Yurdun iztirablarından doğulan Zəfər
Ramiz Qusarçaylının “Vətən”
poeması üzərinə
Tanınmış şair Ramiz Qusarçaylı sənətkarlıqla qələmə aldığı dərin məzmunlu əsərləri ilə çağdaş poeziyamızda öncül yerlərdən birini tutur. Ədəbiyyatımızda həm də sərbəst şeirin gözəl nümunələrini yaradan şair geniş diapazona malik yaradıcılığı ilə həmişə diqqəti cəlb edib. Acılı-şirinli gerçəyə fərqli yanaşması, bədii idrakı həyatın qatlarına enməklə əks etdirməsi R.Qusarçaylı yaradıcılığının əsas məziyyətlərindəndir. O, ictimai-siyasi səciyyəli, mübariz ruhlu şeirləri və poemaları ilə həm bədii cəhətdən, həm də məna tutumuna görə dəyərli mənzum əsərlər yazmaq nümunəsi ortaya qoyub. Şövqlə, ilhamla hasilə gətirdiyi Vətən şeirləri Ramiz Qusarçaylı poeziyasının təməl daşlarıdır. Söz sərrafının çağlayan təbi ilə qələmə aldığı, dillər əzbəri olan "Azərbaycan bayrağı" şeiri, Vətən sevgisindən barınan, doğma yurda dərin məhəbbətlə misra-misra hörülmüş digər nəzm örnəkləri onun rəngarəng yaradıcılığının bəzəyidir.
Bu gün, necə deyərlər, çıraqla axtarılan və əldən-ələ gəzən "Vətən" poeması da şairin elə-obaya divanətək vurğunluğundan, qırılmaz tellərlə bağlılığından ərsəyə gəlib. Ramiz müəllimin sözləri ilə desək: "Vətən haqqında o qədər yazıblar ki! O qədər yazırlar ki! O qədər yazacaqlar ki!.." Əlbəttə, nə qədər yazılsa, yenə azdır. Amma yazılanlar arasında bu poemanın yeri bir başqadır, özəldir. Çünki bu əsər Azərbaycan adlı bir məmləkətin keçdiyi tarixi dönəmlərin, baş verən qanlı-qadalı hadisələrin, yurdcanlı oğul və qızlarımızın işğalçılara qarşı mücadiləsinin, döyüşkən ruhunun inikasıdır. Belə bir poemanı isə vətəndaş şair yarada bilərdi. Əsərə ön söz yazmış qəzəlxan şair, araşdırmaçı alim, tarix elmləri doktoru, professor, klassik poeziyamızın bilicilərindən olan Şahin Fazilin fikrincə, "Ramiz Qusarçaylı Vətən aşiqi, Vətən vurğunu, Vətən munisi, Vətən şairidir... Torpağı üçün əsən, bayrağı üçün əsən vəfalı söz adamı, xalqımızın möhtəşəm şairlərindən olan R.Qusarçaylı "Vətən" poemasını dörd ilə yazdı. Bu mövzuda birincilik qazanmaq məhz bu şairə qismət oldu."
Akademik Nizami Cəfərova görə, "Ramizin şeirlərinin kokü dərindir. Onu böyük şair edən bu söz adamının vətəndaşlığıdır, yəni onun hər misrasında Vətən var, vətənpərvərlik var, vətəndaşlıq var. Ramiz Qusarçaylı təpədən dırnağa şairdir, bizim milli poeziyamızın, müasir poeziyamızın klassiklərindəndir və bu adı halallıqla özünə haqq edib".
Qeyd olunmalıdır ki, bənzərsiz poetik fikirlər, ümumən poetik bütövlük, bədii mətnlərin dolğunluğu R.Qusarçaylı şeirinin əsas xüsusiyyətlərindəndir. O, baş verən olaylara bədii həll verərkən, çatdırmaq istədiyi mərama bədii çözüm taparkən irfani təfəkkürə söykənir. Fərdi üslubunun orijinallığı, başqa sözlə desək, rahat, anlaşıqlı üslubu, deyim tərzi, ifadə zənginliyi, obrazlı düşünüb-daşınmaq bacarığı ilə fərqlənən şairin əsərlərinin dili səlis və rəvandır. Müəllifin siyasi nəzm üslubunda apardığı təhlillər, sənətkarlıq məziyyətləri, fikirlərin dolğunluğu ilə dilin doğmalığı həm elmi, həm də poetik müstəvidə özünü qabarıq şəkildə büruzə verir. Dəyərli şairimiz Ramiz Qusarçaylının oxucuya çox mətləbləri anladan, onunla dialoqa, polemikaya girən "Vətən" poeması Azərbaycan xalqının erməni işğalçılara qarşı 44 günlük müqəddəs müharibəsində qazanılmış böyük Zəfərə həsr olunmuş əsərlər içərisində xüsusi yer tutur. Yeri gəlmişkən nəzərə çatdırmaq istərdim ki, ədəbi-ictimai rezonans doğuran bu poema böyük rəğbətlə qarşılanıb, R.Qusarçaylı həmin əsərə görə Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin "Əhməd Cavad" mükafatına layiq görülüb.
