Leyli və Məcnun
Roman
Hər şey çox gözəldi. Ta ki Vəzir Valid ibn
Tarifinin Şəmsi saraya gətirdiyi günə kimi...
Bərdənin ən gözəl vaxtları, yaz
çağıydı. Hökmdar bihuşedici ətirləri ətrafa
yayılan rəngarəng qızılgülləri, tərtəmiz
mavi səmanı pəncərədən seyr edir,
bülbüllərin cəh-cəhini dinləyirdi. Cənnəti
bu dünyada qazandığından əmin olan İbn Məhan:
"Mən güclüyəm... Mən hakimi-mütləqəm...
Bu cənnət bağındakı güllərdən daha
gözəl olan hurilər hər gün Allahın mənə
yeni bir mükafatıdır..." - deyə Tanrının
seçilmiş bəndəsi olduğu üçün kim bilir neçənci dəfə qürrələndi.
Gəncliyini eyş-işrətdən başqa
bir şeyə sərf etməyi fürsəti fövtə vermək
ağılsızlığı hesab edirdi. Tək istəyi bu cənnət bağında elə
bu minvalla da ömür sürməkdi. "Onsuz
da Arrandan Şirvana kimi təbəələrim quzu kimi sakit,
itaətkardırlar. Hər şey necə də gözəl
vaqe olur, ilahi!.. Valid ibn Tarifi
kimi bir vəzirimin olması da taleyin lütfüdür,
xalqı ovcunun içində sıxıb saxlayıb. Vəzirim güclüdür, öz
hökmdarını düşünür,
taxtı-tacımı qoruyur..." - İbn Məhan arabir
qurtumladığı şərabdan daha çox öz
düşüncələrindən məst olurdu.
Üzünü çevirəndə
qarşısında at belində bir huri-mələk
canlandı, gözlərinə inanmadı. İndiyə
kimi önündən yüzlərlə kəniz
keçmiş ibn Məhan gördüyü gözəlliyi xəyal
belə edə bilməzdi. Beyni dumanlı
olduğundan gözlərini yumdu, möhkəm sıxıb
açdı. Yox, bu, xəyal deyildi. At aramla addımladıqca üstündəki məxluqun
hər bir əzası ayrılıqda hərəkət edir,
qızın bədəninin hər tərəfi ona
ayrı-ayrı cənnət meyvələrini
xatırladırdı. İbn Məhan şəhvətindən
az qalırdı, elə indicə irəli
atılıb qızı atın belindən güllərin
üstünə endirsin...
Özünü ələ ala bilməyəcəyini
görüb qulluğundakı Xacə Məluma
bağırdı. Yavəri bir göz qırpımında
qarşısına keçib təzim etdi:
- Buyurun,
hökmdar.
İbn Məhan
ötüb keçən atlıya başı ilə işarə
edib soruşdu:
- Mən
xəyalmı görürdüm?
Xacə Məlum
gözünü hökmdarın ayaqları altındakı
Şirvan xalısından çəkmədən dilləndi:
- Xeyr,
hökmdar, xəyal görmürdünüz. At
belindəki Valid ibn Tarifinin yeni kənizidir, - deyə çətinliklə
udqundu. Vəzirin yeni kənizinin gözəlliyi
Xacə Məluma xədimliyini unutdurmuşdu.
- Vəziri
çağırın! - Hökmdar qəzəblə əmr
etdi.
Ömrü boyu həyəcanlanmamışdı. Yeniyetməliyində
dağların arasındakı kəndlərindən at belində
enib, çay boyunca qarşısına çıxan
qoyun-quzunu qabağına qatıb yenidən dağlara çəkilərdi.
Bir tükü də tərpənməz, üz
ifadəsi hər zaman sabit olardı. Kimsə
onun nə düşündüyünü müəyyən
edə bilməzdi. Bu, Tarifinin ən
böyük silahı idi, vəzirliyə də bunun sayəsində
gəlib çıxmışdı.
İbn Məhanın
sarayına tərəf gedəndə sifəti heç bir
şey ifadə etməsə də, içində bic-bic
güldü: "Şəms sənindir, hökmdar!" Sonra bir ah çəkdi. Bu
ahı da kimsə duya bilməzdi. "Məni
ağılsızmı sanırsan, hökmdar? Al, bu huri sənin olsun, bir neçə ay
ağlını başından alsın. Mən
də öz hurim Müsəffa ilə kef edəcəm.
Onu görsən, boynumu həmin an
vurdurarsan. Şəms səni belə dəli
edibsə, Müsəffanı görsən neylərsən?
Vermərəm!.." Saraya
girənə qədər yol boyu öz-özü ilə
danışdı. Hökmdara təzim edib,
əbasının ətəyindən dönə-dönə
öpdü.
-
Hökmdar, bizimkilər bu gün bir kəniz göndəriblər.
Uzaq qohumumdur. Hərəmə,
Xacə Məluma tapşırdım ki, axşama
hazırlasınlar. Uyğun görərsinizsə,
özümü məmnun hiss edərəm. Şəms
sizə layiqdir...
İbn Məhan
qımışdı: "Sizinkilərin cinsi bir
başqadır. Sanki onları doğmurlar, yaradırlar..."
O gecə
İbn Məhan cənnətin ən son qatına
çatdığına inandı. Uzun illərdən sonra ilk
dəfə idi özünü bu qədər arzuolunan hiss
edirdi. Gündəlik vərdişə çevrilən xəlvətlərdən
usanmış ibn Məhan üçün Şəms onu birdən-birə
on səkkiz yaşına qaytaran dirilik suyu idi...
Hökmdar nə müddətdir, gecə demədən,
gündüz demədən, işi-gücü boşlayıb
günlərini Şəmsin qoynunda keçirirdi. Onun yanında zaman
anlayışını itirirdi, taxt da, tac
da əhəmiyyətsizləşirdi, dünya bircə bu yataq
otağına dolurdu. Kənizinin eyni zamanda həm
titrək - məsum, həm əmin - ehtiraslı
davranışları hər gün yenidən
ağlını başından alırdı. Əsl Şəms hansıdır, anlaya bilmirdi,
anlamağa da çalışmırdı. Qarşısında quzu kimi əsən, həmişə
əmrinə müntəzir dayanan cariyələrdən
usanmış hökmdar özünü məmnuniyyətlə
Şəmsin ixtiyarına verirdi.
