Soyuq ağıl yanar ürəyə qarşı?
Xalq yazıçısı
Anarın yaradıcılığı
ilə bağlı fəlsəfə doktorluğu
dissertasiyası və
kitab üzərində
işləyərkən yazıçıdan
şəxsi arxivindəki
yazıları, özəlliklə
o illərdə Moskva mətbuatında gedən materialları istəmişdim.
Anar müəllimin arxivindəki o illərə
aid qəzet və jurnallarda dövrün mənzərəsini
daha aydın hiss edə bilirdim.
Həm də mənə görə, altmışıncı illərin
mülayimləşməsi ən gec ədəbi
tənqidə təsir
etmişdi. Amma nədənsə, məhz
rus ədəbi mətbuatı, ələlxüsus,
jurnallar yeni ədəbiyyata təzə
gözlə baxmağı
bacarmışdılar. Təbii
ki, yeni ədəbiyyatı və
sosrealizmin sona yetməsini qəbul etmək üçün zaman lazım idi və təzə
yanaşmalar ən çox dünya ədəbiyyatına, kinosuna,
mədəniyyətinə münasibətlə,
daha doğrusu, öncələr qadağan
edilmiş sənətə
qapıları açmaqla
formalaşırdı.
Bu günlərdə
"525-ci qəzet"də Anar müəllimin "Çarlinin qəmli gözləri" essesini oxuyanda o dövr mətbuatından oxuduğum
bir polemikanı xatırladım. Əvvəla,
onu deyim ki, Çarli Çaplin haqqında bənzərsiz məqalə
ilə çıxış
edən ustad məni sənətin ölməzliyinə bir daha inandırdı. Həmçinin Çarli
sənətinin təkrarsızlığını
anladan müəllif sənətin müxtəlif
növləri arasındakı
sərhədlərin, sinirlərin
gözəgörünməz olduğunu, janr, forma və üslub
fərqlərinin böyük
sənət üçün
birinci və ən vacib şərt
sayılmadığını izah etdi. İlk
baxışdan köhnəlmiş
və keçilmiş
bir mərhələ sayılan "sentimentalizm"
ustadın təqdimatında
yeni bir məna qazandı, - deyə bilərəm. Və mənə görə açılmış
bu yeni üfüq
elm üçün son dərəcə maraqlıdır. Hələ
48 il əvvəl Moskvada "Literaturnaya qazeta"da dərc edilmiş bir polemikada bu müddəalar,
Çaplin haqqında
məqaləsinin təməl
ideyası öz əksini tapıb.
Həmin söhbətdə
gürcü yazıçısı
Tamaz Çiladze, rus tənqidçiləri
Yevgeni Sidorov və Lev Anninski
də iştirak ediblər. Sənətin, ilk növbədə, hisslərə toxunması,
duyğuları tərbiyə
etməsinin vacibliyini vurğulayan Anar sentimentallıq təbirindən
çəkinmir və
illər öncə bu haqda oxuyanda
təəccüblənmişdim. Çünki XIX əsr rus ədəbiyyatının
"quru yerdə"
yarandığı ilə
fərəhlənən rus
tənqidi məhz sentimentallıqdan xilas olmağı bacardığı
üçün Puşkini
yeni ədəbiyyatın
başlanğıcı sayırdı.
Və "sentimentalizm"
deyincə Karamzinin
"Bədbəxt Liza"sı
əsas misal idi. Anar isə
Çaplinin böyük
kinosu nümunəsində
duyğusallığın sənətdə
yerini izah edir - həm 48 il əvvəlki söhbətdə,
həm də yeni məqaləsində. Bu fikirlərin
sənətşünaslar, ədəbiyyat nəzəriyyəçiləri
üçün maraqlı
olacağına inanıram.
Ona görə də
"Literaturnaya qazeta"da
nəşr edilmiş
polemikanın bu mənada maraqlı hissələrini dilimizə
çevirib "Ədəbiyyat
qəzeti" oxucularına
təqdim edirəm...
Anar: Mənim fikrimcə, açıq duyğusallıq,
birbaşa hisslərə
yönəlmiş emosional
şüa oxuculara və tamaşaçılara
daha güclü təsir göstərir.
Bu, çağdaş ədəbiyyatda,
teatrda, kinoda yeni və müsbət hadisədir. Mən bu təmayülü köhnə bir sözlə, "sentimentalizm"
sözüylə ifadə
edərdim. Dərk edirəm ki, tənqidçilər,
ədəbiyyat nəzəriyyəçiləri
bu təbiri bəyənməyəcəklər. Yaddaşlarda bu anlayış ədəbiyyatın,
sənətin keçib
getmiş bir mərhələsini canlandırır,
özəlliklə rus
ədəbiyyatında Karnamizin
dövrünü xatırladır.
