Ədəbi-tənqidi
fikrin patriarxı
Kamal Talıbzadə - 100
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq elminin tarixində xüsusi mərhələ
təşkil edən
XX əsrin altmış-səksəninci
illərində bir neçə istiqamət üzrə elmi məktəblər formalaşmışdır.
Görkəmli elm xadimləri,
akademik Məmməd Arif Dadaşzadə müasir Azərbaycan ədəbiyyatı, akademik
Məmməd Cəfər
Cəfərov ədəbiyyat
nəzəriyyəsi, akademik
Həmid Araslı Azərbaycan klassik ədəbiyyatı, akademik
Feyzulla Qasımzadə
ədəbiyyat tarixçiliyi,
müxbir üzv Yaşar Qarayev realizm, professor Məmmədhüseyn
Təhmasib folklorşünaslıq
elmi məktəblərini
yaratmışlar. Ədəbiyyatşünaslıq
elminin xüsusi bir istiqaməti olan ədəbi tənqid sahəsinin elmi məktəb səviyyəsinə yüksəldilməsi
akademik Kamal Talıbzadənin
adı ilə üzvi surətdə əlaqədardır. Görkəmli
alimin həyat və fəaliyyətinin altmış ilə yaxın bir dövrü Azərbaycan tənqid və ədəbiyyatşünaslıq elminin inkişaf etdirilməsinə həsr
edilmişdir. Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslıq elmində tənqid tarixi və ədəbi tənqid istiqamətinin təkamülü
və inkişaf prosesləri Kamal Talıbzadənin
elmi tərcümeyi-halının
əsas hissəsini təşkil edir. Universal dünyagörüşə və
çoxcəhətli elmi
fəaliyyətə malik olan
Kamal Talıbzadə ədəbiyyatşünaslıq
elminin bir neçə aparıcı
istiqaməti üzrə:
ədəbiyyat tarixçiliyi,
müqayisəli ədəbiyyatşünaslıq
və müasir ədəbiyyatın tədqiqi
sahələrində səmərəli
fəaliyyət göstərsə
də, özünü
daha çox tənqid tarixi və ədəbi tənqiddə tapmışdır.
Görkəmli elm xadimi,
akademik Kamal Talıbzadənin
tənqid tarixi və ədəbi tənqidə həsr olunmuş tədqiqatları
onun çoxillik elmi tədqiqatlarının
əsas aparıcı
hissəsini təşkil
edir. Kamal müəllimin
tənqid tarixinə və ədəbi tənqidə həsr olunmuş sanballı monoqrafik tədqiqatları
geniş mənada Azərbaycan tənqid və ədəbiyyatşünaslıq
elminin şah əsərlərindəndir. Akademik
Kamal Talıbzadənin "XX əsr Azərbaycan tənqidi" monoqrafiyası
ədəbiyyatşünaslıq elminin ədəbi tənqid sahəsində ən mühüm elmi nəticəsidir. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elmində ilk dəfə
və əsaslı şəkildə akademik
Kamal Talıbzadə ədəbi
tənqidin tarixini bütün mahiyyəti, axınları və miqyası etibarilə monoqrafik şəkildə
tədqiq edib elmi ictimaiyyətə çatdırmışdır. Monoqrafiyada "XX əsr Azərbaycan tənqidi"
təqdim edilsə də, Kamal Talıbzadə
"Azərbaycan ədəbi
tənqidinin tarixi kökləri" adlandırdığı
birinci bölmədə
tənqid tariximizin hələ qədim dövr və orta əsrlərdən etibarən formalaşmağa
başladığı tezisini
irəli sürmüş
və mülahizələrini
əsaslandırmaq üçün
kifayət qədər
tutarlı faktlar göstərmişdir. Kamal müəllim
sonralar bu bölməni inkişaf etdirərək, Azərbaycan
ədəbi tənqidinin
möhkəm təməllər
üzərində formalaşması
mülahizəsini daha
da möhkəmləndirmişdir. O, Xətib Təbrizi, Əbülhəsən Bəhmənyar,
Həsən Rami Təbrizi,
Vahid Təbrizi, Sadıq
bəy Əfşar, Məhəmməd Rəfi
Dost, Mirzə Əbutalıb
Təbrizi, Lütfəli
bəy Azər, Abbasqulu ağa Bakıxanov və başqalarının elmi əsərlərindəki ədəbi
tənqid materiallarını
üzə çıxarıb
təhlil etmiş, orta əsr salnamə
və cünglərindən
ədəbi tənqidin
əsas mənbələrindən,
mühüm qaynaqlarından
biri kimi söz açmışdır.
Kamal müəllim, həmçinin
Azərbaycan professional ədəbi
tənqidin atası Mirzə Fətəli Axundzadənin tənqidşünaslıq
görüşlərinə də yenidən qayıtmış, ədibin
ədəbi tənqid
sahəsindəki fəaliyyətinin
tam elmi mənzərəsini
yaratmışdır.
Akademik
Kamal Talıbzadə Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslıq elmində ilk dəfə olaraq ədəbi tənqidin nəzəri əsaslarını müəyyən
etmişdir. "XX əsr
Azərbaycan tənqidi"
monoqrafiyası ədəbiyyatşünaslıq
elmimizdə ədəbi
tənqidin ədəbiyyat
nəzəriyyəsi və
ədəbiyyat tarixi ilə əlaqəli şəkildə tədqiqinə
həsr edilmiş sanballı monoqrafik tədqiqatdır. Məlum
olduğu kimi, bizdə ədəbi tənqidin nəzəriyyəsini
ilk dəfə olaraq Mirzə Fətəli Axundzadə yaratmışdır.
Artıq ədəbiyyatşünaslıq
elmi bu qənaətə
gəlmişdir ki, Mirzə
Fətəli Axundzadə
ədəbi prosesi, yaxud ayrılıqda bir yazıçının
yaradıcılığını və ya konkret
bir əsərini təhlil edərkən fikirlərini daha dərindən əsaslandırmaq
üçün ədəbiyyat
nəzəriyyəsinin müddəalarına
müraciət etmişdir.
Beləliklə, Mirzə
Fətəli Axundzadənin
"Kritika", "Tənqid risaləsi", "Nəzm
və nəsr" məqalələri mühüm
ədəbi tənqid
hadisəsi olmaqla bərabər, həm də tənqid nəzəriyyəsi faktıdır.
