Mən uşaqlığımdan gəncliyimə qədər, Göyçə gölü hövzəsində gördüyüm, qan yaddaşıma hopan rəngləri kətana köçürürəm

                                                        

                                                                                                                                    Rəssam Əli İsmayılla müsahibə

 

- Əli müəllim, xoş gördük. Sizi redaksiyamızda görməkdən şadıq. İstərdik, söhbətə, Qərbi Azərbaycan, Göyçə həsrətinizlə başlayasız. Uşaqlığınızdan tutmuş, oranı tərk etməyə məcbur qaldığınız zaman kəsiminə qədər o gözəl diyarı, evinizi necə xatırlayırsız?

- Mənim üçün 1988-ci il dramatik bir zaman ölçüsüdür. Mənim üçün hər şey 88-ci ilə qədər sonraya bölünür. Yaxşı pisi, sevinc kədəri, eləcə yaşadığım həyatı - hər şeyi mən iki yerə bölürəm - 88-ə qədər ondan sonra. Bu mənim üçün qaranlıq zülmətdən ibarət hələ davam edən  bir zaman vahididir. Bu dövrə qədər istər uşaqlıq, istərsə , gəncliyimin Qərbi Azərbaycanla bağlı olan müəyyən dövründə hər şey  həyatımda rəngli qayğısız idi.  Bu zamandan sonra isə hər şey ağ-qara statik oldu. Bu tək Qərbi Azərbaycanın, doğulduğum Basarkeçərin itirilməsi ilə baş vermədi ki... Bunun üzərinə, bu faciədən özümüzə gəlməmiş, qanlı Yanvar, erməni işğalı, Xocalı faciəsi, ümumilikdə Qarabağ faciələri bunların nəticəsində  torpaqlarımızın bir parçasının itirilməsi oldu. Bu nisgil ucbatından uzun illər rəssamlıq fəaliyyəti ilə məşğul ola bilmədim. Əmin-amanlıq dövründə isə, sənətin məni bir ayrı yolla - hamar bəlkə özümün müəyyən edəcəyim rahat bir yolla aparacağına şübhəm yox idi. 1988 90-cı illər isə, bir çox sənət adamları kimi mənə çətinliklərlə bərabər, Vətənsizlikbəxş etdi”.

Əslində mən oranı tərk etmədim - o vaxt tələbə idim, həmin 1988-ci ilin yayında doğma Güney kəndimizdə yay tətilində idim, naturadan əsərlər işləyirdim plan üzrə Bakıya universitetə qayıtdım. Bundan bir ay sonra isə köç dalğası başladı bir daha ora qayıtmaq nəsib olmadı.

- İlk rəsm əsərinizi vaxt çəkdiniz ümumiyyətlə, valideynlərinizdə bu qabiliyyət var idimi?

- Atam, tanınmış Göyçə ziyalısı, jurnalist, Qərbi Azərbaycanda erməni təpkilərinə sinə gərən mübariz insan, o vaxtkı tribunalarda erməniliyə qarşı öz sözünü deyən deyə bilən, ensiklopedik biliyə malik İsmayıl Əliyev rəsm qabiliyyəti olan insan idi. Oxuduğu qəzetlərdəki müxtəlif qrafik təsvirləri dəqiqliklə çəkir, müxtəlif perqament kağızlarda simmetrik naxış gül eskizləri edirdi ki, bunların əsasında da anam tikmələr toxuyardı. Bu tikmələrin, demək olar ki, hamısı bu günə qədər ailəmizdə mühafizə olunur. Bax, belə bir ziyalı mühiti - yaradıcılığa, qurub-yaratmağa meyilli olan ailəmiz məndə, özüm bilmədən bütün gözəlliklərə məhəbbət aşıladı.

Kiçik yaşlarımda atamdan bir ilan çəkməsini xahiş etdim - bunun üçün ona kağız, qələm uzatdım. Bir az düşündü sürətlə bir ilan çəkdi. Mən rəsmin belə tez alınmasından sevindim qələmlə çəkilmiş bu şəkli rəngləmək istədim.

