Poeziyanın ən zərif,
həssas bilicisi
Safura Quliyeva – 80
"Poeziya elə bir
yaradıcılıq növüdür ki, onun təzahüründə
zahiri formal əlamətlərin təhlili ilə kifayətlənmək
mümkün deyil. Burada şairin bir fərd
kimi mənəvi-psixoloji özümlüyü, dünyaya
baxışı və dünyanı dərki, fəlsəfi-estetik
görüşləri kimi əlamətlərlə
yanaşı bədii təfəkkürünün
formalaşmasında mövqe kəsb edən ədəbi-ictimai
amillər də nəzərə alınmalıdır".
Safurə Quliyeva
Allahın
verdiyi ömür missiyasını hər kəs bir cür
yaşayır. Alim ömrü yaşamaq insana bəxş
olunan ömürlərin içərisində ən şərəflisi
və ən əzablısıdır. Şərəflidir ona
görə ki, bütün bir qövm, ətraf o nurun haləti
ilə işıqlanır, elm, ürfan çoxaldıqca mənəvi
məsuliyyət hissi də artır, şərəf və əzabdan
yoğrulan ömür estafeti başlanır. Belə ali və
çətin yolun yolçularından biri də mənəvi
cəhətdən olduqca zəngin, nurlu, işıqlı
insan, zərif çiyinlərində həyatın verdiyi hər
bir neməti, dəyəri çətinlik və yüksək
mənəvi zənginliklə yaşayan ədəbiyyatşünas
alim Safurə Quliyevadır.
Safurə
Quliyeva 21 aprel 1943-cü ildə Bakıda qulluqçu ailəsində
anadan olub. İlk təhsilini Bakıda 172 saylı orta məktəbdə
alıb. Məktəbi bitirdikdən sonra Bakı Dövlət
Universitetinin filologiya fakültəsinə daxil olub. Əmək
fəaliyyətinə hələ təhsil aldığı
illərdə Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının
"Elm" nəşriyyatında başlayıb. Redaktor kimi
dəqiqliyi, işgüzarlığı, diqqətli
olması, öz işinə hədsiz məsuliyyəti nəşriyyatın
direktoru Əjdər Xanbabayevlə yanaşı həmin
dövrdə Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunda
çapa hazırlanan ikicildlik "Azərbaycan sovet ədəbiyyatı
tarixi" kitabının redaktorlarından Bəkir Nəbiyev,
Həbib Babayev və Q. Qasımzadənin diqqətini cəlb
etmiş, onların təkidi ilə 1968-ci ildə AMEA Nizami
adına Ədəbiyyat İnstitutunun "XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı" şöbəsində əmək fəaliyyətinə
başlamışdır. O zaman bu şöbə Q.Qasımzadə,
B.Nəbiyev, H.Babayev, Y.Seyidov, A.Abdullazadə kimi elmi-ədəbi
mühitin formalaşmasında xüsusi çəkisi olan elm
adamlarının, tanınmış ədəbiyyatşünasların
təmsil olunduqları ən qaynar və sanballı şöbələrdən
biri idi. Belə bir mühitdə çalışmaq, məktəb
keçmək, alimlərimizin yaratdığı imkanlardan bəhrələnən,
elmi mütaliəsi zəngin olan, bacarıqlı Safurə
xanımın yetişməsinə təkan vermiş, məsuliyyətli
yolda ilk mayak olmuşdur. Həmin dövrdə repressiya qurbanı
olan bir çox şair, ziyalı, ədəbiyyat adamları bəraət
almış, onların yaradıcılığına yenidən
nəzər salmaq, 37-ci ilin qara kabusundan xilas etmək, əsl həqiqətləri
üzə çıxarmaq zərurəti
yaranmışdır. Bu qurbanlar içərisində gənc,
nakam taleli Mikayıl Müşfiqin də həyat və sənət
həqiqətləri birincilər sırasında idi.
