Barat Vüsalın Yol kitabı
Məni gözləyir
yolda
Mənim söz verdiyim söz!
Barat Vüsal
Bu günlərdə çağdaş Azərbaycan
poeziyasının görkəmli
nümayəndəsi, əməkdar
incəsənət xadimi
Barat Vüsalın xatirələr,
esselər və məqalələrdən, bədii
portretlərdən ibarət
sanballı bir kitabı işıq üzü gördü -
"Ayrılmaz yollar"
adlanır və xəyalımda istər-istəməz
İsmayıl Şıxlının
"Ayrılan yollar"
romanının adı
canlanır. "Ayrılmaz
yollar" əslində
metaforadır. Bu metafora
nəinki kitabdakı yazıların ana ideyasını,
Barat Vüsalın tale təcəssümünü
ifadə edir.
Barat Vüsalın böyük yazıçımız
İsmayıl Şıxlıya
sevgisi, İsmayıl Şıxlı mənəviyyatına
və yoluna sədaqəti yalnız ona həsr etdiyi
şeirlərində və
essesində deyil, bütövlükdə kitabın
havasında hiss olunur.
Asta
tərpənişi, usta
yerişi
Düşmənə
nifrəti, dosta
gülüşü,
Başında
özü də bir-iki kişi
Görsəniz,
siz Allah, bir cəngi çalın,
İsmayıl
Şıxlını mən
hardan alım?!
Kitabdakı yazıların bəzilərini
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə,
"525-ci qəzet"də oxumuşdum, təəssüratlarımı
telefonla bölüşdüyüm
anlar da olmuşdu.
Kitabı oxuyuram və səmimi deyirəm: onun qeyri-adi yaddaşı heyrət doğurur. Yaddaşın bir çox növləri (tarixi-etnoqrafik,
etnik mifoloji, bədii...) vəhdətdədir.
Bu yaddaş bütün görüşlərin,
söhbətlərin etibarlı
saxlancıdır. Məsələn,
Barat Mehdi Hüseynlə görüşməyib,
amma burda da yaddaşı "dinc durmur", nənəsi ilə bağlı bir detalla Mehdi Hüseyni xatirə obrazına çevirir -
"bu xalq yazıçısının ölüm
xəbərini eşidəndə
savadsız Anam (nənəm) əlini dizinə verib ağladı.
Nənəmin nəzərində hansısa
roman, povest, hekayə filan yox idi.
Belə kişilərin adı vardı".
Onun şeirlərində
vəsf etdiyi milli-mənəvi dəyərlərin
seçimi də, şübhəniz olmasın,
İsmayıl Şıxlı
Yolunun (təriqətinin)
fəlsəfəsindən gəlir.
"Kişilik" Barat Vüsal
poeziyasında sadəcə
etnik-mənəvi kateqoriya
deyil, poetik ideologiyasının təməl
prinsiplərindən biridir.
Barat Vüsalın yazılarında "ata minmək" motivini metafora kimi qəbul
etmişdim. At belində
olmaq, ata minmək, Barat Vüsalın
mifoloji düşüncəsinə
görə, Göylə,
ilahi, qutsal sfera ilə əlaqə saxlamaqdır.
Səməd Vurğunun
dünya şöhrətini
belə ümumiləşdirir:
"Səməd Vurğun
Qazaxda qalxmışdı
Köhlən Ata! Səməd
Vurğun dünyanı
Qazaxda mindiyi köhlənin belində gəzir!".
Rəhmətlik bacısı da "ata minən qız" obrazında yaddaşında
həkk olub.
Barat Vüsalın dəyər dünyasında
"köhnə kişi"
və "köhnə
yurd" anlayışları
bir estetik sırada yer alır: "Köhnə yurd yerində köhnə bir kişi".
Baratın şeirinin birində "zirvə kişiliklər"
ifadəsi diqqətimi
çəkmişdi:. Onun "zirvə
kişiliklər" ierarxiyasına
İsrafil ağa, Qaçaq Kərəm, Səməd Vurğun, Xəlil Rza Ulutürk, İsmayıl Şıxlı, Nizami Cəfərov... daxildir.