Akademik Kamal Talıbzadə
Mirzə Fətəli
Axundzadənin tənqidçilik
fəaliyyətinin nümunəsində
ədəbiyyat sferasında
müşahidə olunan
bu meyli ədəbiyyatşünaslıq elminə gətirmiş və daha da inkişaf etdirmişdir. O,
tənqid tarixi ilə tənqidşünaslıq
elminin, tənqid nəzəriyyəsinin sistemini
yaratmış, möhkəm
elmi əsaslarını
formalaşdırmışdır. Kamal Talıbzadənin tənqid
tarixinə dair elmi mülahizələri onun tənqid nəzəriyyəsinə dair
fikirləridir və ya ustad tənqidşünasın
tənqid konsepsiyası
ədəbi tənqidin
tarixi ilə nəzəriyyəsini vəhdətdə
təqdim etmək təlimidir. Kamal müəllimin
tənqid tarixi anlayışı alimin ədəbiyyat tarixi baxışlarının məcmusundan
ibarətdir. Bu mənada
Kamal Talıbzadənin XX əsrin
əvvəllərində "ədəbiyyatın ələyi"
formatında qiymətləndirilən
Azərbaycan ədəbi
tənqidinə dair mülahizələri həm
də "tənqid nədir" sualına verilmiş nəzəri qənaətləri də
əhatə edir.
Kamal Talıbzadə XX əsrin
əvvəllərində ədəbi
tənqid faktlarından
çıxış edərək
tənqidin bədii əsərlər haqqında
təəssürat deyil,
"safı çürükdən
ayırmaq, xalisi qəlpdən seçmək"
elmi olduğunu diqqətə çatdırmışdır.
Akademik Kamal Talıbzadənin
ədəbi tənqidin
elmiliyi haqqındakı
fikirləri ədəbi
tənqidi ədəbi
fikrin mətbuatdakı
publisist təəssüratlarından,
yazıçı sözündən
ayırmağa xidmət
edir. Akademik Kamal Talıbzadənin ədəbi
tənqidin elmiliyi haqqındakı fikirləri
böyük tənqid
ustadı Vissarion Belinskinin tənqidi "dövrün düşüncəsi"
hesab etməsi qənaətinin Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslıq elmindəki analoji nəzəri təsnifatıdır.
"XX əsr Azərbaycan
tənqidi" monoqrafiyasının
əsasını təşkil
edən "Azərbaycan
ədəbi tənqidinin
əsas cərəyanları"
fəsli dövrün
ədəbi tənqidinin
nəzəriyyəsindən ibarətdir. Bunlar XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan ədəbi
tənqidinin metodu, üslubları, ictimai vəzifəsi və problemləri haqqında obyektiv elmi qənaətlər
əsasında yazılmış
mükəmməl tədqiqatlardır.
Kamal Talıbzadənin "demokratik tənqid" adlandırdığı ədəbi-tənqidi
irs geniş mənada Azərbaycan ədəbi tənqidinin əsas axınlarını
özündə əks
etdirən tənqid doktrinasıdır. XX əsrin
əvvəllərində yaşayıb-yaratmış
yazıçı və
tənqidçilərin ədəbi-tənqidi
və nəzəri görüşləri əsasında
formalaşdırılmış demokratik tənqid təlimi Azərbaycan tənqid tarixinin bu dövrünün sistemli elmi təqdimatının
ümumiləşdirilmiş ifadəsidir. Əslində
Kamal Talıbzadənin doktorluq
dissertasiyası kimi yazılmış "XX əsr
Azərbaycan tənqidi"
monoqrafiyası üçün
"demokratik tənqid"
adlandırılan ədəbi
tənqidin elmi tədqiqi kifayət etsə də və keçən yüzilliyin altmışıncı
illəri üçün
məqbul sayılsa
da, tədqiqatçı dövrü
bütün reallıqları
ilə təqdim etmək üçün həmin tarixi mərhələnin ideologiyasına
uyğun olaraq tam mənzərəni yaratmaq
üçün "Marksist
tənqid" və
"Burjua tənqidi"
bölmələrini də
əsərə daxil etməli olmuşdur. Kamal Talıbzadənin XX əsrin
əvvəlləri dövrü
mətbuatından aşkara
çıxarıb tədqiqata
cəlb etdiyi materialların əksəriyyəti
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
ilk dəfə elmi dövriyyəyə gətirilmiş
qiymətli mənbələrdir.
Aşkar hiss olunur ki, onun məqsədi nə "marksist tənqid"çiləri mədh
etmək, nə də "burjua tənqidi"ni təmsil edənləri "ifşa
etmək" deyildir.
Kamal Talıbzadə o zaman adlarının
çəkilməsi qadağan
olunmuş Əli bəy Hüseynzadə və Əhməd bəy Ağaoğlu haqqında geniş məlumat vermiş, elmi ictimaiyyəti bu görkəmli ziyalıların həyatı
və çoxcəhətli
fəaliyyəti ilə
əsaslı şəkildə
tanış etmək missiyasını məharətlə
həyata keçirmişdir.
Kamal Talıbzadəyə qədərki
tədqiqatlarda Əli
bəy Hüseynzadə
və Əhməd bəy Ağaoğlu daha çox birtərəfli qaydada dəlil-sübutsuz tənqid
atəşinə tutulurdu.
Kamal Talıbzadə isə
bu görkəmli Azərbaycan ziyalılarının
həyatı və çoxcəhətli fəaliyyəti
haqqında zəruri məlumatları ictimaiyyətə
çatdırmaq üçün
onların baxışlarındakı
mütərəqqi cəhətlərdən
də söz açmaq şərti ilə bəzi "mürtəce" fikirlərinə
dair məlumatları
da nəzərə çatdırmışdır.
Bu, XX əsrin əvvəllərində
elmdə "burjua tənqidi"nin nümayəndələri
ətrafında müsbət
söz deməyin Kamal
Talıbzadə nümunəsi
idi. Bundan başqa, "XX əsr Azərbaycan tənqidi"
monoqrafiyasındakı araşdırmalardan
onun müəllifinin
"burjua tənqidi"
adlandırmağa məcbur
olduğu Əlibəy
Hüseynzadə və
Əhməd bəy Ağaoğlunun şəxsiyyətləri
və yaradıcılıqlarına
rəğbət bəslədiyi
də görünməkdədir.
