Böyük pedaqoq - Kamal Talıbzadə
Ədəbi ictimaiyyətə yaxşı
məlumdur ki, Azərbaycan
EA-nın həqiqi üzvü, Respublika Dövlət
Mükafatı laureatı,
əməkdar elm və
maarif xadimi Kamal Talıbzadə Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslıq elminin əsas sütunlarından biri olmuşdur. Həyatının
60 ilini ədəbiyyatşünaslıq
elminin ayrı-ayrı
fundamental problemlərinin araşdırılmasına,
bütövlükdə təkamülünə
sərf etmiş alim Azərbaycan ədəbi fikir tarixində ədəbi tənqid tarixinin yaradıcısı,
banisi kimi görkəmli bir yer tutur. Əsas
tədqiqat obyekti Azərbaycan ədəbiyyatı
olan Kamal Talıbzadənin
ədəbi tənqid
tarixi, ədəbiyyatşünaslıq,
mətnşünaslıq, müasir
ədəbi proses, rus
ədəbiyyatı, ədəbi
əlaqələr kimi
təmayüllərdə dəyərli
elmi çalışmaları
vardır.
Kamal
Abdulla Şaiq oğlu
Talıbzadə 1923-cü il avqustun 14- də Bakıda dünyaya gəlmişdir. O, 1930-cu ildə
Bakının 9 saylı
məktəbinə daxil
olmuş, ibtidai təhsilini bu məktəbdə almışdır.
İlk müəllimi tanınmış
qəzəlxan Məşədi
Azər Buzovnalı olmuşdur. Təhsilini 14 saylı məktəbdə
davam etdirən Kamal Talıbzadə 1940-cı ildə
orta təhsilini başa çatdırmış
və elə həmin ildə Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsinə qəbul
olunmuşdur. 1945-ci ildə
o, "Məhəmməd Hadi
və Azərbaycan romantizmi" mövzusunda diplom işini müvəffəqiyyətlə müdafiə etmiş və universiteti fərqlənmə diplomu ilə başa vurmuşdur. Kamal Talıbzadə
SSRİ Xarici İşlər
Komissarlığının Qəbul Komissiyasının
qərarı və Azərbaycan KP MK-nin birinci katibi M.C.Bağırovun rəsmi zəmanəti ilə Moskva Ali Diplomatiya Məktəbinə göndərilir.
O, Diplomatiya Məktəbinin
İran şöbəsinə qəbul olur. Lakin orada təhsil almasına icazə verilmir. Səbəb isə bəlli idi: atası Abdulla Şaiq ailəsi ilə birlikdə altı il İranda yaşamışdı. Beləliklə,
tale onu siyasət aləmindən ayırıb
ədəbiyyat aləminə
gətirir. Moskvadan qayıdan Kamal Talıbzadə
1945-ci ildə Azərbaycan
Elmlər Akademiyası
Nizami adına Ədəbiyyat və Dil İnstitutunun aspiranturasına daxil olur. Həmin ildən o, Ədəbiyyat
və Dil İnstitutunda kiçik elmi işçi kimi işə götürülür. Aspiranturada
oxuyarkən Kamal Talıbzadə
M.C.Paşayevin rəhbərliyi ilə
"Abbas Səhhətin həyatı
və yaradıcılığı"
mövzusunda namizədlik
dissertasiyası üzərində
işləyir və
1949-cu ildə dissertasiyanı
müdafiə edir.
1952-1960-cı illərdə o, Nizami adına Ədəbiyyat və Dil institutunda şöbə müdiri,
1960-1981-ci illərdə institutun
elmi işlər üzrə direktor müavini təyin olunur. 1968-ci ildə Kamal Talıbzadə Azərbaycan
EA-nın Rəyasət
Heyətinin qərarı
ilə institutun direktoru vəzifəsini icra edir. 1980-1986-cı illərdə o, Tənqid tarixi və nəzəriyyəsi şöbəsinin
müdiri olub. 1965-ci ildə alim "XX əsrin
əvvəllərində Azərbaycan
ədəbi tənqidi"
mövzusunda doktorluq dissertasiyasını müdafiə
edir.
