Şəxsi təcrübə təxəyyül mənbəyi
kimi, yaxud yazıçının işi
həyatladırsa...
Yazıçı Novruz Nəcəfoğlunun bədii mətnləri ilə
tanışlıq zamanı bir məqam xüsusilə
diqqətimi
çəkdi. Onun Qarabağla bağlı zamanında sərgilədiyi
uzaqgörən notlar,
hadisələri və
prosesləri qabaqlamış
nasir fəhmi! Ədəbiyyyat nə
zaman öz missiyasını,
gücünü tam mənasilə
dərk etdirir? Hadisələrin ardınca
sürünməyib həyata
fəal müdaxilə
yolunu tutanda! Novruz Nəcəfoğlunun
2019-cu ildə çap
olunan "Yuxuya gedib gecə" kitabı müharibə,
son yaşananlarla bağlı
fərqli baxış,
düşüncə planı
gətirə bilir, Qarabağ mövzusunun dərkində milli-tarixi və fəlsəfi qatlara qədər uzun yol keçmiş
ədəbiyyatın önünə
zamanı qabaqlayan fikirlərlə çıxır.
"Yuxuya gedib gecə" povestində Zəngəzurla bağlı
görünən ümid
işartıları oxucunu
xalqın qüdrətinə
44 günə qazanılmış
zəfər qədər
inandırır. Dərələyəzdə
Qoytuləli körpüsünün
tikilməsi hekayətini
təsvir edən yazıçı əsəri
bu sözlərlə bitirir: "Qoytuləli körpüsü"nü görüb
bilənlər, bir vaxt üstüylə addımlayanlar, eləcə
də onların xələfləri əmindilər
ki, hələlik düşmən
tapdağında qalan
o körpü yenə
cövhəri həmin
torpaqda yoğrulanların
əzəli yurdda görüşüb-qucaqlaşmasına tezliklə bir daha şahid olacaq və igidlərimizin "Qoytuləli
körpüsü"ndən, başlarının üstündə
üçrəngli Azərbaycan
bayrağı, vüqarla
keçəcəkləri gün
lap yaxındadı..."
Bir də "Ağ qayadan atılan güllə" kinopovestindəki
açar detalı! Yurda dönüşə inamın heç zaman tükənməməsi, ən
çətin, ən çıxılmaz situasiyada
belə insanın qopduğu yerə yenidən qayıtmaq sevdası: "Sənəm
son nəfəsində əlini
yastığının altına
salıb oradan bir topa açar
çıxararaq Rəhmana
vermiş, səsi qırıla-qırıla: "Al bunları, səndə qalsın," - demişdi.
- Bir gün evimizə
qayıda bilsəniz, gərəyiniz olar...
O vaxtdan bəri özündə saxladığı
bu əmanəti Rəhman hərbi xidmətə yola düşən oğlu Şahinə uzadaraq:
- Al bunları, oğlum, - dedi, - Qarabağdakı, kəndimizdəki evimizin açarlarıdır. - Sonra da inam dolu bir
səslə, qətiyyətlə
əlavə elədi.
- Gedib yurdumuzda evimizin qapısını açarsan!.."
Bu əsər müharibənin
yaratdığı ziddiyyətləri
bədii təcəssüm
predmeti edən, insan təbiətini ekstremal situasiyada araşdıran mətndir.
Müharibənin, onun
törətdiyi faciələrin
görünməyən, gizli
tərəflərini təsirli
şəkildə göstərməyə
qadir ədəbi nümunədir. Müharibə
fonunda insanın davranışı, ən
eksremal məqamda belə insanın inam hissinə sığınması "Ağ
qayadan atılan güllə" kinopovestində
əsas ideyadır. Burada müharibə bütün psixoloji-fizioji
aksiomatikliyi ilə insan təbiətini üzə çıxardan
məhək rolunu oynayır. Ən mürəkkəb situasiyada
belə göstərilən
ilkin reaksiya yurda dönüş ahəngi üstə qərarlaşır.
