XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
korifeyləri - Mir Cəlal
Ədibin 115 illiyinə
Müasir
dünyada Azərbaycan xalqının, dövlətinin, millətinin
getdikcə öz yerini, səsini, təsdiqini daha da çox
tapdığı bir zamanda müstəqillik dəyərlərimiz
böyük önəm, ümdə əhəmiyyət kəsb
edir. Azərbaycan Prezidenti, Ali Baş Komandan İlham
Əliyevin rəhbərliyi sayəsində Vətən
müharibəsində tarixi qələbəmiz, Qafqazda
gün-gündən artan rolumuz və dünya
geopolitikasında yerimiz, nüfuzumuz müstəqilliyimizə,
suverenliyimizə, öz Azərbaycançılıq dəyərlərimizə
söykənməkdə bu gün bizə daha da çox
güc, güvənc, şans verir. Diskursiv əsası hələ
1918-1920-ci illər Cümhuriyyət zamanı qoyulan, qəlblərə,
şüurlara, ictimai altşüura çökərək
bir daha heç zaman enməyən bu dəyərlərin
qoruyub-saxlanması, uzun əsr boyu yaşadılması və
yaranmaqda davam etməsi yolunda ədəbiyyatın, elmin,
ümumən humanitar fikrimizin rolu böyükdür.
Ulu
Öndər Heydər Əliyev Azərbaycan
Yazıçılarının X qurultayında deyirdi:
"Bilirsiniz, bizim ədəbiyyatımızın
xalqımıza etdiyi ən böyük xidmət ondan ibarətdir
ki, şairlərimiz, yazıçılarımız öz əsərləri
ilə Azərbaycanda, xalqımızda, millətimizdə daim
milli hissiyyatları oyatmağa çalışmışlar.
Milli özünüdərk, milli oyanış, dirçəliş
prosesi xalqımıza birinci növbədə ədəbiyyatdan
keçir... Bu, bizim şairlərimizin,
yazıçılarımızın əsərlərinin
hamısından keçibdir. Klassik
adlandırdığımız Səməd Vurğunun əsərlərindən
də, Rəsul Rzanın əsərlərindən də,
Süleyman Rüstəmin əsərlərindən də, Məmməd
Rahimin əsərlərindən də, Osman Sarıvəllinin əsərlərindən
də, Süleyman Rəhimovun, Mehdi Hüseynin, Əbülhəsənin,
Əli Vəliyevin, Mir Cəlalın, İlyas Əfəndiyevin,
Mirvarid Dilbazinin əsərlərindən də keçibdir...
Mən son vaxtı deyirəm, bəli, Məmməd Səid
Ordubadi, Hüseyn Cavid, Cəfər Cabbarlı - bunlar
şübhəsizdir. Mən 40-cı, 50-ci illəri, yəni
1937-38-ci illərdən sonra yaranmış ədəbiyyatı
sayıram..." (Heydər Əliyev, Ədəbiyyatın
yüksək borcu və amalı. Nitqlər, məruzələr,
çıxışlar. Bakı, "Ozan", 1999, s. 435-436)
Milli
dəyərlərin, Azərbaycançılıq
ideyasının qorunub-saxlanması və inkişafında, nəsillərdən
nəsillərə ötürülməsində böyük
xidmətləri olan ədiblərdən biri, Ulu Öndərin
göstərdiyi kimi, bugün xatirəsini sevgiylə
andığımız Mir Cəlaldır. Həm də
yalnız yazıçı olaraq yox, filologiya elmləri
doktoru, professor, Azərbaycanın Əməkdar Elm xadimi Mir Cəlalın
geniş və zəngin fəaliyyətinin hər üç
qolunda: yazıçı olaraq - ədəbiyyat sahəsində,
ədəbiyyatşünas və tənqidçi kimi
filoloji-humanitar fikirdə, pedaqoq olaraq -maarif və təhsil sahəsində.