1972-ci idə Kamal Talıbzadə
SSRİ AAK-ın qərarı
ilə professor elmi adına layiq görülmüşdür. Alim 1980-ci ildə Azərbaycan SSR Elmlər Akademiyasının
müxbir üzvü,
1989-cu ildə isə həqiqi üzvü seçilmişdir.
Akademik
1950-2000-ci illərdə ədəbi
mühitin aparıcı
simalarından olmuş,
ədəbi prosesdə
yaxından iştirak etmişdir. Azərbaycan ədəbi həyatının
bu intervalında Kamal Talıbzadə adı, imzası ilə sıx-sıx qarşılaşırıq.
Yazıçılar İttifaqının,
ayrı-ayrı mətbuat
orqanlarının əsas
heyətlərində onun
geniş və səmərəli fəaliyyətinin
şahidi oluruq. Akademik 1953-cü ildən Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqının üzvü,
1954-cü ildən Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi
İdarə Heyətinin
üzvü, 1957-ci ildən
1975-ci ilədək Birliyin
Tənqid və Ədəbiyyatşünaslıq bölməsinin rəhbəri,
1965-1976-cı illərdə Yazıçılar İttifaqı
Rəyasət Heyətinin
üzvü kimi fəaliyyət göstərmişdir.
Kamal Talıbzadə respublikamızda
keçirilən elmi konfransların, simpoziumların,
ədəbi gecələrin
həm təşkilatçıları,
həm də iştirakçıları sırasında
idi. O, N.Nərimanov,
"Molla Nəsrəddin",
Abbas Səhhət, Səməd
Vurğun, M.İbrahimov
və başqa sənətkarlara həsr olunmuş elmi-ədəbi
tədbirlərdə elmi
yeniliklərlə zəngin
məruzələrlə dəfələrlə
çıxış etmişdir.
Kamal Talıbzadə vətənin
hüdudlarında keçirilən
elmi konfransların iştirakçısı olmuş,
Azərbaycan ədəbiyyatının
təbliği sahəsində
az işlər görməmişdir. Alim 1977-ci ildə Neapol şəhərində keçirilən
Azərbaycan günlərində
iştirak etmək üçün Azərbaycan
nümayəndə heyətinin
tərkibində İtaliyaya
getmiş, Roma, Milan, Florensiya,
Venesiya, Pompey şəhərlərindəki
rəsmi görüşlərdə
olmuşdur. 1986-cı ildə
Kamal Talıbzadə Sovet-Hindistan
dostluğu günlərində
iştirak etmək üçün nümayəndə
heyətinin başçısı
kimi Hindistanda səfərdə olmuş,
Dehli, Bombey, Kəlküttə və
s. şəhərlərdə rəsmi görüşlər
keçirmişdir. Həmin
günlərdə alim Dehli
yaxınlığındakı ali təhsil şəhərciyində "Azərbaycan-Hindistan
ədəbi-mədəni əlaqələri"
mövzusunda məruzə
etmişdir. 1990-cı ilin
28 mayında Türkiyənin
Kayseri şəhərində keçirilən Birinci Böyük Millətlərarası
Konqresdə Kamal Talıbzadənin
"XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan ədəbi
tənqidinin əsas cərəyanları (1900-1920)" mövzusundakı məruzəsi
maraqla qarşılanmışdı.
1991-ci ildə o, Təbriz
Universitetində keçirilən
Nizaminin anadan olmasının 850 illiyinə
həsr olunmuş konqresdə "Nizaminin ədəbi təlimi"
mövzusunda məruzə
etmişdir. 1995-ci ildə
Füzulinin anadan olmasının 500 illiyinə
həsr olunmuş
Tehran konfransında Kamal Talıbzadə
"XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan ədəbi
fikri və Füzuli" mövzusunda
məruzə ilə çıxış etmişdir.