Şairin uzun illərdən bəri baş vurduğu araşdırmalarının bəhrəsi olan, bugünümüzə və gələcək nəsillərə ünvanlanan poema xalqımızın milli kimliyini əks etdirmək baxımından da çox dəyərlidir. Cild-cild tarixi kitabları mütaliə etdikdən sonra yazılmış bu epik əsər Azərbaycan dünyasının əsrlər boyu keçdiyi keşməkeşli yola işıq tutur.
Poemada Cənubi Azərbaycanın midiyalılar tərəfindən işğalı, Manna çarlığının süqutu, eramızın əvvəlindəki Atropatena, irsi hakimiyyətlərin yaranması, Azərbaycan ərazisində meydana çıxmış dövlətlər, torpaqlarımızın ərəb xilafəti tərəfindən işğalı, şirvanşahların süqutu, monqol hakimiyyəti, rus yürüşləri, bədnam qonşularımız ermənilərin torpaq iddialarının qanlı Qarabağ müharibəsi ilə nəticələnməsi və xalqımızın düşmənə qarşı 30 illik mücadiləsindən bəhs olunur. "Hücumlar dalınca hücum gəlirdi, acılar dalınca acı gəlirdi" söyləyən şair riyakar erməni xislətini belə təsvir edir:
Qayanı öpsə də şəlalə səsi,
Dərənin dibində köpüklüyü var.
Bəşər bir qarışıq insan meşəsi
İçində erməni kötüklüyü var...
Birinci Qarabağ savaşında itirdiyimiz yurd-yerlərinin ağrı-acısını, həsrət və kədərimizi qələmə alan şairin ürək çırpıntıları, el-oba dərdi poemada misra-misra, sətir-sətir "göyərib". "Şəhərlər xaraba, küçələr viran, ev kimin evidi, tanımaq olmur. Üzünü gizləyir utandığından, ot basan yolları qınamaq olmur", - deyir Ramiz Qusarçaylı:
Hər yeri dağıdıb viran qoyublar,
Qırıb Zəngilanın meşələrini,
Söküb Ağdamın pir guşələrini.
Əbədi işğalda saxlamaq
üçün
Hər giriş-çıxışda səngər qazıblar,
Adların üstünə adlar yazıblar.
Bu cılız məxluqlar, quduz cüssələr,
Tikiblər hər yerdə hərbi hissələr.
Doğma
yurd-yerlərimizin itkisini
illərdən bəri
ürəyində gəzdirən
şair işğal olunmuş torpaqlarımızı,
mədəniyyət beşiyimiz
Şuşanı mərd
oğullarımızın yağılardan
tezliklə azad edəcəyinə inanırdı,
yazdığı düşündürən
misralardan sezilən,
boy verən ümid işığı belə
söyləməyə əsas
verir:
İntiqam hissiylə alışan
əsgər
Yatıb
yuxuda da "Şuşam" deyirdi...
Şair
Dağlıq Qarabağ
probleminin həllinə
laqeyd yanaşan, bu mühüm məsələyə biganə
münasibət göstərən, ikili
standartlara söykənən,
işğal olunmuş
torpaqlarımızdan didərgin
düşmüş qaçqın
və məcburi köçkünlərin məhrumiyyətlərini
saya salmayan beynəlxalq təşkilatları
tənqid atəşinə
tutur. Müəllif bu qurumların əslində fəaliyyətsizliyini
və işğalçıya
havadarlığını satirik
dil, kəskin sarkazmla diqqətə çatdırır:
Bir baxın sevimli haylarınıza,
Bir baxın
hiyləgər taylarınıza.
