Sözlərə "Azadlıq" öyrədə
bildik ...
"60-cılar"
silsiləsindən Arif
Abdullazadə haqqında
bir neçə söz
1
Keçən ilin lap sonlarında
Mədəniyyət Nazirliyinə
təqdim etdiyim
"60-cılar" layihəsi əsasında mənim üçün mənən
əhəmiyyətli və
çox xoş hadisə kimi, iki kitab nəşr
edildi: Arif Abdullazadənin "Duyum"
və Çingiz Ələkbərzadənin "Seçilmiş əsərləri".
"60-cılar" mən də daxil olmaqla,
ancaq adları çəkilən üç-dörd
yazıçıdan ibarət
deyil, çünki bizim ədəbiyyatda
"60-cılar" anlayışı ədəbi tənqidin və ictimaiyyətin mahiyyətcə yanlış
qəbul etdiyi kimi, yalnız ədəbi nəsil göstəricisi deyil, çünki - əvvəllər
də bu barədə yazmışam
- Azərbaycan ədəbiyyatında
"60-cılar" differensiallaşdırılmış
fərdi məfhumdan daha artıq, istedad dərəcəsindən,
əsərlərin bədii
sanbalından asılı
olmayaraq, ümuminin ortaya çıxartdığı
nəzəri-estetik anlayışdır.
"60-cılar" sosialist
realizmi doqmalarına yox, ədəbiyyata, ədəbiyyatın yarandığı
dövrdən etibarən,
missiyasına arxalanır
və güvənirdilər,
buna görə də özlərini elə həmin sosrealizm dövründə
təsdiq edə bildilər.
Arif "60-cılar" barədə yazdığı
şeirdə deyirdi:
Ölçü-mizan adlı, tərəzi adlı
Pənahımız vardı - bunu bilirdik,
Bu əsri
o əsrə daşıya
bilən
Sabahımız vardı - bunu bilirdik.
Təəssüf ki, bir sıra
başqa "60-cılar" kimi, Arifin də,
Çingizin də kitabları çoxdan idi nəşr olunmurdu və indi deyəcəyimin təmtəraqlı, gurultulu
səslənəcəyindən ehtiyat etmədən deyim ki, hər
iki kitab mənəvi borcumun ifadəsi kimi mənim yazdığım
Ön sözlərlə
nəşr edildi.
Bu yazı
da Arif Abdullazadənin
kitabındakı həmin
Ön söz əsasında qələmə
alınıb.
2
Mən Arif
Abdullazadənin bir misrasını - "Sözlərə
"azadlıq" öyrədə
bildik..." - ona görə bu kiçik yazının başlığına keçirirəm
ki, nəsrdə olduğu kimi, poeziyada da ədəbiyyatımıza
yeni nəfəs, yeni estetik-ideoloji (bəlkə də "estetik-antiideoloji" yazmaq
daha düzgün olardı!) ab-hava gətirmiş və sənəti sosrealizm doqmaları çərçivələrindən
çıxarmış
"60-cılar" ədəbi nəslinin Fikrət Sadıq və Fikrət Qoca, İsa İsmayılzadə
və Ələkbər
Salahzadə, Vaqif Səmədoğlu və Məmməd İsmayıl,
Musa Yaqub və Vaqif Nəsib
və başqa nümayəndələri kimi, onun da bu
sözləri deməyə
mənəvi və ədəbi haqqı çatırdı.
Arif beş
maraqlı romanın,
o cümlədən, bu
yaxınlarda oxuculara təqdim edilən "Duyum" romanının,
"Qafur Qantəmirin
həyat və yaradıcılığı", "Azərbaycan poeziyasında
yaradıcılıq üslubları",
"Şair Cəfər
Cabbarlı" və
s. kimi monoqrafiyaların,
bir çox ədəbi-elmi məqalələrin
müəllifi, filoloji
elmlər doktoru idi, ancaq bütün
bunlarla bərabər,
o, ilk növbədə,
əlbəttə, şair
idi.
Arif BDU-nun
(S.M.Kirov adına (!) Azərbaycan Dövlət Universitetinin) filoloji fakültəsinin 4-cü kursunda
oxuyanda, mən orada 1-ci kurs tələbəsi idim və yaxşı yadımdadır, bizi
"60-cılar"ın ağsaqqalı Fikrət Sadıq
("60-cılar"ın ən yaşlısı o, ən
cavanı isə mən idim) tanış etmişdi. Sonralar mən aspirantlıqdan baş elmi işçiyə qədər on il Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunda
Ariflə birlikdə çalışdım və
o zaman aramızda yaranmış çox isti münasibət onun vəfatınacan eləcə davam etdi.