Fəaliyyətinin hər bir sahəsində Mir Cəlal öz
möhürünü qoymuş, adını, imzasını
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyat və elm tarixinə
yazmışdır. Tədqiqatçısı, akademik Nərhiz
Paşayeva deyir: "Məlumdur ki, böyük və
qızıl dövrləri bir hadisə və yaxud bir insan
deyil, məhz kompleks şəkildə yaranan mədəni hadisələr
və böyük şəxsiyyətlər toplusu meydana gətirir.
Mir Cəlal Paşayev də XX əsr Azərbaycan tarixinin
böyük və zirvə şəxsiyyətlərindən
biridir" (Nərgiz Paşayeva, Yazıçı və zaman
// Mir Cəlal, Seçilmiş əsərləri. 3 cilddə.
Birinci kitab. Bakı, 2008, s. 11-29; s. 27-28)
***
Mir Cəlal
(1908-1978) XX yüzil sovet dönəmi Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndəsi, bu ədəbiyyatın və
bu dövr milli nəsrinin əsasını qoyanlardan biridir. Bədii
yaradıcılığı 1930-1970-ci illərdə qələmə
aldığı 6 roman ("Dirilən adam" (1934-1935),
"Bir gəncin manifesti" (1938), "Açıq
kitab" (1941), "Təzə şəhər"
(1948-1950), "Yolumuz hayanadır?" (1952-1957),
"Yaşıdlar" (1946-1963), yüzlərlə hekayə
və onlarla hekayə kitabları, çoxsaylı publisist
yazılardan ibarətdir.
"Bir
gəncin manifesti"ni istisna etsək, Mir Cəlalın bir
yazıçı olaraq ədəbiyyatımıza töhfələri
uzun illər başlıcası zəngin və intensiv hekayə
yaradıcılığı ilə xarakterizə
olunmuşdur. Şəksiz ki, Mir Cəlal mahir və ustad hekayəçidir
və ədəbiyyatımıza fərqli, özünəxas
hekayə tipini bəxş etmişdir. Amma mənimcə, Mir Cəlalın
bədii yaradıcılığının ruporu və
lokomotivi, ilk növbədə, yazıçının
romançılığıdır. Bu barədə mənim
ayrıca tədqiqatım var ("Azərbaycan inqilabi
romanında xronotop" // T.Əlişanoğlu, Milli nəsrdə
Azərbaycan obrazı. Bakı, "Elm və təhsil",
2017, s. 66-96) və burda göstərməyə
çalışıram ki, Mir Cəlal romanları XX əsr
sovet dönəmində Azərbaycan xalqının
keçdiyi keşməkeşli tarixi yolun gerçəklərini
bədii interpretasiya və mənimsəməyin ən parlaq
nümunələrdir. İlk üç romanı ("Dirilən
adam", "Bir gəncin manifesti", "Açıq
kitab") 1910-1930-cu illərin inqilabi gerçəklərini,
"Təzə şəhər" romanı - II dünya
müharibəsindən sonra ölkəni
bürümüş quruculuq pafosunu, son iki romanı
("Yolumuz hayanadır?", "Yaşıdlarım")
ümumən inqilabi əsrin bizi gətirib
çıxardığı durumu və bu gerçəklər
üzərində düşüncələri ehtiva edir, əks
etdirir.
Bugün
"inqilabi" sözünə bir qədər həssas, hətta
təşvişlə yanaşır, təbii, anlayışa
sovet dönəminin "Böyük Oktyabr inqilabı" ilə
bağlı verdiyi semantik mənanı anırıq ("inqilabdan əvvəl"
və "inqilabdan sonra"). Halbuki XX əsrin özü
başdan-başa inqilabi əsrdir; üç dünya
müharibəsinin baş verdiyi (I, II və soyuq müharibə),
imperiyaların dağıldığı, dünyanın xəritəsinin
yenidən cızıldığı, xalqların taleyinin
kökündən dəyişdiyi əsrdir. Və yalnız
sinfi mübarizələrlə deyil ki, XX yüzil milliyyətçilik
və milli azadlıq hərəkatları ilə, millətlərin
öz müqəddaratını həll etməsi, yeni millətlərin,
dövlətlərin yaranma çabaları ilə xarakterik əsrdir.
