Onun
sinəsində Ağrı
Dağının özü
boyda bir ağrı vardı...
C.Cabbarlı adına
İrəvan Azərbaycan
Dövlət Dram Teatrı
deyiləndə, yadıma
bir xatirə düşür. İndi bu
sətirləri oxuyan oxucunu yaxın, bəlkə də, xeyli uzaq keçmişə
aparacam. Yəni ötən əsrin sonlarına. 1996-cı ilin
ortaları idi, tələbə yoldaşım
xəbər gətirdi
ki, aparıcılıq üzrə
müsabiqə elan edilib,
gedək, özümüzü
sınayaq. Gələcəyə,
parlaq həyata, işıqlı illərə
olan ümidləri indikindən çox fərqlənən iki rəfiqə üz tutduq müsabiqənin keçirildiyi məkana, yəni C.Cabbarlı
adına İrəvan
Azərbaycan Dövlət
Dram Teatrına. Burada məlum oldu ki, müsabiqədə münsif
kimi rəhmətlik Oqtay Əliyev də var. Elə teatrın qapısından
içəri girəndə
Oqtay Əliyevlə Dilarə Əliyevanı nə barədəsə, şirin-şirin söhbətləşən,
deyib-gülən gördük.
Bilmirəm, o zamanlar onlar ailə qurmuşdular, ya nişanlıydılar, amma
çox mehriban və xoşbəxt görünürdülər...
Hörmətli alim, ədəbiyyatşünas
Elnarə Akimova mənə İrəvan
Dram Teatrı haqqında
yazını hazırlamağı
tapşıranda, ağlıma,
dərhal həmin xoşbəxt mənzərə
və Əliyevlər
ailəsi düşdü.
Xalq artistləri - Vidadi Əliyev və onun həyat
yoldaşı Elmira Əliyeva,
onların İrəvan
həsrəti ilə dünyasını dəyişən
övladı, Əməkdar
mədəniyyət işçisi
Oqtay Əliyev, digər övladı Elçin Əlibəyli və ailənin gəlini, Əməkdar
artist Dilarə Əliyevanın
haqqında bəhs etdiyim teatr üçün
müstəsna xidmətləri
olmuş, onlar İrəvan teatrı üçün canlarını,
illərini, ömürlərini
həsr etmişdilər.
Və məhz
bu səbəbdən başqa səmtə istiqamətlənmək istəmirdim.
Ancaq bu ilin mart ayında faciəvi şəkildə
yol qəzasında dünyasını dəyişən
Oqtay Əliyevin itkisi hələ çox təzə idi, yara qaysaq
bağlamamışdı. Bu cür situasiyada nə Vidadı müəllimlə, nə
Elmira xanımla danışmağa
ürək etmirdim. Dilarə xanımla isə bir neçə
dəfə ünsiyyətimiz
olmuş, müsahibə
üçün söhbətləşmişdik.
Bu səbəbdən də
üz tutduğum və razılıq aldığım ilk insan Dilarə xanım oldu. Gözlədiyim kimi, istəyimi hörmətlə qarşıladı,
mənimlə görüşəcəyinə
söz verdi.
Beləliklə, vədələşdiyimiz
məkana getmək üçün yola düşdüm. Məqsədim
Qərbi Azərbaycan həsrəti, tarixi və ümumilikdə, İrəvan Dram Teatrı
fonunda əslən İrəvandan olan bir ailənin xatirələrini, sənət
eşqini, torpaq, vətən həsrətini
təqdim etmək idi. Yolboyu rəhmətlik
Oqtay Əliyevin İrəvanla bağlı
dediyi sözləri xatırlayıb, ən böyük arzusunu düşünüb empati
qurmağa çalışırdım:
“Mən həmişə qaçqınam.
Neçə ki, öz
torpağıma qayıtmamışam,
özümü qaçqın
kimi hiss edəcəm.
