Dan
ulduzu
Rumın
ədəbiyyatı və
Mihay Emineskunun şeirləri Azərbaycan
dilində
Mihay
Emineskunun seçmə şeirlərinin və
bir poemasının daxil edildiyi "Dan ulduzu"
toplusuna poetik mətnlərin əsas tərcüməçisi, şair Səlim Babullaoğlunun yazdığı "Son söz" yazısını, oxucularımız üçün maraqlı
olacaq,
deyə
diqqətinizə
çatdırırıq. Kitabın Babullaoğlu tərəfindən qeyd olunan bir məqamı
biz də diqqətinizə
çatdırmağı lazım
bilirik: bu yazının hazırlanmasında tarix elmləri doktoru G.Yoloğlunun "Mihay Eminesku: tarix və ədəbiyyatın
güzgüsündə", filologiya elmləri namizədi N.Sadıqovanın
"Mübarizədə keçən
ömür", şairə,
tərcüməçi F.Hacıyevanın
"Ulduzlardan pay istərəm"
kitabına yazdığı
"Ön söz",
tarix və filologiya üzrə fəlsəfə doktoru J.İsmayılın "Rumın
ədəbiyyatı XIX-XX yüzilliklərdə:
faktlar və mülahizələr" və
"Azərbaycan-Rumıniya ədəbi əlaqələrinə
bir nəzər", filologiya elmləri doktoru M. Metlyayevanın
"Mihay Emineskunun
"Dan ulduzu" poeması:
tərcümə təcrübəsi
üzərində avtorefleksiya",
M.Lupaşkonun "Emineskunun
sirri" məqalələrindən
istifadə edilib.
(Əvvəli burada)
Şairin yaradıcılığının
ilkin təkan almasında və formalaşmasında çox
sevdiyi ədəbiyyat
müəllimi, 1848-ci il inqilabının
iştirakçısı Aron Pumnulun təsiri böyük olub. Bir müddət müəlliminin
evində məskunlaşan
Mihay onun böyük kitabxanası ilə tanış olub, hətta sonradan bu kitabxananın
səliqə-sahmana salınmasında
yaxından iştirak edib. Bu ona kitabların,
elmlərin təsnifləşdirilməsi
kimi vacib bir işlə praktik şəkildə məşğul olmaq imkanı verməklə yanaşı, kitabxanadakı
əksər kitabları,
xüsusən, dünya
ədəbiyyatının qiymətli
incilərini oxumaq, onları dərindən mənimsəmək üçün
əvəzolunmaz şərait
yaradıb. Müəllimi
Aron Pumnulun ölümü
Mihaya dərin sarsıntı yaşadıb,
bu, həyatının,
bəlkə də,
ilk və ən ağır itkisi olub. Digər tərəfdən, poetik yaradıcılıq üçün,
xüsusən, sonradan
Emineskunun bütün
yaradıcılığı üçün səciyyəvi
olan melanxolik-minor ovqatın başlanğıcını
qoyub ki, elə o vaxtlar müəlliminə
ithaf etdiyi ilk şeiri - poetik ağı bütün rumın ədəbiyyatında
bilinən, xatırlanan
elegiyaya çevrilib. Əlbəttə, Emineskunu
müəllimi Aron Pumnulun
varisi sayanlar yanılmırlar.
Mihay Emineskunun ilk şeirlərinin yazılması
və mətbu nəşri XIX əsrin
60-cı illərinin birinci
yarısına təsadüf
edir. 1865-ci ildə şairin şeiri "Familiya" jurnalında işıq üzü görür. 1866-cı ildə
əslən Transilvaniyadan
olan publisist İosif Vulkanın redaktorluğu ilə çap olunan jurnalda şairin bütün yaradıcılığının
lirik başlanğıcı
sayıla biləcək
"Kaş mən də" adlı növbəti şeiri dərc edilir ki, bu da gənc Emineskuya məşhurluq gətirir. Şairin adının "Eminoviç"dən
"Eminesku"ya çevrilməsi
də Vulkanın təşəbbüsü ilə
elə o zaman baş verir. Sonradan Eminoviçlərin hamısı
məhz bu soyadı daşıyacaqdılar.
Sonrakı üç
ildə jurnalda Mihay Emineskunun "Yad ellərdən", "Bukovinaya",
"Ümid", "Gecənin
sirləri", "Eliadaya",
"Aktrisaya", "Abidənin
məhəbbəti", "F.İ. adlı dostuma" və bu kitaba
da daxil etdiyimiz "Sənə mən nə deyim, gözəl Rumıniya"
və başqa şeirləri də dərc edilib.
