Essevari fikirlər
- Onuncu silsilə
Roman, yoxsa hekayə? Bir dəfə canlı klassiklərimizdən (ironiyasız)
biri, tanınmış
nasirimiz "Əsas romandı, ay dost, indi yaxşı romanlar yazmaq lazımdı," -
dedi. Onda hələ roman yazmamışdım,
dostumunsa, dörd romanı nəşr olunmuşdu, haqqında layiqli tərifli məqalələr çıxmşdı.
Etiraz tonunda mızıldandım: "Niyə?
Yaxşı hekayənin
öz yeri var". -
"Düzdü, amma
yadında saxla, roman nasirin pasportudu," - bu fikrində əminliyini çatdırmaqçün
əlini masaya bərk vurdu. Mövzunu uzatmaq istəmədim.
Həmin
söhbətdən üç
il sonra qələm dostum msn-ə təzəcə
yazdığı hekayəsini
atıb, mümkün
qədər tez oxuyub fikir bildirməyimi
xahiş etdi. Beş səhifəlik yazını on beş dəqiqəyə oxuyub
buna: "Əladı, təbrik
edirəm səni. Bəlkə də, son beş ildə yerli müəlliflərdən
oxuduğum beş ən yaxşı hekayədən biridi" yazdım, yazdığım
yalançı tərif
deyildi. "Haqlısan,
amma bu hekayə
son beş ildə oxuduğun ən yaxşı beş yox, ən yaxşı
yek hekayə ola bilər.)) Zarafat bir yana, bu
hekayəm bəlkə
də, nə vaxtsa, yazacağım iki roman gücündədir,"
- dörd roman müəllifi,
beşincini yazmağa
hazırlaşan dostum
yazdı. "Bəs
o vaxt deyirdin", davamını yazmadım,
bu sözləri silərək dostuma eləcə gülüş
işarəsi göndərdim.
***
Əclafcasına yaxşı yazanlar.
"Əclafcasına yaxşı
yazıb", "Əclaf
çox yaxşı yazıb", bir istedadlı nasir başqa istedadlı həmkarının əsəri
haqda bu sözləri ürəkdən
deyəndə, sifətində
eyni zamanda həsəd, bəzən cüzi paxıllıq, sevgi və ehtirasın
harmoniyasını görən
dərin müşahidəçi
sonucda etiraf edənin pis niyyətli adam olmadığı qənaətinə
gəlir. Adətən,
o sözləri deyən
adamın sifətində,
həm də təbəssüm olur ki, onda "əclaf",
"əclafcasına" sözləri
çox şirin və məhrəm səslənir.
***
Keçmişin boyat dadı. Keçmişlə, ötən
yaşantılarla bağlı
yazılan mətnlər,
həm də həyatı boyat dadda bizə qaytarır.
***
Xoşbəxtliyi itirmək qorxusu,
yoxsa zamandan qopmamaq istəyi. Keçən əsrin
70-80-ci illərində Bakıda
Rudolf Bakinski (Aqanov) adlı məşhur erməni "qanuni oğru" yaşayıb.
Qarabağ hadisələrindən
sonra Moskvaya köçüb və
1999-cu ildə bəzi
versiyalara görə,
Rusiya cinayət aləminin məşhur avtoritetlərindən biri Ded Xasanın əmriylə öldürülüb.
Youtubda bu adamla bağlı bir neçə videoya baxandan sonra, altındakı şərhləri maraqla oxumuşdum. Bir vaxtlar Bakının Zavakzalnı,
Montin küçələrində
yaşamış, Sovet
dövrünün nostalgiyasından
çıxmaq istəməyən
azərbaycanlılar və
ermənilər, necə
deyərlər, bu şərhlərdə qol-boyun
olmuşdular. Hər iki tərəf bir-birinə bol-bol kompliment yazır, xalqlar arasında düşmənçilik səpənlərə
lənət yağdırırdı.
