Sazlı, sözlü, söhbətli
Şəki
Kamil Fikrət oğlu Adışirinovun
"Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişafında Şəki
ədəbi-mədəni mühitinin
rolu (1900-2015-ci illər)"
mövzusunda doktorluq işilə bağlı mülahizələrim
Məna və məzmunca
bir-birinə çox yaxın olan, əslində bir-birindən
törəyən, eyni
koloriti, mentaliteti özündə cəmləşdirən
ədəbi məclis,
ədəbi məktəb
və ədəbi-mədəni
mühitlər hər
hansı milli ədəbiyyat
üfüqünün genişliyini,
əlvanlığını, zənginliyini şərtləndirirlər.
Yeni və ən yeni dövr dünya ədəbi-nəzəri fikir
tarixində bu anlayışların fəlsəfi
mahiyyəti, məğzi,
onların daşıdıqları
funksional ağırlıq
incəliklərinə qədər
araşdırılıb aşkarlanıb,
layiqincə qiymətləndirilib.
Müxtəlif səpkili
ecazkar bədii mətnlərin (bədii əsərlərin!) yaranmasında
bu üç vəsilənin göstərdikləri
əvəzsiz xidmətlər
müasir zəmanəmizdə
də qeyd-şərtsiz
təsdiqlənir, məxsusi
vurğulanır.
Zaman-zaman eyni ədəbi məclisdə
iştirak edən, eyni ustaddan (yaxud eyni ustadlardan!)
dərs alan bir qrup bədii
istedad sahiblərinin cəmi əvvəl-axır
ədəbi məktəb
halında formalaşır,
genişlənərək sonucda
bəlli bir ədəbi-mədəni mühit
yaradırlar. Məlumdur
ki, Azərbaycanın bir
sıra bölgələrində
hələ lap qədimlərdən qüdrətli ədəbi-mədəni mühitlər
mövcud olmuşdur:
VII-XI əsrlərdə Təbrizdə,
Marağada, Zəncanda,
Ərdəbildə, Mosulda,
Kərkükdə uzun
illər ərəbdilli
türk kökənli
Azərbaycan şairlərindən
Müqlyasi Marağalı,
Barakaveyx Zəncanlı,
İsmayıl Yassaroğlu,
Musa Şəhavət, Əbülabbas
əl-Əma, Mənsur
Təbrizi, Xətib Təbrizi, Məsud Namdarın; XI-XII əsrlərdə
Gəncə və Şamaxıda farsdilli Xorasan Azərbaycan ədəbi məktəbinin
yaradıcıları və
davamçılarından Əbulüla
Gəncəvi, Məhsəti
xanım Gəncəvi,
Qivami Mütərrizi,
Ustad Əbubəkr Xosrovoğlu, Nizami Gəncəvi, Fələki
Şirvani, Mücirəddin
Beyləqani, İzzəddin
Şirvani, Xaqani Şirvaninin; XIX əsrdə
Tiflisdə və Qarabağda Mirzə Şəfi Vazeh, Mirzə Fətəli Axundzadə, Qasım bəy Zakir, Xurşidbanu Natəvan, Mirmöhsün
Nəvvabın fəal
iştirak etdikləri
qüdrətli ədəbi-mədəni
mühitlər ədəbiyyat
tariximizin şanlı
səhifələridir, daim
araşdırılmağa, öyrənilməyə, yüksək
səviyyədə təqdimə-təbliğə
layiqdirlər. Amma unutmayaq
ki, o taylı-bu taylı,
quzeyli, güneyli ədəbiyyatımızın zənginləşməsində adlarını çəkdiyimiz
nəhəng ədəbi-mədəni
mühitlərlə yanaşı,
bütöv Azərbaycanımızda
sistemli şəkildə
tədqiq edilməli digər bədii söz sənəti ocaqları da az deyildir.