Buradan haqlı olaraq belə nəticə çıxarmaq
mümkündür ki, Kamal Talıbzadə "burjua tənqidi" adını
bəhanə edərək
Əhməd bəy Ağaoğlu və Əlibəy Hüseynzadəni
birtərəfli qaydada
tənqid edilmək mühasirəsindən çıxarmağı
bacarmış, xalqımıza
bu böyük şəxsiyyətlər haqqında
əsaslı məlumatları
çatdırmaq missiyasını
məhz ustalıqla həyata keçirmişdir.
Bu mənada "XX əsr
Azərbaycan tənqidi"
monoqrafiyasındakı "burjua tənqidi" sözləri şərti
xarakter daşıyır.
Monoqrafiyadakı "burjua
tənqidi" sözlərini
çıxsaq, Əhməd
bəy Ağaoğlu və Əli bəy Hüseynzadəyə
həsr edilmiş araşdırmalar görkəmli
ziyalılar haqqında
bütün yönləri
ilə ifadə olunmuş ciddi elmi söz kimi
qəbul edilə bilər. Əliabbas Müznibin 1913-cü ildə
"İqbal" qəzetində çap olunmuş "Yazıçılarımız və yazılanların əhəmiyyəti" məqaləsini
aşkara çıxarıb,
orada Əhməd bəy Ağaoğlu və Əli bəy Hüseynzadə barəsində deyilmiş
aşağıdakı müsbət
fikirlərin yanlış
münasibət adı
ilə diqqət mərkəzinə çəkilməsi
Kamal Talıbzadənin əsl
tənqidçi ustalığı
ilə bu görkəmli ziyalılar
haqqında nə demək istədiyinin bariz nümunəsidir:
"Onların (Ə.Ağayevin
və Ə.Hüseynzadənin
- K.T.) getməsi Qafqaz
əhalisini başsız,
böyüksüz kimi
buraxmış kimidir.
Çünki o cənablar
dilsizlərin dili, karların qulağı, korların gözü idilər. Müxtəsər,
...Qafqaz müsəlmanlarının
ataları idilər".
Beləliklə, məhz akademik
Kamal Talıbzadənin "burjua tənqidi" adı ilə əslində böyük
Azərbaycan tənqidçisi
və mütəfəkkirləri
kimi təqdim etdiyi görkəmli ziyalılar haqqında elmdə həqiqətlərdən
bəhs etmək meyli başlanmışdır.
Bu sətirlərin müəllifi
də Azərbaycan Elmlər Akademiyasının
aspiranturasına qəbul
olunduğu vaxt Akademiyanın İctimai Elmlər Bölməsində
müsahibədən keçərkən
o zaman həmin bölməyə
rəhbərlik edən
akademik Məmməd Arif Dadaşzadənin XX əsrin əvvəllərinin
yazıçı və
tənqidçiləri haqqındakı
sualını cavablandırmaq
məqsədilə Cəlil
Məmmədquluzadə, Mirzə
Ələkbər Sabir, Üzeyir
Hacıbəyli, Hüseyn
Cavid və başqaları ilə birlikdə Əhməd bəy Ağaoğlunun də adını çəkməsinə təəccüblə
yanaşaraq, "Bu barədə
haradan oxumusan?" sualına cavab kimi Kamal Talıbzadənin
"XX əsr Azərbaycan
tənqidi" kitabından
cavabını verməsi
məsələyə aydınlıq
gətirmək üçün
kifayət etmişdir.
Ümumiyyətlə, "XX əsr Azərbaycan tənqidi"
monoqrafiyası ədəbiyyat
tarixçiliyi ilə
ədəbi tənqidin
və ədəbiyyat
nəzəriyyəçiliyinin sintezi əsasında yazılmış fundamental elmi
tədqiqat əsəridir.
Bu, görkəmli bir ədəbiyyatşünas kimi,
Kamal Talıbzadənin universal elmi baxışlarını
meydana qoyan, bütün yönləri
ilə əks etdirən mükəmməl
ədəbiyyatşünaslıq əsəri nümunəsidir.
Monoqrafiyanın 1984-cü ildə
nəşr edilmiş
təkmilləşdirilmiş ikinci nəşri Azərbaycan ədəbi tənqidinin tarixi və nəzəriyyəsinin
köklərini və
inkişaf təmayüllərini
bütün aspektləri
ilə təqdim edən ciddi tədqiqat əsəridir.
"XX əsr Azərbaycan
tənqidi" monoqrafiyası
ədəbiyyat tarixi ağırlıqlı, nəzəriyyə
meyilli ədəbi tənqid tədqiqatıdır.
Bütövlükdə, akademik
Kamal Talıbzadənin bütün
elmi fəaliyyəti ədəbi tənqidlə
ədəbiyyat tarixçiliyinin
və ədəbiyyat
nəzəriyyəsinin qarşılıqlı
əlaqəsi əsasında
qurulmuşdur. Ona görə
də Kamal müəllimin
əsərləri informasiya
seli yaratmaqdan uzaq olub, ədəbi
faktları və hadisələri, ədəbi
prosesi, yazıçıları
və tənqidçiləri
dərin elmi mahiyyəti, geniş miqyası və müasir əhəmiyyəti
ilə birlikdə təhlil və təqdim etməyin nümunəsini göstərmişdir.
"Ədəbi irs və varislər" kitabındakı (1974) məqalələr
ayrı-ayrı yazıçılara
və tənqidçilərə
həsr edilsə də, son nəticədə
ədəbi-tarixi mərhələlər
və yaradıcı simalar haqqında oçerklər kimi səciyyələnir. Kitabın
müəllifi müxtəlif
dövrlərdə yaşayıb-yaratmış
yazıçıların və
tənqidçilərin elmi-ədəbi
fəaliyyətindəki ənənə
və novatorluğun miqyasını görüb-göstərməklə
bərabər, həm
də aydın elmi mövqeyi, yüksək nəzəri
səviyyəsi, fəal
vətəndaşlıq missiyası
ilə səciyyələnən
əsl varislərdən
biri olduğunu da sübut etmiş olar. "Tənqid və tənqidçilər"
(1989) kitabı da Azərbaycan
ədəbi tənqidinin
inkişaf yolu ilə yanaşı, həm də əsas yaradıcılarının
fədakarlığı, cəsarəti,
xidmətləri haqqında
möhtəşəm tənqidçi
sözüdür. "Tənqidimiz
haqqında qeydlər"
kitabı (1967) həm
də görkəmli tənqidçi Kamal Talıbzadənin
ədəbi-tənqidi görüşlərinə
dair özünüifadəsinin
məsuliyyətli bir bəyanatıdır. Bütün
hallarda o, mükəmməl
tənqidçilik təfəkkürünə
malik olan, mütəfəkkir
tənqidçi uzaqgörənliyi
və alim-vətəndaş
nümunəsi göstərən
görkəmli elm xadimidir.
