Rüstəm Kamal, yaxud “Kitabi-Dədə
Qorqud” sözünün magik
gücü
Ötən
əsrin 60-70-ci illərində bir sıra filoloq
folklorşünasların fəaliyyəti nəticəsində
zəngin Azərbaycan folklor nümunələrinin
toplanılması, arxivləşdirilməsi,
kataloqlaşdırılması, tədqiqi və təbliği
istiqamətində olduqca mühüm işlər həyata
keçirilmişdir. Lakin folklorun nəzəri-metodoloji dəyərləndirilməsi
istiqamətindəki bu araşdırmalar, əsasən, rus
folklorşünaslığının "folklor - şifahi
xalq ədəbiyyatı identifikasiyası" elmi
paradiqmasının təsiri altında
aparılmışdır. Bu nəzəri müddəanın
hüdudları daxilində inkişaf edən Azərbaycan
folklorşünaslığının nəzəri səviyyəsi
son nəticədə ayrıca elmi paradiqmanın
yaranmasına imkan verməmişdir.
Ötən
əsrin 80-ci illərində isə Azərbaycan
folklorşünaslığında vəziyyət əsaslı
olaraq dəyişməyə başlayır. Həmin dövrdə
A.Məmmədov, K.Abdulla, N.Cəfərov, M.İmanov, K.V.Nərimanoğlu,
M.Seyidov, A.Acalov, Q.Paşayev, R.Qafarlı, Ə.Əsgərov,
F.Bayat, M.Qasımlı, A.Hacıyev, A.Əmrahoğlu, N.Mehdi və
başqaları dünya filologiyasının,
folklorşünaslığının və ümumən fəlsəfi-kulturoloji
fikrinin axtarışlarını milli filoloji
araşdırmalara daxil etməyə başladılar.
Onların araşdırmalarında istər tekstə nəzəri-metodoloji
yanaşma (mətndə məna axtarışları), istərsə
də kontekst müəyyənləşdirilməsi (sinfi mənada
sosioloji kontekstin kulturoloji, ümumtürk və ümumşərq
konteksti ilə əvəzlənməsi) filoloji fikrimizin 80-ci
illər mərhələsini 50-60-cı və 70-ci illərdən
paradiqmatik olaraq fərqləndirməyə tam əsas verdi.
Adları qeyd olunan tədqiqatçıların
araşdırmalarında diqqəti cəlb edən əsas yeni
təmayüllərdən biri multidissiplinar araşdırmalara
marağın artması idi. Kamal Abdullanın psixoloji, sosioloji,
tarixi, kulturoloji kontekstin nəzərə alınması ilə
folklor mətnlərində gizli semantika axtarışları,
Aydın Məmmədov, Kamil Vəli Nərimanoğlunun mətnlərin
linqvopoetik təhlili təcrübəsi, Nizami Cəfərovun
milli mədəniyyət və folklor münasibətlərinin
tarixi inkişaf prosesi kontekstində kulturoloji olaraq modelləşdirilməsi,
Muxtar Kazımoğlunun psixologizm probleminin kompleksləri bədii
mətn paradiqmasında (epik folklor düşüncəsinə
dayanan nəsr nümunələri) izləməsi, M.Seyidov və
A.Acalovun milli mifoloji təfəkkürün öyrənilməsində
kulturoloji və etimoloji yanaşmaları, F.Bayat, M.
Qasımlının və Ə.Əsgərin oğuz mətnlərinin
türk etnik-mədəni sistemi kontekstində filoloji,
folklorşünaslıq, kulturoloji, antropoloji aspektləri ilə
dərindən araşdırmaları və s. kimi təmayüllər
məhz ictimai-humanitar çevrə daxilində həm də
multidissiplinar elmi yanaşmalar idi.
Bu mənada
80-ci illər Azərbaycan
folklorşünaslığında
dünya elmi kontekstinə çıxışın
start məqamıdır. Və bu məqamda adlarını
yuxarıda qeyd etdiyimiz və qeyd etmədiyimiz alimlər
böyük xidmətlər göstərmişlər. Hesab
edirik ki, məhz həmin mərhələdə başlanan nəzəri
yanaşma tendensiyalarının nəticəsidir ki, hazırda
milli folklorşünaslığımız mətn mərkəzli
folklorşünaslıq araşdırması ilə
yanaşı, icra mərkəzli yanaşmalara da yer verilməkdədir.
