Nur bağışlayan bir ömür...
Akademik Zərifə xanım
Əliyevanın 100 illik yubileyinə
...İnsan ömrünün elə məqamları var ki, onun xatirəsini ömür boyu unutmaq olmur. İllər ötdükcə hər şey öz mahiyyətini dəyişir. Amma keçmişin xatirəsi bütün dövrlərdə dəyişilməz qalır.
Deyirlər, insan min bir budaqlı ağac kimidir, hər
budağı bir ünvana gedir. Əliyevlərin ailə albomuna
baxanda qollu-budaqlı, nəhəng gövdəli ağacın
getdikcə şaxələnən budaqlarını,
yaşıllaşan yarpaqlarını və gələcəyə
bəhrə verən meyvələrini görürsən!
1932-ci ildə çəkilmiş bir şəkildə Zərifə
milli geyimdə atasının arxasında dayanıb. Özü də
Azərbaycanda oğlanların geyindiyi milli geyimdə. Başında papaq, yaxalığına patrondaş
düzülmüş çuxa. Fotoobyektivə boylanan
ağıllı gözləri sabah vətən
üçün gərəkli işlər görməyə
can atan doqquz yaşlı qızcığazın kiçik qəlbindəki
böyük arzulardan soraq verir. Valideynləri
kimi, qardaşı ilə bacıları da gələcəyə
ümidlə, inamla boylanırlar. O vədələrdə
Əziz Əliyev övladlarına "siz mənim
ulduzlarımsınız" deyirdi.
Zərifə xanımın tələbəlik illərində
papaqla çəkdirdiyi başqa bir şəkli də diqqəti
cəlb edir. Papaq həm də ucalığın simvoludur.
Ucalığa, elmdə zirvələrə can atmaq Zərifə
xanımı uşaqlıq və gənclik
çağlarından fərqləndirən xüsusiyyətlərdən
idi.
Zərifə xanımın həyat fəlsəfəsinin
kökü, tərcümeyi-halına sonradan yazdıra biləcəyi
uğurlu məqamların ilkinliyi onun uşaqlıq
çağlarından qaynaqlanır.
Çox sonralar - özü də ailə qurub analıq
sevincini yaşayan zamanlar təkrar-təkrar deyərmiş ki,
uşaqlıq çağları insan həyatının ən
vacib dövrüdür. O dövrü heç nə əvəz edə bilməz.
O dövr insanın hər zaman müraciət etdiyi
dövrdür. Uşaq xeyirxahlığın, şəfqətin
nə olduğunu dərk edir və onu başa düşəndə
sevincinin h?dsiz-hüdudsuz olduğunu
anlayır.
Zərifə
xanım Əliyevanın həyatı, elmi və
yaradıcılıq fəaliyyəti ilə daha yaxından tanış olduqca, haqqında xatirələri
oxuduqca yaddaşımızda Ulu Tanrının ən yüksək
mənəvi xüsusiyyətlər bəxş etdiyi
böyük insanın obrazı canlanır. Gözlərimiz
önündə onun portreti yaranır.
Zərifə xanımın müxtəlif illərdə
çəkdirdiyi şəkillərin "yaşından"
asılı olmayaraq, hamısına xas bir cəhəti sezmək
mümkündür. Xarici görünüşündəki təmkin,
sərbəstlik, hər şeydən əvvəl, onun daxili
harmoniyasından irəli gəlir.
Fotoşəkillərində olduğu kimi, portretlərində
də işıqlı çöhrəsinin nurunu artıran xəfif
təbəssümünün altında lirik duyğularla
psixoloji cizgilər bir-birini tamamlayır. Zərifə xanımın
portret cizgilərində diqqəti cəlb edən obrazlar
qalereyası çoxdur: o, günəş qədər parlaq
ürək sahibi, yüksək mənəviyyat, daxili zənginlik
simvolu idi. Qəlbini şam kimi əridib ondan xeyirxahlıq,
işıq umanların yoluna nur çiləmək
üçün yaradılmışdı Zərifə
xanım Əliyeva...
