Milli
varlığına bağlı
alim
Müasir dövrdə ilk peşəkar
filosofumuz olan Heydər Hüseynov Azərbaycan
xalqının ictimai-siyasi
fikrinin əsas inkişaf mərhələlərini
müəyyən etmiş,
mədəni və ədəbi irsimizin fəlsəfi qaynaqlarını
araşdırmışdır.
Heydər Əliyev
Azərbaycan fəlsəfə
tarixinin banisi, milli fəlsəfə və ictimai fikir tarixi
haqqında ilk fundamental əsərin
və azərbaycanca yazılmış dərsliklərin
müəllifi, Azərbaycan
fəlsəfə məktəbinin
yaradıcısı, SSRİ EA-nın Azərbaycan Filialının sədr müavini, Marks-Engels-Lenin institutunun
Azərbaycan filialının
direktoru, ADU-da Fəlsəfə
bölməsinin və
kafedrasının yaradıcısı,
müdiri, Azərbaycan
SSR Elmlər Akademiyanın
vitse-prezidenti akademik Heydər Hacı Nəcəf oğlu Hüseynov 1908-ci il aprelin
3-də Azərbaycanın qədim
şəhəri olan İrəvanda anadan olmuşdur. Hüseynovlar ailəsi İrəvanın
sayılıb-seçilən ailələrindən idi. Onların şəhərdə
- Təpəbaşı məhəlləsində
ikimərtəbəli evi,
“Dəlmə bağları”nda böyük
meyvə bağları
var idi. Atası Hacı Nəcəf Kərbəlayı Hacı
Hüseyn oğlu ticarətlə
məşğul olur,
rus tacirləri ilə, xüsusilə Novqorod şəhəri ilə sıx əlaqə saxlayırdı.
O, Məşədi Gülsüm
Məmmədəli qızı Fərəcova
adlı xanımla ailə qurur və bu izdivacdan
onların altı uşağı dünyaya
gəlir. Heydər ailənin sonbeşiyi idi.
1909-cu ilə qədər ailə xoşbəxt, rahat həyat sürür. Hüseynovların üç
böyük oğlu İrəvan Gimnaziyasında
oxuyur (İrəvan
Gimnaziyası1881-ci ildən fəaliyyət göstərirdi),
ata və analarının onlarla bağlı arzu və istəklərini reallaşdırmağa çalışırdılar.
Hacı Nəcəf və Məşədi Gülsüm dindar idilər: namaz qılır, oruc tutur, müqəddəs ocaqları ziyarət edir, xeyriyyə işləri ilə məşğul olurdular.
Heydərin bir yaşı olanda Hacı Nəcəf cərrahiyə əməliyyat
zamanı vəfat edir. Bu itki ailəni
nə qədər sarsıtsa da onlar özlərində
yaşamağa güc
tapır və ailə başçısının
qoyduğu işləri
davam etdirirlər. Sözsüz ki, ağırlıq
daha çox ailənin böyük oğlu Yusifin üzərinə düşür.
Bu dövrdə onun artıq öz ailəsi var idi. Ailəsinin, anasının,
kiçik qardaşlarının
və bacısının
qayğısını çəkmək,
onları dolandırmaq
üçün Yusif
çox çalışmalı
idi.
Deyirlər, dərd
gələndə batmanla
gəlir. Sən demə, qarşıda bu ailəni gözləyən faciə
tezliklə onlara Hacı Nəcəfin ölümünü unutduracaqmış.
Birinci Dünya
müharibəsi illərində
Şərqi Anadolunu ələ keçirmək
istəyən Rusiya
1917-ci ilin noyabrında
baş verən hakimiyyət çevrilişi
ilə əlaqədar
öz silah-sursatını
hərbi xidmət keçən 150 min erməni
əsgərinə və
könüllülərdən ibarət 4 erməni drujinasına (10 min adamlıq)
təhvil verərək
qoşunlarını geri
çəkməyə məcbur
olur. Bu, ermənilərin
Şərqi Anadoluda müstəqil
dövlət yaratmaq arzusunu ürəklərində
qoyur. Onlar niyyətlərini Cənubi
Qafqazda həyata keçirmək məqsədilə
qoşunu İrəvan
quberniyasına və ona bitişik ərazilərə yönəldir.
Yerli əhaliyə
divan tutulur.
İrəvan quberniyasında
və Zəngəzurda
əsl soyqırım
həyata keçirilir.
Tarixdən öyrənirik
ki, 1918-ci ilin mart ayınadək
erməni silahlı dəstələri 198 kəndi
darmadağın edir, həmin qəzalarda təqribən 135 min nəfər
azərbaycanlını öldürür.
Köməksiz qalan əhali qaçmağa üz tutur. Əhalinin böyük hissəsi Türkiyə,
İran, Azərbaycan, Gürcüstanda
məskunlaşır.
Soyqırım Hüseynovlar
ailəsindən də
yan keçmir, Yusif ermənilər tərəfindən vəhşicəsinə
öldürülür. Məşədi
Gülsüm övladları
və Yusifin yetim qalmış uşaqları ilə birlikdə vətəni tərk etməyə məcbur olur. Hüseynovlar ailəsi əvvəlcə Batumi şəhərinə, oradan
isə Stavropola köçür. Burada da
erməni təzyiqi və şəraitsizliklə
qarşılaşdıqları üçün 1920-ci ildə,
sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra Bakıya köçürlər.
Bu vaxt Heydərin artıq 12 yaşı var idi. Lakin ailələrində
baş verən faciə və qaçqınlıq üzündən
o hələ məktəbə
gedə bilməmişdi.
Hüseynovlar ailəsi
İçəri şəhərdə,
Dvorsovaya 26 ünvanında
kirayə ev götürürlər. Gülsüm
xanım kiçik
oğlunu 18 saylı məktəbə qoyur. Ailənin çətin vəziyyətdə yaşamasına
baxmayaraq Gülsüm
xanım gen yaddaşından
gələn ənənəni
– xeyriyyəçiliyi davam
etdirir, İçəri
şəhər məsçidinə
su çəkdirir.
Məktəb mühiti,
orada hökm sürən abi-hava H.Hüseynovun daxili imkanlarının açılmasına,
istedadlarının üzə
çıxmasına yardımçı
olur. Burada o, şeir yazmağa başlayır, divar qəzetini redaktə edir, humanitar elmlərə xüsusi maraq göstərir. Onun zəhmətkeşliyi,
məsuliyyətliliyi müəllimlərinin
gözündən qaçmır.
H.Hüseynovun böyük
qızı Sara xanımın
yazdığına görə
18 nömrəli məktəbdə
atası ilə yanaşı Süleyman Rüstəm, Mikayıl Müşfiq, Əfrasiyab və Şəmsi Bədəlbəylilər, Əbülfəz
Qarayev, Məmmədağa
Şirəliyev, Hüseyn
Bakıxanov kimi mütərəqqi gənclər
oxuyur, Feyzulla Qasımzadə, Hənəfi
Zeynallı, Atababa Musaxanlı kimi dövrün ziyalıları
dərs deyirdi.
Yenə həmin
mənbədən öyrənirik
ki, Heydər Hüseynov
Mikayıl Müşfiqlə
bir sinifdə oxuyub. Bu haqda Fuad Qasımzadədən müsahibə
alan jurnalistin yazısından da məlumat
əldə edirik: “Bakıdakı 18 saylı məktəbdə Mikayıl
Müşfiqlə bir
sinifdə oxuyublar.
