Koroğlu - türk xalqlarının
nəğməkar bahadırı
Koroğlu yüzillərdir Qıratın belində, Misri qılıncı əlində, telli sazı ilə, sehrli sözü ilə nəğməkar bahadır kimi türk xalqlarının qəhrəmanlığını, azadlıqsevərliyini, haqsevərliyini, vətənpərvərliyini, insanpərvərliyini bütün dünyada tərənnüm edir.
Yüzillərdir Koroğlunun-Goroğlunun-Qoroğlunun-Qurqulinin qəhrəmanlığı, onun nəğmələri aşıqların, ozanların, baxşıların, akınların, jırayların, məddahların və b. dilindən düşmür. Koroğlunun həyatını və qəhrəmanlığını vəsf edən "Koroğlu" ("Goroğlu", "Quroğlu", "Qurquli", "Karoğlu") dastanının variantlarının sayına və yayılma coğrafiyasına görə bu gün dünyada analoqu yoxdur.
Müsəlman Şərqi üçün, türklər üçün aşıqların, nağılçıların xalqın yaddaşı, onun tarixçəsi rolunu oynadığını nəzərə alsaq, "Koroğlu" təkcə və sadəcə, qəhrəmanlıq dastanı deyil, həm də türk xalqlarının şanlı qəhrəmanlıq tarixini əks etdirən bir yaddaş-epopeya, Koroğlu isə türk xalqlarının mənəvi dəyərlərini qoruyan, onları özündə daşıyan, birləşdirən qəhrəmanlıq rəmzidir.
Koroğlu adi bir insan deyil. O, sıradan bir qəhrəman deyil. Koroğlu o kəsdir ki, dağların əlçatmaz
zirvəsində yerləşən sehrli Qoşabulağın
köpüyündə çimib, suyundan içib. Həmin Qoşabulağın ki, "yeddi ildən-yeddi
ilə cümə axşamı məşriq tərəfdən
bir, məğrib tərəfdən bir ulduz doğar, bu ulduzlar
göyün üzündə toqquşarlar. Onlar toqquşanda Qoşabulaq köpüklənib
daşar. Hər kim
Qoşabulağın o köpüyündə çimsə elə
qüvvətli bir igid olar ki, dünyada misli-bərabəri
tapılmaz. Hər kim Qoşabulağın
suyundan içsə aşıq olar. Özünün
də səsi elə güclü olar ki, nərəsindən
aslanlar ürkər, pələnglər tük tökər,
quşlar qorxusundan qanad salar, dağlar, daşlar titrəyər,
atlar, qatırlar dırnaq tökər".
Ona
görə də Koroğlu, - "Gündoğandan ta
günbatan mənimdir" - deyəndə heç bir
mübaliğəyə yol vermir. Biri məşriqdən
- Şərqdən-gündoğandan, biri məğribdən -
Qərbdən-günbatandan doğan ulduzların
toqquşmasından köpüklənən
Qoşabulağın köpüyündə çimən,
suyundan içən Koroğlu başqa cür deyə də
bilməzdi. Bu səbəbdən də
Koroğlu gündoğanla (Şərqlə) günbatanı
(Qərbi) birləşdirən qəhrəmandır. O,
göylə yerin, qaranlıqla işığın, maddi ilə
mənəvinin vəhdətindən doğulan, dünyəvi
harmoniyanı özündə daşıyan fövqəlinsan,
fövqəlqəhrəmandır.
Koroğlu
türkmən və özbək variantlarında qəbirdə
doğulur - Gor oğludur! O, ana bətnindən gorda, qəbirdə
- yerin altında - o dünyada, qaranlıq dünyada doğulan
və ölməyən, yerin üstünə, bu dünyaya -
işıqlı dünyaya sağ çıxan dirilik, ölməzlik
rəmzidir.
Koroğlunun - dünya işığına həsrət
qalan Alı kişinin (Cənubi Azərbaycan variantında Mirzə
Sərraf, türkmənlərdə Adı bəy) oğlunun əsl
adı Rövşəndir. Rövşən isə
farscadan tərcümədə işıqlı deməkdir.
Beləliklə, dünya işığına həsrət
qalan ata və adı işıqlı olan, lakin atası tərəfindən
Koroğlu adlandırılan oğul. Və
nəticədə işıqla qaranlığın daha bir vəhdəti,
daha bir harmoniyası.
Rövşəni atasının gözləri
çıxarıldıqdan sonra kor kişinin oğlu deyil,
Koroğlu edən bir çox amillər var ki, məhz
onların sayəsində Koroğlu tarixi şəxsiyyətdən
mifik-əfsanəvi qəhrəman səviyyəsinə
yüksəlir.