Böyük məharətlə yaratdığı
görkəmli tənqidçi
və ədəbiyyatşünasların
sistemli və əhatəli elmi portretlərinin arxasında
akademik Kamal Talıbzadənin
də özünəməxsus
böyük tənqid
ustadı obrazı canlanır. Bu mənada akademik Kamal Talıbzadə
haqqında böyük
ehtiramla söz açdığı yazıçı
və tənqidçilər
nəslinin görkəmli
nümayəndəsidir. Tənqid
tarixində xüsusi önəm verdiyi Mirzə Fətəli Axundzadə, Firidun bəy Köçərli,
Seyid Hüseyn, Əhməd bəy Ağaoğlu, Əli bəy Hüseynzadə,
Mehdi Hüseyn, Məmməd
Arif Dadaşzadə, Məmməd Cəfər Cəfərov kimi tənqidçi klassiklərdən
biri də akademik Kamal Abdulla Şaiq oğlu Talıbzadədir.
Əsasən ədəbi
tənqidçilik fəaliyyəti
ilə ardıcıl olaraq məşğul olduqları üçün
tənqidçi adı
qazanmış sələfləri
və müasirlərindən
fərqli olaraq, Kamal Talıbzadə həm də ədəbi tənqid haqqında qiymətli ədəbiyyatşünaslıq
əsərləri yaratmış
tənqidçidir. Bu yolla
müxtəlif tənqidçi
nəsillərin arasında
etibarlı və möhkəm elmi körpülər yaratmış
vətəndaş alimdir.
Görkəmli elm xadimi Kamal Talıbzadə
həm də böyük ədəbiyyat
tarixçisidir. "Abbas Səhhət"
monoqrafiyası (1955) onun
ədəbiyyat tarixçisi
kimi də fərqli bir tədqiqatçı olduğunu
göstərir. Belə
ki, monoqrafiyada Azərbaycan
romantizminin əsas yaradıcılarından biri
olan Abbas Səhhətin
elmi-tərcümeyi-halı, yaradıcılıq yolu və tərcüməçilik
fəaliyyəti ilə
yanaşı, həm də ədəbi-tənqidi
görüşlərindən də bəhs olunmuşdur. Bundan başqa, Kamal Talıbzadə
Azərbaycan romantizm ədəbi cərəyanında
Abbas Səhhətin yerini
və mövqeyini də müəyyən edərək, onun əsərlərində həm
də realist xüsusiyyətlərin
olması haqqında özünün nəzəri
qənaətlərini də
diqqətə çatdırmışdır.
Bütün bunlara görə, Kamal Talıbzadənin
"Abbas Səhhət" monoqrafiyası onun sonrakı tənqid tarixi tədqiqatlarının
mükəmməl bir
başlanğıcı olmuşdur.
Abdulla Şaiq, Səməd
Vurğun, Mirzə
İbrahimov, İlyas Əfəndiyev, Osman
Sarıvəlli, Nəbi
Xəzri, Anar, Elçin kimi görkəmli sənətkarlar
haqqında yazdığı
məqalələr onun
istedadlı portret oçerk ustası olduğunu nümayiş etdirir. Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun
1957-1960-cı illərdə hazırlayıb nəşr
etdirdiyi üçcildlik
"Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi"nin əsas müəlliflərindən biri
də Kamal Talıbzadədir.
O, Abdulla Şaiqin 5 cildlik,
Abbas Səhhətin 2 cildlik
və Səməd Vurğunun 6 cildlik əsərlərinin əsas
tərtibçisi və
naşiridir. Bununla
Kamal Talıbzadə həm
də zəhmətkeş
mətnşünas ədəbiyyat
tarixçisi olduğunu
sübut etmişdir. Görkəmli alimin ədəbi əlaqələr
sahəsində çap
etdirdiyi "Qorki və Azərbaycan" monoqrafiyası (1959) həm
də ədəbiyyat
tarixçiliyi nümunəsidir.
Kamal Talıbzadə ədəbiyyatşünaslıqda
haqqında tez-tez söz açılan, ara-sıra barəsində
xatirələr yazılan
bu mövzunu elmi-tədqiqat işi səviyyəsinə qaldırmış,
ciddi araşdırma əsasında sistemli bir monoqrafiya yaratmağa nail olmuşdur.
Əslində o, "Qorki
və Azərbaycan"
monoqrafiyası ilə
bu mövzuda aparılan tədqiqatların
modelini yaratmışdır.
Ondan sonra həmin mövzuda yazılmış monoqrafiya,
dissertasiya və məqalələrdə Kamal Talıbzadənin
formalaşdırdığı modeldən yaradıcı şəkildə istifadə
olunmuşdur.
Əlbəttə, akademik Kamal Talıbzadə
bacarıqlı bir elm
təşkilatçısı idi. O, Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunda
aspirantlıqdan, kiçik
elmi işçilikdən
şöbə müdirliyinə
(XIX-XX əsrlər Azərbaycan
ədəbiyyatı şöbəsi,
Tənqid tarixi və nəzəriyyəsi
şöbəsi, Yeni dövr
Azərbaycan ədəbiyyatı
şöbəsi) və
elmi işlər üzrə direktor müavini vəzifəsinədək
addım-addım irəliləmiş,
1968-ci ildə İnstitutun
direktoru vəzifəsini
icra etmiş, elmi şuranın və dissertasiya şurasının sədr
müavini olaraq səmərəli fəaliyyət
göstərmişdir. Azərbaycan
miqyasında elmi-ictimai
proseslərdə yaxından
iştirak edən akademik Kamal Talıbzadə
Yazıçılar İttifaqının
Ədəbi tənqid
sektorunun rəhbəri,
ittifaqın idarə heyətinin üzvü kimi respublikamızda ədəbi prosesin inkişaf etdirilməsi yollarında da var qüvvə
ilə çalışmışdır.
Azərbaycanın görkəmli
maarifçi şairi
Abdulla Şaiqin Ev-Muzeyini
yaratması da Kamal Talıbzadənin
mədəniyyət sahəsindəki
böyük xidmətlərindən
biridir.
