Essevari fikirlər
Doqquzuncu silsilə
Xislət təkəbbür misalında. 1991-93-cü
illərdə BDU-da məndən iki kurs yuxarı oxuyan F.F.-yə
(abreviatura şərtidir) eyni zamanda qibtə və nifrət
edirdim. Qibtəmin səbəbi onun
milli-azadlıq hərəkatının gənc liderlərindən
birisi kimi tələbələr qarşısında
maraqlı, parlaq çıxışlar etməsi, oxuduğu məşhur
əsərlərdən, tarixi şəxsiyyətlərdən
yerində sitatlar gətirməsiydi. Həm
də fəxr edirdim ki, bu cür tələbəylə eyni
fakültədə, eyni universitetdə oxuyuram. "F.F.
sizdə oxuyur?" başqa ali məktəblərdən
olan hərəkatçı tanış, dost tələbələrin
"uy daa" tonunda verdikləri bu suala fəxrlə cavab
verirdim: "Hə, məndən iki kurs yuxarı oxuyur". -
"Şəxsən özüylə tanışsan?" Həvəssiz
"Hə" deyirdim, istəmirdim, bununla bağlı əlavə
suallar eşidim, çünki yuxarıda qeyd etdiyim kimi, F.F.-yə
həm də nifrət edirdim. Səbəb onun son dərəcə
təkəbbürlü olmasıydı. Aşağı
kurslarda oxuyan, hələ təzə-təzə siyasətlə
maraqlanan tələbələrdən kimsə ona
yaxınlaşıb dünyada, Azərbaycanda gedən proseslərlə
bağlı suallar verəndə, dilucu bir-iki cümlə
mızıldanıb az qala, "Sən kimsən ki, mənə
sual verirsən?" ədasıyla üzünü yana
çevirirdi. Bircə yaxına buraxdığı
iki-üç müəllim və tələbəylə
danışanda, özünü dartmırdı.
İçimdə çoxlu suallar gəzdirsəm də, onu
söhbətə tutub pərt vəziyyətə düşmək
istəmirdim.
Elə
bunları yazarkən, bircə dəfə onunla bağlı
xoşbəxt anlar yaşadığımı qəfil
xatırladım. 1991-ci ilin payız aylarından biriydi, tənəffüsdə
T. müəllim və tələbələrə ölkədə
gedən ictimai-siyasi proseslərlə bağlı nəsə
danışırdı, yaxınlaşıb buna diqqətlə
qulaq asmağa başladım. Söhbətin hansısa yerində
millətçiliklə bağlı məşhur fransız
sosioloqu Qüstav Lebondan sitat gətirdim, bu anda F.F. mənə
göz vuraraq dedi: "Yaxşı deyib, hə?" - "Hə,
hə," - deyib üç dəfə başımı tərpətdim,
sevincdən alışıb-yanan gözlərimi ona zillədim.
O isə yenidən üzünü T. müəllimə tutub
söhbətə davam etdi. Artıq onu dinləmirdim, gözlərimi
qırpmadan ona qulaq asanlara baxırdım, yəni
gördüz, mən də nəsə bilirəm, ən əsası,
F.F. bunu qiymətləndirdi. Bircə T. müəllim mənə
baxdı, "Yaman sevinirsən ha" mənalı
yüngül təbəssüm qondu sifətinə. Həmin
axşam yatana qədər BDU-nun gənc fəxrinin Lebondan
misal gətirməyimə neçə illərin dostu kimi mənə
göz vurub reaksiya verməyini təkrar-təkrar xəyalımda
canlandırdım.
1994-cü
ildə təhsilimi davam etdirməkçün Sankt-Peterburqa
getdim. Yeddi il orada oxudum, aspiranturaya daxil oldum, elmlər namizədi
dərəcəsi alıb Bakıya qayıtdım.
İllər
sonra həmin təkəbbürlü tipajla təxminən eyni
vaxtda oxumuş köhnə dostum Nadirlə görüşdə
söhbət ondan düşdü. Məlum oldu ki, hələ
tələbəlik dövründə F.F. bir neçə
gün dostumgilin evində qalıbmış, bir yerdə
yeyib-içibmişlər, Nadir buna bir neçə dəfə maddi
kömək edibmiş. Xülasə, dostum 2000-ci ilin
payızında şəhərdə F.F.-ni görüb ona
yaxınlaşır, salam verir, F.F. isə üzünü yana
çevirir, dostum az qalır bunun yaxasından tutub desin, a
kişi, mənəm e, Nadirəm, neçə gün evimdə
qalmısan, tələbə olanda sənə köməyim dəyib.
Tipaj candərdi "Hə, deyəsən, yadıma
düşdün" mızıldanır, axırda dostum
dilxor halda bu adamdan aralanır.
