Yadlaşmayan irsin ünvanı
- Kamal Talıbzadə
Kamal Talıbzadənin həyatı
müştərək zaman və "mən"in qütbündə qərar
tutub: iki əsrin müasirinə çevrilib, iki ziddiyyətli epoxanın
iştirakçısı olub
və ən əsası, eyni taleyi yaşamış atası Abdulla Şaiqin adını adında yaşamaqla iki ömrün nuruna sığınıb, onun
məsuliyyət və
səviyyə yükünü
əzm və ləyaqətlə daşıyıb.
Eyni sözləri alimin böyük tədqiqatlarla zəngin yaradıcılıq yoluna
da şamil etmək olar: Abbas Səhhət haqqında ilk mötəbər
fikri ötən əsrin əvvəllərində
Hüseyn Minasazovdan oxuyuruq, fəqət ilk konseptual, monoqrafik tədqiqat kontekstində qiyməti Kamal Talıbzadə
verib. Tənqidin milli ədəbiyyata gətirilməsinin,
onun klassik nümunələrinin "baniye-karı"
Mirzə Fətəli
Axundov olub. Eyni "baniye-kar" rolunu Kamal Talıbzadə onun sistemli tarixini
yaradanda həyata keçirib.
Lakin yalnız "baniye-kar"
olaraq gördüyü
xidmətlərin miqyas
və vüsəti deyil, hər bir əsərində spesifik çalar kəsb edən mühüm məziyyətlər
onlardan bəhs etməyə yetərincə
əsas verir.
Kamal Talıbzadənin elmə
ilk töhfəsi onun namizədlik dissertasiyası
kimi yazdığı
"Abbas Səhhət" monoqrafiyasıdır. Bu monoqrafiyanı
"Romantizmin Abbas Səhhət
yaddaşı"nın bərpası
naminə atılan ilk
addım hesab etmək olar. Tədqiqat əsərinin fundamentallığı, pozitiv
xarakteri və özəlliyi də məhz bu cür
yanaşma metodunun dominantlığı ilə
şərtlənir. Abbas Səhhətin
həyat və yaradıcılıq yolunu,
onun məram-məslək
çalışmalarını kompleks şəkildə tədqiqata cəlb edən müəllif bir gerçəkliyi qətiyyətlə və
birmənalı şəkildə
bəyan edə bilmişdir: "...şairin
yaradıcılıq metodu
hər şeydən əvvəl romantizmin ideya-bədii xüsusiyyətləri
ilə səsləşir".
Bu o zaman idi ki, romantizm
haqqında baş alıb gedən mübahisələrdə "həqiqət"
daha çox yad ideologiyaya işləyir, şəxsiyyətlər və
onların təmsil olunduqları cərəyan
və üslublar deformasiyaya məruz qalaraq xalis, təbii naturasından məhrum formada təqdim olunurdu. Kamal Talıbzadənin monoqrafiyası
isə artıq ortodoks marksist təlimlərinin davamı
olmayıb, nisbətən
sərbəst sənət
hadisəsi kimi təzahür etmişdir. Ümumiyyətlə, Abbas Səhhət
Kamal Talıbzadənin bütün
yaradıcılığında iştirak edir. "Qorki və Azərbaycan"
monoqrafiyasında Qorki
- Abbas Səhhət ədəbi
təsir qarşılığı
baxımından, "XX əsr
Azərbaycan tənqidi"
monoqrafiyasında isə
"yeni şeir" konsepsiyasının
ideoloqlarından biri kimi. Lakin bu "iş birliyi" yalnız mətnlərlə
məhdudlaşan müştərəklik
olaraq qalmır, başlıcası, ruhi, mənəvi tələbin,
yaxınlığın əlaməti,
eyni yaşam məramının sintezi,
dialektik vəhdəti
kimi özünü göstərir. Bu xüsusda
Yaşar Qarayevin söylədiyi fikir daha ibrətli səslənir: "Mütəxəssis
tədqiq etdiyi böyük sənətkarın
şəxsiyyəti, mənəviyyatı
və əxlaq dərsləri ilə yoluxub zənginləşməli,
daxilən də, mənən də onunla müştərək
ovqata, amala qaynayıb qarışmalıdır.