Qüdrət sahibi hökmdar uzun dəqiqələr,
saatlar boyunca özünü könüllü əsirlikdə
hiss edir, bu əsarətdən qurtulmaq istəmir, yanlış
olduğunu bildiyi halda, işi-gücü vəzir-vəkilin
ixtiyarına buraxıb günlərini Validin bəxşişi
olan kənizi ilə keçirməyə davam edirdi. Hər səhər
müəzzinin səsi sübhün alaqaranlığında
Tanrı hüzuruna çağırış edəndə
günah hissi Şəmsin incə barmaqları kürəyini
cızdığı kimi ürəyini cızsa da, bu təlaş
cəmi bir neçə dəqiqə sürür, dəvəti
duymazdan gəlib qızın qollarında özünü
ölməzlik iksiri içmiş kimi qüdrətli hiss
edirdi. Şəms sanki qadın yox, bu
günə kimi görmədiyi, qadın cinsindən olan
başqa bir məxluqat idi. İbn Məhan qızın cənnətdən
məxsusi onun üçün göndərilmiş huri
olduğuna əmindi...
Bu il dəvələr qısırdı. Payızda baş vermiş zəlzələ təkcə
adamları qorxuya bürüməmişdi. Bərdədən Şamaxıya qədər düzlərdə
hər yay analarının yanında min bir oyun
çıxaran, ora-bura qaçışıb körpə
uşaqlar kimi oynaşan dəvə balaları gözə dəymirdi.
Aclıq bütün Arranı, Şirvanı
sarmışdı. Xəzinə
boşaldığından İbn Məhan baş vəzirini
xalqdan vergi toplamağa göndərdi. Yol
boyu son dəvəsini verməkdən imtina edənlərin
boynunu vurdurur, xalqı talan edirdilər. Valid
ibn Tarifi ən böyük vergini Şamaxı
dağlarındakı tərəkəmələrdən
toplayacağını düşünürdü.
Köçərilər Şamaxı dağlarından Dərbəndə
kimi Qafqaz dağlarının ən yüksək zirvəsində,
göy çəmənliklərin qoynunda alaçıqda,
qazmalarda yaşayır, saysız-hesabsız qoyun-quzu bəsləyirdilər. Sürü
köçərinin hər şeyi idi. Yedikləri,
qoyunun əvəzinə alınmış undan bişirdikləri
lavaş, qatıq və pendir idi.
Tərəkəmələrin itlərindən, bir də
toppuzbaşlı çoban çomağından başqa
silahları olmazdı. Ta Dəşti-Qıpçaqdan buralara qədər
köç edə-edə bütün dağlıq əraziləri
tutmuşdular. Yaylaqları da qışlaq ərazilərə
yaxın, dağlarda idi. Arrana enməzdilər.
Vergi söhbəti tərəkəmələrə də
gəlib çatmışdı. Valid ibn Tarifinin bir
neçə atlısı arxayınlıqla elat
sürüsünü aparmaq istəyəndə Ayna xatun
adlı çoban arvadı ərinin çomağını
götürüb atların ombasından necə vurmuşdusa,
atlar əsgərləri bellərindən atıb
qaçmışdılar. Yaşlı
qadına əl qaldırmayan əsgərlər əlacsız
qalıb geri dönmüşdülər.
Ayna xatunun əri çoban Həmid elat camaatına
yalnız buranın çobanlarının bildiyi gizli
mağaraya toplaşmağı tapşırdı. Sürüləri
də çəkib apardılar. Mağara
sıldırım qayalarda, gözlə görünməz,
ağlagəlməz yerdə idi, içinə bir dağ
sığardı.
Valid ibn Tarifi axsaya-axsaya geri dönən əsgərlərini
görüb, qəzəbindən onları
qamçılatdı. Qoşunu götürüb dağlara, tərəkəmə
obalarına hücum etdi. Yaylalara
çatanda qoşun da, atlar da əldən
düşmüşdülər.
Çadırlarını qurub bir az dincələndən
sonra Valid hər istiqamətdə yüz əsgər göndərib
əmr etdi: "Tərəkəmələrin ya
ölüsünü, ya dirisini, sürüləri ilə
birlikdə tapıb gətirin!"
Arran qoşunu yeddi gün, yeddi gecə bütün
dağları ələk-vələk etsələr də,
"onları gördüm" deyən olmadı. Hərəsində yüz əsgər
olmaqla on istiqamətdə axtarış aparan dəstələrdən
bəziləri heç geri dönmədilər, qayıdanlar
isə hər dəstədən üç-dörd adam idi ki, qaçıb canlarını güclə
qurtarmışdılar.
Çoban Həmid tərəkəmə
tayfalarının hərəsindən bir igid seçib gecələr
mağaradan çıxır, yorulub yatmış əsgərləri
iri ağır toppuzbaşlı çomaqları ilə məhv
edir, atlarını sürüb aparırdılar. Canlarını
qurtarmağa çalışan şil-küt olmuş əsgərlərin
çoxu düşərgəyə də gəlib
çıxmır, yolda qurd-quşa yem olurdular.
Bu gecə çoban Həmidin hədəfi Valid ibn Tarifi
idi. Gecənin qaranlığında iyirmi igidlə
dağlardan yumalanıb kövşənlərin arasında,
qoşun düşərgəsinin arxasında gizləndilər.
Atlar çadırların yan tərəfində
çökmüşdülər. Atlara
lap yaxınlaşdılar, onları səssizcə
qaldırıb, sürərək düşərgədən
uzaqlaşdırdılar. Çoban Həmid
on nəfərlik dəstə ilə geri qayıtdı. Digərləri atları mağaraya doğru qovdular.
Həmidin
dəstəsi səssiz-səmirsiz çadırlara
yaxınlaşır, yatmış əsgərlərə
fürsət vermədən bir-birinin ardınca saysız zərbələr
endirirdilər, canını qurtaran çox az
adam qalmışdı. Valid ibn Tarifini öldürmədilər,
o ki var kötəkləyib, cəmi üç nəfərlə
saraya yola salıb, mağaraya çəkildilər...
