Kod adı "V.X.A."
Zərif qadınların güclü
mübarizəsi!
Tamaşaçı qeydləri
Dövlət
Gənc Tamaşaçılar Teatrında ötən ilin
sonunda səhnələşdirilən Kod adı "V.X.A. - Vətən
xainlərinin arvadları" tamaşası himnimizin müəllifi,
inqilab şairi, ictimai xadim və maarifçi Əhməd
Cavadın dünyaya gəlişinin 130 illiyinə, repressiyaya məruz
qalmış fikir adamlarının ailə üzvlərinə,
ələlxüsus da xanımlarına və repressiya
qurbanlarının 85 illiyinə həsr edilib.
Tamaşanın afişasını ilk gördüyüm
zaman hər nə qədər məndə böyük bir
maraq oyatsa da, mövzusu etibarilə izləməyə cəsarət
etmirdim.
Görünür, pyesin müəllifi və quruluşçu
rejissoru Mehriban Ələkbərzadə də əsəri ərsəyə
gətirincəyədək çoxillik mənəvi və məntiqi
hazırlıq mərhələsindən keçib, ancaq
tamaşaya olan böyük maraq göstərir ki, biz xalq olaraq
faciənin 85 illiyində yaşananları canlı olaraq izləməyə
artıq mənən hazırıq.
Düşünürəm
ki, bu sənədli-bədii dramı 1937-ci ilə əsasən
səhnədə 37 qadının timsalında, 26 min
xanımın faciəvi sürgün mərhələlərinin
qaranlıq dəhlizlərini, bir qadının təxəyyülündən
izləmək çox təsiredicidir. Hər mənada
bir çox ilklərə imza atılan bu tamaşada Mehriban
Ələkbərzadənin rəhbərliyi ilə əsərdə
əməyi keçən bütün tamaşa heyəti
işini tam mənasıyla bir vətəndaş missiyası
kimi mənimsəyib, bütün insani haqları əllərindən
alınanlara haqqını təslim edib və bu sayədə
ölməz ruhların şərəfinə monumental bir abidə
ucaldıblar. Çünki bu tamaşanı izləyən
hər azərbaycanlının hafizəsi təzələnib,
ağlasığmaz məqamları xatırlayıb, tariximizin
qanlı və ürək yandırıcı səhifələrini
oxumaqla izləmək arasındakı fərqi hiss edib, həm
bu faciəvi talelərə qəhərlənəcək, həm
də azərbaycan qadınlarının heyranlıq doğuran
mübarizəsi ilə qürur duyacaq!
Düşünən beyinlərin ailələri ilə
birgə məhv edilməsi üçün ən ağır
maddə olan vətənə xəyanətdə ittiham olunub,
xalq düşməni damğası vurulan 37-ci illərdə
bir çox qadın sadəcə ailəsinə görə
deyil, rejimə sadiq olduğu halda ziyalı, fəal
işçilər olduqları üçün təhlükəli
hesab edilib cəzalandırıldı. Bu şəxslər ad və
soyadlarına görə həbs edilsələr də, onlardan
həm kimliklərini təsdiq, həm də inkar etmələri
tələb olunurdu, nəticədə bir şəxsiyyət
olan bu insanlar kod adlardan ibarət bir rəqəmə
çevrildilər! Hər mənada bir-birindən
fərqli qadınların yolunu, tale bu sürgündə kəsmişdi.
Artıq bədbəxtlik onların ortaq yurdu
olmuşdu, bu yurdda onlar kimi zaman bir-birinə sahib
çıxır, kimi zaman fikir ayrılığı
yaşayırdılar. İçlərində həm ara düzəldən, həm çaxnaşma
yaradanlar, həm düşmənçilik güdənlər,
həm də bir-birinə həmdəm olanlar vardı.
Yaşadıqları psixoloji sarsıntı nəticəsində
öz doğmalarına şübhə edənlər də,
bir an belə buna inanmayanlar da , Allaha
sığınıb onun bu sərsəm gedişata dur deyəcəyinə
inananlar da, Stalinə ümid bəsləyənlər də
vardı. Rişxənd, ələ salma, qürurlarıyla
oyuncaq kimi oynama, namuslarını qorumaq üçün
verdikləri mübarizə, fiziki, psixoloji işgəncə, şər-böhtan
atan tanışlarla üzləşmə, boşanma
basqısı, dindirmə əsnasındakı
özünümüdafiələri, bir sözlə, biz demək
olar ki, hər səhnədə bu ziddiyyəti
görürük, lakin yekunda onların bütün bu fərqliliyin
içində nə qədər də eyniyyət təşkil
etdiklərini anlayırıq.
