Ədəbi dilin leksik norması
(Nadir Məmmədli. Azərbaycan dili və nitq mədəniyyəti.
Norma, nitq mədəniyyəti sahələri və
nitqə verilən tələblər. Dərslik.
II cild, Bakı, "Elm və təhsil", 2022, 512 səh.)
Filologiya elmləri doktoru, prof. Nadir Məmmədlinin
araşdırmalarının mühüm bir sahəsini Azərbaycan
dili və nitq mədəniyyəti problemləri təşkil
edir. Bu müasir problemlər onun 2 cilddən ibarət olan
dərsliyində öz əksini tapmışdır. Məlumdur ki, ədəbi dilimizin əsas
normalarından biri də leksik normadır. N.Məmmədli,
öncə, kitabın II cildində leksikologiya və onun təsviri,
tarixi, müqayisəli növlərindən bəhs edir, sonra isə
forma və məzmunca söz qruplarında (omonim, sinonim,
antonimlər) leksik normanın mənaca təsnifini aparır,
qruplaşdırır. Ardınca omoformlar,
omofonlar, omoqraflar, transomonimlər yaxud dillərarası
asimmetriya ("yalançı ekvivalentlər"), onların
nitqdə daşıdığı mənaları üzə
çıxarır. Alınma sözün
mənasının reseptor dildə aprobasiyası, paronimlər,
çoxmənalı sözlər, metaforlar haqqında kifayət
qədər yığcam və dolğun məlumatlara rast gəlirik.
Kitabda metafor, metaforlaşma prosesi haqqında
fikirlər yeniliyi ilə fərqlənir. Müəllif
yazır ki, metafor nitq və mətndə ifadə vasitəsi
kimi ideyaları konkretləşdirir, sözün nominativ mənası
və assosiasiyaların, əşyaların
oxşarlığına uyğun olaraq təfəkkürdə
müəyyən təəssürat, təsəvvür
yaradır; xüsusilə də bədii əsərlərdə
öz potensialını üzə çıxarır. Metaforlaşma prosesdir-daimidir, zaman keçdikcə
estetik dəyərlərini, gözlənilməzliyini heç
vaxt itirmir.
Məcazın digər növləri (metonimiya, sinekdoxa və
s.) haqqında fikirlər, xüsusən də bölgü,
onların bir-birindən fərqləndirilməsi ağlabatan cəhətlərilə
yadda qalır.
N.Məmmədli leksik normanı mənşə
cəhətdən də şərh edir, sözlərin
alınma amillərini müəyyənləşdirir.
Alınma söz və terminlərin mənimsənilməsinin
şərtlərini göstərir: 1) sözlərin alan dilin
qrammatik sinif və kateqoriyaları ilə əlaqələndirilməsi;
2) əcnəbi sözün fonetik mənimsənilməsi; 3) əcnəbi
sözün qrammatik mənimsənilməsi; 4) sözün
sözdüzəldicilik aktivliyi; 5) əcnəbi sözün
semantik mənimsənilməsi; 6) nitqdə müntəzəm
işlənməsi (s.202).
Dərslikdə digər mənimsənilmə səviyyələri
(fonetik, qrafik, orfoqrafik, qrammatik, semantik mənimsəmələrin
xüsusi əlamətləri, xarakteri və s.)
ayrı-ayrılıqda təhlil olunmuşdur.
Prof. N.Məmmədli dilimizin leksik normasını
sözlərin istifadə dairəsi üzrə də tədqiqata
cəlb etmişdir. Düşüncənin inkişafı dilin
inkişafını tənzimləndirdiyi üçün
istifadə dairəsinə görə sözlər müəllif
tərəfindən 1) ümumişlək sözlər; 2) məhdud
dairədə ictimai zümrələr və kollektiv tərəfindən
işlədilən sözlər (loru, vurqar, arqo, jarqon,
dialekt); 3) xüsusi sözlər (terminlər) olmaqla da
qruplaşdırılmışdır.
Dərslik müəllifi leksik normanı sözün
ekspressiv-üslubi əlamətlərinə görə də
interpretasiya edir. O, tabu sözlərin, evfemizmlərin, epitetlərin,
alliterasiyaların, təkrarların, işlək, istifadə
normalarını müəyyənləşdirir; bunların
yaranma yollarını, poetik-üslubi səciyyəsini verir. Xeyli sayda bədii ədəbiyyatdan seçilmiş
nümunələr vasitəsilə tələbələr həmin
normaları intensiv şəkildə öyrənə bilirlər.
