Böyük yazıçı, alim və əqidə adamı
Mir Cəlal -115
XX əsrin əvvəlləri,
Azərbaycan ədəbiyyatının
yeni inkişaf dövrü böyük şəxsiyyətlərin yetişməsi
ilə əlamətdardır. Onların sırasında
yazıçı, alim
və pedaqoq Mir Cəlalın xüsusi yeri var.
Sovet rejiminin
sərt çərçivələr
qoyduğu, milli ədəbiyyatımızın ideologiyaya xidmət etdiyi bir dövrdə
Mir Cəlal çoxşaxəli
yaradıcılığı ilə dövrün fövqündə dayanaraq
əsl milli ədəbiyyat nümunələri
yarada bilən sənətkarlardan oldu. Elmimizdə, ədəbiyyatımızda,
şüurumuzda milli ruhu qoruyub saxlaya
bildi. Məhz bu, Mir Cəlal
Paşayevin fenomenal bir şəxsiyyət olmasını şərtləndirən
əsas cəhətlərdəndir.
Mir Cəlal fenomenini
bir neçə ədəbi-tarixi amil səciyyələndirir. Əvvəla, Mir Cəlal Azərbaycan ədəbiyyatında hekayə
janrının klassik nümunələrini yaradan
sənətkar idi.
O, realist hekayəyə romantik
ovqat gətirdi, çoxəsirlik Azərbaycan
gülüş mədəniyyətinin
ən yaxşı tarixi-estetik əlamətlərini
hekayənin poetikasında
təcəssüm etdirdi.
Mir Cəlalın yumoru həyatı dərk etmək, onu sevmək və dəyişmək üsulu idi.
C.Məmmədquluzadə, Ə.Haqverdiyev,
Y.V.Çəmənzəminli hekayələrindəki kompozisiya
kamilliyi, bədii sözə, həyat həqiqətlərinə həssas
münasibət, milli dəyərlərimizə sadiqlik,
təhkiyənin təbiiliyi
Mir Cəlalın hekayələrinə
də xasdır. Odur ki, illər, onilliklər keçsə
də ədibin hekayələrində toxunduğu
mövzular müasirliyini,
qaldırdığı problemlər
aktuallığını qoruyub
saxlayacaq.
Mir Cəlal XX əsrin
böyük alimidir. Azərbaycanda
poetika haqqında ilk monoqrafiyanı - "Füzulinin
poetik xüsusiyyətləri"ni
Mir Cəlal yazıb.
Bu əsərin yenidən işlənmiş
və mükəmməlləşdirilmiş
nəşri "Füzuli
sənətkarlığı" adı ilə müxtəlif illərdə
təkrar nəşr olunub.
"Füzuli sənətkarlığı"
monoqrafiyası sovet dönəmində ədəbiyyatşünaslığın
marksist metodologiyaya dayaqlanıb klassik irsə sosioloji yarlıqlar asdığı
bir dövrdə Füzuli irsinin poetik sehrini açan ilk əsər idi. Bu əsəri ilə Mir Cəlal Füzuli poetik təcrübəsini "Şeirimizin
müasir vəzifələri
üçün səfərbər
etmək" məqsədi
güdürdü.
"Füzuli sənətkarlığı"
ədəbiyyatşünaslıqda ən mübahisəli
problem olan M.Füzuli eşqinin sufi eşq, "eşqi mütləq" olub-olmamasını
düzgün həll edən ilk əsərlərdən
biridir. Mir Cəlal
dahi şair M.Füzulinin möhtəşəm
bədii irsini poetik sistem kimi
təhlil və tədqiq edən ilk füzulişünas alimdir.
"Füzuli sənətkarlığı" şairin poetikasını
nəzəri cəhətdən
sistemləşdirən ilk monoqrafiyadır.
Mir Cəlalın P.Xəlilovla
birgə yazdıqları
"Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları" adlı
nəzəriyyə dərsliyi,
F.Hüseynovla birgə
yazdıqları "XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatı"
dərsliyi XX əsr maarifçiliyi və nəzəri-estetik fikrinin
mənbəyidir.