Bu tamaşa meydanında hər kəs rolunu o qədər
valehedici icra edir ki, hamı haqqında ayrı-ayrılıqda
yazmağa sözlər, cümlələr kifayətsiz qalar. Sadəcə,
tamaşada da Şükriyyə Axundzadənin timsalında bu
qadınların faciəsi əks olunduğu üçün əməkdar
artist Kəmalə Müzəffərin möhtəşəm
performansına ayrıca bir mötərizə açmasam
olmaz. Kəmalə xanım sayəsində
Şükriyyə xanımın həm mənəvi, həm də
fiziki ağrılarını ilikləriməcən hiss etdim.
Aktrisa rolunu canlandırmırdı rəsmən
yaşayırdı, o, səhnə içində səhnə
yaratmışdı. Görünür, bu
alp qadının mübarizəsi Kəmalə xanımda da
böyük iz buraxıb ki, onu bu qədər hiss edə və
hiss etdirə bilib. Tamaşada onun paltarlarını
çirkli suda yuma səhnəsini görən
kimi dedim ki, budur Şükriyyə Axundzadə səhnədədir.
Onun namusunu qorumaq, insani ehtiyacları
üçün düşmənə yalvarmasın deyə
etdikləri ağlasığmazdır. Tamaşanın
afişasında ilk və son şəkildə Şükriyyə
xanımın sürgündən öncəsi və
sonrası əks olunub. Biz Şükriyyə xanıma
baxdıqda, çirkaba batmış bədəndə parlaq zəkanı,
pak ruhu, azad sevgini, eşqə sədaqəti, aşiqə
inamı, vüsala inancı, gələcəyə ümidi, məğrur
duruşu, əsalətli qadını və eyni zamanda
insanın qəddi necə əyilər, yaşamaq haqqı əlindən
necə alınar, gələcəyə ümidlə baxan
parlaq gözlər necə solar, dərd insanı nə hala
salar görürük! Şükriyyə
xanım boşanma ərizəsini imzalayıb özü və
övladları üçün Cavadından keçsəydi
bu zülmləri yaşamazdı, fəqət özü və
eşqi bir əfsanəyə çevrilməzdi. Zalımlar onları cismən ayırsalar da, ruhən
ayıra bilmədilər. Nə deyib, Atilla
İlhan "ayrılıqlar da sevdaya daxildir, çünki
ayrılanlar hələ də sevgilidir". Mən əminəm
ki, onlar əbədi aləmdə qovuşublar və Əhməd
Cavad hər an şükür xudaya ki sən,
qadın, - deyir.
Bu faciə "Vətən xainlərinin
arvadları" kimi övladlarından da təsirsiz
ötüşmədi, valideynləri kimi onlar da hər şəkildə
yaralandılar, yaşlarından,
yaşanmışlıqlarından qat-qat ağır yüklərin
altında hər mənada əzildilər. Uşaqlar ad və
soyadlarından imtinaya, ata, anasının ünvanına nifrət
şüarları səsləndirməyə vadar edildi,
yaşamaq, yəni nəfəs almaq qarşılığında
hər şeylərindən keçmələri tələb
edildi. Kimiləri sahibsizlikdən,
baxımsızlıqdan öldü, kimiləri uşaq evlərində
vəba oldu. Bu qıyım nəticəsində
geridə 1507 atasız uşaq qaldı. Hər şeyin
itirmiş gənclərin rəsm etdikləri "Sonuncu
şam yeməyi" əsərində, masanın üzərinin
al-qırmızı rəngə boyanmasıyla
qırmızı oktyabra, sonrasında pazlın
parçalarının İsa və həvariləri, Stalin və
havadarları ilə əvəzlənməsi eyhamları
möhtəşəm idi.