Emineskunun sonrakı
təhsili dinləyicisi
olduğu Vyana Universiteti ilə bağlıdır. Orta təhsili olmadığı
üçün universitetə
yalnız azad dinləyici kimi qəbul edilə bilərdi ki, bu da ona hərtərəfli və olmazın azadlıq, xüsusən, təhsil fənlərini seçmək imkanı yaradıb. 1869-cu ildə
professor Timmermanın rəhbərliyi
ilə başlayan fəlsəfə təhsili
boyunca Eminesku, həm Qərbin, həm Şərqin böyük ədib və mütəfəkkirlərinin
əsərləri ilə
tanış olub, Hafizin, Hüqonun, Lamartinin ölməz əsərlərini oxuyub,
icazəsiz yazıldığı
saray kitabxanasında
"Ramayana" və "Mahabharata"nı mükəmməl
bildiyi alman dilində mütaliə edib.
Şairin həyatının
"Vyana dövrü"
barədə məlumatlar
çoxdur. Müasirləri
və dostları, xüsusən, T.V.Ştefanella
və İ.Slaviçin
xatirələri dolğun
və maraqlıdır.
"Ömrünün bu
çağlarında həyatının
bütün eniş-yoxuşunu,
qəm-qüssəsini duyan
20 yaşlı bu gənc 40 yaşlı müdrik insan təəssüratı bağışlayırdı"
- bu cümlə Slaviçin xatirələrindəndir.
Vyanadakı təhsil
dövrü şairin,
həm də ciddi yaradıcılıq dövrü hesab olunur. Bu dövrdə Eminesku "Venera və
Madonna" əsərini, fanilik
duyğusu ilə oxucu qəlbinin dərinliklərinə işləyən
lirik və fəlsəfi silsilə şeirləri, ilk nəsr
əsəri, Dostoyevskinin
"Alçaldılmış və təhqir olunmuşlar"ını xatırladan
"Vəhşiləşmiş ruh" (yaxud "İnamımı itirmiş
ruh") romanını
yazıb. Yeri gəlmişkən, sonuncu
əsər şairin ölümündən sonra,
1904-cü ildə işıq
üzü görüb
və ədəbi tənqidin əsərə
münasibəti birmənalı
olmayıb. Hətta bir çoxları əsərin çap olunmamasının daha doğru ola biləcəyini
söyləyib, bəziləri
isə "Eminesku böyük şair, lakin zəif romançıdır, amma
İks və yaxud İqrekdən heç də zəif yazıçı
deyil" (Q.İbrailyanu)
kimi fikirlər səsləndiriblər.
Bəlkə, bu fikirlərə müəyyən
qədər haqq qazandırmaq da olardı. Çünki Eminesku özü belə yaradıcılığının bu dövründəki ovqatı haqqında belə yazırdı:
"...mənim düşüncələrim
o dövrdə tamamilə
romantik əhval-ruhiyyənin,
mələklərin, iblislərin
əhatəsində olub,
qəhrəmanlarım zahirən
Bayronun qəhrəmanlarına
bənzəyirdilər..."
Bu dövrdə Eminesku ciddi nasir kimi "Bədbəxt Dionis",
"Mənim kölgəm",
böyüklərin də
uşaqlar qədər
sevdiyi "Hind nağılı",
"...Fet Frumos" nağıllarını yazıb,
şair kimi isə lirikası yeni, sonradan məhz onun üslubunu səciyyələndirən çalarlar
qazanıb. Az əvvəl
adını çəkdiyimiz
"Venera və Madonna" şeiri təkcə onu tanıyanlar tərəfindən deyil, hətta tanımayanlar tərəfindən də
çox hərarətlə
qarşılanıb, rumın
poeziyasına və poetikasına yeni nəfəsin
gəlməsi əminliklə
və hamılıqla
təsdiqlənib.
Belə ki, "Bədbəxt
Dionis" əsərində
müəllif özünəqədərki
ənənələri pozur,
gerçəklikdə xəstə
sayılacaq qədər
əcaib təxəyyülün
bir-birinə qarışdığı
əsərdə Dionisin
yaşadıqlarının yuxu və ya
həqiqət olması
oxucular üçün
əvvəlcə qaranlıq
qalır.
Əsərin xoşbəxt
sonluğu nə qədər sevindiricidirsə,
sondakı müəllif
"şərhləri" bundan daha böyük
əhəmiyyət kəsb
edir. Əsərlə
tanış olan oxucular müəllifin dünya, tarix, kainatın idarə olunması, Tanrı barəsindəki təzadlı
dünyagörüşü və fikirləri ilə az da olsa, tanış olurlar.