Bu yönümdən yanaşanda iddiaçı
Kamil Fikrət oğlu
Adışirinovun sevimli
Vətənimizin qədim
yurdlarından biri olan Şəki ədəbi-mədəni mühitinin
115 il ərzində (1900-2015-ci illər) Azərbaycan ədəbiyyatının inkişafındakı
ədəbi töhfələrini
tədqiqata cəlb etməsi təqdirəlayiq
və sevindirici elmi hadisədir. Müdafiəyə təqdim
olunan dissertasiya işi əhatəli "Giriş"dən, materialın
müvazi bölgüsünün
tarazlığı gözlənilən
dörd fəsildən,
tədqiqat prosesində
əldə olunmuş
elmi qənaətləri
qabarıq şəkildə
bir daha nəzərə çatdıran
səkkiz bəndlik yığcam "Nəticə"dən
və əsasən, səliqəli tərtibatla
hazırlanmış "İstifadə
edilmiş ədəbiyyat"
siyahısından ibarətdir.
"Giriş"də
iddiaçı mövzunun
aktuallığını müfəssəl
və inandırıcı
şəkildə əsaslandırmış,
onun işlənmə
dərəcəsinin xronoloji
mənzərəsini göstərməyə
çalışmış, mövzuya aid bir çox mövcud elmi-nəzəri tədqiqatlara
diqqət yetirmiş, bu işləri müstəqillik dövrünün
tələblərindən irəli
gələn yeni yanaşmalar
baxımından qiymətləndirmiş,
üz tutduğu mənbələrə aydın
mövqe bildirmiş, təqdirlə bərabər,
yeri gəldikcə, tənqidi fikirlərini söyləmiş, ədəb-ərkanlı
polemikaya girişmiş,
yeni qənaətlərini ortaya
qoymuşdur. Dissertasiya
müəllifi ədəbi
məclislər, ədəbi
məktəblər, ədəbi-mədəni
mühitlər haqqında
dəyərli tədqiqatlar
aparmış müqtədir
ədəbiyyatşünaslarımızdan
- akademik İsa Həbibbəyli,
professorlar Abbas Hacıyev,
Asif Rüstəmli, Alxan
Bayramoğlu, Bədirxan
Əhmədov və digərlərinin əsərlərini
diqqətlə izləmiş,
mövzunun hərtərəfli
və sanballı işlənməsində onlardan
səmərəli bəhrələnmişdir.
Tədqiqatın obyekti və
predmeti düzgün təyin edilmiş, Şəki ədəbi-mədəni
mühitinin Azərbaycan
ədəbiyyatının inkişafındakı
konkret rolu aydın göstərilmiş,
dissertasiyanın məqsəd
və vəzifələri
elmi-nəzəri baxımdan
yüksək səviyyədə
aşkarlanmış, qoyulan
məqsədə çatmaq
üçün 1900-2015-ci illər ərzində yaranmış bədii nümunələr və faktoloji materiallar əsasında sözügedən
ədəbi-mədəni mühitin
parlaq inkişaf yolu, mərhələ və problemləri yetərincə tədqiq olunmuşdur. Qeyd etmək lazımdır ki,
müəllifin gəldiyi
qənaətlərin nəzəri
səviyyəsinin inandırıcılığı
onun məqsədinə
tam şəkildə nail olduğunun
əyani təsdiqidir.
Tədqiqatın metodları
da düzgün seçilib
və uğurlu nəticələrin hasilinə
xidmət edir: tarixi-xronoloji, tarixi-müqayisəli,
analitik-tipoloji, ideya-bədii
təhlil üsulları.
Müdafiəyə on müddəa
çıxarılmış və dissertasiyadan bu müddəaların hamısının tədqiq
olunub yerinə yetirildiyi aşkar görünür. Tədqiqatın
elmi yeniliyi altı bəndlə qeyd edilib və
bu yeniliklərin, həqiqətən də,
mətnin ümumi məzmunundan ortaya çıxdığı göz
önündədir. Dissertasiyanın
nəzəri-praktiki əhəmiyyəti
də ümidverici və inandırıcıdır:
milli ədəbiyyatımızın tarixini öyrənərkən,
regionlarımızda mövcud
olan ədəbi-mədəni
mühitlərimizi, bütövlükdə
bədii söz xəzinəmizi zənginləşdirən
önəmli vəsilələr
kimi dəqiqliklə araşdırmaq, onların
təşəkkül və
inkişaf mərhələlərini
tədqiq etmək, elmi-nəzəri və ideya-estetik problemlərini üzə çıxarmaq
istəyən hər bir tədqiqatçı üçün faydalı
ola bilər.
