Kamran Məmmədovun
araşdırmalarında
XX əsr Azərbaycan bədii
gülüşünün tədqiqi
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
satirik ədəbiyyatın tədqiqi sahəsində xüsusi
mövqeyi ilə seçilən professor Kamran Məmmədovun
araşdırmalarında XX əsr Azərbaycan
gülüşünün tədqiqi məsələləri əhəmiyyətli
yer tutur. "XX əsr Azərbaycan gülüşü, yaxud
bir məclisdə on iki kişinin söhbəti"
monoqrafiyası, hər şeydən əvvəl müəllifin
bu istiqamətdə apardığı ardıcıl və
sistemli tədqiqatlarının məntiqi nəticəsi kimi
diqqəti cəlb edir (Kamran Məmmədov. XX əsr Azərbaycan gülüşü, yaxud bir məclisdə
on iki kişinin söhbəti. Bakı:
"Yazıçı", 1989).
Strukturu
Mirzə Ələkbər Sabirin "Bir məclisdə on iki
kişinin söhbəti"ni xatırladan və Cəlil Məmmədquluzadənin
"Danabaş kəndinin əhvalatları"ndakı kimi,
"Yüngülvarı müqəddimə" ilə
başlayan əsərində müəllifin qarşıya
qoyduğu əsas məqsəd bədii gülüşlə
bağlı düşüncə və qənaətlərini
nəzəri fikirlərə və faktoloji materiallara istinad etməklə
ədəbi-elmi ictimaiyyətə çatdırmaqdan ibarətdir.
"Yüngülvari
müqəddimə"dəki qeydlərdən aydın olur
ki, "XX əsr Azərbaycan gülüşü"
kitabının müəllifi, professor Firidun Dövlətyarlı
universitetin filologiya fakültəsinə mühazirə
oxumağa dəvət olunmuş və o bu dəvəti qəbul
etmişdir. Belə bir razılığa gəlinmişdir
ki, mühazirələrə ayrılan altı həftə və
on iki qoşa saatda XX əsrdə yaşayıb-yaratmış
on iki Azərbaycan yazıçısının
yaradıcılığında gülüşün və
satiranın mövqeyi və mahiyyəti barədə məlumatlar
verilsin.
Diqqət edilərsə, məlumat xarakterli bu qeydlər
"XX əsr Azərbaycan gülüşü, yaxud bir məclisdə
on iki kişinin söhbəti" kitabının mahiyyətini,
mövzu və problematikasını lakonik şəkildə
özündə əks etdirir.
Giriş
xarakteri daşıyan müqəddimədə Azərbaycan ədəbiyyatında
XX əsrin əvvəllərində satiranın şeir, nəsr,
publisistika və dramaturgiyada aparıcı bir təmayül
olduğunu bildirən müəllif yazır: "XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının ən qüvvətli, əsas
aparıcı qolu satira idi. Bu satira "Molla Nəsrəddin",
xüsusən də onun M.Ə.Sabir, C.Məmmədquluzadə
kimi nəhənglərinin simasında bütöv idi, hər
cür yarımçıqlığa qarşı mübarizədə
misli-bərabəri olmayan azman dağ timsalında dəyanətlə
dayanmışdı"(Kamran Məmmədov. Göstərilən kitabı, s. 5).
Gülüşün xarakter və səciyyəsi barədə
irəli sürdüyü mülahizələrdə müəllif
gülüşün insana xas bir xüsusiyyət olduğunu
qeyd etməklə yanaşı, XX əsrin gerçəklikləri
fonunda satirik gülüşə artan marağın obyektiv səbəbləri
üzərində də ətraflı şəkildə
dayanır.
"Yüngülvari müqəddimə"də XX əsr
Azərbaycan gülüşünün janr əlvanlığı,
satirik ədəbi təmayüllər və ayrı-ayrı sənətkarların
yaradıcılığına həsr olunan elmi-nəzəri ədəbiyyatlar
barədə verilən məlumat xarakterli qeydlər
qaldırılan problemləri qavramaq üçün oxucuda
ilkin təsəvvür yaradır.
