Əfsanələrin işığı
Vahid Məmmədlinin “Palıda
sarılmış üzüm” romanı haqqında
Klassik
narratologiyada (strukturalizm) iki cəhətə daha çox diqqət
verilirdi: nəql etmək və göstərmək,
danışmaq və hərəkət etmək; daha
doğrusu, klassik narratoloji nəzəriyyələrdə bu
iki nəsnənin arasındakı sərhəd xəttini
apaydın göstərməyə cəhd edilirdi. Modern narratoloji təlimlərdə isə bunların
arasındakı sərhəd "yuyulmuş" şəkildə
təqdim edilir, əsas diqqət isə onlardan birindən digərinə
asanca, həm də mütəhhərik şəkildə
keçid məqamının olmasıdır. Roman, hekayə, yaxud istənilən bədii mətnin
qurulmasının narratoloji əsası məhz bundan ibarətdir.
Vahid Məmmədlinin "Palıda sarılmış
üzüm" romanında da məhz bu təhkiyə mütəhhərikliyini
görürük - bütün roman boyu, personajların dialoq
və davranışlarında. "Təhkiyə müthərrikliyi"
ifadəsini bir anlayış, termin kimi alsaq, bunu deyə bilərik
ki, bu tip nəqletmə modunda hadisələrin həm necə
cərəyan etməsi, onun oxucuya təsiri, hadisədən
hadisəyə keçidin təhkiyənin bir məqamında
"itib yuyulması", görünməməsi belə bir
təəssürat oyadır ki, müəllif sanki bir neçə
sözü deyəndən sonra səhnəni tərk etmiş,
bədii mətn artıq onu oxumağa başlayan oxucular tərəfindən
ixtiyari şəkildə qurulur, dağıdılır,
qırılan parçalar yenidən bir araya gəlir, həm də
bu şəkildə: təhkiyə xəttinin ara-sıra
qırılıb dağılması bu zolağın sanki son
qırıntısı qalana qədər davam etmə
stixiyasına sahibdir; ancaq bunun
özü də son qırıntıya
yaxınalaşar-yaxınlaşmaz bütöv mətni müəllifin
əlinə, qələminin altına çatdırır,
müəllif də oxucuların arasına qoşulur. Bu
"qoşulma" real yox, virtual xarakter daşıyır,
hadisə sevgi məcarasından təşkil edildiyinə
görə, bu qəziyyədə hər şey
olmalıdır, yəni qəlblə, ruhla, insanın heç
zaman unuda bilmədiyi nəsnələrlə bağlı olan
macəra dünya və gerçəkliyin çətiri
altında insanın başına gələcək
bütün sevinc və kədəri, bütün dəhşət
və şadlıq fişənglərini özündə
ehtiva etməlidir. Vahidin romanında hələ tam izah edə
bilmədiyimiz "təhkiyə mütəhərrikliyi"
postulatı bədii mətnin özəyidir, onu idarə edən,
qurub-yaradan, yada salan, yaddan çıxaran, yaddaş
qapısını döyən (döyəcləyən), ani
axınların təsiri ilə dünyanın harasındasa
özünü itirib azmış kimi hiss edən insanın nə
olursa-olsun... uğrunda öləcəyi dəyərləri
itirməməsi əsas mövzuya çevrilir. Müəllif
nəqletmədən göstərməyə, adi
nağıllamadan səhnə hərəkət və mizanlarına
elə sürəklə keçid edir ki, oxucu
özünü bu hadisələrin içində, təsvir
edilən və göstərilən hisslərin
ilğımının əhatəsində görür.
Həm də hiss edir, bu azmış kimi, bir neçə
personajın uşalıqdan öldükləri günün
son nəfəsinə qədər unuda bilmədikləri nəsnələrin
aurasını, məhz onun üçün çox dəyərli
olan auranın qoxusunu, həmin günün hisslərini
xatırladan rəng və ətir çeşidlərini
qabardır.