Onu da heç unutmamalıyıq ki, ata-babalarımız məhz
bu dövrdə, bu ictimai-siyasi, tarixi-mədəni təlatümlər
içərisində yaşayıb milli
varlığını qoruyub-saxlaya bilibdir; habelə ədəbiyyatımız
da öz yeni inkişaf modeli ilə bu cahanşümul hadisələrə
reaksiya vermək məcburiyyətində və gücündə
olubdur. Üstəlik, yalnız ictimai-siyasi konteksti deyil, üzərinə
elmdə, sənətdə, düşüncədə, həyatın
bütün sahələrində sürətli dəyişmələri,
çevrilişləri, necə deyərlər, "elmi-texniki
inqilab"ı da gəlsək, əsrin inqilabi xarakterindən
xof duymağa hacətimiz qalmaz.
Mir Cəlal
ilk romanından ədəbiyyatın qarşısında duran
yeni tarixi tələbat və tələbləri doğru
duymuş, "inqilab zamanı"nın həqiqətlərini
milli dəyərlər üzərinə, klassik ədəbiyyat
zəmininə otuzdurmaq, həzm etmək yolunu tutmuşdu. Xatırlasaq, "Dirilən
adam" həm də Mirzə Cəlil Məmmədquluzadənin
"Danabaş kəndinin əhvalatları"na bir nəzirə,
"əhvalatlar"a parodiyadır; "Bir gəncin
manifesti" tənqidi realist və romantik ədəbiyyat təcrübəsi
üzərinə yazılmış manifestdir. "Acıq
kitab" romanında yazıçı milli cəmiyyətdə
1930-cu illər gerçəklərini iki başlanğıc
üzərinə - M.Füzuli və M.Ə.Sabir, lirik və
satirik xətlərin işığına tutub şərh etməyə
çalışır. "Yolumuz hayanadır" yalnız
M.Ə.Sabirin bioqrafisi üzərinə yazılmış
roman deyil; əsərdə əsrin əvvəllərinin
böyük maarifçilik hərəkatı ilə
yanaşı, bütünlükdə əsri məşğul
edəcək milli tale yolumuz, habelə Əlibəy
Hüseynzadə və Nəriman Nərimanov xətlərinin
qarşılaşmasından çarpaşıq notlar da yer
alır.
O da
təsadüfi deyil ki, zamanında Mir Cəlalın hər bir
romanı "sovet tənqidi" ilə
qarşılanmış, yalnız "Bir gəncin
manifesti" ideoloji baryerləri aşaraq bütöv bir nəsil
Azərbaycan gəncliyinin manifestinə çevrilə
bilmişdi.
"Bir
gəncin manifesti" romanı sovet dövrünün ədəbiyyat
qanunları ilə yazılmış bir əsər idi; lakin
maraqlıdır ki, o dövrün onlarla bu qəbil
romanları içrə məhz "Manifest" məxsusi
olaraq qabarmış, az qala "həyat dərsliyi" qismində
bir neçə nəsil (1930-1970-ci illər) Azərbaycan gəncliyinin
yetişməsində örnək rolunu
oynamışdı. Roman cəmiyyətin
əzilənlər zümrəsindən
çıxmış bir gəncin - Mərdanın yeni həyat,
azad yaşayış, özünə, xalqına, millətinə
dəyər və sayğı verilməsi uğrunda
apardığı mübarizənin manifestidir. Onu inqilabi yol
seçməkdə qınamaq olmur, romanda bunun faktları,
gerçək mənzərələri dürüst verilir:
bütünlükdə dünyada qlobal savaş gedir (romanda bu
- təkcə bilavasitə sovetləşmə motivlərində
deyil, dolayısı ilə Azərbaycan maraqlarında türk,
ingilis faktorlarının görünməsində də əksini
tapır), əzməyənlər əzilməyə məhkumdur.