Mən bunları
xatırladıqca, təsəvvürümdə
iki Arif canlanır - bir tərəfdən:
Mən yurdumun
küçələri, həyətləri gül-çiçəkdən
döşəməli,
paxlavası, halvasıtək
dilə şirin,
sözə şirin ləhcəsi də
xoş, yeməli
Şəki adlı
cənnətində doğulmuşam.
- deyə gəzməyi,
yeyib-içməyi sevən,
dinamik, xüsusi bir həvəslə yaxşı şahmat oynayan və o illərdə mənim də şövqlü şahmat rəqibim, pozitiv Arif Abdullazadə,
o biri tərəfdən
isə, illər keçdikcə özü-özünə:
Mən hardan gəlmişəm,
hara gedirəm,
hardan başlamışam, harda bitirəm,
niyə
gəlmişəm ki, niyə
gedirəm,
niyə
başlamışam, niyə
bitirəm?
Nədən bu kürənin
içindən çıxıb,
üzünə düşdüm,
nədən belə bəxtin,
belə həyatın
izinə
düşdum?
- deyə bəşəri suallar verən və belə başa düşürəm
ki, bu sualların cavabını axtararkən,
dünyadakı riyaları,
mənəvi saxtalığı,
qəlpliyi görərkən,
bütün bunları
öz daxili aləminə sığışdıra
bilməyən Arif Abdullazadə; eyni zamanda ömrünün sonlarına yaxın onun qol-qanadını sındıran namərd bir xəstəlik aqibətiylə də barışa bilməyən,
yalnız fiziki mənada yox, yəqin ki, daha artıq dərəcədə
mənəvi mənada
iztirab çəkən
Arif Abdullazadə.
Mənə bağışladığı kitabları yenidən nəzərdən keçirərkən,
bir daha görürəm ki, onun poeziyası, demək olar ki, başdan-başa həmin sualların doğurduğu düşüncələrdən
ibarətdir və yəqin elə bu düşüncələrdir
ki, onun poeziyasında təbiətdən, yaxud məhəbbətdən ürək
dolusu danışmağa
çox az yer qalır.
Qəribə dünyaydı getdiyim
dünya,
Adamlar nə qədər həvəsliydilər,
Adamlar nə qədər həsrətliydilər,
Adamlar nə qədər həsədliydilər.
Gözlər torpaqdan çox,
göyə baxırdı,
Göylərdən gözlərə min sirr yağırdı,
təsəlli yağırdı,
səbir
yağırdı...
Mən
"Baş" romanını
işləyəndə Arifin ömrünün sonlarında
yazdığı "Bir də
bu dünyaya gəlməyə tövbə"
misrasını, eləcə
də rəhmətlik
Ənvər Məmmədxanlının
hələ 1970-ci illərin
sonlarında, yayda, Yazıçıların Şüvəlandakı
Yaradıcılıq Evində
mənə dediyi:
"Həyatım ağrıyır"
sözləri tez-tez yadıma düşürdü
və romanı bitirdikdən sonra da hər ikisini epiqraf seçdim.
İndi düşünürəm ki, Arifi
ailə qurmağa qoymayan, onu tək
saxlayan da öz-özünə
verdiyi o mənəvi sualların axtarışı
(və hədsizliyi) oldu və mən
onun, yəqin ki, həmin tənhalıq çağlarında yazdığı
bu şeiri tapıb, bir də oxudum:
Səni
sevgimizin son mənzilindən
özüm yola saldım sonbaharıma.
Bir sevgi bir anda
qurban kəsildi
dolan gəncliyimin boş vüqarına...
...İndi
kəsişməyən iki
yoldayıq,
yollar da
axşama düşüb,
qaralır.
Hardasa bir qərib, yaşıl talada
sönmüş bir ocağın
yeri qaralır.
Bu misralar ötüb-keçmiş
həyatın bir epizodunun xatirəsidir, ancaq eyni zamanda
məncə, Arifin, həm
istedadlı qələminin,
həm də həssas hissiyyatının
ifadəsidir və belə bir hissiyyatla
yaşamaq o qədər
də asan bir yaşayış deyil.
Şair
ömrü - çətin
ömürdür.
Yeni bir söz olmasa
da, təkrar etmək istəyirəm: şair - həyatın acısından-şirinindən
asılı olmayaraq, mahiyyət etibarilə tənhadır.
Tənha
şairlərin doğum
günləri
ömrün açılmamış izindən keçir.
Tənha
şairlərin tənhalığı
da
özünə tuşlanır, özündən
keçir.
Tənha
şairlərin tənha
fəryadı
içinə düşür,
İncəlib bir iynə gözündən keçir,
-
Tənha
Füzulinin dəvəsi
kimi...