İrəvan mənim
babalarımın şəhəridir.
Mən indi də ora getsəm,
gözüyumulu evimizi
taparam, hər yeri tanıyaram. Ora gedə bilməmək məni yandırır. Bizim ev şəhərin
mərkəzindəydi. İndi Rusiya kanallarında İrəvanın mərkəzini
göstərəndə, öz
evimizi görürəm.
Görürəm, pis
oluram ki, evimizə gedə bilmirəm. Ağrı dağının
fonunda son dəfə şəhərin şəklini
çəkmişdim. O şəkildə
bizim evimiz də var. Həmin fotonu evimdə saxlayıram, telefonumda da gəzdirirəm. Bir dəfə
bir erməni ilə yazışırdıq.
Mənə dedi ki, siz İrəvan, Zəngəzur deməklə
o torpaqlar sizin olmur. Onda mən
ona dedim ki, bax, mən irəvanlıyam,
İrəvan xanının
nəslindənəm. Sən
mənə İrəvanda
bir dənə qədim erməni abidəsi göstər və yaxud da tarixi bir məkan
göstər, mən deyim ki, sən orda yaşayıbsan. Çox istəyirəm
ki, İrəvana yenidən
qayıdaq. Hər bir irəvanlı üçün bu, həyati məsələdir.”
Ağrı dağı,
Ağrı dağı...
Kim bilir, Oqtay Əliyev kimi neçə insan sənin şəklini ürəyinin üstündə,
həsrətini isə
ürəyinin içində
gəzdirir?
Dilarə xanımın
yanına çatanda,
sakit, düşüncəli,
bir xeyli də qəmgin şəkildə məni qarşıladı. Oqtay müəllimin vaxtsız itkisinin ağrısı onun bütün vücuduna, simasına, və ruhuna əbədilik çökmüş,
özünə yer eləmişdi. Onunla söhbətimiz də elə Oqtay müəllim haqqında başlayır:
- Çox yaxşı, zarafat edən və yaxud da bacaran insanlar, ağrılarını
gizlətmək istəyənlərdi.
İrəvanla bağlı
olan bütün mövzular Oqtay üçün ən ağrılı mövzu idi. O, bu barədə
yaşadıqlarının heç yüzdə birini dilə gətirmirdi. Çox möhkəm insan idi, amma onun
gözünü yeganə
yaşardan İrəvan
həsrəti idi. Rusiya kanallarında böyüdüyü məhəlləni
göstərəndə, gözü
dolur, kövrəlirdi.
- Dilarə xanım, Oqtay müəllimin İrəvana
dair ən böyük arzusu nə idi?
- Çox idi arzuları, ancaq ən böyük
arzusu heç olmasa, bir anlıq
İrəvana, böyüdüyü
küçəyə getmək
idi. Bu onun üçün o qədər
müqqədəs arzu
idi ki, telefonunda, evində, iş yerində gözünün
qarşısında mütləq
Ağrı dağının
rəsmini qoyurdu. Onun sinəsində, həqiqətən də,
Ağrı dağının
özü boyda bir ağrı vardı.
Dilarə xanım
susur, baxışları
uzaqlara dikilir, gözləri dolur... araya çökən sükut və qəhər məni də kövrəldir.
- Kövrəldiniz...
- Hə... Çünki mən onun bu həsrətinə
həmişə kövrəlirdim.
İnanırsınız ki, müəyyən qurumlar, cəmiyyətlər İrəvana
danışıqlara, görüşlərə
gedəndə, mənim
ürəyimdən keçirdi
ki, görəsən, necə
etmək olar ki, Oqtay heç olmasa, bir dəfə
həmin nümayəndə
heyətinin içərisində
İrəvana getsin.
Amma bu heç vaxt alınmadı (kövrəlir). Onun bu nakam arzusu,
inanın ki, məni yandırıb-yaxır. On səkkiz
yaşı olanda ordan çıxmışdı.