Amma
bununla yanaşı, "Bir gəncin manifesti" həm də
gənc bir azərbaycanlı yazıçının romanda təcəssüm
etdirdiyi bir çox xarakterlər, surətlər, milli
psixologiya, əxlaq, davranış, dəyərlərin
simasında bilavasitə Azərbaycan həyatı, Azərbaycan
cəmiyyəti, Azərbaycan insanının manifestidir. Bəli,
dünyada qlobal savaş gedir; inqilabi gerçəklər XX əsr
insanının faciəvi taleyidir; qlobal maraqlar mexanizmində əzilib-
məhv olmaq istəmirsə, o seçim etməlidir. Bir qədər
əvvəl (1918-1920-ci illər Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövründə) milli müstəqilliyini
tanımış-görmüş Azərbaycan cəmiyyətinin
müstəqillik bayrağındakı üç rəngdən
ikisi - türklük rəmzi olan göy və islama etiqad -
yaşıl rəngləri qəti təzyiq və qadağa
altındadır (romanda bu məqamları görükdürən
nə qədər səhnələr var); ümid - modern,
müasirlik, inqilabilik rəmzi olan qırmızı
boyayadır.
Hədəfdə
təzə yaranmaqda olan, bir qədər əvvəl (1922) Azərbaycan
Sovet Respublikasının da qatıldığı
super-dövlət SSRİ-dir; Azərbaycan insanı
bütün repressiya, qadağalar, məhrumiyyətlərə
rəğmən, gücünü, enerjisini, intellekt və
bacarığını toparlayıb, milli-mənəvi,
tarixi-mədəni varlığını qorumaq
üçün, həmin super-himayənin, inqilabi
dünyagörüşün, ideologiyanın al bayrağı
altına daşıya biləcəkdimi? Roman alt qatında məhz
bu gerçək həqiqətlərin Manifestini ifadə
edirdi; həm də bu mənada siyasi roman səciyyəsi
daşıyırdı. O da heç təsadüfi deyil ki,
"Bir gəncin manifesti" birdən-birə rezonans verərək,
bir çox dillərə çevrilmiş, eyni situasiyada olan,
XX əsrdən öz yerini qoparmağa çalışan
ölkələrdə böyük tirajlarla çap
olunmuşdu (1946 - rus nəşrindən sonra: 1950 - çex,
1952 - erməni, 1953 - rumın, 1955 - gürcü dillərində
və s.).
Belə
ki, dünənin dar yozumlarına darılmadan iqrar etmək
olar: Mir Cəlalın romanları "inqilabi
roman"lardır, yəni hər zaman xalqın, cəmiyyətin,
Azərbaycan varlığının dəyişməsi məxrəcinə
köklənmiş, bu qayə ilə yazılmış
romanlardır. Hər biri "inqilabi zamanı" real Azərbaycan
müstəvisində izləyən, real zamanın (yəni
"inqilabi zaman" içrə məhz "Azərbaycan
saatı"nın) obrazını yaradan romanlardır.
Mir Cəlalın
zamanında yaradıcılığa yeni başlayan
yazıçıların əksəriyyəti "kənd
romanları" yaradırdı. Mövzu və materialından
asılı olmayaraq, Mir Cəlal "şəhər ədəbiyyatı"
yaratmağa üstünlük verdi və 6 romanının hər
birində bu ədəbiyyatın ideya arsenalı və
intellektual bazasını daha da genişləndirdi. Bu ki, Mir Cəlal
ədəbiyyatımızda daha çox şəhər
problemləri ilə ilgili intellektual-psixoloji nəsrin
yaradıcılarındandır.
Mir Cəlalın
bədii gülüşü ayrıca bir fenomendir, istər
hekayələrində, istərsə romanlarında.