Həyatımız
qəribə qurulub... Göz açıb-yumunca o, artıq
sona yaxınlaşır... Güzəştsizdir,
amansızdır... Yer kürəsinin
yaşı ilə müqayisədə o, cəmi qısa bir işartıdır.
Kimisi parlaq yanır, kimisi piltə kimi tutqun,
yavaş-yavaş işarır. Burada iş qətiyyən
illərin sayında, qocalıqda, uzun ömür yaşamaqda
deyil, daha mühümü odur ki, həyat izsiz keçməsin.
Zərifə
xanım fədakarlıqla dolu həyat yaşayaraq öz adını tarixin səhifələrində
əbədiləşdirən şəxsiyyətlərdən
biri idi. Zərifə xanım öz
işıqlı xarakteri ilə taleyin onunla eyni yolda
addımlamağı qismət etdiyi adamların da, öz
ömür yolunda onunla bircə dəfə
qarşılaşanların da qəlbində parlaq bir mələk
kimi silinməz iz qoymuşdur. O, cismən axirət
dünyasına köçsə də, qoyub getdiyi yadigar
İŞIQ öz nurunu bircə zərrə belə
azaltmayıb. Əksinə, bu
işığın NURU onun yenidən günəşi, səmanı,
dənizi, dağı görmək imkanını
qaytardığı adamların yaddaş saxlancında Zərifə
xanımla bağlı kövrək xatirələrdə əbədiləşmişdir.
Biz hamımız bu dünyada qonağıq. İnsanın
xatirəsi yaşadıqca, özü də yaşayır.
İnsan öz əməlləri,
yaradıcılığı, nümunəvi həyatı sayəsində
öz ömrünü uzadır. O, yaşayır və əbədiyyətə
qovuşana qədər sözlə, işlə
yaxşılıq etməyə tələsir.
Rus
şairi Andrey Voznesenski hind xalqının böyük
övladı İndira Qandinin özündən sonra nəsillərin
dünyagörüşünə təsir göstərdiyindən
danışarkən belə yazmışdı: "Qandi tarixə
qovuşdu". Öz xalqının tarixinə
qovuşmaqdan, Tarix adlanan nəhəng çayın axınını
vahid məqsəd üçün idarə etməkdən,
öz dövrünün sadəcə şahidi yox, həm də
qurucusu olmaqdan, əbədilik qazanmaq və özün
haqqında işıqlı xatirə qoymaqdan daha yüksək
missiya yoxdur.
Zərifə xanım tariximizin əfsanəvi şəxsiyyətləri
arasında layiqli yer tutaraq bu şərəfi və
şöhrəti qazanmışdı. Buna görə
də onun haqqında əfsanə yeni, gur akkordlarla davam edir və
tarixə qovuşur. Buna görə də
bu ömür kitabının "son söz"ü yoxdur.
Onun haqqında xatirələr bitmirsə, Zərifə
xanımı şəxsən tanıyan müasirləri
keçmiş günlərin xatirələrini
danışmağa başlayırlarsa, "son söz"
yazmaq olarmı?! Xatirələr öz
xeyirxahlığı ilə ürəkləri isitmək
üçün doğulan bu böyük şəxsiyyətə
məhəbbət və hörmətlə doludur.
Zərifə xanımın tarixdəki rolu bu tarixi yaradan
böyük insanın ən böyük məhəbbəti
olmaqdan ibarətdir.
Filosoflardan
biri deyib: "Hər böyük sərkərdənin
arxasında bir qadın var". Zərifə
xanım məhz belə qadınlardandır - böyük
insanlarla yanaşı olduqda, o insanların ulduzlarının
daha parlaq bərq vurmasına səbəb olan qadınlardandır.
Bu dünyaya məsum, gözəl qız
simasında gələn Zərifə xanım mənsub
olduğu əsl azərbaycanlı ailəsinin bütün mənəvi
dəyərlərini özündə cəmləşdirmişdi.