Eminesku bu dövrdə təkcə şair və nasir kimi deyil,
həm də ictimai-siyasi fəaliyyətilə
diqqət çəkməyə
başlayıb. "Timpul"
qəzetində çalışdığı
illərdə ardıcıl
yazdığı məqalələrdə
və 1848-ci il inqilabını
təhlil edən
"Epiqon" əsərində
o, (bu əsərdə
şair Eminesku artıq yetkin bir ədib və
mütəfəkkir kimi
Qərbdən ixrac edilən inqilabın yeni, yerli şərait üçün yad olduğundan
bəhs edirdi) dövrün əhval-ruhiyyəsini
dəqiqliklə göstərib,
düzgün əqli nəticələr hasil edib ki, sonralar həmin yazıların fəlsəfəsi şairin
"Mələk və
İblis", "İmperator və proletar" kimi ciddi poetik əsərlərində,
poemalarında bədii
şəkildə yenidən
işlənib.
Mihay Emineskunun şəxsiyyətinin (və
əlbəttə ki, yaradıcılığının
da) əsas cizgilərini
göstərmək üçün
onun həmkarlarına
və həyatında
xüsusi yeri olan (bəzən bu rol heç
də pozitiv olmurdu) insanlara məktublarını xatırlamaq
yerinə düşərdi.
Məsələn, şairin
Neqrutsiyə, Mayoreskuya
yazdığı və
günümüzə gəlib
çatan bəzi məktubları bu mənada əhəmiyyətlidir.
Eminesku çox zaman maddi ehtiyac məngənəsində
sıxılmasına baxmayaraq
öz millətinin istedadlı nümayəndələrinin
üzə çıxarılmasında
daim iştirak edib, onlara əməli
dəstək olmağa
çalışıb. Məktublarının
birində o, "Junimya"
cəmiyyətinin təsisçisi,
dövrünün məşhur
"Konverbir literare"
jurnalının redaktoru
Yakob Neqrutsi-yə
(1843-1932) bir xahişlə
müraciət edir ki,
Slaviç adlı gənc yazarın əsərlərini dərgidə
yayınlasınlar; yaxud,
Titus Mayoreskuya ünvanladığı
başqa bir məktubunda gənc musiqiçi Tom Mikerin konserti üçün konservatoriyanın zalında
yer ayrılması xahişini edir.
Çox təvazökar,
həmçinin məsuliyyətli
şəxsiyyət olan
Eminesku məktublarının
birində maddi sıxıntılarına rəğmən,
Mayoreskunun ona fəlsəfə professoru
kimi dərs demək, mühazirə oxumaq təklifinə belə cavab verir: "Məşğələlərin
dəqiq planı əlimdə olmadan, onun təfərrüatı
ilə tanış olmadan və bu qədər gənckən, mən belə bir işə
cəsarət edə bilərəmmi? Dar çərçivədəki
məsələlərdən danışmağa, məsələn,
Kantın və ya Şopenhauerin müvafiq əsərlərinin
şərhi ilə bağlı xüsusi kurs oxumağa, bəlkə də, cəsarət edərdim. Çünki bu zaman mətndən çox uzaqlaşmaq lazım gəlmir, səndən bütün sistemin geniş izahını deyil, yalnız məlum şeyin dəqiq və aydın təqdimatını
gözləyirlər. Ancaq
Şopenhauer fəlsəfəsinin
tam kursunu tədris etmək, həqiqi mənada mühazirə oxumaq üçün xüsusi hazırlığın
verdiyi biliklər, məxsusən də, təbiətşünaslıq və
antropologiya sahəsində
biliklər lazımdır.
Mənə ən azı bir semestr
anatomiyanı və fiziologiyanı öyrənmək
lazımdır ki, heç
olmasa, fəlsəfəyə
girişi mənimsəyim.
Doktorluq adı məni cəmiyyət və onun qayda-qanunları
ilə barışdıra
bilər, lakin özümlə yox. Hələ ki, mən daxilən özümdən
çox narazıyam.
Bu vəziyyət qarşımda
duran vəzifənin bütün ciddiliyini hiss olunacaq dərəcədə
vurğulayır. Məni
açılan yolda gözləyən mənfəət
barədə düşüncələr
belə borc haqqındakı fikirlərimə
üstün gəlmək
iqtidarında deyil..."
1874-cü ildə
vətənə qayıdan
Mihay Eminesku "Junimiya" cəmiyyətinin
görkəmli təmsilçisi
Vasile Proqorun təqdimatı ilə Yaş şəhəri mərkəzi kitabxanasının
müdiri təyin edilib. Eminesku ömrünün ən xoşbəxt çağları
saydığı bu dövrdə uzun illər həsrətində
olduğu kitabların
çevrəsində böyük
güc və həvəslə çalışmağa
başlayır ki, bu
da ona qeyri-adi zövq verib. Amma xoşbəxtlik uzun çəkməyib, daxili
çək-çevirlər, söz-söhbətlər nəticəsində
o vəzifəsindən ayrılmalı
olub, bir müddət məktəb
inspektoru kimi çalışıb. 1876-cı ilin iyun ayında,
siyasi dəyişikliklər
zəminində şair
bu vəzifəsindən
də uzaqlaşıb.