Kor kişinin oğlunu Koroğlu edən Qoşabulaqla
yanaşı, Misri qılıncdır, Qıratdır, Çənlibeldir,
Sazdır, Nigardır, dəlilərdir. Dastanın hələ ilk
qolunda atası Alı kişi Koroğluya
deyir: - "Neçə ki, Misri qılınc sənin belindədi,
sən də Qıratın belindəsən, özü də
bu Çənlibeldəsən, sənə heç kəs dov
ola bilməz". Alı kişi bilir ki,
Misri qılınc göydən-kosmosdan düşmüş daşdan
- ildırım parçasından hazırlanıb. Alı kişi bilir ki, Qırat qanadlı dərya
atından törəyib.
Şaman türklərinin inancına görə isə,
at göydən enib, yakutlara görə, qəhrəmanların
atı günəşdən gəlib. Koroğlunun
Qıratı da məhz belə bir atdır. O qaçarkən
ayaqları yerə dəymir, sanki uçur. Hətta
Koroğlu qaranlıq tövlədə saxlanılan Qırata
40-cı gün baxmasaydı, onun qanadları da olacaqdı.
Qırat Koroğlu üçün sadəcə
at deyil. Qırat Koroğlunun dostu,
döyüş yoldaşı, silahdaşıdır.
Koroğlunun qələbələrində onun böyük payı
var. Qıratı Koroğlunun dəliləri də çox
sevirlər, hətta Keçəl Həmzə (türkmən
və özbək variantlarında Kempir qarı) əvvəl
Düratı, sonra Qıratı oğurlayıb qaçanda dəlilər
Koroğludan küsür, atları qaytarana qədər onunla
danışmırlar. Göründüyü
kimi, Koroğlunun qəhrəmanlığının
atributlarına çevrilən Misri qılıncın və
Qıratın kosmosla bağlı olması Koroğlunu da mifik-əfsanəvi
obraz kimi kosmosla əlaqələndirir.
Koroğlu qəhrəmanlığının başqa
bir atributu Sazdır. Saz Koroğlu üçün yalnız
musiqi aləti deyil, onun ağlının və ürəyinin
səsini öz tellərində nəğmələndirən
sirdaşı və silahdaşıdır. Koroğlu bəzən Misri qılıncı ilə
görə bilmədiyi işi, göstərə bilmədiyi qəhrəmanlığı
telli sazı ilə, sehrli havaları ilə edir. Əgər Qırat, Misri qılınc Koroğlunun
güc mənbəyidirsə, Saz onun ağlını simvolizə
edir. Əgər Qırat, Misri
qılınc Koroğlunun kosmosla, göylə əlaqəsindən
xəbər verirsə, Saz Koroğlunun Yerlə, torpaqla,
insanlarla bağlılığını göstərir.
Koroğlunun
Yerlə bağlılığını göstərən,
onun qəhrəmanlığını şərtləndirən başqa bir atribut isə
Alı kişinin məskən kimi seçdiyi Çənlibeldir
(Cənubi Azərbaycan variantında Şamlibel, türkmənlərdə
Çandıbel, qazaxlarda Canbilbel). Bu, həmin
Çənlibeldir ki, "hər tərəfi
sıldırım qayalıq, çənli, çiskinli bir
dağ belində" yerləşir. Çənlibel
Koroğlunun alınmaz, yenilməz qalasıdır. Çənlibel Koroğlu və onun dəlilərinin
birgə, mehriban yaşadığı demokratik, humanist bir cəmiyyəti,
xoşbəxt bir ölkəni rəmzləşdirən məkandır.
Koroğlunun güc, qüvvət aldığı daha
bir mənbə onun dəliləridir. Sayı 7777 (Orta Asiya
variantlarında bəzən sakral 40, bəzən 70) olan,
bununla da sonsuzluğun ifadəsini özündə
daşıyan dəlilərin gücü, enerjisi, Koroğluya
sevgisi, sədaqəti də sonsuzdur. Hər kəs
Koroğlunun dəlisi ola bilməz, bunun
üçün sınaqlardan çıxmaq, sədaqət
andı içmək lazımdır. Koroğlunun
dəliləri də ona sədaqət andı içmiş
aşiqlərdir - onun mərdliyinin, kişiliyinin, haqsevərliyinin,
insansevərliyinin aşiqləridir. Aşiqliyin
zirvəsi isə məlumdur ki, dəlilikdir. Deməli, Koroğlunun dəliləri də
yaşadıqları Çənlibel kimi aşiqliyin yüksək
zirvəsindədirlər.
Koroğlunu Koroğlu edən ən mühüm amillərdən
biri də Nigardır. Nigar (türkmən variantında Ağa
Yunus, qazax və özbək variantlarında Ağa Junis, Miskal
pəri, Gülnar pəri, Gülnar-Ay) Koroğlunun ən
böyük aşiqi-dəlisi, onun sədaqətli və
müdrik ömür-gün yoldaşıdır. O,
Koroğluya övlad bəxş edə bilməsə də,
onun 7777 dəlisinə sidq-ürəkdən analıq edən
müqəddəs qadın simvoludur. Nigar
Koroğlunun qələbələrinin ilham mənbəyi, onun
qoruyucu mələyidir. Və bu mələk
Koroğlunu həm göylərə ucaldan, onu reallıqdan
kosmosa yüksəldən, həm də onu Yerə, torpağa,
insanlara, real həyata bağlayan bir varlıqdır.