Fuad Qasımzadə danışırdı
ki, Heydərin çox
gözəl xətti
var idi... Müəllimlərinin
(Feyzulla Qasımzadə
-F.S.) ad günündə
qərarlaşdırırlar ki, Heydər Müşfiqin şeirlərini gözəl
xətlə köçürsün
və bunu siniflərinin adından müəllimə hədiyyə
etsinlər. Həmin zərif xətli dəftər indi də Qasımzadələrin
arxivində qalır”.
Məktəbi bitirdikdən
sonra Heydər Hüseynov Bakı Pedaqoji Texnikumda oxumağa başlayır.
Bu illərdə komsomol
sıralarına qəbul
olunur. Maddi çətinlik çəkən
ailəsini dolandırmaq
məqsədilə o, kitabxanada
işə düzəlir,
16 yaşından fəhləlik
edir.
Heydər Hüseynov
təhsilini davam edə-edə pedaqoji fəaliyyətlə də
məşğul olur.
Maştağada yerləşən
17 saylı məktəbin fəhlə
fakültəsində Azərbaycan dili və ədəbiyyatından,
tarix, coğrafiya, kimya, riyaziyyatdan dərs deyir. Bir müddət Lenin adına
kombinatda, Tibb texnikumda müəllimlik edir. Oxuduğu, işlədiyi hər bir yerdə zəhmətkeşliyi, ictimai
işlərdə fəallığı
ilə seçilir.
Hələ gənc
yaşlarından həyatın
çətin üzü
ilə qarşılaşan,
ağır uşaqlıq,
gənclik dövrü
yaşayan Heydər 18
yaşında həyatdan
daha bir zərbə alır.
1926-cı il aprelin 25-də anası Məşədi Gülsüm kəskin böyrək çatışmazlığından
60 yaşında vəfat
edir.
Ailəsinin bütün
qayğılarını hələ
bərkiməmiş çiyinlərində
daşımalı olan
Heydər təhsilinə
fasilə vermədən
daha gərgin işləməli olur.
1931-ci ilə kimi 59 saylı məktəbdə
dərs deyir, komsomol katibi olur. Humanizmi, insanpərvərliyi, ciddiliyi,
dərin biliyi ilə həm şagirdlərin, həm də iş yoldaşlarının hörmətini
qazanır. Görkəmli
alim, pedaqoq Feyzulla Qasımzadə bu istedadlı, işgüzar
gənci daim nəzərində saxlayır,
onun bacarıqlarını
düzgün məcraya
yönəltməyə və
inkişaf etdirməyə
çalışır. 1929-cu ildə Feyzulla Qasımzadə “rabfak”ın
tələbələri üçün ədəbiyyat
dərsliyinin hazırlanmasına
21yaşlı Heydəri də
cəlb edir. (H.Hüseynovun
böyük qızı
Sara xanımın dediyinə
görə, F.Qasımzadə
atası haqqında “Heydər başımın
tacıdır.” deyirdi.)
1930-cu ildən H.Hüseynov
artıq fəlsəfədən
dərs deməyə başlayır.
1927-1931-ci illərdə
Heydər Lenin adına Azərbaycan Dövlət Universitetinin şərqşünaslıq
fakültəsinin linqvistika
ixtisasının tələbəsi
olur. Universitetdə oxuduğu illərdə ərəb və fars dillərinə mükəmməl yiyələnir,
dövrünün görkəmli
alimlərindən dərs
alır. Azərbaycan dilindən ona Bəkir Çobanzadə,
Əbdürrəhin bəy
Haqverdiyev, fəlsəfədən
Mikayıl Hüseynov,
Cahangir Nağıyev,
ərəb dilindən
Uaruar, fars dilindən Bəndəli
ibn Səlıb əl-Cauzi,
Əhməd Bəni Trinc, linqvistikadan A.R.Zifeldt-Simumyagi, şərq incəsənəti
tarixindən V.M.Zummer dərs deyir. Bu müəllimlərin bir qismi Azərbaycan Demokratik Respublikasının
rəhbərləri tərəfindən
müxtəlif ölkələrdən
dəvət olunmuşdu.
Belə məşhur alimlərin tələbəsi
olmaq, sözsüz ki,
H.Hüseynovun savadlı bir kadr kimi yetişməsində
böyük rol olnayır.
Hələ məktəb
illərindən yaradıcılığa
meyl edən H.Hüseynov universitetdə oxuduğu dövrdə qələmini
sınaqdan keçirir,
H.Heydər, H.Hüseynzadə
imzaları ilə müxtəlif mətbuat orqanlarında (“İnqilab və
mədəniyyət”, “Gənc
işçi”) şeirlər
çap etdirir, ədəbiyyatla bağlı
dərsliklər yazır,
müəllimlərinin sevimlisinə
çevrilir.
H.Hüseynovun tələbəlik
dövründə yazdığı
“Atəşgah” şeiri
professional cəhətdən mükəmməl olmasa da
məzmunu, obrazlılığı
ilə diqqəti cəlb edir. Şeirin çox maraqlı tarixçəsi
var: 1930-cu ildə Şərq
fakültəsinin professoru
Zummer tələbələrini
Suraxanı Atəşgahına
aparır. Bu müqəddəs
ocaq haqqında məlumat verən professor
şeirə həvəsi
olan tələbələrinə
Atəşgaha aid şeir
yazmağı tövsiyə
edir. Səhəri gün 22 yaşlı H.Hüseynov “Atəşgah” şeirini müəlliminə təqdim
edir. Özü də o, bu şeiri
sevimli müəllimi
professor Zummerə ithaf
edir.
1931-ci ildə H.Hüseynov “Zəngi” şeirlərini yazır. Başlanğıcını
Göyçə gölündən
götürən, İrəvan
şəhərindən axıb,
sonda Araza tökülən Zəngi
çayı H.Hüseynovun uşaqlıq
illərinin həm xoş, həm də acı günlərinin şahidi idi. Şeir özündə müəllifin
doğma yurdu ilə bağlı niskilini, sevgisini, dünəni, bugünü
daşıyır:
Aylar, illər
boyu aşıb-daşarsan
İçində çınqıllar
oynaşar, Zəngi,
Qayalar üstündən
yel tək aşarsan,
Qoynunda köpüklər
qaynaşan, Zəngi
Daşnaklar zülmündən,
bəylər əlindən
Qəlbinə sancılan
zəhərli tikan
Bu gün çıxarılmış, azad
bir ölkən
Kimi qanadlanıb,
coşasan, Zəngi.
1931-ci ildə H.Hüseynovun zəngin tələbəlik
illəri sona yetir. Azərbaycan Pedaqoji Universitetinin ən fəal və istedadlı məzunu kimi Heydər Azərbaycan Dövlət Elmi Tədqiqat İnstitutunun fəlsəfə şöbəsinin
aspiranturasına göndərilir.
Bir il burada təhsil alıb, fəlsəfə
üzrə qazandığı
bilikləri daha da təkmilləşdirən H.Hüseynov Sənaye
İnstitutuna və Sovet Ticarəti İnstitutuna fəlsəfə
müəllimi vəzifəsinə
təyin olunur. Marksizm-leninizm fəlsəfəsini
aydın dildə tədris edən gənc müəllim tez bir zamanda
tələbələrin sevimlisinə
çevrilir.