Əks halda elm ilə poeziya, çağdaş alim ilə
klassik irs arasında həqiqi təmas, əsl ünsiyyət baş verməz. İlahi impulsların dövriyyəsi,
ruhlarla beyinlər arasında məhrəmlik,
aşinalıq yox, adi mexaniki kontakt
baş verər, vəssalam". Mübaliğəyə
varmadan demək olar ki, Kamal Talıbzadənin
uzun illik yaradıcılıq fəaliyyəti
onun tədqiqatçısı
olduğu Abbas Səhhət
irsindən yalnız sxematik, səthi-liberal tərzdə bəhrələndiyini
deyil, ən əsası yaradıcı
şəxs olaraq mühüm xüsusiyyətləri
əxz elədiyini sübut edir. Eləcə də, dissertasiyanın ilk fəslinə
Abbas Səhhətə məxsus
"Məsləkim tərcümeyi-halımdır"
fikrinin seçilib sərlövhəyə çıxarılması,
şairə göstərilən
marağın kökündə
onun həyat idealına olan tədqiqatçı rəğbət
və ehtiramını
duymağa imkan verir. Bu fikir eyni zamanda Kamal Talıbzadənin öz ömrünün bəyanatı
kimi simvolik çalar kəsb edir. Alimin sonrakı
fəaliyyəti də
bu fikri, məramı təsdiqləməyə
yönəlmiş "praktiki
kurs" səciyyəsi
daşıyır. "Sənətkarın
şəxsiyyəti" kitabı
ilə şəxsiyyəti
meyara çevrilir,
"Ədəbi irs və varislər" kitabı ilə irsə arxa, dayaq durmağın nümunəsini verir. Bu nümunə yalnız doğma sənətkarlarımızın
yaradıcılığından bəhs ediləndə yox, həmçinin digər ölkə ədiblərinə münasibət
izhar ediləndə belə milli əhval-ruhiyyəsini
itirmir. "Qorki və Azərbaycan" monoqrafiyası fikirlərimizə
əyani sübutdur. Bütün ümumsovet məkanının Qorki nüfuzu önündə
təzim etdiyi bir zamanda yazılan
bu monoqrafiya müəllifinə hissə
qapılıb yad təsirdə
əriməyə imkan
vermir. Qorki təsirinin izlərini
milli ədəbiyyat özəlliklərini
qoruyaraq axtarmağa çalışan tədqiqatçının
əsərində hər
yazıçının orijinal,
spesifik səciyyəsi
öz dəyərini saxlayır, zahirən bir-birinə çulğaşmış
halda görünən
yaradıcı şəxslərin
dəsti-xətti bütün
tərkibi və parametrləri ilə görünə bilər.
Feyzulla Qasımzadə və Kamal
Talıbzadə, 1969
Əlbəttə, Kamal Talıbzadənin elmi irsi də
dövrün yeritdiyi siyasətin təsirindən,
sosializm doktrinasının
diktə etdiyi varlıq və etiketlərdən xali deyil. Onun tədqiqat
əsərlərində vulqar
ideoloji konsepsiyaların
güdazına getmiş
tarixi gerçəkliklər
də var, bir çox şəxsiyyətlərin
mövqe və xidmətlərinin təhrif
və əyinti faktları da... Lakin diferensial
yanaşdıqda bu əsərlərin ölçü
və çəkisi
o dövrün tələb
və istəklərindən,
şablon və ehkamlarından, marksizm-leninizm
nəzəriyyələrindən ağır gəlir. Bəlkə elə buna görə, ötən əsrin 90-cı illərində,
yeni mərhələyə qədəm qoyanda Kamal Talıbzadənin həyat
ritmi pozulmadı, zamanın iki fərqli mərhələsi
onun yaradıcılığında
bir-biri ilə ziddiyyətə girmədi.