Onun kefi bir az yaxşı
olanda, xoşbəxt anlarımız baş tutanda, o dəqiqə Oqtay İrəvandan danışır, uşaqlıq
və gənclik illərini, ordakı evlərini xatırlayırdı
və kövrəlirdi.
Dilarə xanımın
qəhərlənməsi məni
də təsirləndirir.
Həm mövzunu dəyişmək, həm
də İrəvan teatrı ilə Oqtay Əliyev arasındakı bağlılığı
daha dərindən öyrənmək üçün
aktrisaya növbəti
sualımı ünvanlayıram:
- İrəvan teatrı Oqtay müəllim üçün
nə ifadə edirdi?
- İrəvan teatrı Oqtay üçün çox həssas mövzu idi. O da, Elçin də gözlərini İrəvan teatrında açıblar. Teatr onların evi olmuşdu. Səhərləri
orda açılır,
axşamları orda bitirdi. Tamaşalara, qastrollara valideynləri ilə birgə gedirdilər. Oqtay teatrla nəfəs alır, teatrı, bütün tamaşaları
əzbər bilirdi. Özünü anlayan kimi də elə
teatrda işləməyə
başlamışdı. Mənə
elə gəlir ki, Oqtay kimi yaxşı
prodüsserlər, iti
və düşünən
beyinlər, qurucu, yaradıcı insanlar üçün asanlıqla
belə bir mühit yaranmır. İrəvan teatrı onun üçün bir münbit mühit idi. Sonradan o, özü elə bir mühitə
çevrilməyi bacardı.
Söhbətimiz irəlilədikcə,
Dilarə xanım qayınanası Elmira xanımın
və qayınatası
Vidadi bəyin İrəvandan Bakıya deportasiya olunandan sonra keçdikləri ağır həyat yolundan, teatr üçün göstərdikləri
fədakarlıqlardan bəhs
edir:
- 1989-cu ildən bəri İrəvan Teatrının Azərbaycanda
bərpası uğrunda
Vidadi müəllimin,
Elmira xanımın çabaları
mənim gözümün
qarşısında olub.
Onlar, demək olar ki, hər gün rəsmi orqanlara müraciətlər
edir, saatlarla qapılarda qalırdılar
ki, teatrın fəaliyyəti
bərpa olunsun. Nəhayətdə, onlar
buna nail oldular və teatr paytaxtdakı Sarabski adına Mədəniyyət evində
fəaliyyətə başladı.
Mən də həmin evə gəlin gələndən
sonra teatrda fəaliyyətə başladım.
Oqtay mənim əlimdən tutub İrəvan teatrına apardı. Biz o vaxtlar çox gözəl tamaşalar hazırladıq.
İrəvan teatrında
mənim çox gözəl, parlaq, yaddaqalan rollarım oldu ki, indiyə qədər də tamaşaçılar həmin
rolları xatırlayır,
hafizəsində saxlayır.
Bununla yanaşı, çox məşəqqətli
günlərimiz də
oldu. Böyük yükü, tərkibi olan teatr bir
mədəniyyət evində
çox çətinliklə
fəaliyyət göstərirdi.
O, danışdıqca,
mən İrəvan teatrının tarixən nisgillə dolu olan taleyini xatırlayıram.
İrəvanda yad millətin
içərisində, burada
isə vətən həsrəti ilə yaşayan bir teatr idi İrəvan
Dram Teatrı... düşüncələrdən
məni Dilarə xanımın səsi ayırır:
- Bilirsiniz, Samirə xanım, mən çox arzu edirəm ki, İrəvan Teatrı nisgildən, qəribçilikdən
bir addım irəli gəlsin. Hərdən mənə elə gəlir ki, İrəvan teatrı, sanki gəlib-gedən bir qəribdi (kövrəlir).
-Artıq ikinci dəfədir ki, məhz İrəvan Teatrından söz açılanda kövrəlirsiniz...