1934-cü ildə Heydər
Hüseynov tacir Süleyman Abdullayevin qızı Tale xanımla ailə həyatı qurur. Onların tanışlığı barədə
Heydər Hüseynovun
ikinci qızı Leyla
xanım müsahibələrinin
birində məlumat verir: “...Aralarında 4 il fərq var idi. Atam 1908-ci ildən, anam isə 1912-ci ildən idi. Atam Mirzə Ələkbər Sabirin oğlu Məmmədsəlim
ilə dostluq edirdi. O, çox maraqlı insan idi, yumorlu, yüksək
intellektli. Anam bizə ətraflı danışmırdı, ancaq
bilirəm ki, onları
Məmməd Səlim
tanış etmişdi.
Anam Tale ziyalı ailəsindən idi. Atası Süleyman
Abdullayev Müsavatın üzvü
idi. Yaxşı yaşayırdılar. 1937-də babamı güllələdilər.
Sonradan o, bəraət
qazandı. Bəraət
kağızını anama
verən atam deyirmiş
ki, “bilirsiniz, çox
adamlar dözməyib bir çoxlarının “vətən xaini” olması haqqında kağızlara imza atdılar. Atanızla fəxr edin, o, heç bir kağıza qol çəkməmişdi”.
1936-cı ildən
etibarən Heydər Hüseynov Azərbaycan SSR
Xalq Komissarları Soveti yanında Azərbaycan Sovet Ensiklopediyası komitəsində
işləməyə başlayır. Həmin komitədə əvvəlcə
elmi işçi, sonra elmi katib
kimi fəaliyyət göstərir. Komitə SSRİ Elmlər Akademiyasının
Azərbaycan Filialının
Ensiklopediya və Lüğətlər İnstitutuna
çevrildikdən sonra
həmin institutun direktoru vəzifəsinə
təyin edilir. Bu illərdə onun elmi fəaliyyəti çox geniş olur. İnstitutun əməkdaşları ilə
birlikdə lüğətlərin
tərtibi üzərində
işə başlayır,
ədəbiyyatla bağlı
ilk məqalələrini çap
etdirir. Vaxtilə ənənəsi Ruhulla Axundov tərəfindən
qoyulmuş lüğət
tərtibi işini həvəslə yerinə
yetirən H.Hüseynovun
rəhbərliyi ilə
1939-cu ildə “Rusca-Azərbaycanca
lüğət”, “Rusca-Azərbaycanca
məktəbli lüğəti”,
“İzahlı Azərbaycanca
– Rusca lüğət”
çap olunur.
1935-ci ildə
SSRİ Elmlər Akademiyasının
Azərbaycan Filialının
açılışı republika üçün əlamətdar hadisələrdən
biri oldu. Filial mövcud
olduğu dövrdə,
xüsusilə müharibə
illərində çox
böyük işlər
görür: “Statusun artması Azərbaycan filialının tərkibində
ayrı-ayrı elmi-tədqiqat
institutlarının yaradılmasına
imkan vermişdir. Geologiya İnstitutu, Tarix, Dil və
Ədəbiyyat İnstitutu,
Coğrafiya İnstitutu,
Neft və Kimya İnstitutu məhz həmin tarixi mərhələdə
açılmışdır. Elmi-tədqiqat institutları
səviyyəsində aparılmış
tədqiqatlar daha sistemli və ardıcıl olmuş, ölkənin sosial-iqtisadi
inkişafının və
mədəni mühitinin
tələblərinə cavab
verərək Azərbaycanda
gedən inkişaf proseslərinə özünün
müsbət təsirini
göstərmişdir”.
SSRİ Elmlər
Akademiyasının Azərbaycan
Filialının təşkilində
və inkişafında
böyük xidmətləri
olan Heydər Hüseynov ilk vaxtlar Filialın sədr müavini, 1944-cü ildən
sədri olur. SSRİ
EA-nın prezidenti V.L.Komarov, vitse-prezidentləri
O.Y.Şmidt, İ.İ.Meşaninov
onun işini yüksək qiymətləndirirdilər.
Filialın fəaliyyəti
dövründə fəlsəfə
üzrə aparılan
tədqiqatların səviyyəsi
və istiqamətində
keyfiyyətcə dəyişiklik
baş verir. “Maarif və mədəniyyət”, “Revolyusiya
və kultura” jurnallarının fəlsəfə
bölmələrində xarici
filosofların əsərlərinin
tərcümələri, yerli
mütəxəssislərimizin yeni məqalələri çap
olunur. Aspirantura şöbəsi
yaradılır, yeni alim ordusunun
yetişdirilməsi üçün
lazım olan ədəbiyyatlar Azərbaycana
gətirilərək tərcümə
edilir, ana dilində dərslik və dərs vəsaitləri yazılır, rayonlarda elmi bazalar yaradılır
elmi sessiyalar keçirilir. Görkəmli
şəxsiyyətlərin: Nizaminin, Mirzə Fətəli Axundovun, Üzeyir Hacıbəyovun
yubileyləri keçirilir.
Təşkilatı işlər
H.Hüseynovun elmi yaradıcılığına
mane ola bilmir.1939-cu ildə o, Tiflis Dövlət İnstitutunda
“M.F.Axundovun fəlsəfi
görüşləri” adlı
dissertasiya müdafiə
edir. Müdafiə çox uğurla keçir, dövrün görkəmli alimləri:
akademik K.S.Bakradze,
Daneliya, Danaşiya, Xaçapuridze, Dmitrev H.Hüseynovun elmi əsəri barədə yüksək fikirlər söyləyirlər.
H.Hüseynov ictimai, elmi fəaliyyətlə yanaşı milli kadrların
yetişdirilməsi istiqamətində
də xeyli işlər görür. Xüsusilə fəlsəfə
məktəbinin yaranması
məqsədlə o, respublikanın
bütün elmi potensialını səfərbər
edir, istiqamətləndirir.
H.Hüseynov ətrafına bu sahədə fəaliyyət
göstərə biləcək
alimlər ordusu toplayır.
Heydər Hüseynov,
Cahangir Nağıyev,
Əhməd Kazımov,
Əlisöhbət Sumbatzadə
universitetlərdə fəlsəfənin
Azərbaycan dilində
tədrisini həyata keçirən ilk filosof nəsli olur. Özünün “Şərəfli
vəzifə” adlı
məqaləsində (Kommunist,
4 dekabr, 1940) H.Hüseynov
gənc alimlərin hazırlanmasına dair fikirləri ilə bölüşür.
H.Hüseynovun
tələbələrindən Cəmil Əhmədli müəllimi haqqında deyir: “Azərbaycan xalqının ictimai və fəlsəfi fikir səmasında parlaq bir kometa
peyda oldu. Bu, XX əsrin 30-40-cı illərində
Azərbaycan fəlsəfə
elminin sürətlə
inkişafında, fəlsəfə
kadrlarının hazırlanmasında,
fəlsəfənin digər
elm sahələri ilə
əlaqələndirilməsində, biliyin müxtəlif sahələrində elmi terminologiyanın yaradılmasında
müstəsna dərəcədə
yüksək xidmətləri
olan Heydər Nəcəf oğlu Hüseynov idi”.
1940-cı ildə
SSRİ Ali Soveti Rəyasət
Heyətinin fərmanı
ilə H.Hüseynov
elm və pedaqoji sahələr üzrə
yeni kadrların yetişdirilməsində
göstərdiyi səyinə
görə “Şərəf
nişanı” ordeni ilə təltif olundu.