Xatırlatdığım tədqiqatımda Mir Cəlal
gülüşünün yumordan satiraraya, xalq
gülüşü zəminində ona qədər
çalarını (şəbədə, rişxənd,
dolama, lağlağı, məişət yumoru, qara yumor, qaravəlli
səhnələri, dilin bayağı-vulqar qatları, tabu,
arxaik inanclar, fal, cadu, etnoqrafik təsvirlər və s.)
müşahidə eləmiş, geniş misallar əsasında
qeydə almışam. Zaman ədəbiyyatdan "xəlqilik"
istəyirdi və Mir Cəlal klassik ədəbiyyatdan
aldığı Mirzə Cəlil ironiyasını, Sabir
satirasını bilavasitə xalq gülüşü ilə
sintez etməyə, zənginləşdirməyə, yeni
zamanların gülüşünü yaratmağa səylər
edirdi.
Qeyd
olunduğu kimi, Mir Cəlal hekayə ustasıdır. C.Məmmədquluzadə
və Ə.Haqverdiyevin gülüş ənənələrindən
yola çıxan yazıçının hekayəçiliyi
yarım əsr ərzində intensiv gəlişərək, öz
hekayə tipini yaratmışdır. Akademik Nərgiz
Paşayeva məhz bu məqamı nəzərdə tutaraq
yazır: "Məlumdur ki, Mir Cəlal böyük
gülüş ustadları C.Məmmədquqluzadə və
Ə.Haqverdiyevin layiqli davamçısı olaraq Azərbaycan ədəbiyyatında
satirik nəsrin görkəmli nümayəndələrindən
biri kimi böyük şöhrət qazanmışdır.
Lakin Mir Cəlalın, necə deyərlər, öz
gülüşü vardır. Bu gülüş ilk növbədə
Mir Cəlalın bənzərsiz fərdi təbiəti, şəxsi
xarakteri ilə əlaqədardır, onun təzahürüdür.
Bu gülüşdə Mir Cəlalın ədibliyi də,
alimliyi də, müəllimliyi də "iştirak edir".
Yəni o, bəzən bir yazıçı kimi
oxucularını həyatın qüsurlarından, eybəcərliklərindən
uzaq olmağa çağırır, bəzən alim
müdrikliyi ilə həyatın həqiqət yolunu nişan
verir, bəzən də müəllim təmkini ilə nəsihətlərini
çatdırmış olur. Təsadüfi deyildir ki, Mir Cəlal
yaradıcılığında son dərəcə səmimi,
müdrik yumor aparıcıdır, əsasdır..." (Nərgiz
Paşayeva, Yazıçı və zaman // Mir Cəlal,
Seçilmiş əsərləri. 3 cilddə. Birinci kitab.
Bakı, 2008, s. 11-29; s. 18-19)
Bu
ki: Mir Cəlalın hekayələri praktik hekayələrdir,
nəticəyə hesablanmış hekayələrdir.
Yazıçı yaxşı həzm etdiyi realizm təcrübəsi
ilə yanaşı, dövrün inqilabi tələblərini
maarifçi ədəbiyyatın prinsipləri ilə bir araya
gətirməyi bacarmış, özünəxas, praktik təsir
effektinə malik çoxsaylı hekayələrini qələmə
almışdır. O da təsadüfi deyil ki, Mir Cəlal bir
çox hekayələrini canlı həyat tələbatı
və praktikasından doğan silsilələr formatında
yazıya almışdır: "Vətən hekayələri"
(1942), "Vətən yaraları" (1943), "Həyat
hekayələri" (1945), "Sadə hekayələr"
(1955), "İnsanlıq fəlsəfəsi" (1961),
"Xatirə hekayələri" (1962), "Ötən
günlər" hekayələri", "Məktəb hekayələri",
"Günün hekayələri" və s.