Pay-piyada, əli ətəyindən uzun, düzən ərazilərə
qayıdan Tarifini görən xalq tərəkəmələrin
hərəkətlərindən ürəklənir, artıq
qorxmurdular. Hər yerdə onları daş-qalaq edib, itaətdən
boyun qaçırırdılar. Xalq
üsyana qalxmışdı. Artıq Bərdədə
də xalq ayağa qalxıb hökmdardan Valid ibn Tarifinin
boynunun vurulmasını tələb edirdi. İbn Məhanın başqa yolu
qalmamışdı. Xalqı sakitləşdirmək
üçün şəhər meydanında hamının
gözü qarşısında yüz seçmə əsgərinə
göstəriş verdi: "İbn Tarifini
tapıb gətirin, boynu vurulsun!"
Əmrdən xəbər tutan Valid ibn Tarifi ətrafındakı
üç-beş adamla Ərməniyyəyə
qaçdı.
Xəzinədən oğurladıqlarını
da özü ilə aparmağın yolunu tapmışdı.
Bu, xalqı daha da qəzəbləndirirdi.
İbn Məhandan tələb edirdilər ki, bizə
silah ver, gedib Validi tapıb gətirək.
İbn Məhan
çox sevdiyi taxtını da bir dəvəyə yükləyib,
vəzirinin arxasınca özü qoşunun başında
gedib onu tapıb gətirəcəyinə söz verdi. Niyyəti Bərdədən
uzaqlaşmaq, vaxt udub, ağsaqqalları min vədlə ələ
alıb yenidən öz cənnət bağına qayıtmaq
idi. İndi Araz sahilinə qoşunla yol
alarkən İbn Məhan artıq özünü
söyüb-kötəkləməkdən yorulmuşdu. Öz səhvləri ucbatından taxt-tacını
itirdiyi ilə hələ də barışmaq istəmirdi.
Çıxış yolunu Arazı keçib
Harun Ər-Rəşidə səsini çatdırmaq, hər
şeyi İbn Tarifinin üstünə atmaqla əfv diləyib
xəlifənin mərhəmətinə sığınmaqda
görürdü. Arazın sahilində çadırlar
qurub bir az dincəlmək, çayı səhər
sübhdən keçmək qərarına gəldilər.
- Bəxş
etdiyin bu cənnətdən məni məhrum etmə, ilahi! - səsini daha çox duyurmaq üçün
özü də səmaya qaldırdığı əllərinin
arxasınca dartınaraq yalvarırdı. - Hökmdar
olmağım sənin lütfündür. Bu bir möcüzədir,
ilahi, hər gecə bir huri-mələk, hər gecə bir
başqa həzz... - Sonuncu sözdə səsi
qırıldı, ildırım sürətilə
gözünün önündən keçən mənzərənin
peşmanlığından özünü şillələyib
ağlamsındı, - indi bunları itirməyimə niyə
izn verirsən, ey böyük Allahım?!. Ölsəm də, bu taxt-tacdan getmərəm... -
yalvarışdan daha çox umu-küsü edirmiş kimi
üsyankarca sızlandı.
Əli
ibn İsa ibn Məhan bu gün özünü bəlkə də
yüz dəfə söymüş, tək qalanda yüz dəfə
üzünə, başına döyəcləmişdi...
İbn Məhan bu vəziyyətə düşməsində
əlbir olub taxtını başına yıxan vəziri
Validi və Şəmsi günahkar bilirdi. Ölçüyə gəlməyən
bu itkinin qisası yalnız ölüm ola
bilərdi. Xacə Məluma kənizi Şəmsi
yatağına gətirməyi əmr etdi. Qız
dünyadan xəbərsiz kimi, həmişəki cəldliklə
tül libasının ipini açıb ayaqları altına
atdı, sevgi və ehtirasla hökmdarına sarıldı.
İbn Məhanın bir an bədəni
uçunsa da, bütün qəzəbini qan
çanağına dönmüş gözlərinə
yığıb Şəmsə nifrətlə baxdı. Kənizinin uzun saçlarını sağ qoluna
dolayıb dodaqlarını şəhvətlə, yerindən
qoparacaqmışcasına iri, kobud dodaqları arasına
aldı. Hökmdar qəzəb qarışıq şəhvətlə
ona təcavüz edir, Şəmsin, az qala,
nəfəsinin kəsildiyini sövq-təbii ilə hiss etsə
də, əzilmiş qürurundan doğan nifrəti ona güc
gəlirdi. Qız hər tərəfinin
ağrısından inildəyir, qışqırırdı.
Qurtulmaq üçün çabalayarkən
barmaqları İbn Məhanın boynuna toxundu.
Ağlı başından çıxmış hökmdar bir
an başını cəllad
kötüyünün üstündə hiss etdi. Harun ər-Rəşidin onun boynunu vurduracağı
gözü önündə canlanır, hər dəfə cəllad
baltanı qaldırıb boynunda böyük kəsik yaratsa da,
başı bədənindən ayrılmırdı.
- Sən
etdin, sən məni bu hala saldın, - deyə qəzəblə
Şəmsin boynunu sıxmağa başladı. Aylardır cənnətdən gəlmiş huri hesab
etdiyi qız bu an onun gözündə bütün həyatını
alt-üst edən şeytan idi.
Cəllad
baltasının ağrılarını hiss etdikcə
bütün qorxu və qəzəbini əllərinə
verirdi:
- Sən
ifritəsən, itirdim taxt-tacı, - deyib hönkürdü. Gözlərindən sellənən yaş onu
süstləşdirib əldən saldı. Yalnız bundan sonra Şəmsin cansız bədənini
buraxdı.
Gözlərinə inana bilmirdi. Ani qəzəblə
verdiyi qərarın ağrısı intəhasız
peşmanlıq, ağırlıq olub varlığına
çökdü. Başını əlləri
arasına alıb, "mən nə etdim!" deyə səssiz
fəryad qopardı. Aylar boyu ona cənnətin
yeddi qapısını açan kənizinin cəsədi
yanında oturub göz yaşı axıtdı. Tez də özünü ələ aldı. İndi yas tutmaq zamanı deyildi, taxt-tacı əldən
getmiş, qüruru tapdanmışdı. Vəziri
onu barmağına dolamış, ələ
salmışdı. Xatırlayanda ki, Şəms
başını qatmaq üçün Validin ona bəxşişi
idi, bədəninə sarılmış zəhərli
ilanı qoparıb atıbmış kimi dərindən nəfəs
aldı. Özünə gələndə Şəmsin
artıq soyumuş bədənini qorxu ilə kənara itələyib
bağırdı:
- Gəlin,
rədd eləyin bu murdar cəmdəyi burdan!
