Mir Cəlal şəxsiyyəti 1937
və 40-cı illər
kontekstində
Mir Cəlal -115
1937-ci ildən
40-cı illərin sonuna kimi, Azərbaycan ədəbi
mühitinin mənzərəsini təkcə 1937-ci ilin
qanlı hadisələri deyil, hətta on il
sonra - 1946-cı ildə Jdanovun məşhur məruzəsi və
məruzə ətrafında müzakirələr də
xarakterizə edə bilər.
O
dövrün ədəbi tənqid klişesi belə idi ki,
yazıçılar bir-birini, az qala, ellikcə
zaman və məkan xaricində yazdıqlarına görə tənqid
edirdilər. Bu mənada tənqid olunanlardan biri
də Mir Cəlal idi və qəribədir, Jdanovun məruzəsindən
sonra 1947-ci ildə Mir Cəlal hərbi-totalitar qanunlarla idarə
olunan dövrün ruhuna heç uyğun olmayan əsərini
- "Azərbaycanda ədəbi məktəblər"
adlı doktorluq dissertasiyasını uğurla müdafiə
etmişdi. Ardıyca Mərkəzi Komitənin o
zamankı katibi Həsən Həsənovun məruzəsində
o, Azərbaycan ədəbiyyatının inkişafında
"vahid axın" nəzəriyyəsini təbliğ edənlərdən,
ədəbi əsərləri zaman və məkan xaricində
tədqiq edənlərdən biri kimi tənqid olunmuşdu.
Kommunist ideoloqlarına görə, ölkədə
bütün qələm sahibləri sovet
yazıçısı, sovet şairi, sovet ədəbiyyatşünası
olmalıydı. Bəzən yazıçıları hətta
mənfi qəhrəmanların obrazını daha dərindən,
müsbət qəhrəmanları isə bəsit
canlandırdıqlarına görə tənqid edirdilər.
Mir Cəlalın "Açıq kitab"
romanı da bu baxımdan yarğılanan əsərlər
sırasındaydı. "Açıq
kitab" da "sovet varlığı və adamları təhrif
edilmiş, müsbət obrazlar zəif, cansız verildiyi halda,
mənfi tiplər açıq və güclü boyalarla
verilmiş" əsərlər sırasına daxil edilirdi.
Yaxud Ədəbiyyat sanki göylərdən
endirilir, həyatın içinə
düşürülürdü. Jdanov Axmatovanı
hansı üslubda və hansı kontekstdə tənqid edirdisə,
Kommunist Partiyasının ideoloqları da iyirmi il
əvvəl dünyasını dəyişmiş Hadini həmin
çevrədə tənqid edirdilər. Jdanov dekadent məktəbinin
ideya əsası olan Nitsşe fəlsəfəsinə,
Berqsonun intiusiya nəzəriyyəsinə, Freydizmə,
Avropanın "əyalət dekadentliyinə", "fikir
ölgünlüyü"nə qarşı hücum əmri
verirdisə, Prust və Coys nacins elan edilirdisə,
"İnsana və bütün insanlığa nifrət edən
Lui Ferdinand Selin"lə yanaşı Stefan Sveyq də, siyasi
görüşlərinin bir-birindən kəskin fərqlənməsinə
rəğmən, Tomas Mann və Knut Hamsun da Nitsşe və
Freydin təsiri altında olan yazıçılar zümrəsinə
aid edildilərsə, ədəbiyyatda yalnız bir cərəyanın
deyil, ümumilikdə, poeziyada "formalist-estet meyillər"in
yasaqlanması baş verirdisə və SSRİ-də sənətə
estet münasibəti formaca milli, məzmunca sosialist yanaşma əvəz
edirdisə, Jdanovu imitasiya edən Azərbaycan Kommunist
Partiyasının ideoloqları (və Azərbaycan ədəbi
tənqidi də) Məhəmməd Hadininin timsalında
adını burjua təzahürləri qoyduqları estetik amillərə
qarşı çıxırdılar. Hətta
Hadini fikir həyatımıza qaytarmaq istəyən alimlər
siyasi sayıqlıqlarını itirdiklərinə görə
tənqid edilirdilər. Bəyan olunurdu ki,
"M.Hadi yaradıcılığını təhlil edən
Mir Cəlal, M.C.Cəfərov və başqa alimlərimizin əsas
nöqsanları bundan ibarət olmuşdur ki, onlar şairin
yaradıcılığındakı mücərrəd məfhumları
nəcib arzular kimi qiymətləndirmiş və nəticədə
M.Hadinin burjua millətçi görüşləri
ört-basdır edilmişdir".
