"Eşqin cib dəftəri"
kitabından seçmələr
Murathan MUNQAN (1955)
tanınmış türk şairi, nasiri və dramaturqudur. O, xeyli radiopyesin, kinossenarinin və mahnı mətninin
müəllifi kimi də tanınmaqdadır.
Bütün eşqlər eyni yaşdadır.
Orijinal sayılacaq heç bir eşq yoxdur. Eşqin
bütün növləri sizə qədər
yaşanıbdır.
Hansı dini təmsil edirsinizsə, edin, eşq -
öz-özlüyündə ayrıca bir məzhəbdir.
Eşqdən danışan birisinin gec-tez məntiqsizliyə
düçar olması qaçılmazdır.
İlk eşqlərin tərcümeyi-halı olmur. Buna görə
də onlar bir-birlərinə əsla bənzəməzlər.
Sırf bəlağət xatirinə söyləmirəm,
həqiqətən də eşq - insan üçün bir məhək
daşıdır.
Bernard
Şou yazırdı: "Tristanın mahiyyətini qavramaqdan
ötrü bircə dəfə, həm də həqiqi mənada
aşiq olmaq yetərlidir". Bu fikrin müəllifi
kimi sinik, rişxəndcil, şübhəçi birisindən
"həqiqi mənada aşiq olmağın vacibliyi" ifadəsini
eşitməyin özü adama əcəb xoş gəlir.
Odur ki, mən yumor hissinə malik insanların
eşqinin dərin bir reallıq hissindən yoğrulduğuna
inanıram.
Qeyd:
Tristan - Fransada XII əsrdə meydana çıxan bir cəngavərlik
romanındakı aşiq kişi surətidir.
Onun sevgilisinin adı isə İzolda imiş.
Eşqin heç davam gətirmədiyi şey -
darıxmaqdır. Eşq məhz onun qarşısında
dözümsüzdür.
Eşq də bir nüfuz sahibidir, amma sözü...
öz hüzurunda keçərlidir.
Qoy bu yol
heç yana çıxmasın. Bütün hallarda bu yola çıxmağa dəyməzdimi?
Bəzən yolda keçən zamanımız mənzil
başında keçirəcəyimiz o zamanla müqayisədə
daha qiymətli olur axı.
Bəzi eşqlərdə bütpərəstliyin
nişanələrinə də rast gəlmək
mümkündür. Bəzi eşqlərdə isə... dostpərəstliyin.
Eşqin nə bağışlanmağa bir ehtiyacı
var, nə də başa düşülməyə. Kaş onun barəsində
yerli-dibli heç nə danışılmayaydı...
Bu eşqin bir illüziya olma ehtimalı var, bəs bu
baş tutmasa, onda necə olsun?
"İstədiyim yeganə şey - hər şeyin məhz
keçmişdəki kimi olmasıdır". Əgər bu
cümlə dilinizin ucuna qədər gəlibsə, artıq
heç nə əvvəlki kimi olan deyil.
Cavabsız, qarşılıq görməyən eşq
- sadəcə öz sahibinə əmanətdir.
Bəzi insanlar üçün müəyyən şəhərlər
sırf bir eşqin xatirəsini yaşatdıqları
üçün var olurlar.
Bəzilərinin içindəki eşq bilərəkdən
uzadılmış uşaqlıq dövründən başqa
bir şey deyildir.
Eşqə tutuldunsa, amma eşqin əxlaqdan yoxsuldursa, o
eşqin müşkülləri heç bitərmi?!
Eşq - sadəcə bir başlanğıcdır. Nəyə
yönəldiyini bilmədiyin bir başlanğıc.
Eşq hər məkanı öz rənginə boyayar. Biz isə belədə
dünyanın dəyişdiyini düşünərik.
Eşq də bir qismət işidir. Hər kəsin
qismətinə yazılmaz.