- Hə... Otuz ildir bu
ailənin içindəyəm.
O ailənin və teatrın içində olan bir insan
kimi mən onların ağrılarını
yaşamışam. Gözəl
iş görmək istəyirsən, amma darlıq, çərçivələr,
şəraitsizlik buna imkan
vermir. Çox arzu edirəm ki, teatrın şəraiti, durumu güclənsin. Teatra dəstək olduğu halda özünü realizə
edə bilər. Üzü İrəvandan
bu yana, teatr çətinliklərə
sinə gərmiş,
uğurlarını dişi-dırnağı
ilə əldə edən teatrdı. Vidadi müəllimin,
Elmira xanımın söhbətlərindən
yadımda qalanların
fonunda İrəvan teatrı deyəndə,
hiss etdiyim ilk şey ağrıdı. Bu baxımdan
bu mövzu bizim ailə üçün çox həssas mövzudur. İnanıram ki, bu teatr və onu
yaşadanlar üçün
əldən nə gəlirsə, onu da edəcəklər. Çünki
belə olan halda teatr, sənət
və ümumilikdə
hamımız uğur
qazanacağıq. Dünyanın
harasında olur-olsun, bir millətin adını qaldıran, ondan bəhs edən bir şey
var, o da mədəniyyətdir!
Dilarə xanımla
söhbətimizi bitirəndən
sonra Elmira xanımla və Vidadi müəllimlə söhbətləşməyə
hazırlaşırdım. Ancaq Elmira xanıma zəng edəndə, o, Vidadi müəllimin, elə özünün də səhhətinin sözəbaxan olmadığını
vurğuladı. Vidadi
müəllimi narahat etməsəm də, Elmira
xanımdan İrəvan
Teatrında çalışdığı
günlərdən, xatirələrindən
danışmasını, gənclik
illərini yada salmasını
xahiş etdim. Elmira xanım üçün danışmaq, sözün
bütün mənalarında,
çətin idi. Həm Oqtay bəyin itkisi, həm səhhətindəki
problemlər onu narahat edirdi, ancaq elə bu mətn vasitəsi
ilə Xalq artistimizə təşəkkür
edirik ki, fikirlərini,
xatirələrini bizimlə
bölüşməyə razılıq verdi:
- Elmira xanım, Vidadi müəllimin və sizin İrəvan
teatrının yaşamasında,
bu günə qədər gəlib çıxmasında müstəsna
xidmətləriniz olub...
- Elədir. Ermənilərin, özü
də rayon ermənilərinin
yox, şəhərin
mərkəzində qatı
ermənilərin, xadimlərin,
teatrşünasların içərisində
Azərbaycan mədəniyyətini,
teatrını yüksək
səviyyədə saxlamaq
çox çətin
idi. Bunun nə demək olduğunu, yəqin, özünüz
təsəvvür edərsiniz.
Onlar bizim şəxsimizə qarşı
heç nə edə bilmirdilər.
- Sizə qarşı yəqin ki, təzyiqlər olurdu, xüsusən də, 80-ci illərin sonunda?
- Yalandan deyə bilmərəm ki, bizi vururdular, döyürdülər. Bu, mümkün
deyildi. Çünki
biz sənət adamı
idik və mən öz şəxsimə deyirəm
ki, çox qürurlu
insanam. Orda kimsə mənə desəydi ki, burda oturma, orda otur,
mən ya ölməliydim, ya da çıxıb gəlməliydim.
Onlar bizə qarşı pisliyi çox mədəni şəkildə edirdilər.
Misalçün, fəxri
ad vermirdilər, ev vermirdilər. Deyirdilər, gələn dəfə verəcəyik.
Gələn dəfə
də siyahıdan kənarda qalırdıq. Və yaxud da o vaxtı Moskvada keçirilən teatr festivalında birinci yer bizim teatra
verilsə də, axırda elə elədilər ki, birinci yeri erməni teatrının, ikinci yer bizim oldu.
