Düşüncələrin kölgəsindən
özünə
Yazıçı Rüstəm
Dastanoğlunun "Düşüncələrimin kölgəsi"
kitabı haqqında
Füzuli
yazırdı ki, "elmsiz şeir əsassız divar olur"
və bu sözləri bədii nəsrə, ümumən istənilən
janr və növə də aid eləmək olar. Burdakı "elm"
sözünə dürlü yozumlar verilib, birini də mən
verim. Dahi şair "elm" deyəndə bir çox digər
məsələlərlə yanaşı, həm də mətnin
əsasında duran altyapıdan danışır və bədii
sözün qarşısına mahiyətcə struktural tələb
qoyurdu.
Bu
yazıda söz konumuz yazıçı Rüstəm
Dastanoğlunun 2022-ci ildə "Qanun" nəşriyatında
yayınlanan "Düşüncələrimin kölgəsi"
kitabıdır. Bəs, sözə niyə belə uzaqdan -
füzuliyanə girişlə başladıq? Bunun
"suçu" sehrli ayna kimi hər şeyi göstərən
dahi şairin özündədir - hara baxırsansa, onu
görürsən! Digər tərəfdən, müsahibələrindən
birində "Azərbaycan ədəbiyatında kimi
böyük sayırsınız" sualına
"Füzulini, Aşıq Ələsgəri, Şəhriyarı,
Ramiz Rövşəni" deyə cavab verməklə
Dastanoğlu özü də sözə Füzulidən
başlayır. (R.Dastanoğlu: "Freyd mənim
üçün avtoritet deyil". "Azvision.az", 2015) Və
nəhayət, Dastanoğlunun mətnlərində dahi
şairin görmək istədiyi altyapı var, onlar əsası
olan divardır və başlıca amacım bu divarın bədiiliyi
altındakı elmi göstərməkdən ibarətdir.
***
Çağdaş
zaman və ədəbiyat getdikcə daha çox freydist
mentallıq üstündə köklənir, tabular
sınır, yasaqlar, qadağalar aradan qalxır, anomaliyalar
normativləşir! Fransız filosofu P.T.Şardenin ünlü
"İnsan fenomeni" əsərində dediyi kimi,
"ilham köhlənini yer şumlamaq üçün
qoşuruq." Bəs, onda Dastanoğlu niyə Freyd yox,
Füzulini avtoritet sayır, o bizim zamanın adamı deyilmi?
Çünki Freyd cinsəl sorunları çözür,
Füzulini ilgiləndirən isə insanın ruhsal durumudur.
Aşıq Ələsgər, Şəhriyar, Ramiz Rövşən
də insanı fərqli dərəcələrdə
özünə qaytarır və öz psixotipinə görə
introvert (daxilə yönəlik) yazıçının
"avtoritetlər" siyahısına, məncə, onlar da məhz
bu statusla düşürlər.
Ötən
yüzilin 80-lərindən çap olunmağa başlayan
R.Dastanoğlu sonralar ədəbi prosesdən bəlli bir
dönəm uzaq düşsə də, bu bir
görüntüdür. Onu "...ədəbiyatın
içini çölündən aydınca görən
geniş erudisiyalı fikir adamalrından..."
(R.Dastanoğlu: "Göyçənin özü
böyük bir akademiya idi". "Göyçə.az".
31.01.2019) biri kimi qiymətləndirən şair Qılman
İmandan fərqli olaraq belə düşünürəm
ki, ədəbiyat bu yazıçının həmişə
öz içində olub. Digər yandan, sözügedən
şairlərlə mənəvi-ruhi bağlılıq onu
vaxtaşırı özünə-sözünə
qaytarıb və "Düşüncələrimin kölgəsi"
bu qayıdışın kitab şəklində ilk ifadəsidir.