***
Nobel ödüllü Peru nasiri
Mario Varqas Lyosanın maraqlı bir fikrini xatırlatmaq istəyirəm: " o yazıçını
dürüst və doğruçu adlandırmaq
olar ki, taleyin hökmünə dəqiq
və itaətlə əməl edərək, yalnız müəyyən
bir qrup mövzunu qələmə
alsın, şəxsi
təcrübəsindən qaynaqlanmayan,
şüuruna labüd
bir şəkildə
hakim kəsilməyən digər
mövzulara yaxın durmasın. Başqa sözlə, yazıçının
dürüstlüyü öz
başındakı "cinlər"lə
dil tapıb, gücü çatan qədər onlara xidmət etməsində təzahür tapır".
Novruz Nəcəfoğlunun
mətnlərində də
keçmişinin yaddaş
lövhələri daim
diridir. Müəllif onları özü ilə bütün əsərlərinə daşıyır.
Ümumiyyətlə, yazıçının
mətnləri onun tərcümeyi-halının ən
yaddaqalan elementlərini
simvolizə edir. Uşaqlığı, dostluqları,
doğulub böyüdüyü
kənd həyatının
nostaljisi və s.
Novruz Nəcəfoğlu realistdir,
daha çox milli insanın xarakteri onu məşğul edir, milli həyatın mənzərələrinə fokuslanır,
hətta deyə bilərik ki, ədəbiyyatımızda
olan realist təcrübə
onun qələmində
yenilənməklə oxucuya
açılır. Nəsrinin
əsas poetik amillərini mətnaltı
məzmun, daxili səs dinamikliyi və epizoddan epizoda, hadisədən hadisəyə böyüyən
özünüdərketmə amili təşkil edir. Yazıçının
təhkiyə predmeti qəhrəmanın psixoloji
tərəddüdləridir, əsas struktur bu nöqtədən qurulur.
Onun əsərlərində əsasən,
ənənəvi təhkiyə
aparıcıdır. Klassik
nəqlə əsaslanan
əsərlərin hər
biri reallığı
əks etdirmə gücü ilə əhəmiyyətlidir. Amma qeyd
edək ki, "Yuxuya gedib gecə" modernist nəql texnikası üzərində qurulan əsərdir. Modernizmin əsas cəhətlərindən
biri kimi bu əsərdə xronotop anlayışına
fərqli yanaşılır,
retrospeksiya amili əsas götürülür,
dünən-bu gün,
səbəb-nəticə əlaqələri
bilərəkdən sındırılır.
Bu əsərdə modernist təhkiyə
modelinə uyğun olaraq, Həbibin daxili dünyası daha öndə qərarlaşır. Onun iç yaşantıları,
ruhsal durumu, beynində sayrışan irəli-geri zaman dönümləri
əsas ovqatının
çalarları qismində
əyaniləşir. Yazıçı
təsvir elədiyi bunca hadisə bolluğunda, danışdığı
insan həyatlarının
mozaikasında daha çox Həbibin daxili dünyasına fokuslanır. Qəhrəmanın
ünsiyyət çətinliyi,
həyatındakı boşluğun,
tənhalığın, ruhi
yorğunluğun səbəbi
nələrdir? Oxucu mətn boyu qəhrəmanla birlikdə
bu sualın cavabını tapmağa yönəlir.
Bu əsərdə xatirə,
yaddaş, səs simvolikası aparıcıdır.
Retrospeksiya bədii mətnin strukturuna birbaşa zaman ünsürü
kimi daxil olur. Səs, yuxu qəhrəmanın keçmişilə bu günü arasında mediumluq edir, obrazın təhtəlşüurunun
dərinliklərinə enməyin
ən etibarlı üsulu kimi modelləşir. İnsan daim keçmişi üçün, keçmişdə
yaşadıqları, xoşbəxt
olduğu anları üçün darıxır.
O məqamlar ki, Həbib
indi onların xiffəti ilə yaşayır. Yuxular əslində Həbibin nə zamansa reallıqda yaşadığı
xoşbəxtliklərin özünü
yenidən xatırlatmasıdır.