Kitabın "Birinci günün söhbəti"
bölməsi Mirzə Əbdürrəhim Talıbovun həyat
və yaradıcılığına həsr olunmuşdur. "Satira xalqın mənəvi
xəstəliklərini müalicə üçün həmişə
öz gücünü göstərmiş və indi də
göstərməkdədir" (yenə orada, s.4) tezisi ilə
çıxış edən K.Məmmədov
Ə.Talıbovun yaradıcılğını nəzərdən
keçirərək belə bir nəticəyə gəlir ki:
"Ə.Talıbov.... "Xeyirxahların yolu",
"Azadlıq haqqında izahat", "Talibinin siyasəti",
"Əhmədin kitabı" kimi dərin məzmunlu
kitablar yazmış, maarifçilik ideyalarını təbliğ
etmişdi. O, despotçuluqla maarifçiliyin bir araya
sığmadığına da, ölkə
ağalığının "ata kürkü kimi oğula
keçə bilməsinə" də satirik münasibət
bəsləyirdi. Ədib əsərlərində
incə, satirik ələsalmalarla, dövlət işi ilə
həsəd və paxıllığı çox ustalıqla
əlaqələndirirdi"(yenə orada, s. 19).
Kamran Məmmədovun XX əsr
gülüşünün xarakterik nümunəsi kimi səyahətnamə
formasında qələmə alınan əsərləri
xüsusi fərqləndirməsi də qanunauyğun hal kimi dəyərləndirilməlidir. Bu mənada
Zeynalabdin Marağayinin "İbrahim bəyin səyahətnaməsi"
romanının mühazirə mövzusu kimi seçilməsi
tamamilə təbii və məntiqlidir.
"İkinci günün söhbəti"ndə
müəllif məsələyə pedaqoji aspektdən
yanaşaraq əyanilik prinsipini auditoriyaya nümayiş etdirməyə
müvəffəq olur. Müəllim "İbrahim bəyin səyahətnaməsi"
romanının məziyyətləri ilə tələbələri
tanış edərək deyir:
"Uşaqlar, bu kitabı mütləq oxuyun, görün
dünyaya necə oğullar gəlib. Vətən
eşqi onun bütün varlığına hakim kəsilmişdir".
Mən sizə kitabdan kiçik bir parça
oxuyacağam. Bu o yerdir ki, romanın əsas qəhrəmanı
İbrahim bəy vətənindən ayrılanda
hönkür-hönkür ağlayıb deyir: "Ey mənim əziz,
sevimli vətənim! Canım, ruhum sənin
torpağına fəda olsun. Mənim məzhəbimdə
sən cənnətdən də müqəddəssən.
Sənin torpağın diriliyin bulağı,
havan isə əbədi cənnət havasının həsəd
aparacağı bir havadır. Heyf ki, naxələf
övladın sənin yüksək qədrini alçaltdı,
sənin şan-şöhrətini qorumadı, səni əcnəbilərin
gözündə xar etdi. ...Mənim məzhəbimdə
səndən ayrılmaq can verməkdən də çətindir"
(Z.Marağayi. İbrahim bəyin səyahətnaməsi.
Bakı: 1982, s.232).
Z.Marağayinin
romanını "satirik romanın ən gözəl
nümunəsi" (yenə orada, s. 36) adlandıran K.Məmmədov
əsərin ümumi məzmunundan çıxış edərək
yazıçının estetik idealını doğru olaraq
aşağıdakı kimi dəyərləndirir:
"Ədib açıq şəkildə öz həməsri
olan sənətkarları satira yazmağa
çağırır, çomağın ağır tərəfini
zalımlara endirməyi ilk vəzifə hesab edir, müasir həyatla
ayaqlaşan, vətən əhlinin ayılmasına xidmət
edən realist əsərləri, tənqidi və satirik
şeirləri xüsusilə qiymətləndirirdi" (yenə
orada, s. 35).
K.Məmmədov "Üçüncü günün
söhbəti"ndə Nəcəf bəy Vəzirovun
yaradıcılığında satiranın və komik
ünsürlərin iştirakına diqqət yetirir, ədibin
dram əsərlərində, xüsusilə bir pərdəli
pyeslərində satirik gülüşün mahiyyəti və
işlənmə məqamları barədə ətraflı məlumat
verir.
"Dördüncü günün söhbəti"i Cəlil
Məmmədquluzadəyə həsr edilmişdir.
K.Məmmədov doğru olaraq belə hesab edirdi ki,
"C.Məmmədquluzadə heç də həmişə
dərdini gülüşlə yüngülləşdirmirdi. O bəzən hər yeri
qaranlıq görür, xalqın nicatını dumanlı təsəvvür
edir, qəlbi riqqətə gətirən həzin bir səslə
pıçıldayırdı: "Azərbaycan. Ax,
unudulmuş vətən, ox, yazıq vətən! Bəs sən hardasan, ay biçarə vətən?"