Atam şəkli vermədi, azca düşündü yenə nəsə çəkməyə başladı - bu dəfə çəkmə geyinmiş bir insan  ayağı çəkdi ki, o da ilanın başını əzirdi. Bu epizod mənim həyatımda bir rəsm üzrə master-klass, atamın həyatında isə Qərbi Azərbaycanda yaşadığı bütün dövrlərdə ilanbaşlara, özünün dediyi kimi, “ciblərində iki partiya biletigəzdirən daşnak kommunistlərə qarşı mübarizənin leytmotivi oldu. 

9-cu sinifdə isə sevmədiyim riyaziyyat kitabımın əvvəldən-axıra qədər cüt səhifələri çap olunmamışdı, hərf rəqəmlər,  demək olar ki, görünmürdü bu məni çox xoşbəxt etmişdi - həmin vərəqlərə müəllimlərim sinif yoldaşlarımı, müəyyən mövzuları çəkirdim.

Bütün yaradıcılığımı isə təşkil edən dərmə üsullu kilim, farmaş, palaz xurcunlara, onların üstündəki qədim türk damğa svastiklərinə - naxışlara sevgini isə mənə anam aşılamışdı.

Bir sözlə, bütün bunlar mənə valideynlərimin, Göyçənin - Vətənin, Göyçədənizin, onun su, hava  torpağının mənə verdikləri ən qiymətli xəzinələrimdir ki, bu gün onlardan qidalanıram. Bir sözlə, gözəlliyin qapısını mənə Göyçə açdı.

- Göyçə nisgili sizin mənəvi dünyanızdan nələr aldı? bu alınanlar sənət dünyanıza, həm nələrsə gətirdi, deyə bilərik? O zaman hansı təkrarsız rəng, çalar?

- Əslindədaha çox aldıdemək doğru olar. Artıq mən İncəsənət İnstitutunda tələbə olarkən, öz sonrakı üslub yolumu tapmışdım bu yol ilə gedirdim. Burada əsasən, Göyçənin göyçək təbiəti, onun landşaftı, bağ-bağat, dağ dənizin təması, minarəyə bənzəyən qələmə (söyüd) ağaclı kənd mənzərələri, hələ kənd evlərində az da olsa, işlənən qədim etnoqrafik məişət əşyalarımız - səhəng, satıl, sini, badya, eyni zamanda bu mahalın bütövlükdə Qərbi Azərbaycan insanlarının əsas məşğuliyyəti olan qədim xalçaçılıq məhsullarını bir arada - bütöv, kompleks halında - etnoqrafik toplu kimi təqdim etməyə başlamışdım. Amma faciələrimiz nəticəsində yaranan qeyri-sabitlik bu işi, demək olar ki, on il ertələndirdi. Bu on illik zaman otuz illik nisgil, məndən aldıqları idi.

Qazandığım isə Göyçənin qızıl payızı, həmişə bu gün sevə-sevə təsvir etdiyim, Göyçədə anamın bağımızda becərdiyi sarı-qızılı çiçəklər, oradan gətirdiyim farmaş, xalça kilimlərin rəngləri mənim, həm koloritimin ortaq nöqtəsi həm rəng leytmotivim oldu. bu gün mən uşaqlığımdan gəncliyimə qədər, Göyçə gölü hövzəsində gördüyüm, qan yaddaşıma hopan  rəngləri kətana köçürürəm.

Tablolarınızın  ovqat göstəricisi hansı estetik işarələrdir?

- Rəsmlərimdə ovqat, əhval mövzu mövcuddur. Mövzuya uyğun olaraq rəng koloriti, ovqat da dəyişə bilər. Mövzu, üslub rəng koloriti ilə bağlı ağlaşma bədbinlik qurmaqdan uzağam. Adətən faciələrimizi əks etdirəndə rəssamlarımız qara rəng bolluğundan yararlanırlar ki, bu da onların demək istədiklərini tamaşaçı ünvanına çatdırmır. Hər halda, palitramda mənim üslubuma xas olan rəng koloritimi qorumağa çalışıram. Sevdiyim çalar demək olar ki, bütün əsərlərimdə istifadə etdiyim qədim işarə simvollar da bu işin estetik görüntüsüdür.