Maraqlıdır, onu yuxudan oyadan qıyha səsinin hardan gəldiyini öyrənmək üçün
yaddaşı daim bəxtəvər, qayğısız
olduğu zaman kəsimlərinə
ekskurslar edir və bu zaman kəsimlərində xatırlananlar
əsərdə çoxsaylı
bədii materialın predmeti kimi əyaniləşirlər:
qəhrəmanın "hikkəli
səsi qulaq batıran qadınlar"la
bağlı şahidi
olduğu hekayətlər
- Gülxar arvadın hekayəti, Amana ilə Yazgülün hekayəti,
üç kişini
o dünyaya yola salan Məsi arvadın hekayəti, əcnəbi qadının
hekayəti, yuxusunun ardınca Ərdəbilə
gedən Qoytuləli hekayəsi və s. Bir də qlobal dünyanın işləkləri.
Dünya obrazı nəsrə hələki faciələrin üstündə
adlayır: "Nə
dözülməz zülümlər,
ağrı-acılar varmış
dünya deyilən bu viranxanada! Həyətdə gördüyü
səhnələr Həbibi
silkələyib sarsıtmışdı.
Sınıq-salxaq araba içərisindən
üzünə dikilən,
sanki başına gələnlərin haqq-hesabını
soran körpə, dalğaların sahilə atdığı suriyalı
qızcığaz, erməni
cəlladlığının qurbanı olan qarabağlı çocuqlar..."
Bu hekayələrin heç birində səbəb-nəticə
əlaqələrinin pozulması
yoxdur, hər mətn aydın, konkret süjetə malikdir. Onların hamısının əsasında
"səs" amili dayanır. Qəhrəmanı
yatmağa qoymayan, ciddi-cəhdlə tapmağa
çalışdığı qiyha səsi. Yazıçı bu hekayətlərin hər birinin içinə insan əzabını, insan həqiqətini yerləşdirir. Kollaj xarakteri daşıyan bu parçalar həm də qəhrəmanın şauraltı
yaddaşının keçmişə
xaotik, fraqmentar, qarışıq və plüral qayıdışının
təsvir formasıdır.
Darıxan, özgələşən
adamın ruhsal durumu, iç yaşantıları Həbibin
zamana geri dönümləri ilə
əyaniləşir. O, çox
uzaqlarda qalan xoşbəxtliyinin axtarışındadır.
Urbanik həyatda yaşasa da, komfortlu həyat onu keçmişindən uzaqlaşdırmağa
müvəffəq olmayıb.
Əksinə, ruhsal baxımdan mənəvi sıxlıq, böhran yaşadığı məlum
olur. Həyatında ünsiyyət qırıqlığına,
bir növ izolyasiyasına səbəb
olur. Yuxuda eşitdiyi qıyha səsi ilə qəhrəman keçmişinin
yaddaş lövhələrini
səhifələyir. Bu məqam
onun özünüaxtarışı,
özünüdərki üçün
böyük rol oynayır. Hər vərəqlənən yaddaş
lövhəsi fonunda dərinləşən iç
çırpınışları, daxili səsin harayı onun təkliyinin vizual ifadəsi təsiri bağışlayır. "Çox
axtarıram, çox!
Bir səs, bir baxış, bir çöhrə, bir yeriş... Hərəsinə
başqa cür ümid bağlayıram. Bəlkə, bir işıq axıb gələ, hardansa yol açıla, qəfil meh toxuna üzümə... Amma olmur.
Yaddaşım yaman zalım davranır mənimlə. Elə anlarda muradım dəli, sərsəri, ramolunmaz bir köhlənin belində olur sanki..."
Novruz Nəcəfoğlu personajı
öz xasiyyəti, ədası, danışıq
tərzi ilə canlandırmağı üstün
tutan yazıçıdır.
Bu da onun əsərlərindəki
həyatı müşahidə
konkretliyindən, faktura zənginliyindən
irəli gəlir. Ona görə əsərləri
daha çox xarakterlərin əyani təcəssümünə söykənən
mətn kimi yadda qalır. Ümumiyyətlə,
Novruz Nəcəfoğlu
bütün mətnlərində
hansı obrazdan bəhs edirsə, onların hər birini xarakterinin özünəməxsusluğu ilə gözlərimiz önünə gətirə
bilirik. Bu da yazıçı
müşahidələrinin sərrastlığından, hər
cizgini dəqiqliyi ilə ifadə edə bilmək səriştəsindən doğur.