Və bir qadın, bir ana, bir həkim, bir alim, bir ictimai xadim və
birinci xanım olaraq o, əfsanəvi taleyə malik olmuş
insanların ümumi axınına nə qədər də təbii
bir şəkildə qoşulmuşdu!
Onun
xeyirxah ürəyi sanki nadir tapılan qızıl
külçəsi idi - çox az
tapılan və qəlblərə sevinc bəxş edən
tapıntı idi. Onunla rastlaşan hər kəs,
ilk növbədə, təsəlli, inam və sakitlik
tapırdı. Az
tanıdığı adamlar belə onunla ünsiyyətdə
olanda bu alicənablıqdan enerji alırdılar, qəlbləri
xeyirxahlıqla dolurdu. Üzləri onun
üzünün nuru ilə işıqlanırdı.
Zərifə
xanımın mərhəməti Böyük Yaradanın bizə
bağışladığı insani keyfiyyətlərin, ən
yüksək ləyaqətin etalonu ola bilər.
Və az sayda adam bu yüksək keyfiyyətləri
taleyin o cür sınaqları qarşısında qoruyub
saxlaya bilər.
Zərifə xanımın xarakterində sosial motivlər
- xeyirxahlıq və başqalarının dərdinə şərik
olmaq - o qədər güclü idi ki, o, həkim peşəsini
seçmək qərarına gəlmiş və bu peşəni
ləyaqətlə yerinə yetirmişdir. O, peşəsini sevirdi və
ona böyük qüvvə sərf edirdi. Zərifə
xanım adamları qiymətləndirməyi bacarırdı.
Xəstələr ona inam və ümidlə
müraciət edirdilər; hər biri ayrı-ayrılıqda
ondan xoş münasibət görür, onun kabinetindən
xoş əhval-ruhiyyə ilə çıxırdı.
Onun ürəyi insansevərlik hissi ilə dolu
idi. Buna görə də o, insanların qəlbinə
yol tapmağı bacarırdı. Bu onun xəstələrlə
münasibətinin başlıca prinsipi idi.
Zərifə
xanım belə yazırdı: "Xəstəyə xeyirxah,
mərhəmətli münasibət həkim peşəsinin əsas
mahiyyətidir. Həkimin gündəlik işi
onu əhatə edən adamlara - hər şeydən əvvəl
köməyə ehtiyacı olan adamlara müraciət
formalarını öyrənməyi tələb edir".
Həkimlik - böyük bir missiyadır. Həkim səbirli
olmaq, dinləməyi öyrənmək məcburiyyətindədir.
Zərifə xanım həkim kimi tez-tez
filosofların kəlamlarından sitat gətirirdi. Onun
sevdiyi kəlamlardan biri antik yunan filosofu Platonun sözü idi:
"Həkimlərin buraxdığı ən böyük səhv
ondadır ki, onlar qəlb haqqında düşünməyərək,
birinci növbədə bədəni müalicə edirlər".
Həqiqətən, Zərifə xanım həkim yox, həkim-filosof
idi. Şərqdə belə həkimləri loğman
adlandırırlar. Zərifə xanım Qədim
Şərq loğmanlarının ənənələrini əxz
etmişdi və XX əsrdə bu ənənələrin təbliğatçısı
idi. O, daşqəlbli olmağı, laqeyd qalmağı
bacarmırdı; o, başqalarının dərdinə ürəkdən
şərik olur, kömək etməyə
çalışır, xəstəlikdən əzab çəkəni
sağaltmaq üçün çıxış yolu
axtarırdı. O, həmişə işığın tərəfində
dayanırdı və bununla qaranlığı qorxuda bilirdi...
Zərifə xanımın bir nəcib İNSAN kimi daim
tibbi praktikada əxlaqi meyarlara böyük üstünlük
verməsi, ilk növbədə, onun yüksək intellektual
mövqeyindən irəli gələn ən mühüm amillərdən
biri idi.