Həyatının bütün dövrlərində
Kamal Talıbzadə elmdə
və ədəbiyyatda
yeni nəslin daim müdafiəçisi olmuşdur.
Kamal müəllim ağsaqqal
ədəbiyyatşünaslarla, Ədəbiyyat İnstitutunun
rəhbərliyi ilə
gənc elmi nəsil arasında davamlı və dayanıqlı bir körpü yaratmaq funksiyasını uğurla
yerinə yetirmişdir.
Hazırda Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslıq elminin orta nəslini
təmsil edən elm adamlarının akademik Kamal
Talıbzadənin böyük
diqqəti və qayğısının olduğunu
minnətdarlıq hissi
ilə qeyd etməyi özümə borc hesab edirəm.
Yeri gəlmişkən, Kamal Talıbzadə ilə şəxsi münasibətlərim
haqqında bir neçə kəlmə yazmağı da lazım bilirəm. Mənim Kamal müəllimlə ilk tanışlığım
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunda baş vermişdir. Belə ki, 1972-ci ildə Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun aspiranturasına
qəbul imtahanı verərkən yaranmış
çətin vəziyyətdə
baş vermiş bir hadisə Kamal müəllimi əbədi olaraq qayğıkeş və uzaqgörən bir elm xadimi kimi
yaddaşıma həkk
etmişdir. Aydınlıq
gətirmək üçün
deyim ki, Ədəbiyyat İnstitutuna
həmin il qəbul imtahanlarında iştirak etdiyim Folklorşünaslıq ixtisasındankı
1 yeri qazanmaq üçün 4, SSRİ xalqları
ədəbiyyatı ixtisasında
isə 2 yer üçün 11 nəfər
mübarizə aparırdı.
Elanda göstərilən
"SSRİ xalqları ədəbiyyatı"na
aid fənn yalnız Azərbaycan Dövlət Universitetində
keçirildiyi üçün
və mən də Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetinin Naxçıvan
Filialından məzun
olduğuma görə
həmin fənnin bizə tədris olunmadığını nəzərə
alaraq, sənədlərimi
Folklorşünaslıq ixtisasına
təqdim etmişdim. İnstitutda sənəd qəbulu zamanı bizi Folklorşünaslıq
ixtisasından yayındırmağa
çalışsalar da,
mən SSRİ xalqları
ədəbiyyatı fənnindən
xəbərsiz olduğuma
görə təkid edərək şifahi xalq ədəbiyyatı ixtisasını seçməyim
haqqında ərizə
yazdım. Doğrudur,
əslində ədəbiyyat
nəzəriyyəçisi olmaq istəsəm də, bu ixtisas
üzrə ayrılan
yeri yaz qəbulu imtahanlarında tutulduğu üçün
payız qəbulu üzrə elanda göstərilməmişdi. Folklorşünaslıq
üzrə ixtisas imtahanında Ədəbiyyat
İnstitutunun direktoru,
professor Mirzağa Quluzadənin rəhbərlik
etdiyi imtahan komissiyasının üzvləri
biletdəki suallardan başqa, mənə 4-5 əlavə sual da ünvanladılar. Həmin suallara
da inadla cavab verdim. Yenə də suallar meydana çıxdı. Mənim ətrafımda müəyyən bir münasibətin olduğunu
sezsəm də, nə baş verdiyi barədə heç bir məlumatım yox idi. Hamı imtahan verib qurtarandan
sonra cavabların qiymətləndirilməsinə qədərki qapalı müzakirə uzun çəkdi. İmtahan verənlərin gözü
qapıda idi. Birdən Ədəbiyyat İnstitutunun direktor müavini Kamal Talıbzadə
dəhlizə çıxdı
və İnstitutun direktoru professor Mirzağa Quluzadənin tapşırığı
ilə iddiaçıların
arasından məni çağırıb qonşuluqdakı
öz otağında söhbət etdi. Məlum oldu ki, bir il əvvəl Folklorşünaslıq ixtisası
üzrə imtahanlarda
iştirak edənlərdən
2 nəfəri eyni səviyyədə yüksək
bal toplasalar da, onlardan biri aspiranturaya
qəbul edilməmiş,
bu məsələ ətrafında müəyyən
söz-söhbət yaranmışdır.
Ədəbiyyat İnstitutunun
rəhbərliyi həmin
vəziyyəti aradan qaldırmaq üçün
keçən ildən
qalan iddiaçını
aspiranturaya qəbul etməklə mövcud gərginliyi aradan qaldırmaq istəyirmiş.
- Cavabların imtahan komissiyasının bütün üzvlərini
qane etdi. Əlavə suallara verdiyin cavablar da bizi razı saldı. Ancaq keçən ildən qalan iddiaçı ilə eyni "əla" qiyməti almaq, bu dəfə
də sənin növbəti ilə qədər gözləməyin
demək olacaqdır.
"SSRİ xalqları ədəbiyyatı"
ixtisası üzrə
imtahan verən 11 nəfərdən yalnız
bir nəfəri yüksək bala layiq görülə bilər. Orada 1 yer boş qalacaqdır.
Biz təklif edirik ki, sən ərizəni dəyişib, həmin yerə qəbul olunmaq istədiyini bildirəsən. Sənin yaxşı ədəbiyyatçı
olacağına inandıq.
Ümidimiz çoxdur.
- Ali məktəbdə SSRİ xalqları
ədəbiyyatı fənnini
keçməmişəm. Həm
də Ədəbiyyat
nəzəriyyəsi və
ya Azərbaycan ədəbiyyatı ixtisası
üzrə aspirant olmaq
istəyirəm.
Kamal müəllim izah etdi ki, elanda yazılan "SSRİ xalqları
ədəbiyyatı" sözləri
keçmiş Sovetlər
İttifaqı miqyasında
hər respublikanın
öz ədəbiyyatını
bildirən ümumi addır. Bu, elə Azərbaycan ədəbiyyatı
deməkdir. Bundan sonra ərizəmi razılıq hissi ilə dəyişdim.