Hər nə
qədər həddim olmasa da, tamaşa sevər bir izləyici
olaraq bu epik tamaşadakı səhnə tərtibatına,
dekorasiyasına, istifadə edilən musiqilərin ahənginə,
söylənilən şeirlərin mahiyyətinə, göz
dolduran performansların valehediciliyinə, bu qədər dinamik
səhnələrdə tamaşa heyətinin müntəzəm
zamanlamasına, hər şeyin bir zərgər dəqiqliyi ilə
incəlikli işlənməsinə olan
heyranlığımı dilə gətirmədən keçə
bilməyəcəm. Aktrisaların hər biri gərək
fiziki, gərək mənəvi olaraq mənə cəng
meydanındakı cəngavərləri xatırlatdı.
Onlar sanki 4,5 saatlıq bir marafonu tək nəfəsə
oynamadılar, yaşadılar, bəli, bu performanslara oynamaq demək
böyük qəbahət olar. Talelərin dəyişdiyi
məqam olan hər kəsin evindən zorla aparılması,
dindirmə, sürgün yolu, vaqondakı iztirablar, həbs
düşərgəsi hər biri mərhələli şəkildə
cəhənnəmin qatları, işgəncə olan hər səhnə
isə bu faciənin kulminasiya nöqtəsi idi. Elə
tamaşanın ilk saniyələrindən etibarən
qadınların qorxu və çaşqınlıq dolu
harayları, əsgərlərin qəddarca, qeyri-insani
davranış və qışqırtıları o qədər
canlı və real idi ki, əsər sizi bir anda öz
ağuşuna alırdı, ona görə də izləyicilər
olaraq bizlər də nəfəsimizi tutaraq bu uzun hekayəni
bir göz qırpımında izlədik. Çünki
tamaşa heyəti hər biri öz rolunu bir vətəndaş
borcu kimi mənimsəmişkən, bizlər də bu
yaşananları unutmamaq üçün izləməyi
özümüzə borc bilirdik. Çox
qəribədir, tamaşa o qədər gözəl qurulub səhnələşdirildi
ki, bu qədər ağır mövzunu heç
sıxılmadan zövq alaraq izlədik. Əsərdə
Əhməd Cavadın qələmindən " Şükriyyə
üçün" şeirinin və himnimizin
misralarının, Ümmügülsüm Sadıqzadənin
"Günəşim bir daha doğmayacaqmı?"
şeirinin Mikayıl Müşfiqin "Qal sənə
qurban" və "Həyat sevgisi" şeirlərindən
misralar səsləndirilməsi, bezib Şekspirə, Dostoyevskiyə
lənətlər yağdırılması səhnələri
diqqət çəkən məqamlardan idi.
Mehriban Ələkbərzadə biz
tamaşaçılarda əsəri izlərkən insani
sorğulamlar aparmağa vadar edir. Məsələn: insan
qıyımının adı haçandan təmizləmə
olub? İslah düşərgələrində,
hansı təqsirlər islah edildi? Arif və
vətənpərvər olmağın cəzası məhv
edilməkdir? Axı, niyə
ziyalıların dəyərli xanımları cəmiyyətin
tör-töküntüsünə çevrildi? Məzlumların həyatlarını əllərindən
alıb, bütün sevdiklərindən pərən-pərən
salmaq rəvadırmı? Səni sən edən,
səni var edən bütün həqiqətlərini
danmağa məcbur edilmək, nə deməkdir? Bütün bu yaşanılanlar taleyin qismətidir,
yoxsa canilərin cinayəti? Düşməninə
bir tikə çörək, bir qurtum su üçün
yalvarmaq, nə deməkdir? Xəstəxanada
bir neçə günlük dincliyə görə
özünü xəstə etməyə
çalışmaq, nə deməkdir? Üsyan
edib haqqını tələb etsən də göz görə-görə
sindirilmək, nə deməkdir? Üfunət
içində boğularaq tək nəfəslə
yaşamağa çalışmaq, nə deməkdir? Bütün hüceyrələrinəcən
özündən iyrənmək, nə deməkdir? Ağlayaraq göz yaşı içində rəqs
etmək, nə deməkdir? Sonunu bildiyiniz
bir yolda hər dayanacağa ümidlə baxmaq? Sonda səni həyata bağlayan ümidin işgəncəni
uzadan bir ip olduğunu görüb həyatına son vermək
nədir bilirsiz? Hər kəs
sınandığı qədər güclüdür bu həyatda,
bəs biz izləməyə belə cəsarət edə bilmədiyimiz
bu ağır səhnələri yaşamağa dözə
bilərdikmi? Bəs deyirlər, pis günün
ömrü az olar, niyə bitmir bu əziyyətlər,
yəqin bizim varlığımızı unutdular, - deyə
düşünüb Allaha, bəndəyə fəryad etməyə
bilərdikmi? Bütün bu sualların nəzdində Mirzə
Ələkbər Sabirin:
Məzlumların
göz yaşı dərya olacaqmış, -
Dəryaları, ümmanları neylərdin, İlahi?!