Keşikçilər Şəmsin meyitini
çadırdan sürüyüb Arazın sularına
tolazladılar.
İbn Məhan onun arxasınca boşluğa zillənmiş,
ayaq üstə donub qalmışdı. Ürəyində kənizinin
gözlərindəki oynaq təbəssüm qədər
böyük bir boşluq hiss edirdi. Anladı ki, bir də
heç vaxt heç kim çətir
kirpiklərini astaca qaldırıb bunca məsum, bunca sevgi və
itaət dolu gülümsəməyəcək üzünə.
Yalnız bu an hiss etdi ki, Şəms onun
üçün yalnız bir şəhvət kənizi deyildi
və o, aylardır sevişdiyi kənizini yox, ürəyini
qoparıb atmışdı Araza...
Keşikçilər çayın qarşı sahilində
böyük bir qoşun gördülər. Qaçaraq ibn Məhanın
çadırına yaxınlaşdılar:
-
Hökmdar, müjdə, qurtulduq! Qarşı
sahildə böyük bir qoşun var. Qurban olduğumuz xəlifə
bizə yardım göndərib.
İbn Məhanın üzü qorxudan bumbuz ifadə
aldı. Bilmədi sevinsin, ya kədərlənsin. "Axı mən Allahın seçilmiş bəndəsiyəm,
yəqin ki, xəbər Xəlifəyə çatıb, mənə
köməyə qoşun göndərib." Çadırdan çıxıb bir an öncə sahilə
qaçmaq istəsə də, birdən pis xəbər
alacağından qorxub yerindən tərpənmədi.
Onu bu gahgir vəziyyətdən qarşı sahildən gələn
əsgərlər qurtardı: - bizimlə gedək - dedilər.
İbn Məhanın ayaqlarından elə bil daş
asılmışdı, addım ata bilmirdi. Nə qədər
sorğu-sual etsə də, qarşı sahildən gələn
əsgərlər lal-dinməz hərəkət edir, onun
çaydan keçməsini tezləşdirirdilər. Onu ortadakı böyük çadırın
önünə gətirib "keç içəri!"
dedilər. Yerində donub
qaldığını görən əsgərlər
qollarından tutub içəri atdılar. İbn Məhan parıltılı dəri çəkmələrin
önündə üzü üstə yıxılıb
qaldı. Başını qaldırmağa
qorxurdu. Çəkmələrin sahibinin hökmlü səsi
gəldi:
- Vəzirin
hardadır?
- Ərməniyyəyə qaçıb.
- O, vətən
xainidir... Sən də! Aparın bunu, gözüm görməsin!
Onun taleyini ulu hökmdar, xəlifəmiz
özü həll edəcək.
Keşikçilər ibn Məhanı elə
götürüb apardılar ki, onunla söhbət edənin
Azərbaycanın yeni hökmdarı Yəzid ibn Məzyəd
olduğunu da anlamadı.
Qeys evlərinin
arxasındakı iki qabarıq qum təpəciyindən
gözlərini çəkə bilmirdi. Təpəciklərdən
bir az sağda qumlar dalğalanıb
sıralanmışdılar. Qeys diksindi. Qarşısındakı dolğun
qabarıqlıqlar, enişlər, məsafə, xətt,
mütənasib əyriliklər, bihuşedici incəlmələr
ona nəyisə xatırladırdı. Aman
Allah, qumluqda uzanıb ona baxan, sinəsi, saçları,
dümdüz incə beli, cazibədar ayaqları qumdan olan bu
vücud ki, Leylidir. Xəyala daldı.
Nə vaxtsa o gözəlliyə toxunacaq, onun adi insan deyil, bu qum dənəcikləri kimi bir-birinə
söykənən huri-mələk toxumalarından
yarandığını özü hiss edəcək. Bu, Leylinin özüdür. Ona baxır, onu
gözləyir...
Səhər açılar-açılmaz yerindən dik
atılıb evlərinin arxasındakı qumluğa
qaçdı.
Gözləri qum üstündəki
Leylisini axtardı. Gecəki küləkdən sonra qum heykəl yoxa çıxmışdı.
Bir az irəli qaçıb dünən
heykəlin olduğu yerdə dayandı. Məyus-məyus
ətrafa boylandı. Uzaqdakı təpənin
kənarında kimsə oturmuşdu. Beli o qədər
incə idi ki, qum saatını
andırırdı. Qeys ayaqlarını
qucaqlayıb başını dizinə qoyan qızın Leyli
olduğunu indi anladı. O incəlikdə belin bədəni
necə saxladığı bir möcüzə idi. Həm də
ki qumdan ola?!
Çox yaxına getmədi. Elə olduğu yerdən
xəyalən qızın yanında oturdu. Əlini belinə dolayıb özünə tərəf
çəkdi. Leyli başını onun çiyninə
qoydu:
- Məni
çox sevirsən?
-
Dünya günəşi sevdiyi qədər.
- Yox, sən
mənim günəşimsən axı, - Leyli gülümsədi.
Qeys bir
ovuc qum götürüb
barmaqlarının arasından buraxdı:
- Mən qum zərrəsiyəm. Nə qədər
ki sən məni qızdıracaqsan, mən sinənə qonub
səninlə olacam. Bir gün külək məni sovurub
aparsa, orda, - Qeys dənizin ortasını göstərib, - qaya
kimi bitəcəm, - dedi.
Leyli dənizə tərəf boylandı. İri
dalğaların arasında sanki Qeysin dediyi qayanı
axtardı. Amma qaya əvəzinə,
dalğaların qanadları üzərinə qaldırıb
batmağa qoymadığı qayıq var idi. Qayıq da qumdan idi və dalğaların suları
onu əritmirdi. İçində ayaq
üstə durub sahilə baxan isə Qeys idi.
- Mənim
yanıma gəlirsən?
- Mən
sənin yanındayam.
Leyli
iandla etiraz etdi:
- Yox,
Qeys, sən qayıqdasan... Məni aparmağa gəlirsən...
Səni gözləyirəm... Gəl məni apar...