Müharibə bütün
sahələri olduğu
kimi, elm sahəsini, alimlər ordusunu da səfərbər edir.
SSRI Elmlər Akademiyasının
Azərbaycan Filialı
işini dövrə,
şəraitə uyğun
yenidən qurur, Akademiyanın elmi bazalarının yaradılması,
institut və şöbələrin daha
sıx və əlaqəli əməkdaşlığının
təmin edilməsi, səyyar elmi sessiyalar
keçirilməsi, mövzuların
seçilməsi istiqamətində
xeyli işlər görür. Sözsüz
ki, bütün bunların
həyata keçməsi
Filial rəhbərlərinin, o cümlədən Heydər
Hüseynovun təşkilatçılıq
bacarığından asılı
olur. Alim bu ağır dövrdə Filialının işi barədə “SSRİ EA Azərbaycan
filialı müharibə
günlərində”, “Azərbaycan
alimləri Vətən
müharibəsi günlərində”,“Alimlərimiz Vətən müharibəsi
günlərində” məqalələrini
çap etdirir.
“Hər şey cəbhə üçün” şüarı
altında Azərbaycan
ziyalılarının bir
qrupu 1941-ci ildə cəbhəyə yollandı.
29 dekabr tarixində
“Pravda” qəzetində Azərbaycanın
partiya nümayəndələrindən
ibarət qrupun Cənub cəbhə xəttinə yeni il hədiyyəsi
aparması haqqında elan çıxır. Azərbaycan
nümayəndələri cəbhəyə
iki vaqon isti paltar, ərzaq,
Azərbaycan torpağının
nemətlərini, Sovet
İttifaqı qəhrəmanı
İsrafil Məmmədovla
bağlı kitab və
vərəqələr aparır.
Nümayəndə heyətinin
arasında S.Vurğun,
R.Rza, Azərbaycanın
Mərkəzi Kamitəsinin
katibi D.Məmmədov,
Komsomol katibi B.Seyidzadə,
EA-nın Azərbaycan
filialının rəyasət
heyətinin sədr müavini H.Hüseynov da olur. Novorosiysk döyüşçüləri ilə görüşdə
S.Vurğun, R.Rza ºeir oxuyur, H.Hüseynov ədəbiyyatdan və fəlsəfədən məruzələrlə
çıxış edir,
faşizmin fəlsəfəsindən
danışırdı.
Müharibə illərini
Heydər Hüseynovun
yaradıcılığının və ictimai xadim kimi fəaliyyətinin
ən məhsuldar dövrü hesab etmək olar. Bu illərdə alimin xeyli sayda elmi
əsəri işıq
üzü görür,
Akademiyanın elmi bazalarının Qarabağda,
Naxçıvanda, Gəncədə,
Şamaxıda, Qubada yaradılması, Azərbaycanın
rayonlarında 9 elmi sessiyanın keçirilməsi
onun rəhbərliyi ilə baş tutur. Üzeyir Hacıbəyovun yubileyinin
təşkilində, Əliağa
Şıxlinskinin “Xatirələrim”
kitabının yazılmasında
da Heydər Hüseynovun
böyük xidməti
olur.
1941-ci ilin martında SSRİ Elmlər
Akademiyasının vitse-prezidenti
O.Y.Şmidt Bakıya gəlir. Filialın institut və bölmələrində
olan O.Y.Şmidt
burada aparılan işlərə, təşkilatçıların
fəaliyyətinə yüksək
qiymət verir, onun başqa respublikalardakı filiallara
nümunə olduğunu
deyir: “Azərbaycanın
elm adamları müharibə
illərində özlərini
çox yaxşı göstərdilər... Heydər
Hüseynovun başçılığı
altında AzFAN Akademik müəssisələrə
layiq olan gözəl iş qabilliyyəti nümayiş etdirən güclü elmi mərkəzə çevrilib”.
Məhz SSRİ Elmlər
Akademiyasının Azərbaycan
Filialının müharibə
illərindəki fəaliyyəti
gələcəkdə müstəqil
Elmlər Akademiyasının
yaranmasına təkan
verdi. Azərbarcan EA-nın yaranmasında gənc alimlərdən görkəmli kimyaçı
Y.Məmmədəliyev,
geoloq Ə.Əlizadə,
yazıçı M.İbrahimov,
şair S.Vurğun, memarlar M.Dadaşov, M.Useynov və b. böyük işlər gördü.
1944-cü ildə
Üzeyir Hacıbəyovun
60 illiyi ilə əlaqədar respublikada silsilə tədbirlər keçirilir. Bəstəkarın
yubileyi ərəfəsində
AZFAN H.Hüseynovun rəhbərliyi altında
böyük tədbirlər
planı hazırlayır.
Alimin təklifi ilə Azərbaycan SSR Ali Soveti Rəyasət Heyətinin 14 sentyabr
1945-ci il tarixli fərmanı
ilə İncəsənət
institutuna Üzeyir Hacıbəyovun adı verildi.
Leyla xanımın
xatirələrindən məlum
olur ki, Heydər Hüseynovla Üzeyir Hacıbəyov arasında
sıx dostluq olmuşdur. Özü yaradıcı adam olduğundan istedadlı insanlara xüsusi həssaslıqla yanaşan
H.Hüseynov evində işləmək
üçün şəraiti
o qədər yaxşı
olmayan bəstəkara
bağında xüsusi
otaq ayırır.
Leyla xanımın xatirələrindən:
“Yaz vaxtı idi. Biz atamla bağa getmişdik. Atam Üzeyir bəyə təklif etdi ki, bağda ayrıca otaq var, sənin üçün ayıra bilərik. Orada rahat işləyərsən.
Üzeyir bəy razı oldu, ancaq sonra nə
səbəbdənsə, gələ
bilmədi”.
H.Hüseynovun Azərbaycan
xalqı qarşısında
xidmətlərindən biri
və deyərdim ki, çox qiymətlisi onun “rus artelleriyasının
allahı” sayılan Əli ağa Şıxlinskinin xartirələrinin
yazdırılması ilə
bağlıdır.
“General Əli ağa Şıxliski və silahdaşları” kitabının müəllifi
Şəmistan Nəzərli
yazır: “Şöhrətli
sərkərdəmiz Əli
ağa Hacı İsmayılağa oğlu
Şıxlinskidən danışanda
filosof-alim Heydər Hüseynovun xidmətlərini
unutmaq haqsızlıq
olardı. Generalın
“Xatirələrim” kitabının
yazılmasında ən
müstəsna rolu olan ilkin şəxs
Azərbaycan Elmlər
Akademiyasının akademiki
Heydər Hüseynovdur.
“Xatirələrim” Azərbaycan
tarixində yeqanə və ilk hərbi memuardır”.
H.Hüseynovun general Əli
ağa Şıxlinski
şəxsiyyətinə marağı
1939-cu ildə
general-mayor Yevgeni Barsukovun kitabı ilə tanış olandan sonra yaranır.