Dissertasiyanın "Şəkidə
ədəbi-mədəni mühitin
formalaşması və
inkişafı" adlanan
dörd paraqrafdan ibarət I fəslində öncə, el aşıqlarından geniş
və səriştəli
söhbət açılır,
Şəkidəki sənətkar
aşıqlar haqqında
geniş icmal xarakterli bilgilər təqdim olunur, aşıq ədəbiyyatı
tariximizdə məxsusi
yeri olan Aşıq Molla Cümənin həyat və yaradıcılığının
qaranlıq məqamlarına
təcrübəli araşdırıcı
tərəfindən işıq
salınır, söz
sərrafı barədə
bir sıra yeni faktlar inandırıcı
mənbələrə istinadən
ədəbi-elmi arenaya
çıxarılır. Sonra XX əsrin əvvəlindən
başlayan və Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə
daha vüsətli inkişaf yolu keçən Şəki ədəbi-mədəni mühitinin
təhlilində müəllifin
ədəbi-bədii qaynaqları
dəyərləndirməsində nümayiş etdirdiyi nəzəri-estetik prinsiplər
araşdırılan məsələlərin
elmi aktuallığını
üzə çıxarmağa
əsaslı yardım
göstərir. Üçüncü
və dördüncü
paraqraflarda "Qızıl
Qələmlər Cəmiyyəti"nin
Şəki şöbəsinin,
"Səbuhi" ədəbi
məclisinin, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi
Şəki bölməsinin
fəaliyyətlərindən bəhs edilir, tədqiqat materialları sistemləşdirilərək nəzəri
cəhətdən saf-çürük
edilir, yeni müstəqillik
dövrü prizmasından
qiymətləndirilir, elmi
dəyər verilir. Burada doktorantın mövzu ilə bağlı geniş və dərin hazırlığa malik olduğu,
çoxdan bu materiallar üzərində
işlədiyi aydın
görünür. Onun
belə yüksək nəzəri səviyyəli
tədqiqat aparmaq bacarığı təqdirəlayiq
və sevindirici haldır. Yeri gəlmişkən, uzun illərin müşahidəsinə,
arayıb-araşdırdığım saysız-hesabsız bu qəbil elmi, nəzəri məqalə,
monoqrafiyalardan hasil etdiyim qəti qənaətimə söykənib,
bir məsələ üzərində məxsusi
dayanmaq istərdim. Deyəcəyim mətləblər
ədəbi məclislər,
ədəbi məktəblər
və ədəbi-mədəni
mühitlər haqqında
yazan ədəbiyyatşünasların
qarşılaşdıqları şərtlərin, öhdəsindən
gəlməli olduqları
problemlərin heç
də hamısı deyil. Bu sahəyə üz tutan alim eyni zamanda bir
sıra elm sahələrinə
dərindən bələd
olmalı, məktəb,
məclis, mühitlərin
formalaşdığı ictimai-siyasi,
iqtisadi, coğrafi, tarixi şəraitlərdən
baş çıxarmalı,
həmin dövrlərdə
milli-mədəni inkişafın
səviyyəsini, milli psixologiyanın,
milli ruhun durumunu düzgün müəyyənləşdirməyi
dəqiq bilməli, Böyük Ədəbiyyatın
təşəkkülündə və inkişafında hər zaman əhəmiyyətli
vəsilə rolunu oynayan belə birlikləri araya-ərsəyə
gətirən çoxsaylı
yaradıcı şəxsiyyətlərin
bioqrafiyalarını xırda
nüanslarına qədər
öyrənməli, həmin
sənətkarların yaratdıqları
bədii söz nümunələrini, elmi,
nəzəri əsərlərini,
xülasə, bütöv
yaradıcılıqlarını küll halında tədqiqata cəlb etməyi, sistemləşdirməyi,
ümumiləşdirib elmi
nəticələrə gəlməyi
bacarmalıdır. Şükürlər
olsun ki, milli ədəbiyyatşünaslığımızda
bu çətin, amma şərəfli qədirşünaslıq işinin
öhdəsindən gələn
alimlərimiz çoxdur.
Amma mən bu sahənin bir neçə ustad korifeylərinin adlarını
çəkməklə kifayətlənəcəm:
Firidun bəy Köçərli, Əziz
Şərif, Abbas Zamanov,
Mir Cəlal, İsa Həbibbəyli.