- Qeys,
Qeys, məktəbə gecikirik, tez gəl gedək, - Zeydin səsinə
xəyaldan ayıldı.
Qumdan Leylini burda qoyub əsl Leylinin yanına getsinmi? Tərəddüd
edirdi. Birdən çevrilib getdi. Yəqin Leyli bu gün məktəbə gələcəkdi.
Qumdan olanı deyil, əsl Leylini görəcəkdi.
Bəs birdən məktəbə gəlməsə?.. Arxadan Leylinin səsi gəldi:
- Gəl
məni qurtar, Qeysss...
Çevrildi. Külək təpəcikdə oturan Leylini qum dənəciklərinə döndərib ətrafa
səpələmişdi. İndi Leyli hər tərəfdə
idi - havada, yerdə, ağaclarda, evlərin üstündə...
Hamısı da bir səs olub onu köməyə
çağırırdı. Məktəbə
çatana kimi Qeysin ürəyi, beyni param-parça
olmuşdu, bilmirdi hansı Leylinin, haradakı Leylinin dalınca
qaçsın.
Bu dünyada hər şey xəyaldır. Bircə xəyallarda
gördüklərin məhv olub, səni aldatmasın. Bəlkə, buna görədir ki, səhrada uzun
müddət gəzənlər orada xəyal gücü ilə
dəniz, palmalarla əhatə olunmuş göl görürlər.
Dəniz xəyalların limanı, insanı
sevgisinə qovuşduran qayıqların güman yeridir. Çünki dənizlərin dibi də, sahilləri
də qumlardır. Qumlar isə yaranışın,
gerçəkləşmək istəyən xəyalların
təməl toxumalarıdır...
Bu düşüncələrin təsiri altında məktəb
yolunu necə getdiyinin fərqinə vara blmədi. Yol boyu hər
kəs ona baxıb yanındakı ilə
xısınlaşır, şəhadət barmaqlarını
gicgahlarında fırladıb bir-birinə Qeysin dəli
olduğunu bildirirdilər.
Sevdiyi,
illərlə arayışında, həsrətində
olduğu bir qızı qucaqlamağın dəlilik
olduğunu düşünən kişilər sanki səhərdən
axşama kimi bütün iş-güclərini hansısa
qadına sarılmaq üçün etmir, qadınlar da hər
şeyi, bişirdikləri yeməyin dadından tutmuş evlərinin
təmizliyinə qədər hər şeyi onlara sarılacaq
bir kişi üçün etmirdilər. Bəlkə
də çoxları Qeysə dəli deməklə onu
üstüörtülü təqdir edir, hər kişi özünə bir Leyli, qadınlar da
ona heç nədən, heç kimdən çəkinmədən
sarılacaq bir Qeys arzusunda idilər. Bir sözlə,
hər kəs xoşu gəldiyinə, sevdiyinə bircə dəfə
də olsa, sarılmaq istəyirdi, içlərindəki qorxu
isə onları durdurur, əslində, Qeysə deyil, özlərinə
dəli deyirdilər. Qeysə tənə edənlər
şüuraltı düşünürdülər ki, min ildə,
nə yaxşı, bir Qeys çıxdı meydana! Gizli sevgilərini, xoşladıqlarını nəinki
dilə gətirməyə, düşünməyə belə
qorxanlar ürəklənmişdilər. İndi
hər kəs cünunluğu bəhanə edib ondan daha
çox söz açır, Qeysdən
danışılanlarda xəyalən özlərini təsəvvür
edib rahatlanırdılar.
Qeys məktəbin qarşısında görünər-görünməz
ən ürəklilər dodaqlarını
yanlarındakının qulaqlarına mümkün qədər
yaxınlaşdırıb "Dəli gəldi..."
pıçıldadılar. O əsnada neçə qız,
neçə oğlan insanın ən həssas nöqtələrindən
olan qulağında isti nəfəs, məhrəm toxunuş
hiss etdi. Həmin anda bir-birlərinə
ömürlük aşiq olanlar da, həyəcanlanıb sadəcə,
xoşallananlar da oldu. Qeysin dillərə
düşmüş dəliliyi hər kəsin özünə
qoyduğu sərhədləri aşmaq üçün
güc, həmin anda dəlilikdən alınan ləzzət
idi...
Leyli bu gün də məktəbə gəlməmişdi. Qeys oturacağın üstünə
çıxıb bərkdən soruşdu:
- Leyli niyə
gəlməyib?
- Səndən
qorxur, Qeys, - arxadan kimsə dilləndi. Gülüşdülər.
Qeys səs
gələn tərəfə baxmadan dedi:
-
Hamınız korsunuz!
- Sən
də cünunsan, Qeys. Bizə niyə kor deyirsən?
- hamı nə isə deyir, onun hərəkətlərini
müzakirə edir və danışdıqca onun doğrudan dəli
olduğuna özlərini əmin edirdilər.
-
Görmürsüz qum dənələrini?
- nələrisə göstərirmiş
kimi əlini havada dolandırdı.
-
Görürük, sən qum dənəsisən,
Qeys, - hamı gülüşdü.
Qeys yerinə
oturub öz-özünə danışırmış kimi
sakitcə dilləndi: "Axır ki, gözünüz
açıldı. Biz hamımız qum dənələriyik,
Leyli isə günəşdir...
...Qeys hər
gün dərsə yeni bir ümidlə gedir, daha böyük
xəyal qırıqlığı ilə
qayıdırdı. Artıq üç gün
idi ki, Zeyd və Ayişənin vasitəçiliyi ilə
göndərdiyi məktublarına da cavab gəlmirdi. Dərsdən sonra Zeyddən ayrılıb Leyligilə
doğru istiqamət götürdü. Yanından
keçən hər kəsi qara kölgə kimi
görürdü. Qara kölgələr sağdan, soldan
Qeysi sıxsalar da, başını əlləri arasına
alıb, əsəb və həyəcandan titrəyə-titrəyə,
hər şeyə rəğmən xilasına, ağ
işığa doğru gedirdi. Başını yuxarı
qaldırdı, göydən birbaşa Leyligilin evinə
süzülən ağ
işığı görəndə üzünə təbəssüm
yayıldı. Öz üzərinə düşən ağ işıq isə daha güclü idi. Getdikcə əlləri, qolları yenə də
alışdı, alovlu qanadlar onu daha da güclü etdilər.
