"Yüz ilin şeirləri"
nə üçün yazılmır?..
İkinci Dünya müharibəsində doğulmuşam
və həmin kəndin məktəbində də birinci sinfə
getmişəm. İlk müəllimim mərhum Səfəralı
Məmmədov olmuşdur (Allah rəhmət eləsin, qəbri
nurla dolsun), sərasər gözümüzə nur verib,
ürəyimizə təpər bəxş edib. O vaxt evdə
analarımızın çit parçadan tikdiyi
çantamızda iki-üç dərslik aparırdıq məktəbə,
iki-üç dəftər və perolu qələm. Yükümüz bunlardı. Kitablarımızda
("Əlifba", "Ana dili") M.Ə.Sabirin, A.Səhhətin,
Rəşidbəy Əfəndiyevin, Abdulla Şaiqin şeirləriydi.
Bu şeirləri desəm ki, elə sinifdəcə əzbərləyirdik
- səmimiyyətimə inanın!
Maraqlı bir də o idi, tapmacalar da şeirlə idi. Xatırlayıram:
Bir
sürü atlar,
Çəməndə otlar.
Vaxtı
gələndə
Dərisi çatlar. (pambıq)
Yaxud:
Bizdə
bir kişi var,
Xor-xor
yatışı var. (pişik)
Şeirlə
yazılan bu tapmacalar təsadüfi deyildi, dərslik müəllifləri
- böyük maarifçilər uşaqların poetik
zövqünün, həyati idrakının, emosional nitqinin
inkişafının "açarı"nı
məhz şeirdə görmüşdülər və
yanılmamışdılar. Bu simalar məktəbdə
uşaq şeirlərini oxumamışdılar, təəssüf
hissi keçirmişdilər, vaxt gəldi o
"boşluğu" doldurdular. Yeni
yaradılan dərsliklərə, oxu kitablarına uşaqlar
üçün şeirlər qələmə aldılar.
XIX əsrin jurnallarında, dərsliklərində,
məcmuələrində təkrar olunmayacaq poetik nümunələr
çap etdirdilər. Bir həqiqət kimi
etiraf yerinə düşür ki, bu şeirlər XX əsrin
ziyalılarının yetişməsində (şairlər
istisna deyil) misilsiz rol oynadı. Hətta
alimlərimiz öz fikirlərini oxuduqları mühazirələrində
ifadə etmişlər, yeri gələndə şeir də
yazmışlar. Bunu dünya alimlərinin
timsalında görürük. A.Eynşteyn,
Nils Bor, Lui Paster, Yusif Məmmədəliyev və
başqalarının arxivlərində o şeirlər qorunur.
Əlbəttə, onlar şeirlərini çap
üçün yazmamışlar. Poetik
ovqat - onların mühazirələrinə hopmuşdur. Poetik ovqat, şeir ruhu sərt alimin xarakterinə bir
həzinlik gətirirdi. Tarixin yaddaşından:
Akademik P.Aleksandrov təbiətcə rasional
(qeyri-emosional) olmuşdur. O, xatırlayır ki, müəllimimiz
Klyuçevskinin və Timiryozevin mühazirələrində əsas
məqsəd-amil tələbələrə çox şeyi,
elmin bəzi elementlərni öyrətmək olsa da, mühazirələri
canlı qurur, insanın yaradıcılığı ilə təmasının
emosionallığını duymağa imkan yaradırdı,
bununla tələbələr müəllimin təmasını
duymaq imkanı qazanırdılar. Vətən
alimlərimizdə də belə bir cəhət olmuşdur.
Professorlardan Yusif Məmmədəliyev, Qoşqar Əhmədov,
Azad Mirzəcanzadə, Fəramaz Maqsudov, Arif Babayev poeziyaya
müttəfiq idilər.