Mən
düşüncələrimin nəzəri özülündə
duran, bütün məqalə boyu haqqında
danışacağım özünəqayıdış
modelinin (əsl!) adını çəkməyib, hələlik
onun dönəmlərini göstərməklə kifayətlənir,
yerli-yataqlı açıqlama istəyən bu mövzunu
ayrıca yazıya saxlayıram. Bu qayıdış horizontal
(üfüqi) və vertikal (şaquli) olmaqla iki dönəmdən
keçir: horizontal qayıdış zaman və məkanda,
vertikal onların dışındadır, yəni birinci
keçmişə, ikinci əbədiyətə yönəlib;
horizontal qayıdışın ünvanı cismən,
vertikalınkı ruhən doğulduğumuz yerdir, yəni
birincidə əcdadlarımıza, ikincidə Allaha
qayıdırıq; hər iki qayıdışdan bir yerdə
məqsəd özünü tanımaqdır - mən kiməm,
hardan gəlmişəm və hara gedirəm? Zaman-məkan
miqyaslarını böyütsək, horizontal
qayıdışı Magellanın dövri-aləm səyahəti,
vertikalı isə Qaqarinin kosmik uçuşu ilə işarələmək
olar və bunlar gəlişigözəl metaforalar olmayıb,
insanlıq tarixinin son min ilində özünəqayıdışın
iki dönəmidir.
Qoy, bu
total ümumiləşdirmə sizləri
çaşdımasın, nədən ki, damla və dərya
kimi, ayrıca götürlümüş fərd və
insanlıq da, əslində, eyni şeydir, sadəcə, miqyas
fərqləri var. Digər yandan, hər kəsin özünəqayıdışı
öz dərəcəsi və miqdarında baş verir.
"Allah istədiyi kəsləri dərəcələrlə
yüksəldir" (Quran, "Yusif" surəsi, 76) və
"kim nə miqdar olsa, əhlin... ol miqdar" (Füzuli) eləyir.
Bəs, Dastanoğlunun bu baxımdan dərəcəsi, miqdarı
nədir? O, özünəqayıdışın hansı
dönəminəcən gedə bilir?
İnsanın
özünüdərki, özünə (ruhuna!)
qayıdışı sorunu müəllifin ayrı-ayrı illərdə
işıq üzü görən hekayə, məqalə və
müsahibələrdən ibarət kitabının
adındanca başlayır - "Düşüncələrimin
kölgəsi"! Platonik ideyalar aləmi özündən
kölgələr dünyasını doğurduğu kimi,
kitablarımız da düşüncəmizdən doğulur.
Biz öz yazılarımızda düşüncələrimizə
qayıdır, onları görk elə(mək istə)yirik.
Lakin yazıçının "Müəllifdən"
başlıqlı girişdə dediyi kimi "...çox təəəsüf
ki, yazdıqların heç vaxt tam düşündüklərin
olmur, olsa-olsa düşüncələrinin
qırıq-qırıq kölgələri ola bilər".
Düşüncə
insanın özüdür, o öz transsendent
düşüncəsində əbədi gizlənib və
yazıya heç vaxt tam açılmır. Düşüncə
və yazı (kölgə) ilə bağlı bu qənaət
kitabın özül daşı, düzən prinsipidir.
Müəllif kitabdakı yazıları özündən
özgələrə, içdən çölə
doğru düzür: öncə özünə ən
yaxın saydığı bədii yazılar, sonra bir köynək
aralı olan analitik-fəlsəfi, iki köynək aralı
esselər, sonra eyni uzaqlaşma ardıcıllığı ilə
analitik-publisist və publisist yazılar gəlir; səfərlər,
söhbət və müsahibələr bölümlərində
bu uzaqlaşma uyğun olaraq özgə yer və şəxslərin
simasında konkretləşir. Amma istənilən halda
düşüncəsini yazıya bacardıqca çox gətirmək
müəllifin başlıca istəyi kimi qalır və bu
onun yazılarına aşırı səmimiyət verir.
Təəssüf
ki, məqaləmin həcmi imkan vermədiyindən
yazıçının analitik-fəlsəfi, esseist, publisist
yazıları, yol qeydləri və söhbətləri ilə
bağlı qənaətlərimi sizinlə bölüşə
bilməyəcək, onun təkcə nasir yox, həm də bir
düşünər olduğunu göstərən bu
yazılar, özəlliklə də, "Köklənmə və
ya kainatla təmasda", "Həqiqətə aparan yol"
haqqında fikirlərimi ayrıca bir məqaləyə
saxlayıb, hələlik yalnız hekayələrin təhlili
ilə kifayətlənəcəm.
