Bu, Vaqif Yusiflidir
Ədəbi
yaradıcılığın və bütövlükdə
humanitar təfəkkürün ən çətin, mürəkkəb
və məsuliyyətli sahələrindən biri ədəbi
tənqiddir. Ədəbi tənqid müstəqil bir
yaradıcılıq sahəsi olmaqla yanaşı, bir çox
yaradıcılıq yollarının qovşağıdır;
elmi nəzəri fikirlə bədiilik, tamamlanmış tarix
yaddaşı ilə bu günün coşqun publisistikası ədəbi
tənqid müstəvisində çox asanlıqla bir araya gəlir
və ictimai fikrin, milli-estetik təfəkkürün
genişlənməsinə xidmət edir.
Ədəbi
tənqid - sırf nəzəri səciyyə daşımır,
ədəbiyyat həyatdan doğursa onu qüvvətləndirən
tənqid də həyatı bilməlidir. Tənqid ədəbiyyatı
dərindən duymaqla yanaşı cəmiyyətin
ictimai-iqtisadi, mədəni problemlərini də yetərincə
bilməlidir.
Tənqid
- cəmiyyətin yüksək estetik tələblərinin və
ictimai fikrin ifadəçisidir; buna görə də öz
mahiyyətində publisistikanın, tarixin, fəlsəfənin,
ədəbiyyatşünaslıq, dilçilik və
sosiologiyanın, ayrı-ayrı sənət sahələri
haqqında biliklərin böyük təcrübə və tələblərini
birləşdirir.
Bu mənada
tənqidə və onun yaradıcılarına ögey
münasibət yolverilməzdir. "Hamını bəzər,
özü lüt gəzər". Tənqidlə - bədii ədəbiyyat
arasındakı bölgünün ədalətsizliyini
göstərmək üçün işlədilən
sözdür.
Doğrudan
da, tənqidçilər - bütöv ömürləri boyu
yüzlərlə bədii əsəri təhlil etdikləri,
yüzlərlə qələm sahibinin portretini
yaratdıqları halda çox vaxt özləri kölgədə
qalırlar.
Yetmiş
yaşını qutladığımız filologiya elmlər
doktoru, AMEA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun
şöbə müdiri Vaqif Yusifli də, canlı ədəbi
prosesdən kənarda qala biləcəyini nəzərə
almadan, uzun yaradıcı həyatını
başqalarının kitabları, yeni əsərləri və
ümumi ədəbi prosesi qiymətləndirməyə,
"bəzəməyə" həsr etmişdir.
İlk
baxışda elə görünə bilərdi ki, tənqid və
ədəbiyyatşünaslığımızın - Məmməd
Cəfər, Kamal Talıbzadə, Bəkir Nəbiyev, Əziz
Mirəhmədov, Yaşar Qarayev kimi nəhəglərindən
sonra - bu sahədə yaranan boşluğu doldurmaq çətin
olacaq.
Lakin rəhmətlik
Aydın Məmmədov, İsa Həbibbəyli, Rəhim
Əliyev, Vilayət Quliyev, Akif Hüseynov, Şirindil
Alışanlı, Tehran Əlişanoğlu, Nizami Cəfərov,
Nizaməddin Şəmşirzadə, Elnarə Akimova,
Cavanşir Yusifli, Rahid Ulusel kimi böyük bir nəsil öz
yaradıcılıqları ilə sübut etdilər ki, tənqid
və ədəbiyyatşünaslığımızın ənənələri
daha ciddi şəkildə, vulqar sosiologizmdən, siyasi
konyukturadan uzaq daha sərbəst, milli ideallara və estetik dəyərlərə
yaxından bağlılıqla yaşayır.
Vaqif
Yusifli bu nəslin ən fəal nümayəndələrindən
biridir və yeni yaranan ədəbiyyata hamıdan daha həssasdır,
yeni kitabları və ədəbi prosesi heyrət doğuran
bir ardıcıllıqla izləyir və dəyərləndirir.