Əslində, Mir Cəlal Azərbaycanda cərəyanlar
barədə hələ 1928-ci ildə fundamental
araşdırma aparmış iki alimdən biriydi. Bəkir Çobanzadənin
1926-cı ildə yazdığı və Avropa ədəbi cərəyanları
barədə müfəssəl məlumat verən
"Türk dili və ədəbiyyatını tədris
üsulu" kitabından sonra Mir Cəlal 1928-ci ildə
Dağıstanda "Ədəbiyyatda romantizm" adlı tədqiqatını
çap etdirmiş, hətta Hüseyn Cavidin mənsub
olduğu ədəbi cərəyan barədə ilk dəfə
"Cavidizm" istilahını işlətmişdi:
"Romantizmin hissiyyat və sevgi dalğınlığı
nöqtəsi "Cavidizm"də lap barizdir". Əslində, 1928-ci ildə yazdığı əsərində
"Məhəmməd Hadi əsərlərinin çox
qismində üsyankar və mübarizə mövqeyi təşkil
edir. Hər halda, fərdiyyətindəki
başqalığa romantiklərin şəxsi həyatlarının
dəxi mühüm rolu vardır" deyən Mir Cəlal hələ
20 yaşında bilirdi ki, söhbət mücərrəd məfhumlardan
deyil, ədəbiyyatı ədəbiyyat edən məfhumlardan
gedir və 1928-ci ildə bunu gözdən qaçıran məmur-nəzəriyyəçilər,
məsələnin ciddiliyini bir də 20 ildən sonra
anlamışdılar.
Bir də "vahid axın" nəzəriyyəsi, tənqidi
realizm anlayışı, rus cazibəsindən çıxmaq
meyli Damokl qılıncı kimi Azərbaycan
yazıçılarının başı üzərindən
asıldı.
Rus amili dominant idi və təbii ki, fəzilət
ərkanı 1937-ci ildə pantürkist adıyla güllələnmiş
cəmiyyətin yazıçıları milli səadəti
rus milli təfəkkürünə yönəlməkdə
tapmalıydılar. Jdanov ədəbiyyatda
Orta əsrləri idealizə edən estetik təmayülə
qarşı savaş açdığı kimi, Azərbaycanda
da məmur-nəzəriyyəçilər türk
düşüncəsinə qarşı savaş
açırdılar. Uydurma "vahid
axın" nəzəriyyəsinə qarşı
düşünülən uydurma qurğu əslində Azərbaycan
ədəbiyyatını dünya ədəbiyyatından təcrid
etmək üçün idi. Ədəbiyyat
tarixçiləri üçün "Azərbaycan
ziyalılıarının şüurunun inkişafına təsir
göstərmiş mütərəqqi rus mədəniyyəti"
adlı norma müəyyənləşdirilirdi.
Amma Azərbaycan ziyalısı artıq Əli bəy
Hüseynzadənin təlimlərindən öyrənmişdi
ki, bu mədəniyyətin, yəni "Rus mədəniyyətinin
qaynaqlarından biri Bizans Ortodoksluğudur" və o, nəinki
Azərbaycan mədəniyyətinin, ümumilikdə, Azərbaycanın
özünüifadəsinə imkan verməyəcək.
Azərbaycan KP MK katibi Həsənov bu mənada rəngləri
daha da tündləşdirib tənqid hədəfinə Mir Cəlalı
fərdi şəkildə gətirdi. O, Mir Cəlalı elmi əsərlərində
burjua millətçiliyinin vahid axın nəzəriyyəsini
təbliğ etdiyi üçün tənqid edirdi. Həsənova
görə, guya "Mir Cəlal Paşayev tarixi həqiqəti
kobudcasına təhrif edir, Azərbaycan
ziyalılıarının şüurunun inkişafına təsir
göstərmiş mütərəqqi rus mədəniyyətinin
böyük əhəmiyyətini azaldır..." Bu isə Bağırov dövrü üçün
sıradan bir ittiham deyildi. Baxmayaraq ki, Həsənovun bu
çıxışından daha əvvəl, hələ
repressiya tonqalının yenicə alovlandığı 1937-ci
ildə də "Pravda" qəzetinin "Ədəbi-bədii
təşkilatların və birinci növbədə Sovet
Yazıçıları İttifaqı İşinin ən
mühüm nöqsanı bolşevik
sayıqlığının kütləşməsidir"
çağırışı ilə əlaqədar Azərbaycanda
hədəfə gətirilməsinə cəhd edilən qələm
sahiblərindən biri də Mir Cəlal olmuşdur.