Akademik K.Talıbzadə öz elmi fəaliyyəti
və imzası ilə respublikamızın
hüdudlarından kənarda
da tanınırdı. Rusiya
Akademiyasının müxbir
üzvü, Dağıstan
Dil, Ədəbiyyat və İncəsənət
İnstitutunun direktoru
H.Həmzətov yazırdı:
"Alimin elmi maraq dairəsində Azərbaycan ədəbi tənqidinin təşəkkülü
və inkişafı probleminə həsr olunmuş "XX əsr Azərbaycan ədəbi tənqidi" və "Azərbaycan ədəbi tənqidinin tarixi"
fundamental tədqiqatları xüsusi yer tutur və elmi
ictimaiyyət haqlı
olaraq onları türkdilli xalqların filoloji elmini zənginləşdirən bir
nümunə kimi qiymətləndirir... K.A.Talıbzadə
Dağıstan üçün
elmi kadrların hazırlanmasında fəal
iştirak edir, dəfələrlə Dağıstan
alimlərinin doktorluq,
namizədlik müdafiələrində
rəsmi opponent kimi çıxış etmiş,
onların əsərlərinə
rəy vermişdir".
Qazaxıstanın
Əməkdar elm xadimi,
professor T.Kakişev də analoji qənaətdədir: "Kamal Talıbzadə
kimi oğula, vətənpərvərə, alimə
malik olmaq hər hansı xalq üçün şərəfdir.
Mən K.A.Talıbzadəni
Azərbaycan ədəbi-tənqidinin
tarixini ilk dəfə
köklü, əsaslı
şəkildə tədqiq
edən, bu sahədə təqdir və təsdiq olunan mütəxəssis
alim kimi qiymətləndirirəm.
Onun tənqid tarixinə dair tədqiqatları türk xalqlarının ədəbiyyatında
bir təşəbbüsdür,
bir başlanğıcdır
və bunun üçün də xeyli davamçıları
yaranmışdır. Elə
mən özüm onun tələbəsi və silahdaşıyam".
Tacikistan
SSR Elmlər Akademiyasının
akademiki R.Müsülmanqulov
da akademik K.Talıbzadənin
Tacik ədəbi-elmi mühitinə təsirindən
və faydalarından söz açır:
"Professor Talıbzadə Kamal Abdulla Şaiq oğlu bizim ölkəmizin ədəbi tənqid sahəsində çalışan
məşhur mütəxəssislərindən
biridir. Təxminən
qırx ilə yaxındır ki, o, Azərbaycan
ədəbi tənqidi
və əsasən də onun tarixi
məsələləri ilə
məşğul olur...
Tacik-fars xalqlarının
orta əsr ədəbi fikir tarixinin - məsələn,
məxəzlərin təsnifində,
materialların sistemləşdirilməsində,
istiqamətlərin müəyyənləşdirilməsində,
mənşəyinin üzə
çıxarılmasında, terminlərin sabitləşdirilməsində
və sairənin gələcəkdə araşdırılması
işində prof. K.Talıbzadənin bu
başlanğıcı dayaq
nöqtəsi ola bilər.
Prof. K.Talıbzadəni Tacikistanda yaxşı tanıyırlar, onun elmi və elmi-kütləvi
nəşrlərimizdə iqtibas
gətirilən ayrı-ayrı
fikirləri, müddəaları
bizim ədəbiyyatşünas
və tənqidçilərin
gələcək inkişaf
stimuluna xidmət edir".
İşində, üslubunda nizam-intizamı,
səliqəsi ilə
seçilən Kamal Talıbzadə
həyatda da səliqəli
bir şəxs idi. Şəxsi arxivini vərəqləyəndə
onun nə qədər səliqə-sahmanlı,
eyni zamanda uzaqgörən olduğunu
müşahidə etmək
olar.
Ot kökü üstə bitər. Heç bir atalar sözü
boşuna deyilməyib.
Talıbzadələr nəsil
şəcərəsi özünün
savadı, humanizmi, tolerantlığı, imanı
ilə tanınıb.
Bu nəslin hər hansı bir nümayəndəsi ilə
ünsiyyətdə olanlar
onları məhz belə səciyyələndirir.
"Talıbzadə" soyadı
XVII əsrdə Şəmşəddindən
qardaşları ilə
Sarvana köçmüş
Molla Talıbdan başlamışdır. Talıbzadələr
nəsli Sarvanda (indiki Marneuli) - Borçalının
mərkəzində "Axund
uşağı" adı
ilə məşhur olmuşdur. Məlumdur ki,
o dövrdə "axund"
ən savadlı, bilikli, yol göstərən
şəxslərə, din xadimlərinə
deyirdilər. Kamal Talıbzadənin
ulu babası Süleyman
Talıbzadə dövrünün
ziyalı şəxslərindən
biri, tanınmış
xəttat olmuşdur. Sədinin "Gülüstan"
və "Bustan" əsərlərini
yazıya almış
Süleyman Talıbzadənin
həmin əlyazmaları
Azərbaycan EA Əlyazmaları
İnstitutunun fondunda saxlanılır. Kamal Talıbzadənin
babası Mustafa Talıbzadə
Zaqafqaziya Şeyxülislamı
Şeyx Əhməd Səlyaninin müavini olmuş, həm də şəriət müəllimi kimi fəaliyyət göstərmişdir.