Təhkiyədə təsvir və göstərmə əsas
olduğu üçün, daha gerçəyi, onların
bir-birinə keçid məqamı zəmin rolunu oynadığı
üçün ikisi bir yerdə, həm də bu ikisinin
cövhərini bildirən keçid məqamında sürətin
maksimum həddi ilə sönməsi arasındakı sərhəddə
insan qəlbinin sevgiyə təslim olduğu anları ekrana gətirir. Gerçək
həyatda ağlı başında olan,
uşaqlığından bu günə qədər, əzab-əziyyət
içində böyüsə də, həyatda heç zaman
özünü itirməyən Vasif necə olur ki, adi
nağıla, əfsanə tülünə aldanır?
Necə olur ki, ekskursiyada olduğu dəmdə üzümlə
palıd ağacının bir-birinə
sarıldığı yerdə ağ
işığın daha da "ağarmasına"
inanır, özü də könüllü şəkildə.
Əfsanəyə baxış əsasdır, nə olursa-olsun
sən görmək istədiyinin toxumlarını ilk əvvəl
qəlbində, ruhunda əkməlisən ki, ağ
işığın haləsi içində üzüm sənin
bütün qəlbinlə sevdiyin, itirdiyin, tapacağına
ümidlərin viran olduğu qıza çevrilə bilsin. Ünalla Vasifin başına gələn hadisələr,
qəza və dönərgələr sanki əvvəlcədən
onlar uşaq ikən yazılıb. Nə
eləsən də, ani sevinc, şadyanalıq
işığı öləziyən kimi böyük bir faciə
qopmalıdır, elə bir faciə ki, sən onu hardasa
qalın şüşələrin arxasından seyr edərkən
dilin tutulmalıdır. Ünal Pakizənin
avtomobilin altında qalıb öldüyü səhnəni məhz
bu ortamda seyr edir və bu adi, sıradan bir seyr deyildir, insan
öz qədərinə tamaşa edir. Yəni
uşaqlığın təmiz sevgisi onsuz da itib-batır, sən
bütün qəlbinlə sevdiyin, uğrunda öləcəyin
insanı, gözəlliyi bircə dəfə itirirsən, həm
də əbədi. Bundan sonra illərin
iztirab səhnələri bir-birini əvəz etdikcə o
qadını, gözəllik ilahəsini bir də görə
bilərsən, amma ona çatar-çatmaz hər şey,
bütün işıqlar mütləq sönməlidir.
Sönməlidir ki, Ünal da elə Vasifin timsalında əlacı
ağ işığın qəlbinin həyəcanına
çevrildiyi anı gözləsin. Həyat,
ömür bircə nöqtəyə sığınır,
onun gözündə bütün dünya bu həyəcanlı
və gərgin nöqtənin içinə dolur. Bircə
nöqtə, əlac...
İnsanın qəlbində heç zaman yetişə
bilməyəcəyi arzu və istəklər olmazsa və bunu
bütün qəlbi və ruhu, bu ikisini saran ən dəhşətli,
heç düzələsi mümkün olmayan ağrıyla
hiss etməsə, ən fantastik şeyə də, şübhəsiz
ki, inanmaz. Meşənin dərinliyindəki bu əfsanə
tülü onun qarşısına birdən-birə
çıxır, həm də müəmmalı olan şey
budur ki, palıda sarılmış üzüm real həyata məhz
onun yuxarıda təsvir etdiyimiz qəlbindən və ruhundan
ayrılaraq, çıxaraq meşənin ən səssiz
yerində qərar tutub. Bir də kəhər
at. At-muraddır. Üzüm
- göz yaşı. Bir də palıd... Vasif heç
zaman yetişə bilmədiyi arzusuna çata bilmək
üçün ən fantastik olanı arzulayır: bu mənzərəyə
elə baxmaq, elə toxunmaq, elə bir tərzdə yanaşmaq
ki, özü birdən palıd ağacına çevrilsin. Təhkiyədə real olanlarla fantastik, məhz,
uşaqlığı iztirablar içindən keçmiş
insanların xəyyalları bir müstəvidə təqdim
edilir. Xəyallar real olanlardan daha gerçək, daha
inandırıcıdır bu müstəvidə,
çünki gerçək həyatda məhv olmuş,
ölmüş insanlar məhz xəyallarda dirilirlər:
romanın əsas ideyalarından, daha doğrusu, ideoloji istiqamətlərindən
biri zənnimizcə, elə budur.
