El üçün ağlayan gözüm
1989-cu il martın
17-də dünyadan gedən
Fərman Kərimzadə
1937-ci il martın 3-də dünyaya
gəlmişdi. Olum və ölüm tarixinin baharın ilk ayı olan martın
ünvanına düşməsi
də qəribədir.
Heç bilmirəm «ölüm» sözünü
işlətməyə dilim
necə gəldi. Axı, cismani yoxluq ölüm deyil, insanın yaşamaq haqqı «öləndən» sonra bilinir. Yəni, əsl insan, əsl sənətkar ölməzliyə qovuşur.
Elə Fərman Kərimzadə kimi...
...Həmişə gülərüz
görərdim onu. Üz-gözündəki işıqlı
təbəssüm, sadə
və səmimi söhbətləri adamı
ovsunlayardı. Özünə
«cızmaqaraçı» deyərdi.
Tarixi romanlar müəllifi, müasir nəsrimizin görkəmli
nümayəndəsi F.Kərimzadənin bu
təvazökarlığının mahiyyəti əfsuslar olsun ki, çoxlarına çatmırdı. Özünü
öyməkdən çəkinən
bu sənətkar ədəbi mühitin təşkili təriflərindən
uzaq bir aləmə - öz sirli dünyasına çəkilib yazardı,
yaradardı. Həmişə
deyərdi ki, yazılan
qalır, başqa heç nə...
Yazıçının «Qarlı
aşırım», «Xudafərin
körpüsü», «Təbriz
namusu» kimi həmişəyaşar əsərlərində
Azərbaycan koloritindən
doğulan, mənəvi
böyüklüyümüzü, əxlaqi təmizliyimizi özündə əks etdirən milli obrazlarla qarşılaşırıq. Uzun
zaman bu oğrazlar unutqan yaddaşımızı
silkələyərək bizi
özümüzə qayıtmağa
vadar edir. Tarixi mövzuda roman yazmağın məsuliyyətini
dərindən duyan F.Kərimzadə təsvir etdiyi dövrün ictimai-siyasi və iqstisadi mənzərəsinə yaxından
bələd olmadan əlinə qələm almırdı. Ona görə
də, istedadlı yazıçının romanlarında
oğrazların danışığından,
hərəkətindən tutmuş
baş verən tarixi hadisələrin xronoloji təsvirinədək
hər şey inandırıcı görünür.
Tale balaca Fərmanı uşaq yaşlarından sınağa
çəkmişdir. O, Azərbaycanın
qədim bölgələrindən
olan Vedi rayonunun Vedi kəndindən ayrılanda
7-8 yaşı olardı.
O dağlar, qayalar, çaylar, bulaqlar, isti nəfəsinə öyrəşdiyi el-oba Beyləqana köçəndən
sonra uzun zaman yaddaşından silinmir. Beyləqanda boya-başa çatan, orta təhsil alan, adamlarından xoş üz və qayğıkeşlik
görən Fərman
həmişə Vedini
- ilk addımlarını atdığı
dədə-baba yurdunu
xatırlayır. Yəqin
ki, oxucuların yadına
gələr... «Azərbaycan»
jurnalında F.Kərimzadənin
«Vedinin yanı dağlar» adlı publisistik yazısı dərc olunmuşdu. Həmin yazı tale yazısı, ömür-gün
tarixi idi Fərman üçün.
Oxuduqca məni kövrəldən yurd yanğılı, vətən
həsrətli o cümlələr,
ağılar, bayatılar
bu gün də yaddaşımda gözərir...
F.Kərimzadəni şəxsən
tanımayan oxucular onun yaratdığı sərt obrazlara istinadən müəllifin
də sərt təbiətli bir adam olması qənaətinə gələ
bilərlər. Xatırladım
ki, «sərt» dediyim bu tarixi obrazlar
əslində tariximizin,
milli naturamızın özündən
gələn kişi obrazlarıdır.