Belə ki, müəllif
“Rus artelerriyası birinci
dünya müharibəsində”
kitabında həmyerlimizin
hərb tarixinə gətirdiyi yeniliklər, göstərdiyi qəhrəmanlıqlar
haqqında geniş məlumat verirdi. Ə.Şıxlinskini tapmağın, onunla tanış olmağın
vacibliyini düşünən
H.Hüseynov aspirantlarına
generalın harada yaşadığını araşdırmağı
tapşırır. Həyat
yoldaşı Nigar xanımın ölümündən
sonra demək olar ki, hamı tərəfindən unudulan
Ə.Şıxlinski Cəfər Cabbarlı küçəsində balaca,
soyuq bir evdə tək-tənha yaşayırdı.
Həmin dövrdə
çar ordusunda xidmət etmiş artilleriya generalı Əli ağa Şıxlinski haqqında
danışmaq, onunla ünsiyyət yaratmaq demək olar ki, yasaq edilmişdi. Xalq yazıçımız
İsmayıl Şıxlı
xatirələrində bu
haqda deyir: “Mən Əliağa Şıxlinskini görə
bilmədim. 1937-ci ildə
Bakıya gələndə
atam demişdi ki, belə bir qohumumuz
var. O zaman Lenin adına APİ-də hərbi kafedrasının müdiri
kapitan Tarıverdiyev idi. O, familimi görüb məni çağırıb dedi
ki, generalın qohumusanmı?
Dedim ki, bəli. Dedi, mən məsləhət görmürəm,
bunu başqa yerdə deyəsən, çünki səni məktəbdən qovarlar”.
O təhlükəli
zamanda heç kimin, hətta qohumlarının döyə
bilmədiyi qapını
vəzifə adamı,
SSRİ EA Azərbaycan Filialının
sədr müavini H.Hüseynov döyür. Yenə də özündən daha çox milli mənafeyi nəzərə
alır. Yenə də təəssübkeşlik,
insanpərvərlik sayıqlığı,
ehtiyatı üstələyir.
Bununla da H.Hüseynov
çətin qocalıq
həyatı yaşayan,
gözü pis görən, qulağı
ağır eşidən,
əlləri əsən
Şıxlinskinin həyatına
rəng qatır. Alim generala gələcək naminə memuarlarını
yazmağı təklif
edir. Ə.Şıxlinski
razılaşmır. Xəstəliyini
səbəb gətirir.
Bu memuarların əhəmiyyətini,
gələcək üçün
dəyərini, qiymətini
başa düşən
H.Hüseynov generala çıxış
yolu təklif edir. Təklif edir ki, o diktə eləsin, Elmlər Akademiyası tərəfindən
göndərilən bir
nəfər yazıya
alsın. Razılaşırlar.
Bu müddətdə H.Hüseynov tez-tez generala dəyir, bu qeyri-adi insanla
ünsiyyətdən xüsusi
zövq alır. Sonralar Heydər Hüseynov yazacaq: “General Əli ağa Şıxlinski ilə yaxından tanış olanlar, onun maraqlı
söhbətlərinə qulaq
asanlar bilirlər ki, bu təvazökar və səmimi insan nə qədər
ağıllı və
ibrətli bir şəxs idi”. H.Hüseynov haqlı idi. “Səhra toplarının cəbhədə işlədilməsi”
əsərinin, “Şıxlinski
üçbucağı”, “Şıxlinski
formulu” adı ilə hərb tarixinə düşən
yeniliklərin müəllifi
general-mayor Ə.Şıxlinski
qeyri-adi istedad sahibi idi. O, dilçiliklə, terminologiya
ilə də dərindən maraqlanır,
hərbi lüğətin
tərtibi ilə məşğul olurdu. Belə ki, 1926-cı ildə
Ə.Şıxlinski rus, ərəb və latın əlifbası ilə “Rusca-türkcə qısa hərbi lüğət” kitabını nəşr
etdirir.
General-mayor Ə.Şıxlinski göstərdiyi
xidmətlərə görə
bir çox yüksək mükafatlara
layiq görülmüşdü:
Fransanın generallara məxsus fəxri “Legion ordeni” və zabitlərə verilən
“Legion xaçı”. Ə.Şıxlinski
bu cür yüksək ordenlərə
layiq görülən
yeqanə azərbaycanlı
idi.
Memuarlar hazır
olanda H.Hüseynov
kitaba ön söz yazmaq üçün Yevgeni Barsukova
müraciət edir. Y.Barsukov çox
böyük həvəslə
bu işi yertinə yetirir. Onun yazdığı ön sözdən bir hissəni diqqətinizə çatdırıram:
“...Təbiət Əliağaya
böyük ağıl,
hərbi məharət,
istedad, mərdlik, nəcib sifətlər, vətənin müdafiəsi
üçün çox
faydalı olan müstəsna bir qabiliyyət vermişdi. Hərbi işə bəslədiyi məhəbbət,
göstərdiyi fədakarlıq,
topçuluğu dərindən
bilmək, xüsusilə
bu sahədə yaradıcılıq istedadı
– bütün bunlar Əliağa Şıxlinskiyə
xidmət sahəsində
sürətlə irəliləməyə
və köhnə rus ordusunun topçu
komandirləri arasında
görkəmli yer tutmağa imkan vermişdi”.
Əfsuslar olsun ki,
Ə.Şıxlinskiyə
“Xatirələrim” kitabını
görmək nəsib
olmur. 1943-cü il avqustun
18-də Əli ağa
Şıxlinski 80 yaşında
vəfat edir. Generalın dəfn mərasiminin təşkilini
də Heydər Hüseynov öz üzərinə götürür.
Ə.Şıxlinskini
generallara layiq hörmətlə dəfn
edirlər. Ş.Nəzərli:
“Dəfn mərasimini Bakı Hərbi Qarnizonundan çağırılmış
alay orkestri müşayiət etdi. Qəbri üstündə
topdan və avtomatlardan yaylım atəşi atıldı.
“Artilleriyanın allahı”nı görkəmli
sərkərdələrə məxsus hərbi qaydada torpağa tapşırdılar. Heydər
Hüseynovun özü,
generalın yetirmələri
və qohumları son vida nitqi söylədilər”.
27 mart
1945-ci ildə “Azərbaycan
SSR Elmlər Akademiyasının
yaradılması haqqında”
316 saylı qərar qəbul olundu. Azərbaycan SSR Elmlər Akademiyasının Nizamnəməsi
təsdiq edildi. Elmlər Akademiyasının
15 nəfərdən ibarət
ilk təsisçiləri
– akademiklər müəyyən
olundu. SSRİ Elmlər
Akademiyasının prezidenti,
akademik V.L.Komarov Azərbaycan rəhbərliyinə
göndərdiyi xüsusi
məktubda Əşrəf
Əlizadə, Mirəsədulla
Mirqasımov və Mustafa Topçubaşovdan
birinin yeni yaradılacaq Akademiyanın
prezidenti olmasını
təklif etmişdi. Məktubda, həmçinin,
Heydər Hüseynovun
Akademiyanın vitse-prezidenti
vəzifəsinə namizədliyi
məqsədəuyğun sayılmışdı.
1945-ci il martın 31-də Azərbaycan SSRİ Elmlər
Akademiyasının həqiqi
üzvlərinin birinci
Ümumi yığıncağı
keçirildi. Yığıncaqda
Azərbaycan SSR Elmlər
Akademiyasının rəhbər
heyəti seçildi.
Akademik M.A.Mirqasımov
yekdilliklə Azərbaycan
SSR Elmlər Akademiyasının
prezidenti, H.Hüseynov
və Ş.Əzizbəyov
Akademiyanın vitse-prezidenti,
akademik M.S.Qaşqay akademik-katib seçildi.