Hər halda, bunun baş verməməsi üçün
bircə səmimi etiraf kifayət oldu: "Bir çox ədiblərin şəxsiyyətini
biz həm az öyrənmiş, az təbliğ etmiş, həm də bir çox hallarda obyektiv yanaşmamış, birtərəfli
münasibət bəsləyərək
bir çox həqiqətləri deyə
bilməmişik. Bu gün
biz keçmiş irsə
yeni aspektdə yanaşmalı,
həmin ədiblərin
mövqeyini düzgün
müəyyənləşdirməyə çalışmalıyıq". Bu fikirlər Kamal Talıbzadənin
yeni əsr və nəsil qarşısında
vicdan hesabatı kimi səsləndi və sonralar yazdığı bir neçə məqalə
ilə ədib buraxılan səhvlərə
təshih və düzəlişlər verdi.
Təbii ki, bu, zamanın Kamal Talıbzadəyə
bəxş etdiyi imtiyaz və imkanlar idi. Fəqət,
heç bu imtiyaz və imkanlar olmasaydı belə (necə ki, bir çoxlarına qismət olmadı), Kamal Talıbzadə irsi ədəbiyyatın yaddaşında
yaşayacaqdı. Heç
olmasa, Abdulla Şaiq ocağının, Abbas Səhhət
irsinin layiqli varisi olduğuna, "Azərbaycan ədəbi tənqidinin tarixi" kimi monumental tədqiqat əsərini yazdığına
görə...
Kamal Talıbzadə,
Mirzağa Quluzadə,
Məmməd Arif, Mir Cəlal, Həmid Araslı, Məmmədhüseyn
Təhmasib
"XX əsr Azərbaycan tənqidi", yaxud on səkkiz il sonra nəşr olunan "Azərbaycan ədəbi tənqidi tarixi" kitabı elmə nə verdi? Bu kitabın meydana gəlməsi ilk öncə
böyük bir sahədəki boşluğu
aradan qaldırdı, Azərbaycanda estetik-nəzəri
firkin yoxluğu, təməlsizliyi
haqqında şüurlara
yeridilən əsassız,
cəfəng formulaları
rədd etdi, tamamilə yeni bir məktəbin - Tənqid məktəbinin əsasını
qoydu. Sonralar bu məktəbdə ərsəyə gələn
tənqidçi simaları
çağdaş ədəbi
prosesə vəsiqəni
məhz Kamal Talıbzadənin
yazdığı monoqrafiyanın
içindən keçərək
aldılar. Çünki
tənqidi fikrin inkişafı qanunauyğunluqlarını
öyrənmək müasir
təmayülü və
istiqamətləri dərk
etməyə şərait
yaradırdı. "Bu elə
bir iş idi ki, sonradan onu davam etdirmək
mümkün olacaqdır"
- əsəri yazandan sonra Kamal Talıbzadə bu fikri söyləmişdi
və elə məhz bu sonralığın
xatirinə ilk nəşrdən
son nəşrə gedilən
zaman intervalında geriyə
boylanmağa, daha dərin qatlara enməyə, nəzəri-estetik
fikrin təkamül və inkişaf mərhələlərini qatbaqat
çözməyə çalışmışdır.
Kökdən, ibtidadan
agah olandan sonra isə onun üzərində qurulan hörgünün sirlərini duymaq, mahiyyətini anlamaq çətin olmur. Odur ki, "Azərbaycan ədəbi tənqidinin tarixi" monoqrafiyası
Kamal Talıbzadənin özünü
də yalnız ədəbiyyat tarixçisi
stixiyası ilə məhdudlaşdırmadı, onun
həm də bir tənqidçi kimi formalaşmasına stimul verdi. Hərçənd
bu barədə söz düşəndə
Kamal Talıbzadə "mən
tənqidçi yox, tənqid tarixçisiyəm"
- deyə etirazını
bildirirdi. Maraqlıdır
ki, Kamal Talıbzadədən bəhs edən bütün ədəbiyyatşünas
alimlər də birmənalı şəkildə
onun peşəkar, ciddi ədəbiyyat tarixçisi olduğunu önə çəkir, gələcək bütün
uğurlarının qazanılmasında
bu məqamı xüsusi vurğulayırlar.