Doğrudur, Ədəbiyyat İnstitutuna
qəbul imtahanlarının
hamısını verib
yüksək qiymət
alandan və hətta İnstitutun elmi şurasından və Akademiyanın müvafiq elmi bölməsində müsahibədən
keçəndən sonra
Rəyasət Heyətinin
müsahibəsinə cəmi
bir həftə qalmış əsgərliyə
yola düşməli
oldum. Hərbi xidmətdən sonra ikinci dəfə Ədəbiyyat İnstitutunda
Ədəbiyyat nəzəriyyəsi
üzrə qəbul imtahanlarında iştirak edib yüksək bal toplayaraq aspiranturaya qəbul oldum. Arzuma çatdım
və akademik Məmməd Cəfər Cəfərovun rəhbərlik
etdiyi Ədəbiyyat nəzəriyyəsi şöbəsinin
aspirantı oldum. Lakin
birinci qəbul imtahanından sonra Kamal müəllimin mənə
göstərdiyi xeyirxah
münasibət və
doğru yol heç vaxt yadımdan çıxmaz.
Bu, akademik Kamal Talıbzadənin
yeni elmi nəslə göstərdiyi çoxsaylı
qayğılardan yalnız
biri olsa da, onun gəncliyə münasibətinin bariz ifadəsidir.
Aspirantura
illərində akademik
Kamal Talıbzadənin həmişə
doğma münasibətini
hiss etmişəm. O, vaxtaşırı
minimum imtahanlarında, mətbuatda
məqalələrim çıxarkən
məni saxlayıb münasibətini bildirir, irəliyə inamla baxmağıma dəstək
verirdi. Nəhayət,
Kamal müəllimlə əməkdaşlıq
etməyim üçün
də zəmin yarandı. Günlərin birində Kamal müəllim
mənə vaxtilə
Azərbaycan Xalq Komissarları Şurasının
sədri, görkəmli
yazıçı Nəriman
Nərimanovun təklifi
ilə Naxçıvanda
məsul vəzifəyə
göndərilmiş əmisi
Yusif Talıbzadənin
oradakı fəaliyyətinə
dair materialları tapıb ona göndərmək barədə
tapşırıq verdi.
Ədəbiyyat nəzəriyyəsi
ixtisasına aid olan mütəxəssis kimi formalaşdığım bir
mərhələdə bu
mənim arxivdə axtarışlar aparmaq baxımından təcrübələrimdən
biri oldu. Bundan əvvəl mən Abbas Səhhətin
XX əsrin əvvəllərində
çap olunmuş kitablarının orijinal nüsxələri ilə
tanış olmaq üçün Mirzə Fətəli Axundzadə adına Milli Kitabxananın
arxiv fondunda axtarışlar aparmış
və həmin kitabların üz qabığının şəkillərini
çəkib, müşayiətedici
bir məqalə ilə "Mədəni-maarif
işi" jurnalında
çap etdirmişdim.
Lakin bu, kitabxana fondunun arxivi idi. Mənim əsl mənada arxivdə axtarış aparmağım Yusif Talıbzadənin sənədlərini
tapmaq üçün
Naxçıvan Dövlət
Tarix Arxivindən başlamışdır. Və
mən Naxçıvan
Dövlət Tarix Arxivindən Yusif Talıbzadənin o zamankı
fəaliyyətini əks
etdirən bir neçə rəsmi sənədi tapıb, məktubla unudulmaz müəllimimiz akademik
Kamal Talıbzadəyə göndərdim.
Həmin məktublar və sənədlər hazırda Abdulla Şaiqin ev muzeyinin arxivində
saxlanılır. Bu hadisə
sonralar "Cəlil Məmmədquluzadə: mühiti
və müasirləri"
mövzusunda doktorluq dissertasiyası üzərində
çalışdığım illərdə arxivlə işləmək baxımından
mənə bələdçi
oldu.
Kamal müəllimlə əlaqədar
çoxsaylı xatirələrimdən
biri də "XX əsr Azərbaycan romantik lirikasının sənətkarlıq xüsusiyyətləri"
mövzusunda namizədlik
dissertasiyamın müdafiəsi
ilə əlaqədardır.
Qeyd etməliyəm
ki, aspiranturaya ikinci dəfə Ədəbiyyat
nəzəriyyəsi ixtisası
üzrə qəbul olduğum vaxt bu mövzunu mənə akademik Kamal Talıbzadə tövsiyə
etmişdi. Bu faktla o, həm romantik şair Abbas Səhhətin
ilk tədqiqatçılarından biri kimi romantik
lirikanın poetika baxımından tədqiq olunmasının zəruriliyini
və həm də yəqin ki, Ədəbiyyat nəzəriyyəsi
şöbəsinin müdiri,
ustadım akademik Məmməd Cəfər Cəfərovun Azərbaycan
ədəbiyyatında romantizm
ədəbi cərəyanının
əsas tədqiqatçısı
olması faktlarını
nəzərə almışdı.
Həqiqətən də, XX əsrin
əvvəlləri Azərbaycan
romantik şeirinin görkəmli yaradıcıları
olan Hüseyn Cavid, Məhəmməd Hadi, Abbas Səhhət və Abdulla Şaiqin şeir yaradıcılığının
bədii sənətkarlıq
xüsusiyyətlərinin öyrənilməsi
mənim üçün
həm o mürəkkəb
dövrdə gedən
ictimai-ədəbi prosesləri
və həm də ədəbiyyat nəzəriyyəsini öyrənmək
baxımından geniş
imkanlar açdı.
Aspirantura
illərində akademik
Kamal Talıbzadənin həmişə
doğma münasibətini
hiss etmişəm. O, vaxtaşırı
minimum imtahanlarında, mətbuatda
məqalələrim çıxarkən
məni harada görsə saxlayıb münasibətini bildirir, irəliyə inamla baxmağıma dəstək
verirdi.
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun
Dissertasiya Şurasında
14 mart 1980-ci ildə "XX əsr Azərbaycan romantik lirikasının sənətkarlıq xüsusiyyətləri"
mövzusundakı tədqiqat
işimin müdafiəyə
çıxarıldığı iclasa akademik Kamal Talıbzadə sədrlik edirdi. Birinci rəsmi opponentim, son dərəcədə ciddi
elm xadimi olan Akademiyanın müxbir üzvü Əziz Mirəhmədov öz rəyini müdafiədən
bir gün əvvəl axşam saatlarında mənə çatdırmış və
"cavabların Moskvaya
Ali Attestasiyası Komitəsinə
göndəriləcək, nə
qədər bacarırsansa,
əsaslı şəkildə
fikirlərini çatdır"
deyərək şəxsən
özümə tapşırıq
vermişdi. Mən də bütün gecəni səhərə
qədər yatmayıb,
Əziz Mirəhmədov
kimi xasiyyətcə sərt, elmdə çox tələbkar
sima olan müəllimimizin
rəyindəki 6 tənqidi
qeydin hamısına bacardığım qədər
əsaslı cavablar hazırlamışdım. Dissertasiya
şurasının iclasından
yarım saat əvvəl bir qədər inkarçı
mövqedən yazdığım
cavabları bir daha oxuduqda Əziz
müəllimin rəyi
mənə verərkən
dediyi "Mənim opponentlik təcrübəm
azdır, sən özünü ifadə etməkdən çəkinmə"
sözlərini xatırlayıb,
özümü səfərbər
etmişdim. Dissertasiya
şurasının iclasında
birinci rəsmi opponentim Əziz Mirəhmədova verdiyim
"cəsarətli" cavablar
zaldakıların əksəriyyətinin
təəccübünə səbəb oldu. Əziz müəllimin sərt və tələbkar mövqeyinə
görə onu rəsmi opponent götürməyə
məndən əvvəl
heç kəs ürək etməyibmiş.