Müşfiq şəxsiyyətinin, sənətinin mahiyyətini
açmaq, onu ədəbi ictimaiyyətə təqdim etmək
məqsədilə araşdırmalar apararaq müxtəlif
istiqamətlərdən onun yaradıcılığına nəzər
salan Safurə xanım 1974-cü ildə "Müşfiqin sənətkarlığı"
adlı dissertasiya işini müdafiə etmiş, 1988-ci ildə
isə alimin "Müşfiqin sənət aləmi"
adlı monoqrafiyası çap olunmuşdur. Bu kitab Mikayıl
Müşfiq sənəti, poeziyası üzrə alimin
apardığı sistemli tədqiqatlarının yekunu olaraq
elm aləminə ilk vizit vərəqi olmaqla bərabər tez
bir zamanda ədəbi ictimaiyyətin diqqətini cəlb
etmişdir. Elmi işə opponentlik etmiş akademik Məmməd
Arif kitaba yazdığı müqəddimədə qeyd edirdi:
"Şair Müşfiqin sənətkarlığına həsr
olunmuş bu monoqrafiya ciddi tədqiqat işidir. O, yalnız bir
şairin, onun nəhəng bir sənətkar olmasına
baxmayaraq lirikasını təhlil etmək çərçivəsində
məhdudlaşmayıb, gənc Azərbaycan sovet
poeziyasının təşəkkülü və sonrakı
inkişafı ilə bağlı bir sıra məsələləri
də əhatə edir" (Məmməd Arif). Kitab
M.Müşfiq irsinin araşdırılması,
yaradıcılıq özəlliklərinin üzə
çıxarılması baxımından fundamental əsər
olmaqla yanaşı Safurə Quliyevanın sonrakı illərdə
də araşdırmalarının əsas tədqiq obyektlərindən
biridir. Alim daha geniş həcmdə böyük epoxanın
tarixi fonunda Müşfiq irsinin araşdırılmasına həsr
olunmuş "Müşfiq həqiqətləri"
kitabını yaxın zamanlarda oxucuların ixtiyarına verəcəkdir.
Safurə
xanımın əsas elmi istiqamətini XX əsr Azərbaycan
poeziyasının keçdiyi tarixi mərhələ, problem və
şəxsiyyətlər təşkil edir. Başlıqda
Safurə xanımın tədqiqatlarına istinadən epiqraf
kimi verilmiş fikirlər əslində onun əsas
yaradıcılıq, təhlil spektirini müəyyənləşdirən
və konkretləşdirən göstəricidir.
Ömrünün 50 ildən çoxunu ədəbiyyatın ən
çətin və məsuliyyətli sahələrindən
olan poeziyanın elmi-nəzəri araşdırması ilə
məşğul olan Safurə xanımın bu günlərdə
"Poeziyamız XX yüzillikdə" (Bakı,
"Elm", 2023, 396 səh.) adlı kitabı çap olunub.
XX yüzil Azərbaycan poetik fikrinin keçdiyi inkişaf mərhələləri,
ictimai-sosial hadisələrin bədii təfəkkürə təsir
mexanizmi, zaman, tarixi şərait müstəvisində
poeziyanın tədqiq olunub öyrənilməsi kitabda əsas
prioritet məsələlərdir. Kitabdakı məqalələr
janr tipi baxımından müxtəlifdir. Burada müəllifin
əsas tədqiq obyekti olan poeziyamızın XX əsr
civarında keçdiyi inkişaf mərhələlərinə
nəzər salınmış, bədii
yaradıcılığın bir sıra nəzəri məsələlərinə
toxunulmuş, ayrı-ayrı portret oçerkər və
yubiley yazıları toplanmışdır.
"Poeziyada
istiqlalımız yüz il öncə", "1920-1930-cu illərdə
poeziya", "1940-1950-ci illərdə poeziya",
"Poeziyada istiqlalımız XX yüzilliyin sonunda" və
s. sanballı araşdırmaları böyük tarixi-xronikal mərhələnin,
ictimai-siyasi ab-havanın mütəmadi olaraq dəyişildiyi,
yeniləndiyi, öz mürəkkəbliyi, ziddiyyətliliyi ilə
diqqət kəsb edən azman epoxanın poetik təkamülünün
tədqiqi baxımından əhəmiyyətli
araşdırmalardır. Kitabda toplanan məqalələr yeni əsrin
başlanğıcı ilə sonluğu arasında mənəvi
bağların qurulması, inkişafı və səciyyələndirilməsi
ilə bağlı maraqlı harmoniyanı ehtiva edir.
"Poeziyada istiqlalımız yüz il öncə" məqaləsi
ilə başlanan topluda Azərbaycan poeziyası
ayrı-ayrı problem və şəxsiyyətlər üzrə
sistemli şəkildə araşdırılaraq "Poeziyada
istiqlalımız XX yüzilliyin sonunda" məqaləsi ilə
yekunlaşır. İki bir-birindən fərqli zaman müstəvisində
fərqləndirilən Azərbaycan poeziyasının iyirminci
yüzilliyin son rübündə poetik ovqatı, təsvir-tərənnüm
üsulu, obrazlı deyim və görüm tərzi həm
yaşlı, həm də poeziyaya yeni gələn gənc nəslin
yaradıcılıq nümunələrində izlənilir.