Daha qara kölgələrdən qorxmurdu,
varlığına onları dəf edəcək
güc-qüvvət yağmışdı.
Leyligilin evinə çatanda önünə Fəttah
çıxdı. Bu adamın qızın atası olduğunu vecinə
almadan sakit, özündən əmin halda "Çəkil!"
dedi.
Fəttah
hay-küy salıb onu itələmək istəyəndə
Qeysin alovlu qanadları əllərini yandırdı, alov bircə
anda ətrafı sardı, ev
alışıb-yanmağa başladı.
Qonum-qonşu tökülüşüb gəldi, su
daşıyıb evi söndürməyə
çalışırdılar. Qeys aranın
qarışmasını fürsət bilib evə girdi,
yatağında aclıq və susuzluqdan zarıyan Leylini
qucağına aldı, evin arxasında yanğından əmələ
gəlmiş böyük dəlikdən çıxıb
üzü Şirvan qoruğuna doğru qaçdı. Arada nəfəsini dərib, sürətlə hərəkət
etməsinə yardım edən qanadlarını tərpədirdi.
Leyli baş verənlərin gerçəkliyinə inana
bilmirdi, hələ də yuxuda olduğunu
düşünürdü. Yol kənarına çəkilib bir
az dincəlmək istədilər. Qeys qızı qucağından endirib əlindən
tutdu, irəlidə pıqqıldayıb qaynayan vulkanın
yaratdığı palçıq gölü sanki onlara
qabarcıqların dili ilə nə isə demək istəyirdi.
Qeys bu çağırışa cavab verdi,
sevinclə özünü palçıq vulkanının
ortasına atdı. Leyli də gülərək
onu təkrarladı. Qızın heç
düşünmədən dalınca gəlməsi Qeysi daha
da xoşbəxt edirdi. Uzanıb bədənlərini
tamamən palçığa qərq etdilər. Leyli əli
ilə palçığı Qeysin üzünə
sürtdü, o da eynilə cavab verdi. Palçıqdan bircə gözləri
görünür, ləzzətlə əylənir, ucadan
gülüşürdülər. İndi
hər ikisi dəli idi. Dünyanın ən
xoşbəxt dəliləri.
Günəş şəfəqləri
palçığı qurutduqca üz-üzə dayanıb
bir-birinə gülümsəyən iki torpaq adama
çevrilirdilər. Həyat yenicə yaranmışdı.
Yer üzündə ikisindən başqa kimsə
yox idi - Qeys və onun sevgisindən yaranmış Leyli. Azad və xoşbəxt idilər. Kimsə
onların sevgisinə mane ola bilməzdi. Sevib, sevilib artacaqdılar. Yalnız
sevgidən törəyənlər gözəl, qüsursuz və
əsl insan olurlar. Dünya sevgiyə qərq olacaqdı,
insanlar yalnız sevgidən doğulacaqdı...
Bədəninə hopmuş palçıq quruyub
torpaqlaşdıqca Qeys beynini tar-mar edən fikri qovmağa
çalışdı. Torpaqdan ilk yarananlar - Adəmlə Həvva
bir-birlərini sevməmişdilərmi? Sevmişdilərsə,
bu qədər xəbis, naqis insanlar onlardan törəməmişdirmi?
Hələ dünyanın lap
başlanğıcında onlardan törəyənlər
bir-birlərinə qənim kəsilmədilərmi? Yoxsa cənnətdən qovulmalarının səbəbi
də bu idi? Görəsən, Rəbbimiz
hansının sevgisinə inanmadı? Yasaq meyvəni biri
kimin inadına yedi, o biri də sevgisinə, yoxsa nəfsinə
xəyanət etdi?..
Onları pak, təmiz torpaqdan yaratdı. Cənnətin
qədrini bilməyənlər yarandıqları bu sadə, məsum
torpağın qədrini biləcəkdilərmi? Bəlkə,
elə bilmədiklərinə görə Allah da sevgisini
seçilmişlərə verdi, sevgidən
yaradıb sevdirdi.
Amma Adəm və Həvvadan sonra bütün
dünyanın sevəcəyi bir insan olmadığından,
dünyadakı insanların da hamısını sevəcək
insan doğulmadı. Yenə bircə Allahdan başqa. Hər qul yalnız öz Allahını sevdi. Allah da öz qullarını. Qeys Leylini, Leyli də
Qeysi sevdiyi kimi...
Qeys ömür boyu aradığına qovuşmuşdu. İndi Leyli
lap yaxınında, qarşısında dayanıb
gülümsəyir. Gözləri xoşbəxtlikdən
süzülən, quruyub torpağa çevrilən palçığa
bürünmüş Leylini səhradakı qum
heykələ oxşatsa da, bu o Leyli deyildi. Qeys həyatında
bəlkə də bu qədər xəyal
qırıqlığına uğramamışdı. Təpəciyin üstündəki qumdan Leyli daha
cazibədar, daha möhtəşəm idi. İlahi, nə vaxtadək xəyallarımızdakından
da yaxşısını vermək əvəzinə, bizi
mütəəssir edəcəksən? Bu
o Leyli deyil axı. Yoxsa üstünü
torpaq örtüb? Mən bu qızı
qaçırıb uzaqlara aparıram. Hər
zaman da istərəm ki, yanımda olsun. Bir tək o
qumluqdakı Leylini hər gün xatırlamaq
üçün...
Yola davam etdilər. Leylinin yorulduğunu hiss edən kimi qüvvətli
qollarının üstünə alırdı.
Düşüncələr isə bir an
belə onu tərk etmirdi.
İrəlidə bir ceyran gördülər. Bu, orta
yaşlı, dişi ceyran idi. Sufilərin
dediyinə görə, həmişəyaşar olan bu ceyran
bütün sevgililərin dərd ortağı olan məşhur
Ana ceyran idi. Qeysin baxışları ona
ilişib qaldı. Ceyran da bir xeyli onlara
baxıb, çevrilib yoluna davam etdi.
Qeys qeyri-ixtiyari onun arxasınca düşdü. Yol boyu üzərlərinə
yağan ağ işıq selinin özləri
fərqində olmasalar da, ayıq nəzərlərdən
yayınmırdı. Ceyran arabir çevrilib
baxır, sonra yoluna davam edirdi. Bəndovandan
xeyli aralanmışdılar. Ana ceyran
onları qoruğun dərinliyində sıx meşənin
ortasındakı bulağın başına gətirdi.