Ötən
əsrin 90-cı illərində ümumictimai şüur səviyyəsində
milli özünüdərk proseslərinin güclənməsi
və onun milli-siyasi rezonansı kimi özünü göstərən
azadlıq hərəkatı dalğası nəticəsində
folklora maraq daha kütləvi bir xarakter aldı. Folklor
obrazları, folklor motivləri xalq mədəniyyəti
nümunələri olmaqdan çıxıb ümummilli məna
kəsb etməyə, xüsusi ümummilli missiya yerinə
yetirməyə başladı. Əlbəttə, folklorun
ümumictimai və ümummilli səviyyədə bu miqyasda
aktivləşməyi folklorşünaslıq sahəsindəki
araşdırmaların kəmiyyət və keyfiyyətinə
də təsirsiz ötüşmədi. Əvvəlki illərdən
fərqli olaraq, filoloji araşdırmalar çərçivəsində
folklorla bağlı mövzuların professional monoqrafik və
elmi dissertasiya səviyyəsində
araşdırılmasına maraq xeyli artdı. Elmi
tematikaların müəyyənləşdirilməsində
etnik-milli rakurs ön plana keçməyə başladı.
90-cı
illərdə dünya folklorşünaslıq elminin yeni
nailiyyətlərinin milli elmi fikir dövriyyəsinə daxil
edilməsində elmə 80-ci illərdə gələn
yuxarıda adlarını qeyd etdiyimiz nümayəndələr
öz missiyalarını yeni keyfiyyətdə davam etdirirlər.
Bununla yanaşı, bu prosesə R.Kamal, S.Rzasoy, C.Bəydili,
H.İsmayılov, K.Əliyev, A.Xəlil, E.Abbasov kimi tədqiqatçılar
da qoşulmağa başlayırlar. Onların
araşdırmalarında folklorun nəzəri problemlərinə
maraq elə bir səviyyəyə qalxdı ki, hətta mətn
səviyyəsində hər hansı bir detaldan söhbət gedərkən
belə nəzəri-metodoloji yanaşma araşdırmanın
mühüm konteksti kimi daim özünü büruzə verməyə
başladı. Bütün bu tendensiyalar nəticəsində
folklorşünaslıq filoloji istiqamətli
araşdırmaların əsas prioritetlərindən birinə
və prestijli fəaliyyət sahəsinə çevrildi.
Müstəqillik
dövründə Azərbaycan
folklorşünaslığının mövzu və məzmun
baxımından zənginləşməsində müstəsna
rolu olan görkəmli folklorşünaslardan biri də
Rüstəm Kamaldır. Sistemli və nəzəri
yanaşmalar əsasında arxaik və müasir mədəniyyəti,
o cümlədən də folklor vahidlərini araşdıran
R.Kamalın tədqiqat metodologiyası çoxsaylı nəzəri
yanaşma və baxışların üzvi sintezi əsasında
formalaşmışdır ki, bu fərqli mədəni səviyyələrin
semiotik mahiyyətinin çoxparametrli anlaşılmasına
geniş imkan yaratmışdır. Rüstəm Kamalın
semiotik və strukturalist, psixoanalitik və analitik-psixoloji
baxışların üzvi vəhdəti əsasında
formalaşan metodoloji yanaşması folklor faktlarının
funksionallığının daha geniş planda öyrənilməsinə
şərait yaratmışdır. Alimin folklor
faktlarının funksionallığı ilə bağlı
yanaşmalarını dəyərləndirərkən məlum
olur ki, o, funksionallığı aşağıdakı
parametrlər üzrə fərqləndirir və
araşdırır:
* Folklor
faktlarının düşüncə və psixoloji
funksionallığı;
* Folklor
faktlarının sosial-kommunikativ funksionallığı;
* Folkor
faktlarının mikroelementlərinin (motiv və motivemlərin)
müəyyən bir folklor bütövünün tərkibində
funksionallığı.
R.Kamalın
tədqiqatları içərisində "Kitabi-Dədə
Qorqud" eposunun ritual funksionallıq və performativliyinin
öyrənilməsi xüsusi çəkiyə malikdir.
Bütövlükdə, "Kitabi-Dədə Qorqud"
eposunun, o cümlədən də onun ayrı-ayrı elementlərinin
ritual və performativ funksionallığının öyrənilməsi
Azərbaycan folklorşünaslığında yeni bir istiqamətin
əsasını qoymaqla yanaşı, maraqlı semiotik tezislərin
folklorşünaslığımızda yayılmasına
geniş rəvac vermişdir.