Bəzən tədqiqat müəllifi uzun illər yaşadığı,
hətta fəal iştirak etdiyi ədəbi-mədəni mühitdən
yazmalı olur. Belə məqamlarda araşdırıcı, sözün
müstəqim mənasında,
başdan-ayağacan mövzunun
içində olur, mühitin bütün incəliklərini bilir, əksər iştirakçılarını
tanıyır, hamı
ilə yoldaşlıq,
dostluq əlaqələrində
olur, təhlil etdiyi materialların çoxunun necə, nə zaman yarandığını
yaddaşının çinədanında
gəzdirir, müsbətini,
mənfisini yetərincə
xatırlayır. Belə
araşdırma aparmaq
qisməti nəsib olanlar gördükləri
işdən xüsusi
ləzzət alır,
sönməz həvəslə,
şövqlə, ürəklə
çalışırlar, əksər
hallarda yüksək nəticə əldə edir, meydana fundamental monoqrafik tədqiqat işi qoyurlar. Bəndəniz bu hissləri "Moskva Azərbaycan
ədəbi mühiti"
(2017) və "Moskvadakı
Azərbaycan ədəbi-mədəni
mühit fenomeni"
(2018) monoqrafiyalarını ərsəyə gətirəndə
yaşayıb. Hazırda
üzərində çalışdığım
"Azərbaycanın rus
ədibləri" adlı
genişmiqyaslı tədqiqat
işinin gedişatından
da həmin xoş duyğuları yaşamaqdayam.
Qayıdaq mətləb
üstünə.
Sazlı, sözlü, söhbəti məzəli,
duzlu Şəkinin ədəbi-mədəni mühitindən
onlarca elmi məqalə yazan, bir neçə maraqlı kitab bağlayıb
("İsmayıl bəy
Nakam" - 2006;
"Qədim türk-oğuz
yurdu Oxud" - 2006;
"XX əsr Şəki
ədəbi-mədəni mühiti:
I Kitab" -2015; "Göynük mahalı: siyasi, coğrafi, mədəni tarixi və folkloru" - 2019; "Yaqub
Mahirin poetik irsi" - 2020; "Şəki
ədəbi mühitində
Sabir satira ənənələri"
-2020) oxuculara, ədəbi
ictimaiyyətə ərməğan
edən dərin və geniş ədəbiyyat bilicisi, təcrübəli, zəhmətkeş
tədqiqatçı, özünəməxsus
şirin, ürəyəyatımlı
üslub sahibi olan həmkarım Kamil Adışirinovun doktorluq işi kimi təqdim
etdiyi tədqiqat əsəri də yuxarıda dilə gətirdiyim ölçüdə,
biçimdə yaranıb.
İddiaçı da bütün
mənalı ömrünü
yaşadığı, fəal
müşahidəçisi, iştirakçısı olduğu
doğma Şəki ədəbi-mədəni mühitinin
Böyük və Bütöv Azərbaycan ədəbiyyatını zənginləşdirən
sirli-soraqlı, çeşidli
yollarından yazıb.
Məhz bu faktor əsərə məxsusi rövnəq verir, onun uğurlu
alınmasında əhəmiyyətli
rol oynayır.
Tədqiqatın üç paraqrafdan ibarət "Ədəbi növ və janr əlvanlığı"
adlanan II fəslində
poeziya, nəsr, dramaturgiya ilə məşğul olan Şəki ədiblərinin
yığcam bioqrafik arayışlarına və
onların yaradıcılığından
nümunələrin bədii
təhlilinə geniş
meydan verilmişdir. Çoxlu sayda şair, nasir və dramaturqun haqqında yalnız tezis xarakterli fikirlər söyləmək,
onların ədəbi
məhsullarını sistemləşdirib
tədqiqat məcrasına
yönəltmək, bu
əsərlərin mənəvi
dəyərlərinin ümumi
bağlılığını müəyyənləşdirmək, ən nəhayət, elmi-nəzəri baxımdan
qiymətləndirmək olduqca
çətin məsələdir.