Azərbaycanda şairləri iki qrupa ayırmaq olar: Evdə olan şairlər və Yolda olan
şairlər. Barat ikincilərə
aiddir. Ustadları S.Vurğun, N.Arif
kimi...
Uzaqda - Qazaxda,
"ev"də, yaşasa
da, ruhu ilə, sözü ilə Yol şairidir.
"Vaqif Poeziya günləri"ndə
Şuşa səfərində
müşahidələrim bu
qənaətimi bir daha təsdiqlədi.
Kitabda yazıların bir özünəməxsusluğu müəllif emosiyasının
görümlü, "səsli"
olmasıdır. Barat Vüsal
prozaik yazılı mətndə də "danışır", "çıxış
edir".
O, şifahi nitqinin və danışığının intonasiya tembrinə, ritmik temrinə yazıda da "xəyanət
etmir". "Səsin"i
oxucudan gizlətmir, səsini "dəyişmir".
Şeirlərdə
və esselərdə
təkrirlərin sıxlığı
və isləkliyi göstərir ki, modern Barat Vüsal
əslində arxaik şairin deyim tərzini yaşadır və daşıyın. Anafora və epifora, leksik və semantik təkrirlər təhkiyənin
obrazını dəyişir,
yazıların "xasiyyətini"
müəyyənləşdirir.
Onun yazılarında
simvolik obarazların üstünlüyü şairin
mifoloji təfəkkürünün
hələ də
"işlək" olması
ilə bağlıdır.
Əslində poetik təfəkkür mifoloji təfəkkürdür.
H.Qasımlının
əsərlərində simvolik
obrazlar - "Qara
zurna, Novruz lopası, Hərbçi çəkməsi,
Nənə cəhrəsi,
At kişnərtisi, Məktəbli
çantası, Qara yapıncı az qala bir ədəbi
qəhrəman təsiri
bağışlayır".
Onlardan biri də "qapı" simvoludur. Qapı iki dünyanı
ayıran mistik sərhəddir. Ənvər
Əhmədin xatirəsinə
həsr etdiyi yazı belə adlanır: "Daha dekabrda ölən olmayacaq, yaxud hamı bir qapıdan
keçir".
Ağalar Mirzəni "Obaşdan açılan qapı"
yazıçı ilə
xatırlayır.
Baratın qənaətinə görə,
"qapı obrazı"
Vaqif Səmədoğu
poeziyasının mistik-poetik
mənalarından biridir:
"Vaqif Səmədoğlunun
bütün şeirlərində
qapı var. Günəşə
açılan qapı,
həyata, insana, nəhayət, Allaha açılan qapı!".
İsmayıl Şıxlı haqqında
portret-essesində İsa Muğanna
ilə bağlı bir xatirə məqamı var: "...İsa Muğanna
2013-cü ilin payızında
Ağstafada evində ağır vəziyyətdə
xəstə yatırdı.
Həyat yoldaşı
Firuzə ana bütün
ümidlərini itirmişdi.
Sakitcə mənə
pıçıldayırdı: "Bu dəfə, deyəsən,
qalxmayacaq".
Ustad gözlərini
yumsa da, yatmayıbmış.
Bizə doğru boylanıb gülümsədi.
Bir az aynı açılsın, fikri dağılsın deyə
keçmişlərdən söhbətləşməyə başladıq. İsmayıl
Şıxlıdan da söz
düşdü. Bu halətdə
dedi:
- Bu saat İsmayıl o qapıdan içəri girsin, sıçraıb ayağa
qalxmasam, mənə nə deyirsiniz, deyin!".
İsa Muğannanın
artıq dünyasını
dəyişmiş İsmayıl
Şıxlını birdən-birə
qapıdan girməsini
arzulaması "o dünya"nın
işarəsi idi.
Yazıların süjeti iki zaman qütbü - keçmiş
və indiki zaman arasında qərarlaşır,
yəni epik yaddaş ilə lirik yaşantıların
yaddaşı bir-birilə
üzvi surətdə
qovuşur.