Bu mənada "təcrübəsiz
opponent" olan, ətafında
cərəyan edən
proseslərə və
simalara həmişə
tənqidi münasibətini
bildirən Əziz Mirəhmədovun özünün
tənqidə dözümlü
olmadığını məndən
başqa hər kəs çox yaxşı bilirmiş. Unudulmaz müəllimimiz Əziz Mirəhmədovun tənqidi qeydlərinin özünün tapşırdığı
kimi hamısına
"elmi cəhətdən
əsaslandırılmış" yox cavabı verdikdən sonra Dissertasiya şurasının
sədri akademik Kamal Talıbzadə prosedura uyğun olaraq rəsmi opponentə müraciətlə "dissertantın
cavablarından razı
qaldınızmı?" deyə
soruşduqda o da öz
növbəsində ən
azı 2 cavabımla razı olmadığını
bildirmişdi. Doğrusu,
belə məqamda vəziyyətdən çıxış
yolunu tapmaq çox çətin idi. Lakin böyük təcrübəyə malik, müdrik
müəllimimiz akademik
Kamal Talıbzadə vəziyyətdən
çıxmaq üçün
"Belə olduğu
halda rəsmi opponent çıxış edib,
nə üçün
razı olmadığını
bildirməlidir" deyərək,
mənim Əziz müəllimə ikinci dəfə cavab verməyimə şərait
yaratdı.
Müdafiə prosesinin iştirakçısı
olmuş, onda hələ aspirant olan, indi ölkəmizin Bosniya və Hersoqovinadakı səfiri,
filologiya elmləri doktoru Vilayət Quliyev məqalələrindən
birində həmin prosesi "dissertasiya müdafiəsi prosesində
qeyri-adi hadisə"
adlandırmışdı. Təsvir etdiyim qeyri-adi prosesdən çıxış yolunu
tapan Kamal Talıbzadə
cavan bir elm adamına dəstək verməyi bacarmışdı.
Bu, akademik Kamal Talıbzadənin
yeni elmi nəslə göstərdiyi diqqət və qayğının çoxsaylı təzahürlərindən
biridir. Ümumiyyətlə,
görkəmli elm xadimi
Kamal Talıbzadə yeni elmi
nəslin ən böyük müdafiəçisi
və bələdçisi
idi.
Namizədlik dissertasiyasını müdafiə edib müəllim kimi Naxçıvan Dövlət
Pedaqoji İnstitutunda fəaliyyət göstərdiyim
günlərin birində
Kamal müəllim mənə
vaxtilə Azərbaycan
Xalq Komissarları Şurasının sədri,
görkəmli yazıçı
Nəriman Nərimanovun
təklifi ilə Naxçıvanda məsul
vəzifəyə göndərilmiş
əmisi Yusif Talıbzadənin oradakı
fəaliyyətinə dair
materialları tapıb
ona göndərmək
barədə tapşırıq
verdi. Bu mənim arxivdə axtarışlar
aparmaq baxımından
daha bir yaddaqalan səhifə oldu. Bundan əvvəl
ilk dəfə mən
Abbas Səhhətin XX əsrin
əvvəllərində çap
olunmuş kitablarının
orijinal nüsxələri
ilə tanış olmaq üçün Mirzə Fətəli Axundzadə adına Milli Kitabxananın arxiv fondunda axtarışlar aparmış və həmin kitabların üz qabığının
şəkillərini çəkib,
müşayiətedici bir
məqalə ilə
"Mədəni-maarif işi"
jurnalında çap etdirmişdim. Ondan sonrakı illərdə, xüsusən, "Cəlil
Məmmədquluzadə: mühiti
və müasirləri"
mövzusunda 1983-cü ildən
sonra doktorluq dissertasiyası üzərində
çalışarkən Tiflisdə,
İrəvanda və
Sankt-Peterburqda arixvlərdə
axtarışlar aparmışdım.
Lakin daha əlçatan
olan Naxçıvan Dövlət Tarix Arxivindən axtarışları
sonraya saxlamışdım.
Akademik Kamal Talıbzadənin
əmisi Yusif Talıbzadə haqqında
verdiyi tapşırığın
icrası əlaqədar
olaraq mən ilk dəfə Naxçıvan
Dövlət Tarix Arxivinin qapısını
açmalı oldum, fondlarına baş vurdum. Naxçıvan Dövlət Tarix Arxivindən 1987-ci ildə
Yusif Talıbzadənin
o zamankı fəaliyyətini
əks etdirən bir neçə rəsmi sənədi tapıb, məktubla unudulmaz müəllimimiz akademik Kamal Talıbzadəyə
göndərdim. 1921-1922-ci illərdə
Naxçıvanda hərbi
komissar vəzifəsində
işləmiş Yusif
Talıbzadə ilə
bağlı arxivdə
araşdırmalar apararkən,
ona aid qovluqlardakı sənədlərin səhifələrində
həmin dövrdə
maarifçi fikrin inkişafında mühüm
rol oynamış tanınmış nəsillərin
nümayəndələri haqqında
da əlavə məlumatlar
əldə etmişdim.
Tapdığım bütün
sənədləri 21 may 1987-ci ildə yazdığım
məktubla Kamal müəllimə
göndərdim. 11 səhifədən
ibarət olan həmin məktub hazırda Bakıda, Abdulla
Şaiqin ev muzeyinin arxivində saxlanılır. Məktubda
böyük şairimiz
Mirzə Ələkbər
Sabirin 125 illik yubileyinin Naxçıvanda
keçirməyimizlə bağlı
Kamal müəllimə ətraflı
məlumat vermiş, elmlər doktorluğu dissertasiyamın plan-prospekti
ilə bağlı etdiyi dəyərli qeydlərinə görə
dərin təşəkkürümü
bildirmişdim. Məktubda
Yusif Ziya Talıbzadə ilə əlaqədar əldə
etdiyim məlumatlardan bir neçə məqamı oxucuların diqqətinə çatdırıram:
"Hörmətli Kamal müəllim,
salam!