AMEA Nizami
adına Ədəbiyyat İnstitutunun "Müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı" adlı iki
cildliyi fundamental araşdırmalar məcmuəsidir. Həmin məcmuədə
Vaqif Yusiflinin ədəbi tənqidimizdəki xidməti
yüksək qiymətləndirilir: "Yeni Çağ Azərbaycan
tənqidinin ən populyar yazarlarından Vaqif Yusiflinin
yaradıcılığı bu tənqidin "həyatını"
hər zaman müşayiət etmişdir. Və hər zamanki
aktivliyini 2001-2016-cı illərdə də (və bu gün də
S.R.) qoruyub saxlayan Vaiqf Yusifli, çoxları tənqid
meydanını tərk etsə də, o, etmədi. Tənqidçinin
intensiv çap olunan məqalələri və silsilə
kitabları müasir ədəbi düşüncənin əsas
meyllərini anlamağa, bu günkü ədəbiyyatda "nə
var, nə yox" sualına cavab tapmağa imkan verir. O, ədəbiyyatın
demək olar ki, bütün janrlarında yazılmış əsərlərə
münasibət bildirməyə çalışır, ədəbiyyatla
tənqid arasında genələn uçurumu doldurmağa, bədii
və tənqidi düşüncənin ədəbi prosesdə
bütövlüyünün, bir-birinə rəvac verilməsinin
təmin edilməsinə xüsusi səy göstərir".
("Müstəqillik dostu Azərbaycan Ədəbiyyatı",
Bakı, "Elm və Təhsil" nəşriyyatı, 1918,
səh.931-932).
Burada
Vaqif Yusiflinin silsilə kitabları deyiləndə "Tənqid
və bədii söz", "Tənqid də
yaradıclıqdır", "Poeziyanın illəri və
yolları", "Ədəbi həyat", "Poeziya və
zaman" adlı əsərləri nəzərdə tutulur.
Bu
fundamental araşdırmada gəlinən nəticə budur ki,
Vaqif bəy "təkcə bədii obrazın mahiyyətini
açmağa deyil, həm də tənqidçi obrazı
yaratmağa, bu obrazı ədəbi zaman kontekstində izləməyə
çalışır".
Bəli,
Vaqif Yusiflinin əməyi nəticəsində
çağdaş ədəbiyyatımızda bir parlaq tənqidçi
alim obrazı yaranmışdır və bu elə
çağdaş ədəbi-tənqidimizin obrazıdır.
Mən
Vaqif Yusiflini çox cavan yaşlarından, ədəbiyyata
ilk gəldiyi illərdən tanıyıram. O, elə həmin
illərdə də əsl bədii sözü, bədii əsəri
saxta sözdən və mətndən dəqiqliklə
ayırır və dəyərləndirirdi.
İkinci
əsas cəhət Vaqifin bu illər ərzində bir insan,
bir xarakter olaraq zərrə qədər dəyişilməməsidir.
Nə
yaşa dolmaq, nə şöhrət, sakit, səbrli,
sözünün yerini və qədrini bilən Vaqif bəyi dəyişdirə
bilmədi.
Ədəbi
prosesi ardıcıl izlədiyinə və xarakterinə
görə biz onu Belinskiyə bənzədirik. Bütün bənzətmələr
qüsurludur. Lakin Vaqif doğrudan da ədəbiyyatşünaslıq
və ədəbi tənqid sahəsində yuxarıda
adını çəkdiyim klassik tənqidçilərimizlə
bir sırada dayanmaq haqqı qazanıb.
Vaqif
Yusiflinin əlimə keçən sonuncu kitabı "Ədəbi
həyat" adlanır. 2014-cü ildə nəşr olunub. Məzmununa
görə çox sakit və iddiasız addır. Ədəbi
həyatın, kitab yazılan illərdəki
irili-xırdalı elə bir hadisəsi, istedadlı müəllifi
və dəyərli əsəri yoxdur ki, Vaqif Yusiflinin diqqətindən
kənarda qalsın.