Bir-birimizi hər nə qədər sevsək də,
yan-yanaşı durduğumuz zaman ortaya bir bərabərlik-filan
çıxmaz. Neçə-neçə münasibətdə
şahidi olsam da, bu, əsla dilimə gətirmədiyim bir
xüsusdur. Amma əsl həqiqət də
elə budur. Hə, dəyişməz həqiqətdir
bu, amma eşq davam etdiyi müddətcə bunu elə hey dəyişdirməyə
can atarlar. Elə bu səbəbdən də
eşq - mümkün olmayanı sınamaqdır.
Eşq və ya həyat barədə nələrsə
yazmaq insana onları anlamaq imkanı tanımaz. Marqerit Duras
demişkən, durmadan yazmaqla siz sadəcə yazmağı, yəni
daha ustaca yazmağı öyrənə bilərsiniz.
Qeyd:
Marqerit Duras (1914-1996) tanınmış fransız nasiri, dramaturqu
və kinorejissorudur.
Əgər daha nəcib bir insanamsa, bunu
yaşadığım o eşqə borcluyam.
Eşqdən hər kəs eyni dərəcədə
xeyir görməz, çünki hər kəsin zatı,
mayası fərqlidir.
Eşqdən dərs almaq cəhdləri adətən
yaddaşın silinməsinə yol açar. Guya aldığımız
o ibrət dərsləri hansısa fayda vermir deyə: "Gələn
səfərki sevgi macəramda bunlara yol vermərəm" deyər
və eyni halları biz nədənsə birəbir təkrarlayarıq.
Deməli, eşq - hədəfi dəyişəcəyi
təqdirdə məğzi də dəyişəcək bir
şey deyilmiş.
Eşq
naminə çıxdığımız səfərlərdən
axı kim sappasağ və xəsarətsiz
geri dönüb ki?!
Bütün müqəddəs kitablar eşqdən
yoğrulubdur.
Özlərinə inam hissi aşılamaqdan
ötrü onlar sadəcə yazı (mətn) şəklinə
salınıblar.
Ədəbiyyat - eşqin ən güvənilən
sığınacağıdır.
Eşqin daima bənzətmələr yoluyla izah
olunması əsla bir təsadüf sayıla bilməz. Bəlkə də
eşq - bir müqayisə, metafora sənətidir.
Təkrarlanmaqla eşq öz varlığını
sübuta yetirər. Ən çox da onu gözündə-könlündə
daşıyan aşiq üçün edər bunu.
Eşqin insana öyrədəcəyi özəlliklər
həm hədsiz çoxdur, həm də xeyli az. Həyatdakı
digər müəllimlər kimi, eşq də əsasən
öz şagirdinə bağlılıq duyan bir müəllimdir.
Ən vecəyaramaz aşiqlər sırf özünə
aşiq olanların arasından çıxar.
Ən konkret eşqin özü də artıq mücərrədləşmiş
bir qavramdır.
Eşq - bəsit bir şeydir, onu mürəkkəbləşdirməyin.
Eşq - mürəkkəb bir şeydir, onu bəsitləşdirməyin.
Yerinə görə bu müddəaların ikisi də
doğru sayılır.
Eşq barədə quruca sözlər və ya ümumi
məzmunlu həqiqətlər tapmağa cəhd göstərmək
mənasız bir məşğuliyyətdir. Çünki
bu, qırx fərqli qəlbin kilidini eyni açarla açmaq
cəhdini xatırladar.
Yaşadığımız zəmanədə eşq -
oturuşmuş bir industriyadır (sənayedir) artıq. Hə, buyurun, bu da olsun
kapitalizmə qarşı etiraz üçün daha bir səbəbimiz!
Hər bir eşq öz əlçatmaz adasını
formalaşdırır. Həm də ta özü... suların
altında qalana qədər.
Hər nə qədər platonik davransanız belə,
eşqin bədəndəki o cövhəri sizdən öz tələbatına
uyğun nələrsə umacaq.
Eşq - ruhu bürüyən cürətdir.
Eşq vadisinə varmaqdan ötrü kin
aşırımını aşmaq gərəkdir, yoxsa kindar
qəlblərdən ötrü elə bütün duyğular
bir müşkül sayılar.