«Qarlı aşırım»da Abbasqulu
bəy, Kərbəlayı,
«Xudafərin körpüsü»ndə
Şah İsmayıl Xətai xalqımızın,
millətimizin kişilik
zirvəsi, qəhrəmanlıq
mücəssəməsidir. «Xudafərin körpüsü»ndə
Uzun Həsən, Şeyx Heydər, Sara xatın, Aləmşahbəyim,
Fərrux Yasar, Şeyx
Əli və başqa neçə-neçə
irili-xırdalı obrazların
öz yeri, öz nəfəsi hiss olunur. Əsərin əsas qayəsi Azərbaycanın vahidliyinə
xidmət edir. «Bütün roman boyu müəllif belə bir mühüm ideyanı diqqət mərkəzində saxlayır
ki, tökülən qanlar,
aparılan çəkişmələr,
çarpışmalar bu
və başqa şəkildə xalqın,
torpağın, vətənin
birliyinə mane olmuşdur. Bədbəxtlik
və faciənin çoxu da buradan yaranmışdır». (Q.Xəlilov, «Azərbaycan»
jurnalı, N 8, 1985.)
Kiçik Haşiyə:
Bəli, bugünkü
faciəmizin kökü
çox-çox qədimlərə
gedib çıxır.
Biz «budaqlar» kökümüzdən
ayrı düşə
bilmərik ki! damarımızda
babalarımızın qanı
axır, döyüşən,
parçalayan və...
birləşdirmək istəyən
ulu babalarımızın. Biz də onların nəvələri - milli «ağacımızın»
yeni irsiyyət «meyvələriyik»...
...Bayaq dediyim kimi, F.Kərimzadəni şəxsən
tanımayan oxucu onu yaratdığı obrazlara müvafiq olaraq çox ciddi, çox sərt və inadkar bir xislətin
sahibi kimi təsəvvür edə bilərlər. Lakin, o «təsəvvürləri»
yanıltmaq naminə deməliyəm ki, Fərman
bəy o yaşda uşaq idi. Rəftarında, danışığında,
təbəssümündə bir uşaq saflığı
vardı. Yaradıcı
adam iç dünyasnıdan dikələn
bu uşaq saflığına söykənəndə
böyüyür, müdrikləşir.
Bu, bütün ədəbi
nəsil dönümlərini
əhatə edən yeganə atributdur. Əsl yaradıcılıq
məhz bu saflıqdan mayalanır...
F.Kərimzadə ilə iş yoldaşı da olmuşam, yol yoldaşı da. Lakin onu iş yoldaşı olanda yox, yol
yoldaşı olanda daha yaxından tanımışam...
Üç gün bir yerdə
...1988-ci ilin son ayında Yazıçılar
Birliyindən şair dostum Musa Ələkbərli
ilə məni Beyləqana yaradıcılıq
ezamiyyətinə göndərdilər.
Biz Beyləqana çatanda
ilk dəfə görüşdüyümüz
Fərman Kərimzadə
oldu. Gülə-gülə,
həmişəki zarafatından
qalmayaraq:
- Mənim vətənimə xoş gəlmisiniz, - dedi. Sonra da
əlavə etdi ki, yerli nümayəndə kimi mən də
qoşuluram sizə...
- Biz ədəbi görüşlərimizin,
çıxışlarımızın yüksək səviyyədə
keçəcəyini qabaqcadan
hiss etdiyimiz üçün
çox sevindik. Fərman bəyin bələdçiliyi ilə
el-obanın, maraqlı
adamların, müdrik
ağsaqqalların görüşünə
getdik. Onun, qoynunda ərsəyə çatdığı Şahsevən
kəndində olarkən
kövrəldik. Qoca bir kişi Fərman
bəyə yaxınlaşdı.
Onun əlindən öpüb gözləri üstünə qoydu. Səsi titrəyə-titrəyə
dedi:
- Ay oğul, sən gələn yollara canım qurban olsun. Bəs
niyə bizi unutmusan. Axı, sənin burada el-oban var...
Üçümüz də qəhərləndik. Fərman
bəy kişinin boynunu qucaqlayanda necə hönkürdüyünü,
uşaq kimi ağladığını bu
gün də unuda bilmirəm. İlahi, bu araya yığışan
kənd adamları onu - Fərman Kərimzadəni necə sevirmiş. Elə bil obaya səs
düşmüşdü. Uşaqlı, cavanlı, qocalı onun görüşünə tələsirdilər.
Elə bil gələnlər ziyarətə,
müdəqqəs bir
varlığın görüşünə
gəlirdilər. Musa Ələkbərli
və mən yerimizdə donub qalmışdıq. Bu anlar
mənim beynimdən, ürəyimdən keçən
yeganə fikir, duyğu belə idi:
«İnsanlıq insanı göylərə
qaldırarmış». Bu məqamlarda
mən yazıçı
qardaşıma yer oğlu kimi yox, göylərin oğlu kimi baxırdım. Elə hesab etməyin ki, bu cümlələr hissimin, duyğumun, emosionallığımın diqtəsidir.