Mir Cəlalın 1947-ci ildə yazıb müdafiə etdiyi "Azərbaycanda ədəbi-nəzəri
cərəyanlar haqqında"
əsəri bütün
sonrakı tədqiqatların
istinad etdiyi ilk nüfuzlu mənbədir.
"Azərbaycanda ədəbi
məktəblər" XX əsrin
əvvəllərində milli-tarixi
intibahı totalitar sovet ideologiyasının kəshakəs vaxtı düzgün qiymətləndirən
ilk fundamental əsərdir. Alimin yazdığı
bu doktorluq dissertasiyası onun fenomenal alim və şəxsiyyət olduğunu təsdiq edir. XX əsrin
önlərindəki ədəbi-tarixi
mühitin, mədəni
özünüdərkin mahiyyətini
təhlil edən müəllif faktın tarixi həqiqətinə sadiq qalıb, siyasi konyukturaya uymayıb.
"Azərbaycanda ədəbi
məktəblər" nəzəri
fikri daim məşğul etmiş,
mürəkkəb ədəbi
mübahisələr doğurmuş
iki ədəbi məktəb, iki ədəbi-fəlsəfi cərəyan,
iki bədii yaradıcılıq metodu-realizm
və romantizm haqqında yazılmış
ilk mötəbər əsərdir. Bu konseptual monoqrafiya özündən sonrakı
nəzəri fikrə
yol açdı, realizmşünaslığın əsasını qoydu.
Mir Cəlalın "Cəlil Məmmədquluzadə
realizmi haqqında",
"Klassiklər və
müasirlər" əsərləri
XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığının
elmi və bədii yaradıcılıq
təcrübəsinə əsaslanan
faktlardır.
Mir Cəlal 42 il indiki BDU-da pedaqoq
kimi fəaliyyət göstərmiş, 1961-1978-ci illərdə
- 18 il indi onun adını daşıyan "Azərbaycan
ədəbiyyatı" kafedrasına
rəhbərlik etmiş,
ədəbi məktəblərdən
yazan alim özü ədəbi məktəb - Mir Cəlal
ədəbi məktəbi
yaratmışdır. Bu ədəbi
məktəbin K.Talıbzadə,
B.Vahabzadə, F.Hüseynov,
İ.Bəktaşi, C.Abdullayev,
T.Mütəllimov, X.Əlimirzəyev,
N.Babayev, N.Həsənzadə,
M.Məmmədov, V.Vəliyev,
S.Şükürov, A.Abbasov,
A.Hacıyev, E.Əfəndiyev
kimi görkəmli nümayəndələri yetişib
formalaşmışdır.
Mir Cəlal fenomeni
bu üç dayaq üzərində bərqərar olur. Mir Cəlal
fenomenini onun parlaq şəxsiyyəti,
əqidəsinə sadiqliyi tamamlayır.
Mir Cəlal Molla Nəsrəddin ədəbi
məktəbinin yaradıcılıq
ənənələri kontekstində
formalaşmış yazıçı,
alim və maarif xadimi idi.
O, öz pedaqoji fəaliyyətində XIX əsr
maarifçiliyinin bədii-tarixi
ənənələrini, daha
çox XX əsrin
əvvəllərində məşhur
olan A.Şaiq, M.T.Sidqi, C.Cəbrayılbəyli,
R.Əfəndiyev və
s. kimi müəllim-ədiblərin
nurlu ənənələrini
davam etdirirdi.
Mir Cəlal Azərbaycan
ziyalısının ən
gözəl xüsusiyyətlərini
- xalqa bağlılığı,
millətkeşliyi, sadəlik
və müdrikliyi, təvazökarlığı inadkar
bir inamla qoruyub saxlayır, ədəbi-bədii və
nəzəri fikrin milli müəyyənliyini
mühafizə edirdi.
Fəridə SƏFİYEVA
Filologiya elmləri doktoru,
professor
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 21 aprel.- S.4.