Amma mən bu sözü mənfi çalarlarla qavramıram.
Bu anlayışı niyə
arxivə verməliyik,
keçmişlərə bəxş
etməliyik? Bəlkə
neosentimentalizm desək,
daha dəqiq olar. Neorealizm, neoromantizm olduğu kimi, niyə də neosentimentalizm olması?
Tamaz Çiladze: Sizə sualım var. Siz məhz sentimentalizmi nəzərdə tutursunuz,
ya hisslərin, duyğuların açıq
ifadə olunmasını?
Mənə görə
sentimentalizm sözünün
qarşısında mənfi
işarəsini müsbət
işarəsiylə əvəz
etməyə ehtiyac yoxdur. Müasir davranış naminə öz hisslərini gizlətmək isə tamam başqa məsələdir. Belə
bir təəssürat
yaranır ki, biz yazıçılar
öz hisslərimizi büruzə verməkdən,
onları açıq
ifadə etməkdən
elə çəkinib
utanırıq ki, buna aid münasib
söz belə tapa bilmirik. Ona görə də Anar uğursuz
bir terminə - "sentimentallıq" ifadəsinə
müraciət etməyə
məcbur olur.
Lev Anninski: Belə görünür ki, biz təcili
surətdə terminlər
haqqında razılığa
gəlməliyik. Əks
təqdirdə, söhbətimizin
məğzi söz oyunları içində itib gedəcək. Axı kim hisslərə
yönəlmiş şüanın
əleyhinədir? Kim emosionallığı,
hətta sentimentallığı
inkar edə bilər? Əgər bu anlayışlar qəlbin həqiqətlərini
əks etdirirsə,
buna kim etiraz edəcək?
Yevgeni Sidorov: Termini tərs yozmağa dəyərmi?
Lev Anninski: Razıyam. Gəlin qəlbin keyfiyyətlərini ədəbiyyatın
proqram prinsiplərindən
ayıraq.
Anar: Çox gözəl. Məsələnin mahiyyətinə
qayıdaq. Şübhəsiz,
ədəbiyyatın, sənətin
hər bir cərəyanına tarixilik
baxımından yanaşmaq
gərəkdir. "Sentimentalizm"
sözündən istifadə
edəcəyiksə, onu
da deməliyik ki, o, müxtəlif
dövrlərdə fərqli
mənaları ifadə
edib. İndiki halda mən bədii poetik üslubun, formanın, əgər belə demək olarsa, stilistikanın özəlliklərindən
danışıram. Demək
istədiyim odur ki, çağdaş sənətdə
oxucunu, tamaşaçını
əsərin emosional aləminə cəlb etməklə, onu hadisələrin müşahidəçisinə
yox, fəal iştirakçısına çevirə
bilərik. O, oxucu, tamaşaçı əsər
qəhrəmanlarının halına yanan bir şəxs olmalıdır.
Gəlin
"Kişi və qadın", yaxud "Aşiqlər haqqında
romans" filmlərinin uğuru
haqqında düşünək.
Birincisi Kann festivalında kino biliciləri
məclisində Qran Pri Baş mükafatı
aldı. İkincisini Çexovu və Turgenevi ekranlaşdıran
rejissor bunu ona görə vurğulayıram ki, söhbət
bazar meyarlarıyla çəkilmiş
filmlərdən getmir,
ciddi sənət hadisələriindən gedir.
Bu filmlərin təsir
gücü haqqında
düşünəndə istər-istəməz, onların,
ilk növbədə, duyğusallığı
yada düşür və
onların üslubiyyətini
təyin edərkən
sentimentalizm, ya neosentimentalizm istilahlarına
ehtiyac duyulur...
Mən,
hətta bir qədər də irəli gedərək deyə bilərəm ki,
"Romans"dan daban-dabana
fərqli başqa bir filmdə - V.Şukşinin "Qırmızı başınağacı"
filmində də sırf realizm üslubla yanaşı sentimentalizm ünsürlərini
də görmək olar.
Lev Anninski: Anar iki filmin "Aşiqlər haqqında
romans" və "Qırmızı
başınağacı" filmlərinin adını çəkdi. Anarın fikrincə, onların uğurlarının səbəbi
sentimentallığa yönəlmələridir.