Lakin həm müxtəlif
kitablarına səpələnmiş
məqalələrin elmi-nəzəri
sanbalı, həm də ümumən ədəbi fakta, ədəbi prosesə yanaşmada tənqidçi
təfəkkürünün spesifikası bizi ixtiyarlı edir ki, ədəbiyyatşünas alim Şamil
Salmanovun bu kontekstdə söylədiyi
mülahizəyə haqq
qazandıraq: "O, öz
naturası etibarilə
müasir ədəbiyyatla
bağlıdır, müasir
ədəbiyyatla, müasir
ədəbi təfəkkürlə
nəfəs alır, onunla yaşayır, buna görə də o uzunömürlük ədəbi
fəaliyyəti dövrlərində
heç vaxt ədəbiyyatın köklü,
aparıcı hadisələri
və meylləri yanından sükutla keçməmişdir ki, bu
bizə ondan həm də bir tənqidçi kimi danışmağa kifayət qədər əsas verir".
Kamal Talıbzadənin sırf ədəbi proseslə ilgili məqalələrinin
əsas predmeti yazıldığı dövrün
ədəbi-bədii materialları
olsa da, ümumilikdə
onlarda ədəbiyyatımızın
koordinal problemlərinin
inikasını görə
bilirik. Hətta çağdaş tənqidimizin
kəsir və çatışmayan cəhətləri,
zəiflik və inertlik hallarından bəhs edilərkən belə adı çəkilən və sadalanan səbəblərin
o dövr üçün
də xarakterik olduğunu görürük:
cəsarətsizlik, prinsipial
tənqidçi mövqeyinin
zəifliyi, tənqidçi-yazıçı
münasibətlərində hökm sürən disharmoniya, ədəbi prosesə azalan tənqidi marağı və s. və i.a. Kamal Talıbzadə kifayət qədər ciddi, narahat problemləri vaxtında duya bilmiş, onların diaqnozunu dəqiq müəyyənləşdirməyi
bacarmışdır.
Sovet dövrü poeziyasının,
xüsusilə 70-80-ci illərinin
iqlimini, ondakı müxtəlif təmayülləri
ehtiva etmək baxımından Kamal Talıbzadənin
məqalələri mühüm
əhəmiyyət kəsb
edir. Bu məqalələr
əsasən yeni mərhələdə
fəaliyyətə başlayan
yazarların yaradıcılığına
ayna tutmaq, gənc nəslin sənətkarlıq məziyyətləri
haqda müəyyən
təsəvvür yaratmaqla
yanaşı, bütövlükdə
dövrün poeziyasını
qüvvətli və kəsir cəhətləri
ilə birlikdə görükdürməyə müvəffəq
olur. 60-80-ci illərin
əvvəllərinin poeziyasını
duymağa, onda ehtiva olunan yaradıcı
xarakterləri, fəal
və intensiv axtarışlar əzmini,
eksperiment səciyyəsi
daşıyan mətnlərin
yeniliklərini dərk
etməyə şərait
yaradır. O, poeziyada qəlibləşmiş, trafaret
minor motivlər, şikayət,
ah-nalə ovqatlı misralar əleyhinə çıxaraq şairləri
bəşəri duyğular
təlqin edən fikirlər üstə köklənməyə səsləyirdi.
***
Bütün bunlar Kamal Talıbzadənin
həyat və sənət dünyasında
büllurlaşan və
təsdiqini tapan düşüncə dünyasından
müəyyən etüd
və ştrixlər idi ki, o, bunları əyaniləşdirməyə bir ömür sərf etmişdir. Zamanınsa müəyyən
etdiyi və bir çox dəyərli sənətkarların
şəxsində, simasında
əyaniləşdirdiyi bir
həqiqət var: o yaradıcılıq
yaşayan və yadlaşmayan irsə dönür ki, özündə
mənsub olduğu xalqın ruhunu və potensiallıq dərəcəsini, ədəbiyyatın
estetik və ideya-məfkurə məzmununu
ehtiva edə bilir. Kamal Talıbzadənin
varislik haqqına tapınaraq yazdığı
əsərlər bu gün layiqli irs timsalında estafeti yeni nəslə ötürür. Bu irsin sabaha boylanan üzü, gələcəyə
yönələn istiqaməti
onun zamanla yol yoldaşı olacağına, əsrlərlə
yanaşı, müştərək
və müvazi gedişinə təminat verir.
Elnarə
AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti: xüsusi buraxılış.- 2023.- 12 avqust.- S.11.