Yer üzünün
dərdindən
keçən göy üzünün şairi
Nazim Əhmədli - 70
Ədəbiyyatda müəyyən tendensiyalarla yanaşı elə bir üslubir meyil və meyil də var ki, öz sakit axarı ilə haysız-küysüz, ədəbi anomaliyalara uymadan namuslu ədəbi işçini görür. Azərbaycan ədəbiyyatında bu cür tendensiya axarında olan, "poetik reklam roliklərindən" uzaq gəzən, hətta tənqidin nəzərindəkən arda qalan, lakin zəhmət ilə ədəbiyyata, ədəbi prosesə xidmət edən, iddiasız ədəbi xətt mövcuddur ki, bunlardan biri, şair Nazim Əhmədlinin şeir yaradıcılığı haqqında fikirlərimi bölüşmək istərdim.
Nazim Əhmədli 80-ci illərdə ədəbiyyata gəlibdir. Laçın lacivərd yaylaqlı, zirvəli dağlar qoynunda, Laçının Əhmədli kəndində dünyaya göz açıb, ilk poetik dərsin idurna gözlü bulaqlardan, moruqlu, əlikli meşələrdən, çəmənzar dağ yamaclarından alıbdır.
Sonra poeziyaya, şeirə, vurğunluq onu Moskvaya - M. Qorki adına ədəbiyyat İnstitutuna aparıbdır. İlk şeiri 1979-cu ildə "Azərbaycan" jurnalında, sonrakı əsərləri Moskvada "İstoki", Bakıda "Poeziya", "Bahar çiçəkləri", "Yaşıl budaqlar" almanaxlarında, dövrü mətbuatda dərc edilmişdir.
Şeir, hekayələri, respublika mətbuatında müntəzəm olaraq çap olunur və rus, çeçen ingilis, alman,özbək, yapon dillərinə tərcümə olunub, Türkiyə və özbək türkcəsinə çevrilib və çap olunub Nazim Əhmədli ədəbiyyat aləminə daxil olduğu vaxtdan həmişə ədəbiyyat adamı olmağa çalışmış, həm yaradıcılığı, həm də əmək fəaliyyəti ilə öz gücünü istedadı əhatəsində ədəbiyyata xidmətə yönəltmişdir. O,xeyli müddət Yazıçılar Birliyində məsləhətçi AYB Ədəbiyyatı Təbliğ Bürosunun direktoru işləmiş,sonra 2015-2023-ci illərdə Azərbaycan Respublikası Dövlət Kino-Foto Sənədlər Arxivinin direktor müavini vəzifəsində işləmiş və hazırda isə yenidən ictimai əsaslarla AYB Ədəbiyyatı Təbliğ Bürosunun direktoru vəzifəsində fəaliyyət göstərir.
Nazim Əhmədli ilk şeirlərindən diqqətimi cəlb etmişdir.
Sonra əlimə növbəti kitablarından birinin əlyzması keçdi və onun yaradıcılığı haqqında özü demiş "Sözə bükülmüş şair ürəyinin" bəzi məqamları və xüsusiyyətləri barəsində yazmaq qənaətinə gəldim.
Nazim Əhmədli həm mənən, həm də ruhən aşıqlar diyarında doğulub, musiqiçilər ailəsində böyüyüb. Amma aşıqlar diyarında doğulanların hamısı heç də şair olmur. Lakin Nazimin şeirləri elədir ki, onların mayasını xalq şeiri təşkil etdiyi aşkar görsənir.
Gəraylı janrı Nazimin qələmində ilkin saflığını qorumaqla, öz yeni deyim tərzlərini, təzə, təravətli, müasir hissi-obrazlı çalarlarını da qazanmış olur. Nazim gəraylıda heç kimi yamsılamır, imitasiya etmir, sadəcə bu janrın ritmik ladına akkompanent tutur, ona həmahəng olan yeni havacat yarada bilir, oxucusunu söz yağışının altına çəkir.
qoy tutum əlinnən gedək,
saç ayır telinnən, gedək;
dərddərin əlinnən gedək,
dərddərə yasaq bir yerə;
qəlbim üzülür, sap gətir,
həsrətimə hesab gətir;
bir parça kağız tap gətir,
bu eşqi yazaq bir yerə.
Nazim Əhmədlinin gəraylılarını
oxuyanda hiss etmirsən
ki, gəraylı da obrazların yeniliyi, hissin, ovqatın müasirliyi o qədər orjinal təsir bağışlayır
ki, elə
bil qafiyəli sərbəst oxuyursan. Nazim Əhmədlinin qələmi,
ilhamı, söz duyumu bu cəhətdən,
doğrudan da sərbəstdir, hər şeydən azaddır, müstəqildir. Əvvəlki kitablarından birində dediyi kimi, "içimdə söz yağışı var".