O hadisədən
bir il sonra Nadir dayanacaqda avtobus gözləyirmiş, qəfil
F.F. ona yaxınlaşıb mehribancasına salamlaşır,
kefini soruşur, özünü elə aparır, elə bil
bir il öncə özünü dağ başına qoyan bu
deyilmiş. Məlum olur ki, F.F. təcili iş axtarır,
ehtiyac-filan bunu boğaza yığıb. "Tanış
uşaqlardan birinə ağız açdım, bunu şirkətdə
menecer kimi işə götürdülər," - Nadir dedi və
ikimiz də bir növ, məzəmmətlə
başımızı bulayıb güldük.
Bu
söhbətdən bir neçə il sonra 90-lardan
tanıdığım, saytlardan birində jurnalist işləyən
tanışıma rast gəldim, necə oldusa, söhbət
yenə gəldi çıxdı obrazımın üstünə.
Məlum oldu ki, F.F. 2007-ci ildə Almaniyaya
köçüb, hansısa şirkətdə menecer işləyir,
feysbukda aktivdir. Tanışıma
xatırlatdım ki, bəs yadında o vaxtlar yaman özündən
razıydı, özünü hamıdan ağıllı
sayırdı. "Yox, indi tamam dəyişib.
İslamla, sufiliklə tanış olandan sonra, fundamental şəkildə
dəyişib," - tanışım gülə-gülə
dedi. "Hətta o dərəcədə?"
- "Hə, hə, tamam dəyişib. Gir feysbuk profilinə, özün şahid olacaqsan
buna". Düzü, eşitdiklərimə
inana bilmirdim.
Elə həmin axşam F.F.-in feysbukda profilini tapdım,
göz gəzdirdim, jurnalist tanışım haqlı idi. Statuslarında
imam Əliyə (ra), imam Hüseynə (ra) sevgisindən
danışan, arada Mövlanədən sitatlar gətirən
bu adamın doğrudan dəyişdiyi qənaətinə gəldim
və dostluq göndərdim. Qəbul etdi,
inboksuna yazdım, bəs filankəsəm, təxminən eyni
vaxtda BDU-da filan fakültədə oxumuşuq, hərəkatdan,
Qarabağdan danışdıq, bir yerdə o dövrün
siyasi romantikasının xiffətini çəkdik. Deyəsən, axırda yadına düşdüm.
Bu adamın sadəliyi, həvəslə
söhbət etməyi həm gözlənilməz oldu, həm
də ləzzət elədi mənə.
Sonrakı günlər mən arada bunun statuslarına
şərh yazdım, bəzilərini bəyəndim, o isə
statuslarıma smayliklərlə belə reaksiya vermirdi. Fikirləşdim,
heç yaxın dostlarım çox vaxt yazdıqlarıma
şərh yazmır, bundan niyə diqqət umum.
Və bir
dəfə F.F.-in ermənilərlə ağır
döyüşdə şəhid olan tanınmış qəhrəmanlarımızdan
birinin ailəsinə ev alıb hədiyyə
edən, adının bilinməsini istəməyən bir
iş adamını yersiz tənqid edən statusuna rast gəldim.
Məzmunu təxminən belə idi: dünənə qədər
bu iş adamı harda itmişdi, nə oldu
döyüşçü şəhid olub məşhurlaşandan
sonra özünü ortaya atdı. Bir təhər əsəbimi
boğub mədəni
şəkildə şərh yazdım: "Ay qardaş, axı
bu iş adamı bəlkə heç əvvəllər o
şəhid haqqında heç nə eşitməyib. Belə
götürəndə, Azərbaycanda çox adam
o qəhrəmanı əvvəllər tanımırdı. İkincisi, iş adamı axı öz
adının açıqlanmasını istəməyib, yəni
adını çəksəydi, mətbuata
açıqlamalar versəydi, onda demək olardı ki, bunu
reklam xatirinə edir". İki dəqiqə
sonra F.F.-dən belə bir şərh gəldi. "Ay
uşaq, mən bilirəm nə yazıram, mühazirə
oxumağa ehtiyac yoxdu". Yenidən şərh yazası
oldum: "Birincisi, mən uşaq deyiləm, uzağı,
iki-üç yaş səndən kiçiyəm. İkincisi, mühazirəni universitetdə tələbələrə
deyirəm". Bildim, nəsə sancan bir
cavab yazacaq, elə də oldu. "Bu
çürük fikirlərini özünə saxla. Necə
olub sən mənim dostluğuma düşübsən, anlaya
bilmirəm", az sonra məni dostluqdan
çıxardı.