1946-cı ildə Bağırovun təqdimatı ilə Heydər Hüseynov Marks-Engels-Lenin institutunun
(sonralar Partiya Tarixi İnstitutu adlanırdı) Azərbaycan
filialının direktoru
təyin olunur. Filialın direktoru olduğu müddətdə
alim intitutun işində bir çox dəyişikliklər
edir. Onun təqdimatı ilə dəyərli alimlər Zülfəli
İbrahimov, Miryusif Mirhadıyev, Məmməd
Qazıyev işə dəvət olunur, institutun direktor müavini milliyətcə
erməni A.Petrosyan tutduğu vəzifədən
azad edilir.
Heydər
Hüseynovun təşəbbüsü
ilə 1945-ci ildə
ADU-nun tarix fakültəsinin nəzdində
Fəlsəfə bölməsi,
1947-ci ildə filologiya
fakültəsinin nəzdində
Məntiq və psixologiya bölməsi yaradılır. Azərbaycan
Elmlər Akademiyasının
İctimai Elmlər Bölməsi tərkibində
Fəlsəfə və
Hüquq İnstitutunun fəaliyyətə
başlaması Hüseynovun
savadlı elmi kadrlar yetişdirmək və fəlsəfə məktəbini yaratmaq arzusunun reallaşmasına
doğru böyük bir addım idi. Savadlı mütəxəssislərə böyük
ehtiyac olduğu bir zamanda H.Hüseynov
fakültə üçün
tələbə seçimi
ilə şəxsən
məşğul olur. Dünyagörüşlü
gənclərin tədrisə
cəlb olunması məqsədlə rayonlara
gedir, çıxışlar
edir, qəbul imtahanlarında şəxsən
iştirak edirdi.
1947-ci ildə H.HüseynovAzərbaycan
Ali Sovetinə üzv seçilir. 1948-ci ildə H.Hüseynov 4 cildlik “Tam rus-Azərbaycan
lüğəti”nə
görə Stalın mükafatına layiq görülür. Həmin
il alim Azərbaycan
K(b)P MK Bakı Komitəsinin
5,6 may ayında keçirilmiş plenumun qərarı ilə Bakı Şəhər Partiya Komitəsi Bürosunun üzvü seçilir.
H.Hüseynovun
uğurları ona çoxlu dostla bərabər, düşmən
də qazandırır.
Alimin yuxarı vəzifələrə çəkiləcəyi
ilə bağlı xəbərlər bir çoxlarına rahatlıq
vermir. H.Hüseynovu Bağırovun gözündə
salmaq üçün
hər vasitələrə
əl atılır. Ailəsi ilə bağlı faktlar dərindən araşdırılmağa,
alimə qarşı kompromatlar yığılmağa
başlayır. H.Hüseynovun
qardaşlarının Türkiyə
vətəndaşı, qayınatasının
“xalq düşməni”
olması qabarıq, şişirdilmiş şəkildə
Mir Cəfər Bağırova çatdırılır.
Düşmən istəyinə
nail olur: həqiqətləri gizlətməkdə
ittiham edilən H.Hüseynova töhmət
verilir.
1949-cu ildə Azərbaybaycan Elmlər Akademiyasının
Nəşriyyatı tərəfindən
H.Hüseynovun “XIX əsr
Azərbaycanın ictimai-fəlsəfi
fikir tarixindən” kitabı nəşr olunur. Əsərlə tanış olduqca o mürəkkəb dövrdə
Azərbaycan aliminin milli təəssübkeşliklə
apardığı tədqiqatlarındakı
cəsarətinə valeh
olmaya bilmirsən. Dövrün diqtəsindən
gələn ideoloji məqamlar və təhlillərdəki bəzi
təhriflər, fikrimcə,
əsərə diqqətlə
yanaşan oxucu üçün yamaq təsiri bağışlayır.
Əsas məsələ,
alimin Azərbaycan tarixi, ədəbiyyatı,
fəlsəfəsi ilə
bağlı ona qədər deyilməyən
fikirləri, arxiv sənədlərinə, ilkin
mənbələrə, əlyazmalara
əsaslanan mülahizələridir.
Deyirlər, kitabların
da insanlar kimi taleyi olur. Bu kitabın da taleyinə müəllifinin son sevinci
və son ağrısı
olması yazılıbmış.
Heydər Hüseynov özü
bunu əvvəlcədən
hiss edir və hələ əsər cəmiyyətdə yayılmamış
deyirdi: “Bu kitab ya məni göylərə qaldıracaq, ya yerə vuracaq”.
Kitabın ön sözündə H.Hüseynov yazır:
“Müəllifin məqsədi
oxucuları ən ümumi şəkildə,
detallara varmadan Azərbaycanın qədim
və orta əsrlər mədəniyyət
tarixinin elə əsas məqamları ilə tanış etməkdir ki,
onlarsız XIX əsr mədəniyyəti keçmişdən
təcrid olunmuş olar və ona
gorə Azərbaycan xalqının mənəvi
inkişafının yeni mərhələsi
kimi dərk oluna bilməz”.
İtən, qırılan
varislik bağlarını
bərpa etmək, qədim kökləri olan bir millətin
mədəniyyətini dünyaya
çatdırmaq kimi müqəddəs missiyanı
boynuna götürən
alim, sözsüz ki, özünü
böyük təhlükə
qarşısında qoyurdu.
Millətlərə qismən
azadlıq verən dövlətin hər belə yeniliyə reaksiyasını əvvəlcədən
proqnozlaşdırmaq mümkün
deyildi. Xırda bir “xəta” böyük bəlalara səbəb ola bilərdi.
Bunu Heydər Hüseynov da bilirdi, onunla bir “cəbhə”də olan
ziyalılarımız da.
“XIX əsr Azərbaycanın ictimai-fəlsəfi
fikir tarixindən” kitabı yazılan vaxtda məlum hadisələrə münasibət
dəyişməyə, müharibə
dövründə verilən
nisbi azadlıq, ilıqlaşma, müharibədən
sonra yenidən məhdudlaşmağa, sərtləşməyə,
repressiyaların növbəti
fazasına keçməyə
başlamışdı.
H.Hüseynovun “XIX əsr
Azərbaycanın ictimai-fəlsəfi
fikir tarixindən” kitabında görkəmli maarifçi-alimlər
A.Bakıxanov, M.Ş.Vazeh,
Mirzə Kazım bəy, M.F.Axundov və H.Zərdabinin həyatı, mühiti, ictimai-fəlsəfi görüşləri
yer alırdı. Mirzə Kazım bəyə həsr olunmuş hissəyə: “Şamilin adı özündə çoxlu
tarixi və vətənpərvərliklə bağlı fikirlər ehtiva edir... O, hər halda, qəhrəmandır, qəhrəmanların
yaradıcısıdır” epiqrafını seçməsi
H.Hüseynovun taleyində öz mənfi rolunu oynayır. Alim tənqidlərə,
təzyiqlərə tuş
gəlir. 600 səhifəlik kitabın
cəmi bir neçə səhifəsini
əhatə edən məqalənin onu məhvə sürükləyəcəyini
alim bilmirdi və bilə də bilməzdi. Bəlkə də bu, alim üçün artıq çoxdan ciddi-cəhdlə
hazırlanmış “məhv
edilmə” planın həyata keçirilməsinə
bir bəhanə idi. Çox güman ki, belə idi.