- Əksər rəsmlərinizdən Qərbi Azərbaycanın təbiət gözəlliklərinin təsviri keçir. Göyçə gölü, dağlar, tanıdığınız insanların evləri, hətta Göyçə gölünü kəmər kimi dövrəyə almış Şahdağ sıra dağlarının qarına qədər fərqli çalarları əks etdirə bilirsiz, əsərlərinizdə. “Könülün hədiyyələri”, “Qərbi Azərbaycan”, “Qoca dağ”, “Gülbaharın evi”, “Güney kəndi yayda s. Hər birinin arxasında bir insan hekayəsinin dayandığı rəsmlərə verdiyiniz adlardan bəllidir.

- Bəli, əsərlərimin əksəriyyəti - istər təbiət təsvirləri, istərsə , kompozisiyalar Qərbi Azərbaycana həsr olunub. Qış isə Göyçədə xüsusi gözəlliyi olan fəsildir. Həm çox sevdiyim fəsildir. Əslində yayın istisi, qışın soyuğu mənə doğma torpaqlarda birbaşa təbiəti, təbiətin özündə işləməyə mane olmurdu. Təbii ki,  Göyçə kəndlərində, xüsusən, doğulduğum Güney kəndində çəkdiyim mənzərələrin, o obyektlərin özü  müəyyən bir tarix hekayəsinə malikdirlər. Məsələn, 1982-ci ilin yanvar ayında, çox şaxtalı bir gündə Bakıdan Göyçəyə təqribən, 9-10 saatlıq  davam edən növbəti səfərimdə yol yorğunluğuna baxmayaraq, avtobusdan düşüb, evdən molbert rənglərimi götürüb donmuş dənizi təsvir etmək üçün dənizin kənarına getmişdim. Gözəl bir qarlı dəniz mənzərəsi alınmışdı.

Dağlar isə qış aylarında xüsusi gözəlliyə malik olurlar. Bu üzdən Göyçənin qarlı dağlarına xüsusi məhəbbətim var. Bəzən bu nostaljini mənə Xızı dağları əvəz edir. Təəssüf ki, orada qar bir neçə gündən çox qalmır.

- Evinizin, ata yurdunuzun  da təsviri var, rəsmlərinizin arasında. Bu tablonu hansı duyğu çəkdirdi?

- Bu əsəri 1982-ci ilin qarlı fevral ayında birbaşa naturadan çəkmişəm. Əslində elə bir xüsusi duyğu mövcud deyildi o vaxt. Ən azından ona görə ki, Vətəni tərk etmək qorxusu hələ yaranmamışdı sonralar bu qorxu mənə Qorbaçovun dövlət rəhbəri seçilməsi ilə gəldi.

Evimizin bu təsviri ilə bağlı əsil duyğular isə qaçqınlıqdan sonra başladı bu günə qədər hələ davam edir. Şəklə baxanda həmişə mənə elə gəlir ki, içində doğulub bütün uşaqlığımızı keçirdiyimiz, atalı-analı böyük  ailəmizin xoşbəxt yaşadığı bu ev , hətta Göyçə torpağı da, sanki Bakıdan hava yolu ilə 370 km., uzaqlıqda, fiziki material dünyada deyil, sanki paralel dünyadaymış...

- Yurd yerinizlə bağlı şəkilləri çəkmək sizə mənəvi rahatlıq verir, yəni azacıq da olsa, ovuna bilirsinizmi?

-   Ümumiyyətlə, rəssam əsər işlərkən xoşbəxt olur. Bütün şəkillər, çəkdiyim bütün əsərlər, Vətənə aid çəkəcəklərim , hətta məni ovundurur. Yeri gəlmişkən, deyim ki, Qərbi Azərbaycana aid hər hansı kompozisiyanın eskizi , bu eskiz ətrafında düşüncələr , işin prosesi mənə gözəl anlar yaşadır. Bu an mən, sanki Yaradanın boynuma qoyduğu tapşırıq missiyanı yerinə yetirirmişəm kimi xoşbəxt oluram..

- Göyçə gölü yaradıcılığınızdan əsas motiv, ana xətt kimi keçir. “Göyçə gölü”, “Göyçədə qış”, “Göyçə gölündə axşam s. Bunu yaddaşın qorunması, tarixən bizim olanlara münasibətdə sənətin mühafizəkarlığı kimi dəyərləndirmək mümkündürmü? Yəni, Kəpəz, Qoşqar dağı, Beşbarmaq dağı, Kiçik Qafqaz dağlarının da yer aldığı sənət qalereyanızda Göyçə gölü ilə bağlı çəkdiyiniz rəsmlər bir gözəllik tablosu olaraq onlarla eyni kontekstdə yer alır, yoxsa, xatirələrə bağlılığın rəmzi olaraq fırçanın yaddaşından süzülür?