Öz zamanlarından qopmaq istəməyən azərbaycanlılarla ermənilərin
səmimiliyinə şübhə
etməmişdim. Əvvəllər
bu cür azərbaycanlıların bir-ikisiylə
ünsiyyətim olmuşdu.
Onlara "Axı Bakıda yaşayan ermənilərdən bəziləri
elə o vaxt gizlicə ermənilərin
"Krunk" təşkilatına
pul göndərirdilər"
deməyimə "Vallah,
mən tanıdıqlarım
elə deyildi" reaksiyası verməklə,
onlar qopmaq istəmədikləri zamana
sanki sadiq qalmaq istəyirdilər.
***
Kiçik və böyük
yalanlar. Geniş yayılmış miflərdən
biri kiçik yalanlar söyləyənlərin
böyük yalanları
deyə bilməsidir. Kiçik yalana standart misal: bir qız iş
yoldaşına öz
nişan mərasimindən
tort payı verir, iş yoldaşı o tortu ofisdən çıxanda, yolda rastlaşdığı dilənçiyə
verir və səhərisi nişanlı
qız soruşanda ki,
bişirdiyim tortdan yedin, necə idi? İş yoldaşı: "əlaydı,
inşallah, toyunda da yeyərik", - deyir. Yəni, o, rəfiqəsi inciməsin deyə, xoş bir yalan
uydurmağa məcbur oldu. Kritik durumda,
qarşı tərəfə
ziyan vurmayacaq dərəcədə kiçik
yalan söyləyən
adam, məhz elə əxlaq səbəbindən, başqasına
ziyan vuracağının
fərqində olduğundan,
böyük yalanı
söyləməkdən çəkinə
bilər.
***
Albom, sosial şəbəkələrdə
paylaşımlar özünütəsdiq
ifadəsi kimi. Ağ-qara, sonra rəngli şəkillər,
fotoatelyedə keçirdiyimiz
həyəcan: fotoqrafın
"Başını bu
tərəfə elə,
bir az başını
yuxarı... Bir az da...
Gözlərimizi qırpmırıq.
Əla, - şəhadət
barmağını qaldırıb,
- Bir, iki, üç"
deməsi, həmin anlarda qırpmamaqçün
hər iki gözümüzə güc
verməyimiz, bir-birinə
sıxılan dişlərimiz,
sifətimizdəki süni
təbəssüm, nəhayət,
ikiayaqlı fotoaparatdam
çıxan "çıq"
səsi və biz dərindən nəfəs
alıb ayağa dururuq. Sonra həyəcanımızın
növbəti mərhələsi
başlayır, birdən
iki gün sonra şəkilləri götürməkçün fotoatelyeyə
gələndə, fotoqraf
"Heyif, plyonkalar yandı, sizi bir də çəkməli
olacam" eşitmək
qorxumuz.
Keçən əsrin 80-ci illərinin
əvvəlləridir, yay tətilində
Xanlar (indiki Göygöl) rayonundayam.
Ana babam bazar günü
səhər mənə,
qardaşıma və
xalaoğluma deyir ki, hazırlaşın, bir azdan şəkil çəkdirməyə gedəcəyik;
nənəmə tapşırır,
hər üçümüzü
yaxşı geyindirsin.
Əvvəlcə, bizi
dəlləkxanaya aparıb
saçlarımızı qırxdırır,
sonra fotoatelyeyə gedirik. Özü kostyumda, qalstukda ortada, nəvələr onun yanında oturur. Sonra fotoatelyedəki
həyəcanlı sevincimizi
bir növ qeyd etməkçün babam bizi parka, yumru dəmir qablarda "plombir" dondurması yeməyə aparır.