İslam dininin bilicisi
və fəal təbliğatçısı olmaqla
yanaşı, Axund
Mustafa, həm də dünyəvi elmlərə
dəyər verən,
insanın kamilləşməsində
biliyin rolunu qiymətləndirən bir
ziyalı olmuşdur. Maraqlıdır ki, şəriət
müəllimi olan Axund Mustafa "mən külli ədyanı puç və əfsanə hesab edirəm" - deyən M.F.Axundzadə ilə yaxın dostluq münasibətlərində
olmuşdur. Kamal Talıbzadənin
əmisi Yusif Ziya Talıbzadə dövrünün tanınmış
maarif, din, hərbi və siyasi xadimi idi. Bir sıra şəriət və dilə dair dərsliklərin,
"Ərmənusə", "İbn Xalid" kimi dramların müəllifi
idi Yusif Ziya. İlk islam xəritəsinin tərtibçisi,
H.Z.Tağıyevin həyat yoldaşı Sona
xanımın şəriət
müəllimi, Sultan Əbdülhəmidə
H.Z.Tağıyevin göndərdiyi
qızıl cildli Quranı aparan şəxs Yusif Ziyadır. Kamal Talıbzadənin
atası Abdulla Şaiq
Talıbzadəni təqdim
etməyə ehtiyac olmasa da, qeyd edək ki, o, romantik şair, nasir, dramaturq, publisist, tərcüməçi, ədəbiyyatşünas
alim, pedaqoq, ictimai xadim kimi xalqına
xidmət göstərmişdir.
Ömrünün son illərində qələmə
aldığı "Özəl
təhsil sistemində
tələbələrin mənəvi
tərbiyəsinin bəzi
məsələləri" adlı məqaləsi akademikin təhsil konsepsiyasını ehtiva edir. Burada təhsil
necə olmalıdır,
təhsildə hansı
metodoloji əsaslara söykənilməlidir, gənclərdə
milli düşüncənin formalaşdırılmasında təhsilin rolu nədən ibarət olmalıdır - kimi məsələlərə Kamal Talıbzadənin münasibətini
öyrənirik.
Kamal Talıbzadəyə görə,
təhsillə tərbiyə
dialektik vəhdətdədir.
Təhsildə mənəvi
tərbiyə əsas
yer tutur və o bütün fənlərin ümumi problemidir. O hesab edir ki, müəllim pedaqogikanın bütün
imkanlarından istifadə
edərək tələbənin
mənəvi-əxlaqi dünyasına
təsir etməlidir.
Akademik
Kamal Talıbzadənin pedaqoji
görüşlərində islam əxlaqı xüsusi yer tutur. Bu məsələdə
genetk faktoru dəyərləndirməmək olmaz. İslami dəyərlər, Allah sevgisi
Talıbzadələr nəsil
şəcərəsinin varisi
kimi onun da yüksək dəyərləndirdiyi
özəlliklərdəndir. Babası Axund Mustafa Zaqafqaziya Şeyxülislamı
Şeyx Əhməd Səlyaninin müavini, əmisi Yusif Ziya Talıbzadə görkəmli hərbi, maarif və din xadimi, ilk islam xəritəsinin müəllifi
olmuşdur. Əsərlərində
pirlərə, fırıldaqçı
ruhanilərə kəskin
etirazını bildirən
Abdulla Şaiq isə müsəlman həyat tərzini öz şəxsi nümunəsində
sərgiləmiş, dərsliklərində
din xadimləri haqqında
məlumatlar vermişdir.
Bu maddi-mənəvi irs Kamal Talıbzadənin görüşlərində
də genetik olaraq yer almışdır.