Deməli, aşağı yaşlardan uşaqlar
şeirin ruhunu tutmağı bacarmalıdılar, emosional təsir
qüvvəsini qiymətləndirmək, oxumaq, əzbərləmək
səriştəsinə yiyələnməlidilər. Klassiklərimiz -
M.Ə.Sabir, A.Səhhət, A.Şaiq, R.Əfəndiyev ciddi əsərlər
yaratmaqla bahəm uşaqların estetik zövqünü nəzərə
alıb ölməz şeirlərini yazdılar: "Uşaq və
buz", "Dovşan", "Keçi", "Durna",
"Xoruz", "Doğdu Günəş
qırmızı", "Əlbir olub bir ayı bir
şir" və s. şeirlərini gələcək nəslə
əmanət qoydular. Bəli, bu poetik nümunələri
"əmanət" hesab edirəm, ona görə ki, bu
şeirlərin yazılma tarixindən yüz il
keçir, yəni bir əsr. Maraqlıdır, adlarını
çəkdiyim şairlər yüz il
yaşamadılar, amma şeirləri artıq
ikiyüzüncü ilə qədəm qoyur.
Xatırlayıram:
birinci sinifdə ilk tanış
olduğumuz M.Ə.Sabirin "Uşaq və buz" şeiriydi
(mərhum müəllif Əli Zeynalovun
"Əlifba"sında). Müəllimimiz
şeiri əzbərləməyi tapşırdı.
Bütün sinif
(17 şagird idik) şeiri əzbərləmişdi.
Müəllimə cavab vermək üçün əllərimiz
yuxarı qalxmışdı, havada titrəyirdi...
Özümə
sual edirəm: "Uşaq və buz" bizə nəyi
öyrədirdi? Türk uşağının
buzun üstünə çıxması və buzla dioloqa -
konfliktə girməsi nəyi diqtə edirdi? İki obrazla
tanış oluruq: Uşaq və buz,
kontrast məkan və ovqat, buz hələlik hökmrandır nə
qədər əriməmişdir. Buz təbiətin
bir predmeti olaraq öz vəzifəsini yerinə yetirir, o, həqiqətənmi
güclüdür. İmkanlılar aman
düşcək zəifləri yıxar,
hökmranlığını diqtə edər? Şair bu sualı şeirin qayəsinə
çıxarmışdır, buz şəxsini, uşaq isə
öz müvazinətini saxlayır. Dünyaya
gələn yeni nəsil necə, onlar həyatda güclülərlə
qarşılaşanda təslim olacaqlarmı? Müqavimət göstərəcəklərmi?
Cocuq bu vəziyyətlə
qarşılaşanda qisas almaq yollarını axtarmır, amma
istərdi. O, çevik düşüncə ilə,
yaşı müqabilində savadı ilə buzun "dərsini"
verir.
Şeir mübariz ruhludur, sadə bir məkanda - buzun
üstündə bir məktəbli uşağı
görürük. M.Ə.Sabir dahiyanə poetik təxəyyülü
ilə türk çocuğunun ümumiləşmiş
obrazını yaratmışdır. Bu uşaq
üsyankardır xaraktercə, qürurunu pozmadan deyir:
Az
qalıb ömrün sənin,
Yaz gələr artar qəmin.
Əriyib
suya dönərsən,
Axıb çaya gedərsən.
Şair
yüz il əvvəlki uzaqgörənliklə
uşağın ağılı ilə xasiyyətinin vəhdətini
təsvir etmiş, gələcək psixoloqlara xeyli material
vermişdir.
Dünya
uşaq ədəbiyyatında bu uşaq obrazı səviyyəsində
qəhrəman yoxdur: O, ayağa durub sanki heç nə
olmamış kimi istehza ilə, həm də elmi şəkildə
sözünü deyir: lovğalanma, a buz, sənin də
ömrünə çox qalmayıb. Yaz gələr, günəş
şüaları səpələnər üstünə, əriyərsən,
çay sularına qoşulub axarsan, - Müdrik cavab deyilmi?
Təkcə bu şeirdimi? "Məktəbə
çağırış", "Yaz günləri",
"Qarğa və tülkü", "Ayı və
şir"... Yüz ilin şeirlərindəndir.
"Məktəbə çağırış"da
oxuyuruq:
Mənim
bağım, baharım,
Fikri işıqlı oğlum.
Məktəb
zamanı gəldi,
Dur, ey vəfalı oğlum.
Şeir
yeni formadan: oynaq vəzndən, aydın ifadələrdən
istifadə etməklə poetik lövhə
yaratmışdır.