Bunu yazıçının
portret yaratmaqla bağlı səriştəsi
xüsusunda da deyə
bilərik. O, qəhrəmanlarını
yalnız göstərmir,
davranışını, danışıq
ədalarını canlandırmaqla
yetinmir, həm də daxili-psixoloji planda səciyyələndirməyə
çalışır. Qəhrəmanların
həyatına, duyğu
və yaşantılarına
biganə qalmamağımız
bu səbəbdəndir:
"Birdən Həbibin
ağlına gəldi
ki, qulağına dolub
onu yuxudan eləyən səs, bəlkə də, elə Gülxar arvadın qəhqəhəsiymiş...
Ancaq bu fikrindən tez də vaz keçdi.
Çünki Gülxar
arvadın, qəhqəhəsi
bir yana, heç bığaltı
qımışmasını da görən olmazdı. Hə, bəzi səliqəli kişilər
sayağı, əl gəzdirəsi olsaydı,
arvadın bığları
lap əməllicə boy verib
qaralardı. Gülxar
arvad nəinki ucadan gülməz, yan-yörəsində dodağı
qaçanlara da elə
herəki baxardı
ki, təkcə gülmək
istəyənin deyil, kənardan baxanın da canına od düşər, o sərt
baxışların altında
az qala ödü
partlayardı".
Digər
məqama da diqqət çəkmək istəyirəm.
Bu nəsrdə bəzən
ikinci planda qərarlaşan detallar də obrazlaşa bilirlər, yəni yazıçı qəhrəmanların
xarakterini, mənəvi
ruhi yaşantısını
detal planlarla çatdıra bilir. Məsələn, "Yuxuya
gedib gecə" povestində müəllif
bizə Həbibin təkliyini məişətin,
təbiətin təfərrüatlı
təsvirlərində göstərir:
pəncərə qarşısında
dayanıb ötənləri
xatırlamasında, köhlən
atları tumarlayıb
bir zaman quş kimi uçduğu məkanlara dalmaqda, sevdiyi qadınla bir zaman görüşdüyü
bağ evində yer alan çərçivəyə
salınmış şəkildə,
gümüşü aynada,
bala göyərçinlərə
göstərilən qayğıda
və s. Bu detalların
hər biri qəhrəmanın təkliyi
ilə bağlı mühüm informasiya, mesaj daşıyıcısıdır.
Adi halda yanaşanda onların hər biri sadəcə predmetdir, amma Həbibin nəzər-nöqtəsindən
onların hər biri təkliyini simvolizə edən əşya-işarələrdir. Onun emosiyası, həyəcanı yaddaşının
xatırladığı hər
ani detalda, hətta obrazının içində,
sükutundadır.
Əsərdəki ən təsirli
hissələrdən biri
Həbibin doğulduğu
kəndə dönüşü,
atı Səməndərlə
dərdləşməsi, iç
yaşantılarını ifadə
etməsidir. Qəhrəmanın
daxili dünyası daha çox bu qatlarda açılır.
Yazıçı qəhrəmanın
öz dədə-baba
yurdu, keçmişi ilə görüşdə
varlığını bürüyən
sevinc və sarsıntıların ifadəsini
verməklə bərabər
psixoloji nüfuza da şərait yaradır.
Bunun üçün əlbəttə
ki, qəhrəmanı yalnız
şəxsi yaşantıları,
intim həyəcanları
çərçivəsində canlandırmaq bəs etmir, burada artıq
yazıçıya geniş
mənəvi-fəlsəfi kontekst gərək olur. Mətləbin sərrast təcəssümü,
koloritin qabarıqlığı
bir yana, obrazın duyğu-düşüncələr
aləmi ətraflı
verilir, ondakı ibrətamiz dəyişikliklər
ardıcıl şəkildə
izlənilir.
***
Novruz Nəcəfoğlunun əksər
mətnlərinə kotteckor
estetikası xasdır.