Tədqiqatçının illər boyunca zərrə-zərrə topladığı
peşəkarlığı bu gərgin işin məharətlə
yerinə yetirilməsində
ona aşkar havadarlıq etmişdir. Fəslin daşıdığı
informasiya yükünün
bolluğu və gözlənilməz paradiqmalarla
təqdimi bütövlükdə
yenilik təəssüratı
yaradır, işin ümumi orijinallığını
artırır. Yeri gəlmişkən, qeyd edim ki, dissertasiyada 100-dən
artıq ədibin yaradıcılığı nəzərdən
keçirilir, Şəki
ədəbi-mədəni mühitində
onların yaradıcılıq
fəaliyyətləri diqqətə
çatdırılır. Doktorant
bu ağır işin öhdəsindən
məharətlə gəlmişdir.
Üç paraqrafdan ibarət "Şəkidə
teatr və mətbuat" adlanan III fəsil məzmunca tədqiqatın
olduqca dəyərli, orijinal bölümü kimi diqqətəlayiqdir və qeyd etmək
lazımdır ki, müəllif
qarşıya qoyulan məqsədə tam çata
bilib. Burada 1879-cu ildən meydana çıxan Şəki teatrının 136 illik tarixi dəqiqliklə
izlənib, yeri gəldikcə, bu teatrın səhnəsində
tamaşaya qoyulmuş
əsərlərin bədii
məziyyətlərindən peşəkar teatrşünas
səriştəsilə bəhs
edilib, dəyərləndirilib,
hətta rejissor quruluşlarına, aktyorların
oyunlarına, tamaşaların
rəssamlıq işlərinə,
musiqi tərtibatlarına
da xüsusi diqqət yetirilib. Elmi, ədəbi cameəyə
az məlum olan və ya
heç məlum olmayan faktların bolluğu bu fəslin dəyərini artıran amillərdəndir.
Şəkinin mətbuat
tarixi və publisistika sahəsində uğurla çalışan
bir çox püxtə qələm sahibləri barədə də diqqətə çatdırılan gərəkli
informasiyalar müəllifin
uzun illər apardığı gərgin
axtarışların, tədqiqatçılıq
yorulmazlığının bəhrəsi olduğu fəslin ikinci, üçüncü paraqraflarından
aşkar görünür.
Cəmi 35 səhifədən
ibarət olan iki paraqraflı "Sənətkarlıq məsələləri:
bədii dil, tipikləşdirmə, fərdiləşdirmə,
ümumiləşdirmə" adlanan IV fəsil yığcamlığı, söylənən
nəzəri tezislərin
təsdiqi üçün
verilən bədii nümunələrin qüsursuz seçimləri,
müəllifin ümumiləşdirmə
bacarığının yüksək
səviyyəsi, dəyərləndirmə
meyarının obyektivliyi,
inandırıcılığı baxımından uğurlu alınıb və Kamil Adışirinovun geniş
potensiala malik yetkin bir nəzəriyyəçi-tədqiqatçı
alim olduğunun əyani
isbatıdır. Lakonik
"Nəticə" ümumi
işin əsas elmi qənaətlərini əhatə edən dolğun xülasə təsiri bağışlayır
və funksional vəzifəsini yerinə yetirən mükəmməl
sonluq kimi dissertasiyanı nəzəri
cəhətdən tamamlayır.
Xüsusi qeyd etmək
lazımdır ki, doktorantın
"Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişafında Şəki
ədəbi-mədəni mühitinin
rolu (1900-2015-ci illər)"
dissertasiya işi elmi-nəzəri yeniliyi, müəllifin tədqiqata
cəlb etdiyi faktoloji materialların hədsiz bolluğundan çəkinmədən, onları
səriştə ilə
sistemləşdirib ümumiləşdirərək,
Şəki ədəbi-mədəni
mühitinin bütövlükdə
Azərbaycan ədəbiyyatını
necə zənginləşdirdiyi
barədə tutarlı
elmi qənaətlərə
gəlməsi ilə çox uğurlu əsər kimi diqqətəlayiqdir, qənaətbəxşdir.
Tədqiqat işinin yetərli nəzəri səviyyəsi, orijinal elmi yenilikləri danılmaz həqiqətdir.
