəkdi. Əsərləri nəşr olunmasa da,
oxucu auditoriyasına açılmasa da, həmin illərdə
də şair yazmağa ara vermədi. Ədəbi səhnədəki ilk
çıxışlarından etibarən, Vaqif fəlsəfi
dərinliyi, orijinal qiraət üslubu ilə hər zaman ədəbi-ictimai
mühitin maraq obyektinə çevrildi. Bu
məqamda Səmədoğlu kimi axtarışlar izində
olan şairlər üçün qətiyyətli seçimlər
etmək, bugünə yox, hədəfə köklənməyin
çox vacib amil olduğunu vurğulamalıyıq. Şair yanar dağların belə sükuta qərq
olduğu ağrılı torpaqlarda dünyaya gəlmişdi və
özü də o, bu məmləkətdə sönməyən
yanğınların yalnız insanın ürəyində
şölələndiyini yaxşı bilirdi. O, çox
yaxşı başa düşürdü ki, bu dünyada
sükutdan və ölümdən daha əbədi bir şey
yoxdur. Buna görə də düşüncələrinin
qanadını qırmadan, özünü qəfəsə məhkum
etmədən yaşadı. O, ya bədənini kölgələrin
arasında gizləyib, ya da tamamilə qaranlığın mənəvi
mağarasında gözdən itdi. Şairin bu
metafizik səyahətlərdən tək qazancı öz
dünyasının sükutundan, qaranlığından
coşan və artıq sadəcə özünə aid olmayan
duyğularını şeir çərçivəsində
oxucuya ötürülməsidir. Bu misralar
arasına ölüm və heçlik məfhumları girəndə
belə şairin poetik sehrləri həyatdan bəhs edir.
Şeir və
şairin sözü az qala müqəddəs
kitablardan başqa bütün mənbələrdən
silinmiş bu tarixlə həmrəydir. Ancaq bu
kitabların da ömrü sona yaxınlaşır, ya yox
olurlar, ya da onları oxuyan olmur. Odur ki, keçmişlə
bağlı izlər də yox olmaq üzrədir. Zamanla və mənəvi yoxsulluq ucbatından yox
olmaq təhlükəsi yaşayan şeylər isə
yalnız bir şairin qeyri-ixtiyari yaratdığı qalada, ən
təhlükəsiz, toxunulmaz hiss etdikləri
sığınacaqda - bir şeirin içərisində yer
tapırlar.
Şair Səmədoğlu şeirlərində qətiyyən
bu özünəməxsus kədərdən əl çəkmir,
bütün ümidsizliklərə baxmayaraq, həyatın
gözəl olduğuna inanır, insanın bütün
ömrü boyu apardığı mübarizənin mahiyyətini
dərk etməyə çalışır. Bütün cəbhələrdə
bacardığı qədər qara qüvvələrlə
mübarizə aparır, davası bitməyənlərlə
birgə savaşır. Çünki bu
qara qüvvələr gözəlliyin olmadığı hər
yerdə ən müxtəlif forma və biçimlərdə,
bəzən seçilməz qədər solğun rənglərdə
insanların yoluna çıxır və onları
yanlış istiqamətə yönləndirə bilirlər.
Vaqifin poeziyası bəşəri, insani dəyərləri,
dövrün səsini yaymaq üçün bütün
siyasi rejimləri, ictimai institutları, hətta çox vaxt
öz duyğularını belə arxa planda qoyur. Yazılı
nitqin, sözün fövqəladə dərinliyinə hakim
olan Vaqif Səmədoğlu məhz bu məna
ustadlığına görə Azərbaycan nəzminin
innovatorlarındandır. Onun bütün
lirikası özünüdərk ehtirası,
başqalarının dünyalarını tanımaq və dərinliklərini
kəşf etmək marağını əks etdirir. Şair şeirlərində eyni zamanda cəmiyyətin,
həyatın, insan psixologiyasının fəlsəfi şərhini
də verir. Vaqif Səmədoğlunun
poeziyası Şərqin ruhundan süzülən müdriklik,
hikmət üzərində ucalsa da, üslubu, ifadələri
moderndir. Oxuduqca həyat reallıqdan qopub uğurlu bir bəstənin
son akkordlarına keçid edir...
o
gün ilk dəfə səsləndi ömrün son
akkordları...
Heç
eşidilməyəcək bir bəstə... Şairin
böyük arzuları yoxdur:
şair
kimi yox,
şeir
kimi ölmək istəyirəm - əvvəldən-axıra
bir
şeir kimi xatırlanmaq istəyir.
Göz
yaşları eyni rənglənib hamımızda...
Günəş ağac və çay səhnədə,
deyir şair.