Əsla! Bu, gözümlə
gördüyüm insani
münasibətlərin gerçək
təzahürləridir. Bəli,
əvvəlcə öz
elinin oğlu olmalısan ki, sonra xalqının oğlu ola biləsən. Min illərin
sınağından keçən
bu həqiqətə bir daha inandım...
Fərman bəylə
üç gün, üç gecə bir yerdə olduq. Beyləqan torpağını oba-oba gəzdik. Arazboyu kəndlərin bir toy məclisində iştirak
etdik. Məclis əhli o taylı, bu taylı Azərbaycanın
taleyindən romanlar yazan bir insanın
bu toya gəlişindən
nə qədər fərəhlənirdi. Fərman
bəyə söz verildi. Həmişəki kimi qısa danışıb fikrini belə ümumiləşdirdi:
- Arzu edirəm ki, bu tayın toyuna o tay uzaqdan baxmasın...
Sonra, Bakıya qayıdanda məni tərpədən bu fikrə laqeyd qala bilməyib «Sərhəd boyunda toy» adlı bir şeir
yazdım. İndi o şeirin
bəzi misraları yadıma düşür:
...Bir qəmli toy
idi Araz boyunda,
Araz aralıqdan
axa bilmirdi.
Ana oynayırdı
oğul toyunda,
Qolları yuxarı
qalxa bilmirdi.
İldırım qopurdu, şimşək çaxırdı,
Sanki dağ tərpənir, daş oynayırdı.
Bu tayın toyuna o tay baxırdı,
Ana çöhrəsində
yaş oynayırdı...
Beyləqanda bir yerdə olduğumuz üç gün ərzində deyib-gülsə
də, zarafatından qalmasa da Fərman bəyin gözlərində
gizli bir nisgil oxuyurdum. O nisgil qələm qardaşımızı ürəkdən
gülməyə, ürəkdən
sevinməyə qoymurdu.
1988-ci ildə ata-baba yurdundan didərgin salınan qaçqınlarımızın,
köçkünlərimizin fəryadı Fərman Kərimzadənin ürək
ağrısı, dərdi,
kədəri və gözlərindən çəkilməyən
ömürlük nisgili
idi. O dərdin yaralarına az da olsa məlhəm qoymaq istəyən Fərman bəy didərgin yurddaşları
üçün maddi,
mənəvi köməyini
əsirgəmirdi. Hətta
dəfələrlə Moskvaya
- haqqımızın davasını
döyməyə getmişdi.
Lakin, qüvvələr nisbəti
bərabər olmayan bir döyüşdə xalqımızın təkləndiyini,
haqsızlığın meydan
suladığını görən
yazıçı ürəyi
öz döyüntüsündən
qaldı. 1989-cu il martın
17-də Fərman Kərimzadə
qəfil aramızdan getdi.
Dəfn günü
yazıçılar, oxucular,
dostlar, qohumlar və tanışlar dünyamıza vaxtsız göz yuman gözəl insanın, istedadlı sənətkarın
tabutunu dövrəyə
almışdılar. Göz
yaşları, hıçqırıqlar,
«ata hey» fəryadları
son təsəllimiz idi.
Kimsə ağı deyib ağlayırdı. Dönüb ona baxdım və dərhal tanıdım: Beyləqanda bizi kövrəldən həmin
qoca kişi idi...
...Tabutdan yapışıb yola düzəldik. Yol boyu dilimdən bu misralar süzüldü:
El üçün
ağlayan gözüm,
Xalq üçün
çağlayan sözüm,
Sürünərəm dizin-dizin
Bu ayrılıq düzlərində...
Əslində heç
kəsimizi «ayrılıq
düzündə» qoymamaq
üçün yaşamalı
və yaratmalıyıq.
Bu gün biz unuduruqsa,
sabah bizi də unudacaqlar. Dünyada ən qorxulusu unutmaq dəhşətidir. Gəlin
unutqanlığımıza qarşı qiyam qaldıraq, üsyan başlayaq. Yaşamağa
mənəvi haqqı
olanlarımızın ömrünə
ömür calayaq...
Allah sənə rəhmət
eləsin, Fərman bəy, qəbrin nurla dolsun, qardaşım...
Ədəbiyyat qəzeti. - 2023.
- 30 dekabr, ¹ 51. - S. 26.