Axund Mustafa, Yusif Ziya, Abdulla Şaiq kimi Kamal Talıbzadə də islam əxlaqını
yüksək dəyərləndirir,
şəri məsələlərə
elm işığının ziyası altında yanaşır, islami hökmləri dərk edərək qəbul və təbliğ edir. O, islama əxlaq və elmin məcmusu kimi baxır.
Akademik
Kamal Talıbzadəyə görə,
özəl, yaxud dövlət müəssisəsi
olmasından asılı
olmayaraq ali təhsil ocaqlarının
əsas vəzifəsi
gələcəkdə dünyada
yaranacaq bütün yenilikləri, dəyişiklikləri,
hər cür texniki novatorluğu qəbul etməyə, anlamağa hazır olan, yüksək əxlaqlı, mənən
zəngin insan - bugünün insanını
yetişdirməkdən ibarət
olmalıdır.
Akademik
Kamal Talıbzadə ondan
müsahibə alanlara,
tədqiqatçılara həmişə
deyirdi ki, məni atamdan ayırmayın. Fərd olaraq fərqli xüsusiyyətlərə
malik olsalar da, ata-oğulun
mənəvi dünyası
bir-birinə çox yaxındır. Bu da təbiidir.
Müəllimliyi ilə
iftixar edən, ilk anadilli sinfin, ilk anadilli proqramların, dərsliklərin müəllifi
olan Abdulla Şaiq həyatını xalqın
milli şüurunun oyadılmasına,
milli özünüdərk prosesinin sürətlənməsinə
sərf etmişdir. Həmin məramı akademik K.Talıbzadənin
həyat və fəaliyyətinə də
şamil etmək olar.
Bir alim və müəllim kimi Kamal Talıbzadə də Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elminə öz töhfələrini vermişdir.
Azərbaycan ədəbi
tənqid tarixini yaratmaqla yanaşı, o,
milli kadrların hazırlanmasında
da böyük rol oynamışdır. Ədəbiyyatşünaslıqda
xüsusi yeri və xidmətləri olan alimlərin yetişməsində Kamal Talıbzadənin
xüsusi xidmətləri
vardır. N.Şəmsizadə,
Ş.Vəliyev, K.Əliyev,
N.Cabbarlı, N.Qafqazlı,
E.Akimova və başqaları K.Talıbzadə
məktəbinin yetirmələridir.
Kamal Talıbzadə etibarlı
övlad, layiqli varisdir. Atası - sevimli yazıçımız
Abdulla Şaiqin ədəbi
irsinin toplanması, nəşri və təbliği işinə
o, bir alim, vətəndaş
və oğul kimi daima həssaslıqla
yanaşmışdır. Bu məqsədlə Kamal Talıbzadə
Abdulla Şaiqin Mənzil
Muzeyinin təşkil olunmasına var qüvvəsini
sərf etdi. 1991-ci ildə o, Muzeyin yaradılmasına nail oldu.
Ömrünün sonuna
qədər layiqli bir oğul kimi
Abdulla Şaiq Mənzil
Muzeyinin fəaliyyət
göstərməsi üçün
əlindən gələni
əsirgəmədi, atasının
qiymətli xəzinəsinə
- ədəbi irsinə
sahib çıxdı. Akademik
muzey işinə elmi tədqiqat aspekti əlavə etdi. Bu sahədə gördüyü səmərəli
işlər nəzərə
alınmış, 1994-cü ildə Kamal Talıbzadə
Muzey işi üzrə Respublika Elmi Metodiki Mərkəzinin və YUNESKO-nun nəzdində
Beynəlxalq Muzeylər
Şurası Azərbaycan
Milli Komitəsinin üzvü
seçilmişdir.
Milli ədəbi
prosesin tədqiqatçısı
olan Kamal Talıbzadə,
həm də ömrünü milli ədəbi
irsin təbliğinə
və tədrisinə
həsr etmiş böyük pedaqoqdur. Xalqının milli-mənəvi
dünyasının kamilləşdirilməsinə,
milli düşüncənin formalaşdırılmasına dünya
standartları səviyyəsində
alimlərin yetişdirilməsinə
yönəlmiş fəliyyəti
ilə o, Azərbaycan
ədəbi-estetik və
pedaqoji fikir tarixində daim var olacaq.
Arzu Əhməd HACIYEVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 19 avqust.- S.20;21.