M.Ə.Sabir səviyyəsində uşaqlar
üçün yazan şair Abbas Səhhətdir. Qeyd edək
ki, "Uşaq və buz"dan sonra XIX əsrin I
yarısında uşaq poeziyasında bir canlanma yarandı.
A.Səhhət, R.Əfəndiyev, Abdulla Şaiq
dərsliklər və oxu kitabları üçün
şeirlər yazdılar - kövrək üslubda, lakonik deyimdə.
Uşaqlar poetik nümunələri oxuyub ruhən
zənginləşirdilər, estetik zövqə yiyələnirdilər,
eyni zamanda əqli savada malik olurdular. Abbas Səhhətin
özü səviyyəli şair və pedaqoqdu,
uşaqların psixologiyasını, dilini
"tutmuşdu". Etiraf edək ki, əsrləri
adlayan şeirlərin yazılmamasının bir səbəbi
də güclü ilhamla yanaşı, uşaq
psixologiyasına bələdlikdir, filosoflar uşaq
psixologiyasını "müdriklik dərsləri"
adlandırmaqda yanılmamışdılar. A.Səhhət fəhmini, yoxsa intellektin itiliyiləmi
uşaq obrazını, iki müxtəlif davranışlı
məktəbli subyekti yaratmışdır. Belə ki, uşaq savadlıdır, bədii
hissiyyatlıdır, təbiətsevərdir. Bu "üç" komponent bir-birini tamamlayır.
Şairin təbiəti önə çəkməsi
tərbiyədə "təbiətvarilik" prinsipinə
müvafiq gəlir. "İki uşaq" şeirində
oxuyuruq:
Yoldaşına
bir uşaq
Dedi: - Dur
gəl oynayaq,
Oynamağın vaxtıdır.
Qızılgülün
taxtıdır,
Qızılgülü
əkərlər,
Misqal ilə
çəkərlər...
M.Ə.Sabir və A.Səhhətin poeziyasından "su
içən" daha bir klassik Abdulla Şaiqdir. Onun da
başqa ovqatlı "Səhər" şeiri "100
ilin" məhsuludur. Şair bu şeirində
başqa bir poetik lövhə yaradır, özü də
cansız şeylərdən başlayır.
Günəş
doğdu, yayıldı,
Dağlar, daşlar ayıldı.
Sular,
meşə, bayırlar,
Səhralar,
həm çayırlar
Bir nur
içində qaldı,
İşıq dünyanı aldı.
Balaca oxucunun diqqəti isti lövhəyə yönəlir,
elə bil şeirin özü bir səhərdir. Səhərin
oyanışı ilə canlı aləmin özü
gözünü açır, səsini çıxarır.
Üfüq
alışdı, yandı,
Quşlar bütün oyandı.
Ötüşdü
şad, xəndan,
Səs ilə doldu orman.
Abdulla Şaiq uşaqlar üçün təkrarsız
sənət inciləri yaratmışdır, sələflərindən
fərqli olaraq məktəbli obrazlarını humanist planda təsvir
edir. Klassiklərin "uşaqları" xeyli sərt,
hazırcavab, sözünü deyəndirsə A.Şaiqin
"uşaqları" ünsiyyətcil, heyvanlarla dialoqa girməyi
xoşlayanlardır. Bu, şairə imkan
verir ki, çocuqlar o heyvanlara yaxınlaşsınlar, dostluq
eləsinlər. Şairin uşaq şeirlərindən
yaradıcılıq baxımından fərqliliyi -
heyvanları şəxsləndirir, surətlərini
yaradır. "Keçi", "Xoruz",
"Uşaq və dovşan" və s. şeirləri bu
gün də "varisləri"ni yetişdirməmişdir,
üstündən bir əsr (100 il) keçsə də!
Abdulla Şaiqin "Uşaq və dovşan" şeiri
də "100 il"in unikal əsəridir. Dovşan həm ev, həm də çöl heyvanıdır, məzlum
və qorxaqdır, səksəkəli yaşayır. Qorxudan hətta infarkt keçirir. Tərbiyə tarixində qorxunu aradan qaldırmaq
üçün sistem yaradılmamışdır - cəhd
göstərilsə də. Amma ən
yaxşı üsulu xeyirxahlıqla yanaşmaqdır.