İbrət alınacaq heç bir eşq hekayəsi
yoxdur. Sadəcə maraqlı, təsirli bir hekayət
olub-olmadığına baxmaq yetərlidir.
Yasaq
eşqlərin ortaya çıxması adətən aşiq(lər)in axmaqlığına yozulur: əgər
sevgi təktərəflidirsə, bir şəxsin, yox, əgər
qarşılıqlıdırsa, onda hər iki tərəfin
axmaqlığı kimi qəbul edilir eşq. Halbuki
bunun günahı çılğın ehtirasın öz təbiəti
etibarilə illah görünmək tələbatından irəli
gəlir. Çünki ehtiras gözə
görünmək istəyər, dar daxmalara sığmaz,
künc-bucaqda qərar tutmaz. Hətta onun
bir müddət gizlənərmiş kimi davranması da nəzərə
çarpmaqdan ötrü daha fərqli, gözlənilməz
üsullar seçməsiylə bağlı olar. Ehtiras -
bir tamaşadır deyə, yasaq eşq al qırmızı pərdələr
qarşısına çıxmağı diləyər.
Aşiq
ikən insanoğlu bütün Kainatdan müjdələr
almağa başlayar...
Aşiqin nəzərində saatlar nəsə ifadə
eləməz.
Zaman sabitlənə bilməz. Bu, eşqin maqnit gücünün nişanəsidir.
Beləcə, zaman da bir müşkülə
dönər.
Bir qayda olaraq, eşqin illüziya olmasından söz
edilir. Bəs onun bərraklaşdırıcı
gücünü nəyə yozaq? Aşiq
olduğumuz vaxt təmas qurduğumuz,
qoxladığımız, görüb-duyduğumuz o
dünyanı axı nəylə izah edək?
Eşqlər
öz gələcəkləriylə bağlı qorxuların
qurbanına çevrilirmiş... Baxın, mən
ən çox onların halına acıyıram.
Eşq bizə həyatı yenidən kəşf etmək
gücü verir. Bəlkə onun ən böyük
faydası da elə bundadır.
Eşq
dediyin şey qopmalarla müşayiət olunan fasiləsiz bir
prosesdir... İnsanoğluna özünün
ölümlü, fövqəlşüurunun isə
ölümsüz olduğu, zatən, bəllidir. Bu səbəbdən də o, aşiq olur, inanır və
aldanır. Əslində həm nəyisə
anlayır, həm də nədəsə aldanır.
Yetkin yaşdakı bir insanın sevgi
duyğularını bir uşaq
çılğınlığı ilə
yaşamasının özü də, məncə, eşqin ən
ideal və ən müşkül şəklidir.
Bəzilərinin qənaətinə görə, eşq
insanın öz-özündən fərar etməsindən
başlayır. Əgər bu sizə asan gəlirsə,
bir sınayın, görün nə baş verəcək.
Artıq aşiq olmayacaq qədər böyüdün. Bəyəm sən
bunu istəyirdin ki?!
Çox az insan məsələnin bu cəhətinə
toxunur. Axı eşq həm də bir bilgi
qaynağıdır. Özü də
başqa yollarla yiyələnə bilməyəcəyimiz
bilgilərin qaynağı.
Bəzi eşqlər insanı müsibət girdabına
atılan müdrikə döndərir. Son anda Məcnuna
çevrilməkdən güclə qurtulan kəslərin bir
sonrakı halıdır bu.
Özünün yazılı hala gəlməsini bir
eşq adətən özünün məhz bitməsinə,
tükənməsinə borcludur.
Eşq - bir sirri açmağa göstərilən cəhddir. Hər kəsin ona can
atmaması da elə bundan irəli gəlir.
Dindarlar ilə ateistlərin arasındakı fərqi
ortadan qaldıran eşq onların elə bənzərliklərini
də meydana çıxarar.
Bəzilərinin
nəzərində yeni bir eşq - məlum kitabın redaktə
olunan və genişləndirilən ikinci nəşri kimi bir
şeydir: bunlardan hansının daha betər olduğuna qərar
vermək xeyli çətinləşir.