Qayıdaq, kitabın
təzəcə işıq
üzü gördüyü
məqamlara. Qeyd etmək lazımdır ki,
H.Hüseynovun bu əsəri cəmiyyətdə böyük
əks-səda doğurdu. Bunların canlı şahidi professor M.Mirhadıyev yazırdı: “H.Hüseynovun
kitabı tez bir vaxtda bütün
Sovet İttifaqına yayıldı. Filosofların,
tarixçilərin, ədəbiyyatçıların,
ictimai elmlər sahəsində çalışan
mütəxəssislərin yüksək qiymətini aldı”.
Ağır zəhmət
bahasına başa gəlmiş əsərinin
sevincini yaşayan H.Hüseynov onu bir çox
tanışları kimi,
SSRİ Yazıçıları İttifaqının baş
katibi, Stalin Mükafatı
üzrə Komitənin
sədri A.Fadeyevə də göndərir. H.Hüseynovla A.Fadeyevin dostluğu hələ 1947-ci ildə,
Nizaminin 800 illik yubiley tədbirləri zamanı, başlamışdı.
O vaxt Moskva nümayəndə
heyəti tərkibində
Bakıya gələn
A.Fadeyev mədəniyyəti, biliyi,
işgüzarlığı ilə seçilən H.Hüseynovu çox bəyənir. Sonradan onların əlaqələri
dostluq münasibətinə
keçir.
H.Hüseynovun “XIX əsr
Azərbaycanın ictimai-fəlsəfi
fikir tarixindən” kitabı ilə tanış olan Fadeyev onu bəyənir
və Stalin mükafatına
təqdim edəcəyini
bildirir.
Fərziyələrə görə,
məhz bu fakt - H.Hüseynovun
kitabının respublika
rəhbərindən xəbərsiz
SSRİ-nin ən ali mükafatına təqdim olunması Bağırovu bərk hiddətləndirir. Bu addımı
özünə nümayişkaranə
sayğısızlıq hesab
edir. H.Hüseynovu
yanına çağırıb
kitabı onun başınba çırpır.
Bununla da, H.Hüseynovun
taleyi həll olunur, “kitabı bağlanır”. – Bu cəmiyyətdə
olan fikirlər idi.
Arxiv sənədlərini
vərəqlədikcə, tədqiqatçıların
fikirləri ilə tanış olduqca vəziyyətin heç də birmənalı olmadığı qənaətinə
gəlirsən. M.İbrahimovun
xatirələrindən: “Kitabı
SSRİ Yazıçılar İttifaqı Dövlət
Mükafatına irəli
sürəndə respublikanın
rəhbər təşkilatları
buna etiraz etmədilər.
Mükafatlar komitəsində
müzakirə zamanı
danışanlar kitabı
təriflədilər. Həm
açıq, həm də gizli səs
vermədə əsər
mükafata layiq görüldü. Bu münasibətlə
Heydər Hüseynovu təbrik edənlər saysız-hesabsız idi”.
Tədqiqatçı Ramiz Əhmədov
yazır: AKP MK kitabın
mükafata verilməsini
məsləhət görmürsə,
bundan Azərbaycan partiya və dövlət səlahiyyətlərinin
və elmi ictimaiyyətin xəbəri
yoxdursa, onu ən yüksək dövlət mükafatına
kim və nə məqsədlə təqdim etmişdi? Bu, M.C.Bağırovun təqdiri və razılığı olmadan
mümkün olmazdı”.
Tədqiqatçı tamamilə
haqlıdır. Arxiv sənədlərini araşdırdıqca
göz önündə
tamam başqa bir mənzərə canlanır. Burada bir sənəd - Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun,
Nizami muzeyinin və Azərbaycan SSR EA-nın Tarix İnstitutunun 21 sentyabr
1949-cu il Elmi Şurasının
birgə iclasının
protokolu diqqətimizi cəlb etdi. Gündəlikdə qoyulan
əsas məsələ
Heydər Hüseynovun
“XIX əsrdə Azərbaycanın
ictimai-fəlsəfi fikir
tarixindən” əsərinin
Stalin mükafatına təqdim
olunması barədə
idi. Bu Protokol H.Hüseynovun kitabının elmi ictimaiyətin xəbəri
olmadan Stalin mükafatına
təqdim olunması barədə fikri tamamilə alt-üst edir.
Sual doğur: bəs əslində həqiqət necə idi? Həqiqət isə çox sadə - alimin müvəffəqiyyəti müəyyən
dairələrdə narahatçılıq
doğurur, Bağırovun
ona olan rəğbəti qıcıq
oyadırdı.
H.Hüseynovun tələbəsi
olmuş İrşad Əliyev: “O vaxt Heydər müəllim universitetdə fəlsəfə
kafedrasının müdiri,
partiya tarixi institutunun direktoruydu. Həm də çoxlu elmi şuraların, redaksiyaların
üzvüydü. Mərkəzi
komitənin elm, təhsil,
mədəniyyət sahəsinin
bütün ağırlıqları
onun üstünə düşürdü. Heydər
müəllim Bağırovun
da hörmətini qazanmışdı.
O dövrdə Mərkəzi
Komitədə bu sahədə rəhbərlik
eləyən katiblər,
şöbə müdirləri
qorxurdular ki, nə vaxtsa yerlərini ona verməli olacaqlar. Məqam axtarırdılar, onu Mir Cəfər Bağırovun
gözündən salsınlar...”
Fevralın 14-ü Moskvaya,
Ali Sovetin sessiyasına
getməyə hazırlaşan
alimi gecə saat 2-də MK-ya çağırır, Türkiyənin
və İngiltərənin
cəsusu Şamil haqqında əsər yazmaqda ittiham edirlər. Fevralın 15-i isə Akademiyaya gələn H.Hüseynov
müavini Y.Tokarjevskinin
onun yerində oturduğunu, seyfindən sənədlərinin, partiya
biletinin götürüldüyünü
görür. Alim başa
düşürdü ki, “yuxarı”da artıq onun taleyini həll
etmişlər və onun üçün “artıq hər şey bitmişdir”. Bu mənəvi basqılara
tab gətirə bilməyən
alim 1950-ci ilin mart ayının
əvvəlində Akademiyadakı
iş otağında hər iki biləyinin
damarlarını kəsir.
H.Hüseynovu xilas etmək mümkün olur. Alimin bu hərəkəti düşmənlərinə
daha bir fürsət verir. Onlar H.Hüseynovun
bu addımını partiyaya qarşı protest
kimi qiymətləndirir
və Bağırovun
gözündə onu daha da nüfuzdan salırlar.
H.Hüseynova qarşı
kampaniya vüsət alır. Alim tutduğu bütün vəzifələrdən
uzaqlaşdırılır. “Partiya qeydiyyatında olduğu institut onu partiyadan, Akademiyada isə EA-nın həqiqi üzvlüyündən çıxardırlar.
Yerlərdə onun adının yamanlanmasına
başladılar. Azərbaycan
K(b)P MK-sı onu Partiya Tarixi İnstitutunun direktoru vəzifəsindən çıxardı...”.