Kitabda
toplanmış "Tənhalıq həsrəti",
"Şeytan əməli", "Kölgə",
"Torpağın ruhu" hekayələrinin
özünüdərk axtarışında olan qəhrəmanları
iç və dış olmaqla "paralel dünyalar"da
yaşayırlar. ("Yol" hekayəsi bu yöndən bir
istisnadır) Bu cəhət ən ümumi magik realist ruhu ilə
yanaşı hekayələrə modernist biçim verir.
Olayların interaktiv əvəzlənmələrini tez-tez dəyişən
kinokadr effekti ilə vermək (təsadüfi deyil ki,
yazıçı Forman, Fellini kimi dünya şöhrətli
rejissorlara kitab boyu istinadlar eləyir), şüuraltı
axın prosesini göstərmək çabası bu modernizmin
başlıca üslubi göstəricisidir.
***
Taleyin
sınağı "Tənhalıq həsrəti" hekayəsinin
Kiyevdə ali təhsil alan, hərbi hazırlıq dərsi
zamanı təsvir olunan qəhrəmanı tələbə
Aslanovu gözlənilməz dilemma qarşısında qoyur:
kiminsə unudaraq partanın altında qoyduğu bahalı xəz
papağı satıb, bu pulla Lvova qış istirahətinə
getsin; yoxsa onu sahibinə qaytarsın?! Papağın
tapılması texnikadan usandırıcı mühazirə
oxuyan müəllimlə onu zorən dinləyən tələbə
arasındakı zahiri qarşıdurmanı tələbənin
vicdan çəkişməsindən doğan daxili konfliktlə
əvəzləyir.
Aslanov tələbə
yoldaşı Vadimin vasitəsilə papağı satır və
dostlar Lvova əylənməyə gedirlər - Freyd
üstün gəlir. Amma sadəcə bu cür zahiri
çözümlə kifayətlənsə, müəllif
realist yazıçı olardı. O daha bir addım atır, məsum
uşaqlıq xatirələrinin yuxudakı əksinin qəhrəmanda
oyatdığı keyfiyyət çevrilməsini göstərir.
Nəticədə problemin çözümü ruhsal qata
keçir (məsələyə bu dəfə Füzuli
qarışır) hekayə isə sual səciyyəli modernist
final akkordu ilə tamamlanır: "Birdən hövlnak yuxudan
ayıldı, sir-sifəti göz yaşına bələnmişdi.
Vadimin aşağıda şirin-şirin
yatdığını görən kimi harda olduğunu dərk
elədi və tez paltarını geyinməyə
başladı. Bilmirdi gecənin bu vədəsində hansı
dayanacaq olacaq, hara getmək istəyir? Bir onu bilirdi ki, hələki
Vadim yuxudan oyanmayıb, bu dar kupeni, qatarı tərk eləsin,
içində öldürdüyü o uşağın ruhu
ilə tək-tənha qalsın."
Hekayənin
bilincaltı əsasında günahkar oğulun
qayıtması haqqında "İncil" əhvalatı
dayanır. Amma uşaqlıq xatirələrinin yuxuda qəfil
canlanmasıyla doğma kəndə virtual dönüş
sözün tam anlamında özünəqayıdışla
sonuclanmır, çünki bu horizontal prosesdə qəhrəman
cismən doğulduğu yer və ata-anasınacan gedir. Ən
önəmlisi isə özünəqayıdışın
ikinci dönəmi, yəni vertikal üzrə ruhun
doğulduğu məqama yüksəlmək - Allahla təkbaşına
üzbəüz dayanmaqdır! Hər insan özünü
(ruhunu!) yalnız və yalnız bu ilahi vəhdət
aynasında görə bilər! Tələbənin ata-ana,
dost-qohum, məkan-zamandan ayrılaraq tənha qalmaq istəyi də
məhz özünün xalis, kristal, qatqısız mahiyyətini
- ruhunu görmək üçündür! Amma bütün
şiddətinə baxmayaraq, bu, sadəcə, bir istək
olaraq qalır. Çünki o, qapının ağzınacan gəlsə
də, işəri girməyə macal tapmamış qapı
bağlanır (hekayə bitir) və əsas məsələ
qapının o üzündə (mətnin dışında)
qalır. Tələbənin əcdadlarının adıyla
Aslanov kimi işarələnməsi də təsadüfi
olmayıb, onun öz ruhi kimliyini tapmadığını
göstərir. O təkcə hərbi hazırlıq deyil,
şəxsi hazırlıq diplomunu da hələki almayan bir
öyrəncidir. Söhbət, əlbəttə, sadəcə
qəhrəman deyil, həm də müəllifdən gedir.
