Tanrılığa iddialı avtobus sürücüsü
Etqar KERET
1967-ci ildə
doğulub. Əsərlərini
idiş dilində yazan İsrail nasiri, ssenaristi, quruluşçu rejissoru və pedaqoqudur. İronik postmodern üslubda
qısa hekayələri
ilə tanınmaqdadır.
İlk hekayələr kitabı
- "Borular" 1992-ci ildə
işıq üzü
görüb. İndiyədək
5 hekayə və 3 komiks toplusu, habelə uşaqlar üçün 3 nağıl
kitabı çap etdirib. 40-dan çox dilə çevrilən əsərlərinə görə
o, Kann kinofestivalının
"Qızıl kamera"
ödülünə, Britaniyada
nəşr olunan
"Jewish Quarterly-Wingate" jurnalının
mükafatına (2008), Nyumen
(2012) və Sapir (2019) ədəbi
ödüllərinə layiq
görülüb.
Bu hekayətdə
avtobusa minik zamanı ləngiyən sərnişinlərə heç
vəchlə qapı açmayan tərs bir sürücüdən
bəhs ediləcək.
O, heç kəsə
qapı açmazdı:
nə avtobusun böyrü ilə qaçaraq yalvarıcı
baxışlarla onu süzən zavallı məktəb şagirdlərinə,
nə dayanacağa vaxtında çatmasına
rəğmən, sürücünü
cəzalandırarmış kimi, əsəbi halda qapını döyəcləyən həriflərə,
nə də aldığı əşyalarla
dolu torbaları havada yelləməklə,
onu yolundan saxlamağa çalışan
ağbirçək yaşdakı
və artıq əl-ayağı əsən
qadınlara. Bu, əsla
onun pisniyyətliyindən
irəli gəlmirdi, çünki qəlbində
zərrəcə yamanlıq
nişanəsi tapmazdın
- onun nəzərində
belə məqamlar sırf ideoloji bir mahiyyət daşıyırdı.
Sürücünün könül
verdiyi həmin ideologiyaya əsasən, gecikən sərnişinə
qapını açmaq
üçün otuz saniyə vaxt lazım idi və qapını açmayacağı təqdirdə,
həmin insan öz ömründən vur-tut, on beş dəqiqə itirəsiydi;
həm də qapını açmaqdan imtina bütün qalan cəmiyyətdən ötrü daha sərfəli addım sayılmalıydı, çünki
həmin o otuz saniyəni yeni sərnişinlə
birlikdə avtobusdakı
hər bir sərnişin də itirəsiydi.
Avtobus dayanacağında
özünü ora vaxtında yetirən altmışa qədər
günahsız sərnişinin
toplaşdığını ehtimal eləsək, onların hamılıqla vur-tut, yarım saat, yəni on beş dəqiqənin iki misli qədər
ləngiyəcəklərini asanlıqla hesablamaq mümkündür. Ləngiyən
sərnişinlərə sürücünün
qapı açmaqdan imtinasının yeganə
səbəbi də elə bununla bağlı idi. Həm içəridəki
sərnişinlərin, həm
də avtobusun yanıyla qaçaraq, qapını açmaqla bağlı lal jesti edənlərin özlərinə qarşı
tətbiq olunan bu prinsipdən yerli-dibli xəbərsiz olduğu elə sürücünün özünə
də bəlliydi. Bu adamların əksəriyyətinin
onu əsl yaramaz saydığını
da bilirdi. Halbuki sırf insanlıq naminə onların avtobusa minməsinə imkan yaratmaq, buna görə minnətdarlıq
sözləri eşitmək,
üzlərə qonan
təbəssümləri görmək,
bəlkə ona daha xoş gəlməliydi.
Ancaq bu təbəssümlər və
minnətdarlıqlar ilə
cəmiyyətin ümumi
mənfəəti arasında
seçim edərkən,
avtobus sürücüsü
heç tərəddüd
eləmədən ikincini
daha üstün tuturdu.
Avtobus sürücüsünün
bu ideologiyasından ən çox zərər çəkməsi
gözlənilən insanın
adı isə Eddi idi, ancaq başqalarından
fərqli olaraq, o, avtobusun ardınca düşüb qaçmağı
özünə rəva
biləcək birisi də deyildi, yəni son dərəcə
tənbəl və bitkin bir insan
idi.
Eddi "Steakaway"
(ingiliscə: "bifşteksini
al, apar" - A.Y.) adlanan bir
restoranda aşpaz köməkçisi işləyirdi
və görünən
o idi ki, məkan sahibinin o qıt ağlı sözləri ancaq bu səviyyədə
"oynatmağa" yetirmiş.