Kotteckor estetikası keçmişə, ənənələrə
qayıdışı simvolizə
edir. Şəhərin
yeknəsəkliyindən bezib
kəndə sığınmaq,
sadə kənd həyatına məxsus işlərlə məşğul
olmaq, sakit, huzurlu zaman kəsiminə dönüş, idillik həyata, təbiətlə
harmoniyada yaşamağa
meyil və s. Bu xüsusiyyətlər yazıçının
"Atüstü bir nağıl" povestində
daha öndə qərarlaşıb.
"Atüstü bir nağıl" povestində
dramatizm, hadisələrin
irəliləyişinin gərgin
ritmi bütünlükdə
bədii təcəssümə
çökür. Atası
Rəhman kişi ilə sədri onların çağırıldığı
raykomun büro iclasına aparıb, daha sonra üç
atla qarlı-çövğunlu
bir gündə kəndə qayıtmalı
olan Gərayla bağlı mətndə düyün nöqtəsi
yaranır, həyəcan
bütün digər epizodlara aşılanır.
Mətndə kəndin
aktual sosial problemlərinə də toxunulur, onun kolliziyalarından söhbət
açılır, insanların
əməyindən, işlə
bağlı sərgilədikləri
can yanğısından da geniş
bəhs edilir. Amma mündəricə bunlarla
məhdudlaşmır, əsərdə
təhkiyə başqa
axara - insan həqiqətinin mənəvi
dərkinə yönəlir.
Ata-oğul münasibətləri,
oğulun ata sözündən çıxmayıb
şaxtalı bir gündə uzun yola çıxmağa etiraz etməməsi, atanın oğlunu sınamaq, onun mübarizliyi ilə öyünmək şövqü,
daha sonra daxilində yaranmış
nigaranlıq duyğusu,
təşviş, gərginlik,
həyəcan... Oğlunun
həyata atdığı
ilk müstəqil qədəmlərini
görmək fərəhi,
ona sərbəstliyi daddırmaq niyyəti çox keçmədən
atanın qəlbində
dəhşətli ağrıya
çevrilir. Yazıçı
bu mənəvi sarsıntları mətnin
aparıcı motivinə
çevirə bilir, atanın duyğularını
öz emosional əhəngi ilə göstərir.
"Atüstü bir nağıl" povesti daha çox neorealist estetikada qələmə alınan mətndir. Çovğunlu gündə
atası ilə sədri yola salıb atlarla kəndə qayıdan Gərayın yol boyu yaşantıları, ölüm təhlükəsinə
rəğmən əzmkarlığını,
iradəsini itirməməsi,
qəhrəmanın inamının
poetikləşdirilməsi, köksünə peşmanlıq,
təəssüf nidası
çökmüş atanın
iztirabı, onun qüssəsinin poetik dillə ifadəsi və s. hər biri neorealist intonasiyada həllini tapır. Oğlanın evlərinə
qədər yol qət etdiyi zaman aralığında yazıçı
dialoqa çox az yer verir,
təsvirləri havanın
atmosferinə uyğun
olaraq soyuq rəng həlli ilə nizamlayır. Sanki təhkiyəsinin strukturuna
səssiz kino dilini də əlavə edir və bu,
əsəri üslub baxımından daha da poetikləşdirir.
"Atüstü bir nağıl" povestində
müəllifin yaradıcılığında
xüsusi məziyyət
kimi meydana çıxan bəzi məqamlar nədən ibarətdir? Hər şeydən əvvəl təsvirlərdəki təbiilik,
reallıq, xüsusilə
məişət səhnələrinin,
kənd kolotirinin, mərkəzi xarakterlərin
təcəssümündə yazıçının əyaniliyə,
ifadəliliyə nail olması.
Novruz Nəcəfoğlu
elat həyatının,
folklorunun incəliklərini
yaddaşına köçürməklə
onların estetik cazibəsini bədii mətn müstəvisində
gerçəkləşdirməyi bacarır. Yurdumuza bələdlik, təbiətə
qol-boyun yaşamağı
ruh halına çevirmək, torpaqla mənəvi qovuşmanın
zəruriliyi, ideya-idrakı
əhəmiyyəti onun
əsərlərində bir
çox obrazın timsalında öz əyaniiyi, mahiyyəti ilə əks etdirilir.