Sadə,
təmiz, sakit, isti-ilıq, duru - yaz səhərinin yağışı. Cığallığı,
kürlüyü, "veyilliyi"
ilə ("veyil"
burada elə sərbəst deməkdir, cığallıq da, kürlük də sərbəstliyə işarədir.)
cığalam, kürəm,
veyiləm,
bir şirin gülə düyüləm;
təzədən Kərəm
deyiləm,
yaşımın, yellənən
vaxtı,
yanıb-sönürsən, ay çiçək,
dərdə dönürsən,
ay çiçək;
məni neynirsən, ay çiçək,
ruhumun çöllənən
vaxtı.
Onun gəraylıları
bütövdür, tamdır. Hissin, duyğunun,
ruh aləminin, bitgin, lirik hekayətidir.
Başlayır və qurtarır.
Şeiri
bölmək, ayırmaq,
bəndləmək olmur.
Bu cəhətdən Nazimin şeirlərinin strukturu, qrafik düzümü, orfoqrafik
qaydaları da üslubi məqamın axarına düşür.
Onun şeirləri hissin, duyğunun bir cümləsinə bənzəyir.
Nazim bu şeiri sərbəstdə
yazıb. Və onu deyim ki,
Nazimdə güclü
bəhrələnmə enerjisi
var. O sevdiyi, seçdiyi,
öyrəndiyi klassiklərin
poetik koduna asanlıqla qoşulub öz fikrini, duyğusunu təkrarsız
ifadə edə bilir, gəraylıda-hecada
necə müvəffəq
olursa, sərbəst şeirdə də o cür keyfiyyət əldə edə bilir. Hecada necə
fikri sərbəstlik göstərirsə, sərbəstin
ritminə, ahənginə
də eyni dərəcədə hecanın
havacatını gətirir,
bir az da
onun sərbəstində
Dədəm Qorquddan gələn ahəngin, ovqatın, səs modelinin strukturu duyulur:
canım bulud,
gözüm bulud -
sən göylərə
məndən daha yaxınsan,
mənim ağlamağım
ağlamaq deyil;
hər gün ölüm yağır,
ömürə, günə,
hər gün ölüm yağır
ömürdən, gündən.
Bu şeirin ideya-estetik
qayəsini şərh
etmədən bildirim ki, Nazim Əhmədli
mövzuda çox rəngarəng spektrdə
hərəkət edə
bilir. O kitabını
"Məni neynirsən,
ay çiçək", "Göylərin içindən
gəldim", "Bu kəndin
yiyəsi hanı",
"Canım bulud, gözüm bulud" bölmələrinə ayırsa
da, bu ayırmalar
şərtidir.
daha ağlamağa güc də qalmayıb,
bir məzar eşməyə künc də qalmayıb,
bütün göz yaşları ağlanıb
daha,
kimlər ağlayacaq
məni, nə bilim?
Bu "Ağrı" şeirinin son bəndidir. Nazim Əhmədli
hardasa ağrı, dərd, qəm yazarıdır. O, eləcə
bir şeirində bu məramına bu şəkildə də bəyan edir: "Sən qəmi sultan eylədin, mən oldum qəmin yazarı"
Şeir
intim dünyaya, sevgimizə müraciətlə
başlayır və iki bənddən sonra poetik fikirdə
qəribə bir dönüş edilir, tamamilə ictimai-siyasi bir istiqamət alır, intim dünyanın yaşantısı
ilə ictimai-siyasi duyumun yaşantısının
ağrıları bir-birinin
üstünə düşür:
könlünü döndər
üstümə
dərdini əndər
üstümə;
axtarıb göndər
üstümə
qəlbində mən olan yeri;
ayrılıq daş ola bəlkə,
ürəyim boşala
bəlkə;
gələsən, yumşala
bəlkə
dərdimin daş olan yeri;
Nazim Əhmədli
başqa bir şeirində "Göylərin
içindən gəldim"
deyir. Və bəlkə də burada bir həqiqət
var! Həqiqətən də göyüzü
mövzusu Nazim poeziyasında çox qabarıq şəkildə
öz ifadəsini tapır.
ötən dərdin
bir anıyam,
xatirələr dumanıyam,
göy üzünün
adamıyam,
göy özünə
çəkir məni...
Və Nazimin yaradıcılığının
çox-çox cəhətləri
haqqında söhbət
açmaq olardı və xeyli qeydlərimi
həcm imkansızlığından
açıqlaya bilmədim!
Özü də deyim ki, bu qeydlər
qeydsiz-şərtsiz biri-birindən
dəyərlidir və
mən burada seçim qoymadan bəzilərini ortaya gətirdim. Sağlıq
olsun...
Nazim Əhmədli şeirlərinin
birində yazır:
təpədən-dırnağa sözəm,
yanıram,
ürəyim bükülüb
söz arasına...
Bu deklarativ, poetik misra deyildir, bədii estetik xəttdir, həqiqətdir!
Nazim Əhmədli təpədən-dırnağa sözdür, duyğulu, bədii, poetik söz! Onun ürəyi həqiqətən
də söz arasına bükülüb
və bizim oxucularımız hələ
ondan çox-çox
poetik söz umacaq...
Bu il mayın
1-də Nazim Əhmədlinin
70 yaşı tamam olur. Şairə cansağlığı və
daha böyük uğurlar diləyirik!
Qurban Bayramov
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 29 aprel.- S.27.