Heç orada bişirilən yeməklər
də xüsusi tərifəlayiq təamlar
sayılmazdı; bununla
yanaşı, Eddinin özü, həqiqətən
də, nəcib bir insan idi,
həm də bu nəciblik necə yüksək həddə çatırdısa,
hazırladığı yemək
sən deyən ləziz alınmadığı
təqdirdə o, süfrəyə
şəxsən verdiyi
həmin təama görə üzrxahlığı
da özünə bir
borc sayırdı. Elə öz xoşbəxtliyinə də
Eddi məhz o cür üzrxahlıqlardan biri sayəsində qovuşdu.
Süfrəyə qoyduğu
vecsiz bifşteksi, sırf Eddi pərt olmasın deyə, son tikəsinə qədər
yeyən bir qız çıxmışdı
bu səfər onun qarşısına. Qız, nəinki ona öz telefon
nömrəsini verməkdən
imtina eləmiş, heç adını deməyi də uyğun bilməmişdi. Ancaq səhəri gün saat beşdə
görüş təyin
etdiyi yerə - daha dəqiq desək, delfinlərin iştirakıyla tamaşaya
gəlməyə isə,
nədənsə, razılıq
vermişdi. Amma Eddini bir məqam narahat edirdi və sırf bunun ucbatından o, həyatda özünün
xeyli sayda hədəfinə çatmamışdı.
Düzdür, bu, limfa vəzilərinin şişməsi-filan kimi
bir nöqsan sayılmazdı, bununla belə, onun həyatına öz dərin təsirini də göstərməkdə
idi. Bu xəstəlik onu daima on dəqiqə
artıq yatmağa vadar edirdi və
belədə heç
bir zəngli saat bu adamın
dadına yetişmirdi.
"Steakway"dakı
işinə də elə bu səbəbdən,
hər gün on dəqiqə gecikərdi. Digər səbəb isə, cəmiyyətin mənfəətini öz
şəxsi mənfəətlərindən
üstün tutan o avtobus sürücüsü
idi. Ancaq bu dəfə Eddi həyatının qismətinə
rast gəldiyi üçün ciddi tədbirlər görmək
qərarına gəldi.
İşdən evə
qayıtdıqdan sonra
həmişəki kimi,
yüngülvarı mürgüləmək
əvəzinə, oyaq
qalmağa üstünlük
verdi və televerilişləri ard-arda
izləməyə başladı.
İşini möhkəm
tutmaqdan ötrü üç dənə ayrı zəngli saatla kifayətlənməyib,
telefonla oyandırma xidmətində də qeydiyyatdan keçdi. Amma onun bu xəstəlikdən
hər hansı qurtuluş yolu yox idi və
animasiya kanalına tamaşa elədiyi vaxt o, bir körpə
misalı şirin yuxuya daldı.
Sonra isə, bəlkə bir milyon dənə zəngli saatın cırıltısı altında,
həm qan-tər içində, həm də yenə o təyin olunan vaxtdan on dəqiqə gec oyana bildi.
Heç əyin-başını
da dəyişmədən, başılovlu halda evdən çıxıb,
avtobus dayanacağına
tərəf qaçmağa
başladı. Qaçmağı
da yadırğamışdı, sanki və səkidən
endiyi vaxt ayaqları artıq bir-birinə dolaşırdı.
Sonuncu dəfə məktəbdə, altıncı
sinifdə oxuyarkən,
bədən tərbiyəsi
dərsindən canını
qurtarmağın ən
uyğun yolu kimi o, məhz qaçışı seçmişdi.
Ancaq köhnə vaxtlardan fərqli olaraq, indi o, əsl dəli kimi yerindən götürülmüşdü, çünki itirəcəyi
bəlli bir şey var idi: indi nə sinəsindəki
o ağrı-sızı, nə
də sümürdüyü
"Lucky Strike"lardan (okeanın
o tayında məşhur
olan bir siqaret markasıdır -
A.Y.) qalma xırıltılar
onun həmin ülvi qismətə qovuşmasına mane ola bilməzdi.
Qapını burnunun düz ucunda üzünə qapayan avtobus sürücüsünü
çıxmaq şərtiylə,
indi heç nə onu öz
yolundan saxlaya bilməzdi. Sürücü
arxa görünüş
güzgüsündə onu
sezdi, əlbəttə.