H.Hüseynovun “XIX əsr
Azərbaycanın ictimai-fəlsəfi
fikir tarixindən” kitabını aşağılamaq
istiqamətində işlərə
start verilir. Bağırov
“özbaşınalığa” yol vermiş alimi cəzalandırmaq, onu tarixi həqiqətləri
düzgün qiymətləndirməməkdə,
müridizmi mürtəce
bir cərəyan kimi verməməkdə suçlamaq qərarına
gəlir. Materiallar toplamaq üçün bir qrup alim Moskva, Leninqrad və başqa şəhərlərin
arxivlərinə göndərilir.
H.Hüseynovun əsərinə müsbət
rəy verənlər,
mətbuatda çıxış
edənlər tənqid
atəşinə tutulur,
təqib olunur.
Ittifaq miqyasında
Şamilə qarşı
kampaniya başlayır.
“Literaturnaya qazeta” 27 iyul nömrəsində yazır: “...Qafqaz xalqlarının tarixində
müridizmin və Şamilin rolunun saxta, tarixə zidd konsepsiyalarının ifşa olunması istər alimlərimiz üçün və istərsə də ədəbiyyatçılar üçün
böyük və mühüm dərsdir. Azərbaycanın partiya və ictimai təşkilatları müridizm
və Şamil hərəkatının ifşa
edilməsində fəxri
rol oynamışlar”.
İyulun 14-də Filarmoniyanın
yay salonunda ziyalılarının
yığıncağı keçirildi. “...hamı bilirdi ki, bu yığıncaq Heydər
Hüseynovun “ifşa olunması”na, “pislənməsi”nə
həsr olunmuşdur”.
Tədbir iki gün çəkir. Mənbələrə görə
zalda iki minə yaxın adam – alimlər, ədəbiyyat, incəsənət,
tibb işçiləri,
yaradıcı kollektivlərin
rəhbərləri və
aparıcı mütəxəssislər
toplaşır, ezamiyyətdə,
məzuniyyətdə olanlar
geri çağrılır.
Deyilənə görə,
H.Hüseynov yığıncağa gəlsə
də içəri buraxılmır.
Mir Cəfər Bağırov “Azərbaycan
ziyalılarının növbəti
vəzifələri haqqında”
mövzusunda məruzə
edir. Məruzənin
II hissəsi bütövlükdə
H.Hüseynovun “XIX əsrdə Azərbaycanda
ictimai və fəlsəfi fikir tarixindən” kitabının
müəllifinin “burjua
millətçisi, ciddi
siyasi səhvlər buraxan alim kimi “ifşa”sına həsr olunur. İclas Bağırovun məruzəsi
ətrafında müzakirələrlə
davam etdirilir. Çıxışçılar alimi
və onun kitabını ittiham etməkdə bir-biri ilə bəhsə girir: “Şamil hərəkatını mütərəqqi
bir hərəkat kimi qələmə vermək, Heydər Hüseynovun antimarksist, zərərli kitabında olduğu kimi göstərmək – panislamizmə,
pantürkizmə xidmət
etmək bugünkü
qaniçici
imperializmin dəyirmanına
su tökmək deməkdir” və ya “Tənqidimizdə liberalizm, dostbazlıq, qorxaqlıq, sovet tənqidçisinə yaraşmayan
sifətlər, ailəçilik
uzun zaman özünü
göstərmişdir. Belə
olmasaydı, ədəbiyyatımızın
inkişafı üçün
zəruri olan məsələləri unudub,
Heydər Hüseynovun
burjua millətçiliyi
təbliğ edən
“XIX əsrdə Azərbaycanda
ictimai və fəlsəfi fikir tarixindən” adlı zərərli kitabına mədhiyyələr yazılmazdı”.
M.C.Bağırov istədiyinə
nail olur. O, sayqısızlıq
göstərən hər
bir kəsə təkcə respublika deyil, ümumittifaq səviyyədə cəza
verə biləcəyinə
qadirilduğunu nümayiş
etdirmişdi.
Sara xanım o günləri belə xatırlayır: “Atam tamam qocalmışdı. Ancaq gözləri gözəlliyini
saxlamışdı. Yeddi
ay öz evindən çölə çıxmadı
ki, həbs edəsi olsalar, küçədə,
camaatın gözü
qarşısında olmasın.
Bir kimsəni güdaza
verməmək üçün
dostlarının heç
biri ilə əlaqə saxlamırdı.
Yalnız ən yaxın dostu Məmməd Arifə zəng edirdi. Səsini eşidincə dəstəyi asırdı.
Çünki onun telefonuna qulaq asırdılar. Bu cür gərginlik içində
yaşaması, nəhayət,
onu son addımı atmasına səbəb oldu”.
Avqustun 13-də H.Hüseynovun
qardaşı Yaqubu
həbs edirlər. Bu,
əsəbləri tarıma
çəkilmiş alim üçün
sonuncu damla olur. O, tezliklə həbs olunacağına şübhə etmirdi. Nigarançılığı
ailəsindən – üç
qızından idi.
İndi onlar “xalq düşməninin ailəsi”
damağası ilə
yaşamağa məhkum
olacaqdılar. İçini
yandıran, ona yaşamağa imkan verməyən əzablara
son qoymaq üçün
H.Hüseynov avqustun 15-i bağ evində intihar edir.
Alimin qızı
Leyla xanımın xatirələrindən:
“Plenumdan sonra, deyirdi “mən yaşamayacağam. Qorxuram
ki, bir gün gəlib sizi aparacaqlar. Bunu görməkdənsə, ölüm
yaxşıdır”. Biz uşaq
olsaq da, çox şeyi başa düşürdük. Atamı
tək qoymamaq üçün hamımız
bir otaqda yatırdıq. İntihar etməmişdən əvvəl,
gecə atam bizi üzümüzdən
öpdü. Gördüm
ki, gözləri yaşarıb.
Səhərə yaxın
anamın qışqırığını
eşitdik”.
Ömrünü xalğının
maariflənməsinə, elmin
inkişafına sərf
edən böyük ziyalı, görkəmli
alim və şəxsiyyət
H.Hüseynov 42 yaşında həyatla vidalaşır. Alimin sənədləri məhv
edilir, onun yaddaşlardan silinməsinə,
unudulmasına hər cür səy göstərilir. Lakin son sözü
zaman deyir.
Stalin-Bağırov rejiminin süqutu bir çoxları kimi
H.Hüseynovun, Şamilin
üzərindən qara
pərdəni götürür.
Hər iksi bəraət alır. Adları hörmətlə
çəkilir: “O vaxt
ki, bəzi insanlar, o cümlədən dağıstanlılar
(Şamilin həmvətənləri)
imamın ağ çalmasını çirkaba
batırırdı, sonradan
onu təmizə çıxaran məqalələr
yazırdılar. Bir azərbaycanlı
isə başqa yol seçdi. Hafizələtdə
o, təmiz adam kimi qaldı”. (Donoqo Hacı Murat)
H.Hüseynov kommunist
ideologiyasının, marksist-leninçi
fəlsəfənin yetirməsi
olsa da ömrü boyu milli varlığına bağlılığını
itirmədi,
cəmiyyətinin verdiyi
bütün imkanlardan
məhz millət üçün, xalq üçün istifadə
etdi. Şərəfli
bir ömür yaşadı.
Fəridə Səfiyeva
Filologiya elmləri doktoru,
professor, “Qərbi Azərbaycan İcması”nın
İrəvan şəhəri üzrə
sədri
Ədəbiyyat qəzeti. - 2023. - 30 dekabr,
¹ 51. - S. 20-22.