İndi mənə, nədənsə,
elə gəlir ki, dondurma, həm də fotoatelyedəki gərginliyi aradan qaldırmaq üçün
bir vasitə idi. Tutaq ki, biz həmin gün tək dondurma yeməyə getsəydik, onda bu, sırf
dad həzziylə bağlı
olacaqdı. Amma həmin
gün bərbərxanada
saçlarımızı qırxdırmağımız,
dondurma yeməyimiz sırf şəkilçəkmə
hadisəsi ilə bağlı idi. Saç qırxdırma iki gün sonra
çıxacaq şəkildə
yaxşı düşməyimiz
üçün idisə,
ləzzətli "plombir"
yeməyimiz babamın
şəkil çəkdirməyimizin
şərəfinə verdiyi
qonaqlıq idi.
Ailə
albomları bir ömrün hansısa anının, həm də uzun bir
dövrün təsdiq
formasıdır. Yadıma
gəlir, 1988-ci ildə
əmimgil Ermənistanın
Mığrı rayonundan
qovulanda, Bakıda bunları atama demişdi: "Yaxşı
ki, albomları götürdüm.
Onlar kənddə qalsaydı, ürəyim partlayardı". Yaşı
yetmişi keçən
əmimin onda 37 yaşı var idi. O vaxt albomları götürə bilməsəydi,
ürəyi partlamazdı,
amma albomların onunçün əziz, dəyərli olmağına
şübhəm yox idi.
Təxminən həmin illərdə
düyməni basan kimi hazır olan şəkillər çəkən "Polaroid" fotoaparatı meydana çıxdı. Orta təbəqədən ala bildiyi
bu fotoaparatdan çıxan şəkillər,
düzü, elə də keyfiyyətli olmurdu, gündüz çəkilən şəkillərdə
fon alatoran olurdu, amma istənilən
halda, bir dəqiqəyə şəklin
hazır olması o dövrdə möcüzə
sayılırdı.
İndi telefonla şəkil çəkəndə həyəcanlanmırsan,
onların itmə şansı demək olar ki, yoxdur, telefonla çəkilənləri
fləşkada, telefonda,
sərt diskdə saxlayırsan, feysbukda yerləşdirirsən, öz
e-mailindən özünə,
yaxınların e-mailinə
yollayırsan, ən azından, uzun müddətə onların
itməməsinə inanırsan.
Üstəlik, votçap
paylaşımına qoyduğun
şəkillərə kimlərin
baxıb-baxmamağıyla onların
sənə olan diqqətini müəyyən
edə bilirsən. Maraqlıdır ki, şəkillərin
əlçatanlığı, çoxlu şəkil çəkmək insanları
bezdirmir, fotomaniya, selfimaniya baş alıb gedir. Sadəcə, onların çoxluğu və tənbəllik səbəbindən
şəkilləri yığıb-yığışdırmaq
olmur, kompüterdə
o qovluqdan bu qovluğa səpələnirlər,
köç edirlər.
***
Meyxana olsun-olmasın? Bir çox
sənət adamlarının
dediyi kimi, kütləvi mədəniyyət
fenomeni meyxananın ciddi sənətə aidiyyəti yoxdur və onlar meyxananın
kütləviləşdirilməsinin, ən əsası, telekanallarda yarışların
keçirilməsinin əleyhinə
olmaqda haqlıdır.
Amma məni bir məsələ düşündürür:
tutaq ki, meyxananı telekanallardan yığışdırsalar,
onun xalq arasında kütləviləşməsi
azalacaqmı? Ola bilsin,
müəyyən qədər
hə, amma əminəm ki, ciddi ədəbiyyatı dərk
etməyə intellekti
və savadı çatmayanlar ömrü
boyu meyxana aşiqləri olaraq qalacaqlar.
Bəllidir ki, meyxana mənanın
yox, formanın, intonasiyanın təcəssümüdür.
Mən mağarda deyişən meyxanaçılara
qulaq asan cavan, qoca, uşağın
sifətindəki heyrəti,
xoşbəxtliyi, azarkeşlik
etdikləri adamların
dediyi uğurlu bəndlərə bərkdən
əl çaldıqlarını
görəndə, onlardakı
enerji mənə keçir və xəyalən özümü
həmin adamların yanında hiss edirəm, evdə otura-otura çırtıq çalıram, bir sözlə, xoşbəxt
oluram. Eyni zamanda meyxananın mağarlardan, şadlıq
saraylarından çıxmamasını
istəyirəm.