Bir az aralıda, iki nəhəng
çinarın arasında sıx bitmiş ən gözəl
güllərdən yaranmış yataq vardı. Qeys qızı yatağa uzatdı. Dodaqlarından öpüb sarıldı. Neçə gün idi ki, Leylinin
varlığını sarmış o istilik qızı yenidən
ağuşuna almışdı. Xoşbətlikdən
qanadlanmışdılar...
Qeys Leylini gördüyü ilk gündən hər
axşam onun xəyalı ilə bir şeir yazırdı. Kağıza
köçürməzdi. Sevgilisini görə
bilmədiyindən şeirlərini Leyliyə
çatacağı ümidiylə, göylərə söyləyərdi.
Bu gecə sevgililər muradlarına yetmişdilər.
Leyli heç nə düşünmədən
sadəcə çox xoşbəxt idi. Qeys
həyatdakı ən böyük arzusuna çatsa da, şair
ürəyi yerindən qopmaq istəyir, amma bunu sevgilisinə
bildirmirdi. Nə idi bu pəjmürdəliyin
səbəbi? Qumluqda gördüyü
Leylini ağlından çıxara bilmirdi. Başını sinəsinə qoyub
mışıl-mışıl yatan Leyli o deyildi. Anlaya bilmirdi, talemi onu sınağa çəkir,
yoxsa Leyli. Ya bəlkə, mən doğrudan Məcnunam...
Meşədə gəzəndə ağacların birindən
asılmış ud gördülər. Qeysin çox
gözəl ud çaldığını qəbilədə
hər kəs bilsə də, Leyli təəccübləndi,
şıltaqlıqla onun üçün ifa etməsini istədi.
Qeys sevgilisini məmnun edə biləcək daha
bir səbəbi olduğuna sevinib "Rast"ı ifa etməyə
başladı. Muğamın mayesi Leylinin
ürəyinin səsiylə başladı, musiqinin məqamı
Qeysin sevinc və həyəcanla atan ürək
döyüntüləri idi. Ud ikisinin də
yerinə onların ürək səsləri ilə
danışırdı. Sevgi, sevinc,
xoşbəxtlik, hətta bir-birlərindən gizlədikləri
təlaş sayəsində ürək atışları
mürəkkəb ritmdə, aritmiyada vurduqca ud bunu təkrarlayır,
fanilərin eşidərkən ölə biləcəkləri
cənnət musiqisini xatırladırdı. Qeysin nəbzi sevgi və çaşqınlıqla
vurduqca Leylinin ürək ritmləri sevgidən doğan həzzin
zirvəsində sinəsini qaldırıb-endirirdi. Xəlifə
sarayına nəbati kölə kimi gətirilən Mənsur Zəlzəl
əl-Daribidən bu yana kimsə udu belə
gözəl dilləndirməmişdi. "Rast"
bütün muğamların anası olsa da, onun necə yarandığını
hələ də kimsə doğru-düzgün bilmirdi. Qeys bu sirri bu gün, elə indicə
çözmüşdü. "Rast" iki sevən qəlbin
döyüntüsündən yaranıbmış... Yəzid İbn Məzyədə xəbər
çatdı ki, xəvariclər ölkədə üsyan
hazırlayırlar. Onlar kənd-kənd,
şəhər-şəhər gəzir, narazı olanları
ayağa qalxmağa sövq edirdilər. Hökmdara
o da məlum oldu ki, üsyançıların rəhbəri
illər əvvəl xəzinənin yarıdan çoxunu ələ
keçirib, aradan çıxan Valid ibn Tarifidir. O zamanlar
Tarifini hər yerdə axtarsalar da sanki iynə olub yerin
altına girmişdi.
Hökmdar
Nofələ gizli göstəriş verdi
ki, Valid ibn Tarifinin axtarışını təzələsin,
onu harda gizlənməsindən asılı olmayaraq tapıb,
üsyanı yatırsın.
Nofəl ata-ana əvəzi olan əl Müləvvəh
və Ruqəyya ilə görüşüb, onların
xeyir-duasını almaq üçün Bəndovana getdi.
Ona verilən tapşırıq gizli olduğundan hara,
hansı istiqamətə yola düşəcəyini bildirmədən,
döyüşə gedəcəyini deyib Əl Müləvvəhin
xeyir-duasını istədi. Əl Müləvvəh
Nofəlin həyatı üçün narahat olsa da, onu
Allahın hifz etməsi üçün dualar etməkdən
başqa yolu qalmadı.
Qeys də bu xəbəri eşidib məyus oldu. Nofələ
nəsə olacağından qorxdu. Sanki Leyli də ona
dedi ki, qardaşını tək buraxma.
Ayağa
qalxıb:
- Mən
də səninlə gedəcəm, - dedi.
Əl Müləvvəh öncə oğlunun sözlərini
qulaq ardına vurub eşitməzlikdən gəlmək istəsə
də bir anlıq düşündü ki, əcaba, Qeys Leylini
burda qoyub, doğrudanmı döyüşə getmək istəyir? Gözünün
ağı-qarası tək oğlunun bu döyüşdə
həlak olmaq ehtimalı da yüksək idi. Axı Qeys heç bir vaxt döyüş təlimi
keçməmiş, qan töküb, baş kəsməmişdi.
Ata ürəyi oğlunun gözündən qırağa getməsini
istəməsə də, düşündü: "Bəlkə,
oralarda Leylini unudar, döyüşdə iştirakı Məcnun
adını da üstündən götürər".
Nofəlin
cavab vermədiyini görən Qeys səbirsizləndi:
- Siz istəsəniz
də, istəməsəniz də mən də səninlə
gedəcəm.
Əl Müləvvəh dumanlanmış beynində bir
də Ruqəyyanı düşündü. Narahat ana
ürəyi bunu qəbul edəcəkdimi? Bu
xəbəri eşitməyə hazırdımı?
Qeysin qərarını
Ruqəyyaya dedikdə, bu günə kimi bir dəfə də
olsun Qeysə səsini qaldırmayan Ruqəyya vahimələnib,
özündən çıxdı:
- Sən
ömründə bir toyuğun da başını kəsməmisən,
döyüşdə necə adam
öldürüb, qan tökəcəksən? Birdə
ki nə oldu? Leylini burda qoyub gedəcəksən?