Artıq
biz tarixin bir çox mərhələlərini geridə
buraxmışıq, arxivlər açılıb,
xalqımızın keçmişinə, mübhəm,
qaranlıq səhifələrinə baş vurmaq, həqiqətləri
üzə, astara çıxarmaq asanlaşıb. Safurə
xanım hələ bu məsələlərin
qabardılması, həqiqətlərin gizlicə səsləndirildiyi
zamanlarda arxiv və kitabxanalarda apardığı gərgin
axtarışlar hesabına həqiqəti oxucuya astadan
pıçıldamağa çalışırdı.
Xalqı mübarizə ruhuna kökləyən məfkurə
sahiblərinin hayqırtılarını sovet
dövrünün yeni imicdə təbliğ etdiyi qəhrəmanların
obrazında deyil, səsləri, azadlıqları
boğazlarında qırılmış haqq aşiqlərinin
od saçan misraları, gizli könül
çırpıntılarını əks etdirən şeir
nümunələri ilə təqdim edirdi. Onun elmi
araşdırmaları patetikadan, süni, yapma şərhlərdən
tamamən uzaqdır. Safurə xanım uzun-uzadı sitatlar gətirmir,
nəzəri deklamasiyalar yürütmür, milli ədəbiyyatımızın
kontekstində problemə nəzəri, praktiki yönümdən
yanaşır. İrəli sürülən nəzəri
fikir və mülahizələr əsasən bədii mətnə
tətbiq olunaraq şair - bədii mətn - tədqiqatçı
müstəvisində aparılır. Bu baxımdan kitabda yer
alan məqalələr maraq doğurur.
Safurə
xanımın Əhməd Cavad haqqında silsilə məqalələri
onun yaradıcılığının müxtəlif
etaplarına nəzər salmaqla yanaşı
inkişafında, püxtələşməsində rol
oynayan meyarların üzə çıxarılması,
Əhməd Cavad şəxsiyyətinin tanıdılması,
yaradıcılıq məramının, amalının
açılmasında və eləcə də poetik
üslubunun şərtlənməsində az əhəmiyyət
kəsb etmirdi. XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında
ictimai-siyasi fəallığı, bütöv mənəvi-əxlaqi
səciyyəsi, həyatı yüksək incə zövqlə
duyum, təsvir baxımından seçilən Əhməd
Cavad şəxsiyyəti haqqında silsilə məqalələr
yalnız yaradıcı bir şəxsin tanıtımı
deyil, eyni zamanda ədəbi epoxanı təmsil edən
ayrı-ayrı yaradıcıların baxış
bucağından bədii, ictimai düşüncənin
inkişaf meyillərini səciyyələndirmək, Azərbaycan
milli düşüncəsinin inkişaf perspektivlərini
ümumiləşdirmək xüsusiyyəti kəsb edir.
H.Cavidin
"Azər" poemasından danışarkən müəllif
yalnız onun ideya-məzmunu ilə deyil, bədii forma və
quruluşuna, süjet xəttinə nəzər salır,
dramatik elementlərdən yararlanmaqla yeni ictimai qurumun mahiyyətini,
sosial konflikti açan, hadisələrə məntiqli,
mühakiməli yanaşmalarla təhlillər aparan sənətkarın
baxışlarını insan və sosial məkan məsələlərinə
yönləndirir.
Kitabda
toplanan məqalələrin çox hissəsini
portret-oçerklər təşkil edir. Ə.Cavad, S.Rüstəm,
Ə.Vahid, N.Rəfibəyli, M.Dilbazi, Z.Xəlil və d.
oçerkləri həmin şəxsiyyətlərin Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixində mövqelərini,
yaradıcılıq fərdiyyətlərini müəyyənləşdirməklə
yanaşı, XX əsr Azərbaycan poeziyasının tarixi,
sosial şəraitini, yaradıcılıq meyillərini,
ayrı-ayrı metod və təmayüllərin inkişaf
metodologiyasını izləmək baxımından xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Şairin yaradıcılıq aləminə bələdlik,
onu ümumi poeziyanın inkişaf axınından ayırmadan
izləmək səbəbindəndir ki, bir-birindən fərqli
üslub, məfkurəyə malik şairlər poeziyanın
tarixi-ictimai arenasına gətirilir.