Acı təbəssümlə
başımı bulayıb fikrən doxsanıncı illərə
qayıtdım, təkəbbürlü F.F. fakültəmizin
dəhliziylə heç kimə baxmadan gedir, arada əsəbi-əsəbi
öz-özüylə danışır, sanki beynində
ölkənin taleyilə bağlı ciddi bir məsələni
çözür, zatən o vaxt belə şeylərə
iddialıydı. Qısası, xislət öz
sözünü demişdi. Hərçənd
düşündüm ki, F.F. bir vaxtlar çox güman, təkəbbürün
pis şey olduğunu dərk edib İslamı, sufiliyi
seçibmiş. Bəlkə də sonralar
mənə verdiyi cavablarını, feysbukda dostluqdan
çıxarmağını fikirləşəndə, təkəbbürlü
hərəkət etdiyi qənaətinə gəlibmiş.
Sonda on illər keçsə də, insanın
öz xislətindən xilas olmağın çətin məsələ
olduğunu anladım.
***
Reaktiv paxıllıq. Bir dəfə votsap
statusumda hekayələrim haqda yazılan məqalənin linkini
paylaşmışdım. İstedadlı qələm
dostlarımdan birinin həmin paylaşıma cavab olaraq mənə
yazdığı "Bəs bizim pisakalar (rusca: cızmaqara
yazanlar) nə vaxt son kitabımdan yazacaq?" sözlərini
oxuyanda şok olmuşdum. Bir ildən çox
tanıdığım, hardasa dörd-beş dəfə
görüşüb söhbət etdiyim bu adamdan belə
reaksiyanı heç gözləmirdim. Söhbətlərimizdə,
vatsap yazışmalarımızda o, özümlə, bir
neçə hekayəmlə bağlı xoş sözlər
demişdi mənə, üstəlik, bir dəfə təmənnasız
hekayəmi fransız dilinə tərcümə etmişdi.
Nəhayət, dünya ədəbiyyatında
söz demiş Avropa ölkələrinin birində yaşayan
bir yazıçı A.İ. qələm dostumun ilk
kitabına rəy yazmışdı. "Axı
sənin son kitabın haqqında bizim H.F. məqalə
yazıb. Üstəlik, ilk kitabına
A.İ. kimi dünya şöhrətli yazıçı rəy
yazıb, başa düşmürəm, mənə niyə əsəbiləşirsən,"
- votsapda ona cavab olaraq yazdım. Heç nə
yazmadı. Onu deyim, dostumun
yazdıqlarını ancaq dərin intellekti olanlar, sənət
fəlsəfəsini dərk edənlər anlaya bilər.
Bir
müddət sonra onun vatsap paylaşımıma
reaksiyasını özümçün təhlil edəndə,
belə bir qənaətə gəldim: bu adamda paxıllıq
sadəcə, instinktiv səviyyədə baş vermişdi, yəni
paxıllıq ona daimi xas olan cəhət deyildi, çox
güman, bunun pis ovqatında votsap statusum rastına
çıxmışdı deyə, hirsini mənim
üstümə tökmüşdü, çünki
paxıl adama başqasına uğur arzu etmək, təmənnasız
yaxşılıq etmək kimi cəhətlər xas olmur.
Bu məsələnin üstündən bir neçə
ay sonra haqlı olduğuma əmin oldum. Votsap
yazışmalarımızın birində dostum mənə məşhur
yazıçının onun bir şeiriylə bağlı
"Sən dahisən" cümləsinin şəklini mənə
atdı. Ona "Bəs bu adam niyə
səni feysbukda təbliğ etmir?" yazdım. "Ədəbiyyatda heç bir iddiam yoxdu," -
qısaca yazdı.
***
Fanilik duyğusu. 2022, iyul, avtobusla iki günlük
Zaqatala-Balakən-Qax-Şəki turundan qayıdırıq.
Mehriban kollektivimiz var, təşkilatçılardan
biri yol boyu cürbəcür oyunlarla, tapmacalarla bizi əyləndirir.
İki şən qadın tez-tez milli rəqslər
sifariş verirlər, ortaya düşüb, - orta deyəndə
avtobus salonunun dar yolu, - həvəslə oynayırlar. Avtobusumuz kənd qəbiristanlığının
yanından keçəndə, mən gah uzaqlaşan qəbirlərə,
gah da rəqs edən kök qadınlara baxıram. Qəbirlərin
əbədi susqunluğu, hərəkətsizliyi ilə
qadınların şaqraq, ritmik rəqsləri arasında, daha
dəqiq desəm, ölüm və həyat arasında ziddiyyət
var. Digər tərəfdən, bu şeylər bir-birini
tamamlayır, gec-tez avtobusda rəqs edən o qadınlar da qəbiristanlığa
köçəcəklər.