Kitaba ön söz yazan Orxan Fikrətoğlunun dediyi kimi,
"bədii qəhrəman, əslində,
yazıçının alter-eqosudur". Amma "Tənhalıq
həsrəti" müəllifin indiki deyil, hekayənin
yazıldığı dönəmdəki durumuna güzgü
tutur.
Nə qədər
yazırsa, yazsın, hər kəsin, əslində, bir
yazısı, bir kitabı olur və onun yazdıqları
görünən və görünməz tellərlə
bir-birinə bağlanan vahid mətn yaradır. Dastanoğlu da
bu yöndən istisna deyil. "Kölgə" hekayəsinin
"Tənhalıq həsrəti" ilə
bağlantısı birbaşa və görünəndir,
rusların matryona kuklaları biri digərinin içindən
çıxdığı kimi, o da "Tənhalıq həsrəti"indən
doğulub. Bu doğ(ul)malıq özünü hekayənin ilk
cümləsindəncə göstərir: "Ətrafda nə
qədər canlı var idisə, hamısı birgünlük
ömürlərini üstlərindən keçirib...
yuvalarına çəkilməkdə idi. Oğlanla anası
da Çınqılın dibindəki tütün şitillərini
suvarıb əllərində bel, Ağdaşın altı
deyilən təpənin ətəyi ilə tezdən
çıxdıqları evlərinə
qayıdırdılar."
"Kölgə"də
də özünəqayıdışdan söz gedir, amma bu dəfə
təkcə insan deyil, onun harmoniyada olduğu canlı və
cansız təbiət də söz konusuna çevrilir. Bu
qayıdış prosesində kölgə gündüzə məxsus
rəngarəngliyi (kəsrət!) aradan qaldıran, hər
şeyi tədricən zülmətin vahid rənginə (vəhdət!)
bürüyən kortəbii başlanğıcın rəmzi-simvolik
işarəsi, işığın assendenti, tərs
üzü, astarı kimi anlaşılır.
Hekayənin
bilincaltı əsasında qaranlığın işıqdan
ayrılmasına dair "Tövrat" və Quranda öz əksini
tapan hökm durur. Kölgə işıqdan doğur və istənilən
kortəbii, şüursuz qaranlığın o üzündə
onu yaradan şüurlu işıq - Allah dayanır. Lakin hər
axşam yerə kölgəsi düşən Allah qəhrəmanın
baxış bucağına düşmür. Platonik dillə
desək, hekayənin qəhrəmanı mağaraya düşən
kölgələri görür, amma onları özündən
doğuran "ideyalar aləmi"nin fərqinə varmır!
Varlığın hər sabah-axşam təkrarlanan əzəli,
sonsuz yaşam ritmi və bu sonsuz sürəcdə insanın təbiətlə
üzvi vəhdətini həssaslıqla sezməsinə
baxmayaraq, müəllif də anoloji durumdadır. Onun təbii-bioloji,
ən uzağı kosmik "vadiyi-vəhdəti" metafizik mətəyə
varmır.
Yazıçı
bu mətəyə dolayısı ilə başqa bir hekayəsi
- "Şeytan əməli"ndə işarə edir. Hekayə
özünlə bir olmaq üçün ikilikdən, ilahi
başlanğıca yetmək üçün şeytanilikdən
keçməkdən, yəni özünüdərkdə
şər qütbünün
qaçılımazlığından danışır və
müəllifin öz "avtoritetlər" siyahısına
Höte və Dostoyevskini də əminliklə artıra biləcəyini
göstərir. Əzəli ilahi sirri bütün dərinliyinə
varmadan özündə yaşadan xalq müdrikliyinə
görə, şər deyilən şey, əslində, yoxdur,
çünki o, aprior tanrısal proqram, ilahi niyyətdən
doğur: "Anam danışırdı ki, Allah taala hər bir
insanı dünyaya xəlq eləyəndə onun beyninə
şeytan qoyub və bu şeytan həmişə insanın
beynini qurdalayıb, onu dünya malına şirnikləndirir..."