Mir Cəlal
ilk qələm təcrübələrinə 1926-cı ildən
publisist yazılarla başlamışdır, ilk kitabı da
publisistika - 1932-ci ildə çap olunmuş "Sağlam
yollarda" adlı oçerklər toplusu olmuşdur. 2018-ci
ildə ədibin publisist yazılarının
külliyyatından ibarət "Publisistika. 1926-1977"
toplusu nəşr olundu və baxıb gördük ki,
yazıçı və alim Mir Cəlal bütün
yaradıcılığı boyu publisist janra da sədaqətini
saxlamış, bədii və elmi əsərləri ilə
birgə, publisist məqalələr, oçerklər, yubiley və
portret yazıları, problem məqalələr, esselər
yazaraq, ölkənin həyatı, quruculuq addımları, Azərbaycanın
yüksəlişi, işıqlı idealları yolunda
heç vəch qələmini əsirgəməmişdir.
***
Mir Cəlalın
yazıçı qələmi heç də əbəs
intellektual mündəricəyə malik deyildir.
Yazıçının bədii əsərlərinin
arxasında həm də ədəbiyyatşünas-alim
düşüncəsi, Mir Cəlalın
yaradıcılığının ikinci qolu dururdu. Bu ki, Mir Cəlal
ədəbiyyatın praktikası ilə yanaşı, eyni
uğurla da nəzəriyyəsi, tarixi, tənqidi ilə də məşğul olmuşdur.
Tələbəsi,
professor Firidun Hüseynovun xatirələrində oxuyuruq ki,
elmin ilk düsturunu Mir Cəlal böyük Caviddən öyrənmişdir.
Sitat: "Ədib həmişə öz müəllimi
saydığı böyük şair və dramaturq Hüseyn
Cavidlə yaxınlığını, görüş və
söhbətlərini vaxtaşırı yada salar və belə
deyərdi; "Cavid peyğəmbər kimi adam idi". Sonra
sözünə davam edərdi: "İçərişəhərdə,
mənim mənzilimə tez-tez gələrdi. Bir dəfə gəlib
mənim yazı-pozu ilə məşğul olduğumu
görüb soruşdu: "-Komsomol, nə yazırsan?/
-Dissertasiya. / -Nədən? / -Azərbaycan qadın şairlərinin
yaradıcılığından. / -Komsomol, heç
çernil-kağıza heyfin gəlmir? Füzulidən yaz ki,
sənin də adın Füzuli ilə bərabər tarixdə
yaşasın" Bu söhbətdən mən ayıldım,
"Füzuli poetikası" kitabı belə
yarandı..." (Firidun Hüseynov, İşıqlı adam
// Mir Cəlal. Müasirlərinin xatirələrində və
yaradıcılığından örnəklər. Bakı,
Azərbaycan Ensiklopediyası NPB, 1998, s. 22-29; s. 24)
İlk
elm dərsini Caviddən alan Mir Cəlal ömür uzunu bu
düstura sadiq qalmış, bu yolda heç vəch
"çernil-kağız" korlamamışdır. Mir Cəlal
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında Məhəmməd
Füzuli irsinin ən ardıcıl və dərin
araşdırıcılarından, mahir təfsirçilərindən
sayılır. 1939-cu ildə "Füzulinin poetik xüsusiyyətləri"
mövzusunda namizədlik dissertasiyasını müdafiə
etməklə, çağdaş
Füzulişünaslığın əsasını
qoyanlardan olmuşdur. Alimin ilk dəfə 1958-ci ildə
işıq üzü görən, sonra daha üç nəşri
olan "Füzuli sənətkarlığı" monoqrafiyası
bugünəcən də füzulişünaslıqda fəth
olunmamış zirvələrdəndir desək,
yanılmarıq.