Poeziyada fərdi-bədii
üslubu formalaşdıran amillər, ictimai-fəlsəfi
görüşlərin yaradıcılığa təsir
mexanizmi, müəyyən zamana uyğun olaraq lirik qəhrəman
anlayışının yenilənməsi, transformasiyası,
lirik ovqat və s. Safurə xanımın tədqiqatlarında
alim səriştəsi və ustalığı ilə
çözülür, təhlil olunur. Bu baxımdan Safurə
xanım yalnız təqdim etmir, şairin
yaradıcılıq aləminə daxil olaraq müəllif və
klassik irs ənənələrini, yeni dövrün ifadə və
təsvir meyarlarını, şair və ədəbi məktəb
əlaqələrini və s. geniş təhlil
bucağında təqdim edir.
Bu kitab
Safurə Quliyevanın illərlə apardığı tədqiqatlarının
yekunudur. Kitabda Mikayıl Müşfiqin yaradıcılığına
geniş yer verilmiş, "Müşfiq səmasında
buludlar", "Müşfiq: mühiti və sənəti",
"Müşfiq həqiqətləri silsiləsindən",
"Mikayıl Müşfiq (portret-oçerk)"
araşdırmalarında Müşfiq sənətkarlığı,
şairin fərdi üslubunun özəlliklərini
çözməklə yanaşı dövrün, ədəbi
tənqidin Müşfiq sənətinə qərəzli
münasibəti, Müşfiq həqiqətləri, şairin
sənətinə ikili münasibət tendensiyası
açıqlanır. 1920-1930-cu illər ideoloji mübarizədə
ölkənin ictimai-siyasi həyatında şair və
yazıçıların yaşadıqları mərhumiyyətlər,
məruz qaldıqları siyasi repressiyalar, onların
ölümünə hökm verən sifariş və diktələr
tədqiqatçı səriştəsi ilə təhlil
olunur.
Şairin
zamanın ictimai-siyasi iqliminə uyğun olaraq yazılan
şeirlərinə bəzən inkarçı mövqedən
yanaşılan, Müşfiq sənətinə zamanın
ideoloji təsirlərindən irəli gələrək meyillənmələrə
cavab olaraq müəllif, "Müşfiq həqiqətləri
silsiləsindən" yazısını təqdim edir.
Texstoloji, mətnşünas kimi yüksək həssaslıqla
Müşfiq irsinin araşdırılması Leninə, Stalinə,
Oktyabr, Aprel inqilabına həsr olunmuş bu şeirlərin
fonunda Müşfiq sənətkarlığının üzə
çıxarılması, şairin Azərbaycan ədəbiyyatında
lirik "mən"inin üzə
çıxarılmasında az əhəmiyyət kəsb etməyən
bu şeirlərin əsas məğzini, məramını
tutmaq yüksək professionallıq və tədqiqatçı
şəriştəsi ilə həyata keçirilir.
Şairin heç də birmənalı qarşılanmayan bu qəbildən
olan şeirləri müstəqim formada deyil, zaman, ədəbi
mühit, ictimai-siyası iqlim fonunda nəzərdən
keçirilir, təhlil olunur.
Kitabda
müəllif müstəqil şəkildə
araşdırmalarını bir neçə istiqamətdə
davam etdirərək nəzəri məsələlərə
konkret meyarlar əsasında deyil, yeni nəzəri prinsiplərlə
yanaşır. "Bədii yaradıcılıqda müəllif",
"Səməd Vurğunun "Vaqif" pyesində müəllif"
başlıqlı məqalələrində müəllif
"mən"i, poeziya üçün aparıcı olan məsələlərin
həlli mövqeyindən yeni mülahizələr irəli
sürür. Bədii yaradıcılıqda müəllifin fəlsəfi-estetik
görüşləri, ictimai-siyasi reallıqların insan
obrazında inikası, şairin yaradıcı şüuruna əks
təsirlərin poetik sistemin zəifləməsi,
patetikanın yaranması ilə həmahəngliyi poetik
nümunələr əsasında verilir.
Azərbaycan
poeziyasını mərhələli şəkildə XX əsr
müstəvisində tədqiq edən müəllif onu
ümumi tarixi-siyasi proseslərdən, ideoloji təsirdən
ayırmır. Safurə Quliyevanın araşdırmalarında
konkretlik, ümumiləşdirmə gücü yüksəkdir.
Zəngin ictimai-siyasi gedişatların təzahüründən
yaranmış şeirin inkişaf meyillərinin öyrənilməsi
istiqamətində maraqlı qənaətləri diqqət
çəkir.
Artıq
Safurə xanım ömrünün kamillik mərhələsindədir.