Dərslikdə
leksik norma məsələləri Azərbaycan
dilinin aktiv və passivliyinə görə də nəzərdən
keçirilmişdir. Aktiv və passiv
leksikanın tərkib hissəsi kimi tarixizmlərə, arxaizmlərə
və neologizmlərə diqqət yönəldilmişdir.
Dil obyektiv gerçəkliyi müxtəlif ifadə
formaları ilə təzahür edir. Onlardan
biri də sözlərin məna əlaqələrini - semantik
strukturu, funksional nitq xüsusiyyətlərini, üslubi ifadə
imkanlarını ümumiləşdirən frazeoloji vahidlərdir.
Əlbəttə, bu əlamətlər
frazeoloji normaya aiddir. Frazeoloji normaya verilən
tələblərdən biri - həmin vəhdətlərin,
modellərin mənasından, qaydasında istifadə etməkdir.
Əsərdə qrammatik normanı müəllif morfoloji
və sintaktik yaruslar üzrə də
aydınlaşdırır. Qrammatik kateqoriyalarda norma
mənsubiyyət, hal, inkarlıq paradiqmalarını əhatə
edir.
Sintaktik norma çərçivəsində sərbəst
söz birləşmələrinin və cümlələrin
yarımçıq, bütöv, şəxsli və şəxssiz
cümlələrin norma xüsusiyyətləri və bu
normanın pozulma halları, baş və ikinci dərəcəli
üzvlərin dildə və nitqdə normalaşma
qanunauyğunluqları sadə cümlələri genişləndirən
üzvlərdə və eləcə də mürəkkəb
cümləyə, mürəkkəb sintaktik bütövə
aid norma məsələləri
işıqlandırılmışdır.
Nitq mədəniyyəti
məsələləri həmişə aktual olub, çoxcəhətli,
çoxplanlı parametrlərə malik olduğu
üçün müəllif kitabda norma,
onun sahələri və nitqə verilən tələblər
mövzularına məhz dərsliyin 2-ci cildində geniş
yer ayırmışdır. Dərsliyin bu cildində
I fəsil "Ədəbi dil norması" adlanır.
Həmin fəsildə "norma" termin anlayışına
aydınlıq gətirilir. Müəllif bu anlayışı
düzgün olaraq geniş və dar mənada şərh edir:
Norma dilin inkişafının daxili qanunları, həmçinin
cəmiyyətin ənənələri ilə şərtlənir
və qəbul edilir. N.Məmmədli norma
və ona yaxın olan variantlıq münasibətləri
üzərində dayanır, onları bir-birindən fərqləndirir.
Bu fərqlər normanın mütləq,
variantın nisbiliyi, bərabərhüquqa malik olmaması ilə
səciyyələnir.
Dil
normasının başlıca keyfiyyətləri müəllifin
təqdimatında və izahında uzun müddət dil
sisteminin tarazlığını qoruyub saxlamağı təmin
edən sabitlik, normativ qaydaların yayılmasına və riayət
olunmasına nəzarət, dili kənar təsirlərdən
mühafizə etmək, ədəbi ənənələr və
mənbələrin nüfuzu, dili və onun faktlarını mədəni-estetik
cəhətdən dəyərləndirmək və s. amillərlə
əsaslanılır. Ədəbi dildən söhbət edərkən
N.Məmmədli onun konkret olaraq 8 xüsusiyyətini göstərir:
funksional üslublar sisteminin bütün fəaliyyət sahəsinə
xidmət edir; nisbi davamlıdır, yazılı nitq
norması ilə təsbit edilir; variantlılığa və
dəyişkənliyə meyillidir; kodifikasiya edilir və
zamanın tələbləri ilə normalaşır, yüksələn
xətt üzrə inkişaf edir və s.