Novruz Nəcəfoğlunun mətnlərində
kənd hər zaman yüksək əxlaqi sifətlərin məcmusu
kimi təqdim olunur. Düzdür, onlarda birbaşa şəhər-kənd müqayisəsini
görmürük, amma
kontekstdən daim hiss olunur. Qəhrəmanlar şəhərdə yaşasalar
belə ürəklərini
doğulduqları yurd
yerində qoyub gəliblər. Təsvirlərə
xalq ruhunun siqləti çökür,
xalqın mənəvi
ləyaqəti ilə
öyünəcək səviyyədə
dərin təhlilin predemetinə çevirir.
Ona görə bu mətnlər müxtəlif
həyat dramlarının
təsvirə çəkilməsi,
süjet axarları, hadisələr yığnağı
ilə deyil, həm də dilin işığı -
xalq həyatının
təbii lövhələrinin
canlandırılması, şəffaf
üslubu ilə yadda qalırlar: "Hərarətin
torpağı tərk
edib, yerini bəmbəyaz soyuğun, şaxtanın doldurduğu
payızın son ayının
axırıncı həftəsinə
bu ellərdə "Kəlvəz" deyirlər.
İlin bu vədəsində yağan
qar yerə düşüb daş kimi yapışır",
yaxud "Sünbül
dənə dönüb
ələk dolanda, o səs də dəyirmanın ağır
çarxını yerindən
tərpədən şəlalə
səsinə oxşayır.
Arama düşəndə
isə sanki ortabab sünbülün dənini ələyir. Və sədası da dəyirman daşının
dənnikdəki gövdəsi
kimi kəsik-kəsik səslənir..."
Bura "Atüstü bir nağıl" povestindəki
əksər səhnələri
- qədim adət-ənənələrimizin
təbliğini, Lətifin
itin qapması, Gərayın sətəlcəmdən
sağalması üçün
edilən türkəçarələri
əlavə etsək monolit bir lövhə
yaranar.
***
"El qədrini bilmək üçün elin köynəyindən keçəsən
gərək. Çünki
o köynəyin içində
ağrı-acı da var, dosta
arxa durmaq, qahmar çıxmaq da, sədaqət də, etibar da". Əsərlərinin
birində yer alan bu fikirlər
Novruz Nəcəfoğlunun
öz obrazını,
yaşam kredosunu dəqiq simvolizə edir. Ona görə yox ki, Novruz Nəcəfoğlu kənd
həyatını yaxşı
bilir, bütün mətnlərində kənd
həyatına dair içdən gələn,
əzəmətli bir
sevgi ehtiva olunur. Və bu sevgi can yanğısına
çevriləcək qədər
təəssübkeşliyin ifadəçisinə çevrilir
onda. Yalnız həyatına yox, elə çətinliklərinə
də vaqif olduğundan yurdunun insanlarına bacardığı
qədər ləyaqətlə
xidmət göstərir:
yol çəkdirir, məktəb tikdirir, qəbristanlıq abadlaşdırır,
poeziya evi inşa etməklə xalqın içindəki duyumun, söz yaddaşının qorunmasında
misilsiz nümunə meydana qoyur - "Tikdim ki, izim qala"... Bir də yurdunun insanlarına sağlığında dəyər
verməyi bacarır.
"Nağıl adam"la
abidələşdirdiyi Aydın
Tağıyevə münasibəti,
onun yazıçı
ömrünü bir kitablıq sözlə ədəbiyyatlaşdırması gördüyü nəcib
əməllərin davamı
sırasındadır. Necə
demişlər: "Ayinəsi
işdir kişinin...".
Ömrün davamına görülən
bu işlərin ziyası bəs eylər, - demək istəyirəm. Amma həm
də bilirəm ki, yaradıcı insan üçün nəfəsdərim
deyilən bir amil yoxdur. Niyə də olsun?! Bu dünyada yaxşı mətndən və əməldən başqa
heç nə qalmırsa...
Elnarə Akimova
Ədəbiyyat qəzeti. - 2023. - 30 dekabr, № 52. - S. 8-9.