Daha sonra - 1877-ci ildən başçılıq
etdiyi "Timpul" qəzetində maarifçi-publisistik
məqalələrlə çıxış
etməyə başlayıb.
Baş verən
hadisələr şairə
pis təsir edib. Maddi ehtiyac içində yaşayan Eminesku şəxsi hisslərini gizlətməyə
çalışıb, hadisələrə
münasibətini belə
ifadə edib: "Siyasət bizim dövlətdə bütün
bədbəxtliklərin səbəbidir.
Xırda siyasi hisslərlə böyük
siyasətçilərdən intiqam alırlar. Bu, çirkin intiqamdır..."
Yaş şəhərindəki
qısamüddətli fəaliyyətindən
sonra Eminesku onu "rumın xalqının Hiperionu"
adlandıran Mayoreskunun
dəvəti ilə Buxarestə gedib. Hərçənd ona təklif olunan işə də sevinə bilməyib, şair ictimai-siyasi çəkişmələr, əbədi
insani antoqonizm və ona hakim kəsilən fanilik duyğusu səbəbindən
dərin məyusluq və ümidsizliyə qapılıb.
Əslində birqatlı
olmayan bu əbədi məyusluğun
və ümidsizliyin bir başqa, şəxsi səbəbi də olub. Belə
ki, şairin 1872-ci ildə
tanış olduğu,
əsərlərinin əsasını
erotik motivlər təşkil edən rumın şairəsi
Veronika Mikleyə (1850-1889) sevgisi
onun həyatını
büsbütün dəyişmişdi.
Demək olar, hər cümə axşamı gənc rumın şairlərinin iştirakı ilə evində ədəbiyyat və şeir gecələri keçirən
Veronika ilə şair
bu tədbirlərin birində tanış olub, ilk görüşdəcə
qadına vurulub, sevgisini məktub vasitəsilə bildirib və qarşılıq alıb. Bu sevginin qarşılıqlı olması
onu sevindirsə də, kasıblığı
üzündən sevdiyi
xanımla birgə yaşamaq arzusunu gizlədib, hissini içində basdırmağa
özünü məcbur
edib. Və bu eşq ömrünün
sonuna qədər onun üçün əlçatmaz xülyaya
çevrilib.
Sonradan bütün
rumın ədəbiyyatının
şah nümunələri
kimi tarixə düşəcək lirik
şeirlərin (onların
bir çoxu bu kitabda yer
alıb) yazılmasına
səbəb olan bu sevgi eyni
zamanda şəxsi və dərin bədbəxtliyin də təməlini qoyub. Şairin Mikleyə sevgisi uzun illər
platonik səciyyə daşıyıb, çox
sevdiyi bu xanımla o, yalnız
1879-cu ildə, fasilələrlə
görüşə bilib,
amma Mayoreskunun müdaxiləsi nəticəsində
bu birgəlik 1882-ci ildə həmişəlik
pozulub. Emineskunun sevgilisi Veronika Mikleyə sonuncu məktubu 1888-ci ilin dekabr ayına
təsadüf edir.
Botoşarıdan yazan şair sonunun yaxınlaşdığını və axırıncı dəfə Veronikanı görmək arzusunu bildirir. Veronikanın da Emineskuya məhəbbəti
dərindi və bu sevgi, birgə
yaşamamalarına rəğmən
ağır ruhi sarsıntıları və
xəstəliyi dövründə
ona şairi tərk etməyə icazə verməmişdi. Doğrudan da, ehtiyaclar içində çırpınan,
faciəli və həqiqi şair ömrü yaşayan Mihay Eminesku bu məktubun üstündən cəmi
bir ay keçəndən
sonra, yəni 1889-cu ilin iyun ayının
15-də dünyadan köçüb
və Belu məzarlığında torpağa
tapşırılıb.
Hadisədən 48 gün
sonra Veratek monastırında tənhalığa
çəkilən və
özünə qapanan
Veronika zəhər içərək
intihar edib.
Rumındilli poeziyanın
klassiki Mihay Eminesku barədə çoxlu epitetlər söylənilir, dünyanın
bir çox ölkələrində onun
adını daşıyan
küçələr, məktəblər
var, onun xatirəsinə
abidələr ucaldılıb,
şairin heykəlləri
qoyulub, 2000-ci il dünyada
"Eminesku ili"
elan edilib, hətta Merkuridəki kraterlərdən
biri onun şərəfinə adlandırılıb,
amma "rumın ədəbiyyatının Dan ulduzu"
təyini dünya ədəbiyyatı tarixində
əsərin şairin
taleyinə çevrilməsinin
ən maraqlı faktı hesab oluna bilər.
5 -7 yanvar 2023
Səlim Babullaoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.
- 2023. - 9 dekabr, ¹ 47. - S. 20-21.