(yenə orada, s. 96)
Satirik gülüşün yeri və mövqeyinin ədibin
"Molla Nəsrəddin"dəki fəaliyyəti ilə məhdudlaşdırılmaması
söhbətin obyektiv və prinsipial bir istiqamətdə aparılmasından
xəbər verir ki, bu da son dərəcə doğru bir
yanaşma kimi qiymətləndirilə bilər.
C.Məmmədquluzadənin bir çox əsərlərini
nəzərdən keçirib onun satirik üslubu haqqına
fikirlərini ümumiləşdirən K.Məmmədov belə
bir nəticəyə gəlir ki, "C.Məmmədquluzadə
satirik üslubunun xüsusiyyətlərindən biri də belədir
ki, yazıçı əslində xalq faciəsi olan, xalqa bəla
gətirən bir hadisəni, faciəli həqiqəti satira
örtüyünə bələyir" (yenə orada, s. 95).
Satirik gülüşün inkişafında, təkamülündə
müstəsna xidmətləri olan Mirzə Ələkbər
Sabirin satirik irsinə verilən qiymət kitabın
"Beşinci günün söhbəti"
bölümündə əksini tapır.
M.Ə.Sabiri XX əsr Azərbaycan poeziyasında
"inqilab yaradan" (yenə orada, s. 124) şair kimi dəyərləndirən
müəllif böyük sənətkarın bir sıra satiralarını
nəzərdən keçirərək belə bir tezislə
çıxış edir ki, "Sabirdə xüsusi mövzu
yox idi. O, bir
vətəndaş cəsarəti ilə
yaşadığı cəmiyyətin hər bir yaralı
yerinə əl aparır, cərrah bıçağı ilə
zərərli yaraları, yaman şişləri kəsir,
tökürdü. Xərçəng kimi cəmiyyətə
sarılmış xəstəliklərin sayı-hesabı yox
idi və həmin xəstəliklərdən ən çox əzab
çəkən zəhmətkeş xalq idi, fəhlə və
əkinçi idi. Onların hüququnu
müdafiə etməyi, onlara qahmar çıxmağı
şair vicdani borc, vətəndaşlıq vəzifəsi
hesab edirdi" (yenə orada, s. 131-132).
K.Məmmədov qeyd edir ki, M.Ə.Sabirin satiralarında tənqid
hədəfi kimi düşünülmüş tiplərin
"ikiüzlülüyünü, həyasızlığını,
riyakarlığını, acgözlülüyünü
onların üzünə çırpmaq, sözü
açıq demək əsas qayədir. Bu üsul
satirada məqbul sayılan, işlədilən üsullardan
biridir. Sabir əsas ictimai mətləbləri,
mühüm məsələləri bir sıra şeirlərində
eyni üsulla ifşa etmişdir" (yenə orada, s.142).
"Altıncı günün söhbəti"ndə
Nəriman Nərimanovun həyat və
yaradıcılığından bəhs olunur. Müəllif N.Nərimanovun
"Nadanlıq", "Şamdan bəy", "Bahadır
və Sona", "Nadir şah", "Bir kəndin sərgüzəşti",
"Pir" əsərlərini, məqalə və
felyetonlarını nəzərdən keçirdikdən sonra
belə bir qənaətə gəlir ki, "Nərimanov
"paslanmış beyinlərlə",
"ölmüş ruhlarla" əhatə olunmuş bir cəmiyyətdə
yaşayırdı və həmin mühitdə avam həmvətənlərinin
"beyinlərinin pasdan təmizlənməsi",
"ölmüş ruhların canlanması", sinfi
şüurlarının oyanması üçün
ardıcıl qələm mübarizəsi apararkən
satiranı daha təsirli vasitələrdən biri hesab edirdi.
"Yeddinci günün söhbəti"ndə
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin satirik üslubda
yazdığı nəsr, dram və publisistik əsərlərindən
bəhs olunur.
Burada ədibin satirik üslubda və vətənpərvəranə
ruhda yazılmış "Bizim
yabılığımız" məqaləsindən başlayaraq "Millət
dostları", "Ac həriflər" vodivelləri,
"Molla Nəsrəddin" məcmuəsində
"Marallarım" adı altında dərc olunan satirik
hekayələri, "Xortdanın cəhənnəm məktubları",
"Mozalan bəyin səyahətnaməsi" əsərləri
qoyulan problem əsasında tədqiq olunaraq dəyərləndirilir.
"Səkkizinci günün söhbəti"ndə təvazökarlıqla
"dəfələrlə Sabirin çox böyük satirik
sənətkar olduğunu, özünün isə ancaq
şagird səviyyəsində qaldığını səmimi-qəlbdən
etiraf etmiş" (yenə orada, s. 198) Əli Nəzmi Məmmədzadənin
satirik yaradıcılığı araşdırılır,
onun poeziyasının ideya-məzmun xüsusiyyətləri
müəyyənləşdirilir.