Romanda bədii mətnin kompozisiyasında ən müxtəlif
komponentlər iştirak edir. Təhkiyə mütəhərrikliyi
elə bir fonda təqdim edilir, daha
doğrusu, hərəkətə başlayır ki, klassik roman
texnikasında olduğu kimi, hadisələr bir-birinə
calanmır, onlar daha çox iç-içə virtual əlaqə
qaynağından impuls alırlar. Bu virtual dərinlikdə
elə bir şey var ki, ona işarə edincə, ona toxununca
real və irreal bir güzgü səthində qərar tutur.
Vasif meşədə hasara alınmış
palıdla üzümün olduğu ərazidə qalır,
Ünal gələn zəngin həyəcanına qoşulub
şəhərə yollanır. Həyəcansa
get-gedə artıb çoxalır, onun da uşaqlıqdan
sevdiyi qız qətlə yetirilib. Bu hissədən
başlayaraq detektiv elementləri təhkiyə toxumasına
"calanır" və bir anlıq bizə belə gəlir
ki, Vasif artıq unudulub, bundan sonra cərəyan edən hadisələr
"sevgi dramını" arxa plana keçirir. Ancaq təsvir / göstərmə birliyi, keçidin
mütəhərrikliyi səbəbindən bir hadisə arxada
qalanın həm də daxilən dərinləşməsinə
xidmət edir. Ünalın Pakizəni
başqa bir adla çağırması (Monika), yalnız
avtomobilin təkərləri altında qalanda Ünalın
"Pakizə" deyə qışqırması həmin
keçidin daxili dərinliyini büruzə verir. İlk
dəfə itirdiyi gözəl qadını sonra nə
olur-olsun tapa bilməməsi, ona qovuşma məqamında
böyük bir faciənin baş verməsi romanın daxili
arxitektonikasını da müəyyənləşdirir, məhz
buna görə detektiv "cərəyan" bədii mətnin
bütün səthi boyu gəzir, damarda qan kimi dövran edir.
Başqa bir ideya, daha doğrusu, həyat düsturu: heç
bir yaxşılıq cəzasız qalmır. Eşqlə
ölüm arasındakı pərdə o dərəcədə
şəffafdır ki, aşiq olanda ölür, öləndə
sevdiyini, o ideala qovuşduğunu zənn edirsən. Vasifin atası ilə bağlı həqiqətləri
öyrənməsi də bu qəbildəndir. Polis kapitanı təqaüdə çıxana qədər
vicdanla işləyib, nə rütbəsi artıb, nə də
qazancı. Ailəsi dağılıb.
Bundan sonra arvadı canı qədər sevdiyi
oğlunu da görməsini yasaqlaya bilir.
Bir gün həyatının şansı
qarşısına çıxır, putyovka ilə Hindistana
yollanır.
Şans ölüm və bütün faciələri gətirir:
Hindistanda iki şeyə vurulur: Tac Mahal və ilahi gözəlliyə
malik bir qız. Bu qız, əslində, qədimliklə
müasirliyin təmas anında qopan
"ağrının" özüdür. Ağrı, iztirab həyatda, yəni real dünyada
gözəl bildiyimiz hər şeyin sıxılmış,
maksimum küydən azad edilmiş şəklidir. Bu
qız elə Tac Mahal əfsanəsindəki adına
saray ucaldılan qadının özüdür (Mümtaz): bir
dəfə ölən, həyatdan gedən gözəllik, hər
dəfə məhz ölmək, yox olmaq üçün həyatda,
real dünyada təzahür edir. Belə bir
ortam, belə bir ideya da romanın qurulma metodunu təyin edir.
Təqaüdə çıxdığı gün evin
həndəvərində dolaşan bomjları evə gətirir,
onlara qarajda yer eləyir. Yeyib-içirlər. Yuxuda
sevdiyi, aşiq olduğu qızın dəfn mərasimini
görür. Yuxudaca ölür. Texnika baxımından romanın, bədii mətnin
qurulmasını məhz həyatda sınanmış, hamının
içindən keçib həyatını itirdiyi nəsnələr
müəyyənləşdirir. Aşiq
olanda öldüyünü, həyatı tərk etdiyini zənn
edirsən, öləndə itirdiyinə qovuşduğunu.
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 18 fevral.- S.4.