"Ədəbi
mənzərə. Poeziya. 2011-2012-ci il" yazısında
müəllif iki ilin poeziyası haqqında söz açmaq
niyyətində olsa da əslində, XX yüzildə ədəbiyyata
gəlmiş və yaradıclıq həyatını davam
etdirən tanınmış müəlliflərlə
yanaşı XXI yüzilin ilk onilliklərində ilk qələm
təcrübələri və kitabları ilə diqqəti cəlb
edən yeni nəsil yazarların da əsərlərini təhlil
etmişdir.
Burda
söhbət bir neçə əsərdən yox, onlarla
müəllifin yaradıcılığından gedir. Bu qədər
müəllifin yazılarını oxuyub sistemləşdirmək
və dəyərləndirmək tənqidçidən
böyük səbr və yaradıcılıq enerjisi tələb
edir.
Mən hələ
nəzəri hazırlığı demirəm. Dünya
xalqlarının ədəbiyyatlarında gedən prosesləri
izləmədən ədəbiyyatşünaslıq və ədəbi
tənqid haqqında neçə min illik fikirləri, bu sahədə
yaranan nəzəri kitabları gözdən keçirmədən
müasir Azərbaycan ədəbiyyatına da obyektiv qiymət
vermək olmaz. Yalnız yüksək nəzəri
hazırlığı olan tənqidçilər cari ədəbiyyatın
uğurlu-uğursuz tərəflərini, ədəbiyyatımızın
zəngin tarixində tutduğu yeri yüksək peşəkarlıqla
dəyərləndirə bilərlər.
Bu
baxımdan akademik Yaşar Qarayev dünya humanitar fikrinin zirvəsində
dayanan bir filosof-tənqidçi idi. Vaqif Yusifli də Yaşar
Qarayev ənənələrini davam etdirən fikir
adamlarından biridir. O, hər nə qədər yeni
kitabları gözdən qaçırmamağa,
yaradıcılığa yeni başlayan gənclərin
kitabları haqqında resenziyalar, rəylər yazmaq vərdişini
davam etdirməyə çalışsa da, bu, onun
vaxtının çox hissəsini alsa da, eyni zamanda ədəbi-tənqidin
müasir mənəvi həyatımızda, humanitar
düşüncəmizdə tutduğu yerin böyüməsi,
tənqidin ictimai-siyasi, estetik əhəmiyyətinin
artması, ədəbi aləmdə nüfuzunun yüksəlməsinə
xidmət edən xeyli əsər də yazmışdır.
Tənqidçi
Vaqif Yusifli ömrü boyu ədəbi tənqidin təəssübkeşi
olmuşdur. Tənqidin ictimai həyatımızdakı rolunu
kiçiltmək istəyənlərə qətiyyətlə
etiraz edir: "Amma "tənqid yoxdur" kimi qeyri-elmi və
hətta qeyri-etik səslənən bu fikir
yanlışdır. Dostoyevskinin bir fikrini misal gətirmək
istəyirəm: "Bəşəriyyətin inkişafında
tənqid təbii hadisədir. İncəsənətin bizə
ancaq obrazlarda təqdim etdiyini tənqid şüurlu olaraq
araşdırır. İncəsənəti idrak etməklə
tənqid həyatı, gerçəkliyi idrak edir." Bu fikri
bütövlüklə Azərbaycan ədəbi tənqidinə
də şamil etmək olar."
Daha sonra
Vaqif Yusifli fikrini davam etdirərək yazır: "Əlbəttə,
tənqid spesifik idrak hadisəsidir. Onun ədəbiyyatşünaslıqda
tamam fərqli xüsusiyyətləri var. Amma bu günün
xalis tənqidçi tipinə nümunə çox azdır.
Lap barmaqla sayılacaq qədər."