- misralarının ağlıma gəldiyi məqamlarda
özgə xalqın insanlarının onlara mərhəmət
edib qurut atması vicdan, mərhəmət sahibləri hələ
də yaşayır, insanlıq ölməyib demək idi,
yağışın damlaları, qarın dənəcikləri
ilə bu qadınların sevinc anları sanki təbiət hadisələri
vasitəsilə onların fəryadlarına bir cavab idi. Bu yaşananlarla sanki ümid etməkdən imtina etməyin,
hər qaranlıq gecənin bir işıqlı sabahı var
deyilirdi.
Qurbanlar qədər
olmasa da, cəlladların qılıncları barədə
yazmadan keçə bilməyəcəm, qanunda törətdikləri
bu vəhşiliklərə heç bir şəkildə
ixtiyarları olmadığını bildikləri halda hər
cür vəhşiliyi törədib bundan zövq alan canilərin timsalında bir daha
görürük ki, müharibə bəzi məxluqların
daxilindəki azğınlıqları necə oyadır,
güc sahibi olduqda bu zalımların ruhundakı əzazil
ortaya çıxır. Hətta düşmən
tərəfin qadınlarından biri özü etiraf edir ki, bədəni
yaşasa da, ruhu öldüyü üçün onlar
yalnız heyvani instinktlə hərəkət edirlər.
Lakin xatırlatmaq istəyirəm ki, heyvanlar
insanlardan fərqli olaraq hər nə qədər instinktləri
ilə yaşasalar da, əksəriyyəti vicdan və mərhəmət
dolu canlılardır.
"Yaşamaq
əzab çəkməkdir, hər şeyə rəğmən
həyatda qalmaqsa bu əzabda bir məna tapmaq deməkdir",
"Yaşamaq üçün bir səbəbi olan hər kəs,
demək olar ki, hər əzaba da qatlanar", - deyir Fridrix
Nitsşe. Bu faciəvi taleləri izləyərkən
onun nə qədər də haqlı olduğunu gördük.
Qayıtdıqda heç nəyin əvvəlki
kimi olmayacağını, başda özləri olmaqla hər
şeyin çox dəyişdiyini bildikləri halda, nə
olursa olsun bir gün öz yurd-yuvasına geri dönməyə
ümidi olanlar hər əzaba tab gətirə bildilər.
Hər şeyə rəğmən öz iztirabları ilə
mübarizə aparıb, hər çətinliyin öhdəsindən
gəlib, gələcəyə ümidlə baxıb həyatda
qala bilmələri ilə bu mübariz qadınlar bizlərə
və düşmənlərə göstərdilər ki,
canilər hər şeylərini əllərindən alsalar da,
onların dəyanətinə, dözümünə, yəni
ruhi azadlıqlarına toxuna bilmədilər. Bu
insanlar hər nə qədər fiziki və psixoloji cəhətdən
ömürləri boyunca sağalmayacaq yaralar alsalar da, mənəvi
kamilliyə çatdılar. Həmişəyaşar
şairimiz Nəbi Xəzrinində dediyi kimi:
Dərdlilər dünyada yarı peyğəmbər.
Dərdsizlər
dünyada yarım insandır!
Bu ağrılı yolun nəhayətində onlar mənəvi
kamilliyə çatdılar. Sonda isə ananın
balasına, qadının vətəninə və
doğmalarına qovuşmasıyla da fiziki olaraq da bu
tamlığı gördük.
Bizə o
qaranlıq dövrü xatırlatdıqları və unudulmaz
bir şedevr yaratdıqları üçün bütün
yaradıcı heyətə minnətdaram! Sağ olun, var olun.
Röya Salmanova
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 15 aprel.- S.31.