A.Şaiq şeirində belə bir təşəbbüsdə
bulunur:
Qaçma
səni sevəndən,
Can kimi bəsləyəndən.
Dovşan kritik məqamlarda, hansı ki, uşaqdan qorxur,
nə bilsin uşağın ürəyi təmizdir, şəxsi
maraqdan uzaqdır. İntuitiv olaraq belə bir hissi sezirsə,
uşağa nifrət bəsləmir. Ümumiyyətlə,
A.Şaiq bir psixoloq kimi uşaqları (eləcə də
canlıları) nifrət hissindən qorumağa, çəkindirməyə
çağırır, bunu zərif və
inandırıcı müşahidə zəminində
aşılayır.
Uşaq öz sevgisini bildirir və ilk dialoqda bunu rəva
görür.
Şair bu bədii məqamla uşağın fikrini
oyatmağa, müstəqil sözünü deməyə təhrik
etmək üçün dovşanı predmet seçmiş,
uşağın ruhunda-canında olan hazır ştrixlər
üzərində məqsədini vermişdir: dovşan daha
digər həmcinslərindən fərqlənir, sadəlövh
deyil, onu aldatmaq çətindir. Uşaq niyyətindən
irəli gələrək yanıldığını
görür. Dovşan bildirir:
Dayanmaram,
a qardaş!
Yanında var alabaş.
Xəbərdaram
işindən,
Qurtarmaram dişindən.
Dovşan obrazı Buz obrazından seçilir xaraktercə. Buzda mənfi xüsusiyyətlər
vardır, uşağı yıxmaq xasiyyətlidir, Dovşan
elə deyil, uşağa inamsızlıq göstərmir, sadəcə
Alabaşdan şübhələnir, hər halda itdir, ət
yeyəndir, onu da həzmdən keçirər...
Məni düşündürən bir məsələyə
də aydınlıq gətirməyə
çalışacağam. Barəsində yazdıqlarımla, barı, yanaşı gedən, onlarla səsləşən
şeirlər nə üçün hələ də (bu
gün də) yazılmamışdır? Bəlkə innən
belə qələmə alınacaqdır! Nikbin cavab verməkdə
çətinlik çəkirəm, baxmayaraq zaman dəyişib,
elm tərəqqi edib, şairlər intellektualdır və
sair, amma ki!
Uşaq
poeziyamıza sonralar S.Vurğun, S.Rüstəm, R.Rza, Mir Mehdi
Seyidzadə, Hüseyn Abbaszadə, M.Dilbazi, Məstan Günər
(Əliyev), Hikmət Ziya, Tofiq Mütəllibov, İlyas
Tapdıq, Fikrət Sadıq, Tofiq Mahmud uşaq şeirlərilə
peşəkarlıqla məşğul oldular və xeyli sayda
kitabları nəşrdən çıxdı, lakin "100
ilin şeirləri" yazılmadı, bunun səbəbini
izah etmək mümkünsüzdür! Mövzu
həmin mövzu, predmetlər də həmçinin, bəs nədən
o əsərlər qələmə gəlmədi? Son on
illərdə (XX əsri nəzərdə tuturuq) Zahid Xəlil,
Aləmzar Əlizadə, Rafiq Yusifoğlu, Mir Sabir uşaq
poeziyasının ən yaxşı nümunələrini
yazdılarsa, adını çəkdiyimiz şeirlər
olmadı...
Məşhur uşaq şairi S.Y.Marşak
yazmışdır ki, uşaq kitabının əsil sirri ondadır,
müəllif öz oxucusu ilə oynamağı bacarır,
eyni zamanda bu oyunu çox ciddi şəkildə aparır.
Yenə özümü sual qarşısında qoydum: "Yüz ilin şeirləri" nə üçün yazılmır? Cavabı bir sirr olaraq qalır. Görünür, belə şeir inciləri zamanın hansı vaxtında İlahi tərəfindən vəhylə göndərilir - başqa cavabı yoxdur...
Allahverdi Eminov
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 15
aprel.- S.27.