Vaqif
Yusifli arada ədəbiyyatşünaslıqla da məşğul
olur, lakin o, öz dediyi barmaqla sayılacaq tənqidçilərdən
biridir.
Vaqif
Yusiflinin 2011-2012-ci il poeziyasının təhlili zamanı gəldiyi
nəticə əslində bütün ədəbiyyatımıza
aid edilə bilər. O, yazır: "İlk növbədə
böyük nikbinliklə qeyd etməyə dəyər ki,
müasir Azərbaycan poeziyası çox əsrlik
yaşarı ənənələrə sadiqlik nümayiş
etdirir. Həyatda, cəmiyyətdə, ictimai aləmdə,
xüsusilə poeziyada bir çox dəyərlər hələ
də öz gözəlliyini itirməmişdir. Bu dəyərlər
əbədidir, poeziyanın mahiyyətini ifadə edir və
zamanın hər bir təlatümündən,
sınağından keçə bilir. Həmişə ənənə
ilə novatorluğu özündə əks etdirən bu
poeziya XXI əsrdə də öz mahiyyətinə, məna və
məntiqinə sadiq qalmışdır. Azərbaycan
poeziyasından söz açanda, ilk növbədə, həmin
dəyərləri özündə əks etdirən nümunələrdən
danışmalıyıq".
Mən
şəxsən "ədəbi portret"ləri çox
sevirəm və özüm də XX yüzildə
yaşamış böyük sənətkarlarımızın
bir çoxunu ədəbi portretlərini yazmağa
çalışmışam. Həmin yazıların bir hissəsi
"Özümüzdən böyük
sözümüz" kitabında toplanmışdır.
Vaqif
Yusiflinin "Ədəbi həyat" kitabında da Mirzə
İbrahimov, Mir Cəlal, Mehdi Hüseyn, İlyas Əfəndiyev,
Ənvər Məmmədxanlı, Əhməd Cəmil,
Balaş Azəroğlu, Əliağa Kürçaylı,
Yusif Səmədoğlu kimi böyük qələm sahiblərimizdən
tutmuş Səhər, Pərvin, Emin Piri və Kəramət
Böyükçölə qədər ədəbiyyatımızın
təxminən yüzillik bir dövrünün
ab-havasını oxuculara çatdıran ədəbi portretlər
silsiləsi toplanmışdır. Burda müxtəlif ədəbi
cərəyanları təmsil edən və çeşidli
janrlarda yazan qələm sahibləri haqqında söz
açılır. Bu yazıları birləşdirən
ümumi cəhət Vaqif Yusiflinin portretini yaratmaq istədiyi
şəxsiyyətlərin həyat və
yaradıclığını dərindən bilməsi və
onları sevgiylə, səmimiyyətlə təqdim etməsidir.
Bu portretləri
yaradarkən Vaqif bəy, istər-istəməz, öz
portretini də yaradır və kitabı oxuyub qurtardıqdan
sonra onun bəzi yazılarının
başlığını təkrar edərək, "Bu,
Vaqif Yusiflidir" demək istəyirsən.
Çağdaş
ədəbi tənqidimizin fəhləsi və sərkərdəsi,
arı kimi çalışqan, mənəvi dünyamızda
baş verən prosesləri diqqətlə izləyən, sadə,
təvazökar, özünü gözə soxmağa
çalışmayan, hamını tərifləsə də
özü tərifdən qaçan, doğulduğu ocaqdan gətirdiyi
saflığı, utanqaclığı, dürüstlük və
halallığı, başqalarının uğurlarına
sevinmək qabiliyyətini yetmiş yaşında da qoruyub
saxlayan dəyərli dostumuz Vaqif Yusifli! O, "tənqid
yoxdur" deyənlərin acığına ədəbi tənqidin
yükünü yorulmadan daşıyır və inanıram
ki, hələ uzun illər bundan sonra da bu şərəfli
işini davam etdirəcəkdir.
Sabir Rüstəmxanlı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 21
aprel.- S.10.