Burda incə bir məqamı xatırlatmaq yerinə
düşər. 1935-ci ildə Azərbaycanda iki fərqli cəbhəni təmsil
edən iki dram əsəri yazılmışdır: "Həyat"
və "Xəyyam". Dövlət səviyyəsində
keçirilən ədəbi əsərlər müsabiqəsində
Mirzə İbrahimovun "Həyat" pyesi birinci yerlə təmin
olunsa da, Hüseyn Cavidin "Xəyyam" faciəsi
üçüncü yerlə kifayətlənirdi. Hələ
üstəlik, tənqidçilərə Mirzə
İbrahimovun "Həyat" pyesini tənqid etmək, az
qala, yasaq edilir, nəinki yasaq edilir, hətta Mirzə
İbrahimovun "Həyat" pyesini tənqid etdiyinə
görə, Azərbaycan ədəbiyyatçılarına
açıq şəkildə Mir Cəlalla mübarizə etmək
təklifi irəli sürülürdü: "Mirzə
İbrahimov yoldaşın "Həyat" pyesi haqqında
Mir Cəlalın mənfi fikirləri ilə Heyət İdarə
(Yazıçılar İttifaqının İdarə heyəti
- A.T.) mübarizə etmiş olsaydı, başqalarına da dərs
olardı". Onu da xatırladım ki, 1937-ci ilin 8 iyununda
"Pravda" qəzetində dərc olunmuş
"Düşmənin hiylələri" adlı məqalə
müəllifinin, yəni "Pravda" qəzetinin qənaətinə
görə "sayıqlıq haqqında, ziyançılar
haqqında" yazılmış "Həyat" pyesinə
qarşı çıxanlar, "əsərin başına
oyun gətirənlər" Ruhulla Axundovun
"adamları"ydılar. Moskvada nə
üçün belə qənaətə gəlmişdilər,
səbəbini bilmirəm. Amma bildiyim başqa bir
nüans var: Xəyyamın rübailərini tərcümə
etməyi Hüseyn Cavidə Ruhulla Axundov məsləhət
görmüşdü...
1940-cı illərdə "tənqidi realizm" tabusu
sosialist cəmiyyətindəki naqislikləri tənqid etməyə
cəsarət edən yazıçılarımızın
dilini qısa etdi. Az qala direktiv şəklində
bildirildi ki, sovet cəmiyyəti işıqlı cəmiyyətdir
və onu tənqid etmək olmaz. Tənqid edənləri
isə ideoloji məmurlar tənqidi realizm cərəyanının
mənsubları olaraq təhdid edirdilər. Bir sözlə,
Azərbaycan yazıçılarına partiyanın siyasi
sifarişi beləydi: Nə dünya ədəbi-estetik cərəyanlarına
meyl edin, nə də həyatın dibinə enməyə cəsarət
edin. Çünki ölkə repressiyanın
memarı Stalinin ölkəsiydi və Stalin də sosrealizmdən
başqa bütün cərəyanlara, o cümlədən
dekadentizmə, simvolizmə, akmeizmə, futurizmə
qarşıydı.
Məsələ
bu qədər dramatik idi və bu ağır proses, qeyd etdiyim
kimi, 1940-cı illərin sonuna qədər davam etmişdi. Hətta
1951-ci ildə nəşr olunmuş "XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi" kitabında Əli bəy
Hüseynzadə ilə, Atatürklə, Mehmet Akif Ərsoyla
yanaşı, Mir Cəlal və Məmməd Cəfər də
tənqid edilirdi. Baxmayaraq ki, "Bir gəncin manifesti"
romanı Azərbaycan romançılığının ən
dəyərli nümunələrindən biriydi, buna rəğmən,
Mir Cəlal 1937-ci ildən 40-cı illərin sonuna kimi, elmi əsərləri
burjua millətçiliyinin vahid axın nəzəriyyəsini
təbliğ etdiyinə, hekayələri tənqidi realizmin təsirindən
qurtula bilmədiyinə, milli ədəbiyyatla bağlı
görüşləri isə yuxarıda da
xatırlatığım kimi, böyük rus mədəniyyətinin
əhəmiyyətini görməzdən gəldiyinə
görə tənqid olunurdu.