- Qeyd etdiyim kimi, istər Göyçə gölu rəsmlərimi, Qərbi Azərbaycanda işlədiyim digər rəsmləri, istərsə , Kəpəz dağı, Qoşqar, Xızı dağları, Kiçik Qafqaza həsr olunmuş təbiət təsvirlərini  s. - hamısını birbaşa naturadan işləmişəm. Mənim anlamımda hər hansı reproduksiyaya baxıb onu işləmək, rəssama yaraşan bir hərəkət deyil. İstər Göyçədə, istərsə , Kiçik Qafqaz, Böyük Qafqaz, Abşeronun mənzərələrini hər zaman o ərazidə bəzən günlərlə, birbaşa naturadan işləmişəm. Bitkin əsər kompozisiyaları isə, adətən təbiət hər hansı obyekti birbaşa naturadan çəkdiyim etüdlər əsasında işləyirəm.

O ki qaldı Göyçə rəsmlərinin fərqinə, düşünürəm ki, bu, orada təbiətin fərqli olması səbəbindəndir. Dəniz adlandırdığımız bu göl, Göyçə alması, xalı gəvələr, kilim, farmaş, xurcunlar,  mis qablar, Şahdağ sıra dağları ilə bərabər, bir Göyçə rəmzlərini təşkil edir. Bu səbəbdən, mən rəmzlərimi tək gözəllik tablosu deyil, bir gözəllik etalonları hesab edirəm. Çünki tək Göyçə mahalını deyil, bütün Qərbi Azərbaycanı bu rəmzlərlə ifadə edirəm. Ona görə bu rəmzlər Vətənə aid kompozisiyalarda tez-tez istifadə edilən ifadə vasitələridirlər.

- Əməkdar incəsənət xadimi Ziyadxan Əliyev sizin Göyçə gölü ilə bağlı yurd itkisindən əvvəl sonra çəkdikləriniz arasında baxış bucağının fərqliliyindən bəhs edərkən, belə bir məqamı vurğulayır: “Əli İsmayılın yurd itkisindən əvvəl - Göyçədən Göyçəyə baxışın nəticəsində görüntüyə alınan tabloda göl fonunda təsvir olunanlarda mövcud olan nikbinlikdən heyrətlənmək hissi qədər güclüdürsə, Bakıdan Göyçəyə zillənən baxışlarda duyulası üzüntülü bir həsrət mövcuddur”.

- O zaman mən Ziyadxan müəllimə mənim yaradıcılığımı daha çox etnoqrafik çalardan araşdırmalı olmasını bunu istədiyimi demişdim. Hörmətli sənətşünasımız isə əsərlərimdə ön planda bir Qərbi Azərbaycan nisgilinin  hiss olunmasını dedi. Hazırda bütün tarix boyu milyonlarla Qərbi Azərbaycan türklərinin yaşadığı bu ərazilərə əlimiz çatmasa da, Böyük Zəfərdən sonra qayıdacağım mövzularda nikbinlik yenidən özünü göstərəcək bu artıq hiss olunmaqdadır.

- Mənzərə, natürmort janrı əsas müraciət etdiyiniz janrlardır. Kilim xalça, mis saxsı qablar, çiçək meyvələr dekorativ sənət nümunəsi kimi, demək olar ki, əksər rəsmlərinizdən keçir. Bu rəsmlərdə qəribə maraqlı hibridləşmə işi aparırsınız. Kilim üzərində çiçəklərin, meyvələrin dağılmış obrazını canlandırmaq yurd nisgilinin estetik işarəsi kimi mənalanır, sanki. “Vətən. 1988” tablosu, məsələn. Bu tablodakı bədii işarələri öz dilinizdən eşitmək istərdik.