Çoxdandır ki, Sizə məktub
yazmağa hazırlaşıram.
Hərdən bir fikirlə vaxtı uzatmalı oluram. Əsas səbəb odur ki, əminiz Yusif Talıbzadə ilə əlaqədar xeyli axtarış lazım oldu. Və bu axtarış
məni o qədər
maraqlandırdı ki, "bəlkə
yenə bir material tapıldı" ümidi
ilə məktub yazmağı yubatmalı oldum.
Y.Talıbzadənin sənədlərini
əldə etmək üçün hələ
aprelin əvvəllərində
Naxçıvan Dövlət
Arxivinə getdim. Tarix elmləri namizədi Əli Əliyevin şəxsi arxivi bütünlüklə
burada saxlanır. Fondun müdiri Fəxrəddin Cəfərovla birlikdə
axtarışa başladıq.
2-3 günlük mübarizədən
sonra heç nə tapa bilmədik. Ola bilsin ki, Əli müəllim həmin sənədləri bura təqdim etməmişdir.
Lakin tez-tez Əli müəllimlə əlaqə
saxlayan Fəxrəddin
Cəfərov 83 yaşlı
alimin səhhətini nəzərə alıb, ona indiki vəziyyətdə
müraciət etməyi
məsləhət bilmədi.
Sonralar bir neçə dəfə də arxivdə oldum. Təbii şəkildə
müəyyənləşdirdik ki, Y.Talıbzadənin şəxsi işi burada yoxdur. Lakin arxiv işçiləri inamla dedilər ki, hərbi komissar vəzifəsində çalışan
bir adamın şəxsi işi itə bilməz. Çünki bu cür işlər xüsusi qayğı ilə, ayrıca fondda mühafizə olunur. Burada məsləhət bildilər
ki, həmin məqsədlə
Azərbaycan hərbi komissarlığına müraciət
etmək lazımdır.
Mənə verilən
məlumata görə,
hərbi komissarlığın
öz arxivi olduğu üçün
oradan Dövlət arxivinə çox az material daxil olur. Bununla belə,
1920-1922-ci illərdən yadigar
qalmış xeyli materiallarla tanış olduq. Bu materialların əksəriyyəti hərbi
komissarlığın tərkibi
haqqında siyahılardan
ibarətdir. Həmin siyahılar ya təsdiq, ya da məlumat üçün
Naxçıvan SSR (1924-cü ilə qədər belə adlanmışdır)
Xalq Komissarlar Sovetinə, yaxud da İnqilab Komitəsinə təqdim edilmişdir. Müxtəlif
siyahılardan çıxan
nəticə belədir:
Y.Talıbzadə Naxçıvanda 1921-ci ilin
təxminən fevral-mart
aylarından 1922-ci ilin
axırlarınadək hərbi
komissar vəzifəsində
çalışmışdır.
Siyahılar Y.Talıbzadənin
kimlərlə birlikdə
işlədiyini öyrənmək
üçün də
maraq doğurur. Məni həmin baxışdan maraqlandıran
bu oldu ki, siyahılarda Y.Talıbzadə
ilə eyni vaxtda çalışanlar
arasında Cəlil Məmmədquluzadə və
Eynəli Sultanova yaxın olan, inqilabdan əvvəl Rusiya və Zaqafqaziyanın müxtəlif
yerlərində təhsil
almış, rus dilini mükəmməl bilən ziyalıların familiyaları da vardır.
Buradakı Kəngərli
və Kələntərov
familiyalı şəxslər
Naxçıvanın məşhur
ziyalı nəsillərinin
nümayəndələrdir".
Bütün bunlar akademik
Kamal Talıbzadə ilə
bağlı olan xatirələrimin yalnız
bir qismidir. Kamal müəllimlə Bakıdakı
müxtəlif elmi konfranslar və yubiley mərasimlərində,
1996-cı ildə doktorluq
dissertasiyasını müdafiə
etdiyim məqamlarda, habelə 1998-ci ildə Fransanın paytaxtı Parisdə "Kitabi Dədə Qorqud"un
YUNESKO-nun baş iqamətgahında
keçirilən 1300 illik
yubileyi mərasimində
və həmin vaxt birlikdə Eyfel qülləsinə qalxarkən, daha sonrakı illərdə,
XXI əsrin əvvəllərində
Abdulla Şaiqin ev muzeyində və Bakıda Hüsü Hacıyev küçəsində
yerləşən evlərində
çay süfrəsi
ətrafındakı görüşlərim
və söhbətlərim
ayrıca bir məqalənin mövzusudur.
Bu günün elmi-ədəbi
mühitinin müasir inkişaf səviyyəsindən
dönüb geriyə
baxarkən böyük
müəllimlərimiz Məmməd
Arif Dadaşzadə, Məmməd Cəfər Cəfərov, Əziz Mirəhmədov, Mirzağa
Quluzadə, Məmmədhüseyn
Təhmasib habelə mütəffəkkir ədəbiyyatşünas
Yaşar Qarayev və başqaları ilə birlikdə akademik Kamal Talıbzadə
də ədəbiyyatşünaslıq
elmində pozulmaz dərin izləri və böyük xidmətləri olan, öz dövrünün və sonrakı nəsillərin inkişafı
yollarına işıq
salan qüdrətli
elm xadimlərindən biri
kimi görünür.
Ümumiyyətlə, akademik
Kamal Talıbzadə Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslıq elmində ədəbi-tənqidi
fikrin əsl patriarxı zirvəsini fəth etmiş görəkmli elm xadimidir.
Bu gün də elmi-ədəbi fikir meydanında olan tənqidçilərinin əksəriyyəti
unudulmaz Kamal müəllimin
irsindən yaradıcı
şəkildə öyrənməkdə
və yolunu uğurla davam etdirməkdədirlər.
1 avqust 2023-cü il
İsa HƏBİBBƏYLİ
Ədəbiyyat qəzeti: xüsusi buraxılış.- 2023.- 12 avqust.- S.6-7-8.