"Ölüm saatının
iztirabları doğum saatının
sevincindən yüz dəfə
güclüdür"
İlk misirli Nobel
mükafatçısı Nəcib Məhfuzun Stokholmda Məhəmməd
Səlmavi tərəfindən yazıçının dilində
oxunan Nobel nitqi
Xanımlar
və cənablar!
İlk
növbədə, İsveç Akademiyasına və onun Nobel
Komitəsinə mənim uzun və davamlı
yaradıcılıq səylərimə göstərdiyi
yüksək diqqətə görə minnətdarlığımı
və ümidvar olduğumu bildirmək istəyirəm ki,
burada iştirak edənlər onların əksəriyyətinə
tanış olmayan dildə səbrlə mənim onlara
ünvanlanmış sözlərimi dinləyəcəklər.
Ancaq
dil mükafatın əsl sahibidir və onun melodiyası ilk dəfə
səslənməlidir, amma çox ümid edirəm ki, mədəniyyətinizin
tarixində sonuncu dəfə deyil.
Cənablar!
Qahirədə
olan xarici qəzetin müxbiri mənə dedi ki, mənim
adımın mükafat laureatı elan edildiyi vaxt sükut
hökm sürürdü və çoxları kim
olduğumu soruşurdu. İcazə verin, özümü sizə
insan təbiətində mövcud olan obyektivlik növü ilə
tanış edim. Mən
tarixin axarında nikah bağlamış iki sivilizasiyanın
oğluyam. Birincinin yaşı yeddi min
ildir, bu, fironlar dövrünün sivilizasiyasıdır.
İkinci əsr min dörd yüz ildir, bu
İslam sivilizasiyasıdır. Açığı,
sizin heç birinizi, yüksək mədəniyyət və
elm adamlarını bu iki sivilizasiya ilə tanış
etməyə ehtiyac yoxdur. Fironların
sivilizasiyasından danışarkən fəthləri və
imperiyaların qurulmasını qeyd etməyəcəyəm.
İndi bununla fəxr etmək adət deyil,
müasir vicdan, şükür Allaha, belə xatirələrə
sevinmir. Bu sivilizasiyanın özü
üçün tək Tanrını ilk kəşf etdiyi,
insanda mənəvi hiss oyatması barədə
danışmayacağam. Bu uzun mövzudur,
üstəlik, aranızda firon-peyğəmbər Akhenatonun
hekayəsini bilməyən yoxdur. Mən bu
sivilizasiyanın incəsənət və ədəbiyyatda əldə
etdiyi nailiyyətlərdən, piramidalar, Sfinks, Karnak məbədi
kimi möcüzələrdən danışmayacağam.
Bu abidələri öz gözləri ilə
görməyi qismət olmayanlar isə onlar haqqında oxuyub,
obrazlarını görüblər. İcazə
verin, nağılçı olan mən qısa bir hekayə ilə
fironların sivilizasiyasını təsvir edim. Papirus
üzərində yazılmış mətnin tarix
üçün qorunub saxlandığı hekayəyə
qulaq asın: bir firon onun hərəmindən olan bir
qadının öz yoldaşlarından bir kişi
ilə pis münasibətə girdiyini eşidir. Gözlənilirdi ki, onun hər ikisi ilə
amansız davranacaq, dövrün adət-ənənəsinə
uyğun olaraq. Lakin firon ən yaxşı
vəkilləri yanına çağıraraq, ədalətli
qərar çıxarmaq üçün həqiqəti bilmək
istədiyini bildirərək, ona çatan şayiələrin
araşdırılmasını tələb edir. Belə
bir hərəkətdə, inanıram ki, imperiya yaratmaqdan,
piramidalar tikməkdən daha böyüklük
, əzəmətlilik var. O, əzəmət hər
cür sərvətdən üstündür, çünki
sivilizasiyanın əzəmətindən xəbər verir. İmperiya yox oldu, uzaq keçmişin ənənəsinə
çevrildi. Bir gün piramidalar da yox
olacaq. Amma insan ağlı və vicdanı
sağ olduğu müddətcə haqq və ədalət
qalacaq.