"Doqquzuncu günün söhbəti"ndə XX əsrdə
Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatında Sabir
satirasını yeni şəraitdə davam və inkişaf
etdirmiş Mirzə Əli Möcüzün satirik poeziyası
tədqiq olunur.
M.Ə.Möcüzün satiralarını nəzərdən
keçirib onları mövzu və problematikasına görə
qruplaşdırıb təhlil edən müəllif hesab edir
ki, "məişət satirası Möcüz
yaradıcılığının məhvərində
durur" (yenə orada, s. 216).
M.Ə.Möcüzün satiralarının ümumi məzmunundan
çıxış edən K.Məmmədov doğru olaraq
belə hesab edirdi ki, şairə görə "cəhalət,
anlağın aşağı səviyyədə olması
ümumi milləti yazıq, miskin vəziyyətə gətirmiş,
xar və zəlil etmişdir" (yenə orda, s. 231).
"Onuncu
günün söhbəti"ndə Əliqulu Qəmküsarın
satirik şair kimi yetişməsində, onun
gülüşünün mənalı şəkil
almasında "Molla Nəsrəddin" jurnalının
mühüm rol oynadığını bildirən K.Məmmədov
yazır: "Molla Nəsrəddin"jurnalı nəyə və
kimlərə qarşı mübarizə bayrağı
qaldırmışdısa, Qəmküsar da eyni
bayrağın altında bir əsəgər kimi ön cərgədə,
ön atəş xəttində mətanətlə
dayanmış və mübarizə meydanında həlak
olmuşdu" (yenə orada, s. 237).
Ə.Qəmküsarın
istər poetik, istər pulisist əsərləri ilə
irticaya qarşı mübarizə apardığını və
hər iki istiqamətdə müvəffəqiyyət
qazandığını bildirən müəllif qeyd edir ki,
"Qəmküsarda iki yaralı cəhət baş
mövzuya çevrilmişdi: din və mövhumatın əməkçi
xalqı əldən salması və bütün millətin
fikrinə rahatlıq verməyən Cənubi Azərbaycan,
İran inqilabı, Səttarxanın adı ilə
bağlı olan milli-azadlıq hərəkatı" (yenə
orada, s. 237).
"On
birinci günün söhbəti"ndə müəllif
Ü.Hacıbəylinin "Həyat",
"İrşad", "Tərəqqi" qəzetlərində
çap etdirdiyi felyetonları sərf-nəzər edərək
yazır: "Ü.Hacıbəyov ayıq, cürətli bir
publisist idi... Onun
yaradıcılığındakı gülüş hər
cür mənfiliklərə qarşı çevrilmişdi və
onda çoxmənalılq vardı. O, gülüşdə
boş hırıltı yox, ciddilik tərəfdarı idi və
qələm dostlarına da tövsiyə edirdi ki, güləndə
elə gül ki, sənin gülüşün
güldürdüyünü gülməyə məcbur
etsin" (yenə orada, s. 252).
Kitabın "On ikinci günün söhbəti"
bölümündə Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin
əsərlərində bədii gülüşün yeri və
mövqeyi kimi məsələlər ön plana çəkilmiş,
dövrün, ictimai-tarixi şəraitin tələb və
ehtiyaclarından irəli gələn, yazıçı-sənətkar
və zaman münasibətinin təsiri və əks-sədası
kimi müəyyənləşən problemlər tədqiq
olunmuşdur.
Kamran Məmmədovun XX əsr
gülüşünün fərdi və səciyyəvi
keyfiyyətləri ilə seçilən qələm sahiblərini
ayırıb fərqləndirməsi mübahisə
doğurmur, əksinə, real gerçəklikdən irəli
gəlirdi.
Şübhəsiz
ki, Kamran Məmmədovun "XX əsr Azərbaycan
gülüşü", yaxud "bir məclisdə on iki
kişinin söhbəti" kitabı bütövlükdə
gülüş mədəniyyəti sahəsində zəngin
elmi fakt və mənbələr əsasında qələmə
alınan, uzun illər bu sahədə qazanılan təcrübənin
nəticəsində araya-ərsəyə gətirilən bir
təşəbbüs kimi mühüm əhəmiyyətə
malikdir və kitab bu gün də öz əhəmiyyətini
saxlamaqdadır.
İslam QƏRİBLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 15 aprel.- S.26.