Koroğlu
da ona görə Koroğludur ki, Nigar kimi qoruyucu mələyi,
hər zaman yanında olan dəliləri, Çənlibel kimi
alınmaz qalası, sehrli telli Sazı, ayaqları yerə dəyməyən
Qıratı və ildırım parçasından
hazırlanmış Misri qılıncı vardır. Koroğlu ona görə Koroğludur ki, Yerlə
göyü, reallıqla irreallığı, ağılla
gücü, qılıncla sazı özündə vəhdət
halında birləşdirən varlıq, dünyanın maddi və
bədii bütövlüyünün, dünyəvi
harmoniyanın mücəssəməsidir. Koroğlu
həm də ona görə Koroğludur ki, o, türk təfəkkürünün,
türk dünyagörüşünün, türk xarakterinin
daşıyıcısı olan, öz şəxsində
bütün türk dünyasını birləşdirən
bir türk oğludur.
Koroğlunu əsrlərin sınağından
çıxaran, adını bugünümüzə gətirib
dünyaya tanıdan və gələcəyə, əbədiyyətə
daşıyan da elə bu amillərdir. Bu gün
türk dünyasının onlarca şəhərində
Koroğlunun abidəsi ucalır. Aşıqların,
baxşıların, akınların, jırayların
ifasında el məclislərindən tutmuş, ən mötəbər
tədbirlərin səhnəsinədək "Misri
Koroğlu", "Qanlı Koroğlu", "Koroğlu
gözəlləməsi", "Şahsevəni", "Dəli
Koroğlu"… (Azərbaycan); "Aldı Kosa bəy",
"Kiziroğlu", "Koroğlu çeşitlemesi",
"Kırat semahı" … (Türkiyə); "Sen etir",
"Aşık bolmuşam", "Novayı" … (Türkmənistan);
qazaxların makamları və sair kimi Koroğlu havaları səslənərək
türk dünyasının mənəvi zənginliyini, mərdliyini,
müdrikliyini, birliyini dünyaya yayır.
Azərbaycanda və Türkiyədə Koroğluya həsr
olunan bir neçə bədii film çəkilib. "Koroğlu"
dastanı bütün türk xalqlarının dilində
müxtəlif variantlarda kitab halında dəfələrlə
nəşr olunub. Dahi Ü.Hacıbəylinin
1937-ci ildə premyerası olan "Koroğlu" operası
bugünədək Azərbaycan Dövlət Akademik Opera və
Balet Teatrının səhnəsindən düşmür.
1938-ci ildə Moskvada nümayiş olunan bu opera
həmçinin, 1939-cu ildə Aşqabadda türkmən,
1950-ci ildə Daşkənddə özbək dilində səhnəyə
qoyulub. Türkiyənin məşhur bəstəkarı
A.A.Sayqunun bəstələdiyi "Koroğlu" operası
1973-cü ildə İstanbul Dövlət Opera və Balet
Teatrında tamaşaçılara təqdim edilib.
TÜRKSOY təşkilatının beynəlxalq layihəsi
kimi altı ölkənin (Türkiyə, Azərbaycan,
Qazaxıstan, Qırğızıstan, Tatarıstan və
Başqırdıstan) 250 sənətçisinin
iştirakı ilə hazırlanan Ü.Hacıbəylinin
ölməz "Koroğlu" operası 2009-cu ilin sentyabr
ayında dörd türkdilli dövlətin paytaxtında -
Bişkek, Almatı, Ankara və Bakıda oynanılıb.
2017-ci ilin iyun ayında Alp Arslan adına
Türkmənistan Milli Dram Teatrında Nabatkuli Recepovanın
eyni adlı pyesi əsasında "Koroğlu və
Ağayunus" tamaşasının premyerası baş tutub.
2017-ci ilin noyabr ayında isə Azərbaycan Dövlət Gənc
Tamaşaçılar Teatrının Bakı Yunus Əmrə
İnstitutu ilə birgə "Koroğlu"
dastanının motivləri əsasında
hazırladığı "Eşq-i-Nigar"
tamaşasının premyerası keçirilib.
"Koroğlu"nun
əbədiyaşarlığını təsdiqləyən ən
böyük hadisə isə dastanın türkmən
variantı olan "Goroğlu" eposunun 2015-ci ildə
YUNESKO-nun "Bəşəriyyətin qeyri-maddi mədəni
irsi siyahısı"na daxil edilməsidir. Bu, atrıq o deməkdir
ki, Koroğlu təkcə türk dünyasını birləşdirən
qəhrəman deyil, eyni zamanda, bütün dünyanın nəğməkar
bahadırıdır!
Vidadi QAFAROV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 11 fevral.- S.21.