Lakin qeyd edilən uğurlu nəticələrlə
yanaşı, dissertasiyanın
ümumi dəyərinə
xələl gətirməyən,
monoqrafik nəşr zamanı asanlıqla düzəldilə biləcək
bəzi nöqsanları
da göstərməyi lazım
bildim. Həmin nöqsan və iradları qısa şəkildə iddiaçının
diqqətinə çatdırmağı
faydalı hesab etdim:
1. Mətndə bəzən üslub dolaşıqlığına, semantik
yanlışlığa yol
verilir: "Şəkidə
söz sənətini
şifahi və yazılı şəkildə
bu günümüzə
daşıyan aşıqların
yaşaması bu məkanda aşıq mühitindən kifayət
qədər söz açmağa imkan verir" (s.17) cümləsindəki
bu günümüzə
daşıyan əvəzinə,
bu günümüzə
çatdıran, bu məkanda əvəzinə
isə, bu məqamda işlənsə,
daha düzgün olardı. Arabir gözə dəyən belə dil xətaları
mətnin rəvanlığına
xələl gətirir.
2. Bəzən təhlil üçün
dissertasiya mətnində
istifadə edilən bədii nümunələrin
həcmi lüzumsuz olaraq əndazəni aşır: Nurpaşa Hümmətovun "Sən
məni tut, mən səni" (s.269) şeirinin
bütün bəndlərini
mətnə daxil edib, ayrı-ayrı təhlildənsə, ümumiləşdirib,
yekun fikri bir bənd nümunə
gətirməklə bildirmək
olardı. Bu qəbil nöqsanların mətndə
yer alması təəssüf doğurur.
3. "İstifadə edilmiş ədəbiyyat"
siyahısında bütün
müəlliflərin soyadından
sonra ad və ata adlarının baş hərflərinin mütləq yazılması
elmi aparatın əzəli-əbədi tərtib
qaydasıdır: Əhmədova,
S. (117), Əlişanoğlu, T. (121), İmanov, M. (148), Kazımov,
T. (156), Qarayev, N. (161), Qarayev,
M. (162), Orucəli, H. (233), Piriyeva,
M. (237), Rəhimova, R. (241), Sadıqov, R. (252) və s.
Ədəbiyyat siyahısında
dünya şöhrətli
klassiklərin ədəbi
təxəllüsü kanonik
qaydaya uyğun olaraq bütöv verilir: Nizami Gəncəvi, Məhəmməd
Füzuli və s.
4. Zənnimcə,
"Sənətkarlıq məsələləri:
bədii dil, tipikləşdirmə, fərdiləşdirmə,
ümumiləşdirmə" başlıqlı
IV fəsil dissertasiyanın
ümumi quruluşu ilə dissonans təşkil edir, göydəndüşmə təsiri
bağışlayır, hətta
artıq görünür.
Buradakı materiallardan
əsaslı şəkildə
qısaldılmış formada
digər fəsillərdə
ədiblərin əsərlərinə
qiymət verilən
zaman istifadə edilə
bilər, onların sənətkarlıqları barədə
daha əyani təsəvvür yaratmış
olardı. Əldə
olunan əlavə həcmin hesabına "Şəkidə teatr və mətbuat" adlı III fəsil iki müstəqil fəsil kimi geniş işlənsə,
daha məqsədəuyğun
olardı. Çünki
burada müəllifin araşdırma prosesində
material bolluğunun öhdəsindən
gəlmək naminə
hədsiz sıxışdırmaya,
bəzən faktların,
sadəcə, sadalanması
və tezisləşdirmə
üsuluna əl atdığı aydın görünür.
Bir daha qeyd
etmək istərdim
ki, göstərilən iradlar
işin ümumi elmi səviyyəsini qətiyyən azaltmır,
amma onların düzəlişinin işin
mükəmməlliyinə yardım edəcəyinə
inanıram. Doktorant
Kamil Adışirinovun uzun
illərin gərgin zəhməti hesabına araya-ərsəyə gəlmiş
tədqiqat işi yüksək elmi-nəzəri
nəticələrin əldə
edilməsi ilə seçilir və zənnimcə, doktorluq elmi dərəcəsi almağa tam layiqdir.
Abuzər BAĞIROV
Ədəbiyyat qəzeti.
- 2023. - 16 dekabr, ¹ 48-49.- S. 12-13.