Amma qanunla biz müharibə
haqqında hazırladığımız
tamaşaya görə
birinci elan olunmuşduq.
Yəni, bax, belə şeylər çox olurdu. Üzdə guya bizə heç nə etmir, xətrimizə dəymir, amma arxada öz
işlərini görürdülər.
- Elmira
xanım, tamaşaçılarınız
çox olurdu orda?
- Əlbəttə,
orda nə qədər azərbaycanlı
vardısa, onlar hamısı bizim tamaşaçılarımız idilər. Bizim qastrollarımız da çox olurdu. O vaxtı bütün Göyçə mahalında,
Amasiyada və bir çox yerlərdə çıxışlar
edirdik. Azərbaycanlılar
olan bütün bölgələrə gedirdik,
onlar da bizi sevirdilər. Təsəvvür edin ki, tamaşanı bir balaca tez
başlayanda, qırğın
düşürdü. Deyirdilər,
bir az gec
başlayın, biz də işdən gəlib baxa bilək. Elə olurdu ki, bir
tamaşanı eyni bölgədə beş dəfə oynayırdıq.
Elmira
xanımın ifa etdiyi rolların adlarını xatırlamağa
çalışıram. Sosial
şəbəkələrdə Vidadi müəllimlə tamaşalardan olan şəkilləri gözlərim
önünə gəlir...
Onun bir az qalın, bir az zəhmli
səsi məni fikirdən ayırır
- Ulu
öndərimizə Allah
rəhmət eləsin.
O vaxtı bizim ən çətin günlərimizdə bizim
tamaşalarımıza baxdı,
İrəvan teatrına,
aktyorlarımıza yiyə
durdu, kim layiq idisə, onlara fəxri adlar da verdi.
Elmira
İsmayılova İrəvan
teatrında işlədiyi
dövrdə 170-dən çox
rol ifa edib.
Vidadi Əliyevin də ifa etdiyi
rollar elə təxminən bir o qədər olub. Aktrisa “Cehizsiz qız”, “İki ağanın bir nökəri”, “Axırı
xeyir olsun”, “Atayevlər ailəsi”, “Aydın”, “Müsyö Jordan və dərviş Məstəlişah”
və daha çoxsaylı səhnə
əsərlərində maraqlı,
yaddaqalan rollar ifa edib.
- Teatrda çox rollar ifa etmisiniz. Ən çox yadınızda qalan, xatirəyə çevrilə
bilən rollarınız
hansılar idi?
- Eh, ay qızım,
hansını deyim, hansını sayım mən... Bütün rollarım yadımdadır.
Biz elə-belə əsərlər
oynamırdıq. Şekspirin,
Çexovun, Handoninin,
Ostrovskinin, Cabbarlının,
Makayonokun əsərlərini
hazırlayırdıq. Biz zəif
teatr deyildik. Köçkünlük dövründə
bizim teatr zəiflədi, yer sarıdan əziyyət çəkdi, aktyorlarımızın
bir hissəsi köçüb getdi başqa şəhərlərə.
Rəhmətlik Ağakişi
Kazımov həmişə
deyirdi ki, İrəvan
teatrı qırlıqda
bitmiş böyük
palıd ağacıdır.
Orda erməni teatrşünaslar bizim teatrın aktyorlarına valeh olurdular.
Taleyin işi idi ki, Elmira xanımın övladları, Oqtay da, Elçin də elə teatrda böyüməli olmuşdular.
Valideynlərinin hər
ikisinin də işi teatrla bağlı olduğundan, onların məktəbdən
sonra getdikləri məkan teatr olurdu. Elmira xanım 78 yaşının astanasından
ötən əsrin
70-ci, 80-ci illərinə boylanır:
- Mənim uşaqlarımın hər
ikisi İrəvan teatrında böyüdü.