N.Məmmədli ədəbi dildə normaya verilən 4 tələbi
özünəməxsus ifadə tərzi ilə
qruplaşdırır. Bu tələb normanın dilimizdə
danışan bütün şəxslər üçün
vahid və məcburi olması; normanın mühafizəkarlığı
və onun qanunları, istifadə etdiyimiz cəmiyyətdə
formalaşmış qayda-qanunların saxlanması və
qorunması; normanın zamana uyğunluğu, sosial şəraitdən
asılı olaraq dəyişməsi, nəhayət linqvistik və
sosial kateqoriyalılığı. Yaxşı cəhətdir
ki, N.Məmmədli normanın tarixini izləyir və
inkişaf prosesində aşağıdakı əlamətləri
də qoruyub saxladığını göstərir: nisbi
sabitlik, yayılma, ümumi istifadə, istifadəyə
uyğunluq, dil sisteminin imkanları.
Müəllif
çox vacib olan məsələni - normanı müasir Azərbaycan
dilinin bütün
səviyyələrində tədqiqata cəlb edir.
Ardıcıllığı, sistemliliyi demək olar ki,
gözləyir: öncə, fonetika; sonra fonetik norma.
Orfoepiya. Orfoepik norma. Orfoqrafiya. Orfoqrafik norma və
s. Dərslik müəllifi əvvəlcə fonetik vahidlərdən,
fonetikanın ümumi prinsiplərindən, fonetikanın
müxtəlif növlərindən bəhs edir. Sonra normaların izahına müəyyən həcmdə
yer ayırır. Orfoepik norma ilə
orfoepik variant anlayışlarını fərqləndirir. Sait və samit səsləri müxtəlif prinsiplərə
görə təsnif edir. Orfoqrafik normanın fonetik,
morfoloji və tarixi-ənənəvi prinsiplərini
ayrı-ayrılıqda şərh edir, dilimizin orfoqrafiya
normalarının Azərbaycan Respublikası Nazirlər
Kabinetinin 2019-cu il 16 aprel tarixli 174 nömrəli qərarı
ilə təsdiqlənmiş və 3 noyabr 2020-ci il tarixli 438
nömrəli qərarı ilə müəyyən dəyişikliyi
nəzərə çatdırır. Milli və alınma mənşəli
sözlərdə, şəkilçilərdə
yazılış qaydalarını və s. maraqlı və
öyrədici nümunələr üzrə təhlil edir. Bu, tədris baxımından da olduqca əhəmiyyətlidir.
N.Məmmədlinin kitabının son fəsillərini
nitq mədəniyyəti sahələri və nitqə verilən
tələblər təşkil edir. Forma və məzmununa görə
nitqin ən geniş yayılmış sahələri daim
taktiki informasiyaların və metodiki vasitələrin sistemli
biçimdə tətbiqinə əsaslandığı
üçün tədqiqatçı nitqin ən geniş
yayılmış sferalarını "ictimai-siyasi nitq",
"diplomatik nitq", "məhkəmə nitqi",
"istehsalat nitqi", "mitinq nitqi", "parlament
nitqi", "yubiley və masaətrafı nitq",
"yas-matəm nitqi", "təbrik nitqi", "hərbi
nitq", "dini nitq", "akademik nitq", "ekran-efir
nitqi" üzrə təhlil edir. Bu nitq
situasiyaları Ulu öndər Heydər Əliyevin və
Prezident İlham Əliyevin çıxışlarından zəngin
örnək vasitəsilə verilir.
Dil kommunikativ məqsədlər üçün həyatın
rəngarəng sahələrinə nüfuz edir. Müəllif
Azərbaycan nitqinin kommunikativ keyfiyyətlərini də diqqətdə
saxlayaraq, onun münasibliyi, zənginliyini, təmizliyini, dəqiqliyini,
məntiqliyini, əlverişliliyini, ifadəliliyini və
düzgünlüyünü yaradan, təmin edən və bu əlamətlərə
təsir göstərən normaları ayrı-ayrılıqda
şərh etmişdir.
Beləliklə,
biz norma və nitq mədəniyyəti
problemlərinin Nadir Məmmədli düşüncəsində
üzə çıxan məqamları ilə ətraflı
tanış olduq və bəyəndik. Norma
ziddiyyətli və mürəkkəb bir fenomen olsa da, ona məxsus
təklifləri, eləcə də müəllifin dilimizdə
baş verən təbii prosesləri və hadisələri
obyektiv qiymətləndirməsini təqdirəlayiq
sayırıq.
İsmayıl Kazımov
Filologiya elmləri doktoru, professor
Günel Mirzəyeva
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 21 aprel.- S.11.