Ancaq bayaq da izah elədiyim kimi, onun özünəxas
bir ideologiyası var idi, həm də
bu məntiqli ideologiya ədalətə,
dərin sevgiyə və bəsit bir hesablamaya əsaslanırdı. Ancaq
sürücünün hesablamaları
indi Eddinin heç vecinə də deyildi və həyatında ilk dəfə o, hansısa ünvana düz vaxtında yetişməyə,
sözün həqiqi
mənasında, can atırdı.
Buna heç bir ümid bəsləməsə
də, avtobusun ardınca qaçmağa ərinmədi.
Eddinin taleyi qəfildən, tam mənada
olmasa da, dəyişdi:
avtobus dayanacağından
yüz metr irəlidəki işıqforda
qırmızı işıq
yandı. Qaçaraq avtobusa çatan Eddi ön qapıya söykəndi.
Qapının şüşəsini
yumruqlamağa artıq
onun canında bir hey qalmamışdı.
Nəmli gözlərini
sürücüyə zilləməklə,
nəfəsi daralmış
halda dizləri üstə çökdü.
Bu durum avtobus sürücüsünə
vaxtilə yaşadığı,
yəni bir avtobus sürücüsü
yox, məhz Tanrı olmağı arzuladığı vaxtları
xatırlatdı. Bu, dərin
iztirab dolu bir xatirə idi, çünki adam son nəticədə bir Tanrı yox, məhz avtobus sürücüsü
ola bilmişdi və bunun özü də sən deyən fəna nəticə sayılmazdı,
çünki avtobus sürücülüyü də
onun ikinci, yəni ehtiyat seçimi idi.
Bir gün Tanrı olacağı təqdirdə, bütün
bəndələrinə rəhmdil
davranacağına və
onların dərdlərini
dinləyəcəyinə dair
içdiyi and qəfildən
avtobus sürücüsünün
yadına düşdü.
Elə bu səbəbdən də, özünün nisbətən
yüksək səviyyədə
yerləşən kreslosundan
asfaltda çömbələn
Eddini süzdüyü
anlarda onun halına yamanca acıdı. Məlum ideologiyasına və hesablamalarına məhəl
qoymadan, dərhal qapını açdı
və Eddi avtobusa dürtüldü - nəfəsi
daralan bu müştəri ona heç təşəkkür
də eləmədi.
Bu yerdən sonra hekayəni oxumağa ara verməniz daha uyğun olardı, çünki Eddi "Delfinarium
Mərkəzi"nə özünü
tam vaxtında çatdırsa
da, umduğu o QİSMƏT oraya gəlmədi - sən demə, görüşəcəyi qızın
öz sevgilisi varmış. Qız necə nəcib bir qəlbin sahibi imişsə, bu sirri Eddiyə
açmamış, onu
eləcə öz başından etməyi daha uyğun saymışdı... Eddi isə
vədələşdikləri skamyanın böyründə
o qızı düz iki saata yaxın
gözlədi. Skamyada
əyləşdikdən sonra
o, həyatındakı qüssəli
məqamlar barədə
fikrə daldı, orada oturduğu anlarda günəşin misilsiz qürubuna heyranlıqla tamaşa elədi. Hələ evə qayıtdıqdan sonra ayaqlarına çökəcək ağrı-sızını
da öz xəyalında
canlandırdı.
Geri qayıdanda, yəni ən qısa vaxtda evə dönməyi arzuladığı vaxt,
o, uzaqdan öz sərnişinlərini düşürtməkdən
ötrü dayanacağa
yanaşan avtobusu sezdi. İndi, hətta var gücüylə həmin
tərəfə qaçsa
belə, maşına
çatmayacağını bildiyi üçün nisbətən ağır
addımlarla yoluna davam elədi, çünki bütün
bədəni ağrıyırdı.
Ən nəhayət, dayanacağa çatdığı
zaman fərqinə vardı
ki, avtobus hələ də oradadır. Demə, dayanıb, Eddinin yolunu gözləyirmiş.
Vaxtın artıq
yetişdiyini və ondan yola düzəlməyi
tələb edən digər sərnişinlərin
hay-həşirinə zərrəcə
məhəl qoymayan sürücü Eddinin gəlib-çatmasını oturub
gözlədi və məhz bu sərnişin
də keçib, yerində əyləşəndən
sonra ayağını
qaz pedalına basdı. Yola düzəlincə
isə, başının
üstündəki güzgüdən
Eddiyə hələ göz də vurdu: bu sayədə
o sonuncu sərnişinin
bir qədər əvvəl başına gələnlər, deyəsən,
az-maz dözüləcək
həddə gəldi.
Tərcümə edəni:
Azad
YAŞAR
Ədəbiyyat qəzeti.
– 2023. – 16 dekabr, ¹ 48 – 49.– S. 9.