Burda ən
ilginci kiçik bir hekayədə Faust mövzusunun
qoyulması yox, Allahın dünyaya verdiyi ikili, amma
kökü ilahi birliyə gedib çıxan paradoksal
quruluş və bu quruluşa dair fikrin hər dürlü
Faustdan da, Mefistofeldən də uzaq sadə bir kənd
qadınının adi, loru danışıq diliylə ifadəsindədir.
Qəhrəmanın bu ilahi sirrə çıxışı
birbaşa olmadığından ona dolayısıyla - folklor-nağıl
araçılığıyla ("anam
danışırdı ki...") qoşulur, müəllif isə
"yəqin"i olmadığından onu güman edir,
özündən bir köynək aralı tutur.
Hekayənin
- qolu ağrıdığından xəstəxanaya gedən,
lakin orda gözəl bir qız görüb "şərə"
yoluxan və hav(v)alanan, isterik qəhqəhələr
içində tələbə parkına qaçan qəhrəmanı
ağlaya-ağlaya səhralara düşən Məcnunu
xatırladır. O anlamır ki, qolu yox,
qabırğasının müalicəyə ehtiyacı var,
doğma ananın nağılını dinləyən yox, yad
qızın gerçəklərini görən
vaxtıdır. Yəni o daxilindəki potensial "şəri"
bilmir, özünü məsum sayır, təkcə sərvət
deyil, şəhvətİn də "şeytan əməli"
olduğunun fərqinə varmır. Özünü Leylinin
(ilahi gözəllyin yerdəki surətinin) aynasında
görüb tanıyan və surətdən üz çevirərək,
əslinə - "göydəki kişi"yə üz tutan
Məcnundan fərqli, hekayə qəhrəmanı
uşaqlıqdan kişiliyə keçə bilmir. Xəstəxanada
aldığı impulsiv enerjinin təsiriylə məhz tələbə
(!) parkına qaçması onun "əsas instinkt" məsələsində
"öyrənci" olması, hekayənin finalında sabah
yenidən xəstəxanaya getmək qərarı isə hələ
"sağalmadığından" xəbər verir.
Hekayənin
bilincaltı əsasında buğda əhvalatı ilə
bağlı Quran qissəsi durur və müəllif bu dəfə
sadəcə öz ata-anasına doğru deyil,
şüuraltı olaraq adamın (Adəm) və həyatın
(Həvva) yarandığı yerə - insanlığın ata-anasınacan
gedir. Amma zaman intervalının böyüməsi problemi nəinki
çözmür, əksinə, onun miqyasını
müqayisəolunmaz dərəcədə böyüdür.
Özünəqayıdış yenə horizontal yöndə
gedir, vertikal yüksəlişə isə birbaşa yox, ikinci
əl (folklor!) vasitəsilə çaba göstərilir. Lakin
özünüdərk limitinin
yarımçıqlığı hekayənin əsasındakı
qutsal elmi inkar etmir.
"Torpağın
ruhu" hekayəsində ata-anaya qayıdış ən zil pərdədən
- birbaşa mətləbdən başlayır: "Ata! Ata!
çığırtsı eşidib yuxudan
ayıldı..." Bu dəfə qəhrəman yuxu görmür,
əksinə, oğlunun yuxudakı
çığırtısına ayılır və
uşaqlıqda "...gördüyü yuxu yavaş-yavaş
canlanıb, gözlərinin qabağından keçir..."
Yəni burda ömür yuxusundan ayılmaq və onu yozmaqdan -
aydın düşüncə işığında
özünüdərkdən söz gedir. Çünki
öncəki hekayələrdən
tanıdığımız tələbə artıq yaşa
dolub, ata olub və bilincaltından aydın düşüncə
ışığına keçid bu boy artımıyla
bağlıdır. Bəs, müəllif necə -
özünüdərkin, özünəqayıdışın
horizontal müstəvisindən vertikal fəzasına yüksəlirmi?