Qəlbimizi sızıldadan ən ölümsüz
eşq - cavanlığımızdır.
Eşq insandan cəsarətin o al qırmızı
qanını... tələb edər.
Sonradan içimizdə bir eşqin cücərməsinə
yarayacaq cəhətləri biz hələ uşaq ikən bir
araya gətirir, amma onların məğzini heç vaxt tam mənada
dərk eləmirik.
Eşq - ölümün bizə qurduğu bir hiylədir. Bic-bic göz
vurmaqla, bizi əsla gözdən qoymaz o.
Yaşadığımız müddətcə yox, məhz
ölüm ayağında onu daha öncə harada
gördüyümüzü xatırlayarıq.
Mahiyyətcə eşq - nəcibdir. Nanəcibliyi
siz aşiqlərdə arayıb-axtarın.
Eqonu hər barədə pis bir şey sanmayın. Çünki
eşq - hər şeydən əvvəl, insandan sağlam bir
eqo tələb eləyər.
Eşq - yaradıcılıqdır və ya ən
azından aşiqdən yaradıcılıq tələb edər. Diqqət
yetirmisinizsə, bəzilərinin eşqi məhz bu səbəbdən
bizə əsl sənət əsəri qədər dərin təəssürat
bağışlayar.
Yetkin insanları bir uşağa çevirən eşqin
uşaqları da erkən böyütdüyü, görəsən,
iddia oluna bilərmi?
"Həyatın yetərsizliyi" anlayışı
ilə "eşqin yetərsizliyi" məfhumunu əsla
qarışdırmaq olmaz. Çünki bihudə
yaşanan həyatlardakı o boşluğu heç bir eşq
doldura bilməz.
Ancaq ölümsüzlüyün çarəsi
tapılanda insanlar eşqin də ölümlü bir nemət
olduğu fikriylə barışacaqlar.
Eşq - varlığın insana lütf etdiyi bir ərməğandır. Onu qəbul
edib-etməmək isə artıq sizə qalıbdır.
Marsel Prustun eşqə məhz "yaxalanan zaman" deməsi
heç də təsadüfi deyilmiş. Odur ki,
dedi-qodulardan əl çəkib, eşqdən həzz
alın.
Eşq - insan ruhunun sonsuzluğa açılan
qapısıdır və ruh oradan Kainata boylanar. Eşq - insan
ruhunun sonsuzluğu dərketmə cəhdlərindən sadəcə
biridir. Ruh və kimya orada bir-biriylə qaynayıb-qarışar.
Fikrimizi bu cür ifadə edərkən o
sözünü etdiyimiz eşqin bu günümüzə yox,
xeyli qədim əyyamlara aid bir dəyər olduğu nəticəsinə
də gələ bilərik. Amma eşq onsuz da həmin əyyamlardan,
Kainatı ruhumuzla dərk etməyə can
atdığımız o zamanlardan bizlərə əmanət
qalan dəyərdir.
Bəzi
sufilər rastlaşdıqları
könüldaşlarını: "Eşq edirəm" deyə
salamlayarmışlar. Gəlin, biz də bunu təklif
və təlqin edək.
Ən axırda yalqızlıqda qalan - eşqdir. Bir gün gələr,
hər kəs onu tərk edər.
Bəzi yaşantılarımız bizə şəxsi həyatımızdakı
insanlardan əvvəl qələm adamlarını
xatırladar.
Yerinə görə bu ya Vitold Qombroviç
olar, ya da Konstantinos Kavafis. Eşqin ədəbi
halıdır bu. Buna "həyata sızan ədəbiyyatın
gücü" də deyə bilərsiniz, başqa bir şey
də... Axı ədəbiyyat da eşqə, bir az da olsa, həyat qatar.
Eşq imandan gələr və... bəzilərini əsl
kafirə çevirər.
Murathan Munqan
Dilimizə
uyğunlaşdırdı: Azad Yaşar
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 29 aprel.- S.28-29.