Məni heyrətləndirən və
təəccübləndirən Baratın xatirələrində
dialoqların təbiiliyi
və canlılığıdır.
- Bu, şairin nəsr
təcrübəsindən gəlir.
Axı, aradan sular axıb
- nə qədər vaxt keçib, həmin söhbətləri
olduğu kimi bərpa edib canlandırmaq elə də asan məsələ
deyil.
Barat Vüsal portret-xatirələrində klassiklərlə
dialoqunu ruhlarla dialoq kimi qurur.
Müasirləri ilə
elə davranır - onları "ruh"a
çevirmək üçün
"yaddaşın o tayına",
"keçmişə" qaytarır.
İ.Şıxlı,
V.Səmədoğlu, M.İsmayıl,
N.Həsənzadə, X.Rza
ilə bağlı xatirələrini yuxu kimi, "yuxuları"nı
isə xatirə kimi danışır,
yadda saxlaya bilir. O,
"yuxu"larını xatirələrin
bir hissəsi, davamı kimi danışır: Xəlil
Rzaya həsr etdiyi esesində yazır:
"...Bir dəfə yuxumu qarışdırmışdım.
Gördüm ki, kimsə
mənə deyir:
- Sən hansı cəbhədənsən?
Bu gözlənilməz
sualdan bərk acığım tutdu və mən özümü itirdim. Özümə gələndə
baxdım ki, ağsaçlı
Xəlil qarşımda
durub yenə gülümsəyir.
Tərədüd etmədən dedim:
- Mən Xəlil Rza cəbhəsindənəm".
Epik yaddaş
ilə emosiya yaddaşının mətndaxili
bir-birini əvəzləməsi
enerji mübadiləsini
tənzinləyir. O.Mandelştam "Dante haqqında
söhbət "də
yazır ki, bədii məkan poetik energiyanın məqsədyönlü
hərəkətidir", yəni
axınıdır.
Ona görə də janrından asılı olmayaraq, onun yazıları energetik tutuma malikdir (hətta deyərdim ki, bir çox esseləri mənsur poemalardır).
O, qəhrəmanlarının
xarakterini öz sözləri ilə açır. Onların portretlərinə dedikləri
və yazdıqları
sözlər ilə naxış vurur:
"Deputat seçkiləri zamanı
mən onun iki dəfə vəkili olmuşam.
Bir dəfə mənə dedi:
- A Barat, yaman gizlənməyim gəlib.
Gördü təəccüblə baxıram,
əlavə etdi:
- yəni şeir yazmaq istəyirəm!"
Şair hissiyyatı ona detallar üzərindən
gözlənilməz paralellər
aparmağa imkan verir. Bu isə esse janrının "uduşlu" tərəfləridir.
- məsələn, İ.Şıxlının və Əlağa Şıxlınskinin ömrünün
son illərini müqayisə
etməsi maraqlı tapıntıdır: İkisi
də "ağır
xəstə olub, göz nurunu itirir", hər ikisi əsərini ("Ölən dünyam və "Xatirələrim")
ölüm yatağında
diktə edib, yazdırıb".
Yaxud Xəlil
Rzanın emosional və tale obrazını xüsusi qabartmaq üçün "adlar"dan
və "od" kodundan
istifadə edir: Hz.İbrahim Xəlilullahın özünü
oda atması və Xəlil Rza ömrünün od-alovdan keçməsi.
Barat Vüsal "şeirin səsinə"
çox həssasdır,
bilir və inanır ki, şeirdə intonasiya "enərsə"
şeir ölür. Esselərində, məqalələrində
də elədir - hiss edəndə ki, təhkiyəsi,
misrası "yorulur",
ritorik sualları, canlı xatirə dialoqları təkrirləri
ilə mətni "dirildir".
Baratın yazılarında janrından
(ön sözü, resenziya, xatirə, məqalə, esse) asılı olmayaraq, öz "səsi"dir.
Muğam ustaları demiş, "xaric oxumur". İntonasiya, təhkiyə tempi, səs
tembri cümlələrin,
misraların məsamələrində,
ritmində "yuvalanır".