Bu suala hekayə belə cavab verir: "Birdən
ayağının altından xoş bir gizilti keçdi və
bu gizilti bütün bədəninə yayıldı...
ayaqlarının altı kənddə evlərindən bir xeyli
aralı... tütün yerindəki torpağın
varlığını xatırlamışdı." Öz qəhrəmanı
ilə birlikdə müəllif də bədən müstəvisində
özünüdərkin ayağına çatır və bu,
özünü horizontal dərkin başa çatması kimi
anlaşılır. Səs, söz və cümləyə qədər
bütün qatlarda canlı xalq danışıq ifadələrinə
qayıdan Dastanoğlunun yazı dili də bu prosesə
anolojidir. O, doğma yerləri ayağının, doğma
sözləri isə dilinin ucuyla xatırlayır.
Yazıçı
doğma sözə və torpağa qayıtmaqda öz əbədiliyini
görür, demək istəyir ki, doğma dil və
torpağın ruhu əcdadlarından ona keçdiyi kimi, ondan
da övladlarına keçib (və ta sonsuza qədər bu
silislə davam edəcək) "...Birdən ona elə gəldi
ki, canındakı o torpağın xoş giziltisi - ruhu onu
qucaqlayıb yatmış oğluna da keçdi. Və əminliklə
inandı ki, günlərin birində belədən-elə, elədən-belə
qaçdığı o torpağın üstündə
oğlu da qaçacaq..."
Dastanoğlunun
doğulub böyüdüyü Göyçə mahalı
onun Heydərbabasıdır. Yazıçı "torpaq"
deyəndə düşmən əlində olan bu qutsal Ələsgər
yurdu və onun timsalında yüzillərdən bəri
işğala məruz qalan torpaqlarımızı göz
önünə alır, nəsildən-nəslə
ötürülən "torpağın ruhu"nun
manqurtlaşma təhlükəsini aradan
qaldırdığına inanır. O haqlıdır -
Qarabağa ayağı belə dəyməyən gənclərimizin
otuz ildən sonra doğma torpaqlar uğrunda könüllü
surətdə döyüşlərə atılması və
ildırım sürətli zəfərimizin kökündə
"torpağın ruhu" da var idi.
Hekayənin
bilincaltı əsasında Allahın insanı torpaqdan
yaratmasına dair Quran qissəsi durur. Müəllifin insanla
torpağın doğmalığını özəl
vurğulaması, qəhrəmanın doğma torpağı bədən
(ayaq) yaddaşı ilə xatırlaması bunun işarəsidir.
Amma proses bilincaltı getdiyi üçün
yazıçı adamın yaradılmasıyla bağlı
ilahi aktın sadəcə birinci hissəsini (çamurdan
yoğurulma) "xatırlayır", ikincisi (ruhun
üfürülməsi) isə diqqətdən yayınır.
Bu üzdən o, insanı ruh deyil, bədənlə eyniləşdirir,
fərqinə varmır ki, "biz hərdən ruhi təcrübə
keçirən insan deyil, insani təcrübəyə malik
ruhuq" (Şarden) "ruh" sözünü də
başlığa fərqinə varmadan çıxarır.
Sonucda mahiyyət, ruh öz əksini metafizik deyil, metaforik
planda, yəni dildə, sözdə tapır. Metafora
metafizikanın kölgəsidir və Platonun terminləri ilə
desək, yazıçı ideyalar aləminə "filosof"
deyil, "şair" kimi yanaşır. "Ruhum, dur
yığış gedirik, sən yuxarı, mən
aşağı" deyə ruha "mən" yox, "sən"
kimi üz tutan, onu birinci yox, ikinci şəxs kimi qavrayan və
özünü ruhdan daha çox bədənlə eyniləşdirən
Ramiz Rövşəni ədəbiyyat böyükləri siyahısına
daxil eləməsi və ümumən bu böyükləri
ancaq şairlər arasından seçməsi özü də,
məncə, təsadüfi olmayıb,
yazıçının "şairliyindən" irəli gəlir.