***
Sevinc qəhəri. "Bala, sən universitetə qəbul oldun", valideynlər övladlarını
müjdələyən kimi
telefonun hər iki tərəfində səsləri titrəyən
ata-bala, ya ana-balanın qəhərlənməsinin
səbəblərindən biri
valideynin yeni və ən əsası, həyatın böyük
və məsuliyyətli
mərhələsinə qədəm
qoymasını hiss etməsidir.
Telefonun o başındakı
övladın qəhəri
isə sadəcə, ata, ya anasının
doluxsunmasına bir reaksiyadır.
***
Pislik etmək qorxusu, yoxsa...? Füzulu küçəsindəki yeraltı
keçidlərin birində
tez-tez on dörd-on altı yaş arasında bir oğlan görürdüm.
Oturaq vəziyyətdə
yanından ötüb-keçənlərdən
pul umurdu, düzü, tez-tez gördüyümüz dilənçilər
kimi əlini uzatmırdı, nəsə
demirdi, başını
aşağı salıb
sakitcə dilənirdi.
Mən də, elə başqaları da iki-üç dəfə
ona pul vermişdim,
başını qaldırmadan
"sağ ol" demişdi.
Bir dəfə həmin keçiddə yerləşən
bukinist mağazasında
işləyən kişiyə
yaxınlaşıb oğlanla
bağlı bir-iki sual verdim. "Kimdi?", "Ata-anası
varmı?", "Ona pul
versəm məsləhətdi,
yoxsa, ərzaq alıb verim?" Cavabları belə oldu: "Tanımıram",
"Bilmirəm", "Özünüz
baxın da".
Bu quru və müəmmalı
cavablardan sonra mən bir neçə
dəfə oradan keçərkən, həmin
oğlanı görsəm
də, əlimi cibimə salmadım, səbəb həmin suallara cavab tapmamağım idi. Nəhayət, bir gün səbrim daraldı, "Yox, nəyin bahasına olursa-olsun, bu oğlanla bağlı məlumat almalıyam",
- deyib yenə bukinistə tərəf üz tutdum. Həmin satıcıya yaxınlaşıb salamlaşandan
sonra bu dəfə sualı ritorik formada verdim, o ümidlə ki, bildiyini deyəcək:
"Yəni, bu oğlan haqda heç nə bilmirsiz?" Yenə də keçən dəfəki soyuqqanlılıqla
cavab verdi: "Heç bir məlumatım yoxdu."
- Keçən dəfə
də bu sualı vermişdim, yenə də eyni şeyi soruşdum: "Ona pul verim, yoxsa, ərzaq
alım?" Çiyinlərini
çəkib heç
nə demədi, bu jest hardasa, "Bir də o oğlanla bağlı mənə sual vermə" mənasını verirdi.
Bir müddət sonra sosial sığınacaqla əlaqəsi olan bir tanışımla söhbət zamanı bildim ki, həmin yeniyetmə narkoman imiş. Elə həmin an bukinistdəki satıcının suallarıma könülsüz cavab verməsinin səbəbi mənə bəlli oldu. O, içindəki tərəddüdü heç cürə çözə bilməmişdi: görünür, əmin imiş ki, həqiqəti desə, mən yeniyetməyə nə pul, nə də ərzaq alıb verəcəm. Eyni zamanda nəsə deməliydi, "nəsələr"sə, onun müəmmalı cavablarıydı, bu cavablarla o, güman ki, uşağın ac qala biləcəyinə görə məsuliyyət daşımaq istəmirmiş. Nə də onun xeyrinə heç nə deməmişdi, çünki narkoman olduğunu bilirdi... Sonralar həmin oğlanı keçiddə görmədim.
Alpay AZƏR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 19 avqust.- S.28.