İslam
sivilizasiyasından danışarkən xatırlatmayacağam
ki, o, nə azadlıq, bərabərlik və
tolerantlığa əsaslanan bəşər ümmətini
Yaradanın himayəsi altında yaratmağa
çağırırdı, nə də onun bəşər
tarixinin ən böyük şəxsiyyəti - hətta sizin
mütəfəkkirlər arasında belə onu belə
adlandıranlar var idi, nə də onun fəth etdiyi geniş ərazilərdə
minlərlə minarənin ucaldılması, hər yerdə -
Hindistan və Çin sərhədlərindən tutmuş
Fransa sərhədlərinə qədər - imana, təqvaya
çağırması, hər sözündən
xeyirxahlıq eşidilməsi. Bunlar hər biri
sizlərə tanışdır. İslam
sivilizasiyasının kölgəsində dinlərin və
xalqların birgə yaşadığı, nə əvvəl,
nə də sonra görünməmiş o unikal tolerantlıq
və qardaşlıq mühitini xatırlatmağa
başlamayacağam. Amma mən sizə bu
sivilizasiyanın ən mühüm xüsusiyyətlərindən
birini ortaya qoyan dramatik və təsirli bir nümunə vermək
istəyirəm. Müsəlmanların
Bizans imperiyasını məğlub etdikləri
döyüşdən sonra əsirləri geri qaytararaq qədim
yunan irsindən fəlsəfə, tibb və riyaziyyata aid
kitablar aldılar. Bu, insan ruhunun elmə,
biliyə yiyələnməyə can atmasına dəlil deyilmi?!
Səmavi dinin şagirdi bütpərəstlik mədəniyyətinin
hikmətini öyrənməyə can atır. Bu
iki sivilizasiyanın qoynunda doğulmaq, onların bəhrələrindən,
ədəbiyyatından, incəsənətindən qidalanmaq,
sonralar sizin zəngin və gözəl mədəniyyətinizin
nektarını udmaq mənim bəxtimə düşdü, cənablar.
Bu mənbələrdən və şəxsən
yaşadığım kədərlərdən mənə
ilham gəldi və sözlər doğuldu, xoşbəxtlikdən
məni ən yüksək, "Nobel" mükafatı ilə
təltif edən hörmətli Akademiyanız tərəfindən
yüksək qiymətləndirildim. Akademiyaya
öz adımdan və bu sivilizasiyaların çoxdan
keçmiş böyük yaradıcıları adından təşəkkür
edirəm.
Cənablar!
Bu üçüncü dünya insanının
başqa narahatlıqlarını bir kənara qoyub
özünü necə yazmağa həsr edə biləcəyini
düşünə bilərsiz? Sual aktualdır. Mən borcların ağırlığı
altında əzilən, ödənilməsi onu tam yoxsulluqla təhdid
edən, Asiyada xalqları daşqınlardan, Afrikada isə
aclıqdan ölən bir dünyadan gəlirəm. Cənubi
Afrikada milyonlarla vətəndaş və bu, insan haqları
dövründədir - bütün insan hüquqlarından məhrumdur,
sanki xalqın sıralarından kənarlaşdırılıb.
İnsanlar mənim torpağımda hər yerdə
ölürlər - vətənləri üçün, ac
qalmamaq üçün, yaşamaq üçün
ölürlər...
Bu qəhrəmancasına, nəcib mübarizəyə
girənlərin - kişilərin, qadınların, gənclərin,
uşaqların sümüklərini qırmaqla, öldürməklə,
həbsxanalarda, düşərgələrdə işgəncə
verməklə, evlərini viran etməklə cəzalandırılır. Və hər
yerdə yüz əlli milyon ərəb qəzəb və kədərlə
seyr edir ki, bu, əgər davamlı və ədalətli
sülh istəyənlərin müdrikliyi qalib gəlməsə,
bütün regionun faciəsini təhdid edir. Və
doğrudan da, "üçüncü dünya"dan olan
insan necə yazı ilə məşğul ola
bilər? Nə yaxşı ki, sənət səxavətli
və mərhəmətlidir, o, xoşbəxtlərlə
yanaşı yaşayır və bədbəxtlərdən əl
çəkmir, hər ikisinə xidmət edir, hər bir
insanı həyəcanlandıran şeyi ifadə edir.