R.Kamala
görə, "Kitabi-Dədə Qorqud" mürəkkəb
funksional əlaqələrin gerçəkləşdiyi
davranış sistemidir. Müəllifin yanaşmalarını
analiz edəndə məlum olur ki, onun "KDQ"-yə
"mürəkkəb funksional əlaqələr"
kontekstindəki baxış bucağı bir tərəfdən
abidənin arxaik funskional-semiotik mahiyyətini ehtiva edirsə,
digər tərəfdən də "KDQ"-dən
görünən dünyanın ritual-funksional mahiyyətini əhatə
edir. Müəllifin "KDQ"-nin öyrənilməsi sahəsində
ilk və hələlik yeganə təcrübə olan
ritual-performativlik və nitq janrları üzrə
yanaşması abidənin funksional mahiyyətinin öyrənilməsində
müstəsna dəyərə malikdir.
R.Kamal
yazır ki, türk folklor diskursunda qədim mətnlərin
funksiyasının öyrənilməsi zəruridir. Bu
funksionallıq özünü daha çox folklor-ritual nitq
janrları şəklində göstərir. Bu janr reqlamentləşdirilmiş,
cəmiyyətin üzvləri tərəfindən qəbul
edilmiş mətnlərdir. Göründüyü kimi, R.Kamal
folkloru janrda təzahür edən, reqlamentləşmiş,
funksionallığı öncədən müəyyənləşmiş,
toplumun kollektiv reaksiyası ilə üzvü əlaqədə
olan mədəni hadisə kimi dəyərləndirməklə
yanaşı, arxaik mətnlər timsalında folklorik
funksionallığın öyrənilməsinin vacibliyini diqqət
mərkəzinə gətirir. Bu da özlüyündə
folklorun funksionallığının öyrənilməsinin
R.Kamalın tədqiqatları üçün konseptual mahiyyətli
olduğunu göstərir. Bu kontekstdə onun "KDQ"-nin
funksional mahiyyətinin anlaşılmasında "nitq
janrları" konsepti xüsusi əhəmiyyətə
malikdir. Alim C.Ostinin "performativlər" yanaşması
kontekstində və M.M.Baxtinin nitq janrları ilə
bağlı yanaşmasına nəzər saldıqdan sonra qeyd
edir ki, nitq janrları situasiyadan asılı olaraq kommunikativ
baxımdan funksionallaşa bilir. Göründüyü kimi,
müəllif nitq janrlarına kommunikativ situasiyalarda
funksionallaşan linqvo-sosioloji və linqvo-kulturoloji hadisə
kimi yanaşır. Yəni nitq janrları performativ aktların
fərqləndirilə bilinən və kollektiv semantik dəyərə
malik olan vahidlərini ehtiva edir. Bu mənada R.Kamal "KDQ"
barədə yazır ki, nitq janrlarının
funksionallığı, əsasən, ritual davranış
diskursu ilə bağlıdır. Göründüyü kimi,
müəllif nitq janrlarının fərqli seqmentlərinin vəhdətinin
eposun ideoloji funksionallığının təmin
olunmasındakı əhəmiyyətini diqqət mərkəzinə
gətirir. Beləliklə, müəllif "KDQ"-dəki
ritual diskursun kollektiv dünyagörüşlə sıx əlaqədə
olan nitq janrlarının funksionallığı ilə
aktuallaşmasını diqqətə çatdırır. Bu
da bütövlükdə "KDQ"-nin mahiyyətini anlamaq
baxımından böyük əhəmiyyətə malikdir.
Belə ki, folklorşünaslıqda indiyədək
"KDQ"-dəki rituallar barədə geniş bəhs
olunsa da, bu ritualları hərəkətə gətirən
kommunikativ mühitin özü bir o qədər diqqət mərkəzində
olmamışdır. Rüstəm Kamalın eposdakı ritual
sistemin nitq janrlarının performativliyi kontekstində realizə
edilməsi ilə bağlı yanaşması Oğuz
düşüncə sisteminin nəhəng mətn vahidi olan
"Kitabi-Dədə Qorqud"-un daxili üzvlənməsini
daha əsaslı şəkildə anlamağımıza şərait
yaradır. Təsadüfi deyildir ki, R.Kamala görə,
"Kitabi-Dədə Qorqud", hər şeydən öncə,
dilin ritual funksiyasının mükəmməl nümunəsidir.