Mir Cəlal
XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan ədəbiyyatında
intibah dövrünün, realizm ədəbiyyatının,
romantizm şairlərinin ardıcıl, müfəssəl,
sistemli tədqiqatçısı və (xatırlatdığımız
kimi, bədii yaradıcılığı da daxil olmaqla)
usanmaz təbliğatçısı olmuşdur. "Cəlil
Məmmədquluzadə realizmi haqqında" əsəri
(1966), XX əsr klassiklərinə dair onlarla məqaləsi bu
sahədə zamanında meydana çıxmış
mühüm tədqiqatlar olmaqla yanaşı, alimi tələbəsi
Firidun Hüseynovla birgə hazırladığı "XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatı" dərsliyinin
yazılmasına sövq etmişdir. İlk nəşri 1969-cu
ildə olan, ümumən dörd dəfə nəşr olunan
dərslik ideoloji haşiyə və naxışlardan
bacardıqca uzaq olmaqla, elmi gücünü, tədris
imkanlarını yarım əsrdir ki, qüvvədə
saxlayır. Vaxtilə bu dərslikdən bizim nəsil filoloqlar
dərs almışlar və hazırda tələbələrimiz
yenə də fayda götürürlər.
Mir Cəlalın
"Azərbaycanda ədəbi məktəblər (1905-1917-ci
illər)" mövzusunda doktorluq dissertasiyası (1946) bu sahədə
ilk sistemli tədqiqat olmaqla, XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
elmi-nəzəri təsnifatının əsasını
qoymuş, ədəbiyyat tarixinə sosioloji konsepsiyalardan fərqli
prinsiplərlə yanaşmağın nümunəsini
vermişdir. Qeyd olunmalıdır ki, dissertasiyadakı
bölgü: realizm ədəbi məktəbi, romantizm ədəbi
məktəbi və maarifçi-didaktik yazıçılar təsnifatı
sonrakı tədqiqatlara açar verməklə bugünün
özündə də mötəbərliyini saxlayır.
Dissertasiyanın bir önəmi də o idi ki, romantizm ədəbi
məktəbinə, onun M.Hadi, A.Səhhət, Əbdülxaliq
Cənnəti, Abdulla bəy Divanbəyoğlu, Səid Səlmasi,
Səməd Mənsur kimi nümayəndələrinə yer
verməklə, yazılmamış qaydalara görə, həm
də rejimin romantizmə soyuq münasibətinə
qarşı gedir, bir növ romantizmə yaşıl
işıq yandırmış olurdu. Bəlkə buna görə,
Mir Cəlal bu mühüm tədqiqat əsərini
zamanında çap etdirə bilməmiş, ilk dəfə
2004-cü ildə tələbəsi, AMEA-nın müxbir
üzvü Təhsin Mütəllimov monoqrafiyanı nəşr
etdirməklə alimin ruhunu sevindirmişdir.
Əslində,
Mir Cəlalın nəzəriyyəyə ilk marağı lap
erkən, 20 yaşında ikən yazdığı "Ədəbiyyatda
romantizm" əsəri ilə başlayır; (qeyd
olunmalıdır ki, əsər ötən il Rusiya Dövlət
Kitabxanasından əldə olunaraq, Azərbaycan Milli
Kitabxanası tərəfindən kitab şəklində
dörd dildə çap olunmuşdur). Nəzəriyyə sahəsində
Qərb romantizminin öyrənilməsi ilə başlayan Mir Cəlal
tədqiqləri, sonralar da ardıcıl davam etmiş, tələbəsi,
professor Pənah Xəlilovla birgə hazırladığı
"Ədəbiyyatşünaslığın əsasları"
adlı mükəmməl, bütövlük, aydınlıq,
sistemlilik baxımından bugün də alternativi olmayan dərsliyin
yazılmasına gətirib çıxarmışdır.
İlk dəfə 1972-ci ildə
çap olunan dərslik, dörd nəşr işıq
üzü görmüşdür.