Mir Cəlal hər zaman, hətta 1928-ci ildə
yazdığı "Ədəbiyyatda romantizm" əsərindən
başlayaraq, 1930-40-cı illərdə də ədəbiyyatın,
estetik dəyərlərin yanında dayanmışdı. Hətta şiddətli
ateizm təbliğatının tüğyan etdiyi 1939-cu ildə
yazdığı "Klassik nəsrimiz haqqında" məqaləsində
o, Füzulinin "Hədiqətüs süəda" əsərini
"nəsrimizdə birinci böyük tarixi povest"
adlandırır və "mövzusunun dini mahiyyəti, qəhrəmanlarının
çoxunun dini-tarixi simalar olması, heç vaxt bizə, əsərin
gözəl sənətkarlıq xüsusiyyətlərini, səlis
stilini, qüvvətli dilini, mülayim təhkiyə, coşqun
tərənnüm üsullarını diqqətdən
qaçırmağa haqq vermir" deyə Kərbəla faciəsi
ilə bağlı yaradılmış və Füzulinin
"hiss üstünlüyü, qəlb
çırpıntıları ilə həmahəng, yüksək
obrazlı, metafora və aforizmlərlə zəngin,
yığcam, musiqili bir dil"lə yazdığı "Hədiqətüs
süəda"nı Azərbaycan "romantik nəsrinin ilk
nümunəsi" adlandırırdı. 1930-cu
illərdə hər şeyi və hətta klassikləri də
bolşevik inqilabı prizmasından dəyərləndirən
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
Füzuliyə belə bir estet rakursdan yanaşması xeyli dərəcədə
düşündürücü, əlamətdar və sevimli
hadisəydi. Çünki İsmayıl
Hikmətin yazdığı kimi, kommunistlərə guya
kommunist ruhu ilə yazılmış klassik ədəbiyyatın
obrazını təqdim etmək lazım idi və Mir Cəlal
həmin tendensiyaya arxa çevirən alimlərimizin ilklərindən
biriydi.
Stalin dövründə tənqid edilməsi Heyət Rəyasətə
tövsiyə edilən Mir Cəlalın adı Stalinin
süqutundan sonra artıq Yazıçılar İttifaqı
İdarə Heyətinin üzvləri sırasında
görünür. "Cavidnamə" kitabımı yazarkən
Cavidin istintaq materiallarına sonralar - 1956-cı ildə əlavə
edilmiş və Azərbaycan yazıçıları, o
cümlədən Mir Cəlalla bağlı ilginc bir faktın
- sənədin şahidi oldum. Yəqin ki,
həm də İdarə Heyətindəki statusuna görə,
1956-cı ildə Mir Cəlal imzası bütün repressiya
olunmuş yazıçılarımıza bəraət istəyən
məktubların demək olar ki, hamısında var idi.
Bu, sadəcə statistik və üstündən sükutla
keçiləsi fakt deyil, belə məktublar başqa
respublikalarda demək olar ki, yazılmamışdı,
yazıçılar qələm dostları haqqında bəraət
məzmununda yazılmış məktubları imzalamaqdan
çəkinirdilər və bunu repressiya illərinin ciddi
araşdırıcıları Aşinin, Alpatov və Nasilov
"Репрессированная тюркология" kitabında xüsusi tədqiqat
predmetinə çevirmişdilər.
Müasir Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
1930-40-cı illərin fəsadlarını yaşamış
yazıçılarımızı bir də bu baxımdan tədqiq
etməsinin önəmi vardır. Repressiya illərində
yazıçılarımızın şəxsiyyətini
qiymətləndirmək, ədəbiyyatımızı
obyektiv dəyərləndirmək bunsuz mümkün
olmayacaqdır.
26 aprel 2023
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 29 aprel.- S.6-7.