Mən bu məsələyə başqa
cür baxıram. Birinci film, həqiqətən
də, kütləvi duyğusallığa hesablanıb
və məncə, bununla da itirib. Ona görə də bu filmin uğuru
mənimçün şübhəlidir.
İkinci filmin uğuru şəksizdir.
Amma bu film elə sentimentallığa qarşıdır.
Bunu subut etməyə ehtiyac varmı?
Yevgeni Sidorov: Lev Aleksandroviç
qatı konseptualistdir.
Onun gücü də, zəif cəhəti də bundadır. Anara gəldikdə
isə, onun dediklərində qeyri-dəqiq,
hətta yanlış
terminlər işlənirsə
də, mövqeyində
dərin bir fikir nəzərə çarpır. Mən nəyi nəzərdə tuturam - Onu ki, çağdaş sənət
əksər hallarda tamaşaçını sarsıtmır.
Müasir ədəbiyyat
bəlkə daha ağıllıdır, daha
problemlidir, hətta daha fəlsəfidir. Amma o
insanı sarsıtmaq keyfiyyətini itirib. Anarın dediyi budur. Kimin haqlı
olduğuna qoy oxucu qərar versin.
Lev Anninski: Sentimentallıq psixoloji məqam kimi, əlbəttə, həmişə mövcuddur.
Amma bu üslub heç də həmişə ədəbi
proqram kimi qəbul edilmir. Bəli, rus ədəbiyyatında Karamzin də
olub. On səkkizinci əsrin rasionallığından
sonra belə duyğusallığa qayıdış
vacib idi, amma Karamzindən sonra Puşkin gəlir, Puşkini sentimentalizmə calamaq mümkünmüdür? Əsla
yox! Puşkin və ondan sonra
gələn ədəbiyyatımızda
sentimentalizmdən əsər-əlamət
yoxdur.
Doğrudur, bizim gənclik
illərimizin lirik nəsrini xatırlamaq olar, Anar da, Tamaz da o dövrü sevirlər. Onlar öz əsərləriylə
bu dövrün təsdiq olunmasında iştirak ediblər.
Tamaz Çiladze: Təəssüf
ki, 60-ci illərin lirik
nəsrini dəfələrlə
sentimental adlandırıblar, utancaqlıqla onu "poetik nəsr" sayaraq, hətta ona rişxənd də ediblər. Lev Anninskinin sözlərində
də mən müəyyən istehzanı
duydum. Amma şairanəliyi
lağa qoymaq düzdürmü?
Lev Anninski: Görürəm
ki, Tamaz Çiladze
"şairanəlik" ifadəsində
israr edir. Olsun. Mən özüm də 60-cı
illər ədəbiyyatının
əsiriyəm. Amma reallıqda
biz o şairanəlikdən çox-çox uzaqlaşmışıq.
Anar: Elə
hesab edirəm ki, bizim söhbətimiz
yalnız fikir mübadiləsi üçün
edilmir. Bəlkə bir-birimizi nədəsə
inandıra bildik. Təkrar edirəm: "sentimentallıq" sözünü
mən yalnız şərti termin kimi işlədirəm. Amma bu sözə
verdiyim mənanı sona qədər müdafiə etməyə
hazıram. Anninski elə hesab edir ki, sentimentallıq,
yəni insani duyğular, qəlbin həqiqəti ədəbiyyatın
keçmiş mərhələsidir,
bütün bunlar arxada qalıb. Amma mən belə
düşünürəm ki, bunlar hələ
gələcəkdədir. Əgər
bizim keçmişimizdə
sentimentallıq vardısa,
bundan utanırdıq.
İndi elə bir məqam gəlib ki, açıq duyğusallıq,
yalnız beynin deyil, qəlbin də həqiqətlərini
ifadə etmək qaçılmazdır. Bu vəsiləylə mən
yenə kinoya müraciət edirəm və Çarli Çaplini xatırlayıram.
Çaplinin "Yeni zamanlar" filmində balaca sərsəri Çarli axır ki sevgilisinə qovuşur. Bu xeyli sentimental səhnədir. Amma elə həmin səhnədə Çarlinin
başına qapının
dirəyi düşür.
Çaplin daima gülüşüylə öz
dəruni sentimentallığını
gizlətməyə çalışır.
Lev Anninski:
Həmsöhbətlərim kimi, mən də yenə kinoya müraciət etmək istəyirəm. Bizim ən parlaq
kinorejissorlarımızdan saydığım
A.Tarkovskiyə müraciət
edək. Bəli, o sırf sentimentallıqdan başlamışdı. Onun
ilk fimlərinə indi baxsanız, gözləriniz yaşaracaq.