-  Ümumən desək, Azərbaycan rəssamlığı dekorativ fundamentlidir. Bunu, həm qədim uyğur miniatürlərinə söykənən Təbriz miniatür məktəbi, sonrakı əsrlərdə isə - miniatür sənətinin təhrifə uğraması ilə meydana gələn divar rəssamlığımız, saray rəngkarlığımız olan Qacar məktəbi digər sənət ənənələrimiz sübut edir. Buna görə müasir rəssamlığımız öz milli rəssamlıq tariximizin Avropa akademizminin şinelindən çıxıb kimi düşünə bilərik. Mənim sənət istiqamətim hər iki ənənəni birləşdirsə , mövzu olaraq daha çox millidir. Ona görə xalçaçılıq, misgərlik digər dekorativ məhsullarımız əsərlərimin bəzəyidir. Mənzərə-natürmort janrı mənim yaradıcılıq yolum dəst-xəttimdir. Məhz bu janrda  Qərbi Azərbaycan ifadəsi yerinə düşür.  Bu janrda Göyçənin, Qaraqoyunlu dərəsi Zəngəzurun, Dərəçiçək Ağbabanın İrəvan İrəvanətrafının, həm coğrafiyasını, həm etnoqrafiyasını bir arada təqdim edə bilirsən. Üstəlik, kompozisiya yaradırsan ki, bu da bütöv bir əsər, bir təqdimatdır. Bunun üçün isə uzun illər yol gəldim.

Amma dediyim kimi, dünyanın yaxşı nisbətən yaxşı vaxtlarında da Göyçə ifadəsini kilim gəvə (xalça) üzərində, mis qab çiçəklərin təsviri, kilim xalçaların naxışlarını Qərbi Azərbaycan coğrafiyasında təsvir etməyə başlamışdım. “Vətən-1988” kompozisiyası da bu üslubun davamıdır. Burada fərqli olan əsərdəki dramatizmdir. Əsər Göyçə gölü Şahdağ sıra dağlarının fonunda təsvir olunub. Bu məkanda təsvir edilmiş Göyçə rəmzi olan almaların, mis qabın kilim üzərindən dağılması, ətrafa səpələnməsi, hər şeyin öz məhvərindən çıxması,  bütün dünyanın gözü qarşısında Qərbi Azərbaycanı 1988-ci ildə tərk etmiş 400 minlik azərbaycanlının (türkün) taleyini qaçqınlıq faciəsini ifadə edir.

- Keçmişi xatirələrində, gələcəyi isə xəyallarında yaşadan bir rəssam kimi, Qarabağla bağlı qazanılan Zəfər amilindən sonra düşüncələrinizdə hansısa təbədüllat, çevrilmələr baş veribmi? Yaxud belə deyək, Qarabağ Zəngəzurla bağlı aparılan proseslər, ora qayıdış ümidi sənət baxışınıza kiçicik olsa, hansısa mənada təsir etməyə başlayıbmı?

- Ən əvvəl, onu deyim ki, biz son ildə - bir-birindən möhtəşəm olan tarixi hadisələrin şahidi olduq. Bu, Böyük Zəfər idi. Bu Zəfər  Azərbaycan Prezidenti, Ali Baş Komandan, sözün əsl mənasında, böyük Sərkərdəmiz cənab İlham Əliyevin rəhbərliyində baş verdi. Babək, Şah İsmayıl Xətai, Nadir şah ənənələrini davam etdirən, son 200 ildə ilk dəfə olaraq Vətənə torpaq qazandıran, ərazi bütövlüyümüzü təmin edən  Prezidentimizlə mən fəxr edirəm. Bu qələbə, bu zəfər sayəsində 1988-ci il kabusu düşüncələrimdən silinməkdədir. Qarşıda isə bizi tarixi torpaqlarımız - Qərbi Azərbaycan davası gözləyir.

Zəfərimizin isə yaradıcılığıma, təbii ki, müsbət təsiri olacağı şübhəsizdir. Bu artıq hiss olunmaqdadır. Artıq müəyyən eskizlərim hazırdır ümidvaram ki, bu qələbənin müəllifləri olan Sərkərdəmiz Azərbaycan Əsgəri barədə, qazilərimiz şəhidlərimiz haqqında deyiləcək sözüm, işləyəcək mövzularım qabaqdadır.

 

Söhbətləşdi:

Azər Turan,  Elnarə Akimova

 

Ədəbiyyat qəzeti. - 2023. - 30 dekabr, ¹ 51. - S. 24-25.