Nə günə qoyublar kəndlərimizi,
Söküb dağıdıblar bəndlərimizi...
Tərtər Qarabağın Naqasakisi,
Ağdam
Qarabağın Xirosiması.
Hər yolda, keçiddə bir vandal izi
Hər daşda,
divarda hayın siması.
Dramatizmlə dolu, igidlik, şücaət təlqin
edən poemanın
"hər şeyi qalibiyyətli döyüş
həll etməlidir"
qayəsi də elə müəllifin nəhayətsiz yurd sevgisindən, düşmənə
dərin nifrətindən
qaynaqlanır. Prinsipial mövqe sərgiləyən
şairin fikrincə, ordumuz şimşəktək
çaxarsa, ərzi titrədən döyüşlərimizlə
Qarabağ iztirabımıza,
üzüntülərimizə son qoyular. Səbri tükənən, vulkantək püskürən
şairin yaşantılarının
bənzərsiz obrazını
müəllifin keçirdiyi
hisslər, duyğular
diktə edir. Göründüyü kimi, davakar şairin qovğası yağılarladır. Mənfur erməni
quldurlara kin-küdurəti
coşub-daşan, şərəfsiz
qonşunun yaramaz hərəkətlərindən qeyzə gələn müəllif ona artıq "dur!" deməyin vaxtı olduğunu nəzərə
çatdırır. Müdrik
Sərkərdəmizin dilindən
söylənmiş sətirlər
fikrimizə sübutdur:
Erməni
əsgəri yaxşı
eşitsin,
Assın sırğa kimi qulaqlarından.
Ölmək istəmirsə, rədd
olub getsin,
Çıxsın Azərbaycan torpaqlarından.
Nəhayət ki, haqq-hesab çəkilən vaxt gəlib çatdı. 44 günlük Vətən müharibəsinin başlanması
zamanın gərdişini
dəyişdi. Ümidlərimizə nur çiləndi. Düşmən üzərinə
nər kimi şığıyan oğullarımızın
hər gün cəbhədə qazandığı
uğur qəlbimizi dağa döndərdi:
Pozub masalarda yazılanları
Döyüş meydanında yazırdı
ordum.
Söküb quyu-quyu qazılanları
Üstə bayrağımı asırdı
ordum.
Bayraq ən ucaya, Şuşaya qondu,
Dərddən yuxalandı, incəldi
Vətən!
Bayrağın kölgəsi hara
toxundu
Ay-ay, ulduz-ulduz dincəldi, Vətən!
Qazilərimizin şücaəti, şəhidlərimizin
torpaqlarımıza səpələnmiş
al qanıyla Qələbə
saatı yaxınlaşırdı. Şair
Vətən müharibəsi
günlərində oğlu,
qardaşı, nişanlısı,
həyat yoldaşı
şəhid olan anaların, qızların,
gəlinlərin dözümünü,
qətiyyətini, yurd
sevgisini olduqca həyati, inandırıcı
boyalarla təsvir edir:
Tabutu xonçayla qarşılayırdı,
Xonçaya qırmızı bağlayan
ana.
Qucub tabutunu şəhid oğlunun
Oynaya-oynaya ağlayan ana.
Dinləyirdi hər gün telefonunda, -
Səsindən savaşı yaşayan qadın.
Həyat
yoldaşının cənazəsini,
Qürurla çiynində daşıyan
qadın.
Şair
dünya hərb tarixinə yazılan Zəfər savaşımızdan
qürur duyur, Ali Baş Komandanın əzmi, polad iradəsi, qəhrəman oğullarımızın hünəriylə
bu möhtəşəm
sevinci yaşadığımızı
var gücü ilə hayqırır, gözəl günlərin,
qalibiyyət çağının
artıq bərqərar
olduğunu dilə gətirir:
Hər qazi bir qaladı,
-
Bir qələbə örnəyi,
Şəhid-şəhid ovundu
Bu torpağın göynəyi,
Göydə mələklər öpdü
Neçə qanlı köynəyi,
Bu müqəddəs nura bax,
Gözün aydın, Qarabağ!
Ali Baş Komandan birliyimizin
Dünyaya yayılan efir səsiydi.
Vətənin ərazi bütövlüyünün
Həm əsgəri idi, həm də memarı,
Qələbə səsiydi, zəfər səsiydi.
Zemfira Məhərrəmli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.-
29 aprel.- S.15.