Yeri
gəlmişkən, bugün o da etiraf olunmalıdır ki,
sovet dönəmində Ədəbiyyat elmi
başlıcası akademiyada, Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat institutunda mərkəzləşmiş, bu əsnada
bəzən ali məktəblərdə olan alternativ mərkəzləşmələr
kölgədə qalmışdır. Hazırda tez-tez
"Universitet elmi" deyilən - elmi tədqiqatlarla tədrisin
qovşağında duran, nəzəri bilikləri, tədqiqatın
nəticələrini birbaşa laboratoriyalarda, tələbə
auditoriyalarında sınamağa şans verən, eyni zamanda
elmdə varislik prinsipini müəllim-tələbə tandemi ilə
sürətləndirə bilən bir sahədən söhbət
gedir. "Universitet elmi", əslində, bizim ali məktəblərimizdə
daima olmuşdur; o cümlədən Mir Cəlal Paşayevin Azərbaycan
Dövlət Universitetində (hazırkı BDU-da) nail
olduğu filoloji məktəb bu barədə
danışmağa şans və dəlillər verir. Bu
sarıdan vaxtilə rəhbərlik etdiyi "Azərbaycan ədəbiyyatı"
kafedrasının bugün Mir Cəlalın adını
daşıması bu irsə hörmət və sədaqətin
ən gözəl nümunəsi hesab olunmalıdir.
Mir Cəlalın
ədəbi tənqid sahəsində fəaliyyəti
yazıçılıq praktikası və alim-nəzəriyyəçi
mövqeyi ilə şərtlənir. İlk məqalələri
və "Ədəbiyyatda romantizm" əsəri də
göstərir ki, Mir Cəlal hələ gənc
yaşlarından Qərb ədəbiyyatı modelini mənimsəməyə
çalışır, Füzuli tədqiqlərində milli ədəbiyyatın
əzəli Şərq poetikası strukturuna varmağa nail
olur; nəticədə yazıçı və ədəbiyyatşünas
Mir Cəlal müasir ədəbiyyata münasibətdə məhz
bu vəhdətdən çıxış edirdi. Geniş
erudisiyası, zəngin bilikləri, iti analitikası, o cümlədən
böyük yazıçı istedadı Mir Cəlalın tənqidçi
qələminə Azərbaycan ədəbiyyatını
bütövlükdə, tarixi, nəzəriyyəsi,
klassikası və müasirliyi ilə qapsamağa imkan verirdi.
Belə
ki, Mir Cəlal klassika ilə yanaşı, müasir ədəbiyyatın
da kamil bilicisidir; müasiri olduğu şairlər,
yazıçılar, ədiblər haqqında onlarla məqaləsi,
portret-oçerkləri, yubiley yazıları var; həm də
bu yazılar canlı ədəbiyyat aurası,
yaradıcılıq əhval-ruhiyyəsi, yaradıcı
başlanğıclara impuls verən dürüst formatlarda qələmə
alınmışdır. 2018-ci ildə Mir Cəlalın tənqid
yazılarından ibarət daha bir kitabı - "Ədəbi
tənqid. 1931-1974" toplusu çap olundu və baxıb
gördük ki, ədib yaradıcı ömrünün əlli
ili ərzində nəinki müasir ədəbi prosesdən
uzaqlaşmamış, bütün dövrlərdə prosesin
fəal iştirakçısı, ədəbi-tənqidi
gedişatda özümlü söz sahibi olmuşdur.
Zira
yaşadığı sovet dönəmi ədəbiyyatdan bu
aktivliyi gözləyir, ədəbiyyatı passiv
müşahidəçi kimi deyil, məhz funksional
imkanlarında qəbul edirdi. Sovet dönəmində ədəbiyyatımızın
köklü yollarından uzaq düşməyib milli relslər
üzərində davamında Mir Cəlalın məxsusi
payı var - yazıçı oilaraq da, ədəbiyyatşünas-tənqidçi
kimi də.
Bugün
ümumxalq sevgisi ilə 115 illiyini anmağımız Mir Cəlalın
yaradıcılığına, yaşarı ruhuna
sayğımız; yazıçı, alim, pedaqoq,
böyük şəxsiyyətin ölməzliyinin nişanəsidir.
Tehran Əlişanoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 29 aprel.- S.12-13.