Bir göz həkimi olaraq Zərifə xanım
bütün ömrünü insanlara işıq
bağışlamağa həsr etmişdi. Bu mənalı
insan ömrünün missiyası zülmət və
qaranlıqla mübarizə aparmaqdan ibarət idi. Bəli, işığını itirmiş gözlərə
nur çiləmək istəyi, arzusu onun parlaq obrazını
ilahi bir nəcibliyə qovuşdururdu.
Həkimin həyatı bir adamın həyatından daha
uzun və məzmunludur. Homer deyirdi: "Bir bacarıqlı həkimin həyatı
çox adamın həyatına dəyər". Zərifə
xanım məhz belə həkim idi və ola
bilsin ki, ona əbədi şöhrət gətirən də
bu xüsusiyyəti idi. O, hələ 1969-cu ildə respublika rəhbərinin
həyat yoldaşı, Azərbaycanın birinci xanımı
olmuşdu, sonrakı tarix sübut etdi ki, onun bu şərəfə
layiq olmaq haqqı vardır. Təəssüflər
olsun ki, həyat yoldaşının və oğlunun prezident
seçildiyi o xoşbəxt günləri görmək Zərifə
xanıma qismət olmadı. Yəqin ki,
bir prezidentin həyat yoldaşı və digərinin anası
olduğu xəbərini biləndə onun ruhu şad
olmuşdur.
Hər dəfə Heydər Əliyevin müstəqil Azərbaycanın
şanlı simvolunun həyat və fəaliyyətinə həsr
olunan filmə baxdıqda ürəyimdə incə hisslər
baş qaldırır. Onun öz həyat yoldaşına bəslədiyi
müqəddəs məhəbbət ürəkləri riqqətə
gətirir. Mən Zərifə Əliyeva ilə
vidalaşma səhnəsini - Heydər Əliyevin öz əbədi
məhəbbəti ilə ayrılığına acı
göz yaşı ilə ağladığı səhnəni
nəzərdə tuturam... Zərifə xanım gül dənizinin
içində, sanki həyat yoldaşının, öz əbədi
məhəbbətinin göz yaşlarını görməmək
üçün gözlərini açmaq istəmir...
Aman Allah,
itkiylə barışmaq istəməyən kəsin
yanıb-qovrulan ürəyini necə sakitləşdirmək
olar?.. Heç vaxt heç
bir dərdin, bədbəxtliyin qarşısında baş əyməyən,
mərdlik və igidliyin təcəssümü olan bu
güclü insan taleyin o ağır zərbəsinə
dözə bilməyərək ömründə ilk dəfə
acı göz yaşları axıtdı. Sevimli
həyat yoldaşı son mənzilə yola
düşdüyü, əbədiyyətə qovuşduğu
vaxt onun əli hər şeydən
üzülmüşdü.
Lakin əbədi həyat və əbədi məhəbbət
haqqında əfsanə davam edir. Allahın böyük
işlər görmək üçün yaratdığı
böyük insan tezliklə gərgin mübarizəyə
girişməli idi. Zərifə xanım
onu bu mübarizədə tək qoymamışdı. Onun üçün İlham kimi oğul
böyütmüşdü. Bilirdi ki, oğlu
atasının şərəfini hər şeydən yüksək
tutan layiqli övlad kimi böyüyüb...
Ayrılıqlar
da, qovuşmalar da taleyin qismətidir... Məhəbbətlə
dolu iki ürək on səkkiz ildən sonra əbədi
qovuşdu.
Bu gün
Fəxri xiyabanda - bütün azərbaycanlıların and
yeri olan bu müqəddəs guşədə əbədiyyət
dastanının iki qəhrəmanının məzarları
üstündə, sanki keçmiş xoşbəxt günlərdə
olduğu kimi, bir-birini sözsüz başa düşən
iki qranit abidə ucalır... Onlarla, yüzlərlə, minlərlə
azərbaycanlı əllərindəki gül dəstələri
ilə bu məzarların önündə baş əyməyə
gəlirlər... İki qəlbin əbədi məhəbbəti
ilə möhkəmlənmiş uzun və xoşbəxt bir həyata
xeyir-dua almaq üçün...
Hüseynbala
MİRƏLƏMOV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 21
aprel.- S.3.