Amma Tarkovski bu çocuq sentimentallığını "İvanın uşaqlığı"
filmində necə də sərtliyə çevirir. "Andrey Rublov" və "Güzgü" filmlərində
isə sentimentallıqdan
əsər-əlamət yoxdur.
Anar: Ən
ağır faciəvi
bir dövrün - müharibə illərinin
poeziyası sentimental deyildi - deyə bilərikmi? Əksinə,
o dövrün ən təsirli və məşhur mahnıları
Surkovun "Sobada çırpınan alov"
və Simonovun "Gözlə məni" şeirləri duyğusallığı
güclü silaha çevirmişdi.
İndiki dövrdə,
bizim çağımızda
"Kənardan gələn
insan" pyesində məni praqmatizm təlaşlandırır. Quru
praqmatizm hər bir işdə insaniliyi boğur.
Tamaz Çiladze:
Elə bir zaman gələcək ki, bu pyesin
qəhrəmanı Çeşkovla
uşaqları qorxudacaqlar.
Lev Anninski:
Belə bir zaman artıq gəlib, amma bu məni qorxutmur.
Bilirsinizmi niyə? Çünki Çeşkovun,
ümumiyyətlə, işgüzar
adamın bizim ədəbiyyatımıza gəlməyi
zamanın tələbidir.
Anar: İşgüzarlıqla
sentimentallığı niyə
qarşı-qarşıya qoyumalıyıq
axı? Sərtlik nəyə görə işgüzarlığın əlaməti
sayılmalıdır? Məncə,
lüzumsuz sərtlik elə zəifliyin əlamətidir. Mən hesab etmirəm ki, zəiflik və sentimentallıq sinonimdirlər, eyni şeydirlər.
Lev Anninski: Sentimental olmayın.
Onda sizə sərt olmaq da lazım gəlməyəcək.
Yevgeni Sidorov: Mənə elə gəlir ki, Anninski bizim sənətdə baş verən hadisələri polemik məqsədlə bir qədər sxematikləşdirir. Hər
halda, Tarkovski də, Şukşin də, məncə, Anninskinin təsəvvür
və təqdir etdiyindən bir qədər fərqlidirlər.
Sənət XX əsrdə
humanizm yollarının
çətinliyini nə
qədər dərindən
dərk edirsə, Anarın dediyi duyğusallıq onu daha çox cəlb edir. Düzdür, bəziləri
açıq pafosdan qaçırlar (Anninski məhz belələrindən
danışır), amma
duyğu xəsisliyi heç də həmişə müsbət
cəhət deyil. Mən Tamaz Çiladzenin də o fikrini müdafiə edirəm ki, Anninski kimi 70-ci illər ədəbiyyatını əvvəlki
onilliyin ədəbiyyatına
qarşı qoymaq düz deyil.
Anar: Mənə doğma olan Azərbaycan ədəbiyyatının timsalında
demək istərdim
ki, bizim ən qabaqcıl nasirlərimiz Anninskinin pafosla danışdığı sərtlikdən
uzaqdırlar. Belə sərtlik nə İsa Hüseynova, nə Əkrəm Əylisliyə,
nə İbrahimbəyov
qardaşlarına, Sabir Əhmədova,
İsi Məlikzadəyə, Elçinə xas deyil. Mənimçün gün kimi aydındır
ki, bizim ədəbiyyatımız
daha çox duyğusallığa meyil
edir, hisslərin, duyğuların açıq
ifadəsinə can atır.
"Literaturnaya qazeta",
13 avqust 1975
Həmin
qəzetin 26 noyabr
1975-ci il nömrəsində bu söhbətə oxucuların münasibəti,
müxtəlif rəylər
dərc edilib. Onların da bəzi örnəkləri, özəlliklə
Anara sözləri misal
gətirək. Moskvadan
student L.Qriqoryeva yazır:
"Aşiqlər haqqında
romans" filmi, şübhəsiz, sentmentaldır. Amma o uğur
qazandımı? Anardan
fərqli olaraq mən belə hesab etmirəm".
Kemerovo vilayətindən Y.Lukov isə yazır: "Anarın təqdir etdiyi sentimentallıqda ölçü
hissi vacibdir. Amma mən Anarın əsərlərini oxumuşam
və qəti əminəm ki, o öz yaradıcılığını melodrama məcrasına yönəltmək
istəsə, o, bu janrda da uğur qazanacaq. Onda ölçü hissi çox güclüdür".
Pərvin
Ədəbiyyat.-
2023.- 5 avqust.- S.2;3.