***
Nəsrdə uydurma, quramaçılıq problemi. Bir dəfə təzəcə
yazıb bitirdiyim hekayəmi qələm dostum Ataqama
yolladım ki, oxuyub fikrini desin. Oxudu, müzakirə
prosesində verdiyim suallardan biri hekayəmdə bir detalın nə
qədər həyat reallığına uyğun
olub-olmamasıydı. Bilmirdim, o detalı
silim, yoxsa saxlayım, əlli-əlli faiz nisbətində
qalmışdım. Hekayəmi oxuyan dostum
detalın mətndə qalmasını məsləhət
bildi. Yenidən ona "Yox e, nəsə mənə
süni gəlir. Həm də elə bilirəm, oxucular o
detala inanmayacaq. O biri tərəfdən, mən də sizin kimi
detalın qalmasını istəyirəm, heyfim gəlir onu
silməyə". - "Bəy, sənin
oxucuları inandırmaq kimi öhdəliyin yoxdu," -
yazdı.
Realist nəsrin
vacib və çətin cəhətlərindən biri məhz
mətndəki yazıçı uydurmasının, təxəyyülünün
nəticəsi olan detal(lar)ın həyat
reallıqlarıyla uzlaşması məsələsidir. Yəni
nasir mümkün qədər peşəkar oxucunun, ədəbiyyat
adamının "Nə oldu elə məhz bu obraz avtoqəzaya
düşdü öldü", "Nə oldu elə məhz
əsərin bu yerində müharibə başladı"
tipli tənqidlərindən uzaq olmaq üçün yeri gələndə,
süni dramatizmdən qaçıb adi detallardan istifadə etməlidir.
Amma istedadlı nasir Ataqam bir məsələdə
haqlıdır: yazar bütün hallarda oxucunun zövqündən,
onun düşüncə ehtimallarından asılı
olmamamalıdır.
***
Öz bildiyini elə. Ədəbi cameədə
təcrübəli nasirlərin cavan qələm
dostlarının əsərlərini oxuyub öz məsləhətlərini
verdikdən sonra belə bir cümlə işlətdiklərinin
yazı adamlarının çoxu şahidi olub. "Bütün bu dediklərimə baxmayaraq, sonda
öz bildiyini elə". Sanki bunu deyənlər
öncəki məsləhətlərinin bir o qədər dəyərli
olmadığı mesajını verir. Bəlkə, səhvəm,
amma məni bir sual düşündürür: məsləhət
verirsənsə, "özün bildiyini elə" nə deməkdi?
Sonucda məsləhət alan gənc nasir nə
etsin? Məsləhətlərə əməl
etsinmi? Burda ümid ancaq qalır fəhmə, yəni, o
sözləri deyən adam hansında daha
çox səmimidir, məsləhətində, yoxsa
"Öz bildiyini elə" deməyində.
***
Yazılı və səsli mesaj. Bəzən
kiminsə votsapına yazılı mesaj göndərəndən,
cavab alandan sonra, uzun cümlələr yazmağa səbrimiz
çatmır, tez düyməni basıb səsli mesaj
yollayırıq. (Səsli mesajı tez dinləyək
deyə, sağ olsunlar, onun sürətini artırmağı
da icad etdilər.) Bu zaman öncə yazılı mesajda
"Salam necəsən, qardaş?" sualını
yazmağımıza baxmayaraq, səsli mesajda "Bir daha salam" deyirik. Biz sanki
yazdığımız sözlərlə nəyisə tam
demirik, bizə elə gəlir, o sözlərlə
danışdığımız adam tam
qane olmur, ona görə səslə dediklərimizi yazmaqla
içimizdəki yüngül narahatlığı (üstəgəl
"Birdən yazdıqlarımı unudar?" kimi absurd
kompleksimiz) aradan qaldırırıq.
***
Saundtreksiz
film. Saundtreksiz film duzsuz yemək kimi bir şeydir. Bəzi filmlərdə
isə saundtrek filmçün ədviyyatdır. Mark Zaxarovun
çəkdiyi 4 seriyalı "12 stul" filminə bəstəkar
Qennadi Qladkovun yazdığı melodiyalar, Ostap Benderi oynayan
Andrey Mironovun ifası, plastik rəqsləri, ya ümumiyyətlə,
musiqi fonu olmasaydı, film yəqin ki, duzsuz-dadsız olardı.
Bəzən melodiyaya o qədər vurulursan ki, (günlərlə
yutubda eşitmək "mərəzi") rejissor, ssenarist, ya
aktyora görə yox, bəstəkarın yazdığı
başqa saundtrekləri dinləməkçün yeni filmləri
tapıb baxırsan.
Alpay AZƏR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 29
aprel.- S.31.