Həmçinin o diqqətə çatdırır ki,
"Kitabi-Dədə Qorqud" funksional olaraq bilavasitə
oğuz cəmiyyətinin etno-sosial mühiti, dini və mifoloji
görüşləri ilə əlaqəlidir. Müəllifin
yanaşmasında performativlik mədəni-kultoroloji dinamizmi təmin
edən anlayış kimi qavranılır. Daha doğrusu,
R.Kamal performativliyə Oğuz inanc dünyasını, mifoloji
düşüncəsini sosiumla əlaqələndirən
sosial-mədəni davranış kimi yanaşır. Bu da
özlüyündə "KDQ"-yə yeni
düşüncə paradiqmasından baxmağımız
üçün kifayət qədər ciddi əsas verir.
Müəllifin
bu yeni yanaşması "KDQ"-nin ayrı-ayrı vahidlərinin
dəyərləndirilməsində də özünü
aydın şəkildə göstərir. Belə ki, oğuz
stereotip yanaşmasında və mifoloji düşüncəsində
ən aktual və yüksək işlənmə tezliyinə
malik olan "dağ" motivi barədə danışarkən
dağın türk ritual-diskursunda geniş yayılmış
arxetiplərdən biri olduğuna diqqət yönəldir.
Rüstəm Kamalın baxış bucağından
yanaşdıqda dağ yalnız məkan semantikası
daşıyan məfhum kimi qavranılmır. O alqış,
qarğış, yum və digər performativ elementlərdə
mənayaradıcı element kimi çıxış edir.
Başqa sözlə, Oğuz düşüncəsində
dağ yalnız görünən məkanın deyil, məcazi-mistik
mənanın simvolik ifadə vasitəsi kimi
çıxış edir. R.Kamalın bu yanaşması
kontekstində "KDQ"-nin ritual mənzərəsi
müşahidə olunan təsvir səviyyəsindən
çıxıb epik motivlərlə ifadə olunan və epik
davranışın bütün səviyyələrində
özünü büruzə verən məna vahidi kimi
qavranılır. Bu mənada R.Kamalın performativliyi epik dilin
ritual funksiyası ilə əlaqələndirməsi də
maraqlıdır. Başqa sözlə, oğuz
düşüncə sistemində epik düşüncənin
ifasını (və ya ifadəsinin) ritual funksionallıqdan kənarda
qavramaq mümkün deyildir. R.Kamalın yanaşmalarından
aydın olur ki, performativlik ritualın məzmunla əlaqəli
təzahür səviyyəsidir. Təsadüfi deyildir ki,
müəllif ritual diskursu öz strukturu vasitəsilə
mifoloji-kosmoqonik səviyyə ilə epik təhkiyyəni vahid
məxrəcdə birləşdirən hadisə kimi dəyərləndirir.
Bu da özlüyündə "KDQ"-nin epik mənzərəsindəki
zəngin mifik, epik elementlərin təzahürünün
anlaşılması baxımından xüsusi dəyərə
malik olan hadisədir. Başqa sözlə, müəllif tərəfindən
"KDQ"-dəki ritual diskurs mifik və epik layları vahid
məxrəcdə qovuşduran funksional hadisə kimi təqdim
olunur.
Rüstəm
Kamalın yaradıcılığında janrın
funksionallığı və strukturu semiotik strukturu müəyyənləşdirən
semantik səviyyə kimi qavranılır. Onun "KDQ"-dəki
performativ semantemlərdən olan ağlaşma və şivən
haqqında fikirləri buna əyani sübutdur. Beləliklə,
müəllifin yanaşmasından aydın olur ki, janrın
funksiyası və strukturu onun semiotik strukturu ilə müəyyən
edilir. O, semiotik struktura yalnız statik işarələr
sistemi kimi baxmır. İşarələr sistemini ötürən
kommunikativ situasiyanı da semiotik strukturun əsas elementi kimi
diqqət mərkəzinə gətirir. Başqa sözlə,
müəllif ənənəvi yanaşmadan fərqli olaraq,
janrın müəyyənliyinə sosial reallıqdakı
ötürülmə performativliyini də aid edir ki, bu da
folklorun sosial şərtlərlə əlaqəli hadisə
kimi qavranılmasında müstəsna dəyərə
malikdir.
Ən
ümumi postulatlar üzrə nəzər saldıqda aydın
olur ki, Rüstəm Kamalın ritual-performativ funksionallıq
kontekstində yanaşması
folklorşünaslığımızda yeni paradiqma yaradır
və folklorun müasir tələblərə uyğun
sosial-antropoloji hadisə kimi qavranılması
üçün zəngin terminoloji, metodoloji yanaşma
imkanları təqdim edir.
Sərxan Xavəri
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 8 aprel.- S.8-9.