Və
davam edir:
Nyu-Yorkda
Allaha çatmaq istəyən evlər,
Bakıda
siqaret tüstüsü ilə dolu,
14
kvadratmetrlik bir otaq var...
Suallar çoxalıb, qüdrətli misralar formasında
ruhunun sahillərinə dalğa-dalğa
çırpıldıqca, şairin cavabları heç də
həmişə bir şeirin içində təqdim olunmur. Bu cavablar maraq
süfrəsinə Tanrının əli ilə göndərilir,
oxucuda cavabın doğruluğuna şübhə qalmır.
Şair sanki şübhəni oxucu ilə birgə həll
edir:
İlahi,
bu da Sənin əməlin,
burda da
Sənin əlin!
Səni
tapacaqlar, İlahi,
yuvan istər
dayaz olsun,
ya dərin...
Hər
yanda, hər şeydə
Sənin
barmaq izlərin...
Suallar nə
qədər cürətkar və idarəedilməz olsa da,
cavablar əlinizin altındadır...
Eşidirsənmi?
Amma necə
eşidəsən...
İki il, yeddi ayın ayrılığıyla tutulub
qulaqlarımız,
Bir yandan
da bu yağış...
Bu
yağışda canavarlar da
adam olub
yorğan-döşəyə girmək istəyirlər.
...Şair "Yeddi məktub" adlı şeirində
yazır. Belə
davam edir: Qəfil kölgəmi görürəm,
palçıqlı qarın üstündə
gücsüz-gücsüz yellənir. Bu qədər
əllər arasında yalnız üşümək istəməyən
əllərimə baxıram. Dünya
uşaqlığımın küncə qoyulduğu yerə
oşxayır. Yenə də heç nədən
şübhə duymayan bir müəllif var:
Barmaqlar
arasından
axıb
gedir ömür.
Nə
barmaqlar səninmiş,
nə
ömür sənin...
Şairin əzaba ehtiyacı var, yel dəyirmanının
işini layiqincə yerinə yetirə bilməsi
üçün azğın küləyə ehtiyacı olan
kimi. Bəs, sabah nə olacaq sualı onu həmişə
düşündürür:
Dəlixana
həyətində
Bir
ağac da dəli oldu...
Xışıldadı
yer üzünün,
Ən əlacsız
yarpaqları,
Dəlixana
divarını
Öpdü
çinar budaqları...
Gəl
gedək, sonra çıxaq kilsədən,
şəhərə çıxaq birbaş.
Və baxaq yanımızdan ötən adamların sifətinə.
Görək
evə qədər gözümüzə dəyəcəkmi,
İsa
peyğəmbərə oxşayan bircə kişi,
ya qadın...
İmkanlar sonsuzdur, bu sonsuzluq içində ancaq
seçdiklərimiz bizim ixtiyarımızdadır. Hər şey insanın
öz əlinin içinə verilib seçilmək
üçün: intihar, həbs, qürbət...
ayrılıq bir dənizmiş, sən uzaq yaşıl ada...
Nə
olursa olsun, şair həqiqəti açıq-aydın dərk
edir:
Gecələri
özüm sayaram,
üzümə açılacaq neçə səhər var?
Onu da
daxili bir maraq bürüyür, onu sonsuzluğa yola salanlara
suallar yağdırır:
Allah, nə var, nə yox?
Məndən nə xəbər var?
Bəyənəcəksənmi məni?
Bəndəni hansı gözlə görəcəksən?
Məzarıma nə baş daşı qoyun, nə heykəl.
Bir
cüt ayaqqabı qoyun,
ayağıyalın geyib getsin...
Şair güc oyununun həm şahididir, həm də
bütün bunlardan bixəbər kimi davranır.
Rolu, iştirakçısı
olmadığı insanların bir-birinə qarşı
oynadığı kənardan müşahidə edir. Müşahidələrini çək-çevir edərkən
bu oyunların insanların düşündüyü qədər
gərəkli və əhəmiyyətli olmadığı qənaətinə
gəlir. Şairin fəlsəfəsində
ətalət özü subyektə təsir etmək istəyən
fərdlərin, hadisələrin zamanla uzlaşmasını təmin
edir.
...Bu
poetik səyahətlər onu arzusuna çatdırırdı,
yazarkən görünməz olmasını da təmin edirdi. Şairin sonsuz duyğu - fəlsəfə dənizinin
üstünə görünməzlik dumanı kimi
çökür. Lakin bu duman onun
özünü gizlətsə də, zirvəni fəth
etmiş şeirlərə çata bilmir. Özü görünməz, poeziyası zirvədə
olan bir şairdir o.
Belqrad,
İyun,
2022
Veselin Misniçin
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 8
aprel.- S.28.