O, esselərini şeirləri üstdə
"kökləyir".
Şeirlərinin köklənməsindən şairin
ovqatını da müəyyənləşdirmək
olar, yəni o qədər səmimi və açıqdır
ki, yazı prosesində
ovqatını gizlədə
bilmir. Əminəm
ki, onun ovqatı həin anda şeir şəkillərini,
şeirin vəznini, məqaləsinin ritmini müəyyənləşdirir. Həssas və bilgin oxucu şeirin,
məqalənin hansı
ovqatda yazıldığını
təxmin edə bilər.
Baratın nəsr əsrələrini
özünəməxsus təhlil
etməsi var. İ.Şıxlı, İ.Muğanna,
S.Elcanlı, H.Qasımlı...
mətnlərindən elə
kvant-cümlələr qoparıb
yazısını toxumasına
daxil edir ki, ilk baxışdan adi sitat statusunda olmur. Amma Barat Vüsalın
esseistik-publisistik üslubunda
həmin seçmələr
magik-mistik deyimlər kimi səslənir, yazı kontekstində misra effekti qazanır...
Məsələn, yazıçı-jurnalist
Heydər Qasımlının
"Sarı ürgə"
povestindən və hekayələrindən seçmələr
("Atamın üzünü
görməmişəm": "Atam istəmirdi ki, ayrılıq dəqiqələrində
gözləri Sarı
Ürgənin gözlərinə
baxsın"; "At kişnərtisinə
əl saxladı" və s.) əsasında onun tale obrazını yaradır.
"Ayrılmaz yollar" kitabını Barat
Vüsalın avtobioqrafik
nəsri kimi də oxumaq olar. (Ümumiyyətlə,
istənilən nəsr
əsəri avtobioqrafikdi.
Müəllifin yaddaşından
əsəri üçün
nəyi və necə seçməsi - bu, ayrı söhbətin
mövzusudur. Dantenin müasirləri "İlahi
komediya"nı avtobioqrafik
əsər kimi qəbul edirdilər).
Barat Vüsal üçün şairin
"irisi-xırdası", cavanı-qocası yoxdur. Şairlər cıdır
atları deyil ki, nömrələnsin. Ondan
ötrü şairin
tale-davranış kodu
ilə söz kodunun üst-üstə düşməsi maraqlıdır.
Məhz bu doğmalıqdan və sevgidəndir ki, onun təqdimatında "özgə"
mətnləri (şeir
sitatları) "özününkü"ləşir,
öz sözləri kimi səslənir. Ona görə də V.Səmədoğlu və Ə.İncəli...
sözünə bu yöndən yanaşır,
onları özünə
yol yoldaşı bilir.
Barat Vüsalın
Mehdi Hüseyn, İsmayıl
Şıxlı, Xəlil
Rza Ulutürk, Nizami Cəfərov... yolu haqqında söhbətləri əslində
Barat Vüsalın öz
yolu haqqındadır.
Təsadüfi deyil
ki, Gəncədə yaşayan
qocaman nasir Qərib Mehdiyə ünvanladığı müraciətində
deyirdi: "Əziz Qərib Mehdi! Sən getdiyin yolla biz də qol-boyunuq".
Onun üçün
Yol anlayışı
ədəbi dəyərlər
əbədi və qutsal dəyərləri ehtiva edir. A.S.Puşkin deyirdi:
"Böyük şəxsiyyətin
fikirlərinin dalınca
getmək ən əyləncəli elmdir".
M.Hüseynin "çalışın,
ədəbi vicdanınıza
ləkə düşməsin",
İ.Şıxlının
oğlanlarına "kişi
olun" vəsiyyətini mənəvi imperativlər kimi qəbul edir ki, bu, əslində, yalnız onun söykəndiyi, mənsub
olduğu ədəbi
ənənədən deyil,
Baratın özünün
ədəbi tərbiyəsindən
və əxlaqından
gəlir...
Rüstəm KAMAL
Ədəbiyyat
qəzeti. – 2023. – 16 dekabr,
¹ 48 - 49. – S. 11.