Həm
orta, həm də ali məktəbdə bir yerdə,
özü də eyni uğurla oxuyan, lakin həyatda fərqli
sonuclara gəlib çıxan iki yoldaşın dialoqu
üstündə qurulan, müəllif təhkiyəsinə
bir cümlə belə ayaq yeri qoymayan "Yol"
yazıçının formaca "dramaturji" və məzmunca
ən "praqmatik" hekayəsidir. Oxşar fitri imkan və
eyni həyat şərtləri daxilində iki nəfərdən
birinin uğuru və digərinin uğursuzluğunun səbəbi
nədir? Öz uğurlu qəhrəmanının arxasında
duran müəllifin "uğurun formulu nədir?"
sualına cavabı belədir: "...bəlkə səbəbi
ondadır ki, mən hələ o bapbalaca...sinifdə
oxuduğumuz illərdən, nədənsə, hardansa o fikirlərlə
yaşayırdım ki, böyüyüm, oxuyum, insanlara, ətrafımdakılara
köməyim, xeyrim dəysin...Fikirləş, gör, sən
də o uzaq uşaqlıq illərindən bəri o istəklə...
yaşamısanmı? .. İçində gedib çatmaq istədiyin
o yol olubmu?.." Bir sözlə, niyyətin hara, mənzilin də
ora, yaxud "Avesta"da deyildiyi kimi, əvvəl fikirdir, sonra
söz, sonra əməl!
Hekayənin
bilincaltı əsasında ilahi yaradıcılıq aktı
haqqında hökm durur. Dünya Allahın yaradıcı
düşüncəsinin, bizim ömür yolumuz isə niyyətlərimizin
gerçəkləşməsidir. Birincidə bu gerçəkləşmə
düçüncənin maddə, ikincidə maddi(yat)
halına, hər ikisində "kölgə"yə
çevrilməsidir. Təkcə yazdıqlarımız deyil,
Platona görə, yaşadıqlarımız da
"düşüncələrimizin kölgəsi"dir.
Lakin ilahi akt "bir göz qırpımı"nda, insani istək
isə on illər, bəzən bir ömürdə gerçəkləşir.
"Şeytan
əməli"ndən fərqli olaraq "Yol"da vertikala
yüksəliş folklor araçılığıyla deyil,
birbaşadır, yəni yazıçı bu dəfə
ananın nağılı yox, öz həqiqətinə
söykənir, birbaşa öz həyat təcrübəsindən
- insan əməlindən söz açır. Lakin birinci hekayədə
olduğu kimi ikincidə də insanın özünüdərk
yolunu kəsən, onu axıracan getməyə qoymayan
"şeytani" güman olur. Sitat gətirdiyim
parçadakı "bəlkə", "nədənsə,
hardansa"lar bu gümanı ifadə eləyir. Müəllif
insanın həyatında fərdi iradəni əsas
götürən volyuntarizmlə, taleyin rolunu mütləqləşdirən
qədərilik arasında var-gəl eləyir, təkcə irəli
yox, həm də yuxarı baxır, lakin bu vertikal baxış
dumanlı sezgi ilə hüdudlanır. Hekayənin dialoq
üstündə qurulması özü də, məncə,
bu ikiləşmənin bilincaltı ifadəsidir. Lakin öncəki
hekayələrdə qəhrəmanların düşüncə
və yuxugörmələrində ifadəsini tapan daxili
monolaqlarının (özünlə söhbət) bu dəfə
dialoqla (özgəsiylə söhbət) əvəzlənməsinin
başqa tərəfi də var. Qəhrəman yuxudan
ayılır, müəllif bilincaltından çıxır
və buna uyğun olaraq öncəki hekayələrin modern
forması altındakı magik-realist məzmun "Yol"da
öz yerini gizli postmodern ikibaşlılığa verir. Bu, məntiqidir
- hekayənin yazıldığı illərdə magik-realist
düşüncənin sehrindən çıxmağa
başlayan bədii fikrimiz postmodernizmin astanasına
yaxınlaşırdı. "Yol" minillik yolun bitdiyi,
növbəti minillyin başlaması ərəfəsində
yazılmışdı.