Mən,
haçansa ciddi jurnallardan birində elmi araşdırmaların
belə bir nəticəsini oxumuşdum
ki, şairlər nasirlərə,
ümumiyyətlə, yazıçılara
nisbətən ortaq rəqəm kimi 8 il az yaşayırlar.
Düzdür, Tolstoy 80-ni, Şou 90-nı, Hamsun isə 100-ü keçmişdi,
ancaq görünür,
bu cür misallar - istisnadır.
30-a, 40-a çatmayan şairləri
saymaqla qurtaran deyil.
Bir də ki, şair də, hər halda, insandır və insan istəsə
də, istəməsə
də - öz taleyinin ardınca gedir.
Arif son illərində yazdığı
bir şeirdə deyir:
Baş tutmadı bu sınaq,
Gələn dünyaya qalsın.
Bir də milyon il sonra
Cənnətdən yerə düşən
bir dənə saf toxumdan
doğan
almaya qalsın.
Bu sınağın alması
cır kökdən cücəribmiş...
Cənnətdən düşən sınaq
alması - Adəm ilə Həvvanın alması - cır kökdən cücəribsə,
şair nə edə bilər?
Bunu yalnız obrazlaşdıra
bilər, artığına
gücü çatmaz.
Arifin çoxmərtəbəli binanın
son qatında birotaqlı
mənzili var idi və hərdən o otaqda olanda mənə
elə gəlirdi ki, onun siqaret tüstüsünə
qarışmış bütün
hiss-həyəcanı, düşüncələri,
itirdikləri, özünün-özünə
dedikləri ağır
məngənə altında
sıxılaraq, bu darısqallığa pərçim
edilib.
Quşlar
yuvasını ağacda
qurar,
Evim bir binanın son qatındadı.
Quşların zamanın çərxinə
qonub,
İllərin qış adlı
sərt rüzgarının
Soyuq qucağından sıyrılıb
çıxmaq,
Uçmaq taleyi var başının
üstə,
Özündən, izindən, öz
yuvasından
Qaçmaq taleyi var başının
üstə.
İllər keçdikcə, Arifin daxilindəki o quş azadlığına - "zamanın
çərxinə qonub,
illərin sərt rüzgarından" çıxmaq
arzusu, "uçmaq taleyi" yaşamaq istəyi daha da artırdı, çiyinlərini
basan ağır bir yükə çevrilirdi.
Ancaq nə etmək olardı?
Mənimsə, taleyim göz qırpımında,
Donan pəncərənin nəfəsindədir.
Torpaqla səmanın arasındakı
Gecəli,
gündüzlü dənizə
baxan
Ömrün bircə anlıq
həvəsindədir...
3
Ancaq mən bu qısa
qeydləri bədbin notlarla bitirmək istəmirəm və
"yurdunun Şəki
adlı cənnətində
doğulmuş" gözəl
yumoru olan, deyib-gülən, duzlu zarafatlar edən, yüksək yaradıcı
enerjili, pozitiv Arif Abdullazadəni xatırlayıram.
Onun, hətta küskün şeirləri səni düşündürürsə, səndə də mənəvi suallar yaradırsa, - bəyəm,
bu azdır?
Yox, az deyil.
Əgər bu gün başqa bir epoxadan - Sovet dönəmindən çıxmış
bir şairin, yazıçının əsərləri
yenidən nəşr
edilir, oxunur, bəyənilir, maraq doğurursa, bunun özü də cır yox, saf
cücərtinin ifadəsidir.
Pozitiv Arif Abdullazadə də, küskün Arif Abdullazadə də həmin mənəvi sualların axtarışından (və
cavablarından!) asılı
olmayaraq, Azərbaycanı,
Azərbaycanın daxilində
isə, Şəkini çox sevirdi və bu gün
Şəki şəhərində
Arifin adını daşıyan
küçə var.
"Arif Abdullazadə küçəsi"ndəki mənzillərdə
insanlar doğulur, böyüyür, sevinir, kədərlənir, bir sözlə, o küçədə
də həyat öz axarı ilə davam edir.
Və bu gün o küçədə
oynayan uşaqlar, o küçə ilə gedib-gələn insanlar, o
küçədəki skamyalarda
oturub, söhbətləşən
qocalar, gimgə vuran qarılar - onların hamısı
Arifin qəlbən, ruhən
bağlı olduğu
Azərbaycanın sadə
vətəndaşlarıdır.
19 noyabr 2022. Bakı 15
15 dekabr 2023. Bakı
ElÇİN
Ədəbiyyat qəzeti. - 2023. - 23 dekabr, ¹ 50. - S. 8, 9.