Bu məqamda da şöbənin profilinə uyğun olaraq
çoxcildlik Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin VII
cildinin redaktor və əsas müəlliflərindən biri,
"XX əsr poeziyası antologiyası"nın (bu günə
kimi antologiyanın IV kitabı çap olunub) tərtibçisi,
XX əsr Azərbaycan poeziyasının tədqiqi və əsas
simalarının tanıdılması istiqamətində bu
gün də yorulmadan, usanmadan, əzmlə
çalışan, tədqiqatlar aparan alimlərimizdəndir.
Həssas, diqqətli redaktor, alicənab, mənən zəngin,
geniş qəlbli, yüksək insanlıq keyfiyyəti Safurə
xanımın xarakterini, mənəvi səciyyəsini
bütövləşdirən əsas xüsusiyyətlərdir.
Safurə xanım haqqında ədəbiyyatşünaslar
yüksək fikirlər irəli sürmüşlər.
Ömrünü elmə həsr edən Safurə
xanımın alim fərdiyyətinin səciyyələndirilməsində
M.Arif, A.Hüseynov, Ş.Alışanlı,
T.Alışanoğlu və b. ədəbiyyatşünaslarımız
maraqlı fikirlər irəli sürmüşlər. "Faciəvi
Müşfiq ömrü və onun mənsub olduğu nəslin
nümayəndələrinin dövrün eyni dramatizmi ilə
dolu aqibətləri, çılğın şairimizin nəğmələrinin
hərarətli şeiriyyəti və bir əsr boyu
poeziyamızın səngiməyən gərgin, narahat
axtarışları bu tədqiqatlarda həmişə birlikdə,
vəhdətdə araşdırılır. Elə bu
xüsusiyyəti ilə də maraq doğurur. İndi Safurə
xanım Müşfiq sənətinin və poetik sözün
xiridarı kimi tanınır" (Akif Hüseynli): "XX əsr
poeziyamızı təmsil edən şairlərin
yaradıcılıq səlahiyyətini üzə
çıxarmaqda Safurə xanımın poeziyaya bədii sənətin
ümumi qanunauyğunluqları kontekstində yanaşması
prinsipi əsas yer tutur. O, şeiri təhlil edərkən onu
milli estetik fikir daşıyıcısı kimi hədəf
seçir. O, poeziyanı canlı bir varlıq kimi, konkret bir
dövrün, real mühitin yetirməsi kimi təqdim edir"
(Şirindil Alışanlı). "Safurə Quliyeva
Mikayıl Müşfiq şeirinin tədqiqatçısı,
şairin sənət dünyasına yaxından nüfuz edə
bilmiş, Müşfiq şeirinin özəlliklərinə,
poetikasına bələd azsaylı
araşdırıcılardandır. "Müşfiqin sənət
aləmi" monoqrafiyasını
müşfiqşünaslıqda bugünəcən də ən
etibarlı mənbə, sanballı tədqiqat hesab edir,
mühazirələrimdə bu əsərə istinad edir, tələbələrimə
də tövsiyə edirəm" (Tehran Alışanoğlu)
və s.
O, mənən də zəngin adamdı. Uşaq kimi kövrək, incə və həssas Safurə xanımı tanıyanlar yaxşı bilir ki, bildiklərini ətrafından əsirgəməyən, kiminsə hər hansısa bir işində gərəkli olmaq, yol göstərmək, istiqamət vermək onun üçün həyat missiyasıdır. Bunu paylaşdıqca zənginləşir, özünü xoşbəxt hiss edir.
Safurə xanımın rəsmən yeganə aspirantı olsam da, onun ziyasından, verdiyi tövsiyələrdən bəhrələnən onlarla insan var. Safura xanım böyük bir şöbənin məsuliyyətini, ağırlığını çəkən, şöbədə nizam-intizamın, birliyin yaranması, mənəvi-əxlaqi bağların möhkəmlənməsində əsl ziyalı mövqeyinin məsuliyyətini dərk edir.
Mən deyərdim ki, yaşadığı ömürdən, yaşından asılı olmayaraq, bəlkə də yeganə ömür alim ömrüdür ki, onun yaşı olmur. Çünki substratı mənəviyyat, zəka, elm, mərifət olan bu ömür yaşlandıqca daha gərəkli və zəruri mayaya çevrilir. Mənəvi və ruhi yaşı bilinməyən 80 yaşlı Safurə xanımı təbrik edir, çətin və zövqlü işində ona yeni yaradıcılıq uğurları arzulayırıq.
Günay Qarayeva
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 21
aprel.- S.18-19.