***
"Düçüncələrimin
kölgəsi"ndə toplanmış hekayələr bir
çox həqiqətləri mənim (və anoloji
düşüncədə olanlar) üçün yenidən təsdiqləyir:
sözlə başladığı üçün ilahi
yaradılış aktı özü bir yazı və Allah ən
böyük yazıçıdır; O, insanı özünə
bənzər yaratdığından bütün
yazıçılar bilərəkdən və ya bilməyərəkdən
Allahın təqlidçisi, hər cür bədii mətn
qutsal kitabların davamıdır; və bu, dünyada irad
tutulması mümkünsüz yeganə və ən gözəl
epiqondur. "Düçüncələrimin kölgəsi"ndəki
hekayələrin "Avesta", "Tövrat",
"İncil", özəlliklə də, səmavi
kitabların sonuncusu və ən kamili olan Qurani-Kərimlə əksərən
gizli, bilincaltı bağlantısı bu fikrin təsdiqidir.
Hekayələrin özünəqayıdış və bunun
hesabına baş verən özünüdərk, ikinci
doğuluş, mənəvi oyanış, ruhi dirilmə
probleminə həsr olunmasını göz önünə
alsaq, istənilən qutsal mətni ən ümumi, geniş
anlamda bura əlavə etmək, səmavi kitabların
siyahısını genişləndirmək də olar.
Allahın sözünə dönüş Onun özünə dönüşdür. Hekayələrin təhlili göstərdi ki, "Düşüncələrimin kölgəsi"nin müəllifi bu dönüşün birinci - horizontal (bədən) dönəmini artıq keçib, ikinci, daha önəmli vertikal (ruh) dönəm isə hələ başa çatmayıb. Olsun ki, kitabda toplanmış hekayələrin yazılmasından ötən illər yazıçının həyatına özünəqayıdışın birinci dönəmindən ikincisinə keçid kimi daxil olub. Amma ola da bilər ki, o hələ üzə çıxarmadığı, bundan sonra işıq üzü görəcək yazılarında Kərəmin Lələsi kimi Ərzurumun gədiyindən geri qayıdıb. Odur ki, bu məsələdə birmənalı proqnoz vermək, öncəgörənlik eləməyə nə imkanım, nə də iddiam yoxdur. Ən yaxşısı bu söhbəti yazıçının hələ üzə çıxarmadığı əsərlərlə tanışlıqdan sonraya saxlamaqdır.
Bu mövzuda tərəddüdə
düşdüyüm və daha ciddi saydığım bir
nüans da var - təkcə Dastanoğlu deyil, ümumən hər
hansı yazıçını ruha səsləməkdə mən
nə qədər haqlıyam? Qutsal Kitabımızın
özünün də təsdiq etdiyi kimi, ruh qeyb aləmindən
deyilmi? Ümumən, bədii düşüncə bu mübhəm,
sirli aləmin sınıralrından o yana keçməlidirmi?
Kastaneda, Elçin və sair kimi dünya ədəbiyyatı
və milli bədii fikrin bir sıra nümayəndələrinin
uyğun mövzudakı əsərləri bu sualı müsbət
cavablandırmağa əsas verir. Üstəlik,
özünüdərk axtarışlarına həsr olunmuş
mistik ruhlu hekayələrin müəllifi kimi sadəcə
istedadlı yox, həm də vergili bir şəxs olduğuna
şübhə eləmədiyim Dastanoğludan bu istiqamətdəki
gözləntilər əsassız deyil. Buna baxmayaraq, təhlilə
çəkdiyim hekayələrlə bağlı gəldiyim
sonucların nə sayın yazıçı, nə də dəyərli
oxucular tərəfindən birmənalı qəbul
olunmasında israrlı deyiləm. Əksərən
bilincaltı və yuxugörmə ilə bağlı bu hekayələrdə
müəllif bizə öz "yuxularını"
danışıb, yuxunun isə dürlü yozumları ola bilər.
Bu, Əsəd Cahangirin yozumu idi.
Əsəd
CAHANGİR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 4
fevral.- S.12-13.