Bizim bütün tamaşaları yazıq Oqtay əzbər bilirdi. Çünki onları qoya biləcək yerim yox idi, onlar
da məcburiyyətdən gəlib
bütün tamaşalarımıza,
məşqlərimizə baxırdılar.
Hətta iş o həddə çatmışdı
ki, Elçin beş yaşı olanda bizim tamaşalarımıza
baxıb, bizi tənqid edirdi.
Bu məqamda qocaman aktrisamız Elçin Əlibəyli ilə bağlı maraqlı xatirəsini mənimlə bölüşür:
- Deməli,
tamaşalarımızın birində səhnədə
xəstə palatası
hazırlanıb, iki çarpayı qoyulub və hər iki xəstənin xəstəlik tarixçəsi
aktyorlar tərəfindən
deyilir. Tamaşa bitəndən sonra Elçin dedi: “Olar, mən
bir söz deyim? Axı sizin tamaşada digər xəstə ikinci hissədə gəlir, bəs necə olur ki, tamaşa başlanan kimi, onun da kimliyi
bilinir? Həkim hardan bilir ki, növbəti xəstə
kim olacaq?” Rejissor başını tutdu ki, bunu hələ uşaq görüb, bəs komissiya gəlib-görsə,
necə olardı? Yəni, deməyim odur ki, onlar orda elə böyümüşdülər
ki, artıq bizim tamaşalarımızı tənqid
edirdilər.
Elmira xanımla danışa-danışa, vikipediyanı
açıram. Vidadi Əliyevin bioqrafiyasına
nəzər salıram:
“Sevil”, “Lənkəran
xanın vəziri”, “Solğun çiçəklər”,
“Cehizsiz qız”, “Atayevlər ailəsi”, “Arşın mal alan”, “Durnalar qayıdanda” və daha neçə-neçə
əsərlərdə baş
qəhrəmanları canlandıran
aktyorun Elmira xanımla
tərəf-müqabili çox
olub-olmadığını xəbər alıram. Elmira xanım cavabında deyir:
- Yox,
çox tərəf-müqabili
olmadıq. Çünki
Vidadi müəllim həmişə teatrda qəhrəman rollarını
ifa edirdi. Mən isə xarakterik rollar ifa edirdim. Vidadi
müəllim bütün
teatrın baş rollarını oynayırdı.
Onun görkəmi yaxşı idi, cavan görünürdü
deyə, bütün cavan qəhrəman rollarına onun fakturası uyğun gəlirdi. Nə bilim, bu da
bir həyat idi, ömür idi, yaşadıq, keçdi.
- Amma
İrəvan Teatrının
da bu gün
yaşamasında sizin
ailənin zəhməti
çox oldu...
- Çox
olub, qızım. Biz iki nəfər
- Vidadi ilə mən ordan gələndən sonra çox qapılar döydük, çox yerlərə getdik ki, teatr yaşasın.
Bizə o dövrdə
Qərbi Azərbaycandan
gələn qaçqın
teatr kimi baxırdılar. Beş il birtəhər teatrı saxladıq, qapılara düşdük,
tamaşalarımızın biletlərinin alınması
üçün o dövrki
təşkilatlardan xahişlər
etdik. Ancaq sonralar bizim gücümüz çatmadı.
Yəni çox çətinliklərimiz oldu,
ta ki, ulu
öndər Heydər
Əliyev gələnə
qədər. O, gəldi
və bizim teatra dövlət statusu verdi ki,
bu teatr yaşasın. Bunu necə deməmək olar? İrəvan Teatrının yaşamasının
səbəbkarı Heydər
Əliyev oldu. Allah ona rəhmət
eləsin! Yoxsa, bu mədəniyyət ocağı məhv olub gedəcəkdi.
Söhbətləşdi:
Samirə
Əşrəf
Ədəbiyyat qəzeti. - 2023. -
30 dekabr, ¹ 51. - S. 16-17