Sivilizasiya tarixinin bu həlledici məqamında insan mənliyinin
boşluqda əriməsi ağlasığmaz və qəbuledilməzdir. Bəşəriyyət,
şübhəsiz ki, artıq ən azı yetkinlik
yaşına çatmışdır. Nəhənglər
arasında barışıq xəbərçiləri meydana
çıxıb və ağıl məhv və ölüm
qüvvələrinə qalib gəlməyə
hazırlaşır. Alimlər ətraf
mühiti sənaye çirklənməsindən xilas etmək
problemini həll etmək üçün mübarizə
apardıqları kimi, mədəniyyət işçiləri
də bəşəriyyəti mənəvi çirklənmədən
təmizləmək üçün mübarizə
aparmağa borcludurlar. Bizim sivil dövlətlərin
rəhbərlərindən və onların sahibkarlarından əsl
sıçrayış etməyi, müasir dünyaya yeni, qərəzsiz
baxışla baxmağı tələb etməyə
haqqımız və borcumuz var. Əvvəllər hər bir
lider yalnız öz millətinin mənafeyi naminə hərəkət
edirdi, qalanlarına rəqib və ya istismar obyekti kimi
baxır, öz üstünlüyündən və şəxsi
şöhrətindən başqa bütün digər dəyərlərə
etinasız yanaşırdı. Bunun adı
ilə əxlaq dağıdılıb, prinsiplər pozulub, ləyaqətsiz
üsullara haqq qazandırılıb, saysız-hesabsız insan
ölümə məhkum edilib. Yalan, hiylə,
xəyanət və qəddarlıq bəsirət möcüzəsi
kimi ehtiram edilir, böyüklüyün sübutu kimi
görülürdü. Bu gün
yanaşma kökündən dəyişməlidir. Bu gün sivil liderin böyüklüyü onun
dünyagörüşünün qlobal xarakterinə və
bütün bəşəriyyət qarşısında məsuliyyət
hissinə görə qiymətləndirilməlidir. İnkişaf etmiş dünya və
"üçüncü dünya" bir ailədən
başqa bir şey deyil. Hər bir insan
öz elminə, müdrikliyinə və sivilizasiyasına
uyğun olaraq buna cavabdehdir. Ümid edirəm ki,
"üçüncü dünya" adından sizə bir
neçə söz desəm, səlahiyyətlərimi
aşmayacağam: "bizim dərdlərimizin sadəcə
müşahidəçisi olmayın, siz
"üçüncü dünya"da öz
imkanlarınıza uyğun nəcib rol oynamalısınız.
Üstünlüyünüz sizi məskunlaşan
dünyanın hər bir küncündəki hər bir bitkiyə,
heyvana, hətta insana da qayğı göstərməyə məcbur
edir. Danışmaq yetər, hərəkət
etmək vaxtıdır. Beynəlxalq
soyğunçuların və vicdanı pis insanların
dövrünü bitirməyin vaxtıdır. Biz bütün dünyanın
yaxşılığını düşünən liderlər
dövrünə qədəm qoymalıyıq. Cənubi Afrikada məzlumları xilas edin. Afrikada acları xilas edin. Borcluları
sərt iqtisadi qanunlardan xilas edin. Rəhbərlərə
deyin ki, onların insanlıq qarşısındakı məsuliyyəti
elm qanunlarına riayət etmək öhdəliyi ilə
müqayisədə onlar üçün prioritet
olmalıdır, bu da öz vaxtını artıq başa
vurmuş ola bilər".
Cənablar!
Bağışlayın,
sizi bir az çaşdırmış kimi
hiss edirəm, amma "üçüncü dünya"dan
olan insandan nə gözləmək olar! Demirlərmi
ki, hər səhəng ancaq ona tökülənləri
süzər sizin üçün?
Bəs
onda onun böyük qurucusunun elmə, ədəbiyyata, ali humanist dəyərlərə xidmət naminə
bəslədiyi sivilizasiya vadinizdə olmasa da, insanın səsi
hardan cavab tapa bilər? Günlərin birində bir nəfər
günahlarının bağışlanmasını diləyərək
malını xeyirxah işlərə, elmə
bağışladı və biz "üçüncü
dünya övladları" ümid edirik ki, onun əməli,
vəzifəsini dərk etməsi güclülərə
örnək və nümunə olar.
Cənablar!
Ətrafımızda baş verənlərə baxmayaraq,
mən düzəlməz optimist olaraq qalıram. Kantdan sonra təkrar
etməyəcəyəm ki, o biri dünyada xeyir zəfər
çalacaq. Hər gün yaxşı
qalib gəlir. Ola bilsin ki, pislik təsəvvür
etdiyimizdən çox zəifdir. Bunun təkzibolunmaz
sübutlarını görürük.
Yaxşılıq qalib gəlməsəydi, hara baxsa sərgərdana
dolaşan, heyvanların, zəhərli böcəklərin, təbii
fəlakətlərin, epidemiyaların qurbanına çevrilən,
qorxu və eqoizmin qurbanına çevrilən bir ovuc insan
insanlığa çevrilə bilməzdi, xalqlara və millətlərə
bölünüb, kəşflər edib, yaradıb, kosmosu fəth
edib və insan hüquqlarını müdafiə edə bilməzdi.
Fakt budur ki, pislik qorxunc və ucadır və
insan sevincdən daha çox kədərlərini
xatırlayır. Şairimiz Əbu-l-Əla əl-Maarri
haqlı olaraq demişdir: "Ölüm saatının
iztirabları doğum saatının sevincindən yüz dəfə
güclüdür".
Cənablar!
Bir daha təşəkkür edirəm və üzr istəyirəm.
Tərcümə: Malik Atilay
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 29 aprel.- S.14.