- Ana,
Leyli mənim yanımdadır, mən heç nədən
qorxmuram.
Əl Müləvvah dözməyib otaqdan çıxdı. Bu müddət ərzində
ilk dəfə eşidiləcək bir səslə, - Sən
doğrudan da cünunsan, Qeys, - dedi...
Nofəl Bağdada ilk getdiyindən bu günə kimi
yanında olan Musa əl İbrahimiyə tapşırdı ki,
səfər boyunca Qeysi gözdən kənar qoymasın.
Kəşfiyyat xəbər vermişdi ki, Valid ibn Tarifi
Topxana meşəsində gizlənib. Əsasən gecələr
hərəkət edir, kimsəni duyuq salmamaq üçün
meşənin içi ilə irəliləyirdilər.
Xeyli yol qət etmişdilər. Düşərgə
qurub, dinlənmək qərarına gəldilər. Ağacların kölgəsindən yaranmış
alatoranlığın yerinə gecənin qaranlığı
çökmüşdü.
Uzaqdan gələn bəbir nəriltisi,
çaqqalların ulaşması gecənin səssizliyini
pozur, yaxınlıqda isə bayquş ulayırdı. Yerində qurcalanan Musa əl
İbrahimi uzandığı yerindən qalxıb oturdu:
-
Bayquşun səsi məni dəli edir, yatmağa qoymur. Bayquşlardan uzaq durmaq lazımdır, onlar bədbəxtliklər
gətirirlər.
Musa əl
İbrahimi çadırın girişində keşik çəkən
əsgəri səsləyib, - o bayquşu susdurun, - əmrini verdi.
Əsgər
getmək istədikdə, Qeys ona səsləndi:
- Dur, getmə.
Sənə körpə olanda anan yatmazdan əvvəl
laylay oxuyardımı?
Əsgər
cavab verdi:
- Hə,
məni də, qardaşımı da anamız laylasıyla
yatırardı.
- Bax, indi
ulayan bayquşun balaları var. Əslində o, ulamır,
öz dilində körpələrinə laylay çalır.
Get öz işinin başına. Bayquşla da
işin olmasın.
Əsgər Musa əl İbrahimiyə baxdı. Musa başı ilə
işarə etdi ki, gedə bilərsən, arxasınca, -
bayquşu rahat buraxın, qoy ulasın, - istehza ilə dedi.
Əsgər çadırı tərk etdi. Bayaqdan bəri
yata bilməyib, yerində qurcalanan Əl İbrahimi bayquşun
ulamasına diqqət kəsilmişdi. Bayquşun səsi
onu xumarlandırır, sanki bayquş öz balalarına deyil,
ona da layla çalırdı...
Qeys sübh tezdən oyandı. Musa da gümrah və
şən görünürdü. Dəstəmaz
alıb namazlarını qılandan sonra Qeys Musa əl
İbrahimidən soruşdu:
- Gecəni
necə yatdın?
-
Bayquşun laylasıyla. Mən çoxdandır ki, belə
rahat yatmamışdım...
Xeyli yol qət etdikdən sonra atlardan enib dinlənmək
qərarına gəldilər. Qeys iri gövdəli
çinara söykənib gözlərini yumdu. Xəyalən Leylinin incə belinə sarılıb,
alnını alnına qoydu. "Qeys öz
meşəmizə nə zaman qayıdacayıq?" Ayaqlarına nəsə xəfif toxundu. Hər ikisi diksinib aşağı baxdı. Bir bala qurbağa atılıb, palıdın
arxasında gözdən itdi. Leyli,-
görəsən bu öz gölməçəsini qoyub burda
nə axtarır?, - dedi.Qeys:
- Bala
qurbağadır, azıb gəlib, bir azdan anası onu səsləyəcək,
o da səsinə səs verib, bir-birlərini tapacaqlar.
-
Qurbağaları heç sevmirəm. Gözəl
deyillər.
- Elə
düşünmə, Leyli. Bəlkə biz də
qurbağalara çirkin görünürük. Allahın yaratdığı hər şeydə
sevgi var. Sən belə gözəl olmasaydın da mən səni
sevəcəkdim. Uca Rəbbimiz hər
şeyi müxtəlif yaradıb. Bizim
meşədə ağaclar, güllər bir başqa, burda bir
başqadır. Yer üzündə gör
nə qədər rənglər, bir-birindən seçilən
insanlar, canlılar, mənzərələr var. Bax dünya fərqliliklə
gözəldir.
Qeys gözlərini açdı. Buludlar
çox yaxında, tərtəmiz və maviydi. Leyli ona
bu buludların arasından baxırdı:
- Səni
sevirəm, Qeys, hər zaman yanındayam. Mən sənin
qoruyucu mələyinəm...
Bəbir nəriltisi Qeysi xəyalından ayırdı. Hərə
bir tərəfə qaçışıb, silahlarına əl
atdılar. İri cüssəli bəbir əsgərlərdən
birinin qolundan gəmirib yerlə sürüməyə
çalışırdı. Oxçular bəbiri nişan almağa, əsgərlər isə hər
tərəfdən qılıncları ilə vurmağa
çalışırdılar. Qeys irəli atılıb, -
Durun, kənara çəkilin - dedi. Əsgərlər
geri çəkildilər. Qeys bəbirə
yaxınlaşıb onun alnını, boynunu
sığalladı. Xoşallanan bəbir əsgərin
qolunu buraxıb, pəncələrini Qeysin sinəsinə qoyub
üz-gözünü yalayırdı.
Gördüklərindən hər kəsin nitqi
qurumuşdu. Musa əl İbrahimi heyrətini gizlədə bilmədi.
Nofələ, - Vallah, Qeys hamımızdan güclü və
ağıllıdır, - dedi.
Bir qədər məsafə qət etdikdən sonra
onları iki bələdçi gözləyirdi. Valid ibn
Tarifinin yerini dəqiq öyrənmişdilər.
Gecə pusqu qurub Tarifini və yanındakı
adamlarını tərkisilah edib ələ keçirdilər. Tutulanların
qollarını kəndirləyib, atlarının arxasınca
çəkərək Bərdəyə yol aldılar...
Vahid Məmmədli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 29
aprel.- S.8-10.